Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 259
Offentligt
1620663_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. april 2016
Straffuldbyrdelseskontoret
Pernille Bjørnholk
2016-1902-0303
1928546
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og
retsplejeloven
(Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II)
§1
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af 11.
november 2015, som ændret ved lov nr. 169 af 27. februar 2016, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 46
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Udgang kan ikke finde sted, hvis den dømte inden for de
seneste 3 måneder er ikendt disciplinærstraf for overtrædelse af § 36,
stk. 4, eller regler udstedt i medfør heraf. Dog kan der undtagelsesvist
gives tilladelse til udgang, hvis særlige omstændigheder taler derfor.«
2.
[Om kropsscannere]
3.
[Om kropsscannere]
4.
[Om kropsscannere]
5.
[Om kropsscannere]
6.
[Om kropsscannere]
7.
I
§ 67
ændres »En indsat kan« til: »En indsat skal«.
§2
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 873 af 9. juli 2015, som ændret ved
lov nr. 1880 af 29. december 2015 og § 1 i lov nr. 170 af 27. februar 2016,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 124, stk. 4, 1.
og
2. pkt.,
affattes således:
»Den, der i et arresthus eller lukket fængsel som anholdt, fængslet eller
forvaringsanbragt uretmæssigt besidder en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
På samme måde straffes besøgende og andre personer, som uretmæssigt
medtager en mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr i et
arresthus eller lukket fængsel.«
2.
§ 124, stk. 6,
ophæves.
§3
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1255 af 16. november 2015, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 263 af 16. marts 2016, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 775, stk. 1,
ændres »2 uger« til: »4 uger«.
§4
Loven træder i kraft den 1. august 2016.
§5
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udgangskarantæne
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Forbud mod mobiltelefoner og lignende kommunikationsudstyr
2.1.1.2. Udgang fra kriminalforsorgens institutioner
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. [Om kropsscannere]
2.3. Obligatorisk disciplinærstraf
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
2.4. Skærpelse af straffen for indsmugling mv. af mobiltelefoner eller
lignende kommunikationsudstyr
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Justitsministeriets overvejelser
2.4.3. Den foreslåede ordning
2.5. Skærpelse af disciplinærstraf for varetægtsfængslede
2.5.2. Justitsministeriets overvejelser
2.5.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
1. Indledning og baggrund
I de senere år er der fundet et betydeligt antal mobiltelefoner i danske
fængsler og arresthuse.
Den eksisterende indsats mod mobiltelefoner i kriminalforsorgens
institutioner består navnlig i visitationer og undersøgelser med håndholdte
mobildetektorer og bagagescannere. Endvidere er der mange steder opsat
metaldetektorkarme og etableret overdækning af gårdtursarealer for at
hindre indkast af mobiltelefoner og andre effekter.
Formålet med dette lovforslag er at styrke indsatsen mod mobiltelefoner i
kriminalforsorgens institutioner på flere måder.
For det første er det hensigten at indføre mere mærkbare reaktioner over
for personer, der overtræder forbuddet mod mobiltelefoner. I forhold til
indsatte lægges der op til, at overtrædelse af forbuddet skal medføre
udgangskarantæne og skærpet disciplinærstraf, og i forhold til andre end
indsatte foreslås en skærpelse af normalstraffen for medvirken til
overtrædelse af forbuddet.
Herudover har lovforslaget til formål at forbedre mulighederne for at
afsløre mobiltelefoner under eller efter indsmugling i institutionerne,
navnlig ved at indføre mulighed for anvendelse af kropsscannere. Sådanne
kropsscannerne forventes også at kunne styrke indsatsen mod indsmugling
af andre ulovlige genstande i institutionerne.
Det forudsættes, at kropsscannere i første omgang vil blive anvendt i
forbindelse med en forsøgsordning med styrket kontrol i visse af
kriminalforsorgens institutioner.
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag til ændringer af
straffuldbyrdelseslovens bestemmelser om udgang og undersøgelse af
indsatte og andre, der søger adgang til kriminalforsorgens institutioner, af
straffelovens regler om straf for overtrædelse af forbuddet mod
mobiltelefoner samt af straffuldbyrdelseslovens og retsplejelovens
bestemmelser om disciplinærstraf.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udgangskarantæne
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Forbud mod mobiltelefoner og lignende kommunikationsudstyr
Reglerne om fuldbyrdelse af fængselsstraf findes i straffuldbyrdelsesloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af 11. november 2015 som ændret ved lov
nr. 169 af 27. februar 2016.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 36, stk. 4, at indsatte ikke har ret
til at medtage, besidde og råde over mobiltelefon og lignende
kommunikationsudstyr i kriminalforsorgens institutioner, medmindre dette
er foreneligt med ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn. Denne
bestemmelse finder anvendelse på indsatte i kriminalforsorgens
institutioner generelt.
Det følger desuden af § 36, stk. 4, at justitsministeren fastsætter regler om
indsattes adgang til at medtage, besidde og råde over mobiltelefoner og
lignende kommunikationsudstyr i institutionerne. Sådanne regler er fastsat
i bekendtgørelse nr. 406 af 9. april 2015 om indsattes adgang til at
medtage, besidde og råde over egne genstande m.v. og penge i
kriminalforsorgens institutioner (genstandsbekendtgørelsen), hvoraf det
bl.a. følger, at indsatte i fængsler og arresthuse ikke må medtage, besidde
eller råde over mobiltelefon og lignende kommunikationsudstyr, herunder
visse spillekonsoller samt tilbehør mv. hertil, jf. bekendtgørelsens § 2, stk.
1, nr. 11.
I forhold til varetægtsarrestanter følger det af § 26 i bekendtgørelse nr. 419
af 9. april 2015 om ophold i varetægt (varetægtsbekendtgørelsen), at en
varetægtsarrestant har ret til at medtage, besidde og råde over egne
genstande
og
penge
i
institutionen
efter
reglerne
genstandsbekendtgørelsen. Forbuddet mod mobiltelefoner finder således
tilsvarende anvendelse for varetægtsarrestanter.
Det fremgår af straffelovens § 124, stk. 4, 1. pkt., at den, der i et arresthus
eller lukket fængsel som anholdt eller fængslet uretmæssigt besidder en
mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr, straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder. Der henvises herom nærmere til pkt. 2.4.1.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
Indsattes overtrædelse af forbuddet mod mobiltelefoner i
kriminalforsorgens institutioner kan endvidere medføre disciplinærstraf i
form af advarsel, bøde eller strafcelle, jf. straffuldbyrdelseslovens § 67, nr.
6 og 7, samt genstandsbekendtgørelsens § 35, stk. 2, jf. § 2. Der henvises
herom nærmere til pkt. 2.3.1.
2.1.1.2. Udgang fra kriminalforsorgens institutioner
Straffuldbyrdelsesloven indeholder en række regler om afsoning af
fængselsstraf, herunder om indsattes kontakt til samfundet uden for
institutionen.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 3, at fuldbyrdelse af straf skal ske
med fornøden hensyntagen såvel til straffens gennemførelse som til
behovet for at hjælpe eller påvirke den dømte til at leve en kriminalitetsfri
tilværelse.
En gradvis forøgelse af frihedsgraderne under straffuldbyrdelsen betragtes
som et almindeligt led i resocialiseringen, idet den dømte derved kan
vænnes til en tilværelse i frihed uden kriminalitet. I overensstemmelse
hermed findes der i straffuldbyrdelseslovens §§ 46-50 en række
bestemmelser om udgang, dvs. tilladt fravær fra institutionen.
Det følger af § 46, stk. 1, at en indsat, hvis hensynet til retshåndhævelsen
ikke taler derimod, kan få tilladelse til udgang, når udgangsformålet er
rimeligt
begrundet
i
uddannelsesmæssige,
arbejdsmæssige,
behandlingsmæssige, familiemæssige eller andre personlige hensyn, og der
ikke er bestemte grunde til at antage, at den indsatte i forbindelse med
udgangen vil begå ny kriminalitet, unddrage sig fortsat straffuldbyrdelse
eller på anden måde misbruge udgangstilladelsen.
I § 46, stk. 2, er opregnet en række momenter, som skal tillægges særlig
vægt ved vurderingen af risikoen for misbrug af udgangstilladelsen,
herunder oplysninger om strafbart forhold begået under strafudståelsen.
Efter § 46, stk. 3, kan udgang ikke finde sted, hvis den dømte skønnes at
have tilknytning til en gruppe af personer, der på tidspunktet for udgang er
aktivt involveret i en verserende voldelig konflikt med en anden gruppe af
personer, når der inden for den gruppe, som den dømte skønnes at have
tilknytning til, som led i konflikten er anvendt skydevåben mv.
Bestemmelsen i § 46, stk. 3, blev indført ved lov nr. 733 af 25. juni 2014
om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
eksplosivstoffer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Initiativer mod rocker- og bandekriminalitet m.v.). Det er
forudsat i bestemmelsens forarbejder, at kriminalforsorgens afgørelse i de
pågældende sager skal træffes på grundlag af oplysninger fra politiet, og at
politiets oplysninger lægges uprøvet til grund af kriminalforsorgen. Det er
endvidere forudsat, at politiet efter omstændighederne i den konkrete sag
bør undlade at afgive udgangshindrende oplysninger i tilfælde, hvor der er
spørgsmål om udgang til et særligt formål som nævnt i
udgangsbekendtgørelsens § 31, stk. 1 eller 2, jf. nærmere herom nedenfor.
