Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1558816_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. oktober 2015
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2015-731-0057
1753663
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved
udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 873 af 9. juli 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 164
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
”Stk. 4.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 skal der lægges vægt på
karakteren af det strafbare forhold, de urigtige oplysninger vedrører, på
omstændighederne ved afgivelsen af oplysningerne og på den krænkelse,
der er forbundet med afgivelsen af oplysningerne.”
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
2.
I
§ 216
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
”Stk. 4.
Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt på den
krænkelse, der er forbundet med lovovertrædelsen.”
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
3.
§ 222, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
4.
I
§ 222, stk. 2,
indsættes efter ”ved”: ”udnyttelse af sin fysiske eller
psykiske overlegenhed ved brug af”.
5.
I
§ 222
indsættes som
stk. 3:
”Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 skal det indgå som en
skærpende omstændighed, at gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed.”
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Voldtægt
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3. Lovforslagets udformning
3. Samleje med et barn under 15 år
3.1. Gældende ret
3.2. Justitsministeriets overvejelser
3.3. Lovforslagets udformning
4. Falsk anklage
4.1. Gældende ret
4.2. Justitsministeriets overvejelser
4.3. Lovforslagets udformning
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at skærpe strafniveauet for voldtægt og for at
skaffe sig samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske
eller psykiske overlegenhed.
Sammen udgør disse overgreb de groveste seksualforbrydelser. Ofrene
herfor bliver udsat for en af de alvorligste og voldsomste krænkelser af
deres integritet og deres selvbestemmelsesret, og krænkelsen kan have
langvarige konsekvenser for de pågældende.
Det nuværende strafniveau i sager om voldtægt og om samleje med et barn
under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed
afspejler efter regeringens opfattelse ikke i tilstrækkelig grad den
krænkelse af offeret, der finder sted, og de fysiske og psykiske
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
konsekvenser, en sådan krænkelse kan påføre offeret. Der er derfor efter
regeringens opfattelse behov for en skærpelse af strafniveauet for voldtægt
og for at skaffe sig samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin
fysiske eller psykiske overlegenhed.
Med lovforslaget lægges der på denne baggrund op til en generel
forhøjelse af straffen for at tiltvinge sig samleje ved vold eller trussel om
vold, for samleje med et barn under 12 år og for at skaffe sig samleje med
et barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed i størrelsesordenen 1 år i forhold til det gældende
strafniveau. Der lægges endvidere op til en generel forhøjelse af straffen
for at skaffe sig samleje ved anden ulovlig tvang eller med en person, der
befinder sig i en tilstand eller situation, i hvilke den pågældende er ude af
stand til at modsætte sig handlingen, i størrelsesordenen 6 måneder i
forhold til det gældende strafniveau.
I tilknytning til de foreslåede forhøjelser af strafniveauet for voldtægt og
for samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af en fysiske eller
psykiske overlegenhed bør der efter regeringens opfattelse også ske en
styrkelse af myndighedernes sagsbehandling. Lovforslaget vil derfor blive
fulgt op af en række øvrige initiativer, som bl.a. skal medvirke til at sikre,
at flest mulige af de begåede seksuelle overgreb meldes til politiet, og at
sagerne håndteres på betryggende vis af myndighederne.
Som konsekvens af de foreslåede forhøjelser af strafniveauet for voldtægt
og for samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller
psykiske overlegenhed bør der efter regeringens opfattelse samtidig ske en
skærpelse af straffen for falsk anklage efter straffelovens § 164, stk. 1, for
så vidt angår voldtægt og seksualforbrydelser mod børn. Der lægges med
lovforslaget op til en forhøjelse af strafniveauet i disse sager med
halvdelen i forhold til den straf, som ville blive fastsat af domstolene i dag.
2. Voldtægt
2.1. Gældende ret
2.1.1.
Efter straffelovens § 216, stk. 1, straffes for voldtægt den, der
tiltvinger sig samleje ved vold eller trussel om vold eller skaffer sig
samleje ved anden ulovlig tvang, jf. § 260, eller med en person, der
befinder sig i en tilstand eller situation, i hvilken den pågældende er ude af
stand til at modsætte sig handlingen, med fængsel indtil 8 år. Efter § 216,
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
stk. 2, straffes for voldtægt den, der har samleje med et barn under 12 år,
med fængsel indtil 12 år. Straffen for overtrædelse af straffelovens § 216,
stk. 1, kan efter § 216, stk. 3, stige til fængsel i 12 år, hvis voldtægten har
haft en særligt farlig karakter, eller der i øvrigt foreligger særligt
skærpende omstændigheder. Det skal efter § 216, stk. 4, ved fastsættelse af
straffen for voldtægt i almindelighed indgå som en skærpende
omstændighed, at forurettede er offer for menneskehandel.
Efter straffelovens § 225 finder bestemmelsen tilsvarende anvendelse med
hensyn til andet seksuelt forhold end samleje.
2.1.2.
Efter straffelovens § 216, stk. 1, nr. 1, skal samlejet være tiltvunget.
Tvangen kan være udøvet ved vold eller ved trussel om vold. Vold
omfatter fysisk magtanvendelse både i form af mekanisk tvang (hvor
gerningsmanden i kraft af større fysisk styrke gennemtvinger samleje, eller
hvor en eller flere holder offeret, mens en anden gennemfører samleje) og i
form af kompulsiv tvang (hvor slag eller anden magtanvendelse bevirker,
at offeret opgiver videre modstand). Den blotte fastholdelse af offeret
udgør således vold omfattet af bestemmelsen.
2.1.3.
Straffelovens § 216, stk. 1, nr. 2, 1. led, omfatter samleje opnået ved
anvendelse af mindre alvorlige tvangsmidler end vold eller trussel om
vold. De tvangsmidler, der er nævnt i straffelovens § 260, er – ud over
vold og trussel om vold – trussel om betydelig skade på gods, om
frihedsberøvelse eller om at fremsætte sigtelse for strafbart eller ærerørigt
forhold eller at åbenbare privatlivet tilhørende forhold.
Straffelovens § 216, stk. 1, nr. 2, 2. led, omfatter samleje med en person,
der befinder sig i en tilstand eller situation, i hvilken den pågældende er
ude af stand til at modsætte sig handlingen.
Tilstande,
der er omfattet af 2. led, er søvn, bevidstløshed, stærk beruselse,
hypnotisk trance, fysisk lammelse og lignende.
