Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 247
Offentligt
1617538_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. marts 2016
Forvaltningsretskontoret
Maiken Bøgelund Bek
2015-762-0007
1715607
REDEGØRELSE TIL FOLKETINGET
OM
FORVALTNINGENS ANVENDELSE AF
TVANGSINDGREB OG OPLYSNINGSPLIGTER
UDEN FOR STRAFFERETSPLEJEN
FEBRUAR 2016
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0002.png
Indholdsfortegnelse
1. Indledning...................................................................................................................................3
2. Kort oversigt over retssikkerhedslovens regler ......................................................................4
3. Erfaringerne med retssikkerhedsloven inden for udvalgte
forvaltningsområder...............................................................................................................5
3.1. Indledning ......................................................................................................................5
3.2. Beskæftigelsesministeriet ..............................................................................................6
3.3. Erhvervs- og Vækstministeriet.....................................................................................9
3.4. Miljø- og Fødevareministeriet ....................................................................................10
3.5. Skatteministeriet..........................................................................................................13
3.6. Justitsministeriets generelle vurdering af
retssikkerhedslovens anvendelse i praksis ................................................................15
4. Oversigt over bestemmelser vedtaget i 2015 med hjemmel til
at gennemføre tvangsindgreb, der er omfattet af
retssikkerhedsloven ..............................................................................................................17
4.1. Generelt ........................................................................................................................17
4.2. Bestemmelser, der viderefører hidtidige tilsvarende
bestemmelser................................................................................................................17
4.3. Bestemmelser, der udvider anvendelsesområdet for
gældende bestemmelser ..............................................................................................18
4.5. Nye hjemler, der giver offentlige myndigheder adgang til at
foretage tvangsindgreb, der er omfattet af
retssikkerhedsloven .....................................................................................................21
5. Sammenfatning ........................................................................................................................22
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1. Indledning
Ved lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter (herefter retssikkerhedsloven) blev der gennemført en
samlet regulering af en række spørgsmål, som vedrører tilfælde, hvor en
forvaltningsmyndighed har mulighed for uden for strafferetsplejen at foretage visse
former for tvangsindgreb uden forudgående retskendelse, herunder navnlig såkaldte
kontrol- og tilsynsbesøg. Loven regulerer endvidere visse spørgsmål, der kan opstå i
tilfælde, hvor borgere og virksomheder er forpligtede til at meddele oplysninger til en
forvaltningsmyndighed. Loven trådte i kraft den 1. januar 2005.
Loven bygger på betænkning nr. 1428/2003 udarbejdet af Retssikkerhedskommissionen,
der blev nedsat af justitsministeren i februar 2002.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at Justitsministeriet efter lovens ikrafttræden årligt
vil udarbejde en redegørelse til Folketinget om forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter omfattet af loven. Redegørelsen skal bl.a. indeholde
en omtale af eventuel ny lovgivning, der vedrører den offentlige forvaltnings adgang til at
foretage tvangsindgreb uden for strafferetsplejen, samt på udvalgte områder en omtale af
praksis med hensyn til anvendelse af tvangsindgreb uden for strafferetsplejen. Formålet
er at styrke den offentlige interesse og debat om borgernes retssikkerhed, jf.
Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3107. Justitsministeriet afgav den seneste
redegørelse til Folketinget den 24. februar 2015.
Af redegørelsen fra 2015 fremgår det, at det samlet set er Justitsministeriets opfattelse, at
der ikke er grundlag for at antage, at retssikkerhedsloven generelt har givet anledning til
væsentlige problemer i praksis i 2013, hverken i forhold til de virksomheder mv., hvor
der udføres kontrolbesøg, eller i forhold til myndighedernes tilrettelæggelse og udførelse
af kontrolbesøg mv. Herudover indeholder redegørelsen fra 2015 en oversigt over
bestemmelser i lovgivningen, der er vedtaget i perioden 1. januar 2014 – 31. december
2014, og som giver forvaltningsmyndigheder adgang til at gennemføre tvangsindgreb, der
er omfattet af retssikkerhedsloven. Af denne oversigt fremgår, at der i 2014 blev vedtaget
i alt 10 bestemmelser vedrørende forvaltningens adgang til at gennemføre tvangsindgreb
omfattet af retssikkerhedsloven.
