Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 369
Offentligt
1651468_0001.png
Datatilsynet: Standardvilkår for forskningsprojekter
Side 1 af 4
DAYAn
LSYN ET
jJ
Opdateret: 06.05.15
forside / Erhverv / forskere og medicinalfirmaer / Standardvilkår for forskningsproiekter
J
Standardvilkår for forskningsproj ekter
(Projekter anmeldes på blanketten “Privat forskning”)
Når Datatilsynet giver tilladelse til behandling af følsomme personoplysninger i et projekt til
videnskabelige eller statistiske formål i henhold til persondatalovens
§
10,
jf.
§
50, stk. 1, nr. 1,
fastsættes en række vilkår for projektet. Vilkårene skal først og fremmest bevirke, at den
dataansvarlige (projektlederen) overholder reglerne i persondataloven og at databehandlingen
lever op til lovens krav om datasikkerhed.
Det fremgår af lovens
§
41, stk. 3, at den dataansvarlige skal træffe de fornødne tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaitninger mod, at oplysningerne hændeligt eller ulovligt
tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab,
misbmges eller i øvrigt behandles i strid med loven.
På denne baggrund har Datatilsynet udformet en række standardvillcår, som alle projekter skal
efterleve. Hermed garanteres, at databehandlingen sker med den nødvendige sikkerhed, og at alle
personer, der indgår i projekter til videnskabelige eller statistiske formål (de registrerede),
omfattes af den samme beskyttelse.
Datatilsynets tilladelse til projektet er betinget af, at man følger Datatilsynets vilkår.
Standardvilkårene er gengivet nedenfor. Vilkår markeret “$pecialvilkår” fastsættes efter behov,
de øvrige vilkår fastsættes for alle projekter. I særlige tilfælde vil Datatilsynet også kunne
fastsætte individuelle eller supplerende vilkår for et projekt.
DATATILSYNETS STANDARDVILKÅR:
TILLADELSE
Datatilsynet meddeler hermed tilladelse til projektets gennemførelse,
jf.
persondataloven,
stk. 1, nr. 1. Datatilsynet fastsætter i den forbindelse nedenstående vilkår:
Generelle vilkår
Tilladelsen gælder indtil: (dato)
Ved tilladelsens udløb skal De særligt være opmærksom på følgende:
§
50,
https://www.datatilsynet.dklerhverv/forskere-og-medicinalfirmaer/standardvilkaar-for... 28-06-20 16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0002.png
Datatilsynet: Standardvilkår for forskningsprojekter
Side 2 af 4
Hvis De ikke inden denne dato
har
1aet tilladelsen forlænget,
går
Datatilsynet ud fra, at projektet
er afsluttet, og at personoplysningerne er sleftet, anonymiseret, tilintetgjort eller
overført
til arkiv,
jf.
nedenstående vilkår vedrørende projektets afslutning. Anmeldelsen af Deres projekt fjernes
derfor fra fortegnelsen over anmeldte behandlinger på Datatilsynets hjemmeside.
Datatilsynet gør samtidig opmærksom på, at al behandling (herunder også opbevaring) af
personoplysninger efter tilladelsens udløb er en overtrædelse afpersondataloven,
jf. §
70.
• (Den dataansvarliges navn) er ansvarlig for overholdelsen af de fastsatte vilkår.
• Oplysningerne må
kun
anvendes til brug for projektets gennemførelse.
• Behandling afpersonoplysninger må kun foretages af den dataansvarlige eller på
foranledning af den dataansvarlige og på dennes ansvar.
• Enhver, der foretager behandling af projektets oplysninger, skal være bekendt med de
fastsatte vilkår.
• De
fastsatte vilkår
skal tillige iagttages ved behandling, der foretages af databehandler.
• Lokaler, der benyttes til opbevaring og behandling af projektets oplysninger, skal være
indrettet med henblik på at forhindre uvedkommende adgang.
• Behandling af oplysninger skal tilrettelægges således, at oplysningerne ikke hændeligt eller
ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes. Der skal endvidere foretages den fornødne
kontrol for at sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger. Urigtige
eller vildledende oplysninger eller oplysninger, som er behandlet i strid med loven eller
disse vilkår, skal berigtiges eller slettes.
• Oplysninger må ikke opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere de
registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til projektets
gennem1relse.
• En eventuel offentliggørelse af undersøgelsens resultater må ikke ske på en sådan måde, at
det er muligt at identificere enkeltpersoner.
• Eventuelle vilkår, der fastsættes efter anden lovgivning, forudsættes overholdt.
Elektroniske oplysninger
• Identifikationsoplysninger skal krypteres eller erstattes af et kodenummer el. lign.
Alternativt
kan
alle oplysninger lagres krypteret. Krypteringsnøgle, kodenøgle m.v. skal
opbevares forsvarligt og adskilt fra personoplysningerne.
• Adgangen til projektdata må
kun
fmde sted ved benyttelse af et fortroligt password.
Password skal udskiftes mindst én gang om året, og når forholdene tilsiger det.
• Ved overførsel afpersonhenførbare oplysninger via Intemet eller andet eksternt netværk
skal der træffes de fornødne sildcerhedsforanstaltninger mod, at oplysningerne kommer til
uvedkommendes kendskab. Oplysningerne skal som minimum være forsvarligt krypteret
under hele transmissionen. Ved anvendelse af interne net skal det sikres, at uvedkommende
ikke kan fa adgang til oplysningerne.
• Udtagelige lagringsmedier, sikkerhedskopier af data m.v. skal opbevares forsvarligt aflåst
og således, at uvedkommende ikke
kan
få adgang til oplysningerne.
Manuelle oplysninger
https://www.datatilsynet.dk/erhverv/forskere-og-medicinalfirmaer/standardvilkaar-for... 28-06-2016
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0003.png
Datatilsynet: $tandardvilkår for forskningsprojekter
Side 3 af 4
• Manuelt projektmateriale, udskrifter, fejl- og kontrollister, m.v., der direkte eller indirekte
kan henføres til bestemte personer, skal opbevares forsvarligt aflåst og på en sådan måde, at
uvedkommende ikke
kan
gøre sig bekendt med indholdet.
Biobank og biologisk materiale (Specialvilkår)
• Prøver med biologisk materiale og biologisk materiale i biobanker skal opbevares
forsvarligt
aflåst,
således at uvedkommende
ikke har
adgang til det, og på en sådan måde, at
det sikres, at materialet ikke fortabes, forringes eller hændeligt eller ulovligt tilintetgøres.
• Biologisk materiale, der er mærket med personnummer eller navn, skal opbevares under
iagttagelse af særlige sikkerhedshensyn.
• Der skal fastsættes interne retningslinjer i projektet for opbevaring af biologisk materiale.
Retningslinjerne skal ajourføres mindst én gang om året.
Oplysningspligt over for den registrerede
• Hvis der skal indsamles oplysninger hos den registrerede (ved interview, spørgeskema,
klinisk eller paraklinisk undersøgelse, behandling, observation m.v.) skal der
uddeles/fremsendes nærmere information om projektet. Den registrerede skal heri oplyses
om den dataansvarliges navn, formålet med projektet, at det er frivilligt at deltage, og at et
samtykke
til deltagelse til enhver tid kan trækkes tilbage. Hvis oplysningerne skal
videregives til brug i anden videnskabelig eller statistisk sammenhæng, skal der også
oplyses om formålet med videregivelsen samt modtagerens identitet.
• Den registrerede skal endvidere oplyses om, at projektet er anmeldt til Datatilsynet efter
persondataloven, samt at Datatilsynet har fastsat nærmere
vilkår
for projektet til beskyttelse
af den registreredes privatliv.