Eksempelvis forudsættes det, at politiet i almindelighed ikke afgiver
oplysninger, som afskærer den indsatte fra at komme på udgang, hvis
formålet med udgangen er at deltage i en nærstående persons begravelse
eller lignende. Der henvises til Folketingstidende 2013-2014, A, L 112
som fremsat, side 34 f.
Efter § 47 gives tilladelse til udgang for et bestemt tidsrum, der medregnes
til straffetiden.
I medfør af § 48, stk. 1, betinges tilladelse til udgang af, at den indsatte
under udgangen ikke begår strafbart forhold eller i øvrigt misbruger
udgangstilladelsen. Det fremgår af § 48, stk. 2, at udgangstilladelsen
endvidere kan betinges af andre vilkår, som findes formålstjenlige for at
undgå misbrug.
Det følger af § 49, at en udgangstilladelse kan tilbagekaldes, eller
vilkårene for tilladelsen ændres, hvis den indsatte udebliver fra udgang
eller i øvrigt ikke overholder de fastsatte vilkår, eller hvis nye oplysninger
om den indsattes forhold giver bestemte grunde til at antage, at den
indsatte vil misbruge den meddelte udgangstilladelse.
§ 50 indeholder en bemyndigelse til justitsministeren til at fastsætte regler
om tilladelse til udgang. Der kan bl.a. fastsættes regler om de tidsmæssige
betingelser for udgang og om udgangskarantæne som følge af misbrug af
en udgangstilladelse eller fare for sådant misbrug.
Sådanne regler er aktuelt fastsat i bekendtgørelse nr. 587 af 30. april 2015
om udgang til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i
kriminalforsorgens institutioner (udgangsbekendtgørelsen).
Det fremgår af bekendtgørelsens afsnit II om udgangsformer, at indsatte
kan få tilladelse til udgang til særlige formål, udgang med henblik på
besøg hos bestemte personer mv., udgang i form af frigang, udgang i form
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
af udstationering til pension eller udstationering til egen bopæl med
fodlænke samt udgang til udflugter mv.
Udgangsbekendtgørelsens kapitel 8 (§§ 31-34) indeholder regler om
udgang til særlige formål.
Det følger af udgangsbekendtgørelsens § 31, stk. 1, at indsatte kan få
udgang med henblik på 1) at besøge en nærstående person, som er
alvorligt syg, 2) at være til stede ved en nærstående persons begravelse, 3)
at møde i retten eller for anden offentlig myndighed i tilfælde, hvor
vedkommende myndighed finder det påkrævet, eller 4) lægeundersøgelse,
lægebehandling eller anden behandling, der ikke hensigtsmæssigt kan
finde sted i institutionen.
Efter udgangsbekendtgørelsens § 31, stk. 2, kan indsatte, der udstår
fængselsstraf i 30 dage eller derover, endvidere få udgang med henblik på
1) at besøge nærstående personer ved vigtige familiebegivenheder, 2) at
varetage personlige interesser, når særlige omstændigheder taler derfor, 3)
at indgå ægteskab, 4) kontakt med tilsynsmyndigheden for at planlægge
forløbet af tilsynsperioden, 5) fremskaffelse af ophold og arbejde eller
andet underhold i forbindelse med løsladelsen, eller 6) at foretage indkøb
eller lignende, der er påkrævet med henblik på løsladelsen.
Udgangsbekendtgørelsens kapitel 9 (§§ 35-43) indeholder regler om
udgang med henblik på besøg hos bestemte personer mv.
Det følger af udgangsbekendtgørelsens § 35, stk. 1, at indsatte kan få
udgang for at besøge bestemte nærstående personer, medmindre besøget
ikke findes formålstjenligt. Endvidere kan der efter § 35, stk. 2, gives
tilladelse til besøg hos andre bestemte personer end nærstående, hvis
ganske særlige forhold i det enkelte tilfælde taler derfor, og det i øvrigt
findes formålstjenligt.
Udgangsbekendtgørelsens §§ 36 og 37 fastlægger en række tidsmæssige
betingelser for, at der kan gives udgang med henblik på besøg hos
bestemte personer. De nærmere betingelser varierer afhængig af bl.a.
straffens længde og afsoningsinstitutionens art.
Tilladelse til udgang med henblik på besøg hos bestemte personer kan
gives med henblik på regelmæssig udgang, jf. udgangsbekendtgørelsens §§
38-39, eller lejlighedsvis udgang, jf. § 40.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
Udgangsbekendtgørelsens kapitel 10 (§§ 44-49) indeholder regler om
udgang i form af frigang.
Ved frigang forstås udgang – typisk daglig – til
navnlig arbejde eller undervisning.
Efter udgangsbekendtgørelsens § 44 kan indsatte, der opfylder visse
tidsmæssige betingelser, bl.a. få udgang i form af frigang, når det findes
formålstjenligt med henblik på beskæftigelse hos en arbejdsgiver eller
deltagelse i undervisning.
Det følger af udgangsbekendtgørelsens § 45, stk. 1, at frigang normalt skal
ske i den sidste del af opholdstiden eller op til en udstationering til egen
bopæl med fodlænke.
Indsatte, der har fået tilladelse til frigang, skal i medfør af
udgangsbekendtgørelsens § 46, stk. 1, som udgangspunkt tilbringe fritiden
i institutionen eller i det arresthus (Københavns Fængsler), som ligger
nærmest ved arbejds- eller kursusstedet mv.
Udgangsbekendtgørelsens kapitel 11 og 12 (§§ 50-77) indeholder regler
om
udgang i form af udstationering til pension mv. og udstationering til
egen bopæl med fodlænke.
Ved udstationering forstås ophold uden for
fængsel og arresthus – ikke blot i den normale arbejds- eller
undervisningstid, men også i fritiden, herunder om natten.
Udgang i form af udstationering til pension mv. kan i medfør af
udgangsbekendtgørelsens § 51, stk. 2, gives i de tilfælde, hvor der ville
kunne gives frigang med henblik på beskæftigelse, men hvor udgang af
praktiske grunde ikke kan gennemføres som frigang, eller det skønnes
formålstjenligt, at udgang gennemføres som udstationering.
Efter udgangsbekendtgørelsens § 52, stk. 1, skal udstationering til pension
normalt ske i den sidste del af opholdstiden eller op til en udstationering til
egen bopæl med fodlænke.
Udgang i form af udstationering til egen bopæl med fodlænke kan i medfør
af udgangsbekendtgørelsens § 55, stk. 1, gives til indsatte, der opfylder de
tidsmæssige betingelser for udgang efter kapitel 9, når det findes
formålstjenligt af hensyn til den indsattes familieforhold, afsoningsforløb
eller resocialisering. Indsatte, der udstår straf på under et års fængsel, kan
dog kun helt undtagelsesvis udstationeres til egen bopæl med fodlænke.
Efter udgangsbekendtgørelsens § 55, stk. 2, kan der tidligst gives tilladelse
til udstationering til egen bopæl med fodlænke, når en tredjedel af
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
straffetiden er udstået, og tilladelsen kan gives i et tidsrum af højst 6
måneder op til løsladelsestidspunktet.
Herudover kan der i medfør af udgangsbekendtgørelsens § 55, stk. 3, gives
tilladelse til udstationering til egen bopæl med fodlænke i de tilfælde, hvor
der ville kunne gives frigang med henblik på beskæftigelse, men hvor den
pågældende af geografiske årsager ikke kan gennemføre frigangen, fordi
det ikke er muligt at tilbringe fritiden i en institution tæt ved arbejds- eller
kursusstedet. Udstationering efter § 55, stk. 3, følger de tidsmæssige
betingelser for frigang og kan gives i et tidsrum af højst 6 måneder op til
løsladelsestidspunktet, jf. § 55, stk. 4.
Endelig er der i udgangsbekendtgørelsens kapitel 13 (§§ 78-81) fastsat
regler om
udgang til udflugter mv.
Efter udgangsbekendtgørelsens § 78 kan indsatte i åbne institutioner under
nærmere angivne betingelser lejlighedsvis gives kortvarig udgang til
udflugter eller arrangementer, hvortil der er offentlig adgang, til deltagelse
i klubvirksomhed og til deltagelse i gudstjeneste uden for institutionen.
Efter udgangsbekendtgørelsens § 79 kan indsatte i lukkede institutioner,
der har tilladelse til uledsaget udgang, lejlighedsvis gives kortvarig udgang
med henblik på deltagelse i nærmere opregnede aktiviteter, herunder
overværelse af gudstjeneste eller koncerter.
Det følger af udgangsbekendtgørelsens § 80, at tilladelse til udgang efter
§§ 78 og 79 normalt kun kan gives til grupper af indsatte, og at der i
almindelighed bør deltage en eller flere funktionærer i sådanne udgange.
Særligt i forhold til
varetægtsarrestanter
følger det af retsplejelovens §
771, stk. 2, at kriminalforsorgsområdet med politiets samtykke kan give en
varetægtsarrestant udgangstilladelse med ledsager for et kortere tidsrum,
når særlige omstændigheder taler derfor.