Situationer,
der er omfattet af 2. led, kan betegnes som
overrumplingstilfælde. Bestemmelsen tager sigte på konkrete situationer,
hvor gerningsmanden har mulighed for at overrumple forurettede og
begynde et samleje (eller andet seksuelt forhold, jf. § 225), før forurettede
kan nå at reagere.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
1558816_0006.png
Strafansvaret efter § 216, stk. 1, nr. 2, er ikke betinget af, at forholdet kan
karakteriseres som udnyttelse, men der skal dog være tale om, at
gerningsmanden ”skaffer sig” samleje, hvilket er snævrere end blot at
”have” samleje.
2.1.4.
Straffelovens § 216, stk. 2, omfatter ethvert samleje med et barn
under 12 år, hvor gerningsmanden har forsæt med hensyn til, at barnet var
under 12 år. Har gerningsmanden alene handlet uagtsomt i forhold til, at
barnet var under 12 år, er forholdet i stedet omfattet af straffelovens § 222
om samleje med barn under 15 år.
Der kan straffes i sammenstød mellem § 216, stk. 2 og stk. 1.
2.1.5.
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 216 fastsættes af
domstolene på baggrund af en konkret vurdering af samtlige
omstændigheder i den enkelte sag. Som følge af de mange forskelligartede
forhold er der store variationer i straffene for voldtægt.
Straffen for
tiltvingelse af samleje ved vold eller trussel om vold
(nu
straffelovens § 216, stk. 1, nr. 1)
og ved hensættelse i en tilstand, i hvilken
den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen
(nu
omfattet af § 216, stk. 1, nr. 2, 2. led), blev skærpet ved lov nr. 380 af 6.
juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og færdselsloven
(Skærpelse af straffen for voldtægt, vold, uagtsomt manddrab, uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse, forsætlig fareforvoldelse, biltyveri, grov
forstyrrelse af ro og orden, menneskesmugling og menneskehandel mv.),
hvor strafferammerne blev forhøjet fra fængsel indtil 6 år (10 år under
særligt skærpende omstændigheder) til fængsel indtil 8 år (12 år under
særligt skærpende omstændigheder) med henblik på en generel forhøjelse
af strafudmålingsniveauet i størrelsesordenen 1 år i forhold til det hidtidige
strafniveau.
Udgangspunktet for strafudmålingen for et enkeltstående tilfælde af
fuldbyrdet overfaldsvoldtægt må i dag antages at være ca. 2 år og 6
måneders fængsel, hvis der ikke foreligger andre skærpende
omstændigheder. I andre sager om voldtægt ved vold eller trussel om vold
eller ved hensættelse i en hjælpeløs tilstand må udgangspunktet for
strafudmålingen antages at være fra ca. 1 år og 6 måneders fængsel til op
mod 2 års fængsel.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
Ved fastsættelsen af straffen indgår det i almindelighed som en skærpende
omstændighed, hvis der som led i voldtægten er udøvet betydelig vold,
hvis voldtægten er begået over for et barn, hvis voldtægten har strakt sig
over længere tid eller er begået af flere gerningsmænd, eller hvis
gerningsmanden er trængt ind i et privat hjem for at begå voldtægt.
Det blev i forarbejderne til lov nr. 633 af 12. juni 2013 (L 141,
folketingsåret 2012-2013, bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8)
understreget, at strafudmålingen i voldtægtssager skal ske på grundlag af
en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde af voldtægtens karakter og
øvrige foreliggende omstændigheder og ikke på grundlag af en generelt
forskellig vurdering af grovheden af voldtægt, der sker i forbindelse med
socialt samvær eller i et parforhold, i forhold til overfaldsvoldtægt. At der
er tale om et overfald, f.eks. ved at offeret udsættes for et pludseligt angreb
på et offentligt sted, hvor offeret færdes alene, eller i eget hjem, hvor
gerningsmanden er trængt ind, vil imidlertid i almindelighed udgøre en
skærpende omstændighed, og straffen vil derfor alt andet lige være
strengere.
Dette er baggrunden for, at udgangspunktet for strafudmålingen er højere i
sager om overfaldsvoldtægt. Omvendt anses det
ikke
for en formildende
omstændighed, at en voldtægt er begået i forbindelse med socialt samvær
eller i et parforhold.
Der er meget få sager om at
skaffe sig samleje ved anden ulovlig tvang end
vold eller trussel om vold
(straffelovens § 216, stk. 1, nr. 2, 1. led), og der
kan næppe siges at være et egentligt udgangspunkt for strafudmålingen.
Det må dog antages, at straffen i givet fald vil blive fastsat væsentligt
lavere end straffen for tiltvingelse af samleje ved vold eller trussel om
vold.
Straffen for at
skaffe sig samleje med en person, der befinder sig i en
tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen
(straffelovens § 216, stk. 1, nr. 2, 2. led), blev ved lov nr. 633
af 12. juni 2013 fordoblet, således at udgangspunktet for strafudmålingen
for et enkeltstående tilfælde af samleje nu må antages at være 8 måneders
fængsel.
Hvis det er gerningsmanden, der har hensat forurettede i en tilstand, i
hvilken denne ikke er i stand til at modsætte sig handlingen, uden at
gerningsmanden dog har gjort det med forsæt til at skaffe sig samleje,
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
udmåles straffen dog som udgangspunkt i et højere niveau, som afspejler,
at forholdet nærmer sig hensættelse af offeret i en hjælpeløs tilstand med
forsæt til samleje, hvor strafniveauet som nævnt er på linje med straffen
for at tiltvinge sig samleje ved vold eller trussel om vold.
For så vidt angår udnyttelse af en
situation, i hvilken den pågældende er
ude af stand til at modsætte sig handlingen
(overrumplingstilfælde), er
udgangspunktet for strafudmålingen for et enkeltstående tilfælde af
samleje 8 måneders fængsel, hvis der er tale om misbrug af et særligt
tillidsforhold, som beror på gerningsmandens profession eller tilsvarende.
Er der undtagelsesvist ikke tale om misbrug af et sådant særligt
tillidsforhold,
straffes
overrumplingstilfældet
linje
med
blufærdighedskrænkelse. Endvidere bemærkes, at strafudmålingen i den
konkrete sag ligeledes beror på, hvilken form for seksuelt forhold der er
tale om, og det vil i praksis kunne føre til et gennemsnitligt lavere
strafniveau i disse sager sammenlignet med andre overtrædelser af § 216,
stk. 1, nr. 2, 2. led, fordi overrumplingstilfældene i praksis som oftest
omfatter mildere grader af andet seksuelt forhold end samleje og kun
meget sjældent fuldbyrdet samleje.