Indsigtsret
• Den registrerede har
ikke krav på
indsigt i de oplysninger, der behandles om den
pågældende.
Videregivelse
• Videregivelse afpersonhenførbare oplysninger til tredjepart må kun ske til brug i andet
statistisk eller videnskabeligt øjemed.
• Videregivelse må kun ske efter forudgående tilladelse fra Datatilsynet. Datatilsynet kan
stille nærmere vilkår for videregivelsen samt for modtagerens behandling af oplysningerne.
• (Specialvilkår) Oplysninger kan herudover videregives, hvis det fremgår af anden
lovgivning, at oplysningerne skal videregives.
Behandling ved databehandler (Specialvilkår)
• Datatilsynets vilkår gælder også ved behandling hos databehandler.
• Ved behandling hos databehandler skal der indgås
en skriftlig aftale herom mellem den
dataansvarlige og databehandleren. Det skal fremgå af aftalen, at databehandleren alene
handler efter instruks fra den dataansvarlige, og at oplysninger ikke må anvendes til
databehandlerens egne formål. Databehandleren skal desuden give den dataansvarlige
tilstrækkelige oplysninger til, at denne til enhver tid kan sikre sig, at Datatilsynets vilkår kan
overholdes, og at de bliver overholdt.
• Hvis databehandleren er etableret i en anden medlemsstat, skal det desuden fremgå af
aftalen, at de yderligere bestemmelser om sildcerhedsforanstaltninger for databehandlere,
som eventuelt er fastsat i den medlemsstat, hvor databehandleren er etableret, også er
gældende for databehandleren.
hffps://www.datatilsynet.dklerhverv/forskere-og-medicinalfirmaer/standardvillcaar-for... 28-06-20 16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0004.png
Datatilsynet: Standardvilkår for forskningsprojekter
Side 4 af 4
Ændringer
i projektet
• Væsentlige ændringer i projektet skal anmeldes til Datatilsynet (som ændring af
eksisterende anmeldelse). Ændringer af mindre væsentlig betydning kan meddeles
Datatilsynet.
• Ændring af tidspunktet for projektets afslutning skal altid anmeldes.
Ved projektets afslutning
• Senest ved projektets afslutning skal oplysningerne slettes, anonymiseres eller tilintetgøres,
således at det efterfølgende ikke er muligt at identificere enkeltpersoner, der indgår i
undersøgelsen.
• Alternativt kan oplysningerne overføres til videre opbevaring i Statens Arkiver (herunder
Dansk Dataarkiv) efter arkivlovens regler.
• Sletning af oplysninger fra elektroniske medier skal ske på en sådan måde, at oplysningerne
ikke kan genetableres.
Overførsel af oplysninger til tredjelande
(Specialvilkår)
• Overførsel af oplysninger til tredjelande, herunder til behandling hos databehandler samt til
intern anvendelse i projektet, kræver forudgående tilladelse fra Datatilsynet.
• Overførsel kan dog ske uden tilladelse, hvis den registrerede har givet udtrykkeligt
samtykke til dette. Den registrerede kan tilbagekalde samtykket.
• Overførsel af oplysninger skal ske med bud eller anbefalet post. Ved elektronisk overførsel
skal der træffes de fornødne sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysningerne kommer til
uvedkommendes kendskab. Oplysningerne skal som minimum være forsvarligt krypteret
under hele transmissionen.
Ovenstående vilkår er gældende indtil videre. Datatilsynet forbeholder sig senere at tage vilkårene
op til revision, hvis der skulle vise sig behov for det.
Datatilsynet
Borgergade 2$, 5
1300 København K
Tlf.: 33 193200
fax.:
33 19 32 1$
E-mail: [email protected]
https:llwww.datatilsynet.dklerhverv/forskere-og-medicinalfirmaer/standardvilkaar-for... 28-06-20 16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0005.png
DATATI LSYN ET
Privathospitalet Mølholm
AIS
Brummersvej i
7100 Vejle
Att. Direktionen
7. august
2009
Vedrørende tilladelse til behandlingen “Patientbehandting hos Privatho
spitalet Mølholm AIS”
I henhold til tov om behandling af personoplysninger (persondataloven)’
§
48
har Privathospitalet MølhoLm A/S den JO. oktober 2005 anmeldt behandlin
gen “BiobankJknoglefryser” tit Datatilsynet. Privathospitalet Mølholm A/S
har endvidere den 13. september 2006 anmeldt behandlingen “Registrering af
patientoplysninger
i
EPJ (Skalpell)” til Datatilsynet. Der er samtidig ansøgt
Om tilladelse
i
henhold til lovens
§
50,
stk. I, nr. 1.
De oprindelige anmeldetser er
ifølge
aftale ændret således, at der er lavet én
generel anmeldelse, der omfatter de oprindelige to anmeldelser, og som om
fatter Privathospitatet Mølholm
AIS’
generelle behandling afpersonoplysnin
ger “Patientbehandlmg hos Privathosptalet Mølholm A/S”.
.
Datatilsynet
Borgergade
8, 5
1300
København 1<
CVR-nr
11-88-37-29
Telefon
3319 3200
Fax
3319 3218
Epost
dtdatatilsynet,dk
www.datatilsynet.dk
J.nt.
2007-42-0333
Privathospitatet MøLholm A/S har den
30.
juli 2009 betalt 1.000 kr. til dæk
Sag5behandler
Karina Kok Jørgensen
Direkte
3319 3224
ning af gebyr i henhold til persondatalovens
§
63, stk. 2,
nr.
2.
I den anledning meddeler Datatilsynet hermed
TILLADELSE
til
behandlingen
“Patientbehandling hos
Privathospitalet
Mølholm AIS”.
Tilladelse gives på tir1gende vilkår:
I.
I
det
omfang
behandling, herunder videregivelse, afpersonoplysninger
ikke er reguleret af særregler, herunder navnlig i sundhedsloven og
vævslovgivningen, skal behandling af personoplysninger, som foreta
ges afPrivathospitalet Mølholm A/S, ske i overensstemmelse med
persondatalovens regler.
Lov nr.
429
af
31.
maj
2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
Loven
kan
ses
p5 Datailsynets hjernineside www.datatilsvnet.dk under punktet ‘Lovgiv
ning”.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0006.png
2
2. Behandling af personoplysninger forttdsættes i øvrigt at ske under
iagttagelse af gældende lovgivning, herunder navnlig sundhedsloven
og vævslovgivningen.
3. Behandling afpersonoplysninger skal ske under iagttagelse af de i bi
lag I beskrevne sikkerhedsregler.
4. Den enkelte medarbejder skal informeres om, at deres opslag logges,
og at loggen kan bruges til at kontrollere uberettigede opslag samt til
stikprøvekontrol.
Ovenstående vilkår er gældende indtil videre. Datatilsynet forbeholder sig ret
tit senere at tage vilkårene op tit revision, hvis der skulle vise sig behov for
det.
Der henvises i øvrigt til Datatilsynets brev af 23. april 2009.
Anmeldelsen vil snarest blive ofTentliggjort i Portegnelsen på Datatilsynets
hjemrneside.2
Med venlig hilsen
Karina Kok Jørgensen
Bilag:
Bilag I Sikkerhedsregler tbr behandling afpersonoplys
finger, der er anmeldt til Datatilsynet af
en
privat dataan
svarlig.
