Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1619262_0001.png
April 2016
Sagsnr. 15/25165
Etablering af filial af politiskolen i
Svendborg Kommune
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
Indhold
Etablering af filial af politiskolen i Svendborg Kommune.......................................................... 3
1.
2.
3.
4.
5.
Opbakning fra hele Byregion Fyn ................................................................................. 3
God infrastruktur – tæt på hovedstaden ........................................................................ 3
Træningsmuligheder for politiskolen ............................................................................. 4
Faglige synergier .......................................................................................................... 6
Fysisk placering ............................................................................................................ 7
5.1 Eksisterende bygninger .............................................................................................. 7
5.1 Nyt byggeri ................................................................................................................. 8
5.3 Boliger til studerende / efter- og videre uddannelse .................................................... 9
6.
7.
8.
Ryttervej 59 .................................................................................................................. 9
Højevej 29 ...................................................................................................................13
Hvordan arbejder Svendborg Kommune? ....................................................................14
Bilag 1 Fyn byder politiskole velkommen ............................................................................15
Bilag 2 Uddannelseskompetencer i området .......................................................................17
University College Lillebælt - UCL ...................................................................................17
Svendborg Erhvervsskole ...............................................................................................17
Bilag 3 A Ryttervej 59 – Hovedbygningens underetage på 1004 kvm .................................19
Bilag 3 B Ryttervej 59 – Hovedbygningens stueetage på 3024 kvm ...................................20
Bilag 3 C Ryttervej 59 Værkstedshaller – 1800 kvm ...........................................................21
Side 2 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0003.png
Etablering af filial af politiskolen i Svendborg Kommune
Der er flere argumenter for etablering af en filial af politiskolen i Svendborg. I nedenstående er
argumenter, som understøtter kriterierne for etablering af en filial af politiuddannelsen i
Svendborg Kommune beskrevet, blandt andet transporttid til hovedstaden.
1. Opbakning fra hele Byregion Fyn
Alle kommunerne i Byregion Fyn bakker op om en placering af en filial af politiskolen i Svend-
borg Kommune. Byregion Fyn har derfor af flere omgange rettet henvendelse til justitsministe-
ren med argumenter for placeringen og ser, at dette vil kunne styrke hele Fyn (se bilag 1).
Byregion Fyn gør blandt andet opmærksomhed på, at Fyns Politi har indgående erfaring fra
terrorbekæmpelsesindsatsen i København. Fyns Politi dækker hele øen, og betjener dermed
alt - lige fra kystbyer og nærstationer til større byer og socialt belastede områder.
Byregion Fyn gør ligeledes opmærksom på, at Fyn er hårdt ramt og har mistet mange ar-
bejdspladser. Samtlige kommuner har registreret en negativ ændring fra 2011 til 2013. Fyn
hører med andre ord til et af de geografiske områder i landet, der har oplevet et af de mest
dramatiske fald i antallet af arbejdspladser.
2. God infrastruktur – tæt på hovedstaden
En placering af politiskolen i Svendborg Kommune vil være et oplagt strategisk valg. F.eks. i
forhold til terrorberedskab og assistance i hovedstaden. Hertil kan det nævnes, at der er ca.
156 km fra Svendborg til hovedstaden, hvilket betyder en køretid på 1 time og 45 minutter
med en hastighed indenfor fartgrænserne jævnfør Kraks ruteplan. Køretiderne fra hovedsta-
den til resten af Danmark er med data fra Kraks ruteplan illustreret på nedenstående kort.
Side 3 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0004.png
Fyn ligger midt i landet, og når det drejer sig om transportmuligheder, rejsetider og rekrutte-
ringsmuligheder, er der kun få mere oplagte steder at vælge. Der er f.eks. mulighed for at
komme til Odense med bus eller tog flere gange i timen, og det tager ca. 40 min. Der ud over
er der motorvej mellem Svendborg og Odense, hvilket betyder, at man i bil kan komme til
Odense på blot 25 min. Ligesom der ligger en
helikopterlandingsplads
centralt i Svedborg.
Alt dette illustrerer Svendborgs centrale geografiske placering midt i landet. Fra Svendborg er
der
nem og hurtig adgang til
så godt som
hele landet
– både i forhold til det Danmark, der
ligger øst og det, der ligger vest for Storebælt.