Strafniveauet for
samleje med et barn under 12 år
(straffelovens § 216,
stk. 2) må antages at være på niveau med strafniveauet for at skaffe sig
samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller
psykiske overlegenhed. Det betyder, at udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående fuldbyrdet samleje med et barn under
12 år må antages at være 2 år og 6 måneders fængsel, jf. nærmere pkt.
3.1.2. nedenfor.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Voldtægt er en særlig form for alvorlig personfarlig kriminalitet, der
indebærer en voldsom og traumatiserende krænkelse af offerets
værdighed, integritet og selvbestemmelsesret. En voldtægt kan medføre
langvarige psykiske konsekvenser for offeret.
Det nuværende strafniveau i sager om voldtægt afspejler efter
Justitsministeriets opfattelse ikke i tilstrækkelig grad den krænkelse af
offeret, der finder sted, og de fysiske og psykiske konsekvenser, en sådan
krænkelse kan påføre offeret. Der er derfor efter Justitsministeriets
opfattelse behov for en generel skærpelse af strafniveauet for voldtægt.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
2.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i straffelovens § 216, som
præciserer, at der ved fastsættelse af straffen skal lægges vægt på den
krænkelse, der er forbundet med lovovertrædelsen. Der lægges med
forslaget op til, at der sker en generel forhøjelse af strafudmålingsniveauet
for voldtægt, således at straffen i højere grad afspejler den krænkelse af
offerets værdighed, integritet og selvbestemmelsesret, der er forbundet
med voldtægt.
Der lægges med forslaget nærmere op til, at der skal ske en generel
forhøjelse af strafudmålingsniveauet for tiltvingelse af samleje ved vold
eller trussel om vold (§ 216, stk. 1, nr. 1) eller ved hensættelse i en tilstand,
i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen
(omfattet af § 216, stk. 1, nr. 2, 2. led), og for samleje med et barn under
12 år (§ 216, stk. 2) med gennemgående 1 år i forhold til det gældende
strafniveau. Det betyder eksempelvis, at udgangspunktet for
strafudmålingen for en enkeltstående fuldbyrdet overfaldsvoldtægt eller
for et enkeltstående fuldbyrdet samleje med et barn under 12 år vil være 3
år og 6 måneders fængsel, hvis der ikke foreligger andre skærpende
omstændigheder. Det betyder også, at udgangspunktet for strafudmålingen
for et enkeltstående fuldbyrdet samleje i andre sager om voldtægt ved vold
eller trussel om vold – hvis der ikke foreligger andre skærpende
omstændigheder – vil være fra ca. 2 år og 6 måneders fængsel til op mod 3
års fængsel.
Der lægges med forslaget endvidere op til, at der skal ske en generel
forhøjelse af strafudmålingsniveauet for at skaffe sig samleje ved ulovlig
tvang, jf. § 260, eller med en person, der befinder sig i en tilstand eller
situation, i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen (§ 216, stk. 1, nr. 2), med gennemgående 6 måneder i forhold
til det gældende strafniveau. Eksempelvis vil udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående fuldbyrdet samleje med en person,
der befinder sig i en tilstand, hvor den pågældende er ude af stand til at
modsætte sig handlingen, være 1 år og 2 måneder. Tilfælde, hvor
gerningsmanden med forsæt til samleje har hensat offeret i en tilstand, i
hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen, er
dog som nævnt ovenfor i stedet omfattet af den foreslåede forhøjelse på
gennemsnitligt 1 år i forhold til det hidtidige strafniveau, idet sådanne
tilfælde forsat bør straffes på linje med voldtægt ved vold eller trussel om
vold.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
Det bemærkes, at der som følge af de mange forskelligartede forhold
omfattet af straffelovens § 216 er en meget stor variation i straffene for
voldtægt, og at der efter omstændighederne vil være grundlag for at
udmåle straffe, som ligger væsentligt over de udgangspunkter for
strafudmålingen for voldtægt, der lægges op til med lovforslaget. Der vil
f.eks. i almindelighed være grundlag for at udmåle en skærpet straf, hvis
der som led i voldtægten er udøvet betydelig vold, hvis voldtægten er
begået over for et barn, hvis voldtægten har strakt sig over længere tid eller
er begået af flere gerningsmænd, eller hvis gerningsmanden er trængt ind i
et privat hjem og her begår voldtægt. Der vil omvendt i almindelighed
være grundlag for at udmåle en lavere straf end de angivne
udgangspunkter, hvis der f.eks. er tale om andet seksuelt forhold end
samleje (§ 225) eller om forsøg.
Strafudmålingen vil således fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. hermed de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde. Der tilsigtes heller ingen ændring i de forhold, der i
almindelighed anses som skærpende eller formildende omstændigheder.
3. Samleje med et barn under 15 år
3.1. Gældende ret
3.1.1.
Efter straffelovens § 222, stk. 1, straffes den, som har samleje med
et barn under 15 år, med fængsel indtil 8 år. Det skal ved fastsættelse af
straffen indgå som en skærpende omstændighed, at gerningsmanden har
skaffet sig samlejet ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed. Efter bestemmelsens stk. 2 kan straffen stige til fængsel
indtil 12 år, hvis gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved tvang eller
fremsættelse af trusler.
Straffelovens § 222 indeholder et absolut forbud mod samleje med et barn
under 15 år. Det er ikke afgørende, om barnet har samtykket, og det er
også uden betydning for ansvarsbedømmelsen, om det er den ene eller den
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
anden part, der har taget initiativet, eller om der har været tale om
udnyttelse.
Efter straffelovens § 225 finder bestemmelsen tilsvarende anvendelse med
hensyn til andet seksuelt forhold end samleje.
Strafansvar efter § 222 er betinget af, at der er handlet med forsæt,
herunder i forhold til barnets alder. Strafansvar kan imidlertid efter
straffelovens § 228 også ifaldes, hvis gerningsmanden har handlet
uagtsomt i forhold til barnets alder.
Bestemmelsen er subsidiær til straffelovens § 216, stk. 2, om samleje med
et barn under 12 år, og der skal ikke tillige straffes for overtrædelse af §
222, når barnet er under 12 år, og gerningsmanden har forsæt med hensyn
hertil. Hvis et samleje med et barn under 12 år som følge af manglende
forsæt med hensyn til barnets alder ikke kan straffes efter § 216, stk. 2, vil
§ 222 derimod kunne anvendes.
Der kan straffes i sammenstød mellem § 222 og straffelovens § 216, stk. 1.
