Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 403
Offentligt
1660555_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2016
Politikontoret
MRE/PES
2016-19203-1003
2053803
UDKAST
Forslag
til
lov om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og
lov om politiets virksomhed
(Initiativer mod handel med hash mv. og politiets anvendelse af peber-
spray)
§1
I lov nr. 471 af 7. juni 2001 om forbud mod besøgende i bestemte lokaler,
som ændret ved § 14 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Forudgående advarsel kan dog undlades, hvis der inden for de seneste 3
måneder over for den, der råder over lokalerne, er nedlagt forbud vedrø-
rende andre lokaler inden for en radius af 500 meter.«
2.
I
§ 2, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »den lokale presse« til: »et eller flere egnede
medier«.
§2
I lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 956 af 20. august
2015, foretages følgende ændringer:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
3.
I
§ 6, stk. 1,
ændres »lov om våben og eksplosivstoffer § 4, stk. 1,« til:
»lov om knive og blankvåben m.v. § 1«.
4.
Efter § 20 indsættes:
Ȥ 20 a.
Peberspray må kun anvendes med henblik på
1) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på person,
2) at afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv eller helbred,
3) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på samfundsvigtige
institutioner, virksomheder eller anlæg,
4) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på ejendom,
5) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv
modstand, eller
6) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres pas-
siv modstand, såfremt tjenestehandlingens gennemførelse skønnes uopsæt-
telig, og anden og mindre indgribende magtanvendelse skønnes åbenbart
uegnet.
Stk. 2.
Før peberspray tages i brug mod person, skal det så vidt muligt til-
kendegives vedkommende, at politiet har til hensigt at bruge peberspray,
hvis ikke politiets påbud efterkommes. Det skal endvidere så vidt muligt
sikres, at vedkommende har mulighed for at efterkomme påbuddet.
Stk. 3.
Har politiets brug af peberspray mod person medført gener, der
skønnes at kræve lægehjælp, skal den pågældende straks undersøges af en
læge.«
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsi-
ger.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Baggrunden for lovforslaget
2. Styrkede redskaber mod hashklubber
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Politiets anvendelse af peberspray
3.1. Gældende ret
3.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgere
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
1. Indledning
1.1. Baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget har bl.a. til formål at styrke politiindsatsen mod handel med
hash i de såkaldte hashklubber.
De eksisterende regler i lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler
(hashklubloven) har generelt haft en positiv effekt på bekæmpelsen af den
systematiske handel med hash på bestemte lokaliteter. Politiet oplever dog,
at reglerne bliver forsøgt omgået ved, at handelen flyttes til en anden loka-
litet, ofte i umiddelbar nærhed af de lokaler, som er ramt af et besøgsfor-
bud, hvorved hashklubbens eksisterende kundegrundlag kan bibeholdes.
Det er uacceptabelt, og det foreslås derfor, at der i sådanne situationer ska-
bes hjemmel til at nedlægge et besøgsforbud uden forudgående advarsel til
den, der råder over lokalerne. På den måde vil politiet hurtigere og mere
effektivt kunne gribe ind, hvis personkredsen bag en hashklub, der rammes
af et besøgsforbud, blot genåbner hashklubben i andre lokaler i nærheden,
for eksempel en anden lejlighed i samme beboelsesejendom. Der henvises
til pkt. 2 nedenfor.
Det foreslås desuden at måden, hvorpå politiet skal offentliggøre besøgs-
forbud efter hashklubloven moderniseres, således at dette fremover blot
skal ske i et eller flere egnede medier og ikke nødvendigvis, som hidtil, i
den lokale presse.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med regeringens øvrige initiativer til
bekæmpelse af hashhandlen gennem en udvidelse af politiets muligheder
for at meddele såkaldte zoneforbud – der vil blive reguleret administrativt
– og ved en øget politimæssig indsats mod hashhandlen på internettet.
Lovforslaget har endvidere til formål at lovfæste politiets anvendelse af
peberspray i politiloven, ligesom det gør sig gældende for politiets øvrige
magtmidler. Politiloven vil dermed indeholde en samlet opregning af be-
tingelserne for politiets anvendelse af skydevåben, stav, hunde, gas og pe-
berspray, herunder de grundlæggende betingelser for politiets magtanven-
delse. Politiets anvendelse af peberspray er i dag reguleret administrativt.
2. Styrkede redskaber mod hashklubber
2.1. Gældende ret
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
2.1.1.
Lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler giver politiet mu-
lighed for administrativt at træffe beslutning om, at det er forbudt at mod-
tage besøgende eller at opholde sig som besøgende i bestemte lokaler, når
visse nærmere angivne betingelser er opfyldt.
Formålet med loven er at sikre, at der kan gribes mere effektivt ind over
for såkaldte hashklubber og andre former for organiseret kriminel virk-
somhed, der foregår i bestemte lokaler og præger nærmiljøet ved at genere
og skabe utryghed hos omkringboende, jf. Folketingstidende 2000-01, Til-
læg A, side 7288. Loven betegnes på den baggrund almindeligvis som has-
hklubloven.
2.1.2.
Betingelserne for, at politiet kan nedlægge et forbud mod besøgende
i bestemte lokaler, fremgår af hashklublovens § 1, stk. 1, mens indholdet af
et forbud fremgår af bestemmelsens stk. 2-4.
Efter hashklublovens § 1, stk. 1, kan politidirektøren nedlægge forbud,
hvis der i bestemte lokaler foregår virksomhed på en måde, som systema-
tisk indebærer strafbare handlinger. Den strafbare aktivitet skal ifølge for-
arbejderne til bestemmelsen fremtræde som et væsentligt formål med be-
nyttelsen af lokalerne.
Den virksomhed, der foregår i de pågældende lokaler, og som systematisk
indebærer strafbare handlinger, skal efter hashklublovens § 1, stk. 1, end-
videre være egnet til at medføre utryghed og ulempe hos omkringboende.
Ved vurderingen skal der ifølge bestemmelsens forarbejder især lægges
vægt på, om den virksomhed, der foregår i lokalerne, fremmer en adfærd,
som reelt vil præge det pågældende nærmiljø på en måde, der typisk ska-
ber utryghed hos omkringboende og fremmer en generel forråelse af nær-
miljøet.