Den gode infrastruktur vil få betydning for rekrutteringsmulighederne og ikke mindst for at nå
bredere ud, når der skal findes nye elever til skolen. Det kan være afgørende i forhold til det
politiske mål om at uddanne mange nye betjente de kommende år. Især også fordi alders-
grænsen på politiuddannelsen er blevet udvidet. Det betyder, at man kan komme på politisko-
len som f.eks. 42-årig. Derfor vil mange fremtidige ansøgere formentlig både være gift og har
børn, og vil have et ønske om hurtigt at kunne komme hjem til familien under uddannelsesfor-
løbet eller ønsker at bosætte sig med familien i et område, der ligger centralt placeret i Dan-
mark.
3. Træningsmuligheder for politiskolen
Der er meget optimale rammer for træning i området, blandt andet kan det nævnes:
At der i Ellested - ca. 20 km fra Svendborg - ligger et
køreteknisk
anlæg. Stedet har
Danmarks bedste glatbane, og der er også mulighed for træning på manøvrebaner
samt køreteknik i alle kategorier. Både politiet og forsvaret bruger allerede anlægget
og ekspertisen til at uddanne og træne deres personale.
Side 4 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0005.png
At der i Svendborg Kommune er tre forskellige
skydebaner
i området:
o
Rødskebølle Skyttecenter, Bodøvej 22, 5700 Svendborg med udendørs lang-
baner. Der er givet tilladelse til, at der kan skydes med pistol og maskinpistol
direkte mod ende volden i afstande fra 8 – 100 m i de almindelige kalibre op til
9 mm. Der er også mulighed for mørkeskydning. Der er følgende baner:
12 baner på 50 m distance
10 baner på 25 m distance
10 baner på 200 m distance.
o
Lunde skydebane, som politiet tidligere har brugt til øvelser, og som har de ret-
te sikkerheds- og miljøtilladelser til politiets skydninger.
Der er også mulighed
for mørkeskydning. Der er følgende baner:
10 baner på 25 m distance
9 baner på 50 m distance.
Midtby Hallen,
Johannes Jørgensensvej 10, 5700 Svendborg med indendørs
kortbaner.
o
At der ligger en stor
hundetræningsbane
på Englandsvej 35, 5700 Svendborg, som
allerede benyttes af politiet i dag.
Ligeledes er der mulighed for hundetræning i Sofielundskoven og i Hvidkilde næsten
1.600 ha fredsskov. I forhold til Hvidkilde kan det oplyses, at ejeren er meget positiv
overfor et samarbejde med politiet og Fyns Politi bruger allerede skovene til træning af
hunde.
At der er en beredskabstjeneste i Svendborg med de rette fysiske rammer og godken-
delser til afholdelse af brandøvelser m.v. Beredskabstjenesten har kursuslokaler og
brandskole på Poul Smeds Vej 20, 5700 Svendborg.
Side 5 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0006.png
I forhold til fysisk træning kan det også næves, at der i området er:
SG– huset på Ryttervej. Hvor der blandt andet er tre centrale haller, hvor man har bå-
de springgrave, indstillelige og fleksible springbrætter og fjedrende gymnastikgulv. Li-
geledes er der klatrevægge i området m.v.
Ved siden af SG-huset ligger
svømmehallen,
som både har 25 m baner, varmtvands-
bassin m.v.
Flere idrætsanlæg i området.
Der ud over er der i området masser af skove, som vil kunne benyttes til træning. Ligesom
vandet ved Svendborg giver mulighed for variation i træningen.
Alle de nævnte træningsmuligheder ligger geografisk tæt på Svendborg jf. nedenstående kort.
Køreteknisk anlæg
SG-Hus og svømmehal
4. Faglige synergier
Fyn er en uddannelses-ø og der er en bred vifte af uddannelser i området, som er med til at
give et rigtigt godt uddannelsesmiljø. Erfaringen siger, at der ikke i dag er problemer med at
rekruttere undervisere ej heller elever til politiskolen. Svendborgs centrale geografiske place-
ring gør, at det heller ikke vurderes at være noget problem for en filial i Svendborg.
