Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1625187_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. april 2016
Sikkerhedskontoret
Niels Dam Dengsøe
Petersen
2016-5002-0027
1910921
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov
om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov
om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland,
Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til
bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførelse FN’s
Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til
bekæmpelse af terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni
2006, lov nr. 650 af 15. juni 2010, lov nr. 573 af 18. juni 2012 og lov nr.
635 af 12. juni 2013, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 8
ændres »2014-15« til: »2016-17«.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Logning af oplysninger om tele- og internetkommunikation
2.1. Gældende ret
2.1.1. Retsplejelovens § 786, stk. 4
2.1.2. Revisionsbestemmelsen vedrørende retsplejelovens § 786, stk. 4
2.1.3. Logningsbekendtgørelsen
2.2. Rigspolitiets anbefalinger til brug for revisionen af logningsreglerne
2.3. Justitsministeriets overvejelser
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
1. Indledning
Det påhviler i medfør af en revisionsbestemmelse justitsministeren at
fremsætte lovforslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, om
teleudbyderes registrering og opbevaring (logning) af oplysninger om
teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold,
jf. § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet,
våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere
til Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen
til bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførelse af FN's
Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til
bekæmpelse af terrorisme m.v.) (anti-terrorpakke I).
Det påhviler justitsministeren at foretage revisionen i folketingsåret 2014-
15, jf. § 1 i lov nr. 635 af 12. juni 2013 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet,
våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere
til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse).
Retsplejelovens § 786, stk. 4, som sammen med den mere detaljerede
logningsbekendtgørelse udgør de gældende logningsregler, har til formål
at sikre, at en række oplysninger om tele- og internetkommunikation er
tilgængelige hos udbyderne, når politiet har brug for at indhente sådanne
oplysninger til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold.
Til brug for revisionen af logningsreglerne har Rigspolitiet fremsat en
række anbefalinger, som bygger på politiets hidtidige erfaringer med
anvendelsen af reglerne. Et eksternt konsulenthus har med afsæt i
Rigspolitiets anbefalinger beregnet de erhvervsøkonomiske konsekvenser,
som peger på omstillingsomkostninger for udbyderne i omegnen af en
milliard kr. Det overstiger efter Justitsministeriets opfattelse grænsen for
det acceptable.
Justitsministeriet har samtidig med beregningen af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser afholdt møder med en række store udbydere og
interesseorganisationer inden for tele- og internetbranchen. På møderne er
der blevet etableret en nyttig og konstruktiv dialog om udformningen af
fremtidens logningsregler.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Efter Justitsministeriets opfattelse er der ingen tvivl om, at behovet for nye
logningsregler er reelt og presserende. Omvendt ønsker ministeriet ikke, at
udbyderne pålægges økonomiske byrder for nye logningsregler i en
størrelsesorden, som ikke er acceptabel.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at revisionen af de danske
logningsregler bør udsættes med henblik på at fortsætte den gode dialog
med udbyderne, således at de nye regler både i tilstrækkelig grad
tilgodeser politiets behov, og samtidig ikke pålægger udbyderne unødige
erhvervsmæssige byrder.
Justitsministeriet vil i tillæg til den igangværende dialog gennemføre en
høring af relevante myndigheder, organisationer mv. om deres vurdering
og erfaringer med de gældende logningsregler.
2. Logning af oplysninger om tele- og internetkommunikation
2.1. Gældende ret
2.1.1. Retsplejelovens § 786, stk. 4
Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført ved § 2 i lov nr. 378 af 6. juni
2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov
om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige
(Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af
terrorisme, gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1373
(2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme m.v.) (anti-
terrorpakke I). Bestemmelsen trådte i kraft den 15. september 2007.
Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det udbydere af telenet eller
teletjenester at foretage registrering og opbevaring (logning) i 1 år af
oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af
strafbare forhold. Justitsministeren kan efter forhandling med erhvervs- og
vækstministeren og energi-, klima- og forsyningsministeren fastsætte
nærmere regler herom.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 378 af 6. juni 2002
(bemærkningerne til § 2, nr. 2 og 3, i lovforslag nr. L 35 af 13. december
2001, jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), Tillæg A, side 879), at
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
retsplejelovens § 786, stk. 4, indebærer en pligt for udbydere af telenet og
teletjenester til at registrere både tele- og internetkommunikation.