Den foreliggende redegørelse indeholder – efter en kort oversigt over
retssikkerhedslovens regler i pkt. 2 – en omtale af praksis i 2014 på udvalgte områder
med hensyn til anvendelse af tvangsindgreb omfattet af loven, jf. pkt. 3. Redegørelsens
pkt. 4 indeholder en omtale af ny lovgivning vedtaget i 2015, der vedrører den offentlige
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0004.png
forvaltnings adgang til at foretage tvangsindgreb omfattet af loven, og pkt. 5 indeholder
en sammenfatning.
Ved lov nr. 525 af 6. juni 2007 blev § 1, stk. 5, i retssikkerhedsloven ophævet, således at
lovens regler om tvangsindgreb fra den 1. januar 2008 også gælder i tilfælde, hvor der
efter lovgivningen stilles krav om forudgående retskendelse. Baggrunden for denne
lovændring var, at de hensyn, der ligger bag retssikkerhedslovens kapitel 2 og 3, også gør
sig gældende for så vidt angår tvangsindgreb, som foretages efter indhentet retskendelse.
2. Kort oversigt over retssikkerhedslovens regler
Loven indeholder bl.a. generelle regler om den fremgangsmåde, som
forvaltningsmyndighederne skal følge ved gennemførelsen af et tvangsindgreb, som er
omfattet af loven (kapitel 2). Det er bl.a. fastsat, at tvangsindgreb kun må anvendes, hvis
mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet står i
rimeligt forhold til formålet med indgrebet (§ 2). Det er også bestemt, at en række af
forvaltningslovens regler – bl.a. reglerne om inhabilitet, partsaktindsigt, begrundelse og
klagevejledning – gælder ved gennemførelsen af tvangsindgreb omfattet af loven (§ 3).
Der er endvidere fastsat en pligt til under visse omstændigheder at gøre notat om
indholdet af oplysninger, som en myndighed modtager i en sag om iværksættelse af et
tvangsindgreb (§ 4).
Herudover er det fastsat, at myndigheden skal underrette parten forud for gennemførelsen
af et tvangsindgreb omfattet af loven (§ 5, stk. 1). Underretningen skal ske skriftligt
senest 14 dage, inden tvangsindgrebet gennemføres, og skal indeholde oplysninger om tid
og sted for indgrebet, retten til at lade sig repræsentere eller bistå af andre efter
forvaltningslovens § 8, hovedformålet med indgrebet og det faktiske og retlige grundlag
for indgrebet, jf. § 24 i forvaltningsloven (§ 5, stk. 2). Parten kan herefter gøre indsigelse
mod beslutningen inden for en frist fastsat af myndigheden. Fastholdes beslutningen, skal
dette inden eller senest samtidig med gennemførelsen af tvangsindgrebet begrundes
skriftligt over for parten, jf. § 24 i forvaltningsloven (§ 5, stk. 3).
Reglerne om underretning kan fraviges helt eller delvist i en række tilfælde. Det gælder,
hvis øjemedet med tvangsindgrebets gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående
underretning skulle gives (§ 5, stk. 4, nr. 1), hvis hensynet til parten selv taler for det,
eller partens rettigheder findes at burde vige for afgørende hensyn til andre private eller
offentlige interesser (§ 5, stk. 4, nr. 2), hvis det er nødvendigt af hensyn til rigets
udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til EU (§ 5, stk.
4, nr. 3), hvis øjeblikkelig gennemførelse af tvangsindgrebet efter forholdets særlige
karakter er påkrævet (§ 5, stk. 4, nr. 4), eller hvis forudgående underretning viser sig
umulig eller er uforholdsmæssig vanskelig (§ 5, stk. 4, nr. 5).