I området ligger flere institutioner, hvor et samarbejde tænkes at kunne give gode synergier
begge veje. Blandt andet kan nævnes:
Ollerup Gymnastikhøjskole, som har en forberedende linje til politiskolen. Her er der
både fysisk og mental træning, ligesom samarbejde og kommunikation trænes. Der ud
Side 6 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0007.png
over bliver der undervist og trænet i de færdigheder, som kursisterne forventes at be-
sidde ved politiets optagelsesprøve.
Syddansk Universitet i Odense, som har Jura som en af de største studieretninger.
University College Lillebælt, som har en lang række kompetencer, der vil være rele-
vante for såvel grunduddannelsen som for efter- og videreuddannelsen.
Svendborg Erhvervsskole, som blandt andet har kompetencer inden for rapportsprog
og –skrivning.
AMU-Fyn, som har ekspertise inden for IT-kurser m.v.
I vedlagte bilag er UCL og Svendborg Erhvervsskoles kompetencer nærmere beskrevet.
5. Fysisk placering
5.1 Eksisterende bygninger
I forhold til de fysiske rammer er der flere mulige bygninger blandt andet et tidligere kursus-
center for Kriminalforsorgen (Højenvej 29) eller den tidligere AMU skole på Ryttervej 59.
For alle de nævnte bygninger gælder det, at de ligger tæt ved offentlig transport, motorvejen,
studieboliger, svømmehal, skove og andre træningsmuligheder.
Side 7 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0008.png
5.1 Nyt byggeri
En anden oplagt mulighed er at bygge nyt f.eks. sammen med nybygning af et topmoderne
maritimt uddannelsescenter på Svendborg Havn (SIMAC). Her vil der være mulighed for at
skabe et unikt uddannelsesmiljø sammen med SIMAc’s bachelor-studerende. Alternativt kan
der bygges nyt på en erhvervsgrund i området, hvor der er flere muligheder.
Side 8 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0009.png
5.3 Boliger til studerende / efter- og videre uddannelse
Til de studerende på grunduddannelsen er der mange bomuligheder. Blandt andet er der 460
ungdomsboliger,
Svendborg Erhvervsskole har 109 kollegieværelser, og der er 4.900 alme-
ne boliger. Der ud over er der mange private udlejningsmuligheder.
I forhold til
overnatningsmuligheder
til dem på efter- og videreuddannelse er der flere mulig-
heder blandt andet kan nævnes:
Hotel Svendborg (135 værelser)
Hotel Faaborg Fjord (126 værelser)
Hotel Christiansminde (98 værelser)
Danhostel Svendborg & Kursuscenter (80 værelser)
Hotel Ærø (49 værelser)
Rudkøbing Skudehavn (48 sengepladser)
Maersk Training Svendborg (47 værelser)
Stella Maris Hotel (36 værelser)
Hotel Troense (36 værelser)
Hotel Garni (18 værelser)
m.fl.
Der ud over kan det nævnes, at der arbejdes med en udviklingsplan for området ved Rytter-
vej, hvor der også vil kunne indtænkes andre overnatningsmuligheder for dem på efter- og
videreuddannelse m.v.
6. Ryttervej 59
Bygningen på Ryttervej vurderes at understøtte behovet for en politiskole på flere fronter, der-
for beskrives denne bygning nærmere. Blandt andet ligger den udenfor private boliger og der
er gode muligheder for at etablere afskærmning.
Side 9 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0010.png
Ryttervej 59 blev oprindeligt opført som skolebygning for AMU-Fyn, der indviede lokalerne i
1995. I 2007 blev bygningen købt af Svendborg Erhvervsskole og har indtil i dag været lejet
ud til f.eks. Aagaard smykker. I dag er der ingen lejere i ejendommen, og den kan derfor tages
i brug med dags varsel.
Bygningen er opført i to etager, hvor den underliggende etage er i plan med det omkringlig-
gende terræn. De to etager er bundet sammen med åbne trapper og en elevator. Bygningen
fremstår velholdt og robust med vægge i rød tegl, akustikregulerende lofter i troldtekt, klinke-
og hårdtræsgulve i indgangs- og fællesområder, linoleumsgulve i øvrige lokaler. Indgangsom-
rådet, der er åben i forhold til de to etager, er beriget af en stor kunstinstallation i form af et
træ placeret på hovedet – naturen er taget med ind i bygningen. Bygningen er robust og me-
get velholdt og er indflytningsklar, når det drejer sig om klimaskærm og indvendige overflader.
