Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 369
Offentligt
1651470_0001.png
Datatilsynet: Vedrørende misbrug af personoplysninger
Side 1 af 3
Forside
/
Afgørelser
Vedrørende misbrug af personoplysninger
Brevdato: 28.06.01
Journalnummer: 2000-632-0002
Holstebro Kommune er i brev af 8. maj 2001 fremkommet med en nærmere redegørelse for
kommunens håndtering af sagen om misbrug af personoplysninger.
Datatilsynet har i den forbindelse noteret sig, at kommunen - efter at været blevet bekendt med, at
oplysninger fra kommunens R 75 register var blevet videregivet til Dagbladet Holstebro-Struer -
iværksatte en undersøgelse af loggen for den relevante periode. Det fremgik heraf, at der var søgt i
registeret ved anvendelse af to brugerkoder, som tilhørte ansatte i kommunens
arbejdsmarkedsafdeling.
Kommunen indkaldte herefter de involverede medarbejdere til en samtale. Den ene medarbejder
vedstod at have foretage en søgning i registeret uden at have haft en sagsbehandlingsmæssig eller
faglig relevant interesse heri. Denne medarbejder blev under den politimæssige efterforskning af
sagen fritaget for tjeneste og er efterfølgende blevet bevilget uddannelsesorlov. Økonomiudvalget
har på baggrund af hændelsesforløbet besluttet at tildele denne medarbejder en skriftlig advarsel.
Den anden medarbejder, der under hele forløbet har været sygemeldt, har indrømmet at have
opbevaret sin brugerkode og sit password i en kalender på kontoret i strid med kommunens
retningslinier herfor, således at uvedkommende har haft mulighed for at gøre brug heraf. Denne
medarbejder har imidlertid opsagt sin stilling, hvorfor kommunen ikke har foretaget yderligere
over for den pågældende.
Holstebro Kommune har endvidere foretaget en supplerende undersøgelse af benyttelsesloggen
via CSC Danmark A/S. Denne undersøgelse viste, at yderligere 6 personer ansat i
skatteforvaltningen har forespurgt på ét personnummer i det omhandlede R 75 register. To af disse
medarbejdere har som en del af deres ansvarsområde pligt til ex officio at undersøge, om der er
grundlag for undersøge forhold af skattemæssig interesse nærmere. Disse medarbejdere havde
således efter kommunens opfattelse en legal interesse i den foretagne søgning.
De fire øvrige medarbejdere har under en samtale med skattechefen forklaret, at de har foretaget
enkeltopslag i registeret af blandet skattefaglig interesse og ren nysgerrighed. Ved samtalen blev
vigtigheden af de for anvendelsen af systemet gældende spilleregler understreget.
Økonomiudvalget har ikke i øvrigt fundet anledning til at iværksætte yderligere sanktioner over
for de pågældende.
Holstebro Kommune har endvidere under sagens forløb anmodet Politimesteren i Holstebro om at
efterforske sagen. Politimesteren har imidlertid afvist kommunens anmeldelse.
https://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/afgoerelsen/artikel/vedroerende-misbrug-af-p... 28-06-2016
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
Datatilsynet: Vedrørende misbrug af personoplysninger
Side 2 af 3
Endelig har Økonomiudvalget vedtaget, at det generelt skal tilkendegives over for kommunens
ansatte, at uretmæssig brug af personfølsomme oplysninger fremover vil være at betragte som en
så alvorlig tjenesteforseelse, at udvalget forbeholder sig ret til enhver ansættelsesretlig sanktion,
herunder bortvisning af medarbejdere.
Datatilsynet skal på denne baggrund udtale følgende:
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger (persondataloven) indeholder i
kapitel 11 regler om behandlingssikkerhed.
Ifølge lovens § 41, stk. 1, må personer, virksomheder m.v., der udfører arbejde under den
dataansvarlige eller databehandleren, og som får adgang til oplysninger, kun behandle disse efter
instruks fra den dataansvarlige, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold
til lov.
Den dataansvarlige skal ifølge lovens § 41, stk. 3, træffe de fornødne tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller
forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt
behandles i strid med loven.
For behandlinger, som foretages for den offentlige forvaltning helt eller delvis ved hjælp af
elektronisk databehandling, har Justitsministeren i bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 fastsat
nærmere regler om de i lovens § 41, stk. 3, anførte sikkerhedsforanstaltninger.
Ifølge sikkerhedsbekendtgørelsens § 12 skal der træffes foranstaltninger for at sikre, at kun
autoriserede brugere kan få adgang, og at disse kun kan få adgang til de personoplysninger og
anvendelser, som de er autoriserede til.
Datatilsynet finder, at det var udtryk for utilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger og ikke i
overensstemmelse med sikkerhedsbekendtgørelsens § 12, at en medarbejder opbevarede sin
brugerkode og sit password i en kalender på kontoret. Datatilsynet har imidlertid noteret sig, at
denne opbevaring også var i strid med kommunens retningslinier, og at det således ikke er en
accepteret fremgangsmåde i kommunen.
Datatilsynet må endvidere lægge til grund, at flere medarbejdere i Holstebro Kommune har
misbrugt deres adgang til kommunens R 75 register ved at have søgt oplysninger om en navngiven
person uden at have en tjenestelig begrundelse herfor. Tilsynet må ligeledes lægge til grund, at der
uberettiget er videregivet oplysninger fra registeret til Dagbladet Holstebro-Struer.
Efter tilsynets opfattelse er der tale om alvorlige overtrædelser af persondatalovens regler om
sikkerhedsforanstaltninger. Det er efter Datatilsynets opfattelse ikke acceptabelt, at medarbejdere -
uden tjenestelig begrundelse - foretager opslag i kommunens R 75 register. Det er heller ikke
acceptabelt, hvis oplysningerne uberettiget videregives til uvedkommende. I det omfang et sådant
misbrug af stillingen kan afdækkes, bør det efter tilsynets opfattelse imødegås med følelige
disciplinære foranstaltninger.
Datatilsynet har taget til efterretning, at Holstebro Kommune har truffet en række foranstaltninger
i anledning af de konstaterede hændelser, idet kommunen har indgivet politianmeldelse og
iværksat ansættelsesretlige sanktioner over for de involverede medarbejdere.
Datatilsynet har i øvrigt noteret sig, at kommunen har indskærpet over for samtlige ansatte, at
uretmæssig brug af personoplysninger betragtes som en alvorlig tjenesteforseelse, som kan føre til
bortvisning.
https://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/afgoerelsen/artikel/vedroerende-misbrug-af-p... 28-06-2016
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651470_0003.png
Datatilsynet: Vedrørende misbrug af personoplysninger
Side 3 af 3
Datatilsynet finder herefter ikke anledning til at foretage sig yderligere i sagen.
Det kan til orientering oplyses, at Datatilsynet vil offentliggøre denne udtalelse på tilsynets
hjemmeside. Grundet ferie forventes offentliggørelsen først at ske i slutningen af juli måned.
Kopi af dette brev sendes endvidere til Told- og Skattestyrelsen.
Tilbage til alle afgørelser
Datatilsynet
Borgergade 28, 5
1300 København K
Tlf.: 33 19 32 00
Fax.: 33 19 32 18
E-mail:
[email protected]
https://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/afgoerelsen/artikel/vedroerende-misbrug-af-p... 28-06-2016