Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 357
Offentligt
1644959_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 143
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
10. maj 2016
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 143 alm. del stillet af udvalget den 25. febru-
ar 2016 efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).
Spørgsmål:
Hvilke årsager til branden på M/S Scandinavian Star har Søfartsstyrelsen
fået fra de danske efterforskere i form af notater og rapporter, og er disse
oplysninger nogensinde kommet til Folketingets kendskab?
Svar:
I mit foreløbige svar af 18. marts 2016 oplyste jeg, at Søfartsstyrelsen
ville gennemgå de arkiverede dokumenter om SCANDINAVIAN STAR
med sigte på en endelig besvarelse af spørgsmålet.
Søfartsstyrelsen har nu afsluttet denne gennemgang.
Indledningsvis vil jeg henvise til, at der gennem de sidste 26 år er besva-
ret et meget stort antal folketingsspørgsmål om SCANDINAVIAN
STAR.
Jeg vil i den forbindelse også henvise til min besvarelse af spørgsmål 377
alm. del stillet af Retsudvalget. Som det fremgår heraf, varetager Søfarts-
styrelsen Erhvervs- og Vækstministeriets opgaver vedrørende søfartslov-
givningen, herunder regler om søsikkerhed og passageransvar, havne-
statskontrol af fremmedflagede skibe. Som det ligeledes fremgår, varetog
Søfartsstyrelsen i 1990 tillige undersøgelse af søulykker i den daværende
Opklarings- og Kontrolenhed under Søfartsstyrelsen.
Det er således vigtigt at være opmærksom på, at Søfartsstyrelsens kerne-
område i forhold til ulykker og hændelser til søs var - og er - det søsik-
kerhedsmæssige. Som jeg oplyste i mine svar på udvalgets spørgsmål 145
og 146 alm. del blev den søsikkerhedsmæssige side af branden på
SCANDINAVNIAN STAR i øvrigt undersøgt af det fællesnordiske
Granskningsudvalg. Udvalget skulle bl.a. vurdere ulykkens årsag, skibets
tekniske standard, udrustning, besætning, drift og redningsberedskab i
forhold til gældende regler.
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 357: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 142 og 143 vedr. branden på Scandinavian Star
1644959_0002.png
2/4
Det var hverken i 1990 eller i dag Søfartsstyrelsens opgave at foretage
strafferetlig efterforskning af forbrydelser, herunder strafferetlig vurde-
ring af motiver og tekniske beviser. Det var og er politiets ansvar.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Søfarts-
styrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:
"Søfartsstyrelsen har i anledning af spørgsmål 142 og 143 alm. del stillet
af Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg den 25. februar 2016
gennemgået de akter om SCANDINAVIAN STAR, som styrelsen er i
besiddelse af.
Søfartsstyrelsen har ved gennemgangen til brug for besvarelsen af
spørgsmål 142 og 143 lagt til grund, at der efterlyses dokumenter (notater,
rapporter mv.), som indeholder oplysninger om branden, som ansatte i
Søfartsstyrelsen enten selv har udarbejdet eller været en integreret del i
tilblivelsen af. Det vil sige de to ansatte, som gik om bord på skibet, da
det var fragtet til Sverige, samt styrelsens daværende chef for Opklarings-
og Kontrolenheden, som indgik som et af de danske medlemmer af den
fællesnordiske Granskningskommission.
Der er identificeret nedestående sagsakter af denne karakter.
Materiale som tidligere er tilgået Folketinget
Søforklaring afholdt ved Sø og Handelsretten i København
- tidli-
gere skibsinspektør Flemming Thue Jensens vidneforklaring under sø-
forklaringen vedrørende SCANDINAVIAN STAR ulykken afgivet i
Sø- og Handelsretten den 11. april 1990.
(Udskrift af søforklaringen er tilgået Retsudvalget, Alm. del spørgsmål
114, 2005-06 samt Folketingets Erhvervsudvalg i 1990, Alm. Del
spørgsmål 123) ).
Rapport fra Granskningsudvalget
vedrørende SCANDINAVIAN
STAR ulykken (NOU 1991) afgivet i januar 1991.
1
(Tilgået Erhvervsudvalget, Alm. del bilag 92, 1990-91, 2. samling).