Det er endvidere i pkt. 1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget
forudsat, at udbyderne alene skal logge oplysninger om trafikdata og ikke
af selve indholdet af kommunikationen.
De nærmere regler om logning, herunder hvilke oplysninger udbyderne
skal logge, fremgår af logningsbekendtgørelsen, jf. nærmere herom pkt.
2.1.3.
De nærmere betingelser for, hvornår teleudbyderne skal udlevere
oplysningerne til politiet, fremgår af retsplejelovens kapitel 71 og 74 om
indgreb i meddelelseshemmeligheden og edition. Det betyder blandt andet,
at udlevering af oplysningerne i hvert enkelt tilfælde som udgangspunkt
kræver, at der indhentes en retskendelse.
2.1.2. Revisionsbestemmelsen vedrørende retsplejelovens § 786, stk. 4
I forbindelse med indførelsen af retsplejelovens § 786, stk. 4, blev det
fastsat, at bestemmelsen senere skulle revideres.
Efter § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 skulle justitsministeren således i
folketingsåret 2005-06 fremsætte forslag om revision af retsplejelovens §
786, stk. 4. Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 3.1.3.3 i
de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 35 af 13. december 2001,
jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), Tillæg A, side 854), at en
ordning med pligtmæssig logning af oplysninger om teletrafik til brug for
efterforskning og retsforfølgning var en nyskabelse, og at Justitsministeriet
fandt det hensigtsmæssigt at evaluere ordningen nogle år efter dens
iværksættelse.
Ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2009-10. Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder
(pkt. 10.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 217 af 31.
marts 2006, jf. Folketingstidende 2005-2006, Tillæg A, side 7217), at der i
2006 endnu ikke forelå nogen erfaringer med anvendelsen af
retsplejelovens § 786, stk. 4, som – sammen med logningsbekendtgørelsen
– først blev sat i kraft den 15. september 2007. Logningsbekendtgørelsens
regler gennemførte bl.a. direktiv 2006/24/EF af 15. marts 2006
(logningsdirektivet).
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev revisionen udskudt til folketingsåret
2011-12, således at bl.a. resultatet af en evaluering af logningsdirektivet i
EU-regi kunne indgå i overvejelserne i forbindelse med revisionen.
Justitsministeriet var endvidere enig med bl.a. Rigspolitiet i, at det ville
være hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med logningsreglerne
med henblik på at vurdere behovet for eventuelle ændringer. Der henvises
til lovens forarbejder (pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslag
nr. L 180 af 24. marts 2010, jf. Folketingstidende 2009-10, Tillæg A, side
7).
Ved lov nr. 573 af 18. juni 2012 blev revisionen udskudt til folketingsåret
2012-13. Revisionen blev oprindeligt foreslået udskudt til folketingsåret
2013-14 under hensyn til, at Kommissionen i tilknytning til
offentliggørelsen af en evalueringsrapport om logningsdirektivet havde
bebudet et forslag til revision af logningsdirektivet i løbet af 2012. Under
behandlingen af lovforslaget i Folketinget blev revisionsbestemmelsen
imidlertid ændret, idet et flertal i Folketinget ønskede at fremrykke
revisionen til folketingsåret 2012-13. Der henvises til lovens forarbejder
(pkt. 5 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 53 af 14.
december 2011, jf. Folketingstidende 2011-12, Tillæg A, side 4, og
Retsudvalgets betænkning af 31. maj 2012, Tillæg B, side 3).
Ved lov nr. 635 af 12. juni 2013 blev revisionen udskudt til folketingsåret
2014-15. Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 5 i de
almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 142 af 6. februar 2013, jf.
Folketingstidende 2012-2013, Tillæg A, side 5), at Kommissionens
tidligere bebudede forslag til revision af logningsdirektivet nu først
forventedes fremsat i løbet af 2013 eller eventuelt 2014. Justitsministeriet
tilkendegav endvidere i forbindelse med behandlingen af forslaget, at
reglerne om logning af oplysninger om internettrafik (sessionslogning)
efter ministeriets opfattelse burde revideres i folketingsåret 2014-15,
uanset om revisionen af logningsdirektivet måtte blive yderligere forsinket
med den konsekvens, at de logningsregler, der byggede på direktivet, ikke
kunne revideres i det pågældende folketingsår, jf. besvarelsen af spørgsmål
nr. 14 (L142) fra Folketingets Retsudvalg.