Der er 17 undervisningslokaler, toilet-, bade- og omklædningsrum med skabe. Flere steder
med mulighed for gruppearbejde. Der er gode ankomst- og parkeringsarealer foran bygnin-
gen. Der er en kantine med gode køkkenfaciliteter.
Side 10 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0011.png
I forlængelse af hovedbygningen er der 1800 kvm værkstedshaller incl. teorilokaler, som evt.
kunne bruges til gerningsstedslokaler, træningslokaler eller garage.
I en del af værkstedshallerne er bygningen højsikrede i Niveau 60, det er efter sigende den
højeste sikringsklasse. Der er dobbeltdetektering, seismisk glasbrudssikring samt rullegitre.
Under lofter (Dobbelt T og vafler) er der stålnet og antimask infrarød detektor mellem stålnet
og tagkonstruktion.
Der ud over kan følgende fakta nævnes:
Bygningen har et areal på 5954 kvm. Der er mulighed for udbygning op til 20.000 kvm
Der er mulighed for afskærmning omkring hele bygningen (se i øvrigt bilag 3A - C).
Tæt på offentlig transport – tog og bus.
Side 11 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0012.png
Sofielundskoven som ligger på den modsatte side af vejen kan bruges til forskellige
former for træning f.eks. hundetræning m.v.
Svømmehal og idrætscenter ligger 5 min. fra Ryttervej 59.
Mange rekreative ruter i området.
Kollegier i området med mulighed for flere.
Helikopterlandingsplads, som benyttes lejlighedsvis i forbindelse med flyvning af syge-
og tilskadekomne. Den ligger 5 min. fra Ryttervej 59.
Side 12 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0013.png
7. Højevej 29
Kriminalforsorgens tidligere Uddannelsescenter på Højevej 29 kan også være en mulighed i
forhold til placering af en filial af politiskolen. Der er:
Undervisningslokaler og gruppelokaler
Kantine
46 enkeltværelser med eget bad og tv
Areal på 2779 kvm med mulighed for udbygning
Mulighed for afskærmning.
Tæt på uddannelsescentret er der en skydebane, motorvej og togstation, ligesom der er mas-
ser af natur og skov til træning i området (jf. nedenstående kort)
Side 13 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
8. Hvordan arbejder Svendborg Kommune?
Hvis der træffes beslutning om placering af en filial af politiskolen i Svendborg Kommune, så
vil Svendborg Kommune selvfølgelig være behjælpelig i det videre forløb. Hertil kan det næv-
nes, at det er et enigt byråd som står bag ønsket om etablering af en filial af politiskolen i
Svendborg Kommune, hvilket også betyder, at sagen har topprioritet. Der ud over kan det
nævnes, at kommunens byggeafdeling ikke siger nej til ansøgninger, men bestræber sig på i
dialog med virksomheden eller borgerne at finde undersøge mulige løsninger på byggeplaner.
Side 14 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0015.png
Bilag 1 Fyn byder politiskole velkommen
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att: Justitsminister Søren Pind
Fyn, den 11. december 2015
Kære Søren Pind
Vi henvender os til dig i forlængelse af den henvendelse, du allerede har modtaget fra Svendborg
Kommune vedr. placeringen af den kommende politiskole. Med én fælles stemme vil vi gerne un-
derstrege, hvorfor Fyn – og ikke mindst Svendborg – er det oplagte valg, når den nye politiskole
skal finde sin endelige beliggenhed i Vestdanmark.
Svendborgs geografiske placering midt i landet taler for sig selv. Fra Fyn er der nem og hurtig ad-
gang til så godt som hele landet – både i forhold til det Danmark, der ligger øst og det, der ligger
vest for Storebælt. En kommende timemodel vil yderligere cementere Fyns centrale position. Det
vil få betydning for rekrutteringsmulighederne og ikke mindst for at nå bredere ud, når der skal
findes nye elever til skolen. Det kan få afgørende betydning i forhold til det politiske mål om at
uddanne mange nye betjente de kommende år.