Inden der kan nedlægges forbud, skal politiet give en advarsel til den, der
råder over lokalerne, jf. hashklublovens § 1, stk. 1. Ifølge forarbejderne til
bestemmelsen, skal advarslen således gives til ejeren, andelshaveren eller,
hvis virksomheden drives i lejede lokaler, lejeren eller fremlejetageren. Er
det en forening eller anden juridisk person, der f.eks. står som lejer, gives
advarslen til den, der er beføjet til at repræsentere foreningen. Advarslen
vil kunne gives mundtligt eller skriftligt.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
Fremgangsmåden ved meddelelse af en advarsel efter bestemmelsen vil
normalt være, at politiet opsøger den person, det overvejes at give en ad-
varsel om forbud. Den pågældende gøres bekendt med sagen og får mulig-
hed for at fremkomme med sine bemærkninger (partshøring), inden der ta-
ges endelig stilling til, om advarslen skal gives. Hvis det besluttes straks at
meddele en advarsel udleveres på stedet en skriftlig advarsel, som bl.a. in-
deholder en begrundelse og oplysning om, at advarslen kan påklages. En
skriftlig advarsel, som ikke meddeles på stedet, vil kunne sendes til den
pågældende. Advarslen anses i disse tilfælde for givet, når den er kommet
frem til adressaten, f.eks. er lagt i postkassen. Se nærmere herom nedenfor
under pkt. 2.1.6.
2.1.3.
Justitsministeriet har ved cirkulæreskrivelse nr. 12113 af 22. juni
2001 om lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler fastsat nærmere
retningslinjer for politiets behandling af sager om nedlæggelse af forbud
efter loven.
Under pkt. 6 i cirkulæreskrivelsen er det bl.a. anført, at det skal fremgå af
advarslen, at et forbud efter loven vil blive nedlagt, hvis lokalerne fortsat
anvendes på en sådan måde, at lovens betingelser for at nedlægge et for-
bud er opfyldt.
Der skal ikke i advarslen gives den, der råder over lokalerne, en egentlig
frist til lovliggørelse af forholdene. Et forbud vil derfor også kunne ned-
lægges selv ganske kort tid efter en meddelt advarsel. Der skal dog natur-
ligvis i praksis gives den, der råder over de pågældende lokaler, og som
har modtaget en advarsel, en reel mulighed for at træffe foranstaltninger til
at få ændret benyttelsen af de pågældende lokaler, sådan at et forbud kan
undgås.
Træffer den, der råder over lokalerne, ikke foranstaltninger med henblik på
at efterleve advarslen, og er betingelserne således fortsat til stede, kan der
nedlægges et forbud. Forinden der træffes afgørelse om at nedlægge et for-
bud, skal der foretages fornyet partshøring. Der vil i den forbindelse efter
omstændighederne kunne følges samme fremgangsmåde som beskrevet
ovenfor vedrørende meddelelse af advarsel, således at forbuddet eventuelt
meddeles på stedet (umiddelbart efter partshøringen) over for den, der rå-
der over lokalerne.
2.1.4.
Efter hashklublovens § 1, stk. 2, indebærer et forbud – med de und-
tagelser, der er nævnt i bestemmelsens stk. 3 og 4, jf. herom nedenfor – at
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
det er forbudt at modtage besøgende eller at opholde sig som besøgende i
eller i umiddelbar nærhed af de pågældende lokaler. Ifølge forarbejderne
til bestemmelsen vil et forbud således som udgangspunkt være overtrådt,
uanset om det f.eks. kan bevises, at en person, der træffes i en hashklub,
konkret har villet købe eller modtage hash ved den pågældende lejlighed.
Forbuddet omfatter ikke personer, som er nærmeste pårørende til personer
med fast bopæl i lokalerne, jf. hashklublovens § 1, stk. 3, eller personer,
som modtages eller opholder sig i lokalerne alene for at deltage i en for-
samling med et politisk eller andet meningsbefordrende øjemed, hvis loka-
lerne også forud for, at forbuddet blev nedlagt, anvendtes til en sådan for-
samlingsvirksomhed, jf. bestemmelsens stk. 4.
Et forbud gælder i 3 måneder og kan forlænges med indtil 3 måneder ad
gangen, jf. hashklublovens § 2, stk. 1. Som anført i bestemmelsens forar-
bejder kan et forbud tilbagekaldes, inden 3-måneders perioden er udløbet.
Den, der råder over lokalerne, kan således selv skabe grundlag for at få
forbuddet ophævet ved at bringe den kriminelle aktivitet til ophør og tage
initiativ til i stedet at benytte lokalerne til et andet (lovligt) formål.
2.1.5.
Efter hashklublovens § 2, stk. 2, 1. pkt., skal politiet bekendtgøre et
forbud ved skiltning og ved meddelelse i den lokale presse. Skiltningen
skal opsættes uden for de pågældende lokaler efter nærmere aftale med
ejeren eller på nærmeste offentlige vej, jf. pkt. 6 i Justitsministeriets cirku-
læreskrivelse nr. 12113 af 22. juni 2001.
Politiet skal endvidere give særskilt meddelelse om forbuddet til den, der
råder over lokalerne, jf. hashklublovens § 2, stk. 2, 2. pkt.
Den, der råder over lokalerne, kan efter hashklublovens § 3, stk. 1 og 2,
kræve, at afgørelser om nedlæggelse af forbud indbringes for domstolene
af den myndighed, der har truffet afgørelsen. En anmodning om dom-
stolsprøvelse har ikke opsættende virkning, medmindre retten ved kendel-
se bestemmer andet, jf. bestemmelsens stk. 3.
Efter hashklublovens § 4, stk. 1, straffes overtrædelse af et forbud med bø-
de. Straffen kan i gentagelsestilfælde stige til fængsel i indtil 4 måneder.
2.1.6.
Sager om nedlæggelse af forbud er omfattet af de almindelige for-
valtningsprocessuelle regler i forvaltningsloven. Både selve forbuddet og
den forudgående advarsel er således afgørelser i forvaltningslovens for-
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
stand. Det betyder i forhold til den, der er part i sagen, at forvaltningslo-
vens almindelige regler om partsaktindsigt, partshøring, begrundelse og
klagevejledning mv. finder anvendelse.
Den, der råder over det pågældende lokale, vil være part i en sag om ned-
læggelse af forbud. Hvorvidt andre må anses for at have partsstatus i for-
hold til en forbudssag vil afhænge af, om de pågældende har en væsentlig
og individuel interesse i sagen.
Det vil i den forbindelse i almindelighed kunne lægges til grund, at perso-
ner, hvis tilknytning til et lokale udelukkende består i at være besøgende,
ikke kan anses for parter. Heller ikke omkringboende personer vil i almin-
delighed kunne anses for parter under politiets advarsels- og forbudssag,
medmindre der i forhold til den enkelte beboer foreligger konkrete om-
stændigheder, der indebærer, at vedkommende har en væsentlig og indivi-
duel interesse i sagen.
Politikredsenes afgørelser i form af advarsel og forbud i medfør af hash-
klublovens § 1, stk. 1, kan påklages til Rigspolitiet, jf. retsplejelovens §
109, stk. 1. Rigspolitiets afgørelse kan ikke påklages til Justitsministeriet,
jf. retsplejelovens § 109, stk. 2.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1. Besøgsforbud uden forudgående advarsel
2.2.1.1.