Der blev i folketingsåret 2014-15 fremsat lovforslag om at udskyde
revisionen til folketingsåret 2015-16. Baggrunden herfor var ifølge
forslaget (pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 193 af
29. april 2015, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), Tillæg A, side
5) at afvente en afklaring af, om – og i givet fald hvornår – Kommissionen
ville fremsætte forslag om nye EU-regler på området efter EU-Domstolens
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
dom af 8. april 2014 i de forenede sager C-293/12 og C-594/12, Digital
Rights Ireland Ltd. Lovforslaget nåede dog ikke at blive vedtaget på grund
af udskrivelsen af folketingsvalg den 27. maj 2015.
2.1.3. Logningsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere af elektroniske
kommunikationsnets
og
elektroniske
kommunikationstjenesters
registrering
og
opbevaring
af
oplysninger
om
teletrafik
(logningsbekendtgørelsen) er udstedt med hjemmel i bl.a. retsplejelovens §
786, stk. 4. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 15. september 2007.
Bekendtgørelsen blev ændret ved bekendtgørelse nr. 660 af 19. juni 2014,
hvorved reglerne om logning af oplysninger om internettrafik
(sessionlogning) blev ophævet.
Det fremgår af logningsbekendtgørelsens § 1, at udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere skal foretage registrering
og opbevaring af oplysninger om teletrafik, der genereres eller behandles i
deres net, således at disse oplysninger vil kunne anvendes som led i
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Udtrykket ”udbyder” skal forstås i overensstemmelse med samme udtryk i
lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenesters (telelovens) § 2, nr.
1. Det betyder, at alle parter, der på kommercielt grundlag stiller
kommunikationsnet eller -tjenester til rådighed for slutbrugere, skal
foretage registrering og opbevaring af en række oplysninger.
Logningsforpligtelsen påhviler således alene de kommercielle udbydere af
kommunikationsnet mv., hvorfor bl.a. en række offentlige myndigheder og
institutioner ikke er omfattet heraf. Det gælder bl.a. biblioteker, hospitaler,
universiteter og folkeskoler, der på ikke-kommercielt grundlag stiller net
eller tjenester til rådighed for eksterne parter (lånere, patienter, studerende
mv.).
Logningsbekendtgørelsen finder ikke anvendelse for transport af radio- og
tv-programmer og for andelsforeninger, ejerforeninger, antenneforeninger
og lignende foreninger eller sammenslutninger heraf, der inden for
foreningen
eller
sammenslutningen
udbyder
elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester til færre end 100 enheder, jf. §§ 2 og 3.
Efter logningsbekendtgørelsens § 4 skal udbyderne registrere en række
nærmere angivne oplysninger om fastnet- og mobiltelefoni samt SMS-,
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
EMS-, og MMS-kommunikation. Det gælder bl.a. oplysninger om det
opkaldende og det opkaldte nummer, tidspunktet for kommunikationens
start og afslutning, og – for så vidt angår mobiltelefoni – den eller de celler
og placeringen af de tilhørende master, mobiltelefonen er forbundet til på
kommunikationstidspunktet, samt oplysninger om anonyme tjenester
(taletidskort). Oplysningerne giver dermed mulighed for, at politiet kan
fastslå, hvem der har kommunikeret med hvem, hvornår og hvor de
befandt sig på tidspunktet for kommunikationen.
Efter logningsbekendtgørelsens § 5 skal udbyderne registrere visse
nærmere angivne oplysninger om en brugers adgang til internettet. Det
gælder bl.a. tidspunktet for kommunikationens start og afslutning og
oplysninger om den tildelte brugeridentitet (IP-adresse) på det pågældende
tidspunkt.
Efter logningsbekendtgørelsens § 6 skal udbyderne registrere en række
nærmere angivne oplysninger om brug af udbyderens egne e-mail- og
internettelefonitjenester, herunder bl.a. oplysninger om modtagende og
afsendende e-mailadresser.