Fyn er hårdt ramt og har mistet mange arbejdspladser
Det vil imidlertid ikke kun være en fordel for den nye politiskole at få en fynsk forankring. Det vil
også være godt for Fyn – ikke mindst Sydfyn. Mange områder i Danmark har nemlig oplevet et
mærkbart fald i antallet af arbejdspladser – især siden finanskrisen indtraf i 2008. Det gælder ikke
mindst på Fyn, hvor samtlige kommuner registrerede en negativ ændring fra 2011 til 2013. Fyn
hører med andre ord til et af de geografiske områder i landet, der har oplevet et af de mest drama-
tiske fald i antallet af arbejdspladser.
Fyn vil være et strategisk valg
Fyn ligger som nævnt midt i landet, og når det drejer sig om transportmuligheder, rejsetider og
rekrutteringsmuligheder, er der kun få mere oplagte steder at vælge. Herudover er Fyn en uddan-
nelses-ø, hvor vi samlet har stor erfaring både med de muligheder og de afledte behov, det giver.
I forhold til det forestående spørgsmål vedr. placeringen af en ny politikskole har Fyns Politi ind-
gående erfaring fra terrorbekæmpelsesindsatsen i København, og ikke mindst Svendborg har de
oplagte fysiske rammer. Fyns Politi dækker hele øen, og betjener dermed alt lige fra kystbyer og
nærstationer til større byer og socialt belastede områder.
Herudover tilbyder Fyn allerede i dag en række institutioner og faciliteter, der kan sikre en solid og
faglig synergieffekt – ikke mindst i nærheden af Svendborg. Således har Ollerup Gymnastikhøjsko-
le en forberedende linje til politiskolen. SDU i Odense har Jura som en af de største studieretnin-
ger. Midtfyns Efterskole har som den eneste i Danmark en egentlig politilinje, hvor der undervises i
’dagligdagen som betjent’, relevant lovgivning, konflikthåndtering, øvelser med politihunde, spor-
Side 15 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
bevaring og efterforskning. Endelig har UCL en lang række kompetencer, der vil være relevante for
såvel grunduddannelsen som for en efter og videreuddannelse.
Optimale fysiske rammer
Der er køreteknisk anlæg i Ellested samt en nyetableret hundetræningsbane i Svendborg, som alle-
rede i dag benyttes af politiet. I Svendborg-området er der tre skydebaner: Midtby Hallen, Rødske-
bølle Skydecenter og Lunde Skydebane. Sidstnævnte har politiet tidligere benyttet, og banen har de
rette sikkerheds- og miljøtilladelser til politiets anvendelse.
I forhold til den fysiske placering er der flere forskellige muligheder bl.a. ved den tidl. AMU-skole
på Ryttervej, Lunde Kursuscenter samt Kogtved Søfartsskole. Herudover er der f.eks. 4000 ledige
og oplagte kvadratmeter i Hulgade samt SKAT’s hidtidige ejendom, som nu desværre mister de
statslige medarbejdere. Endelig kunne det også overvejes at bygge nyt – evt. ved Svendborg Havn,
hvor SIMAC opfører et topmoderne maritimt uddannelsescenter.
Ny aldersgrænse giver behov for uddannelsesmuligheder i Vestdanmark
Aldersgrænsen på politiskolen er som bekendt blevet udvidet. Det betyder, at man kan komme på
politiskolen som f.eks. 42-årig. Derfor vil mange fremtidige ansøgere formentlig både være gift og
have børn. Hvis vi vil undgå, at for mange skal sige farvel til familien og rejse til København, skal
de have mulighed for at være sammen med familien under uddannelsesforløbet. I sidste ende giver
det med stor sandsynlighed også endnu bedre og mere tilfredse betjente.
Af denne grund vil vi på det varmeste gentage vores anbefaling af, at en ny politiskole bliver place-
ret vest for Storebælt – og meget gerne på Fyn. På den måde kan du som minister ligeledes være
med til at skabe en familievenlig uddannelse, der kan appellere til langt flere ansøgere.
