Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 354
Offentligt
1644364_0001.png
BAGGRUNDSNOTAT
København, 6. juni 2016
En ny definition af voldtægt baseret på krav om samtykke
Staten har en menneskeretlig forpligtelse
til at sikre kriminalisering og en effektiv
strafferetlig forfølgelse af brud på
individets ret til personlig integritet og
seksuel selvbestemmelse. Dette omfatter
voldtægt, som i international ret defineres
som seksuel omgang uden gyldigt
samtykke.
Amnesty vil gerne opfordre til at ændre
den danske voldtægtsbestemmelse, så
man indfører en definition, der også
forbyder seksuel omgang med en person,
der ikke har samtykket til handlingen. Et
samtykke skal gives frivilligt, og skal
fremstå som et resultat af personens frie
vilje, set i lyset af de konkrete
omstændigheder.
I 2013 fik Danmark en ny lovgivning om
voldtægt, der udvidede voldtægtsbegrebet
til at omfatte ofre, der ikke kan modsætte
sig overgrebet og fjernede en række
strafundtagelser for voldtægt inden for
ægteskab. Amnesty var og er fortsat
meget glade for disse ændringer.
Nu diskuteres voldtægtslovgivningen igen
og om, hvorvidt dansk lov kan formuleres,
så den i højere grad kan understøtte, at
gerningsmænd retsforfølges for voldtægt.
Blandt andet drøftes det at indføre en
bestemmelse om uagtsom voldtægt.
Amnesty vil i den forbindelse opfordre til,
at det i stedet overvejes at ændre den
danske voldtægtsbestemmelse, så der
indføres en samtykkebaseret definition,
der straffer seksuel omgang med en
person, der ikke har samtykket – herunder
En anderledes bevisvurdering?
Samtykke indebærer, at man aktivt
udtrykker et ønske om at have seksuel
omgang enten gennem ord eller handling.
En samtykkebestemmelse vil udgøre en
styrkelse af individets integritet og ret til
at bestemme over egen krop. Eller som
Straffelovrådet udtrykte det:
”En sådan
regulering vil kunne understøtte det
grundlæggende udgangspunkt om, at alle
seksuelle handlinger skal bygge på
frivillighed”
og
”tydeliggøre beskyttelsen
af den seksuelle selvbestemmelsesret og
den seksuelle integritet og samtidig
kunne markere samfundets afstandstagen
til seksuelle handlinger, som ikke er
baseret på frivillighed”
i
ikke har været i stand til at samtykke – til
handlingen.
Hvorfor samtykke?
En voldtægtsbestemmelse, som er
formuleret med udgangspunkt i et krav
om samtykke, understreger, at det ikke
alene er kvindens ansvar at fjerne enhver
fejlagtig formodning om snarlig sex, men
at det også er mandens ansvar at sikre
sig, at der foreligger et frivilligt samtykke.
En sådan lovændring vil ikke kun påvirke
den praktiske forsætsvurdering hos
politiet og anklagemyndigheden, men vil
også kunne bidrage til en mere generel
holdningsændring i samfundet. Det vil stå
i modsætning til holdninger om, at ofret
selv er skyld i voldtægten ved for
eksempel at gå med gerningsmanden
hjem eller ved at have flirtet eller ”danset
på bordene” tidligere på aftenen.
— BAGGRUNDSNOTAT
1
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 354: Baggrundsnotat fra Amnesty International: En ny definition af voldtægt baseret på krav om samtykke
1644364_0002.png
Samtykke må altid vurderes ud fra de
konkrete omstændigheder. Man kan i
sagens natur ikke give gyldigt samtykke,
hvis man udsættes for trusler eller vold
eller er i en tvangssituation. Måske endnu
vigtigere kan man ikke samtykke, hvis
man er bevidstløs, i dyb søvn eller på
anden måde er i en tilstand, hvor man
hverken kan samtykke til eller modsætte
sig handlingen. Disse forhold er allerede
omfattet af den danske straffelov, men
praksis viser, at forsætvurderingen ofte
kommer til at dreje sig om, hvorvidt ofret
har modsat sig samlejet med den
fornødne tydelighed, herunder om hun var
for beruset, påvirket eller lignende til at
være i stand til at sige tydeligt nej.
Med en samtykkebestemmelse vil fokus i
højere grad kunne sættes på om
omstændighederne har muliggjort
samtykke og på om anklagedes opførsel i
gerningsforløbet peger på, at
vedkommende har sikret sig – eller havde
gyldig grund til at antage - at der forelå et
frivilligt samtykke til den seksuelle
handling.
Nogle hævder, at en
samtykkebestemmelse i højere grad vil
sætte fokus på den forurettedes
handlinger og adfærd. Det mener
Amnesty ikke er tilfældet. Allerede i dag
ser vi et voldsomt fokus på forurettedes
adfærd i voldtægtssager. Sagerne
behandles som et kontinuum, der kan
omfatte mange timer forud for selve den
seksuelle handling, og behandler om ofret
har lagt op til anklagede, om hun har sagt
fra, om hun var helt eller kun halvt
bevidstløs etc. Amnestys håb er, at en
samtykkebestemmelse vil udvide
behandlingen af, om den anklagede
gennem sin adfærd sikrede sig
forurettedes samtykke.
International ret definerer voldtægt som
sex med manglende samtykke
Ifølge internationale
menneskerettighedsstandarder går
seksuel kontakt fra at være en lovlig
handling til at blive en forbrydelse, når
der ikke er givet gyldigt samtykke til den
seksuelle handling fra begge parters side.
Denne definition tager udgangspunkt i, at
Anklagedes og forurettedes retssikkerhed
Amnesty vil gerne understrege, at der ikke
med en samtykkebaseret definition på
voldtægt er tale om at indføre omvendt
bevisbyrde eller at svække princippet om
den anklagedes uskyld, indtil det
modsatte er bevist. Kravet til bevisbyrde
og opretholdelse af den anklagedes
rettigheder skal ikke svækkes. Der er
alene tale om, at vurderingen af forsæt
ikke udelukkende skal afhænge af om
forurettede kan godtgøre, at hun har sagt
klart fra eller har været udsat for vold
eller trusler, men også på den anklagedes
forklaringer og adfærd i henhold til om,
der er sket et frivilligt samtykke til sex.
ethvert menneske har ret til personlig
integritet og seksuel selvbestemmelse og
selv bestemmer over sin egen krop. Disse
standarder fremgår bl.a. Europarådets
konvention mod vold mod kvinder og i
nære relationer
ii
og i en række afgørelser
og udtalelser fra FNs Kvindekomite
(CEDAW). Blandt andet har komiteen
kritiseret den norske lovgivning og
opfordret de norske myndigheder til at
indføre en juridisk definition af voldtægt,
der definerer voldtægt og anden seksuel
vold som enhver seksuel handling uden
ofrets samtykke
iii
Amnesty opfordrer Folketinget til at sikre
at dansk ret er i overensstemmelse med
de ovennævnte standarder.
— BAGGRUNDSNOTAT
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 354: Baggrundsnotat fra Amnesty International: En ny definition af voldtægt baseret på krav om samtykke
1644364_0003.png
i
Betænkning 1534, bind 1, s. 129
Convention on preventing and combating
violence against women and domestic
violence, art. 36
iii
CEDAW 51st session 2012. Concluding
observations of CEDAW on Norway)
ii
— BAGGRUNDSNOTAT
3