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
Loven indeholder desuden regler om pligt for myndigheden til at forevise legitimation i
forbindelse med gennemførelsen af et tvangsindgreb (§ 6), pligt til at udvise størst mulig
skånsomhed under et tvangsindgrebs gennemførelse (§ 7) samt pligt til i en række
tilfælde at udfærdige rapport om udførelsen af et tvangsindgreb (§ 8).
Loven indeholder endvidere regler om forholdet til strafferetsplejen ved gennemførelsen
af tvangsindgreb omfattet af loven (kapitel 3). Det er således fastsat, at hvis en
enkeltperson eller juridisk person med rimelig grund mistænkes for at have begået en
strafbar lovovertrædelse, kan tvangsindgreb over for den mistænkte med henblik på at
tilvejebringe oplysninger om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene
gennemføres efter reglerne i retsplejeloven om strafferetsplejen (§ 9, stk. 1). Det gælder
dog ikke, hvis tvangsindgrebet gennemføres med henblik på at tilvejebringe oplysninger
til brug for behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse af straf (§ 9, stk. 2). De
nævnte regler finder tilsvarende anvendelse, hvis der i sagen rettes et tvangsindgreb mod
andre end den mistænkte (§ 9, stk. 3). Den mistænkte kan under nærmere bestemte
betingelser meddele samtykke til fravigelse af reglerne i § 9, stk. 1 og 3 (§ 9, stk. 4).
Loven indeholder endelig en bestemmelse om retten til ikke at inkriminere sig selv mv. (§
10). Bestemmelsen indebærer bl.a., at hvis der er konkret mistanke om, at en
enkeltperson eller juridisk person har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf,
gælder bestemmelser i lovgivningen mv. om pligt til at meddele oplysninger til
myndigheden ikke i forhold til den mistænkte, medmindre det kan udelukkes, at de
oplysninger, som søges tilvejebragt, kan have betydning for bedømmelsen af den
formodede lovovertrædelse (§ 10, stk. 1).
3. Erfaringerne med retssikkerhedsloven inden for udvalgte forvaltningsområder
3.1. Indledning
Det er som nævnt forudsat i forarbejderne til retssikkerhedsloven, at den årlige
retssikkerhedsredegørelse skal indeholde en omtale af praksis på udvalgte områder med
hensyn til anvendelse af tvangsindgreb omfattet af loven.
Redegørelsen indeholder en beskrivelse af praksis inden for følgende ministeriers
områder: Beskæftigelsesministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Miljø- og
Fødevareministeriet og Skatteministeriet. Justitsministeriet har anmodet disse ministerier
om oplysninger vedrørende de enkelte kontrolmyndigheder inden for ministeriernes
forvaltningsområder.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0006.png
De nævnte ministerier er udvalgt på baggrund af, at der foretages et betydeligt antal
kontrolbesøg mv. inden for disse ministeriers områder, og at der er tale om kontrolbesøg
mv. inden for meget forskellige forvaltningsområder. Endvidere er det anført i
Retsudvalgets betænkning af 27. maj 2004 over lovforslag nr. L 96 (folketingsåret 2003-
04), at der i redegørelsen skal indgå de erfaringer med lovens anvendelse, som en række
forvaltningsmyndigheder – herunder Arbejdstilsynet, miljømyndighederne og
skattemyndighederne – vil indhøste i tiden efter lovens ikrafttræden.
Pkt. 3.2-3.5 nedenfor indeholder en omtale af praksis inden for de nævnte ministeriers
områder i 2014. Pkt. 3.6 indeholder på baggrund heraf Justitsministeriets generelle
vurdering af retssikkerhedslovens anvendelse i praksis.
3.2. Beskæftigelsesministeriet
3.2.1.