Med venlig hilsen
Søren Steen Andersen
Borgmester (V)
Assens Kommune
Bjarne Nielsen
Borgmester (V)
Langeland Kommune
Kenneth Muhs
Borgmester (V)
Nyborg Kommune
Christian Thygesen
Borgmester (V)
Faaborg-Midtfyn Kommune
Anker Boye
Borgmester (S)
Odense Kommune
Lars Erik Hornemann
Borgmester (V)
Svendborg Kommune
Hans Luunbjerg
Borgmester (V)
Kerteminde Kommune
Morten Andersen
Borgmester (V)
Nordfyns Kommune
Jørgen Otto Jørgensen
Borgmester (S)
Ærø Kommune
Side 16 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0017.png
Bilag 2 Uddannelseskompetencer i området
University College Lillebælt - UCL
Kompetencerne er forankret i UCL’s uddannelser til socialrådgiver, pædagog og uddannelsen
i offentlig administration samt i deres afdeling for efter- og videreuddannelser. Langt de fleste
af de relevante medarbejdere har base i Odense, men i UCL løses opgaver i hele deres dæk-
ningsområde. Skønsmæssigt vil de have ca. 20 medarbejdere i form af erfarne undervisere,
hvis kompetencer er brugbare inden for forskellige fagområder i politiuddannelsen.
UCL har kompetencer inden for følgende temaer i den nye grunduddannelse:
Fag og profession
Magt og autoritet
Magtanvendelse og konflikthåndtering
Rapportsprog
Politi, kultur, etik og samfund
Relationsarbejde
På efteruddannelsesområdet har UCL kompetencer inden for kriminologi, ledelse og offentlig
administration.
Svendborg Erhvervsskole
Svendborg Erhvervsskole har et meget højt fagligt niveau svarende til kandidatniveau inden
for både samfundsvidenskab og naturvidenskab. Dermed kan de tilbyde et meget stærkt fag-
ligt miljø omkring uddannelsen. Deres undervisere er erfarne i at arbejde med det teoretiske
stof på en måde der successivt inddrager praksis i opgaveløsning både individuelt, og i større
og mindre grupper. De er engagerede og prioriterer den personlige kontakt med hver enkelt
elev. Synlig læring og anvendelse af feedback er en naturlig del af hverdagen og bidrager
væsentligt til elevernes faglige og personlige udvikling. Undervisningens faglige kvalitet og en
tæt dialog mellem undervisere og elever som en naturlig del sikrer det faglige niveau således
at eleverne bliver klædt på til at videre- og efteruddanne sig. Også på efter- og videreuddan-
nelsesområdet har de tilsvarende erfaring og viden.
De kan blandt andet bidrage i forhold til:
De har akademiske og pædagogiske kompetencer der kan undervise i niveauerne A-D
fx inden for:
o
Rapportsprog og – skrivning
o
Dokumentation- og rapportskrivning
Jurister der fx kan bidrage if. Grundlæggende lovkendskab, Magt og autoritet
Psykologer inden for temaet Psykisk førstehjælp og temaet om Udsatte og marginali-
serede grupper
Erfaring med Relations arbejde og i at arbejde med de dynamiske processer og betin-
gelser, der er grundlaget for sociale gruppers opståen, forandring, udvikling og opløs-
ning
Uddannelse inden for Idehistorie, der er relevant i forhold til etik og moral
IT-kompetencer i undervisergruppen med en meget bred faglig viden inden for Micro-
soft og Mac
o
Desuden har vi en yderst kompetent IT-afdeling med en høj faglighed
Side 17 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
Et veludviklet bibliotek som blandt andet også er kompetente inden for informations-
søgning
Førstehjælp
En bred vifte af samarbejdsrelationer med andre uddannelsesinstitutioner både inden
for deres eget regi og i mere generel betydning.
Side 18 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0019.png
Bilag 3 A Ryttervej 59 – Hovedbygningens underetage på 1004 kvm
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0020.png
Bilag 3 B Ryttervej 59 – Hovedbygningens stueetage på 3024 kvm
Side 20 af 21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Notat til Retsudvalget i forbindelse med Svendborg Kommunes foretræde d. 14/4-16 vedr. placering af politiskolen
1619262_0021.png
Bilag 3 C Ryttervej 59 Værkstedshaller – 1800 kvm
Side 21 af 21