-
2
www.dataiilsynet.dk.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0007.png
3
Bita1
$ikkerhedsregler for behandling af personoplysninger der er anmeldt tit
Datatilsynet af en privat dataansvarlig
I medfør af
§
50, stk. 5,
i
lov nr. 429 af 31. maj 2000
om
behandling af per
sonoplysninger (persondataloven) fastsætter Datatilsynet i forbindelse med
meddelelse af tilladelse til den anmeldte behandling nærmere vilkår for udfø
relsen af behandlingen til beskyttelse af de registreredes privatliv.
Den dataansvarliges behandlingssikkerhed skal leve op til kravene i personda
talovens kapitel 11. Til uddybning af disse krav har Datatilsynet stillet vilkår
om, at behandlingen afpersonoplysninger skal ske under iagttagelse af de
sikkerhedsregler, der er beskrevet i dette bilag.
Generelte sikkerhedsbestemmelser
1.
Den dataansvarlige skal fastsætte nærmere interne bestemmelser
om sikkerhedsforanstaltninger i virksomheden tit uddybning at’
de regler, der fremgår at’ dette bilag. Bestemmelserne skal navn
lig omfatte organisatoriske forhold og fysisk sikring, herunder
sikkerhedsorganisation, administration af adgangskontrolordnin
ger og autorisationsordninger samt kontrol med autorisationer.
Der skal endvidere fastsættes instrukser, som fastlægger ansvaret
for og beskriver behandling og destruktion af ind- og uddaama
teriale samt anvendelse af it-systemer. Desuden skal der fastsæt
tes retningslinier for tilsyn med overholdelsen af de sikkerheds-
foranstaltninger, der er fastsat for virksomheden. De interne be
stemmelser skal gennemgås mindst én gang hvert år med henblik
på at sikre, at de er fyldestgørende og afspejler de faktiske for
hold i virksomheden.
Den dataansvarlige skal give den fornødne instruktion til de med
arbejdere, som behandler personoplysningerne. Medarbejderne
skal herunder gøres bekendt med de regler, der er fastsat i medfør
af punkt i.
Hvis behandling afpersonoplysninger foretages af en databe
handler på den dataansvarliges vegne, skal der foreligge en skrift
lig aftale, hvoraf det fremgår, at de fastsatte vilkår ligeledes gæl
der for behandlingen ved databehandleren.
Hvis behandling afpersonoplysninger finder sted på en pc
arbejdsplads uden for den dataansvarliges lokaliteter, skal den da
taansvarlige fastsætte særlige retningslinier herfor, så det sikres,
at de fastsatte vilkår iagttages.
2.
3.
4.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0008.png
4
5.
steder,
hvor
der
foretages behandling af personoplysn Inger,
skal der træffes
forholdsregler med
henblik
på at forhindre
uved
kommendes adgang til oplysningerne. Udtagelige lagringsmedier,
sikkerhedskopier af data m.v. skat opbevares forsvarligt aflåst og
således, at uvedkommende ikke kan f adgang til oplysningerne.
Såfremt der er etableret eller etableres en digital selvbetjenings
løsning f.eks. adgang til at indsende og modtage oplysninger
via login på en hjemmeside skal login baseres på digital signa
tur.
6.
7.
Der
kun etableres eksterne kommunikationsforbindelser, hvis
der træfks særlige foranstaltninger for at sikre, at uvedkommen
de ikke gennem disse forbindelser kan t adgang ti] personoplys
ninger. Al transmission al’ følsomme personoplysninger over in
ternettet skal ske i krypteret form.
I forbindelse med reparation og service afdataudstyr, der inde
holder personoplysn Inger, samt ved salg og kassation af anvendte
datamedier skal der træffes de fornødne foranstaltninger for at
sikre, at persondatatovens
§
41, stk. 3 overholdes.
Jnddaramateriote
$013?
b7deholder
personoplysninger
8.
9.
Inddatamateriale må kun anvendes af personer, som er beskæfti
get med inddatering. Materialet skal opbevares aflåst, når det ik
ke anvendes, og slettes eller tilintetgøres, når det ikke længere
skal anvendes til de formål, hvortil det er indsamlet, dog senest
efter en af den dataansvartige fastsat frist. Ved tilintetgørelse skal
der træffes de fornødne sikkerhedsforanstaltninger mod, at mate
rialet misbruges eller kommer til uvedkommendes kendskab.
Uddatamateriale
som indeholder persol?oplysninger
10.
Uddatamateriale må kun anvendes af personer, der er beskæftiget
med de formål, tit hvilke behandlingen afpersonoplysningerne
foretages. Materialet skat opbevares på en sådan måde, at uved
kommende ikke kan få adgang
til
at gøre sig bekendt med de per
sonoplysninger, som er indeholdt heri. Når materialet ikke længe
re skal anvendes til de formål, som behandlingen varetager, dog
senest efter en af den dataansvarlige fastsat frist, skal det slettes
eller tilintetgøres.
Autorisation og adgangskontrol
I I.
Kun de personer, som autoriseres hertil,
have adgang til de
personoplysniager, der behandles ved hjælp afedb. Autorisatio
net skal angive,
i
hvilket omfang brugeren m forespørge, indda
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0009.png
5
tere eller slette personoplysninger. De enkelte brugere niå ikke
autoriseres til anvendelser, som de ikke har behov for.
12.
Der
må kun autoriseres personer, der er beskæftiget med de for
mål, hvortil personoplysningerne behandles, samt personer, for
hvem adgang til oplysningerne er nødvendig med henblik på re
vision eller drifts- og systemtekniske opgaver.
13.
Sttndhedslovens regler om adgang til elektroniske patientjourna
ler skat iagttages ved autorisation. Det skal sikres, at de autorise
rede personer fortsat opfylder betingelserne
i
punkt 8 og 9. Kon
trol heraf skal foretages mindst en gang
hvert
halve år.
Der skal træffes foransta]tninger for at sikre, at kun autoriserede
brugere kan f adgang til personoplysninger, som behandles ved
hjælp afedb, og at disse kun
kan
få adgang til de personoplys
ninger og anvendelser,
som
de er autoriserede til.
Der skal ibretages registrering af alle afviste forsøg på adgang til
edb-systemet. Hvis der registreres et nærmere fastsat antal på
hinanden følgende afviste adgangsforsøg fra samme arbejdsstati
on eller med
samme
brugeridentitkation, skal
der
blokeres for
yderligere forsøg.
Logning
14.
15.
t6.
i edb-registre skal der foretages maskinel registrering flogning)
af alle anvendelser af personoplysn Inger. Registreringen skal
mindst
indeholde oplysning om tidspunkt, bruger, type afanven
delse og angivelse af det anvendte søgekriteriurn. Loggen skal
opbevares i 6 måneder, hvorefter den
skal
slettes.
Biologisk materiale
17.
Prøver
med
biologisk materiale og biologisk materiale i bioban
ker skal opbevares forsvarligt
aflåst,
således at uvedkommende
ikke har adgang til det,
og på
en sådan måde, at det sikres, at ma
terialet ikke fortabes, forringes eller hændeligt eller ulovligt tilin
tetgøres.
Biologisk materiale, der er mærket med personnummer eller
navn, skal opbevares under iagttagelse al’ særLige sikkerhedshen
syn.
Der skal fastsættes interne retningslinier for opbevaring afbiolo
gisk materiale, Retningslinieme skal gennemgås mindst én gang
om året og ajourføres i fornødent omfang.
18.