Af forarbejderne til retsplejelovens § 771, stk. 2, fremgår det, at
bestemmelsen blev indført som en kodificering af den hidtidige praksis.
Som tilfælde, hvor udgangstilladelse i praksis var blevet givet, nævntes
udgang til nære pårørendes bryllup, sygdom eller begravelse. Der henvises
til bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende 1977-1978 (2.
samling), tillæg A, side 2396.
Retsplejelovens § 776 indeholder desuden en bemyndigelsesbestemmelse,
hvorefter justitsministeren fastsætter nærmere regler om behandlingen af
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
varetægtsarrestanter. Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 419 af
9. april 2015 om ophold i varetægt (varetægtsbekendtgørelsen).
Varetægtsbekendtgørelsens
§§
33-39
varetægtsarrestanters mulighed for udgang.
indeholder
regler
om
Det følger bl.a. af varetægtsbekendtgørelsens § 35, stk. 1, at risikoen for
misbrug skal tages i betragtning ved en afgørelse om udgang, og at det
bl.a. tillægges særlig vægt ved vurderingen af risikoen for misbrug, hvis
varetægtsarrestanten under opholdet har begået strafbart forhold, jf. § 36,
stk. 1.
Det følger endvidere af varetægtsbekendtgørelsens § 38, at udgang ikke
kan gives i længere tid, end formålet tilsiger, og normalt ikke må overstige
1 dag ud over rejsetiden.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Kriminalforsorgen kan i dag nægte tilladelse til udgang, hvis hensynet til
retshåndhævelsen taler imod udgangen, eller hvis der er bestemte grunde
til at antage, at den indsatte i forbindelse med udgangen vil begå ny
kriminalitet, unddrage sig fortsat straffuldbyrdelse eller på anden måde
misbruge udgangstilladelsen.
Ved vurderingen af risikoen for misbrug skal det bl.a. tillægges særlig
vægt, hvis den indsatte under strafudståelsen har begået strafbart forhold.
Overtrædelse af forbuddet mod mobiltelefoner i lukket fængsel eller
arresthus kan straffes efter straffelovens § 124, stk. 4, og skal således
allerede i dag indgå ved vurderingen af risikoen for misbrug.
Overtrædelse af forbuddet mod mobiltelefoner i åbent fængsel udgør ikke
et strafbart forhold og kan således alene medføre disciplinærstraf.
Efter Justitsministeriets opfattelse er der behov for en skærpelse af
reaktionerne over for indsatte, der overtræder forbuddet mod
mobiltelefoner i kriminalforsorgens institutioner generelt.
Ud over disciplinærstraf og eventuel straf bør overtrædelse af forbuddet
mod mobiltelefoner ligeledes medføre, at den indsatte får
udgangskarantæne i en periode. Det gælder, uanset om forholdet konkret
giver anledning til at antage, at den indsatte vil misbruge en
udgangstilladelse, og uanset om overtrædelsen af forbuddet mod
mobiltelefoner kan medføre straf eller alene disciplinærstraf.
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
Dog bør der være mulighed for undtagelsesvist tillade udgang, inden
karantænen er udløbet, hvis særlige omstændigheder taler derfor.
I forhold til varetægtsarrestanter følger det allerede af de gældende regler,
at der kun kan gives tilladelse til udgang (med ledsager), når særlige
omstændigheder taler derfor, og politiet giver samtykke til udgangen. Det
er desuden forudsat, at bestemmelsen f.eks. kan anvendes i forbindelse
med udgang til nære pårørendes bryllup, sygdom eller begravelse. På den
baggrund finder Justitsministeriet ikke anledning til at ændre reglerne om
udgang for varetægtsarrestanter.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med henblik på at sikre, at overtrædelse af forbuddet mod mobiltelefoner i
kriminalforsorgens institutioner mødes med mærkbare reaktioner, foreslås
det, at en sådan overtrædelse fremover skal medføre, at den indsatte
pålægges udgangskarantæne i en periode på 3 måneder.
Det foreslås således, at der som straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 4, 1.
pkt., indsættes en ny bestemmelse, hvorefter udgang ikke kan finde sted,
hvis den dømte inden for de seneste 3 måneder er ikendt disciplinærstraf
for overtrædelse af § 36, stk. 4, eller regler udstedt i medfør heraf.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en indsat, der uretmæssigt har
medtaget, besiddet eller rådet over mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr, og som i den anledning er ikendt disciplinærstraf
efter § 36, stk. 4, eller regler udstedt i medfør af denne bestemmelse, vil
være afskåret fra at få udgang i en periode på 3 måneder regnet fra datoen
for afgørelsen vedrørende disciplinærstraf.
Det betyder, at der under de angivne betingelser ikke vil kunne træffes
afgørelse om at tillade udgang, og at en tidligere truffet afgørelse om
udgang ikke vil kunne effektueres. Hvis der allerede er meddelt tilladelse
til udgang, vil den foreslåede bestemmelse føre til, at udgangstilladelsen
bortfalder. I så fald må der – hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt –
gives en ny udgangstilladelse, når de 3 måneder er udløbet.
For personer, som har tilladelse til regelmæssig udgang med henblik på
besøg hos bestemte personer, vil den foreslåede bestemmelse medføre, at
udgangsforløbet afbrydes, således at forestående udgange ikke kan
afvikles inden for de 3 måneder, hvor den pågældende har
udgangskarantæne. Når de 3 måneder er udløbet, vil udgangsforløbet
kunne genoptages, såfremt tilladelsen omfatter yderligere udgange.
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
For personer, som har tilladelse til udgang i form af frigang, fører
bestemmelsen tilsvarende til, at forløbet afbrydes, indtil de 3 måneder er
udløbet. Herefter vil frigangsforløbet kunne genoptages, hvis betingelserne
herfor i øvrigt fortsat er til stede.
Den foreslåede bestemmelse er ikke relevant for personer, der allerede er
udstationeret til pension eller til egen bopæl, idet der i sådanne tilfælde
ikke er forbud mod mobiltelefoner.
Den foreslåede bestemmelse kan dog få betydning for personer, der aktuelt
er placeret i fængsel eller arresthus, men som har udsigt til en
udstationering til pension eller til egen bopæl. I sådanne tilfælde vil
overtrædelse af forbuddet mod mobiltelefoner medføre, at
udstationeringen først kan ske efter udløbet af de 3 måneder, ligesom en
allerede meddelt tilladelse til udstationering vil bortfalde.
I praksis kan der imidlertid forekomme situationer, hvor en
udgangskarantæne vil være så indgribende for den indsatte, at der efter
Justitsministeriets opfattelse bør være mulighed for at tillade udgang,
inden de 3 måneder er udløbet.
Dette gælder navnlig i tilfælde, hvor der er spørgsmål om udgang til et
særligt formål som nævnt i udgangsbekendtgørelsens § 31, stk. 1.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis formålet med udgangen er at deltage i en
nærstående persons begravelse eller lignende.
Der kan dog også være grund til at tillade udgang i andre tilfælde, hvor en
karantæne vil være særligt indgribende for den indsatte. Det kan f.eks.
også være tilfældet, hvis en indsat har frigang til arbejde og skal løslades
inden for de næste 3 måneder, idet den pågældendes løsladelsessituation i
så fald kan blive langt mindre gunstig, hvis den indsatte mister sit arbejde i
forbindelse med, at tilladelsen til frigang bortfalder.
Det foreslås på den baggrund, at der som straffuldbyrdelseslovens § 46,
stk. 4, 2. pkt., indsættes en bestemmelse, hvorefter der undtagelsesvist kan
gives tilladelse til udgang, hvis særlige omstændigheder taler derfor.
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
2.2. [Om kropsscannere]
2.3. Obligatorisk disciplinærstraf
2.3.1. Gældende ret
Straffuldbyrdelseslovens §§ 67-72 indeholder regler om disciplinærstraffe.
Det følger således af § 67, at en indsat af kriminalforsorgsområderne kan
ikendes disciplinærstraf ved manglende efterkommelse af personalets
anvisning, udeblivelse, undvigelse eller forsøg herpå, tilsidesættelse af
beskæftigelsespligten, nægtelse af afgivelse af urinprøve, indtagelse af
alkohol, euforiserende stoffer mv., overtrædelse af straffeloven, når
overtrædelsen samtidig indebærer en selvstændig krænkelse af orden eller
sikkerhed i institutionen, overtrædelse af regler fastsat af justitsministeren,
når det i reglerne er bestemt, at overtrædelse kan medføre disciplinærstraf
samt overtrædelse af regler fastsat af kriminalforsorgen, når det i reglerne
er bestemt, at overtrædelse kan medføre disciplinærstraf.
Efter § 68 kan som disciplinærstraf anvendes advarsel, bøde og strafcelle,
idet strafcelle dog kun kan anvendes for visse nærmere opregnede forhold
eller forsøg herpå samt andre grove eller oftere gentagne forseelser, jf. §
68, stk. 2. Disciplinærstraf i form af bøde og strafcelle kan ikendes i
forening, jf. § 68, stk. 3.
Det følger af § 68, stk. 4, at fuldbyrdelse af disciplinærstraf helt eller
delvist kan undlades på betingelse af, at den indsatte i en bestemt periode
ikke begår strafbart forhold eller en ny disciplinær forseelse.