3.1.2.
Med hensyn til strafniveauet er der en meget stor variation i
grovheden af overtrædelser af forbuddet mod samleje med et barn under
15 år, og denne store variation omfatter i praksis et meget stort antal sager.
Samleje med et barn under 15 år adskiller sig på dette punkt afgørende fra
voldtægt. Selv om der også forekommer betydelig variation i grovheden af
voldtægt, er voldtægt generelt en meget grov forbrydelse, og det
forekommer derfor kun undtagelsesvis, at voldtægt straffes med straffe i
den lave ende af strafferammen.
At skaffe sig samleje med et barn under 15 år ved at
udnytte sin fysiske
eller psykiske overlegenhed
er derimod altid en grov forbrydelse på linje
med voldtægt.
Bestemmelsen i § 222, stk. 1, 2. pkt., om, at det ved fastsættelse af straffen
skal indgå som en skærpende omstændighed, at gerningsmanden har
skaffet sig samleje ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed, blev indsat ved lov nr. 501 af 17. juni 2008 (dengang som §
222, stk. 3). Ændringen indebar, at sådanne sager i forhold til
strafudmålingen skulle sidestilles med sager om voldtægt af voksne, selv
om der ikke blev anvendt vold eller trusler om vold som middel til at opnå
samleje med barnet.
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
Om vurderingen af, om gerningsmanden har udnyttet sin fysiske eller
psykiske overlegenhed, fremgår bl.a. følgende af forarbejderne, jf.
Folketingstidende 2007-08 (2. samling), tillæg A, side 6485:
”Hvis der er tale om et mindre barn, dvs. i alderen op til 10-
11 år, vil der være en formodning for, at gerningsmanden har
udnyttet en fysisk eller psykisk overlegenhed til at opnå (eller
forsøge at opnå) samlejet med barnet, selv om der ikke er
anvendt vold eller trusler herom. Formodningen vil være
stærkere, jo yngre barnet er, og jo mere intenst overgrebet er.
Hvis barnet er i alderen 12-14 år vil det i højere grad end for
de mindre børn bero på en individuel vurdering af den
enkelte sags omstændigheder, om gerningsmanden kan
antages at have udnyttet en sådan overlegenhed.
Den foreslåede bestemmelse vil bl.a. kunne finde anvendelse,
hvor en voksen f.eks. har opbygget et særligt tillidsforhold
mellem sig og barnet og på den måde skabt en situation, hvor
barnet kan have særligt vanskeligt ved at sige fra over for den
voksne. Det vil bl.a. kunne være tilfældet, hvor
gerningsmanden er nært beslægtet med barnet, eller hvor
gerningsmanden fungerer som idrætsleder mv.
Udnyttelse af psykisk overlegenhed vil bl.a. også kunne
foreligge i tilfælde, hvor en voksen person uden tvang eller
trusler har opnået samleje med et barn ved at lokke med
forskellige former for gaver, underholdning eller lignende
som ”modydelse” for et seksuelt samkvem.”
Herudover fremgår det af forarbejderne, at der ved vurderingen af, om
gerningsmanden har udnyttet en fysisk eller psykisk overlegenhed, bør
lægges vægt på aldersforskellen mellem gerningsmanden og barnet og på,
om gerningsmanden har opsøgt barnet og taget initiativ til overgrebet.
Om strafniveauet for at skaffe sig samleje med et barn under 15 år ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed fremgår det nærmere
af forarbejderne, at et enkeltstående tilfælde af fuldbyrdet samleje som
udgangspunkt bør være ca. 2 år og 6 måneders fængsel, (jf.
Folketingstidende 2007-08 (2. samling), tillæg A, side 6484).
Den anførte strafposition vedrører alene et enkeltstående tilfælde af
samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller
psykiske overlegenhed. Straffen udmåles som udgangspunkt betydeligt
højere i tilfælde, hvor gerningsmanden har begået flere eller særligt grove
forhold, herunder hvor der er tale om mere vedvarende overgreb eller
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
overgreb af særligt krænkende karakter. Det samme gælder, hvis der har
bestået et særligt afhængighedsforhold mellem barnet og gerningsmanden,
herunder i tilfælde af seksuelt misbrug inden for familien.
3.2. Justitsministeriets overvejelser
At skaffe sig samleje med et barn ved udnyttelse af sin fysiske eller
psykiske overlegenhed er et groft misbrug af det enkelte barn, der kan
have langvarige og traumatiserende konsekvenser for barnet. De samme
forhold gør sig således gældende i sager om at skaffe sig samleje med et
barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed
som ved voldtægt.
Det gældende strafniveau i sager om samleje med et barn under 15 år ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed afspejler efter
Justitsministeriets opfattelse ikke i tilstrækkelig grad den traumatiserende
krænkelse af det unge offer, der finder sted, og de langvarige fysiske og
psykiske konsekvenser, en sådan krænkelse kan medføre. Der er derfor
efter Justitsministeriets opfattelse behov for en generel skærpelse af
strafniveauet for at skaffe sig samleje med et barn under 15 år ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed.
Strafskærpelsen bør efter Justitsministeriets opfattelse være på linje med
strafskærpelsen for voldtægt, jf. pkt. 2 ovenfor, da der fortsat bør være en
parallelitet i strafudmålingen mellem at skaffe sig samleje med et barn
under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed og
overfaldsvoldtægt. Det forhold, at der ikke har været anvendt vold eller
trussel om vold mod barnet, bør i forhold til strafudmålingen fortsat
opvejes af, at der har været tale om udnyttelse af en fysisk eller psykisk
overlegenhed.
Det bemærkes, at opnåelse af samleje ved at udnytte sin fysiske eller
psykiske overlegenhed i praksis adskiller sig fra voldtægt ved, at der
relativt hyppigere forekommer sager, hvor kriminaliteten består i gentagne
samlejer gennem en længere periode. Dette vil i givet fald udgøre
væsentlige skærpende omstændigheder, og det samme gælder, hvis der har
bestået et særligt afhængighedsforhold mellem barnet og gerningsmanden,
herunder i tilfælde af seksuelt misbrug inden for familien. Selv om
udgangspunktet for strafudmålingen for et enkeltstående samleje ved at
udnytte sin fysiske eller psykiske overlegenhed er på linje med
udgangspunktet
for
strafudmålingen
for
en
enkeltstående
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
overfaldsvoldtægt, vil det fortsat i praksis jævnligt kunne forekomme, at
strafniveauet i de groveste sager om samleje med et barn under 15 år er
højere end i de groveste voldtægtssager med voksne som ofre.