19.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0010.png
DAi-Ari ISYN
ET
Håndværksrådet
Islands Brygge 26
Postboks 1990
2300 København $
17.
september
2007
Vedrørende Håndværksrådets etablering af et advarseisregister over an
noncehajer
Under henvisning til Datatilsynets brev af 22. januar 2007 og Håndværksrå
dets brev af3l. august 2007 samt indbetaling af gebyr den
5.
september 2007
skal Dat.atilsynet
hermed
meddele Håndværksrådet
Datatilsynet
Borgergade
a8, 5-
1300
København
K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon
3319 3200
Fax
3319
3218
E-post
[email protected]
TILLADELSE
til behandling afpersonoplysninger med henblik på at advare andre mod for
retningsforbindelse med eller ansættelsesforhold til en registreret. Tilladelsen
IT)eddeleS på følgende vilkår:
Optagelse i advarselsregisteret:
J.nt. 2007-43-0004
og 2007-221-0078
Tidligere j.nr.
2005-43-0205
og
2005-2221-0051
I. Der må ikke ske registrering af en oplysning om et tbrhold, som er
urigtigt eller vildledende.
Der må ikke registreres opLysninger om strafbare forhold.
2. Kun personer eller virksomheder, med hvem Håndværksrådet har ind
gået aftale
om
indberetning, må foretage indberetning til registeret.
Håndværksrådet skal gøre indberetteme bekendt med, i hvilke tilfælde
der må ske indberetning, herunder bl.a. at der ikke må indberettes op
lysninger om stratbare foi-hold. Aftalen med indberetteren bør desuden
omhandle tbrpligtigelsen efter vilkår 12 til at give meddelelse til
Håndværksrådet, hvis de indberettede oplysninger viser sig urigtige el
ler vildledende.
3. Ved enhver indberetning skal Håndværksrådet kende indberetterens
identitet. Hvis indberetningen sker via en hjemmeside på intemettet,
skal indbe]-etteren være identificeret ved digital signatur, Net ID eller
brugernavn og password. Hvis indberetningen undtagelsesvist modta
ges via almindelig e-post, må Håndværksrådet via almindelig post el
ler
anden vis indhente en underskrift eller anden sikkerhed for ind
beretterens identitet.
Sagsbehandler
Tina Fugl
Direkte
3319 3229
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0011.png
2
4. Der må kun indberettes oplysninger
om
annonceudbyder mv., der har
anvendt usædvanlige forretningsmetoder.
5. Der må kun ske videregivelse af oplysninger om personer eller virk
somheder, hvis:
a) fem klager vedrørende
samme
annonceudbyder
er
indgivet
elter
b) en indgivet klage vedrører særtigt grove omstændigheder.
6. Der må ikke ske telefonisk indberetning.
7. Der
alene videregives enkeitstående summariske oplysninger.
8. Der må kun registreres og videregives oplysninger om, hvorvidt
en
annonceudbyder er medlem/ikke er medlem af Foreningen af Danske
tnternetmedier (FDIM), hvis der foreligger dokumentation herfor.
OpysningspIigt
9. Der skal, senest 4 uger efter optagelse
i
advarseisregisteret, altid gives
den registrerede meddelelse om navn og adresse på Håndværksrådet,
formålet med behandlingen, hvem der har indberettet oplysningen,
hvorvidt oplysningen vil blive videregivet og i givet Ca]d kategorien af
modtagere, om adgangen til indsigt,jf vilkAr JO, om adgangen til be
rigtigelse af de oplysninger, der vedrører den registrerede,jf. vilkår
13, samt om adgangen til at klage til Datatilsynet,jf. vilkår 15.
indsigt
10. Håndværksrådet skat til enhver tid på begæring af den registrerede in
den 4 uger på en let forståelig måde meddele denne indholdet af de op
lysninger, som foreningen på tidspunktet for begæringens fremsættelse
behandler om den pågældende. Håndværksrådet skal endvidere give
oplysninger om formålet hermed, kategorier af modtagere afoplysnin
gerne, samt tilgængelig information
om,
hvorfra oplysningerne stam
mer.
Godtgørelse af behandlingen
11. Det påhviler Håndværksrådet at godtgøre behandlingens berettigelse,
når der af en registreret rejses tvivl
om
rigtigheden af en registrering
eller videregivelse. I den forbindelse skal Håndværksrådet indhente
udtalelser fra indberetterne, såfremt dette er nødvendigt til a&laring af
sagen.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0012.png
3
UrigtigeNitdledende oplysninger
12. Indberetterne skal straks give meddelelse til HAndværksrådet om ind-
berettede oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, og op
lysningerne skal snarest slettes eller berigtiges.
13. Videregivne oplysninger der viser sig urigtige eller vildledende, eller
som er videregivet
i
strid med disse vilkår, skal afHåndværksrådet
straks berigtiges skriftligt over for de medlemmer/deltagere
i
ordnin
gen, der har modtaget oplysningen. Desuden skal der berigtiges over
for den registrerede,
som
skal have oplyst, hvilke medlem
mer/deltagere
i
ordningen der har modtaget berigtigelsen efter 1. pkt.,
og hvorfra oplysningen stammer.
Sleining ar oplysninger
14. Oplysninger
om
en registreret skal slettes senest 2
år
efter, at registre
ringen er sket.
Klageadgang
15. Henvendelser fra en registreret
om
sletning, berigtigelse eller btoke
ring af oplysninger, der angives at være urigtige eller vildledende, el
ler stetning af oplysninger, der ikke m behandles
j
t vilkår nr. I -8,
skal snarest og inden 4 uger efter modtagelsen besvares skriftligt af
Håndværksrådet
Nægter Håndværksrådet at foretage den begærede sletning, berigtigel
se eller blokering, kan den registrerede indbringe spørgsmålet for Da
tatilsynet, hvilket skal oplyses over for den registrerede.
Sikkerhed
16. Oplysningerne skal ajourføres løbende. Hvis der udsendes advarselsli
ster
i
papirform, skal disse udsendes mindst hver 3. måned. Straks ef
ter modtagelsen, skal medlemmeWdeltageren i ordningen destruere tid
ligere modtagne lister el. lign., hvilket skal angives af Håndværksrådet
i forbindelse med udsendelsen. Kravet om destruktion aftid]igere ]i
ster glæder også lister i elektronisk form, der er hentet fra hjemmeside,
eller som medlemmeUdeltageren i ordningen
har
modtaget via e-post,
CD-rom eller diskette.
17. Der skal hos Håndværksrådet og medlemmerne /deltagerne i ordnin
gen træffes de fornødne sikkerhedsforanstaltninger til sikring
af,
at op
lysninger
i registeret ikke misbruges eller kommer tit uvedkommendes
kendskab.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0013.png
4
I 8. Hvis der anvendes advarselslister i papirform, skal disse opbevares af
låst, når de ikke benyttes. Det samme gælder lister i elektronisk form,
der er hentet fra en hjemmeside, eller som medlemmet/deltageren i
ordningen har modtaget via e-post, CD-rom eller diskette.
19. Ved indberetning eller videregivelse via en hjemmeside på internettet
eller ved fremsendelse af indberetninger eller advarselslister ved brug
afe-post skal der anvendes en forsvarlig kryptering.
20. Hvis der gives brugerne af listen adgang til opLysningerne via en
hjemmeside, må dette alene ske efter indtastn ing af bruger id og ad
gangskode (password). Håndværksrådet skal være i besiddelse at’ op
lysninger om, hvem der har fået tildelt adgang, således at forpligtige!
sen efter vilkår 13 til at foretage berigtigelse kan efterteves,
21. Der må ikke videregives oplysninger fra advarselslisten telefonisk.
Ændringer/ophør
22. Inden iværksættelse af ændringer i de oplysninger, der er meddelt Da
tatilsynet i forbindelse med udstedelse af tilladelse, skal Datatilsynet
tilladelse indhentes. Ændringer af mindre væsentlig betydning skal
dog kun anmeldes. Anmeldelse kan ske efterfølgende, dog senest 4
uger efter iværksættetsen.