Politiet oplever, at nedlæggelse af et besøgsforbud efter hashklub-
loven kan resultere i, at handlen flyttes til andre lokaler, som ikke er om-
fattet af forbuddet, men som ofte ligger umiddelbart i nærheden af de for-
budsomfattede lokaler, hvorved det hidtidige kundegrundlag kan bevares.
Dette indebærer, at politiet – før der kan nedlægges et nyt besøgsforbud
for de aktuelle lokaler – skal give den, der råder over lokalerne, en ny ad-
varsel, ligesom der skal gives den pågældende en reel mulighed for at træf-
fe foranstaltninger til at få ændret benyttelsen af de pågældende lokaler, jf.
pkt. 2.1 ovenfor.
2.2.1.2.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at hashklubloven bør
ændres, så politiets muligheder for at skride ind i en sådan situation styr-
kes.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
Det foreslås derfor at ændre hashklublovens § 1, stk. 1, således at forudgå-
ende advarsel til den, der råder over lokalerne, kan undlades, hvis der in-
den for de seneste 3 måneder over for den pågældende er nedlagt forbud
efter hashklubloven vedrørende andre lokaler inden for en radius af 500
meter.
Dette indebærer, at politiet under de angivne omstændigheder vil kunne
nedlægge besøgsforbud uden først at give en advarsel til den, der råder
over lokalerne. Politiet vil dermed hurtigere kunne gribe ind i en situation,
hvor den , der rammes af et besøgsforbud, blot genåbner hashklubben i
andre lokaler i nærheden, f.eks. en anden lejlighed i samme beboelsesejen-
dom.
Der tilsigtes ingen ændringer af de øvrige betingelser for at nedlægge for-
bud. Det vil således fortsat være en betingelse, at der i de pågældende lo-
kaler foregår virksomhed på en måde, som systematisk indebærer strafbare
handlinger, og som er egnet til at medføre ulempe og utryghed hos om-
kringboende, jf. hashklublovens § 1, stk. 1.
Endvidere vil forvaltningslovens almindelige regler om partsaktindsigt,
partshøring, begrundelse og klagevejledning mv. fortsat finde anvendelse i
sager om meddelelse af advarsel og nedlæggelse af forbud.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2.2. Offentliggørelse af besøgsforbud
2.2.2.1.
Som anført ovenfor under pkt. 2.1.5, skal politiet bl.a. bekendtgøre
et forbud ved meddelelse i den lokale presse, jf. hashklublovens § 2, stk. 1,
1. pkt.
Politikredsene anvender i praksis ofte de almindelige husstandsomdelte
aviser og blade til at bekendtgøre forbud efter hashklubloven. Flere poli-
tikredse har imidlertid bemærket, at ordningen forekommer forældet, og at
man i mange tilfælde formentlig kunne nå en større og mere relevant kreds
af personer ved offentliggørelse af forbuddet på eksempelvis hjemmesiden
for den politikreds, som har udstedt forbuddet eller på de sociale medier.
2.2.2.2.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at bestemmelsen om of-
fentliggørelse af besøgsforbud efter hashklubloven bør moderniseres.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
Det foreslås at ændre bestemmelsen i hashklublovens § 2, stk. 2, 1. pkt.,
således at kravet om bekendtgørelse i ”den lokale presse” ændres til et
krav om bekendtgørelse i ”et eller flere egnede medier”.
Politiet vil herefter i hvert enkelt tilfælde kunne foretage en konkret vurde-
ring af, hvordan et nedlagt forbud efter hashklubloven bekendtgøres mest
hensigtsmæssigt. Bekendtgørelse vil således f.eks. kunne ske på politiets
hjemmeside eller på de sociale medier, ligesom det – som hidtil – vil være
muligt at bekendtgøre et forbud i den lokale presse.
Politiet vil fortsat tillige skulle opsætte skiltning om forbuddet, jf. hash-
klublovens § 2, stk. 2, 1. pkt., og give særskilt meddelelse om forbuddet til
den, der råder over lokalerne, jf. lovens § 2, stk. 2, 2. pkt.
3. Politiets anvendelse af peberspray som magtmiddel
3.1. Gældende ret
3.1.1. Politilovens bestemmelser om magtanvendelse
Politilovens kapitel 4 regulerer politiets anvendelse af magt såvel inden for
som uden for strafferetsplejen.
Politilovens § 15 indeholder en udtømmende opregning af de opgaver,
hvor magt kan anvendes. Det fremgår således af bestemmelsen, at politiet
må anvende magt
1) med henblik på at forebygge og afværge fare for forstyrrelse af den of-
fentlige fred og orden samt fare for enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed,
2) med henblik på at kontrollere, om nogen besidder eller bærer våben,
3) med henblik på at bringe strafbar virksomhed til ophør eller i forbindel-
se med efterforskning og forfølgning af strafbare forhold,
4) som led i bistand til andre myndigheder,
5) som led i udførelse af kontrol- og tilsynsopgaver samt
6) med henblik på at vurdere, om et barn eller en beruset, syg eller hjælpe-
løs person befinder sig i fare.
De grundlæggende betingelser for politiets magtanvendelse fremgår af po-
litilovens § 16. Heraf fremgår, at politiets magtanvendelse skal være nød-
vendig og forsvarlig og alene må ske med midler og i en udstrækning, der
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
står i rimeligt forhold til den interesse, der søges beskyttet. Det skal indgå i
vurderingen af forsvarligheden, om magtanvendelsen indebærer risiko for,
at udenforstående kan komme til skade. Derudover skal magt anvendes så
skånsomt som omstændighederne tillader, således at eventuelle skader be-
grænses til et minimum.
I politilovens §§ 17-20 findes de særlige bestemmelser om politiets anven-
delse af skydevåben, stav, hund og gas. Bestemmelserne indeholder en
udtømmende opregning af de situationer, hvor de nævnte magtmidler må
anvendes af politiet.
Politiloven indeholder ikke særlige bestemmelser om politiets anvendelse
af peberspray.
3.1.2. Magtanvendelsesbekendtgørelsen
Magtanvendelsesbestemmelserne i politiloven suppleres af bekendtgørelse
nr. 978 af 21. september 2004 om politiets anvendelse af visse magtmidler
mv. (magtanvendelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer. Bekendtgø-
relsen er udstedt med hjemmel i politilovens § 21.
I magtanvendelsesbekendtgørelsen findes i §§ 1 og 2 generelle bestem-
melser om politiets magtanvendelse, der svarer til bestemmelserne i politi-
lovens §§ 15 og 16. Bekendtgørelsens §§ 4-9 vedrører den nærmere an-
vendelse af skydevåben, §§ 10-14 vedrører den nærmere anvendelse af
stav, §§ 15-20 vedrører brug af hund til magtanvendelse, §§ 21-25 vedrø-
rer anvendelse af gas, og §§ 25 a-25 d vedrører anvendelse af peberspray.