3.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås præciseret, at den forhøjede strafferamme i § 222, stk. 2,
vedrører den form for udnyttelse af en fysisk eller psykisk overlegenhed,
som består i, at der anvendes tvang eller trusler over for barnet. Endvidere
foreslås det at flytte bestemmelsen om, at det ved fastsættelse af straffen i
almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed, at
gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved udnyttelse af sin fysiske eller
psykiske overlegenhed, fra stk. 1, 2. pkt., til et nyt stk. 3.
Der lægges med forslaget op til, at der sker en generel forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for at skaffe sig samleje med et barn under 15 år
ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed (§ 222, stk. 2 og
3 som affattet ved lovforslagets § 1 pkt. 4 og 5) med gennemgående 1 år i
forhold til det gældende strafniveau. Det betyder, at udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående fuldbyrdet samleje opnået ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed vil være 3 år og 6
måneders fængsel, hvis der ikke foreligger andre skærpende
omstændigheder.
Det bemærkes, at der i almindelighed vil være grundlag for at udmåle en
højere straf end det angivne udgangspunkt, hvis der f.eks. er tale om
gentagne samlejer gennem en længere periode. Der vil omvendt i
almindelighed være grundlag for at udmåle en lavere straf end det angivne
udgangspunkt, hvis der f.eks. er tale om andet seksuelt forhold end samleje
(§ 225) eller om forsøg.
Strafudmålingen vil således fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde, herunder i vurderingen af, om gerningsmanden har
udnyttet sin fysiske eller psykiske overlegenhed. Der tilsigtes heller ingen
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
ændring i de forhold, der i almindelighed anses som skærpende eller
formildende omstændigheder.
4. Falsk anklage
4.1. Gældende ret
4.1.1.
Efter straffelovens § 164, stk. 1, straffes den, der afgiver urigtige
oplysninger til offentlig myndighed med fortsæt til, at en uskyldig derved
bliver sigtet, dømt eller undergivet strafferetlig retsfølge for et strafbart
forhold. Straffen herfor er fængsel indtil 6 år.
Bestemmelsen omfatter skriftlige eller mundtlige urigtige tilkendegivelser
over for en offentlig myndighed, der peger på en bestemt, men ikke
nødvendigvis navngiven, person som den skyldige eller muligt skyldige.
Det er en betingelse efter straffelovens § 164, stk. 1, at den, som mistanken
kastes på, er uskyldig i den forstand, at den pågældende ikke er
gerningsmand til den handling, der tillægges den pågældende. Således er
også urigtige oplysninger, der fører til sigtelse for et alvorligere forhold
end det, den beskyldte er skyldig i, omfattet af bestemmelsen.
Det er en forudsætning for strafansvar efter straffelovens § 164, stk. 1, at
gerningsmanden har handlet med forsæt i relation til alle led i
gerningsindholdet. Dette gælder både med hensyn til oplysningernes
urigtighed og med hensyn til, at resultatet af handlingen ville blive, at en
uskyldig blev sigtet, dømt eller undergivet strafferetlig retsfølge for et
strafbart forhold.
4.1.2.
En gennemgang af trykt retspraksis viser, at falsk anklage for
voldtægt efter straffelovens § 164, stk. 1, må antages som udgangspunkt at
straffes med 20 dages fængsel. Der henvises til gennemgangen af
retspraksis i bilag 2. Det bemærkes, at der ved gennemgangen af nyere
trykt retspraksis ikke er fundet eksempler på domme om falsk anklage for
en seksualforbrydelse mod et barn.
4.2. Justitsministeriets overvejelser
Kriminaliseringen af falsk anklage er begrundet i to væsentlige hensyn.
For det første samfundets interesse i at kunne stole på de oplysninger, der
meddeles retterne og den offentlige forvaltning, idet de tjener som
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
grundlag for retternes afgørelser og forvaltningens dispositioner. Og for
det andet risikoen for urigtige afgørelser baseret på usandfærdige udsagn,
der kan have alvorlige konsekvenser for de involverede parter.
Disse to hensyn gør sig ikke mindst gældende i sager om falsk anklage for
voldtægt eller for seksualforbrydelser mod børn. Sagerne kan have
karakter af ”ord mod ord” uden andre væsentlige konkrete beviser.
Endvidere fremgår det af undersøgelsen ”Voldtægt der anmeldes – del II:
Falsk anmeldelse af voldtægt” (2009) (en analyse af de voldtægter mod
kvinder, som blev anmeldt til politiet i perioden 2000-2002), at falske og
sande anmeldelser i høj grad ligner hinanden. Det er således ikke åbenlyst
ved anmeldelsen, at denne er falsk, hvorfor den falsk anklagede risikerer at
blive udsat for en indgribende efterforskning. Endelig gør det sig gældende
for disse sager, at den falsk anklagede risikerer både en længere ubetinget
fængselsstraf og betydelig stigmatisering i offentligheden, der kan
vedblive selv efter en eventuel påtaleopgivelse eller frifindelse i retten. Det
er således efter Justitsministeriet opfattelse særligt krænkende at blive
falsk anklaget for voldtægt eller en seksualforbrydelse mod et barn.
Som konsekvens af, at straffen for voldtægt og samleje med et barn under
15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed foreslås
hævet betydeligt med dette lovforslag, er der efter Justitsministeriets
opfattelse behov for samtidig at skærpe straffen for falsk anklage efter
straffelovens § 164, stk. 1.
4.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i straffelovens § 164, som
præciserer, at der ved udmålingen af straffen for overtrædelse af § 164,
stk. 1, skal lægges vægt karakteren af det strafbare forhold, de urigtige
oplysninger vedrører, på omstændighederne ved afgivelsen af
oplysningerne og på den krænkelse, der er forbundet med afgivelsen af
oplysningerne.
Med dette forslag forudsættes det, at bl.a. følgende omstændigheder
fremover skal indgå ved fastsættelsen af straffen for overtrædelse af § 164,
stk. 1: grovheden af den forbrydelse, som den falske anmeldelse vedrører,
hvorvidt anmeldelsen har ført til efterforskningsskridt som sigtelse,
ransagning eller legemesindgreb, konsekvenserne for forurettede, såfremt
denne uretmæssigt var blevet dømt for en forbrydelse, herunder risikoen
for fratagelse af retten til at udføre sit nuværende erhverv eller for
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
fratagelse af forældremyndighed over eller samvær med barn, og hvorvidt
anmelderen har fastholdt anmeldelsen over en længere periode.