Ophør af førelsen af advarseisregisteret ska] straks meddeles til Data-
ti Isynet.
De ovenstående vilkår er gtædende indtil videre. Datatilsynet forbeholder sig
senere at tage vilkårene op til revision, hvis der skulle vise sig behov for det.
Endvidere er vilkårene supplerende i forhold til reglerne i persondataloven
samt i visse tilfælde udtryk for en præcisering af Lovens regler. Det skal derfor
understreges, at reglerne i persondataloven finder anvendelse i det omfang,
der er tale om forhoLd, der er reguleret i de ovenstående vilkår
Anmetdelsen vil snarest blive offentliggjort i fortegnelsen på Datatilsynets
hjemmeside www.datatilsynet.dk.
Med venlig hilsen
Lena Andersen
Kontorchef
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0014.png
DATAT LSYN ËT
Forenede Danske Motorejere
firskovvej 32
2800 Lyngby
Sendt til: shp(a)fdm,dk
ii.
juni
2008
Vedrørende anmeldelse af behandlingen “$pærreliste over spærrede Ma
sterCards”
Datatilsynet
Borgergade
28,
5-
1300
København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon
3319 3200
Fax
3319 321$
E-post
[email protected]
www4atatllsynet.dk
Under henvisning til Datatilsynets brev af28. maj 2008
og Forenede Danske
Motorejeres (herefter FDM) indbetaling al’ gebyr den 10. juni 2008
i henhold
til
persondatalovens
§
63,
stk. 2, nr. 2, skal Datatilsynet hermed meddele
FDM
TI LLADEL$£
til
behandling af personoplysninger ved feretse af en spærreliste over spærre-
de MasterCards. Tilladelsen rnedde]es
på følgende vilkår:
Optagelse på spærrelisten
I. FDM
må optage
et
betalingskort på spærre]isten, når kortet meldes stjålet
eller tabt, eller nå,- kortindehaver
ønsker kortet optaget på spærrelisten på
grund
af mistanke om,
at kortnummer, udLøbsdato og kontroicifre er kom
J.iir. 2008-44-0012
$agsbehandler
Jesper Husrner Pedersen
Direkte
3319
3216
met til uvedkommendes kendskab. Der kan endvidere ske optagelse på
spærrelisten ved mistanke om,
at
kortet er kopieref, samt når kontoforhol
det
er opsagt, og kortet er søgt inddraget. Der kan også ske
spærring, så
fremt kortindehaver ønsker fornyelse af sit kort, før
kortet udløber, og kor
tet ikke er indleveret.
Endvidere kan der spærres for anvendelse
af
et kort, når kortindehaver har
misbrugt
sit kort med overtræk på den til kortet
knyttede konto til følge, og
FDM
forinden spærring finder sted
har udsendt mindst 2 skriftlige ryk
kere med angivelse al’, at kortet skal afleveres til FDM og vil b]ive spærret,
såfremt betaling ikke sker. Alle kort, der er tilknyttet den pågætdende kon
to, kan spærres.
Herudover må der ske spærring straks, hvis der foreligger særlige omstæn
digheder, særligt hvis der
er
en begrundet formodning for misbrug
af
kor
tet, eksempelvis hvor der sker omfattende
køb på
kortet inden for et meget
kort tidsrum, som ikke ligger inden for kortindehaverens normale for
brugsmønster.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0015.png
2
Videregivelse og sletnin
af
oplysninger
2. Der
kun videregives oplysninger om kortindehaverens konto- eller
kortnummer.
Der
ikke videregives oplysninger
om
årsagen til, at et be
talingskort er spærret.
3. Oplysninger
om
kortnumrneret på et spærret betalingskort skal slettes se-
flest ved kortets udløbsdato. Oplysninger om kortnummeret skal dog slettes
straks, når kortet er blevet inddraget eller på anden måde er kommet i kort
udsteders besiddelse, bortset fra tilfælde, hvor kortet er spærret og inddra
get på grundlag afmisbrug eller mistanke om misbrug, og hvor der er risi
ko for, at kortet kan være kopieret. Endvidere skal oplysning
om
kort-
nummeret slettes straks, når tekniske muligheder for at benytte det pågæl
dende kort uden spærring ikke længere er
ti]
stede, eksempelvis ved over
gang til nye kort.
Udsteders oplysningspligt
4. Ved indledning af et kontraktforhold om udstedelse af et MasterCard skal
det oplyses, at der i de i vilkår I, 1. og 2. pkt., nævnte tilfælde vil kunne
ske spærring af kort.
5.
FDM skal give skriftlig meddelelse om spærring afkortet til kortindehave
ren
i
ftwbindelse med, at spærring tinder sted. Undtaget herfra er de tilfæl
de, hvor kortet af kortindehaver meldes tabt eller stjålet, samt
i
tilfælde,
hvor kortindehaver melder kortet defekt eller ødelagt. Meddelelsen skal in
deholde oplysning
om
kortudsteders navn og adresse, kategorier af modta
gere af oplysningen om spærring, retten til indsigt (jf. vilkår 6) samt klage-
adgang til Datatilsynet (jf. vi]kr 9).
Den registreredes fndsigtsrt
6. FDM skal til enhver tid på begæring af den registrerede give denne medde
lelse om indholdet af de oplysninger, som FDM på tidspunktet for begæ
ringens fremsættelse behandler om den pågældende, kategorier afmodta
gere af oplysningen om spærring samt tilgængelig information om, hvorfra
oplysningerne stammer. Meddelelsen skal gives snarest og inden 4 uger
efter begæringen. Den registrerede kan forlange, at meddelelsen gives
skriftligt.
Uigtie/vildledende oplysninger
7. Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest muligt
slettes eller berigtiges.
8. Videregivne oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, eller som
er videregivet i strid med vilkårene, skal af FDM berigtiges skriftligt over
for den registrerede og de betalingsmodtagere, der har modtaget oplysnin
gerne. Desuden skal den registrerede have meddelelse
om,
hvilke beta-
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0016.png
3
lingsmodtagere der har modtaget berigtigelsen efter I. pkt., og hvorfra op
lysningen stammer.
Berigtigelse skal ske på en af følgende måder:
a) Den registrerede oplyser på forespørgsel
fra
FDM eller i forbinde]
se med en klagesag på foranledning al’ Datatilsynet, over for hvem
berigtigelse ønskes, eller at berigtigelse ikke ønskes. FDM foretager
herefter berigtigelse
i
overensstemmelse hermed. Hvis den registre
rede angiver en betalingsmodtager, det kan udelukkes som modta
get af oplysningerne, skal FDM oplyse den registrerede herom.
b) Den registrerede oplyser på forespørgsel fra FDM eller i Forbindel
se med en klagesag på foranledning afDatatilsynet, at berigtigelse
ønskes, men det oplyses ikke, over for hvem berigtigelse ønskes.
FDM foretager herefter berigtigelse over for de betalingsmodtagere,
som ifølge FDMs log over online-transaktioner har modtaget op
lysningerne.
9. Indsigelser fra
en
registreret over for berettigelsen af en behandling al’ op
lysninger skal snarest— og inden 4 uger besvares skriftlïgt af FDM.