For så vidt angår politiets anvendelse af peberspray, fremgår det af magt-
anvendelsesbekendtgørelsens § 25 a, at anvendelse må ske med henblik på
1) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på person,
2) at afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv eller helbred,
3) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på samfundsvigtige
institutioner, virksomheder eller anlæg,
4) at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb på ejendom,
5) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv
modstand, eller
6) at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres pas-
siv modstand, såfremt tjenestehandlingens gennemførelse skønnes uopsæt-
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
telig, og anden og mindre indgribende magtanvendelse skønnes åbenbart
uegnet.
Disse betingelser svarer til betingelserne i politilovens § 18 om politiets
anvendelse af stav og til dels betingelserne i politilovens § 19 om politiets
anvendelse af hund. Der gælder således de samme indikationskrav for po-
litiets anvendelse af peberspray som for anvendelse af stav og hund.
Magtanvendelsesbekendtgørelsens § 25 b foreskriver, at før peberspray ta-
ges i brug, skal det så vidt muligt tilkendegives vedkommende, at politiet
har til hensigt at bruge peberspray, hvis ikke politiets påbud efterkommes.
Det skal endvidere så vidt muligt sikres, at vedkommende har mulighed
for at efterkomme påbuddet.
Efter magtanvendelsesbekendtgørelsens § 25 c skal politiet efter anvendel-
se af peberspray så vidt muligt og i fornødent omfang tilbyde at afhjælpe
gener forårsaget af, at en person har været eksponeret for peberspray. Den
pågældende skal desuden straks undersøges af en læge, hvis politiets brug
af peberspray har medført gener, som skønnes at kræve lægehjælp.
Det følger endelig af magtanvendelsesbekendtgørelsens § 25 d, at politiet
kun må anvende peberspray af typer, som er godkendt af Rigspolitiet.
3.1.3. Peberspray
Peberspray er en væske, der består af et peberekstrakt, og som ved hjælp af
en drivgas sprøjtes mod den, som den koncentrerede stråle rettes imod. Det
aktive stof i peberspray er capsaicin (oleoresin capsicum).
Pebersprayen udsender en tynd, komprimeret stråle, som virker i en af-
stand af op til ca. 6 meter. Peberspray skal ramme den pågældende i ansig-
tet for at virke optimalt, og som forårsager akut øjenkrampe med deraf føl-
gende midlertidig blindhed, som varer i ca. 30-45 minutter. Peberspray er
derfor effektivt som middel til pacificering. Virkningen indtræffer øjeblik-
keligt, selv hvis den pågældende har lukket øjnene under påvirkningen,
fordi pebersprayen vil virke, når vedkommende blinker med øjnene. Foru-
den akut øjenkrampe giver peberspray svien i huden, irritation af slimhin-
derne og hoste, og desuden vil den pågældende blive desorienteret og føle
ubehag.
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
Ved anvendelse af peberspray kan der ydes hjælp til den ramte ved at skyl-
le ansigtet og øjnene med vand, da det lindrer smerterne og skyller peber-
partiklerne væk. Virkningen forsvinder helt efter ca. 2 timer, men hvis an-
sigtet og øjnene skylles, forsvinder smerterne efter ca. 45 minutter.
Rigspolitiet har bl.a. samarbejdet med Sundhedsstyrelsen i forbindelse
med fastlæggelsen af det nuværende niveau af capsaicin i den type peber-
spray, som anvendes af politiet.
3.1.4. Politiets anvendelse af peberspray
3.1.4.1. Forsøgsordningen
Indførelsen af peberspray som magtmiddel skete på baggrund af erfaringer
i tre politikredse med en forsøgsordning, som blev iværksat den 1. juni
2006. Formålet med forsøget var bl.a. at afdække, om peberspray var egnet
til at indgå som et magtmiddel for politiet i sammenhæng med skydevå-
ben, stav, hund og gas. Derudover ønskede man at afdække, om anvendel-
sen af peberspray ville medføre en nedgang i anvendelsen af andre magt-
midler, og om der kunne konstateres færre fysiske skader på politifolk og
borgere under anholdelse i forsøgskredsene i forsøgsperioden.
Af Rigspolitiets evaluering af forsøget fremgår bl.a., at peberspray vurde-
res at være et velegnet magtmiddel, og som kan medvirke til, at der sker
færre skader på både borgere og politifolk under anholdelser, idet vold-
somme anholdelser med for eksempel anvendelse af stav i større omfang
kan undgås.
På baggrund af de gode erfaringer med anvendelse af peberspray som
magtmiddel anbefalede Rigspolitiet i forbindelse med evalueringen, at pe-
berspray hurtigst muligt blev indført som et permanent magtmiddel for
dansk politi.
Politiets brug af peberspray blev herefter tilladt som magtmiddel pr. 1. ja-
nuar 2008 i forbindelse med en ændring af magtanvendelsesbekendtgørel-
sen.
3.1.4.2. Politiets retningslinjer for anvendelse af peberspray
Rigspolitiet har på baggrund af magtanvendelsesbekendtgørelsen udarbej-
det kundgørelse II nr. 57 af 15. januar 2008 om politiets anvendelse af pe-
berspray.
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
I kundgørelsen gengives de almindelige betingelser (indikationskrav) for
politiets magtanvendelse med peberspray, som fremgår af magtanvendel-
sesbekendtgørelsens §§ 25 a-c.
Derudover henvises i kundgørelsen til politilovens §§ 15 og 16 om de
grundlæggende regler for politiets anvendelse af magt, og det fremhæves i
den forbindelse, at anvendelse af peberspray skal være nødvendig og for-
svarlig og stå i rimeligt forhold til den interesse, der søges beskyttet. An-
vendelsen skal være så skånsom, som omstændighederne tillader, og såle-
des at eventuelle skader begrænses til et minimum. Peberspray må kun an-
vendes af personale, der er uddannet hertil.
Det fremgår endvidere af kundgørelsen, at enhver anvendelse af peber-
spray skal indberettes til ledelsen i den lokale politikreds på en særlig blan-
ket, og at politikredsene periodevis skal sende statistik over anvendelsen af
peberspray til Rigspolitiet.
Rigspolitiet har desuden i efteråret 2013 sendt en skrivelse til samtlige po-
litikredse om politiets anvendelse af peberspray. Skrivelsen er udarbejdet
på baggrund af en henvendelse til Rigspolitiet fra Den Uafhængige Politik-
lagemyndighed om politiets anvendelse af peberspray over for førere af
køretøjer i fart, herunder knallerter og motorcykler.
I skrivelsen til politikredsene redegøres der indledningsvis for de alminde-
lige bestemmelser om politiets magtanvendelse i politiloven samt betingel-
serne for anvendelse af peberspray i magtanvendelsesbekendtgørelsen. I
forhold til nødvendighedsbetingelsen i politilovens § 16 fremgår det i den
forbindelse bl.a., at hvis magtanvendelsen indebærer handlinger, der ud-
sætter andre personer for livsfare, er betingelsen skærpet, således at magt-
anvendelsen skal være absolut nødvendig. Det fremgår endvidere i forhold
til forsvarlighedsbetingelsen i politilovens § 16, at det skal indgå i den
konkrete forsvarlighedsvurdering, om magtanvendelsen indebærer risiko
for, at udenforstående kan komme til skade.