Ved ikendelse af en bøde som disciplinærstraf fastsættes bødens størrelse
under hensyn til overtrædelsens art og omfang. Bøden kan dog højst
udgøre et beløb svarende til det almindelige vederlag, der udbetales
indsatte for en uges beskæftigelse, med fradrag af den del af vederlaget,
som er beregnet til dækning af personlige fornødenheder, jf. § 69.
Ved ikendelse af strafcelle som disciplinærstraf fastsættes varigheden
under hensyn til overtrædelsens art og omfang til et tidsrum af højst 4
uger. En indsat der, der er ikendt strafcelle, anbringes i en særlig afdeling
eller eget opholdsrum eller i et arresthus. Under anbringelsen er den
indsatte udelukket fra fællesskab i institutionen, jf. § 70, stk. 1 og 2.
Justitsministeren kan efter § 70, stk. 3, fastsætte regler om udståelse af
strafcelle. Denne bemyndigelse er udnyttet til udstedelse af bekendtgørelse
nr. 426 af 9. april 2015 om udståelse af strafcelle, anvendelse af
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
forhørscelle
og
behandlingen
af
disciplinærsager
(disciplinærstrafbekendtgørelsen), som i §§ 2 og 3 nærmere regulerer
anvendelse af forhørscelle og udståelse af strafcelle.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 71, at en indsat kan anbringes i
forhørscelle, hvis der er begrundet mistanke om, at den pågældende har
overtrådt bestemmelser, der må antages at medføre strafcelle som
disciplinærstraf, og hvis det er nødvendigt af hensyn til gennemførelsen af
undersøgelser i disciplinærsagen. Anbringelse i forhørscelle må ikke
udstrækkes i længere tid, end undersøgelsen nødvendiggør, og kan højst
vare i 5 dage. Den tid, som en indsat har været anbragt i forhørscelle,
fradrages i udståelsen af strafcelle.
Det fremgår af disciplinærstrafbekendtgørelsens § 4, at der kun kan
ikendes disciplinærstraf i det omfang, afgørende ordens- eller
sikkerhedshensyn kræver det, hvis overtrædelsen har givet anledning til
andre foranstaltninger efter straffuldbyrdelsesloven bortset fra erstatning
og konfiskation.
Det følger endvidere af bekendtgørelsen, at disciplinærsager skal
behandles hurtigst muligt, jf. § 5, ligesom der er fastsat nærmere regler om
den indsattes rettigheder under sagens behandling, jf. §§ 6-9.
Endelig fremgår det af bekendtgørelsens § 10, at kriminalforsorgsområdets
afgørelse om disciplinærstraf i form af strafcelle eller om anbringelse i
forhørscelle kan påklages til Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Endelige afgørelser efter straffuldbyrdelseslovens § 70, stk. 1, jf. § 67, om
disciplinærstraf i form af strafcelle i mere end 7 dage kan inden 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt den indsatte, af denne kræves indbragt til
prøvelse for retten, jf. straffuldbyrdelseslovens § 112, nr. 3. Sagen
indbringes i så fald uden unødigt ophold for retten af Direktoratet for
Kriminalforsorgen, der fremsender sagens akter med oplysning om den
påklagede afgørelse og en redegørelse for de omstændigheder, der
påberåbes, samt for de beviser, der kan have betydning for sagens
afgørelse, jf. § 114, stk. 1.
Det følger af § 89 i bekendtgørelse nr. 419 af 9. april 2015 om ophold i
varetægt (varetægtsbekendtgørelsen), at en varetægtsarrestant af
kriminalforsorgsområdet kan ikendes en disciplinærstraf efter reglerne i
disciplinærstrafbekendtgørelsen. Ved ikendelse af disciplinærstraf i form
af strafcelle fastsættes varigheden til et tidsrum af højst 2 uger, jf.
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
retsplejelovens § 775, stk. 1, 1. pkt., jf. varetægtsbekendtgørelsens § 89,
stk. 2.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Uretmæssig besiddelse af mobiltelefoner i fængsler og arresthuse er et
udbredt problem, og Justitsministeriet finder det nødvendigt at styrke
indsatsen herimod. Det er i den forbindelse væsentligt, at de indsatte
oplever, at der er klare og mærkbare konsekvenser forbundet med at
overtræde forbuddet mod besiddelse mv. af mobiltelefoner.
Samtidig har der været forskel på institutionernes praksis for, hvornår
disciplinære sanktioner anvendes, herunder når den pågældende forseelse
samtidig udgør et strafbart forhold og derfor anmeldes til politiet.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at det bør præciseres, at de i
straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 1-8, nævnte forseelser altid skal være
forbundet med en disciplinærstraf. Justitsministeriet lægger i den
forbindelse vægt på, at de eksisterende muligheder for disciplinære
sanktioner spænder over advarsel, bøde og strafcelle som den mest
indgribende sanktion. Der er således mulighed for at tage højde for
formildende og skærpende omstændigheder og tilpasse sanktionen til de
konkrete omstændigheder, og der er således efter Justitsministeriets
opfattelse ingen retssikkerhedsmæssige betænkeligheder forbundet med, at
disciplinærstraf i en eller anden form gøres obligatorisk, når det – efter
gældende procedure – bevismæssigt kan lægges til grund, at den indsatte
har gjort sig skyldig i forseelsen.
Det bemærkes desuden, at der efter § 68, stk. 4, er mulighed for, at
fuldbyrdelsen af en disciplinærstraf helt eller delvist kan undlades på
betingelse af, at den indsatte i en bestemt periode ikke begår strafbart
forhold eller en ny disciplinær forseelse.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at straffuldbyrdelseslovens § 67 ændres, således at en indsat
fremover
skal
ikendes en disciplinærstraf i de i nr. 1-8 nævnte tilfælde. Der
ændres ikke ved, hvilke tilfælde der udløser en disciplinærstraf, eller
hvilke former for disciplinærstraf der kan anvendes, men efter den
foreslåede ordning vil det ikke længere være muligt for
kriminalforsorgsområdet at undlade at ikende en form for disciplinærstraf.
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
Det forudsættes i den forbindelse, at det på samme måde som i dag
bevismæssigt kan lægges til grund, at den indsatte har gjort sig skyldig i
det pågældende forhold. Der tilsigtes således ingen ændringer i
bevisvurderingen eller de proceduremæssige rettigheder, som den indsatte
i dag har efter straffuldbyrdelsesloven og disciplinærstrafbekendtgørelsen.
2.4. Skærpelse af straffen for indsmugling mv. af mobiltelefoner eller
lignende kommunikationsudstyr
2.4.1. Gældende ret
2.4.1.1.
Straffelovens § 124, stk. 4, 1. og 2. pkt., blev indført ved lov nr.
527 af 6. juni 2007 om ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. og retsplejeloven (Kriminalisering af mobiltelefoner i fængsler
m.v.).
§ 124, stk. 4, 1. pkt., kriminaliserer uretmæssig besiddelse af mobiltelefon
eller lignende kommunikationsudstyr og omfatter anholdte og fængslede
personer i arresthuse og lukkede fængsler. Overtrædelse af straffelovens §
124, stk. 4, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Baggrunden for straffelovens § 124, stk. 4, er bl.a., at mobiltelefoner mv.
gør det muligt for varetægtsarrestanter, der enten er fængslet i isolation
eller
underlagt
besøgs-
og
brevkontrol,
at
omgå
disse
kontrolforanstaltninger og derved eventuelt modvirke politiets
efterforskning. Hertil kommer, at mobiltelefoner og lignende
kommunikationsudstyr kan være med til at gøre det nemmere for indsatte
at planlægge undvigelse fra fængsler og arresthuse samt at begå ny
kriminalitet – herunder narkokriminalitet – inden for kriminalforsorgens
institutioner. Justitsministeriet fandt på den baggrund, at en kriminalisering
kunne være et effektivt middel til at nedbringe antallet af mobiltelefoner.
2.4.1.2.
Ved en fængslet forstås en person, der afsoner fængselsstraf eller
forvandlingsstraf for bøde, eller som er varetægtsfængslet.
Udtrykket arresthus omfatter 37 arresthuse i Danmark fordelt over hele
landet. Herudover er der Københavns Fængsler (Vestre Fængsel,
Politigårdens Fængsel mv.) samt arrestafdelinger i nogle af de åbne og
lukkede fængsler. Hertil kommer Udlændingecenter Ellebæk og Institution
Vridsløselille. Omfattet af udtrykket lukket fængsel er de lukkede
fængsler, der for tiden er Herstedvester Fængsel, Nyborg Fængsel, Ringe
Fængsel og Enner Mark Fængsel samt en række lukkede
fængselsafdelinger i de åbne fængsler.
17
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
Endvidere gælder bestemmelsen om straf for uretmæssig besiddelse af
mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr også for personer, der i
medfør af straffelovens § 70 er anbragt i forvaring i arresthuse og lukkede
fængsler, jf. straffelovens § 124, stk. 6.
Bestemmelsen omfatter desuden udlændinge, som er frihedsberøvet i et
arresthus eller lukket fængsel efter de særlige regler i udlændingeloven.