Nægter FDM at slette eller berigtige i overensstemmelse med indsigelsen,
kan den registrerede indbringe spørgsmålet for Datatilsynet. Datatitsynet
træffer herefter afgørelse
om,
hvorvidt der skal foretages sletning eller be
rigtigelse. FDM skal
i
svaret gøre den registrerede bekendt med adgangen
til at indbringe spørgsmålet for Datatitsynet.
$ ikkerheds foranstaltninger
I 0. Oplysningerne på spærrelisten skal ajourføres løbende.
11. Der skat hos FDM og betalingsmodtagere træffes de fornødne sikker
hedsforanstakninger til sikring
af,
at oplysninger
spærrelisten ikke
misbruges eller kommer til uvedkommendes kendskab.
Ændringer og ophør af Pøref sen afspærrelisten
12. Inden iværksættelse af ændringer
i
de oplysninger,
som
er meddelt Data
tilsynet
i
forbindelse med udstedelse al’ tilladelse, skal Datatilsynets tilla
delse indhentes. Ændringer af mindre væsentlig betydning skal dog kun
anmeldes til Datatilsynet. Anmeldelse kan ske efterfølgende, dog senest 4
uger efter i værksættelsen af ændringerne.
Ophør al’ førelsen al’ spærrelisten skal straks meddeles til Datatilsynet.
De ovenstående vilkår er gældende indtil videre. Datatitsynet forbeholder sig
ret til senere at tage vilkårene op til revision, hvis der skulle vise sig behov
herfor.
Endvidere er vilkårene supplerende
i
forhold til reglerne
i
persondataloven
samt i visse ti]fælde udtryk for
en
præcisering af lovens regler. Det skal derfor
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0017.png
4
understreges, at reglerne i persondataloven finder anvendelse, i det omfang
der
er
tale
om
forhold, som ikke er reguteret i ovenstående vilkår.
Datatilsynet skal henlede opmærksomheden på, at vilkårene omhandler spær
ring af kort. Automatisk afvisning af køb,
når
kreditmaksimum overskrides,
uden
at kortet derved spærres, kan derfor ske, uafhængigt af
om
betingelserne
for spærring er opfyldt.
Datatilsynet skat endvidere henlede opmærksomheden på persondatalovens
§
42, stk. 2, hvoraf det følger, at gennemførelse af en behandling ved en databe
handler skal ske
i
henhold til en skriftlig aftale
parterne
imellem, Af aftalen
skal det
fremgå,
at databehandferen alene handler efter instruks fra den data-
ansvarlige, og at reglerne i
§
41, stk. 3-5, ligeledes gælder
for
behandlingen
ved databehandler.
Af FDMs anmeldelse fremgår det, at der påtænkes overført oplysninger til
tredjelande. Datatilsynet skal i den anledning henlede opmærksomheden på
reglerne i persondatalovens
§
27. Tilsynet skal endvidere henlede opmærk
somheden på persondatalovens
§
50, stk. 2, hvoraf
fremgår,
at sådanne over
førsler
i
visse tilfælde kræver en tilladelse
fra
Datatilsynet. Det bemærkes
afslutningsvist, at FDMs anmeldelse ikke kan tjene som ansøgning efter lo
vens
§
50, stk. 2. En sådan tilladelse skal søges særskilt.
Med venlig hilsen
]esper Husmer Pedersen
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0018.png
DATATI LSYN ET
Intrum Justitla
AIS
Lyngbyvej 20, 2.sat
2100 København Ø
Att.: Helle Petersen
25. JUni 200$
Vedrørende anmeldelse/ansøgning om tilladelse til behandling af person-
oplysninger med henblik
erhvervsmæssig videregivelse af oplysninger
tit bedømmelse af økonomisk soliditet og kreditværdighed
Datatitsynet
Borgergade
28,
5.
1300
København 1<
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon
3319 3200
Fax
3319 321$
E-post
[email protected]
www.datatilsynet.dk
Jnr.
2008-45-0005
Under henvisning til Datatilsynets brev af 19. juni 2008 og tntrum Justitia
A/S’ indbetaling af gebyr den 23. juni 2008 skal Datatilsynet herved meddele
Intin Justitla AIS
TILLADELSE
til
behandling afpersonoplysninger med henblik på erhvervsmæssig videregi
velse af oplysninger
til bedømmelse af økonomisk soliditet og kreditværdig
hed (kreditoplysningsbureau). Tilladelsen meddeles på
følgende vilkår:
Særlige behandlingsregler
Sagsbehandter
Christine Boeskov
Direkte
3319 3246
1
-
Der
ikke ske registrering, videregivelse eller anden behandling, her-
under
trues
med indberetning, af en fordring på en person eller virk-
somhed, hvis fordringen er bestridt.
Intrum Justitia AIS skal gennem abonnementsvilkår el. lign, sikre sig, at
bureauets abonnenter ikke indhenter kreditoplysninger om en person til
brug for ansættelse af den pågældende. Dette gæ]der, uanset om den
person, der søges oplysninger om, har givet samtykke til, at oplysnin
gerne indhentes. Oplysninger må dog indhentes, hvis der er tale om an
2.
sættelse i en særligt betroet stilling, hvor det af hensyn til stillingsbesæt
teIsen er nødvendigt at indhente oplysninger om den pågældendes soli
ditet og kreditværdighed.
3.
Intrum Justitia
AIS
skal sikre sig den nødvendige dokumentation for, at
betingelserne for indberetning og videregivelse er opfyldt.
Opiysningspligt
4.
Der skal, senest 4 uger efter indsamling af oplysningerne finder sted,
altid gives den registrerede meddelelse
om navn og adresse på lntrum
.Justitia
A/S, formålet med behandlingen, hvem der har indberettet op-
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0019.png
2
lysningen, kategorierne at’ modtagere, om adgangen til indsigt, om ad
gangen til berigtigelse af de oplysninger, der vedrører den registrerede,
samt om
adgangen til at klage til Datatilsynet,jf. vilkår 8.
Hvis oplysningerne indsamles telefonisk hos den registrerede ved ek
sempelvis interviews skal bureauet endvidere oplyse, om det er obLiga
torisk eller frivilligt at besvare de stillede spørgsmål samt mulige følger
af ikke at svare.
Hvis registreringen vedrører et skytdforhold, og der ikke foreligger en
endelig retsllg afgørelse, skal det som minimum fremgå af meddelelsen,
at den registrerede vil blive slettet, hvis den registrerede ved henvende]-
se til bureauet bestrider fordringens støn-else eller rigtighed.
En sådan indsigelse kan afgives til bureauet såvel skriftligt som mundt
tigt af den registrerede.
Hvis registreringen vedrører et skyldforhold, hvor betingelserne for vi
deregivelse
i
summarisk form i persondatalovens
§
23, stk. 3, ikke er
opfyldt, skal det fremgå af meddelelsen, at oplysninger om gælden ikke
vil blive videregivet.
Hvis bureauet anvender oplysninger, der ikke må videregives i summa
risk form, i bedømmelser af den registreredes kreditværdighed, skal det
te fremgå af meddelelsen, som desuden skal indeholde en klar og ud
trykkelig beskrivelse i generet form af de parametre, der vil komme
til at indgå i beregningen.
Urigtige/vildiedende oplysninger
5.
Det påhviler Intrum Justitia A/S at godtgøre behandlingens berettigelse,
når der af en registret-et rejses tvivl om dens rigtighed.
Intrum Justitia AIS kan ikke stille krav om, at debitor skriftligt begærer
sletning, berigtigelse eller blokering, ligesom Intrum Justitia AIS ikke
som betingelse tbr at slette oplysningen kan kræve, at debitor fremsen
der dokumentation for bestridelsens berettigelse.