Herudover fremgår det af skrivelsen til politikredsene, at kravet om, at den
konkrete magtanvendelse skal være både nødvendig og forsvarlig medfø-
rer, at der vil opstå situationer, hvor den konkrete magtanvendelse nok vil
opfylde nødvendighedsbetingelsen, men ikke forsvarlighedsbetingelsen. I
sådanne situationer vil den konkrete magtanvendelse derfor ikke efter
Rigspolitiets opfattelse være i overensstemmelse med politiloven.
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
1660555_0015.png
For så vidt angår politiets anvendelse af peberspray over for førere af køre-
tøjer, fremgår det af skrivelsen til politikredsene, at eksponering med pe-
berspray af en fører af et køretøj(herunder knallert og motorcykel), under
kørsel med henblik på at bringe køretøjet til standsning, som alt overvejen-
de udgangspunkt ikke kan antages at stå i et rimeligt forhold til det mål,
der forfølges. Det skyldes, at anvendelsen af peberspray i en sådan situa-
tion vil medføre fare for, at føreren, eventuelle passagerer eller andre til-
stedeværende kommer alvorligt til skade.
3.1.4.3. Indberetninger over politiets faktiske anvendelse af peberspray
Det fremgår af Rigspolitiets kundgørelse II nr. 57 af 15. januar 2008 om
politiets anvendelse af peberspray, at anvendelse af peberspray skal indbe-
rettes til ledelsen i den lokale politikreds, som efterfølgende skal godkende
anvendelsen. Kopi af indberetningen skal desuden fremsendes til Rigspoli-
tiet.
På baggrund af de indsendte indberetninger har Rigspolitiet oplyst følgen-
de om omfanget af politiets anvendelse af peberspray i perioden 2009-
2013:
Årstal
2013
2012
2011
2010
2009
Antal indberetninger
1.149
1.428
1.654
1.290
1.427
Tallene vedrører færdigbehandlede og foreløbige indberetninger. Tallet for 2013 dækker
også Færøerne og Grønland, hvilket ikke er tilfældet for de øvrige år.
Rigspolitiet har desuden oplyst, at peberspray i hele perioden er det magt-
middel, der, sammenlignet med skydevåben, stav, tjenestehund og gas, er
anvendt hyppigst af politiet.
Rigspolitiet har endnu ikke færdigbehandlet de indsendte indberetninger
for 2015, hvorfor der ikke på nuværende tidspunkt kan siges noget om po-
litiets anvendelse af peberspray i 2015. Rigspolitiet har dog på baggrund af
de indsendte indberetninger for 2014 oplyst, at politiets anvendelse af pe-
berspray i 2014 i overvejende grad er anvendt for at afværge et påbegyndt
eller overhængende angreb på person eller for at sikre gennemførelse af
tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv modstand. Der henvises til
skemaet nedenfor.
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
1660555_0016.png
Begrundelse for anvendelse af peber-
spray (indikationskrav)
At afværge et påbegyndt eller overhæn-
gende angreb på person.
At afværge overhængende fare i øvrigt
for personers liv og helbred.
At afværge et påbegyndt eller overhæn-
gende angreb på samfundsvigtige institu-
tioner, virksomheder eller anlæg.
At afværge et påbegyndt eller overhæn-
gende angreb på ejendom.
At sikre gennemførelse af tjenestehand-
linger, mod hvilke der gøres aktiv mod-
stand.
At sikre gennemførelse af tjenestehand-
linger, mod hvilke der gøres passiv mod-
stand, såfremt tjenestehandlingens gen-
nemførelse skønnes uopsættelig, og an-
den og mindre indgribende magtanven-
delse skønnes åbenbart uegnet.
Antal anvendt
peberspray
311
53
-
Antal anvendt
peberspray i
procent
35 %
6%
-
2
472
0%
53 %
55
6%
893
100 %
Tallene vedrører samtlige politikredse inklusiv Færøerne og Grønland og dækker over
færdigbehandlede indberetninger.
Rigspolitiet har desuden oplyst, at politiet i 2014 i de fleste tilfælde har an-
vendt peberspray udendørs og oftest på gaden eller i åbent terræn. Der
henvises til skemaet nedenfor.
Lokation
Andre offentlige steder
Bodega og lignende
Bolig
Bus-/togstation
Festival/koncertområde
Fodboldstadion
Gaden
Offentlige transportmid-
ler
Idrætsanlæg i øvrigt
Opgang
Restaurant, café eller lig-
nende
Skov
Inde
23
10
120
3
2
1
2
1
-
26
2
-
Ude
27
6
12
7
11
-
476
-
1
5
6
4
Total
50
16
132
10
13
1
478
1
1
31
8
4
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
1660555_0017.png
Åbent terræn
Andet
-
51
241
27 %
59
38
652
73 %
59
89
893
100 %
3.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Peberspray er det magtmiddel, som politiet hyppigst gør brug af, og da po-
litiets magtanvendelse efter omstændighederne kan indebære vidtgående
indgreb i borgernes integritet, finder Justitsministeriet, at politiets anven-
delse af dette magtmiddel bør reguleres direkte i politiloven i lighed med
politiets anvendelse af de øvrige magtmidler(f.eks. stav, hund og gas).
Justitsministeriet finder i den forbindelse, at politiets anvendelse af peber-
spray – som hidtil – skal ske i overensstemmelse med de generelle princip-
per for politiets magtanvendelse, der er beskrevet i politilovens § 15 og §
16, og i de konkrete situationer, der er beskrevet i lovforslagets § 20 a,
som er en videreførelse af bestemmelserne i magtanvendelsesbekendtgø-
relsens § 25 a, nr. 1-6. Det bemærkes i den forbindelse, at de gældende be-
stemmelser i magtanvendelsesbekendtgørelsens §§ 25 a-25 d fortsat finder
anvendelse ved siden af de foreslåede bestemmelser i politiloven om poli-
tiets anvendelse af peberspray, herunder at politiet skal afhjælpe gener for-
årsaget af, at en person har været eksponeret for peberspray.
Politiets magtanvendelse skal således i en konkret situation være nødven-
dig, forsvarlig, så skånsom, som omstændighederne tillader, samt propor-
tional i forhold til de interesser, der søges beskyttet med magtanvendelsen.
Det indgår i den forbindelse i forsvarlighedsvurderingen, om magtanven-
delsen indebærer risiko for, at udenforstående kan komme til skade.