Bestemmelsen om uretmæssig besiddelse af mobiltelefon mv. omfatter
ikke tvangsanbragte personer. Uden for bestemmelsen falder således f.eks.
personer, der i medfør af straffelovens §§ 68 og 69 er dømt til anbringelse
i hospital for sindslidende eller i institution for personer med vidtgående
psykiske handicap.
Ved lov nr. 170 af 27. februar 2016 om ændring af straffeloven
(Kriminalisering af uretmæssig besiddelse af mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr i varetægtssurrogat) blev der indsat et 3. pkt. i
straffelovens § 124, stk. 4. Det følger heraf, at tilsvarende straffes en
varetægtsarrestant, der som frihedsberøvet i institution m.v. uden for
kriminalforsorgen uretmæssigt besidder en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr.
2.4.1.3.
I uretmæssig besiddelse af en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr ligger, at den anholdte eller fængslede (den
indsatte) skal have det omhandlede udstyr enten på sin person eller i sit
opholdsrum, i sit skab på arresthusets eller fængslets arbejdsplads eller
andre steder, der er undergivet vedkommendes rådighed. Der kan i den
forbindelse afhængigt af omstændighederne foreligge besiddelse, selv om
den pågældende har gemt udstyret på fællesarealer. Det bemærkes, at selv
en meget kortvarig besiddelse af udstyret er strafbar efter bestemmelsen i §
124, stk. 4, 1. pkt.
Strafbar medvirken (eller forsøg herpå) til en indsats uretmæssige
besiddelse vil eksempelvis kunne foreligge, hvis en person kaster en
mobiltelefon ind over muren til et arresthus eller lukket fængsel med
henblik på at bringe telefonen i en indsats besiddelse. På samme måde vil
det kunne udgøre strafbar medvirken at sende en mobiltelefon med posten
til en indsat.
For så vidt angår besøgende og andre, der opdages med udstyret i et
arresthus eller lukket fængsel, må det bero på en konkret vurdering, om
udstyret opbevares af den pågældende med henblik på at sætte en indsat i
besiddelse af udstyret.
18
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
2.4.1.4.
Det er endvidere strafbart som besøgende eller anden
udefrakommende uretmæssigt at medtage en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr i et arresthus eller lukket fængsel, jf. § 124, stk. 4,
2. pkt.
Besøgende og andre udefrakommende omfatter personer, der – som f.eks.
pårørende og forsvarere – opholder sig i institutionen for at besøge indsatte
eller blive vist rundt på institutionens område, og andre personer – som
f.eks. narkotika-behandlerpersoner, præster, praktikanter, vagtlæger og
honorarlønnende personundersøgere – der opholder sig i institutionen i
forbindelse med deres arbejde, uden at de er ansatte i kriminalforsorgen.
Afgrænsningen indebærer, at ansatte i kriminalforsorgen, der opholder sig
i et arresthus eller lukket fængsel som led i tjenesten – som f.eks.
fængselsfunktionærer, -præster og -inspektører samt kontorpersonale,
socialrådgivere, værkstedsledere mv. – ikke er omfattet af § 124, stk. 4, 2.
pkt.
Der kan straffes for uretmæssigt at medtage en mobiltelefon mv., selv om
det i det pågældende tilfælde ikke kan lægges til grund, at f.eks. en
besøgende har haft forsæt til at overdrage en medbragt mobiltelefon til en
anholdt eller fængslet person.
Hermed kan eksempelvis en besøgende i et lukket fængsel, der
uretmæssigt medtager (eller forsøger at medtage) en mobiltelefon uden om
sikkerhedsforanstaltningerne, straffes, selv om det anføres, at telefonen
blev medbragt med henblik på, at den pågældende selv kunne gennemføre
telefonsamtaler i fængslet.
2.4.1.5.
Det kommunikationsudstyr, som er omfattet af forbuddet, er
elektronisk udstyr, der sætter – eller sammen med andre enheder vil kunne
sætte – en person i stand til at kommunikere med andre i lyd, tale eller på
skrift.
Det er f.eks. tilfældet, når der er tale om besiddelse af hele mobiltelefoner,
satellittelefoner, walkie talkie-enheder, (håndholdte) computere og
personsøgere. Omfattet er også f.eks. trådløse telefoner og trådløse
hovedtelefonsæt (såkaldte headset), der sætter besidderen i stand til at
kommunikere via en enhed, der er tændt i det omgivende område. Visse
tv-spil (såkaldte spillekonsoller) vil også kunne være omfattet.
Besiddelse mv. af tilbehør eller enkelte dele af kommunikationsudstyret,
herunder f.eks. et batteri til en mobiltelefon, en enhed, der kan oplade et
19
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
sådant batteri, eller et sim-kort, der etablerer forbindelsen fra en
mobiltelefon, kan straffes som forsøg, hvis det bevises, at der foreligger
forsæt til at fuldbyrde en overtrædelse af bestemmelsen om straf for
uretmæssig besiddelse af mobiltelefon mv.
2.4.1.6.
Med hjemmel i straffuldbyrdelseslovens § 36, stk. 4, 2. pkt., og
retsplejelovens § 776, 1. pkt., har justitsministeren fastsat regler om
indsattes adgang til at medtage, besidde og råde over mobiltelefoner og
lignende kommunikationsudstyr, jf. § 2, stk. 1, nr. 11, i bekendtgørelse nr.
406 af 9. april 2015 (genstandsbekendtgørelsen).
Med hjemmel i straffuldbyrdelseslovens § 53, stk. 1, 1. pkt., har
justitsministeren fastsat regler om gennemførelsen af afsoneres ret til
besøg, herunder besøgendes retmæssige besiddelse af mobiltelefoner og
lignende kommunikationsudstyr, jf. § 7 i bekendtgørelse nr. 407 af 9. april
2015 (besøgsbekendtgørelsen).
Endvidere er der med hjemmel i retsplejelovens § 776 fastsat regler om
varetægtsarrestanters ret til besøg, herunder de besøgendes adgang til at
medbringe mobiltelefoner mv., jf. § 50, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 419 af
9. april 2015 (varetægtsbekendtgørelsen).
I kriminalforsorgens institutioner er der i dag lokale regler eller praksis om
ansattes mulighed for at medtage og anvende private mobiltelefoner i
tjenesten.
I flere af kriminalforsorgens lukkede fængsler er der indført et generelt
forbud mod at medbringe og anvende private mobiltelefoner af hensyn til
risikoen for, at indsatte ulovligt sætter sig i besiddelse af telefonerne eller i
værste fald måske gennem trusler eller lignende søger at få telefonerne
overdraget. De ansattes private mobiltelefoner placeres derfor i
institutionernes nøglebokse eller lignende. I særlige tilfælde kan en ansat
få tilladelse til at medbringe en mobiltelefon i fængslet.
I kriminalforsorgens arresthuse, herunder Københavns Fængsler, og åbne
fængsler, skal mobiltelefonerne som altovervejende hovedregel placeres i
institutionernes garderobeskab eller lignende. De ansatte kan lejlighedsvis
kontrollere mobiltelefonerne for opkald og beskeder. Anvendelse af
mobiltelefon må ikke finde sted, hvor der er indsatte til stede.
2.4.1.7.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lov nr. 527 af 6.
juni 2007 om ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
retsplejeloven (Kriminalisering af at besidde mobiltelefoner i fængsler
20
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
m.v.), jf. lovforslag nr. L 201 af 28. marts 2007, pkt. 3.4.11, at det som
udgangspunkt for strafudmålingen forudsættes, at en overtrædelse af
bestemmelsen i straffelovens § 124, stk. 4, 1. pkt., om indsattes
uretmæssige besiddelse i førstegangstilfælde straffes med fængsel i 7 dage.
For så vidt angår indsatte i kriminalforsorgens arresthuse og lukkede
fængsler fremgår det, at fængselsstraffen almindeligvis bør fastsættes
ubetinget, da gerningsmanden er tidligere straffet og udstår straf eller er
varetægtsfængslet på gerningstidspunktet. Hvis en ikke-indsat indsmugler
eller forsøger at indsmugle ulovligt kommunikationsudstyr til en indsat,
således at der kan straffes for (forsøg på) medvirken til uretmæssig
besiddelse, vil fængselsstraffen for den ikke-indsatte i førstegangstilfælde
normalt kunne fastsættes betinget, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt. Er en ikke-indsat under 18 år og ikke tidligere straffet af relevans
for sagen, bør overtrædelsen i førstegangstilfælde dog normalt kunne
afgøres med bøde.
Medtager en besøgende mv. uretmæssigt en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr i et arresthus eller lukket fængsel under
omstændigheder, hvor der ikke kan føres bevis for, at den pågældende har
forsøgt at indsmugle kommunikationsudstyret til en indsat, og hvor straf
derfor pålægges efter stk. 4, 2. pkt., bør overtrædelsen i førstegangstilfælde
normalt kunne afgøres med bøde.
Det angivne strafniveau er vejledende og kan fraviges af domstolene i op-
eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder.
Det fremgår endvidere, at der ved fastsættelsen af det angivne strafniveau
er taget hensyn til, at den indsatte for samme besiddelse af en mobiltelefon
eller lignende kommunikationsudstyr eller forsøg herpå ofte kan være
ikendt en disciplinærstraf, jf. straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 7. En
ikendt disciplinærstraf indebærer derfor ikke en fravigelse af det forudsatte
strafniveau i nedadgående retning.