6.
Ved en udokurnenteret henvendetse fra en registreret om, at fordringen
er afviklet ved betaling eller på anden måde ophørt, kan Intrum Justitia
A/S dog foretage rimelige undersøgelser tit afidaring af spørgsmålet,
eksempelvis ved i umiddelbar forlængelse af den registreredes henven
delse at anmode den indberettende kreditor om at bekræfte den registre
redes oplysning og afrnelde registreringen.
Sletnlnjz af oplysninger
7.
Oplysninger om forhold, der taler imod kreditværdighed, og som er me
re end 5 år gamle, må ikke behandles, medmindre det i det enkelte til-
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0020.png
3
tælde er åbenbart, at forholdet er af afgørende betydning for bedømmel
sen af den pågældendes økonomiske soliditet og kreditværdighed.
Intrum Justitia AIS er endvidere forpligtet til at iagttage eventuelle sær
lige sfetningsfrister meddelt af Datatilsynet.
Klageadgang
8.
Henvendelser fra en registreret
om
sletning, berigtigelse eller btokering
af oplysninger, der angives at være urigtige eller vildledende, eller om
sletning af oplysninger, der ikke må behandles, skal snarest og inden 4
uger efter modtagelsen besvares skriftligt af Intrum Justitia AIS.
Nægter Intrum Justitia A/S at foretage den begærede stetning, berigti
gelse eller blokering, kan den registrerede indbringe spørgsmålet for
Datatilsynet, hvilket den registrerede skal oplyses om.
Sikkerhed
9.
Der skal hos Intrum Justitia A/S og bureauets abonnenter træffes de
fornødne sikkerhedsforanstaitninger til sikring af, at oplysninger
i
regi
steret ikke misbruges eller kommer til uvedkommendes kendskab.
Fremsendelse af oplysninger over det åbne internet
alene ske i for
svarlig krypteret form.
Hvis der gives bureauets abonnenter adgang til oplysningerne via en
hjemmeside, skal der endvidere etableres en ordning, således at der kun
gives adgang til oplysningerne efter indtastning af en adgangskode
(password). Hvis oplysningerne gøres tilgængelige over det åbne inter
net, skal oplysningerne sendes
i
forsvarlig krypteret form.
Ændringer/ophør
12.
Forinden iværksættelse af ændringer
i
de oplysninger, der er medde]t
Datatilsynet
i
forbindelse med udstedelsen af tilladelse, skal Datatilsy
nets tilladelse indhentes. Ændringer af mindre væsentlig betydning skal
dog kun anmeldes. Anmeldelse kan ske efterfølgende, dog senest 4 uger
efter iværksættelsen.
Ophør af førelsen af kreditoplysningsbureauet skal straks meddeles til
Datatilsynet.
De ovenstående vilkår er gældende indtil videre. Datatilsynet forbeholder sig
senere at tage vilkårene op til revision, hvis der skulle vise sig behov tbr det,
Endvidere er vilkårene supplerende i forhold til reglerne i persondalatoven
samt i visse tilfælde udtryk for en præcisering af lovens regler. Det skal derfor
10.
I 1.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0021.png
4
understreges, at reglerne i persondataloven finder anvendelse i det ornfrng, at
der er tale
om forhold, som ikke
er reguleret
i de
ovenstående vilkår.
Datatilsynet skal
om vilkår 3 bemærke, at tilsynet
ikke
vil
stille krav
om op
bevaring af
dokumentation
i form af fotokopi af skylderklæring, stævning
m.v. ud over 3 måneder, under forudsætning af at bureauet gennem kontakten
med abonnenten sikrer, at sky]derk)æringen, stævningen rn.v. på et senere
tidspunkt kan fremskaffes.
Datatilsynet kan ligeledes acceptere, at advokater ved indgåelse af en certifi
ceringsafiale med bureauet generelt indestår for opfyldelse af betingelserne i
persondatalovens
§
23, stk. 3. Datatilsynet kan acceptere en sådan ordning
under forudsætning al’, at advokaten i torbindelse med konkrete indberetnin
ger af fordringer oplyser, hvilken fordring der er tale om, samt hvilken type
fundament der danner grundlag for registrering og videregivelse.
Anmeldelsen vil snarest blive offentliggjort i fortegnelsen på Datatilsynets
hjemmeside www.datatilsynet.dk
Med venlig hilsen
Christine Boeskov
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0022.png
Datatilsynet: $tandardvilkår for retsinfonnationssystemer
Side 1 af 4
DATATI LSYN ET
jJ
forside / Erhverv / Retsinformation / Standardvillcår for retsinformationssystemer
Opdateret:
06.05.15
$tandardvilkår for retsinformationssystemer
Det følger al’ persondatalovens
§
9, stk. 3, at Datatilsynet kan fastsætte nærmere
vilkår
for
behandlingen af personoplysninger i forbindelse med førelsen af retsinformationssystemer.
for så vidt angår private retsinfonnationssystemer følger det endvidere afpersondataloven
§
50,
stk.
5,
at Datatilsynet i forbindelse med meddelelse af tilladelse efter
§
50,
stk. 1, nr.
5,
kan
fastsætte nærmere
villcår
at beskytte af de registreredes privatliv.
Datatilsynet
har
i 2001 fastsat standardvillcår for offentliggørelse al’ afgørelser og domme.
De to sager, der har
ført
til fastsættelsen al’ standardvilkårene, er beskrevet i Datatilsynets
årsberetning for 2001 s.
43ff.
Årsberetningen kan ses under punktet “Publikationer”.
Vilkår for offentliggørelse af afgørelser
Datatilsynet
har
fastsat følgende vilkår for offentliggørelse af myndigheders afgørelser i
retsinformationssystemer:
1. I afgørelser, som indeholder fortrolige oplysninger eller oplysninger om enkeltpersoners
rent private forhold, skal de pågældende oplysninger anonymiseres i overensstemmelse med
vilkår nr. 2,
jf. dog
vilkår nr.
3, før videregivelse må fmde sted.
I alle afgørelser skal det endvidere sikres, at der ikke videregives oplysninger om tekniske
indretninger eller fremgangsmåder eller om drifis- eller forretningsforhold eller lignende,
for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed,
oplysningen angår.
2. En eventuel anonymisering består i udeladelse afpersonnavne, præcise adresseangivelser og
eventuelt andre identifikationsoplysninger vedrørende personer. I stedet for de udeladte
oplysninger kan indsættes neutrale betegnelser. Personnumres løbenummer udelades.
Se yderligere om krav til anonymisering ki:
3. Afgørelseme kan forsynes med sagens joumalnummer, sagslistenummer m.v.
4. Hvis en afgørelse
har
været behandlet af en højere instans, skal dette samt udfaldet heraf
fremgå af gengivelsen af sagen.
5. Det skal kontrolleres, at der ikke er fejl i gengivelsen af afgørelserne. fejl og lignende skal
rettes eller slettes.
6. Der skal etableres sildcerhed for, at der i retsinformationssystemet ikke kan tilføjes data eller
manipuleres med data.
https://www.datatilsynet.dk/erhverv/retsinformationlstandardvilkaar-for-retsinformati... 28-06-20 16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0023.png
Datatiisynet: Standardvilkår for retsinformationssystemer
Side 2 af 4
7. Datatilsynets udtalelse skal indhentes inden iværksættelse af ændringer i førelsen af
retsinformationsssystemet.
Ændringer af mindre væsentlig betydning skal dog alene anmeldes til Datatilsynet.
