Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1560088_0001.png
Teknisk gennemgang i Retsudvalget
Justitsministeriets bidrag til
finanslovforslaget for 2016
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
Væsentlige ændringer på FFL16
Ressortomlægning af 28. juni 2015
Udlændingeområdet flyttet til Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet
Færdselsområdet flyttet til Transport- og
Bygningsministeriet
Skrænt på politiets og anklagemyndighedens
bevilling
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
1560088_0003.png
Overordnet fordeling af
Justitsministeriets rammer i 2016
Mio. kr.
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Driftsrammen: Løn
Budgetteringsrammerne
Driftsrammen: Øvrige udgifter
Indtægtsbudgettet (nettotal)
2
4.130,8
1.351,0
1.888,2
10.068,8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
1560088_0004.png
Udgiftsudvikling fra 2015 til 2016
25.000
20.000
Mio. kr.
15.000
1.933,6
1.351,0
Mia. kr.
18.525,7
10.000
5.000
0
Mia. kr.
14.199,6
2015
År
Driftsramme
Note: Alle beløb er i 2016-pl
2016
Budgetteringsramme
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
DRIFTSUDGIFTERNE
14,2 MIA. KR.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
1560088_0006.png
Sammensætningen af driftsrammen i
2016 (I)
Domstolene
13%
Øvrige
4%
Kriminal-
forsorgen
21%
Politi og
anklage-
myndighed
62%
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
1560088_0007.png
Sammensætningen af driftsrammen
i 2016 (2)
Mio. kr.
Driftsrammen i alt
Politi og anklagemyndighed
Kriminalforsorgen
14.199,6
8.823,1
3.039,2
Årsværk
22.451
14.294
5.585
Domstolene
Øvrige (departementet,
Civilstyrelsen, mv.)
1.808,0
529,3
2.278
294
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
Væsentlige bevægelser på driftsrammen i
2016 i forhold til finansloven for 2015 (I)
Skrænten på politiets bevilling
Fald i udgiften under
§ 11.41.05.
Tinglysning
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
1560088_0009.png
Skrænten på politiets og anklagemyndighedens
bevillinger på FFL16
Tabel 1
Politiets nettoudgiftsbevillinger på FFL16
Mio. kr. (2016-pl)
B
2015
9.198
-
-
-
-
F
2016
8.706
-492
-168
-278
-46
BO1
2017
8.536
-663
-344
-280
-39
BO2
2018
8.308
-891
-514
-305
-71
BO3
2019
8.111
-1.088
-682
-308
-99
Nettoudgiftsbevilling i alt*
Udvikling i forhold til 2015-niveau
heraf løbende omprioriteringsbidrag
heraf midlertidige bevillinger afsat ifm.
flerårsaftalen 2012-2015 mv.**
heraf tekniske korrektioner og generelle effektiviseringer
Anm.: *Dækker følgende tre områder, der forventes at udgøre aftaleøkonomien for en ny flerårsaftale: § 11.23.01.
Politiet og den lokale anklagemyndighed, § 11.23.04. Den centrale anklagemyndighed og § 11.23.14. PET.
** Bevillingsprofilen dækker både ophør af initiativer i flerårsaftalen 2012-2015, nye initiativer indgået under
samme flerårsaftale samt midlertidige bevillinger, som ikke kan henføres til initiativer, der udløber.
Kilde: FFL16 (oktober 2015) og Justitsministeriet.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
1560088_0010.png
Udspecificeret oversigt over elementer i skrænten
Tabel 2
Elementer i skrænten (beløb angiver forskel til 2015-niveauet)
Mio. kr. (2016-pl)
Omprioriteringsbidrag
Initiativer aftalt ifm. flerårsaftalen for 2012-2015
- heraf indsats mod bande- og rockermiljøet i Vestdanmark
- heraf tværgående indbrudsenhed
- heraf bande- og rockermiljøets rekrutteringsbaser
- heraf mobil videoovervågning
- heraf øvrige initiativer*
Initiativer aftalt i indeværende flerårsaftaleperiode
- heraf indsats mod social dumping
- Aftale om finansloven for 2014 mellem den daværende SRSF-
regering, Venstre og Det Konservative Folkeparti
- Aftale om finansloven for 2015 mellem den daværende SR-
regering, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
- heraf indsats mod ulovlig cabotagekørsel
- Aftale om finansloven for 2014 mellem den daværende SRSF-
regering, Venstre og Det Konservative Folkeparti
- Aftale om finansloven for 2015 mellem den daværende SR-
regering, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Tekniske korrektioner og generelle effektiviseringer mv.,
herunder effektiviseringer fra grunddataprogrammet og
indkøbseffektiviseringer
Initiativer på FFL16 (ABC-gates og anti-stalking-indsats)**
I alt
F
2016
167,7
270,7
10,3
30,9
75,0
7,3
147,3
10,8
0,8
-
0,8
10,0
-
10,0
46,4
-3,7
491,9
BO1
2017
343,6
270,7
10,3
30,9
75,0
7,3
147,3
12,6
2,6
-
2,6
10,0
-
10,0
39,4
-3,5
662,8
BO2
2018
514,3
270,7
10,3
30,9
75,0
7,3
147,3
37,2
12,2
9,6
2,6
25,0
15,0
10,0
71,1
-2,7
890,6
BO3
2019
681,6
270,7
10,3
30,9
75,0
7,3
147,3
39,6
14,6
9,6
5,0
25,0
15,0
10,0
98,6
-2,6
1.087,9
Anm.: Der er i opgørelsen ikke indregnet midler til finansiering af initiativerne i den tidligere regerings terrorpakke.