Spørgsmålet om, hvorvidt politiet i en konkret situation bør gribe til magt-
anvendelse ved brug af peberspray, må efter Justitsministeriets opfattelse
bero på en konkret politifaglig vurdering af omstændighederne i en given
situation. Der skal således bl.a. foretages en konkret vurdering af en række
faktiske omstændigheder, herunder bl.a. antallet af involverede personer
og disse personers fysik og sindstilstand. Derudover skal der foretages en
konkret vurdering af, hvilket magtmiddel der i en given situation må anses
for mest egnet og samlet set må forventes at medføre mindst skade.
Justitsministeriet finder i den forbindelse, og i lighed med den øvrige regu-
lering af politiets anvendelse af magtmidler, at det ikke er hensigtsmæssigt
17
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
at søge at fastsætte en detaljeret regulering af alle de situationer, hvor
magtanvendelse med peberspray vil kunne forekomme. Det vil således ef-
ter Justitsministeriets opfattelse næppe være muligt at udarbejde en udtøm-
mende opregning af disse situationer, ligesom reglerne om politiets magt-
anvendelse ikke bør blive så detaljerede, at der ikke fremover levnes plads
til politiets skøn.
Omvendt finder Justitsministeriet, at det er klart, at der vil være situatio-
ner, hvor der generelt bør udvises særlig tilbageholdenhed med anvendel-
sen af peberspray, f.eks. i tilfælde, hvor et køretøj ønskes bragt til stands-
ning (som nævnt ovenfor under punkt 3.1.4.2) eller i tilfælde, hvor en per-
son er ilagt håndjern.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for det offentlige af betydning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [dato] til den [dato] været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.: […]
18
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
1660555_0019.png
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/min-
dreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Ingen
Negative
konsekvenser/mer-
udgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Ingen
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kommu-
ner og regioner
Administrative
konsekvenser
for stat, kommu-
ner og regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Overimplemen-
tering af EU-ret-
lige minimums-
forpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter.
Ja
Nej
x
19
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter hashklublovens § 1, stk. 1, er det betingelse for at nedlægge et forbud
mod besøgende i bestemte lokaler, at der er givet en forudgående advarsel
til den, der råder over lokalerne.
Det foreslås, at der indsættes et 2. punktum i bestemmelsen, hvorefter for-
bud mod besøgende i bestemte lokaler vil kunne nedlægges uden forudgå-
ende advarsel til den, der råder over lokalerne, hvis der inden for de sene-
ste 3 måneder over for den pågældende i medfør af hashklublovens § 1,
stk. 1, er nedlagt forbud vedrørende andre bestemte lokaler inden for en ra-
dius af 500 meter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring indebærer, at politiet fremover skal bekendtgøre et
besøgsforbud i et eller flere egnede medier i stedet for ved meddelelse i
den lokale presse.
Politiet vil efter den foreslåede ændring fremover i hvert enkelt tilfælde
kunne foretage en konkret vurdering af, hvordan et nedlagt forbud efter
hashklubloven bekendtgøres mest hensigtsmæssigt. Bekendtgørelse vil så-
ledes f.eks. kunne ske på politiets hjemmeside eller på de sociale medier,
ligesom det – som hidtil – vil være muligt at bekendtgøre et forbud i den
lokale presse.
Politiet vil fortsat tillige skulle opsætte skiltning om forbuddet, jf. hash-
klublovens § 2, stk. 2, 1. pkt., og give særskilt meddelelse om forbuddet til
den, der råder over lokalerne, jf. lovens § 2, stk. 2, 2. pkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
20
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
Til § 2
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som følge af lov nr. 376
af 27. april 2016 om knive og blankvåben m.v.
Til nr. 4
Den foreslåede bestemmelse indeholder regler om politiets anvendelse af
peberspray. Peberspray omfatter de af Rigspolitichefen godkendte typer.
Bestemmelsen er en videreførelse af de eksisterende regler om peberspray
i bekendtgørelse nr. 978 af 21. september 2004 om politiets anvendelse af
visse magtmidler m.v. (magtanvendelsesbekendtgørelsen) med senere æn-
dringer.
Bestemmelsen omfatter den faktiske anvendelse af peberspray samt ad-
varsler og andre tilkendegivelser om anvendelse af peberspray. Som ved
anvendelse af f.eks. stav, jf. bemærkningerne til politilovens § 18, jf. Fol-
ketingstidende 2003-04, Tillæg A, side 5937, må politiet ikke – mundtligt
eller ved sin blotte optræden – bevidst give indtryk af at ville anvende pe-
berspray, medmindre betingelserne i bestemmelsen er opfyldt. Det beror
på en konkret vurdering af den enkelte polititjenestemands håndtering af
pebersprayen, hvornår der foreligger en tilkendegivelse om anvendelse af
peberspray.
Den foreslåede bestemmelse i § 20 a,
stk. 1,
indeholder en udtømmende
opregning af de situationer, hvor peberspray må anvendes som magtmid-
del. De nævnte situationer svarer til, hvornår der efter den gældende admi-
nistrative regulering er adgang til at anvende peberspray. Bestemmelserne
svarer i øvrigt til de situationer, hvor der efter politiloven kan anvendes
stav og til dels de situationer, hvor der efter politiloven kan anvendes
hund.
Den forslåede bestemmelse i § 20 a,
stk. 1, nr. 1,
medfører, at peberspray
kan anvendes med henblik på at afværge et påbegyndt eller overhængende
angreb på person. Ifølge bemærkningerne til politilovens § 17, jf. Folke-
tingstidende 2003-04, Tillæg A, side 5934, omfatter et overhængende an-
greb i forhold til det påbegyndte angreb det tidsmæssigt fjernere, men dog
21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
sikre angreb. Som ved anvendelse af bl.a. stav, er det dog ikke ethvert per-
sonangreb, der kan mødes med anvendelse af peberspray. Brug af peber-
spray skal stå i rimeligt forhold til angrebet.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 20 a,
stk. 1, nr. 2,
kan peberspray an-
vendes med henblik på at afværge overhængende fare i øvrigt for perso-
ners liv eller helbred. Som ved politiets anvendelse af bl.a. stav, er det ikke
enhver fare for personskade, der kan berettige anvendelse af peberspray.
Magtanvendelsen skal stå i rimeligt forhold til den fare, der søges afvær-
get.
Bestemmelsen sigter navnlig til de situationer, hvor politiet anvender magt
over for en person af hensyn til den pågældende selv (nødhjælpstilfælde).