Anmeldelsen kan ske efterfølgende, dog senest 4 uger efter ændringen er iværksat.
Datatilsynet
har
givet følgende uddybende bemærkninger til vilkårene.
Om begrebet “fortrolige” (ad vilkår nr. i og 2)
Fortrolige oplysninger som
nævnt i vilkår nr. 1 er oplysninger, som ved lov eller
anden gyldig
bestemmelse er betegnet som sådan, eller som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at
varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.
følsomme oplysninger som nævnt i persondatalovens
§
7, stk. 1, dvs, oplysninger om racemæssig
eller
etnisk baggrund,
politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige
tilhørsforhold og oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold, vil være omfattet af
begrebet “fortrolige oplysninger”.
Endvidere vil oplysninger om strafbare forhold, og væsentlige sociale problemer og andre rent
private forhold, som omtalt i persondatalovens
§
8, stk. 1, være fortrolige.
Herudover vil oplysninger om indtægts- og formueforhold, arbejds-, uddannelses- og ansættelses
mæssige forhold efter omstændighederne
kunne
være fortrolige.
Endvidere skal det bemærkes, at det blotte forhold, at en borger overhovedet har en sag hos en
bestemt myndighed eller
har
en sag af en bestemt kategori, i sig selv kan være en fortrolig
oplysning.
Oplysninger som i forvejen er offentligt tilgængelige, vil som hovedregel
ikke
være at betragte
som fortrolige oplysninger.
Private foreningers eller selskabers interesse i at
beskytte
oplysninger om tekniske indretninger
eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold eller lignende vil også kunne føre
til, at oplysningerne må anses for at være fortrolige,
når
væsentlige hensyn til de pågældendes
økonomiske interesser tilsiger, at oplysningerne ikke videregives til uvedkommende.
Med hensyn til begrebet “fortrolig” henvises i øvrigt til punkt 2.1.3. “Behandlinger, der er
undtaget fra anmeldelse” i Datatilsynets vejledning nr. 125 af 10. juli 2000 om amneldelse i
henhold til kapitel 12 i lov om behandling afpersonoplysninger.
Læs Datatilsynets vejledning på Retsinformation.dk.
Vilkår for offentliggørelse af domme
Datatilsynet har fastsat følgende vilkår for offentliggørelse af
domme:
1. Der skal ske anonymisering i følgende sager:
a) I offentligt anlagte straffesager, bortset fra straffesager vedrørende overtrædelse af
markedsføringsloven og lignende, skal der ske anonymisering. Der skal ske tilsvarende
anonymisering i sager om erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning omfattet af 1.
punktum.
https://www.datatilsynet.dk/erhverv/retsinformationlstandardvilkaar-for-retsinformati... 28-06-2016
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0024.png
Datatilsynet: Standardvilkår for retsinformationssystemer
Side 3 af 4
b) I ægteskabssager, det vil sige sager om separation, skilsmisse, forældremyndighed og
bidragspligt og i faderskabssager, skal der ske anonymisering.
c) I sager om administrativ frihedsberøvelse, i sager om prøvelse aftvangsindlæggelse på en
psykiatrisk hospitalsafdeling, i værgemålssager og i sager om anbringelse af børn uden for
hjemmet i henhold til bistandsioven skal der ske anonymisering.
d) I fogedsager og sager om konkurser mod enkeltpersoner, i gældssaneringssager og ved
ægtefællers fællesbodelinger skal der ske anonymisering.
e) I skattesager, hvor sagen indeholder oplysninger om den pågældendes samlede indtægts
eller formueforhold, skal der ske anonymisering.
f) I ansæftelsessager om bortvisning, hvor bortvisningen eksempelvis er begrundet i
strafbare eller lignende forhold hos den ansatte, der er egnet til at nedsætte den ansattes
almindelige omdømme, skal der ske anonymisering.
g) I erstatningssager, hvor der findes beskrivelse af hændelsesforløb, der indeholder
oplysninger om heibredsforhold eller andre personlige forhold, f.eks. diagnoser og
sygdomsprognoser, skal der ske anonymisering.
h) I lejesager, der angår sager om ophævelse af lejemål på grund aflejerens adfærd eller
lignende, skal der ske anonymisering.
i) I alle sager, der indeholder i øvrigt fortrolige oplysninger, skal der ske anonymisering,
hvis særlige forhold tilsiger dette. Dette gælder dog ikke i sager, hvor en fagforening er
repræsentant (mandatar) for et medlem af fagforeningen.
j)
Anonymiseringskravet gælder for såvel sagsparter som vidner og andre bipersoner,
jf.
dog
2. og 3. punktum. I de sager, der er nævnt i litra a-c, gælder anonymiseringskravet ikke
polititjenestemænd, der
har
optaget rapport, sagkyndige og lignende vidner. I de sager, der
er nævnt i litra d-i, gælder anonymiseringskravet kun for vidner og andre bipersoner,
såfremt særlige hensyn til en af sagens parter, vidnet selv eller andre bipersoner
undtagelsesvis tilsiger dette.
2. En eventuel anonymisering består i udeladelse afpersonnavne, præcise adresseangivelser
samt eventuelt
andre
identWikationsoplysninger vedrørende personer. I stedet for de
udeladte oplysninger kan der indsættes neutrale betegnelser. Personnumres løbenummer
udelades.
Se yderligere om krav til anonymisering IM
3. Domme kan forsynes med sagens joumalnummer, sagslistenummer m.v.
https:llwww.datatilsynet.dklerhverv/retsinformationlstandardvilkaar-for-retsinformati... 28-06-20 16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 369: Rapport om kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger m.v.
1651468_0025.png
Datatilsynet: Standardvilkår for retsinformationssystemer
Side 4 af 4
4. Der skal etableres sikkerhed for, at der ikke kan tilføjes eller manipuleres med data, der
befinder sig i retsinformationssystemerne.
5. Hvis en dom har været behandlet af en højere instans, skal dette samt udfaldet heraf fremgå
af gengivelsen af sagen.
6. Det skal kontrolleres, at der ikke er fejl i gengivelsen af dommene. fejl og lignende skal
rettes eller sleftes.
7. Datatilsynet skal have underretning om væsentlige ændringer i eller ophør afførelsen af
retsinformationssystemerne.
Vilkårene er supplerende i forhold til reglerne i persondataloven samt i visse tilfælde udtryk for en
præcisering af lovens regler. Reglerne i persondataloven fmder derfor anvendelse i det omfang, at
der er tale om forhold, som ikke er reguleret i de ovenstående vilkår.
Persondataloven finder endvidere anvendelse også på den behandling, som fmder sted forud for
offentliggørelsen. Persondataloven fmder f.eks. anvendelse på elektronisk behandling, der sker
ved redigering og anonymisering af dommene, og hvor persondatalovens sikkerhedsregler,
herunder
§
41, skal iagttages.
Persondataloven med undtagelse af nogle få områder omfatter kun behandling af
personoplysninger. Vilkårene for retsinformationssystemer er derfor kun gældende for behandling
afpersonoplysninger i et retsinformationssystem. Behandlinger af oplysninger om virksomheder
m.v. i et retsinformationssystem vil dog skulle ske i overensstemmelse med de almindelige regler
om tavshedspligt.
Datatilsynet
Borgergade 2$, 5
1300 København K
Tlf.: 33 193200
Fax.: 33 19 32 1$
E-mail: [email protected]
https:llwww.datatilsynet.dklerhverv/retsinformationlstandardvilkaar-for-retsinformati... 28-06-20 16