Overtrædes et forbud mod besiddelse af mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr, vil dette i øvrigt kunne få betydning for
spørgsmålet om nægtelse af udgang mv., udelukkelse fra fællesskab og
prøveløsladelse.
Ansatte i kriminalforsorgens institutioner, der medtager mobiltelefon eller
lignende kommunikationsudstyr i arresthuse eller lukkede fængsler, kan
efter omstændighederne ikendes en disciplinærreaktion.
21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
2.4.2. Justitsministeriets overvejelser
2.4.2.1.
Bestemmelsen i straffelovens § 124, stk. 6, om personer i
forvaring henviser udelukkende til § 124, stk. 4, 1. pkt., om indsattes
uretmæssige
besiddelse
af
mobiltelefon
eller
lignende
kommunikationsudstyr.
Det er efter Justitsministeriets opfattelse hensigtsmæssigt at samle alle de
persongrupper, der kan straffes for overtrædelse af § 124, stk. 4, 1. pkt., i
denne bestemmelse. Det vil forenkle straffelovens § 124 og lette læsningen
af bestemmelsens stk. 4, 1. pkt.
2.4.2.2.
Der er fortsat problemer med mobiltelefoner i danske fængsler og
arresthuse og dermed også med personer, som indsmugler mobiltelefoner
og lignende kommunikationsudstyr til indsatte.
Indsmugling af mobiltelefoner og lignende kommunikationsudstyr til
indsatte i arresthuse og lukkede fængsler gør det f.eks. muligt for
varetægtsarrestanter, der enten er fængslet i isolation eller underlagt brev-
og besøgskontrol, at omgå disse kontrolforanstaltninger og derved
eventuelt modvirke politiets efterforskning. Hertil kommer, at indsmugling
af mobiltelefoner mv. kan være med til at gøre det nemmere for indsatte at
planlægge blandt andet undvigelser fra fængsler og arresthuse samt ny
kriminalitet, herunder narkokriminalitet, inden for kriminalforsorgens
institutioner.
Det nuværende strafniveau i sager, hvor en ikke-indsat indsmugler eller
forsøger at indsmugle ulovligt kommunikationsudstyr til en indsat, således
at der kan straffes for (forsøg på) medvirken til uretmæssig besiddelse,
afspejler efter Justitsministeriets opfattelse ikke i tilstrækkelig grad
forbrydelsens grovhed og mulige konsekvenser. Der er derfor efter
Justitsministeriets opfattelse behov for en generel skærpelse af
strafniveauet i disse sager.
2.4.2.3.
Ansatte i kriminalforsorgen, der opholder sig i et arresthus eller
lukket fængsel som led i tjenesten – som f.eks. fængselsfunktionærer, -
præster og -inspektører samt kontorpersonale, socialrådgivere,
værkstedsledere mv. – er i dag ikke omfattet af § 124, stk. 4, 2. pkt., hvis
de uretmæssigt medtager en mobiltelefon mv.
Som nævnt kan disse ansatte efter omstændighederne derimod ikendes en
disciplinærreaktion.
22
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
Det er Justitsministeriets opfattelse, at enhver person, der medtager en
mobiltelefon mv. i strid med kriminalforsorgens regler herom – herunder
også ansatte i kriminalforsorgen – forøger risikoen for, at en anholdt,
fængslet eller forvaringsanbragt kan komme i besiddelse af mobiltelefonen
mv., også selv om den pågældende ikke har til hensigt at sætte den indsatte
i besiddelse af mobiltelefonen mv.
Justitsministeriet finder derfor, at ansatte i kriminalforsorgen ligesom
besøgende og andre udefrakommende, der uretmæssigt medtager en
mobiltelefon mv. i et arresthus eller lukket fængsel, bør være omfattet af
strafansvaret i straffelovens § 124, stk. 4, 2. pkt.
2.4.3. Den foreslåede ordning
2.4.3.1.
Det foreslås, at straffelovens § 124, stk. 6, ophæves, og at ordet
forvaringsanbragt indsættes direkte i § 124, stk. 4, 1. pkt., således at alle
persongrupper omfattet af bestemmelsen fremgår af ordlyden af § 124, stk.
4, 1. pkt.
Der er med forslaget ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde.
2.4.3.2.
Der lægges med forslaget endvidere op til, at der skal ske en
generel forhøjelse af strafudmålingsniveauet for en ikke-indsat, der
indsmugler eller forsøger at indsmugle ulovligt kommunikationsudstyr til
en indsat, således at der kan straffes for (forsøg på) medvirken til
uretmæssig besiddelse. Det forudsættes i den forbindelse, at en ikke-indsat
i førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med fængsel i 7 dage,
således at straffen svarer til udgangspunktet for en indsats uretmæssige
besiddelse af en mobiltelefon mv.
Det angivne strafniveau er fortsat vejledende og kan fraviges af
domstolene i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
Der tilsigtes ingen ændring i de forhold, der i almindelighed anses som
skærpende eller formildende omstændigheder.
Der er i øvrigt ikke tilsigtet ændringer i forhold til strafudmålingsniveauet
for overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 4, 1. pkt.
2.4.3.3.
Det foreslås endelig at ændre straffelovens § 124, stk. 4, 2. pkt.,
således at bestemmelsen fremover omfatter besøgende og andre personer,
23
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
som uretmæssigt medtager en mobiltelefon eller
kommunikationsudstyr i et arresthus eller lukket fængsel.
lignende
Der lægges med forslaget op til, at alle ikke-indsatte, der opholder sig i
arresthuse og lukkede fængsler, skal kunne straffes for uretmæssigt at
medtage mobiltelefoner og lignende kommunikationsudstyr. Ansatte i
kriminalforsorgen, der opholder sig i arresthuse og lukkede fængsler som
led i tjenesten – som f.eks. fængselsfunktionærer, -præster og -inspektører
samt kontorpersonale, socialrådgivere, værkstedsledere mv. – vil efter
forslaget således fremover være omfattet af bestemmelsens
anvendelsesområde.
Det er fortsat en betingelse for strafansvar, at der foreligger forsæt til alle
dele af gerningsindholdet.
Der er med forslaget ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændringer i
bestemmelsens anvendelsesområde.
Der tilsigtes heller ingen ændring i strafudmålingsniveauet. Medtager en
besøgende, ansat mv. uretmæssigt en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr i et arresthus eller lukket fængsel under
omstændigheder, hvor der ikke kan føres bevis for, at den pågældende har
forsøgt at indsmugle kommunikationsudstyret til en indsat, og hvor straf
derfor pålægges efter stk. 4, 2. pkt., bør overtrædelsen således fortsat i
førstegangstilfælde normalt kunne afgøres med bøde.
Det angivne strafniveau er fortsat vejledende og kan fraviges af
domstolene i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
Der tilsigtes ingen ændring i de forhold, der i almindelighed anses som
skærpende eller formildende omstændigheder.
Det forudsættes, at en ikendt disciplinærstraf eller disciplinærreaktion
heller ikke fremover indebærer en fravigelse af det forudsatte strafniveau i
nedadgående retning.
2.5. Skærpelse af disciplinærstraf for varetægtsfængslede
2.5.1. Gældende ret
2.5.1.1.
Straffuldbyrdelseslovens §§ 67-72 og bekendtgørelse nr. 426 af 9.
april 2015 om udståelse af strafcelle, anvendelse af forhørscelle og
24
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
behandlingen af disciplinærsager (disciplinærstrafbekendtgørelsen)
indeholder regler om anvendelsen af disciplinærstraf over for domfældte.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 68 kan som disciplinærstraf anvendes
advarsel, bøde og strafcelle, jf. herom nærmere pkt. 2.3.1.
Det følger af § 89 i bekendtgørelse nr. 419 af 9. april 2015 om ophold i
varetægt (varetægtsbekendtgørelsen), at en varetægtsarrestant af
kriminalforsorgsområdet kan ikendes en disciplinærstraf efter reglerne i
disciplinærstrafbekendtgørelsen.
2.5.1.2.
Retsplejelovens
varetægtsfængsling.
kapitel
70
indeholder
regler
om
Varetægtsarrestanter kan ikendes disciplinærstraf i form af strafcelle i
indtil 2 uger eller inddragelse af arbejdspenge, jf. retsplejelovens § 775,
stk. 1. De nævnte disciplinærstraffe kan anvendes i forening.
Bestemmelsen sikrer, at varetægtsarrestanter kan undergives de samme
foranstaltninger som domfældte.
I forhold til domfældte følger det af straffuldbyrdelseslovens § 70, stk. 1,
at ved ikendelse af strafcelle som disciplinærstraf fastsættes varigheden
under hensyn til overtrædelsens art og omfang til et tidsrum af højst 4
uger.
Straffuldbyrdelseslovens § 70, stk. 1, er en delvis videreførelse af den nu
ophævede bestemmelse i straffelovens § 47, stk. 1, hvoraf det fremgik, at
over for dømte, der udstår frihedsstraf, kunne der bl.a. anvendes
disciplinærstraf i form af hensættelse i strafcelle indtil 3 måneder, dog kun
indtil 14 dage for dømte, der udstår hæfte.