Med forslaget lægges der endvidere op til, at straffen for falsk anklage for
voldtægt og for seksualforbrydelser mod børn gennemgående forhøjes med
halvdelen i forhold til den straf, der i dag ville blive fastsat af domstolene.
Der lægges således eksempelvis op til, at de sager om falsk anklage for
voldtægt, der i dag ville blive straffet med 20 dages fængsel, efter
lovændringen skal straffes med 30 dages fængsel.
Forhøjelsen af strafniveauet for falsk anklage i netop disse sager skal ses i
lyset af den foreslåede væsentlige forøgelse af strafniveauet for
overtrædelse af straffelovens bestemmelser om voldtægt og om samleje
med et barn under 15 år ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske
overlegenhed. Der er med forslaget ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændring i
strafudmålingen for overtrædelser af straffelovens § 164, stk. 1.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De foreslåede strafskærpelser vil medføre en forøgelse af strafmængden og
vil således alt andet lige betyde et øget behov for pladser i
kriminalforsorgens institutioner.
På baggrund af en gennemsnitsberegning med afsæt i antallet af
overtrædelser af de pågældende bestemmelser samt af længden af den
straf, der udmåles herfor efter det gældende regelsæt, skønnes det, at det
øgede pladsbehov som følge af de foreslåede strafskærpelser udgør 79
fængselspladser. Det er forudsat, at afsoningen sker i lukket regi.
De foreslåede strafskærpelser vil imidlertid først få virkning en vis tid efter
lovforslagets ikrafttræden. Det skyldes, at strafskærpelserne alene finder
anvendelse på forhold, der er begået efter lovens ikrafttræden, at der
medgår nogen tid til efterforskning, retsforfølgning og fuldbyrdelse af
disse forhold, samt at merbelastningen for kriminalforsorgen som følge af
strafforøgelsen først får virkning efter, at den straf, der udmåles efter det
17
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
gældende regelsæt, er afsonet. Denne forsinkelse i virkningen af de
foreslåede strafskærpelser medfører, at effekterne af strafskærpelserne
først skønnes fuldt indfaset fra 2020.
Med den aktuelle belægssituation i kriminalforsorgens institutioner
skønnes det, at de 79 fængselspladser vil kunne rummes inden for den
eksisterende kapacitet. Såfremt den aktuelle belægssituation ændres, vil
denne forudsætning ligeledes kunne ændres.
Forslaget skønnes at medføre merudgifter for kriminalforsorgen til drift på
ca. 51 mio. kr. fuldt indfaset. Indfasningsprofilen skønnes at blive 5 mio.
kr. i 2017, 15 mio. kr. i 2018, 43 mio. kr. i 2019 og 51 mio. kr. fra 2020 og
frem.
Der knytter sig en række usikkerheder til skønnet af den reelle
merbelastning for kriminalforsorgen som følge af de foreslåede
strafskærpelser. En række faktorer, herunder ændringer i
kriminalitetsudviklingen, varetægtsbelægget og strafmassen, har således
betydning for vurderingen af det yderligere kapacitetsbehov i
kriminalforsorgens institutioner, som forslaget medfører.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
18
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
1558816_0019.png
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 23. oktober 2015 til den 20.
november 2015 været i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty International, Danske
Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KL, Landsforeningen (KRIM), Retspolitisk Forening, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Danner, Dansk Kvindesamfund,
Dansk Socialrådgiverforening, Foreningen af Socialchefer, Center for
Seksuelle Overgreb, Center for Voldtægtsofre, Hjælp Voldsofre, Joan-
søstrene, Kvinderådet, Landsforeningen for Voldsramte Kvinder,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsorganisationen
mod seksuelle overgreb, Mødrehjælpen, Offerrådgivningerne i Danmark,
Red Barnet, Exitcirklen, Tænketanken VM Viden om Mænd, Foreningen
Far og Seksualpolitisk Forum.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifte
r
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifte
r
Lovforslaget vurderes at
have
økonomiske
konsekvenser for staten.
Det
skønnes,
at
udgifterne vil være 5
mio. kr. i 2017, 15 mio.
kr. i 2018, 43 mio. kr. i
2019 og 51 mio. kr. fra
2020 og frem.
Ingen
Økonomiske
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
Administrativ
e
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske
Ingen
Ingen
Ingen
19
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
1558816_0020.png
konsekvenser
for
erhvervslivet
Administrativ
e
konsekvenser
for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrativ
e
konsekvenser
for borgerne
Forholdet til
EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 164, stk. 1, straffes den, der afgiver urigtige
oplysninger til offentlig myndighed med forsæt til, at en uskyldig derved
bliver sigtet, dømt eller undergivet strafferetligt retsfølge for et strafbart
forhold. Straffen herfor er fængsel indtil 6 år.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i § 164, stk. 4, som
præciserer, at der ved fastsættelse af straffen for overtrædelse af
straffelovens § 164, stk. 1, skal lægges vægt på karakteren af det strafbare
forhold, de urigtige oplysninger vedrører, på omstændighederne ved
afgivelsen af oplysningerne og på den krænkelse, der er forbundet med
afgivelsen af oplysningerne. Bestemmelsen er ikke udtømmende.
Med dette forslag forudsættes det, at bl.a. følgende omstændigheder
fremover skal indgå ved fastsættelsen af straffen for overtrædelse af § 164,
stk. 1: grovheden af den forbrydelse, som den falske anmeldelse vedrører,
hvorvidt anmeldelsen har ført til efterforskningsskridt som sigtelse,
ransagning eller legemesindgreb, konsekvenserne for forurettede, såfremt
20
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
denne uretmæssigt var blevet dømt for en forbrydelse, herunder risikoen
for fratagelse af retten til at udføre sit nuværende erhverv eller for
fratagelse af forældremyndighed over eller samvær med barn, og hvorvidt
anmelderen har fastholdt anmeldelsen over en længere periode.
Med forslaget lægges der endvidere op til, at straffen for falsk anklage for
voldtægt og for seksualforbrydelser mod børn gennemgående forhøjes med
halvdelen i forhold til den straf, der i dag ville blive fastsat af domstolene.
Der lægges således eksempelvis op til, at de sager om falsk anklage for
voldtægt, der i dag ville blive straffet med 20 dages fængsel, efter
lovændringen skal straffes med 30 dages fængsel.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Straffelovens § 216, stk. 1, angår voldtægt ved tvang eller udnyttelse af en
hjælpeløs tilstand eller situation. Straffen herfor er fængsel indtil 8 år.
