Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 409
Offentligt
1661583_0001.png
KONKLUSION
De gældende regler opfylder ikke
menneskerettens krav til proportionalitet
(ikke sandsynliggjort at ordningen er egnet, streng
nødvendig, og
mindst indgribende)
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661583_0002.png
ANBEFALING
-> En analyse af konkrete alternativer
-
-
Vise at intet andet og mindre indgribende
middel kan opfylde målet
Analysere alternative modeller
-> Begrænse logningspligten mest mulig
(specifik/mistanke, data differentiering, tid,
privacy by design)
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661583_0003.png
ANALYSE
EMRK, EU-charter
- Retten er vigtig men ikke absolut
EU dom (Digital Rights Ireland)
- Særligt alvorligt indgreb
- Art. 7 og 8 tæt forbundne
- Trafikdata også et indgreb
- Strenge krav til lovgiver
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661583_0004.png
ANALYSE
EU dom (Digital Rights Ireland)
-
-
-
-
Legitimt formål (alvorlig kriminalitet)
Men
retfærdiggør ikke i sig selv logning
Lovgiver skal demonstrere, at det er den
mindst indgribende løsning
Begrænset skønsmargin
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661583_0005.png
ANALYSE
EU dom (Digital Rights Ireland)
-
-
-
-
Meget omfattende (berører alle borgere)
Ingen kobling mellem mistanke og logning
Ingen differentiering mellem data eller
perioder – alt lagres lige længe
Ingen pseudonymisering
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661583_0006.png
KONKLUSION
Reglerne opfylder ikke menneskerettens strenge krav
til nødvendighed og proportionalitet.
”Pligten skal være strengt nødvendig for bekæmpelsen
af grov kriminalitet, hvilket indebærer, at
ingen anden
foranstaltning eller kombination af foranstaltninger
ville kunne være lige så effektiv ved bekæmpelsen af
grov kriminalitet, men samtidig mindre indgribende i
de rettigheder,
der er sikret ved direktiv 2002/58 og
artikel 7 og 8 i chartret om grundlæggende
rettigheder” (Øe, 19 juli 2016)
Dette har regeringen aldrig sandsynliggjort.