Hæftestraffen blev afskaffet i 2001.
2.5.2. Justitsministeriets overvejelser
Som anført ovenfor i pkt. 2.3.2 er uretmæssig besiddelse af mobiltelefoner
i fængsler og arresthuse et udbredt problem, og Justitsministeriet finder det
nødvendigt at styrke indsatsen herimod, bl.a. ved at sikre, at overtrædelse
af forbuddet mod besiddelse mv. af mobiltelefoner mødes med klare og
mærkbare konsekvenser.
Retsplejelovens § 775, stk. 1, bør ændres, således at der – som det tidligere
var tilfældet – er overensstemmelse mellem den maksimale varighed af
25
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
den disciplinærstraf i form af strafcelle, som kan anvendes over for
henholdsvis varetægtsarrestanter og domfældte.
2.5.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre retsplejelovens § 775, stk. 1, således at
varetægtsarrestanter kan ikendes disciplinærstraf i form af strafcelle i indtil
4 uger.
Justitsministeriet lægger herved vægt på, at bestemmelsen i retsplejelovens
§ 775, stk. 1, om den maksimale varighed for ikendelse af strafcelle som
disciplinærstraf under varetægtsfængsling herefter vil svare til den
tilsvarende bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 70, stk. 1, vedrørende
domfældte.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. april 2016 til den 26.
april 2016 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
26
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
1620663_0027.png
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet,
Advokatrådet,
Amnesty
International,
Dansk
Socialrådgiverforening,
Danske
Advokater,
Danske
Regioner,
Datatilsynet, Den danske Præsteforening, Det Kriminalpræventive Råd,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Fængselsinspektører,
vicefængselsinspektører og økonomichefer, Foreningen af Socialchefer,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Fængselsforbundet i Danmark, HK
Landsklubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Landsklubben
af
socialrådgivere
ansat
i
Kriminalforsorgen,
Politiforbundet i Danmark, Retspolitisk Forening, Rådet for Socialt
Udsatte og Socialpædagogernes Landsforbund.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/
Mindreudgifter
Økonomiske
konsekvenser
for
stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser
for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser
for
borgerne
Forholdet til EU-
retten
27
Negative
konsekvenser/
Merudgifter
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 46 kan
kriminalforsorgen nægte tilladelse til udgang, hvis hensynet til
retshåndhævelsen taler imod udgangen, eller hvis der er bestemte grunde
til at antage, at den indsatte i forbindelse med udgangen vil begå ny
kriminalitet, unddrage sig fortsat straffuldbyrdelse eller på anden måde
misbruge udgangstilladelsen.
Ved vurderingen af risikoen for misbrug skal det bl.a. tillægges særlig
vægt, hvis den indsatte under strafudståelsen har begået strafbart forhold,
herunder hvis den pågældende har overtrådt forbuddet mod mobiltelefoner
i lukket fængsel eller arresthus, jf. straffelovens § 124, stk. 4.
Den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 4, vil
betyde, at en indsat, der ikendes disciplinærstraf for overtrædelse af
forbuddet mod mobiltelefoner i kriminalforsorgens institutioner, vil blive
afskåret fra at få udgang i en periode på 3 måneder, uanset om forholdet
konkret giver anledning til at antage, at den indsatte vil misbruge en
udgangstilladelse, og uanset om overtrædelsen udgør et strafbart forhold
eller alene kan medføre disciplinærstraf.
Det betyder, at der under de angivne betingelser ikke vil kunne træffes
afgørelse om at tillade udgang, og at en tidligere truffet afgørelse om
udgang ikke vil kunne effektueres.
Den foreslåedes bestemmelse giver dog mulighed for at tillade udgang,
inden de 3 måneder er udløbet, hvis særlige omstændigheder taler derfor.
Det gælder navnlig i tilfælde, hvor der er spørgsmål om udgang til et
særligt formål som nævnt i udgangsbekendtgørelsens § 31, stk. 1, men kan
efter omstændighederne også være relevant i andre tilfælde, hvor en
udgangskarantæne vil være særligt indgribende for den indsatte.
Der henvises til pkt. 2.1.1-2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
[Om kropsscannere]
Til nr. 4-5
28
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
[Om kropsscannere]
Til nr. 6
[Om kropsscannere]
Til nr. 7
Efter den gældende bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 67
kan
kriminalforsorgsområdet ikende en indsat en disciplinærstraf i de tilfælde,
der fremgår af bestemmelsens nr. 1-8.
Med forslaget
skal
kriminalforsorgsområdet fremover ikende en
disciplinærstraf i de i nr. 1-8 nævnte tilfælde. Der ændres ikke på den
bevismæssige vurdering eller de proceduremæssige rettigheder, som
tilkommer
den
indsatte.
Ændringen
indebærer
alene,
at
kriminalforsorgsområdet fremover ikke kan undlade at ikende en form for
disciplinærstraf, hvis det må lægges til grund, at den indsatte har gjort sig
skyldig i et af de nævnte forhold.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af straffelovens § 124, stk. 4, 1. og 2. pkt., at den, der i et
arresthus eller lukket fængsel som anholdt eller fængslet uretmæssigt
besidder en mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr, straffes
med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. På samme måde straffes
besøgende og andre udefrakommende, som uretmæssigt medtager en
mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr i et arresthus eller
lukket fængsel.
Det følger endvidere af straffelovens § 124, stk. 6, at bestemmelsen i stk.
4., 1. pkt., også gælder i forhold til personer i forvaring
Det foreslås, at § 124, stk. 4, 1. pkt., nyaffattes, og at gruppen af personer
anbragt i forvaring i den forbindelse flyttes fra stk. 6 til stk. 4, 1. pkt.,
således at alle persongrupper omfattet af bestemmelsen fremover fremgår
af ordlyden af § 124, stk. 4, 1. pkt.
Der tilsigtes i øvrigt ingen ændringer i bestemmelsens anvendelsesområde.
Bestemmelsen i § 124, stk. 4, 1. pkt., medfører, at det er strafbart for
anholdte, fængslede og forvaringsanbragte personer uretmæssigt at besidde
29
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
en mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr i et arresthus eller
lukket fængsel.
Efter bestemmelsen er en fængslet en person, der afsoner fængsels- eller
forvandlingsstraf for bøde eller er varetægtsfængslet. Den foreslåede
bestemmelse omfatter endvidere udlændinge, som er varetægtsfængslet
eller i øvrigt frihedsberøvet efter de særlige regler i udlændingeloven,
herunder i Institutionen for frihedsberøvede asylansøgere i
Sandholmlejren. Bestemmelsen omfatter også anholdte personer, der er
frihedsberøvede i arresthuse eller lukkede fængsler. En forvaringsanbragt
er en person, der i medfør af straffelovens § 70 er anbragt i forvaring i et
arresthus eller lukket fængsel.
Bestemmelsen omfatter ikke tvangsanbragte personer. Uden for
bestemmelsen falder således f.eks. personer, der i medfør af straffelovens
§§ 68 og 69 er dømt til anbringelse i hospital for sindslidende eller i
institution for personer med vidtgående psykiske handicap.
Med forslaget lægges der endvidere op til, at der skal ske en generel
forhøjelse af strafudmålingsniveauet for en ikke-indsat, der indsmugler
eller forsøger at indsmugle ulovligt kommunikationsudstyr til en indsat,
således at der kan straffes for (forsøg på) medvirken til uretmæssig
besiddelse. Det forudsættes i den forbindelse, at en ikke-indsat i
førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med fængsel i 7 dage,
således at straffen svarer til udgangspunktet for en indsats uretmæssige
besiddelse af en mobiltelefon mv.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
Efter bestemmelsen er det kommunikationsudstyr, som ikke må besiddes
(medmindre besiddelsen er retmæssig), mobiltelefoner og lignende
kommunikationsudstyr. Dette udstyr omfatter alt elektronisk udstyr, der
sætter – eller sammen med andre enheder vil kunne sætte – vedkommende
i stand til at kommunikere med andre i lyd, tale eller på skrift.
Det vil f.eks. være tilfældet, når der er tale om besiddelse af
mobiltelefoner, satellittelefoner, walkie talkie-enheder, (håndholdte)
computere og personsøgere. Omfattet er også f.eks. trådløse telefoner og
30
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
trådløse hovedtelefonsæt (såkaldte headset), der sætter besidderen i stand
til at kommunikere via en enhed, der er tændt i det omgivende område,
ligesom visse tv-spil (såkaldte spillekonsoller) også vil kunne være
omfattet.
Besiddelse af tilbehør eller enkelte dele af kommunikationsudstyret,
herunder f.eks. et batteri til en mobiltelefon, en enhed, der kan oplade et
sådant batteri, eller et sim-kort, der etablerer forbindelsen fra en
mobiltelefon, kan straffes som forsøg, hvis det er muligt at bevise, at der
foreligger forsæt til at fuldbyrde en overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse.
Det foreslås fortsat, at strafferammen fastsættes til bøde eller fængsel indtil
6 måneder.
Det foreslås herudover at § 124, stk. 4, 2. pkt., nyaffattes, således at
bestemmelsen fremover omfatter både besøgende og andre personer, som
uretmæssigt
medtager
en
mobiltelefon
eller
lignende
kommunikationsudstyr i et arresthus eller lukket fængsel.