Straffen kan under særligt skærpende omstændigheder stige til fængsel
indtil 12 år, jf. stk. 3.
Straffelovens § 216, stk. 2, angår voldtægt ved samleje med et barn under
12 år. Straffen herfor er fængsel indtil 12 år.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i straffelovens § 216, stk.
4, som præciserer, at der ved fastsættelse af straffen efter stk. 1-3 skal
lægges vægt på den krænkelse, der er forbundet med lovovertrædelsen.
Der lægges med forslaget op til, at der sker en generel forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for voldtægt, således at straffen i højere grad
afspejler den krænkelse af offerets værdighed, integritet og
selvbestemmelsesret, der er forbundet med voldtægt.
Der lægges med forslaget nærmere op til, at der sker en generel forhøjelse
af strafudmålingsniveauet for tiltvingelse af samleje ved vold eller trussel
21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
om vold (§ 216, stk. 1, nr. 1) eller ved hensættelse i en tilstand, i hvilken
den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen (omfattet af
§ 216, stk. 1, nr. 2, 2. led), og for samleje med et barn under 12 år (§ 216,
stk. 2) med gennemgående 1 år i forhold til det gældende strafniveau. Det
betyder eksempelvis, at udgangspunktet for strafudmålingen for en
enkeltstående fuldbyrdet overfaldsvoldtægt eller for et enkeltstående
fuldbyrdet samleje med et barn under 12 år vil være 3 år og 6 måneders
fængsel, hvis der ikke foreligger andre skærpende omstændigheder. Det
betyder også, at udgangspunktet for strafudmålingen for et enkeltstående
fuldbyrdet samleje i andre sager om voldtægt ved vold eller trussel om
vold – hvis der ikke foreligger andre skærpende omstændigheder – vil
være fra ca. 2 år og 6 måneders fængsel til op mod 3 års fængsel.
Der lægges med forslaget endvidere op til, at der sker en generel forhøjelse
af strafudmålingsniveauet for at skaffe sig samleje ved ulovlig tvang, jf. §
260, eller med en person, der befinder sig i en tilstand eller situation, i
hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen (§
216, stk. 1, nr. 2), med gennemgående 6 måneder i forhold til det
gældendeg strafniveau. Eksempelvis vil udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående fuldbyrdet samleje med en person,
der befinder sig i en tilstand, hvor den pågældende er ude af stand til at
modsætte sig handlingen, være 1 år og 2 måneder. Tilfælde, hvor
gerningsmanden med forsæt til samleje har hensat offeret i en tilstand, i
hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen, er
dog som nævnt i stedet omfattet af den foreslåede forhøjelse på
gennemsnitligt 1 år i forhold til det hidtidige strafniveau, idet sådanne
tilfælde forsat bør straffes på linje med voldtægt ved vold eller trussel om
vold.
Det bemærkes, at der som følge af de mange forskelligartede forhold
omfattet af straffelovens § 216 er en meget stor variation i straffene for
voldtægt, og at der efter omstændighederne vil være grundlag for at
udmåle straffe, som ligger væsentligt over de udgangspunkter for
strafudmålingen for voldtægt, der lægges op til med lovforslaget. Der vil
f.eks. i almindelighed være grundlag for at udmåle en skærpet straf, hvis
der som led i voldtægten er udøvet betydelig vold, hvis voldtægten er
begået over for et barn, hvis voldtægten har strakt sig over længere tid eller
er begået af flere gerningsmænd, eller hvis gerningsmanden er trængt ind i
et privat hjem og her begår voldtægt. Der vil omvendt i almindelighed
være grundlag for at udmåle en lavere straf end de angivne
22
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
udgangspunkter, hvis der f.eks. er tale om andet seksuelt forhold end
samleje (§ 225) eller om forsøg.
Strafudmålingen vil således fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. hermed de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde. Der tilsigtes heller ingen ændring i de forhold, der i
almindelighed anses som skærpende eller formildende omstændigheder, og
det gældende stk. 4 om, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed
skal indgå som en skærpende omstændighed, at forurettede er offer for
menneskehandel, videreføres uændret som stk. 5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3-5
Efter straffelovens § 222, stk. 1, straffes den, som har samleje med et barn
under 15 år, medmindre forholdet er omfattet af § 216, stk. 2. Ved
fastsættelsen af straffen skal det indgå som en skærpende omstændighed,
at gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved udnyttelse af sin fysiske
eller psykiske overlegenhed, jf. 2. pkt. Straffen herfor er fængsel indtil 8
år. Har gerningsmanden skaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse
af trusler, kan straffen stige til fængsel indtil 12 år.
Det foreslås med
nr. 4
præciseret, at den forhøjede strafferamme i § 222,
stk. 2, vedrører den form for udnyttelse af en fysisk eller psykisk
overlegenhed, som består i, at der anvendes tvang eller trusler over for
barnet. Endvidere foreslås det med
nr. 3 og 5
at flytte bestemmelsen om, at
det ved fastsættelse af straffen i almindelighed skal indgå som en
skærpende omstændighed, at gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed, fra stk. 1, 2. pkt., til
et nyt stk. 3.
Der lægges med forslaget op til, at der sker en generel forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for at skaffe sig samleje med et barn under 15 år
ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed (§ 222, stk. 2 og
23
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
3, som affattet ved lovforslagets § 1 pkt. 4 og 5) med gennemgående 1 år i
forhold til det gældende strafniveau. Det betyder, at udgangspunktet for
strafudmålingen for et enkeltstående fuldbyrdet samleje opnået ved
udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed vil være 3 år og 6
måneders fængsel, hvis der ikke foreligger andre skærpende
omstændigheder.
Det bemærkes, at der i almindelighed vil være grundlag for at udmåle en
højere straf end det angivne udgangspunkt, hvis der f.eks. er tale om
gentagne samlejer gennem en længere periode. Der vil omvendt i
almindelighed være grundlag for at udmåle en lavere straf end det angivne
udgangspunkt, hvis der f.eks. er tale om andet seksuelt forhold end samleje
(§ 225) eller om forsøg.
Strafudmålingen vil således fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde, herunder i vurderingen af, om gerningsmanden har
udnyttet sin fysiske eller psykiske overlegenhed. Der tilsigtes heller ingen
ændring i de forhold, der i almindelighed anses som skærpende eller
formildende omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2016. Loven finder
anvendelse på lovovertrædelser, der er begået efter lovens ikrafttræden.