*) De omkring 147 mio. kr. årligt fra 2016 og frem kan ikke henføres til bestemte initiativer – og således heller
ikke til ophør af initiativer. Hvis bevillingen fjernes, vil det indebære generelle besparelser i politiet.
**) De pågældende initiativer er fuldt finansieret i den kommende flerårsaftaleperiode og er alene medtaget i
opgørelsen af hensyn til at illustrere forskellen til 2015-niveauet.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
Væsentlige bevægelser på
driftsrammen i 2016 i forhold til
finansloven for 2015 (II)
Udgiften under
§ 11.41.05. Tinglysning
falder
med 23,9 mio. kr. som følge af en tilpasning
til det forventede udgiftsniveau i 2016.
Udgiftstilpasningen skyldes bl.a., at der
medio 2015 er indgået en ny kontrakt for
drift og vedligeholdelse af det digitale
tinglysningssystem, som er billigere end den
tidligere kontrakt.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
BUDGETTERINGSRAMMERNE
1,4 MIA. KR.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
1560088_0013.png
Sammensætningen af budgetteringsrammerne i 2016 (I)
Sagsgodt-
gørelser 6%
Øvrige
4%
Strafferets-
pleje mv.
32%
Erstatninger til
ofre for
forbrydelser
13%
Fri proces og
udgifter til
advokathjælp
31%
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
1560088_0014.png
Sammensætningen af
budgetteringsrammerne i 2016 (II)
Mio. kr.
Budgetteringsrammerne
1.351,0
- Strafferetspleje mv.
- Fri proces
- Erstatning til ofre for forbrydelser
- Sagsgodtgørelse mv.
- Øvrige (retshjælpsinstitutioner mv., erstatninger mv.)
515,4
510,5
172,3
91,2
61,6
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
Væsentlige bevægelser på
budgetteringsrammerne på FFL16 i
forhold til finansloven for 2015 (I)
Etårig budgettering på lovbundne bevillinger
(teknisk budgettering i budgetoverslagsår)
Aktivitetsskøn baseret på gennemsnittet af
regnskabstallene for 2013 og 2014. Indebærer en
rammeforhøjelse på samlet 30 mio. kr. årligt på
lovbundne og aktivitetsbestemte bevillinger.
Indebærer bl.a., at indtægten under § 11.23.11.
Erstatning til ofre for forbrydelser falder med 32,7
mio. kr. som følge af et revideret aktivitetsskøn.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
Væsentlige bevægelser på
budgetteringsrammerne på FFL16 i forhold til
finansloven for 2015 (II)
Teknisk omlægning af bevillinger vedrørende
Offerfonden:
Offerfonden blev oprettet på FL14 som en
udgiftsneutral fond til støtte for ofre for forbrydelser.
Der lægges på FFL16 op til en ny budgetteringsmodel,
da den nuværende ikke i tilstrækkeligt omfang tager
højde for udgiftsstyringen under udgiftsloftet.
Omlægningen har ikke betydning for de faktiske
udbetalinger fra Offerfonden eller niveauet for
administrationsudgifter.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
INDTÆGTSBUDGETTET
2,9 MIA. KR.
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
1560088_0018.png
Sammensætning af indtægtsbudgettet
i 2016 (I)
(bruttotal)
Kørekort mv.
5%
Øvrige
9%
Pas
7%
Retsafgifter
15%
Bøder
64%
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
1560088_0019.png
Sammensætningen af
indtægtsbudgettet i 2016 (II)
(nettotal)
Mio. kr.
Indtægtsbudgettet i alt
- Bøder
- Retsafgifter (sagsomkostninger )
- Pas
2.940,4
1.883,6
428,5
218,9
- Kørekort mv.
- Øvrige (bl.a. våbentilladelse, konfiskationer, mv.)
Udgifter på indtægtsbudgettet
- Nedskrivninger (fordringer til SKAT/inddrivelse)
154,5
254,9
1.000,4
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Plancher fra den teknisk gennemgang i Retsudvalget om justitsministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2016
Væsentlige bevægelser på indtægtsbudgettet i
2016 i forhold til finansloven for 2015 (I)
Baggrund for indbudgetteringen af udvidet brug af Automatisk Trafik
Kontrol (ATK):
I forbindelse med finansloven for 2013 blev der budgetteret med
forhøjede indtægter på 340 mio. kr. i 2013 og 680 mio. kr. fra og med
2014 som følge af udvidet brug af ATK.
Imidlertid blev indtægterne nedjusteret med 480 mio. kr. i 2014 pga.
en forsinkelse af udvidelsen af ATK.
Forhøjelsen fra 2015 og frem blev således oprindeligt allerede
indbudgetteret i forbindelse med finansloven for 2013. Ved
efterfølgende bevillingslove er skønnet blevet justeret.
På FFL16 er indtægtsskønnet nedjusteret med omkring 250 mio. kr.
Udgifterne til afskrivninger er opjusteret med omkring 250 mio. kr.
17