Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 409
Offentligt
1661577_0001.png
INTERNETOVERVÅGNING – RETSUDVALGET
Oplægsholder J
Titel
Dato 1/9 2016
[email protected]
@justitiaorg
facebook.com/justitiadk
linkedin.com/company/justitia
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0002.png
Præsentation
o
Udvikling i overvågning og censur på internettet
internationalt
o
Status i Danmark
o
Anbefalinger
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0003.png
Internationalt
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0004.png
Interntionalt
o
Ikke kun i lande som Egypten, Rusland og Tyrkiet, men også eks. Den nye
“Code of
Conduct”
(COC) indgået mellem Kommissionen og Facebook, Microsoft, Twitter, og
YouTube.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0005.png
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0006.png
Status i Danmark – Forsøg på overblik (under
udarbejdelse)
o
Kommende analyse v/ Professor Henrik Udsen i samarbejde med Justitia
o
Forsøg på at udfærdige samlet præsentation af de regler, der giver myndigheder
adgang til at indsamle og bruge oplysninger om borgernes internetadfærd (i bred
forstand) og de tilknyttede kontrolmekanismer.
o
Fire typer: (1)regler, der giver myndigheder ret til at indsamle oplysninger. (2) de
regler, der giver myndigheder ret til at videregive indsamlede oplysninger til andre
myndigheder. (3) private parters adgang til at videregive oplysninger til myndigheder.
(4) regler, der pålægger private parter at registrere oplysninger om borgernes
internetadfærd med henblik på, at myndighederne kan få adgang hertil.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0007.png
Indsamling på nettet i dag
1.
Antal hjemler der giver adgang for myndigheder til at indsamle oplysninger
16 (Eks. Lov om FE
§
3 med uklar hjemmel ift. rådata)
2.
Antal hjemler til videregivelse af indsamlede oplysninger til andre myndigheder
7 (eks. Både FE og PET love)
3.
Antal hjemler, der giver private adgang til at videregive oplysninger til myndigheder
6 (RPL)
Antal hjemler der pålægger private parter at registrere oplysninger om borgernes
internetadfærd med henblik på, at myndighederne kan få adgang hertil (0)
Samlet antal regler vedr. indsamling af personoplysninger på nettet: I alt 29*
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0008.png
Nye tiltag på vej?
o
Kilde: Justitsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 703 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 13. juni 2016.
o
Kriminalisering af spredning af ”terrorpropaganda” online i straffelovens
§
114e
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0009.png
Logning - Generaladvokatens udtalelse
o
19. juli 2016 udtalte Generaladvokaten sig efter henvendelse fra domstole i Sverige og
Storbritannien.
o
Generaladvokaten forholder sig til om
en generel forpligtelse til at opbevare data
for
teleudbydere pålagt af stater er i overensstemmelse med EU-retten, herunder EU’s
Charter om Grundlæggende Rettigheder.
o
Generaladvokaten finder at en generel forpligtelse til at opbevare data
kan
være i
overensstemmelse med EU-retten. En sådan forpligtelse forudsætter at
en række krav
nøje overholdes.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0010.png
Krav til sessionslogning
1.
Tilstrækkelig klar og præcis lovgivning for at beskytte borgere mod vilkårlighed
2.
Respektere den grundlæggende kerne af ret til privatliv og beskyttelse af personlig
data
3.
Udelukkende
med formål at bekæmpe
alvorlig kriminalitet.
Bekæmpelse af
almindelig
lovbrud
og
hensynet til at lette civil domsproces
anses
ikke
for anerkendelsesværdigt.
4.
Sessionslogning skal være et
strengt nødvendigt indgreb.
Alle krav fastsat i medfør af
Digital Rights-dommen
skal overholdes
5.
Sessionslogning skal være et proportionalt indgreb.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0011.png
Forskel til
Digital Rights-dommen
Anerkendelsesværdigt formål i
Digital Rights-
dommen
o
The directive”[contributed] to the fight
against
serious crime
and thus,
ultimately, to
public security”*
o
*Digital
Rights-dommen,
paragraf 41-44
Generaladvokaten uddyber
o
Udelukkende
bekæmpelse af
alvorlige
forbrydelser
o
Kravet om proportionalitet vil hindre at
bekæmpelse af
mindre alvorlige
forbrydelser
vil kunne anses for
anerkendelsesværdigt formål*
o
*Generaladvokatens udtalelse, paragraf 172
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0012.png
Sessionslogning – Proportionelt?
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 409: Præsentationer fra Retsudvalgets høring om overvågning på internettet
1661577_0013.png
Anbefaling
o
Logning
o
To-trins raket således, at der alene kan foretages logning af persondata vedrørende
konkrete personer, som, politiet har en formodning om, er involveret i alvorlig
kriminalitet, og at de loggede data derefter alene kan udleveres i henhold til reglerne i
Retsplejeloven, der kræver mistanke og retskendelse.
o
Omfatte personer der færdes i radikaliserede kredse, rocker- og bandemiljøet,
organiseret kriminalitet, pædofile miljøer