Som ved anvendelse af stav, vil peberspray endvidere kunne være beretti-
get i situationer, hvor nogen søger at forhindre politiet i at hjælpe en per-
son i fare, f.eks. ved at stille sig i vejen for politiets adgang til det sted,
hvor personen befinder sig. Hvilket magtmiddel, der skal anvendes i den
konkrete situation, må bero på en konkret vurdering af, hvad der i den på-
gældende situation er nødvendigt og forsvarligt.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 20 a,
stk. 1, nr. 3,
kan peberspray an-
vendes med henblik på at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb
på samfundsvigtige institutioner, virksomheder eller anlæg. Udtrykket
”samfundsvigtige institutioner, virksomheder eller anlæg” har samme be-
tydning som i politilovens § 17, stk. 1, nr. 3, om anvendelse skydevåben. I
bemærkningerne til denne bestemmelse, jf.. Folketingstidende 2003-04,
Tillæg A, side 5935, er det anført, at bestemmelsen omfatter offentlige in-
stitutioner med en særlig betydning for samfundets funktion, men også pri-
vate virksomheder af særlig betydning kan være omfattet. Som eksempler
nævnes kongehuset, Folketinget, ministerierne, politi- og retsbygninger,
jernbaneanlæg, broer, havne, lufthavne, telefonanlæg, banker og posthuse,
samt større eller livsvigtige industrianlæg.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 20 a, stk. 1, nr. 4,
medfører, at peberspray
kan anvendes med henblik på, at afværge et påbegyndt eller overhængende
angreb på ejendom. Udtrykket ”ejendom” har samme betydning som i po-
litilovens § 18, stk. 1, nr. 4, om anvendelse af stav. Af bemærkningerne til
denne bestemmelse, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg A, side 5937,
fremgår, at angreb på fast ejendom og andre formuegoder er omfattet. Den
økonomiske værdi af godet er ikke i sig selv afgørende for, om der er tale
om et angreb omfattet af bestemmelsen. Værdien kan dog have betydning
22
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
ved vurderingen af, om det vil være nødvendigt og forsvarligt at anvende
stav.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 20 a, stk. 1, nr. 5,
kan peberspray an-
vendes med henblik på at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod
hvilke der gøres aktiv modstand. Som i politilovens § 18, stk. 1, nr. 5, om
anvendelse af stav, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg A, side 5937,
forstås ved ”tjenestehandlinger” bl.a. anholdelse/frihedsberøvelse, påbud,
visitation og fratagelse af genstande, eller hvis politiet søger at skaffe sig
adgang til et ikke-frit tilgængeligt sted. Udtrykket ”aktiv modstand” kan
omfatte en række situationer fra omfattende uroligheder til situationer,
hvor en anholdt/pågrebet person holder fast i en genstand eller andre per-
soner, når politiet forsøger at føre den pågældende væk. Det omfatter også
situationer, hvor en pågrebet person forsøger at slå eller rive sig løs fra en
polititjenestemands greb, eller hvor en person gør fysisk modstand mod en
visitation. Der kan også være tale om, at tredjemand forsøger at lægge for-
hindringer i vejen for politiets arbejde, f.eks. at personer forsøger at forhin-
dre en anholdelse eller at befri en anholdt. I bemærkningerne til politi-
lovens § 18, stk. 1, nr. 5, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg A, side
5937, henvises desuden til, at straffelovens § 119, stk. 3, om at det er straf-
bart at forsøge at lægge f.eks. politiet hindringer i vejen for udførelse af
deres tjeneste eller hverv, kan være vejledende for, hvornår der foreligger
aktiv modstand mod en tjenestehandling.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 20 a, stk. 1, nr. 6,
kan peberspray an-
vendes med henblik på at sikre gennemførelse af tjenestehandlinger, mod
hvilke der gøres passiv modstand, såfremt tjenestehandlingens gennemfø-
relse skønnes uopsættelig, og anden og mindre indgribende magtanvendel-
se skønnes åbenbart uegnet. Udtrykket ”passiv modstand” skal forstås i
overensstemmelse med politilovens § 18, stk. 1, nr. 6. Det fremgår af be-
mærkningerne til denne bestemmelse, jf. Folketingstidende 2003-04, Til-
læg A, side 5938, at passiv modstand f.eks. omfatter situationer, hvor en
anholdt, der ønskes ført væk, ikke følger med, men forholder sig passiv, el-
ler hvor en større menneskemængde stimler sammen på offentlige veje
mv., og ikke forlader stedet på trods af politiets påbud herom. Passiv mod-
stand omfatter også situationer, hvor en anholdt – uden at slå eller rive sig
fri fra en polititjenestemand – forsøger at undvige ved f.eks. at løbe fra ste-
det. Hvis en anholdt derimod slår eller river sig fri fra en polititjeneste-
mand for at løbe fra stedet, vil situationen være omfattet af bestemmelsen i
nr. 5 om aktiv modstand. Passiv modstand, der indebærer risiko for nogens
liv eller helbred, f.eks. ved at en person blokerer for adgang til en person,
23
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
der forsøger selvmord eller på anden måde er i fare, vil være omfattet af
bestemmelsens nr. 2. Bestemmelsen i nr. 6 vil således i praksis navnlig
omfatte tjenestehandlinger med henblik på at afværge fare for ordensfor-
styrrelser, bringe strafbar virksomhed til ophør, eller pågribe personer, der
har eller med rimelig grund mistænkes for at have begået en forbrydelse.
Som ved anvendelse af f.eks. stav, vil det som udgangspunkt ikke være
forsvarligt at anvende peberspray mod personer, der alene yder passiv
modstand, og der stilles derfor krav om, at tjenestehandlingen skal være
uopsættelig, samt at andre og mindre indgribende midler skal skønnes
åbenbart uegnede. Derved præciseres og uddybes kravet om nødvendighed
og forsvarlighed i en situation, hvor der bliver tale om at gribe ind over for
passiv modstand.
Det må bero på en konkret vurdering og afvejning af flere forhold, herun-
der navnlig de mulige konsekvenser ved at undlade at gribe ind, om gen-
nemførelse af en tjenestehandling er uopsættelig. Som udgangspunkt må
tjenestehandlinger med henblik på at afværge forstyrrelser af vigtige sam-
fundsfunktioner, f.eks. kollektiv transport, brandslukning, ambulancekør-
sel, hjemmepleje mv., eller at bryde en blokade af en større færdselsåre an-
ses for uopsættelige. Endvidere vil pågribelse/anholdelse af en gernings-
mand ofte være en opsættelig tjenestehandling, navnlig hvis den pågælden-
de træffes under eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det forhold,
der begrunder anholdelsen.
Passiv modstand kan udøves af en eller flere personer, og der kan være
forskel i politiets muligheder for at anvende peberspray i de forskellige si-
tuationer. De konkrete omstændigheder, herunder f.eks. antallet af betjente
over for antallet af personer, der modsætter sig politiets tjenestehandlinger,
samt muligheden for forstærkning, spiller en væsentlig rolle ved vurderin-
gen af, om tjenestehandlingen kan gennemføres ved hjælp af almindelig
fysisk magtanvendelse, dvs. uden brug af magtmidlerne i §§ 17-20 a.
Yder et større antal personer modstand ved at forholde sig passive, kan det
efter omstændighederne være vanskeligere at gennemføre tjenestehandlin-
gen ved hjælp af almindelig fysisk magtudøvelse. Hvis en sådan tjeneste-
handling ikke kan gennemføres ved hjælp af almindelig fysisk magtudø-
velse må politiet først og fremmest overveje at anvende gas, og kun så-
fremt dette middel skønnes åbenbart uegnet, kan anvendelse af andre
magtmidler, herunder peberspray, være berettiget. Der henvises i den for-
24
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
bindelse også til bemærkningerne til politilovens § 18 og § 19, jf. Folke-
tingstidende 2003-04, Tillæg A, side 5937-5940.
Hvis en eller ganske få personer yder modstand ved at forholde sig passivt,
må det antages, at det næsten undtagelsesfrit vil være muligt at gennemfø-
re tjenestehandlingen ved brug af almindelig fysisk magt.
Vurderingen af, hvilket magtmiddel der i en given situation er det mest
hensigtsmæssige, må bero på en konkret vurdering af, hvad der i den på-
gældende situation er nødvendigt og forsvarligt. Der vil dog være situatio-
ner, hvor der generelt bør udvises særlig tilbageholdenhed med anvendelse
af peberspray, f.eks. i tilfælde hvor et køretøj ønskes bragt til standsning
eller i tilfælde, hvor en person er ilagt håndjern, jf. også de almindelige be-
mærkninger til dette lovforslag, punkt. 3.2 ovenfor.
I
§ 20 a, stk. 2,
fastsættes det, at det før peberspray tages i brug mod en
person, så vidt muligt skal tilkendegives vedkommende, at politiet har til
hensigt at bruge peberspray, hvis ikke politiets påbud efterkommes. Det
skal endvidere så vidt muligt sikres, at vedkommende har mulighed for at
efterkomme påbuddet.
Det formelle krav om tilkendegivelse af, at peberspray i givet fald vil blive
brugt, er en præcisering af de almindelige betingelser for magtanvendelse i
politilovens § 16.
I nogle tilfælde vil der ikke være tid til at give påbud eller advare om brug
af peberspray. I sådanne tilfælde kan politiet bruge peberspray umiddel-
bart.
Det fremgår af den foreslåede
§ 20 a, stk. 3,
at såfremt politiets brug af pe-
berspray mod en person har medført gener, der skønnes at kræve læge-
hjælp, skal vedkommende straks undersøges af en læge.
Det fremgår af magtanvendelsesbekendtgørelsens § 25 c, stk. 1, at politiet
efter anvendelse af peberspray så vidt muligt og i fornødent omfang skal
tilbyde at afhjælpe gener forårsaget af, at en person har været eksponeret
for peberspray.
Såfremt gener skønnes at kræve lægehjælp, skal politiet således tilkalde el-
ler opsøge lægehjælp, så snart det konstateres, at gener ikke blot kan af-
hjælpes af politiet.
25
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
Bestemmelsen forpligter dog ikke politiet til med magt at gennemtvinge
lægehjælp til en person mod den pågældendes vilje, hvis denne skønnes at
være i stand til at varetage sine egne interesser.
Til § 3
Ikrafttræden
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Til § 4
Territorial gyldighed
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at
loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Loven kan sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og Grønland ved
kongelig anordning med de ændringer, som de særlige færøske og grøn-
landske forhold tilsiger.
26
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
1660555_0027.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om forbud mod besøgende i
bestemte lokaler, jf. lov nr. 471 af
7. juni 2001, som ændret ved § 14 i
lov nr. 538 af 8. juni 2006, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 1.
Foregår der i bestemte lokaler
virksomhed på en måde, som syste-
matisk indebærer strafbare handlin-
ger, og som er egnet til at medføre
ulempe og utryghed hos omkring-
boende, kan politidirektøren ned-
lægge forbud som nævnt i stk. 2 ef-
ter forudgående advarsel til den, der
råder over lokalerne.
Stk. 2-4.
[… ]
1.
I
§ 1, stk. 1,
indsættes som
2.
pkt.:
»Forudgående advarsel kan dog
undlades, hvis der inden for de se-
neste 3 måneder over for den, der
råder over lokalerne, er nedlagt for-
bud vedrørende andre lokaler inden
for en radius af 500 meter.«
§ 2.
[… ]
2.
I
§ 2, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »den
Stk. 2.
Politiet bekendtgør et for- lokale presse« til: »et eller flere eg-
bud som nævnt i § 1 ved skiltning nede medier«.
og ved meddelelse i den lokale
presse. Politiet giver endvidere sær-
skilt meddelelse om forbudet til
den, der råder over lokalerne.
§2
I lov om politiets virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 20.
august 2015, foretages følgende
ændringer:
§ 6.
På steder, hvor der efter lov om
våben og eksplosivstoffer § 4, stk.
1, gælder forbud mod at besidde el-
ler bære knive m.v., kan politiet be-
sigtige en persons legeme samt un-
dersøge tøj og andre genstande,
herunder køretøjer, med henblik på
at kontrollere, om nogen besidder
eller bærer våben, jf. stk. 2.
3.
I
§ 6, stk. 1,
ændres »lov om vå-
ben og eksplosivstoffer § 4, stk. 1,«
til: »lov om knive og blankvåben
m.v.§ 1«.
27
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
1660555_0028.png
Stk. 2-4.
[ …]
4.
Efter
§ 20
indsættes:
» § 20 a. Peberspray må kun anven-
des med henblik på
1) at afværge et påbegyndt eller
overhængende angreb på person,
2) at afværge overhængende fare i
øvrigt for personers liv eller hel-
bred,
3) at afværge et påbegyndt eller
overhængende angreb på samfunds-
vigtige institutioner, virksomheder
eller anlæg,
4) at afværge et påbegyndt eller
overhængende angreb på ejendom,
5) at sikre gennemførelse af tjene-
stehandlinger, mod hvilke der gøres
aktiv modstand, eller
6) at sikre gennemførelse af tjene-
stehandlinger, mod hvilke der gøres
passiv modstand, såfremt tjeneste-
handlingens gennemførelse skønnes
uopsættelig, og anden og mindre
indgribende magtanvendelse skøn-
nes åbenbart uegnet.
Stk. 2.
Før peberspray tages i
brug mod person, skal det så vidt
muligt tilkendegives vedkommen-
de, at politiet har til hensigt at bru-
ge peberspray, hvis ikke politiets
påbud efterkommes. Det skal end-
videre så vidt muligt sikres, at ved-
kommende har mulighed for at ef-
terkomme påbuddet.
Stk. 3.
Har politiets brug af pe-
berspray mod person medført ge-
ner, der skønnes at kræve læge-
hjælp, skal den pågældende straks
undersøges af en læge«.
§4
Loven træder i kraft den […].
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i
kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske
28
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 403: Udkast til om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets virksomhed, fra justitsministeren
1660555_0029.png
og grønlandske forhold tilsiger.
29