Udbyderne skal i ingen tilfælde registrere og opbevare indholdet af
kommunikation, hverken i forbindelse med telekommunikation, brug af
internettet eller brug af udbyderens egne kommunikationstjenester. Det er
således ikke muligt for politiet på baggrund af de data, teleudbydernes skal
logge efter logningsbekendtgørelsen, at få adgang til oplysninger om
indholdet af den tele- eller internetkommunikation, som har været ført. Det
bemærkes, at der i retsplejeloven findes særskilte regler om politiets
adgang til at foretage aflytninger og dermed fremadrettet få adgang til
indholdet af tele- og internetkommunikation.
Hvis de i §§ 4-6 nævnte oplysninger kan registreres af flere udbydere, skal
oplysningerne registreres og opbevares af mindst én af udbyderne, jf.
logningsbekendtgørelsens § 7.
Efter logningsbekendtgørelsens § 8, kan registrering og opbevaring af de i
§§ 4-6 nævnte oplysninger efter aftale med udbyderen på dennes vegne
foretages af en anden udbyder eller af en tredjemand.
De registrerede oplysninger opbevares i 1 år, jf. logningsbekendtgørelsens
§ 9.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Manglende iagttagelse af logningspligten i bekendtgørelsen straffes med
bøde, jf. logningsbekendtgørelsens § 10.
Logningsbekendtgørelsens bestemmelser bygger i vidt omfang på
logningsdirektivet, som nu er ophævet.
2.2. Rigspolitiets
logningsreglerne
anbefalinger
til
brug
for
revisionen
af
Rigspolitiet har til brug for revisionen af logningsreglerne fremsat en
række anbefalinger, som bygger på politiets hidtidige erfaringer med
anvendelsen af reglerne.
Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst, at det grundlæggende er helt
afgørende for politiets efterforskning at have mulighed for at få oplysning
om, hvem der har kommunikeret med hvem, i hvilket tidsrum, og hvor de
pågældende var på det pågældende tidspunkt, hvad enten der er
kommunikeret via tele- eller internettrafik.
Bl.a. henset til, at telekommunikation i stigende grad går fra traditionel
telefoni (som er omfattet af den nuværende logningsforpligtelse) til
internetbaseret telefoni (som ikke er omfattet), har Rigspolitiet anbefalet,
at logningspligten udvides, således at pligten til at logge data om
internettrafik kommer til at svare til den gældende pligt til at logge data
om traditionel telefonitrafik. Forslaget skal bl.a. imødegå, at politiets
efterforskningsmuligheder udhules som følge af den teknologiske
udvikling.
Kriminelle og radikaliserede kredse anvender således – i lighed med andre
mennesker – i stadig stigende omfang kommunikation via internettet i
form af apps, IP-telefoni og chat-funktioner via diverse internetservices
mv. i stedet for almindelig telefoni, idet denne teknologi ofte er billigere
og mere tilgængelig.
Det er derfor af afgørende betydning for politiets mulighed for at
efterforske og retsforfølge alvorlig kriminalitet, at politiet også har adgang
til oplysninger om den kommunikation, der foregår på de digitale
platforme.
Behovet for loggede oplysninger om internetkommunikation skal
endvidere ses i lyset af, at kriminelle i stigende omfang anvender
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
internetbaserede
kommunikationsformer
med
indbyggede
krypteringsværktøjer, hvilket gør det sværere for politiet gennem aflytning
at gøre sig bekendt med indholdet af en mistænkts kommunikation.
Loggede oplysninger om internetkommunikation, som ikke vedrører
indholdet af kommunikationen, og som derfor ikke er krypterede, kan i
den sammenhæng tjene som et vigtigt alternativt efterforskningsmæssigt
redskab for politiet.
Rigspolitiet har endvidere oplyst, at kriminalitetsbilledet i disse år ændrer
sig i takt med den teknologiske udvikling, således at den traditionelle
kriminalitet falder, mens kriminaliteten på internettet stiger. Stigningen
sker både inden for netbedrageri og misbrug af betalingskort og for de
mere avancerede og komplicerede kriminalitetstyper som hacking. I
sådanne sager er politiets efterforskningsmuligheder helt afhængige af, at
der kan findes spor af den datakommunikation, som har været et led i
udførelsen af forbrydelsen.
Rigspolitiet foreslår på den baggrund at udvide teleudbydernes pligt til at
logge internetoplysninger, navnlig ved at genindføre regler om logning af
oplysninger om internettrafik i en forbedret form, som vil gøre de loggede
oplysninger mere anvendelige i politiets efterforskning.