Mails
fra tidligere skibsinspektør Flemming Thue Jensen til Søfarts-
styrelsens direktion og Søfartsstyrelsens interne korrespondance af
henholdsvis 29. juli, 5. august og 12. august 2014 herom samt korre-
1
I Granskningsudvalgets arbejde deltog fra dansk side overskibsin-
spektør og chef for Søfartsstyrelsens Opklarings- og Kontrolenhed
Knud Skaareberg Eriksen samt Divisionschef i det daværende Far-
vandsvæsenet Svend Bojesen.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 357: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 142 og 143 vedr. branden på Scandinavian Star
1644959_0003.png
3/4
spondance mellem Søfartsstyrelsen og Rigsadvokaturen af 12. august
2014 samt telefonnotater fra Søfartsstyrelsen af 23. februar 2016.
(Tilgået Retsudvalget, Alm. del spørgsmål 486, 2015-16 - med kopi til
Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalget).
Materiale som ikke tidligere er tilgået Folketinget
Rapport om søulykke samt supplerende bilag
dateret 3. maj 1990
udarbejdet og signeret af tidligere skibsinspektører Flemming Thue
Jensen og V. Merrild-Hansen.
I rapporten er som bilag 1 omtalt en række fotos optaget om bord i ski-
bet den 10. april 1990. Søfartsstyrelsen er i besiddelse af et omfattende
antal papirbilleder og negativer af skibet efter branden, men det har ik-
ke været muligt at identificere, hvilke som er optaget på den pågæl-
dende dato. Alle fotos stilles imidlertid gerne til rådighed, i det omfang
det måtte ønskes.
Foredrag og slides
med titlen "Lessons
to be learned from the SCAN-
DINAVIAN STAR disaster"
afholdt af tidligere vicedirektør i Søfarts-
styrelsen Hans Christensen ved
Safety and Sea and Marine Electronics
Conference
(SASMEX) den 6.-8. april 1993 i Miami.
Personlig beretning
fra tidligere overskibsinspektør og chef for Sø-
fartsstyrelsens Opklarings- og Kontrolenhed Knud Skaareberg Eriksen,
der har udarbejdet en personlig beretning af 6. marts 2016 om sine op-
levelser i forbindelse med branden på SCANDINAVIAN STAR samt
brev af samme dato fra Knud Skaareberg Eriksens til Rigsadvokaten
vedr. oplysninger fra en tidligere tæppehandler i Frederikshavn.
2
Søfartsstyrelsen har oplyst Knud Skaareberg Eriksen, at der ikke er
tavshedspligt for så vidt angår beretningens oplysninger om faktiske
forhold, som Knud Skaareberg Eriksen har fået kendskab til vedrøren-
de branden på SCANDINAVIAN STAR i forbindelse med sin ansæt-
telse i Søfartsstyrelsen.
Notat af 13. april 2016
om telefonkontakt til tidligere skibsinspektører
Flemming Thue Jensen og Walter Merrild-Hansen.
Mailudveksling af 13. april 2016
mellem tidligere skibsinspektør
Flemming Thue Jensen og Søfartsstyrelsen, hvori Flemming Thue Jen-
sen bl.a. anfører, at da han skrev sine mails pegede pilen mod besæt-
2
Materialet blev modtaget i Søfartsstyrelsen efter spørgsmål 142 og
143 blev stillet.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 357: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 142 og 143 vedr. branden på Scandinavian Star
4/4
ningsmedlemmer, men de sidste beviser manglede. Disse kom i hus ef-
terfølgende.
Som oplyst oven for er Granskningsudvalgets rapport om branden tidlige-
re tilgået Folketinget. Søfartsstyrelsen kan oplyse, at der i arkivmaterialet
herudover findes en række eksternt udarbejdede rapporter mv. om bran-
den på SCANDINAVIAN STAR, dvs. dokumenter, som er udarbejdet af
andre end ansatte i Søfartsstyrelsen, og som hovedsageligt var adresseret
til Granskningsudvalget."
Jeg vedlægger de sagsakter, som Søfartsstyrelsen omtaler i sin udtalelse,
og som ikke tidligere er tilgået Folketinget. Jeg vedlægger desuden for
fuldstændighedens skyld også den omtalte udskrift af tidligere skibsin-
spektør Flemming Thue Jensens vidneforklaring under søforklaringen.
I det omfang udvalget måtte ønske det, vil jeg gerne sørge for, at det ma-
teriale, som tidligere er tilgået Folketinget, oversendes på ny.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen