Erhvervs- og Vækstministeriet
Att.: Departementschef Michael Dithmer
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Sektorinitiativer for beskyttelse af fortrolige kundeop-
lysninger
I brev af 18. september 2014 angav daværende direktør Jørgen A. Horwitz
blandt andet, at sektoren havde defineret to initiativer for at styrke sekto-
rens håndtering af fortrolige kundeoplysninger. Initiativerne blev beskrevet
som udarbejdelse af sektorfælles retningslinjer for:
1. Håndtering af adgangsstyring og kontrol.
2. Gennemførelse af ”awareness”-indsatser over for medarbejderne.
Endelig blev det anført, at Finansrådet – når retningslinjerne forelå – ville
henstille til medlemmerne, at retningslinjerne blev fulgt.
Som opfølgning på ovenstående har Finansrådet i et konstruktivt samarbej-
de med bankernes it-sikkerhedsspecialister arbejdet på at udarbejde ret-
ningslinjerne. Sideløbende har der fra bankernes side også været arbejdet
med deres interne opfølgning på implikationerne af ”Se & Hør-sagen”.
Opfølgningen på ”Se & Hør-sagen” er blevet behandlet med største alvor af
både bankerne og Finansrådet. Således har bankerne – som anført i oven-
stående – i forlængelse af sagen gennemgået egne procedurer og vurderet,
om der eventuelt skulle justeres i disse. Tilbagemeldingen fra bankerne har
været, at de eksisterende procedurer generelt er tilfredsstillende.
I forhold til selve retningslinjerne, der gennemgås i nedenstående, og som
vedlægges
som bilag, er det vigtigt at være opmærksom på de omfattende
regler, som bankerne allerede er underlagt i blandt andet Lov om Finansiel
Virksomhed og Persondataloven. Disse regler udmøntes på forskellig vis i
bankerne og har betydet, at der allerede er en række procedurer, som bli-
ver efterlevet. Ikke desto mindre har Finansrådet – i samarbejde med med-
lemmerne – fundet det hensigtsmæssigt at udfærdige disse retningslinjer
for derved at understrege sagens vigtighed.
Det skal endelig bemærkes, at retningslinjerne i sagens natur er relativt
overordnede. Finansrådet kan som interesseorganisation ikke stille egentlige
krav til sine medlemmer om at overholde retningslinjer eller lignende. Det
kan tilføjes, at det i denne sag i øvrigt heller ikke ville give særlig god me-
ning, hvis Finansrådet kastede sig ud i detaljerede retningslinjer, blandt an-
det fordi der blandt de danske pengeinstitutter er væsentlige forskelle i
størrelse, forretningsprocesser, systemdesign mv., hvilket betyder, at de
4. september 2015
Finanssektorens Hus
Amaliegade 7
1256 København K
Telefon 3370 1000
www.finansraadet.dk
Journalnr. 466/05
Dok. nr. 541433-v1