For så vidt angår mobil internettrafik foreslår Rigspolitiet endvidere, at der
logges oplysninger om de celler, den mobile kommunikationsenhed er
forbundet til ved kommunikationens start og afslutning, og eventuelle
celleskift i løbet af kommunikationen samt de tilhørende masters præcise
geografiske eller fysiske placering på tidspunktet for kommunikationen.
Herudover foreslår Rigspolitiet, at den gældende logningsforpligtelse i det
væsentlige fastholdes.
2.3. Justitsministeriets overvejelser
Det er efter Justitsministeriets opfattelse afgørende, at logningsreglerne
sikrer politiet et effektivt redskab til kriminalitetsbekæmpelse. Samtidig er
det afgørende, at logningsreglerne respekterer borgernes grundlæggende
ret til beskyttelse af privatlivet, og at erhvervslivet ikke pålægges unødige
byrder.
Justitsministeriet har med afsæt i Rigspolitiets anbefalinger fået et eksternt
konsulenthus til at beregne anbefalingernes erhvervsmæssige
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
konsekvenser for tele- og internetudbyderne. Konsulenthusets beregninger
peger på omstillingsomkostninger for udbyderne i omegnen af en milliard
kr. Det overstiger efter Justitsministeriets opfattelse grænsen for det
acceptable.
Justitsministeriet har samtidig med beregningen af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser afholdt møder med en række store udbydere og
interesseorganisationer inden for tele- og internetbranchen. På møderne er
der blevet etableret en nyttig og konstruktiv dialog om udformningen af
fremtidens logningsregler.
Efter Justitsministeriets opfattelse er der ingen tvivl om, at behovet for nye
logningsregler er reelt og presserende. Omvendt ønsker ministeriet ikke, at
udbyderne pålægges urimeligt store økonomiske byrder for nye
logningsregler.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at revisionen af de danske
logningsregler bør udsættes med henblik på at fortsætte den gode dialog
med udbyderne, således at de nye regler både i tilstrækkelig grad
tilgodeser politiets behov, og samtidig ikke pålægger udbyderne unødige
økonomiske byrder.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
1625187_0012.png
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. april 2016 til den 19. maj
2016 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen,
Den
Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole,
Rigsadvokaten¸ Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiets
Efterretningstjeneste, Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet,
Datatilsynet, Advokatrådet, Bitbureauet, Campingrådet, Danske
Advokater, Forbrugerrådet TÆNK, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Ingeniørforeningen
IDA,
Institut
for
Menneskerettigheder,
Journalistforbundet,
Justitia,
Rådet
for
Digital
Sikkerhed,
Retssikkerhedsfonden, Amnesty International, Retspolitisk Forening, DI,
Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Energi, HORESTA,
Brancheforeningen Teleindustrien, Brancheorganisationen Forbruger
Elektronik, Dansk IT, Foreningen af Danske Internet Medier, IT-
Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA, SAM-DATA (HK), Business
Software Alliance Danmark, IT-Politisk Forening, KMD, CSC Danmark
A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Denmark ApS, SE/Stofa,
Lejernes LO, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Dansk
Magisterforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danhostel og KLID.
9. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mind konsekvenser/merudgi
re-udgifter
fter
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet mv.
Ingen
Ingen
Ingen
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
1625187_0013.png
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet mv.
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Forslaget
aspekter
Ingen
Ingen
Ingen
indeholder
ikke
EU-retlige
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen fastsætter, at justitsministeren i folketingsåret 2016-17 skal
fremsætte forslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, om
teleudbyderes registrering og opbevaring (logning) af oplysninger om
teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring
af
straffeloven,
retsplejeloven,
lov
om
konkurrence- og forbrugerforhold
på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om
udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige
(Gennemførelse
af
FN-
konventionen til bekæmpelse af
finansiering
af
terrorisme,
gennemførelse
FN’s
Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige
initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret ved
§ 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006,
lov nr. 650 af 15. juni 2010, lov
nr. 573 af 18. juni 2012 og lov nr.
635 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændring:
§ 8.
Justitsministeren fremsætter i
folketingsåret 2014-15 forslag
om revision af retsplejelovens §
786, stk. 4, som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 3.
1.
I
§ 8
ændres »2014-15« til:
»2016-17«.
§2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
15