Dette indebærer, at alle ikke-indsatte, der opholder sig i arresthuse og
lukkede fængsler, vil kunne straffes for uretmæssigt at medtage
mobiltelefoner og lignende kommunikationsudstyr. Ansatte i
kriminalforsorgen, der opholder sig i arresthuse og lukkede fængsler som
led i tjenesten – som f.eks. fængselsfunktionærer, -præster og -inspektører
samt kontorpersonale, socialrådgivere, værkstedsledere mv. – vil efter
forslaget således fremover være omfattet af bestemmelsens
anvendelsesområde.
Besøgende og andre personer kan endvidere være personer, der – som
f.eks. pårørende og forsvarere – opholder sig i institutionen for at besøge
indsatte eller blive vist rundt på institutionens område, og andre personer –
som f.eks. narkotika-behandlerpersonale, præster, praktikanter, vagtlæger
og honorarlønnede personundersøgere – der opholder sig i institutionen i
forbindelse med deres arbejde, uden at de er ansatte i kriminalforsorgen,
som f.eks. fængselsfunktionærer, -præster og -inspektører samt
kontorpersonale, socialrådgivere, værkstedsledere mv.
Bestemmelsen indebærer som nævnt, at det er strafbart for besøgende og
andre personer uretmæssigt at medtage en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr i et arresthus eller lukket fængsel. Det er i den
forbindelse fortsat forudsat, at kriminalforsorgen fastsætter administrative
regler om, i hvilket omfang blandt andet ansatte, forsvarere og andre
31
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
besøgende samt eksterne håndværkere retmæssigt kan medtage f.eks.
mobiltelefoner i de nævnte institutioner.
Der er ikke i øvrigt med forslaget tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Der tilsigtes heller ingen ændring i strafudmålingsniveauet. Medtager en
besøgende, ansat mv. uretmæssigt en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr i et arresthus eller lukket fængsel under
omstændigheder, hvor der ikke kan føres bevis for, at den pågældende har
forsøgt at indsmugle kommunikationsudstyret til en indsat, og hvor straf
derfor pålægges efter stk. 4, 2. pkt., bør overtrædelsen således fortsat i
førstegangstilfælde normalt kunne afgøres med bøde.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
Det forudsættes fortsat, at en ikendt disciplinærstraf eller
disciplinærreaktion heller ikke fremover indebærer en fravigelse af det
forudsatte strafniveau i nedadgående retning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 124, stk. 6, at bestemmelsen i stk. 4., 1. pkt.,
også gælder i forhold til personer i forvaring.
Det foreslås, at bestemmelsen ophæves.
Gruppen af personer anbragt i forvaring flyttes herefter fra stk. 6 til stk. 4,
1. pkt., således at alle persongrupper omfattet af bestemmelsen fremover
fremgår af ordlyden af § 124, stk. 4, 1. pkt. Der henvises til
bemærkningerne til nr. 1.
Der tilsigtes i øvrigt ingen ændringer i bestemmelsens anvendelsesområde.
Til § 3
Til nr. 1
32
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
Det fremgår af retsplejelovens § 775, stk. 1, at varetægtsarrestanter kan
ikendes disciplinærstraf i form af strafcelle i indtil 2 uger eller inddragelse
af arbejdspenge. De nævnte disciplinærstraffe kan anvendes i forening.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres, således at varetægtsarrestanter kan
ikendes disciplinærstraf i form af strafcelle i indtil 4 uger.
Med forslaget bringes den maksimale varighed af en disciplinærstraf i
form af strafcelle for en varetægtsarrestant i overensstemmelse med den
maksimale varighed af en disciplinærstraf i form af strafcelle for en
domfældt efter straffuldbyrdelseslovens § 70, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2016.
Til § 5
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde og
indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Lovens § 1 kan
dog ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
33
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af
11. november 2015, som ændret
ved lov nr. 169 af 27. februar
2016, foretages følgende
ændringer:
§ 46.
---
Stk. 2-3.
---
1.
I
§ 46
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Udgang kan ikke finde
sted, hvis den dømte inden for de
seneste 3 måneder er ikendt
disciplinærstraf for overtrædelse af
§ 36, stk. 4, eller regler udstedt i
medfør heraf. Dog kan der
undtagelsesvist gives tilladelse til
udgang, hvis særlige
omstændigheder taler derfor.«
§ 52.
Kriminalforsorgsområdet
kan bestemme, at de besøgende
skal indhente forudgående
tilladelse til at besøge den indsatte.
Det kan gøres til et vilkår for en
besøgstilladelse, at den besøgende
lader sig undersøge.
Undersøgelsen kan bestå i
visitation af det tøj, som den
besøgende er iført ved fremmødet,
og nærmere undersøgelse af den
besøgendes yderbeklædning og
2.
I
§ 52
indsættes som
4. pkt.:
34
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
medbragte effekter.
»Undersøgelse af den besøgende
kan ligeledes finde sted efter
reglerne i kapitel 10 a.«
3.
I
§ 60
indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk.
2.
Undersøgelse af den
indsatte kan ligeledes finde sted
efter reglerne i kapitel 10 a.«
Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10.
Stk. 2-5.
---
Stk. 6.
En undersøgelse som
nævnt i stk. 2 må kun foretages
under medvirken af en læge.
Lægen tager stilling til, om
indgrebets gennemførelse under
hensyn til den hermed forbundne
smerte og risiko samt den indsattes
tilstand er lægeligt forsvarligt.
Stk. 7-9.
---
§ 60 a.
---
Stk. 2.
§ 60, stk. 4 og 5, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
---
6.
Efter kapitel 10 indsættes:
»Kapitel 10 a
Anvendelse af kropsscannere i
kriminalforsorgens institutioner
§ 66 a.
Direktoratet for
Kriminalforsorgen og
kriminalforsorgsområdet kan i de
situationer, der er omfattet af § 60,
38
§ 60.
---
4.
I
§ 60, stk. 6,
der bliver stk. 7,
ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
5.
I
§ 60 a, stk. 2,
ændres »§ 60,
stk. 4 og 5,« til: »§ 60, stk. 5 og
6,«.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
stk. 1, anvende kropsscanner ved
undersøgelse af en indsat.
Kropsscanner kan ligeledes
anvendes ved undersøgelse af
andre, der søger adgang til
kriminalforsorgens institutioner.
Stk. 2.
Justitsministeren fastsætter
nærmere regler om anvendelse af
kropsscannere,
herunder
om
udbredelsen
af
ordningen,
kontrollens omfang, udstyrets art
og behandlingen af de indsamlede
oplysninger.
Stk.
3. Justitsministeren kan
fastsætte regler om, at kontrol ved
anvendelse af kropsscannere skal
omfatte en nærmere afgrænset
personkreds. Der kan i den
forbindelse fastsættes regler om, i
hvilken udstrækning kontrollen
skal omfatte personer, som søger
adgang til kriminalforsorgens
institutioner i medfør af deres
erhverv.«
§ 67.
En indsat kan af
kriminalforsorgsområdet ikendes
disciplinærstraf
1-8)
---
7.
I
§ 67
ændres »En indsat kan«
til: »En indsat skal«.
§2
I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 873 af 9. juli
2015, som ændret ved lov nr. 1880
af 29. december 2015 og § 1 i lov
nr. 170 af 27. februar 2016,
foretages følgende ændringer:
38
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
§ 124.
---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Den, der i et arresthus
eller lukket fængsel som anholdt
eller fængslet uretmæssigt besidder
en mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr, straffes
med bøde eller fængsel indtil 6
måneder. På samme måde straffes
besøgende og andre
udefrakommende, som
uretmæssigt medtager en
mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr i et
arresthus eller lukket fængsel.
Tilsvarende straffes en
varetægtsarrestant, der som
frihedsberøvet i institution m.v.
uden for kriminalforsorgen
uretmæssigt besidder en
mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr.
Stk. 5.
---
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 4, 1.
pkt., gælder også i forhold til
personer i forvaring.
2.
§ 124, stk. 6,
ophæves.
1.
§ 124, stk. 4, 1.
og
2. pkt.,
affattes således:
»Den, der i et arresthus eller lukket
fængsel som anholdt, fængslet
eller forvaringsanbragt
uretmæssigt besidder en
mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr, straffes
med bøde eller fængsel indtil 6
måneder. På samme måde straffes
besøgende og andre personer, som
uretmæssigt medtager en
mobiltelefon eller lignende
kommunikationsudstyr i et
arresthus eller lukket fængsel.«
§3
I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1255 af 16.
november 2015, som ændret senest
ved § 2 i lov nr. 263 af 16. marts
2016, foretages følgende ændring:
§ 775.
Der kan ikendes
varetægtsarrestanter
1.
I
§ 775, stk. 1,
ændres »2 uger«
til: »4 uger«.
38
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Lovudkast til ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod mobiltelefoner i fængsler m.v. II), fra justitsministeren
disciplinærstraf i form af strafcelle
i indtil 2 uger eller inddragelse af
arbejdspenge. De nævnte
disciplinærstraffe kan anvendes i
forening.
§4
Loven træder i kraft den 1. august
2016.
§5
Stk. 1.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved
kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske
forhold tilsiger.
38