24
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
1558816_0025.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 873 af 9. juli 2015, foretages
følgende ændringer:
§ 164.
[…]
Stk. 4.
Efter den forurettedes
1.
I
§ 164
indsættes efter stk. 3 som
begæring kan det i dommen nyt stykke:
bestemmes, at domsslutningen og
”Stk. 4.
Ved fastsættelse af straffen
så meget af domsgrundene, som efter stk. 1 skal der lægges vægt på
retten skønner fornødent, ved karakteren af det strafbare forhold,
offentlig
foranstaltning
skal de urigtige oplysninger vedrører, på
kundgøres i en eller flere offentlige omstændighederne ved afgivelsen af
tidender.
oplysningerne og på den krænkelse,
der er forbundet med afgivelsen af
oplysningerne.”
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§ 216.
[…]
Stk. 4.
Det skal ved straffens
2.
I
§ 216
indsættes efter stk. 3 som
fastsættelse i almindelighed indgå nyt stykke:
som en skærpende omstændighed,
”Stk. 4.
Ved fastsættelse af straffen
at forurettede er offer for skal der lægges vægt på den
krænkelse, der er forbundet med
menneskehandel.
lovovertrædelsen.”
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§ 222.
Den, som har samleje med et
3.
§ 222, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
barn under 15 år, straffes med
fængsel indtil 8 år, medmindre
forholdet er omfattet af § 216, stk.
2. Ved fastsættelse af straffen skal
det indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningsmanden
har skaffet sig samlejet ved
udnyttelse af sin fysiske eller
psykiske overlegenhed.
Stk. 2.
Har gerningsmanden skaffet
4.
I
§ 222, stk. 2,
indsættes efter
sig samlejet ved tvang eller ”ved”: ”udnyttelse af sin fysiske
25
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
1558816_0026.png
fremsættelse af trusler, kan straffen eller psykiske overlegenhed ved
stige til fængsel indtil 12 år.
brug af”
5.
I
§ 222
indsættes som
stk. 3:
”Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen
skal det indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningsmanden
har skaffet sig samlejet ved
udnyttelse af sin fysiske eller
psykiske overlegenhed.”
§2
Loven træder i kraft den 1. juli
2016.
26
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
Bilag 2
Gennemgang af trykt retspraksis vedrørende falsk anklage for
voldtægt
ØLD af 7. april 2009 (UfR 2009.505)
En kvinde anklagede urigtigt to personer for at have voldtaget hende i
hendes hjem. Henset til overtrædelsens karakter, herunder at de
pågældende i anledningen af anmeldelsen var blevet sigtet for voldtægt og
afhørt af politiet, fastsatte landsretten straffen til fængsel i 20 dage.
Straffen blev henset til tiltaltes særlige personlige forhold, herunder hendes
behandling i psykiatrisk regi, undtagelsesvis gjort betinget.
ØLD af 8. november 2007 (UfR 2008.545)
En kvinde anklagede urigtigt sin tidligere ægtefælle for at have forsøgt at
voldtage hende i hendes hjem. Byretten fastsatte straffen til fængsel i 20
dage. Landsretten stadfæstede afgørelsen med henvisning til, at der var tale
om en meget alvorlig sigtelse, at tiltaltes tidligere ægtefælle havde været
mistænkt for forbrydelsen i knap 5 måneder, og at anmeldelsen var
indgivet som led i tiltaltes uoverensstemmelse med sin tidligere ægtefælle.
VLD af 15. maj 2006 (TfK 2006.544)
En kvinde anklagede urigtigt en mand for forsøg på voldtægt. Anklagen
blev indgivet af kvinden, da hendes daværende kæreste opdagede en sms-
korrespondance med den pågældende mand, hvilket havde ført til et
skænderi. Byretten fastsatte straffen til fængsel i 20 dage. Landsretten
stadfæstede afgørelsen med henvisning til, at tiltalte havde fastholdt
anmeldelsen ved to afhøringer med et par ugers mellemrum.
VLD af 11. maj 2005 (TfK 2005.560)
En kvinde anklagede urigtigt en mand for voldtægt. Han blev derfor sigtet
for voldtægt og underkastet en lægeundersøgelse. Byretten fastsatte
straffen til fængsel i 20 dage under henvisning til anmeldelsens alvorlige
karakter. Landsretten stadfæstede dommen af de grunde, som byretten
havde anført.
VLD af 12. december 2002 (TfK 2003.197)
En kvinde anklagede urigtigt to mænd for at have slået og tvunget hende
ind i en bil, hvor den ene person havde haft andet seksuelt forhold end
samleje med hende. Byretten fastsatte straffen til fængsel i 20 dage under
henvisning til, at der var tale om en falsk anmeldelse for en alvorlig
27
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for voldtægt, samleje med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
forbrydelse, at tiltalte fastholdt anmeldelsen under politiets efterfølgende
afhøring, og at de to mænd blev afhørt af politiet. Landsretten stadfæstede
dommen af de grunde, som byretten havde anført.
ØLD af 9. februar 2000 (TfK 2000.287)
En kvinde anklagede urigtigt sin tidligere samlever for voldtægt. Byretten
fastsatte straffen til fængsel i 30 dage under henvisning til, at der var tale
om falsk anmeldelse for en meget alvorlig forbrydelse, der medførte, at
den pågældende blev anholdt og sigtet for voldtægt. Landsretten udtalte, at
det som udgangspunkt må anses for påkrævet, at en falsk anmeldelse for
en så alvorlig sigtelse som voldtægt medfører ubetinget fængselsstraf, når
der sker anholdelse og afhøring af den sigtede. Under henvisning til
parternes tidligere noget særegne livsførelse, hvorunder tiltalte efter det
oplyste undertiden var blevet udsat for vold og i nogen grad kunne have
følt sig forfulgt af sin tidligere samlever, samt fællesbarnets særlige
afhængighed af tiltalte som følge af spastisk handicap, gjorde landsretten
undtagelsesvis straffen betinget.
ØLD af 10. juni 1982 (UfR 1982.1059)
En kvinde anklagede urigtigt en mand for at have voldtaget hende i en bil.
Kvinden var kommet for sent hjem til sin samlever og havde forklaret
forsinkelsen med, at hun var blevet voldtaget, og hendes samlever havde
insisteret på, at hun skulle anmelde forholdet. Tiltalte blev i byretten idømt
en betinget dom uden straffastsættelse og en tillægsbøde på 1.000 kr.
Landsretten skærpede straffen til 20 dages hæfte.
28