Inden for Beskæftigelsesministeriets område udføres kontrolbesøg mv., der er
omfattet af retssikkerhedsloven, af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering samt
Arbejdstilsynet. De oplysninger, som Justitsministeriet har modtaget fra
Beskæftigelsesministeriet, kan sammenfattes således:
Antal
politianmeldelser
i hele 2014
0
Antal kontrolbesøg
Måned
Uvarslede
Varslede
0
I alt
3
Styrelsen for Arbejdsmarked
November 2014 3
og Rekruttering
(lufthavnstilsyn)
Styrelsen for Arbejdsmarked
0
og Rekruttering
(virksomhedskontrol)
Arbejdstilsynet
November 2014 3.115
I alt
3.118
0
0
0
1.326
1.326
4.441
4.444
923
1 2
923
3.2.2.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
har oplyst, at alle de lufthavnstilsyn,
som styrelsen gennemførte i november 2014, var uvarslede. Det er sket med henvisning
til undtagelsesbestemmelsen i retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 5, hvorefter
forudgående underretning kan undlades, hvis underretning viser sig umulig eller
uforholdsmæssig vanskelig.
1
Arbejdstilsynet
foretog i 2014 228 politianmeldelser for manglende overholdelse af anmelderreglerne til Registret for
Udenlandske Tjenesteydere (RUT). De øvrige 695 politianmeldelser var for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
2
Arbejdstilsynet har siden 2002 haft mulighed for at udstede administrative bødeforelæg og dermed afslutte straffesager
uden at politianmelde den pågældende virksomhed. Antallet af afsluttede administrative bødeforelæg udgør 381 i 2014.
Arbejdstilsynet har endvidere siden 1. juli 2013 haft mulighed for at afgøre klare og ukomplicerede RUT-sager med et
administrativt bødeforlæg for RUT-overtrædelser. Antallet af administrative bødeforelæg for RUT-overtrædelser udgør
312 i 2014. Det opgjorte tal i skemaet indeholder ikke antallet af administrative bødeforlæg.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0007.png
De uvarslede lufthavnstilsyn har ifølge Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering ikke
givet anledning til indvendinger fra de kontrollerede. Ved kontrollen har samtlige
kontrollerede fået udleveret en pjece, hvori de bl.a. orienteres om hjemlen til kontrollen i
§ 91 b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., formålet med kontrollen og det eventuelle
videre forløb.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har endelig oplyst, at den praktiske
anvendelse af retssikkerhedslovens regler i forbindelse lufthavnstilsynene ikke har givet
anledning til problemer.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har herudover hjemmel til at gennemføre
virksomhedskontroller i medfør af § 91 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., men der
har ikke været gennemført sådanne virksomhedskontroller i 2014.
3.2.3.
Arbejdstilsynet
har oplyst, at de uvarslede kontrolbesøg er foretaget efter
retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 1, hvorefter forudgående underretning om
gennemførelse af en beslutning om iværksættelse af et tvangsindgreb kan undlades, hvis
øjemedet med tvangsindgrebet ellers ville forspildes.
Arbejdstilsynet har desuden oplyst, at det – på samme måde som oplyst til brug for
redegørelserne om praksis i de foregående år – ikke kan udelukkes, at der sker anvendelse
af undtagelsesbestemmelsen i retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 4, hvorefter
forudgående underretning om gennemførelse af en beslutning om iværksættelse af et
tvangsindgreb kan undlades, hvis øjeblikkelig gennemførelse af tvangsindgrebet efter
forholdets særlige karakter er påkrævet. Dette kan være relevant i tilfælde, hvor der er
behov for at standse en bestemt arbejdsproces eller lignende, hvor øjeblikkelig
gennemførelse af tvangsindgrebet efter forholdets særlige karakter påkræver, at tilsynet
gennemføres uden forudgående underretning.
Arbejdstilsynet har oplyst, at tilsynet i 2014 har modtaget én klage vedrørende forløbet af
et varslet kontrolbesøg. Virksomheden var utilfreds med emnerne, de tilsynsførende
fokuserede på under besøget.
Arbejdstilsynet har endvidere oplyst, at de uvarslede kontrolbesøg har givet anledning til
samlet ni klagesager vedrørende Arbejdstilsynets myndighedsudøvelse. Det er i den
forbindelse bl.a. blevet gjort gældende, at den tilsynsførende fra Arbejdstilsynet ved en
ulykkesundersøgelse havde overdramatiseret en konkret situation i forbindelse med en
ulykke, at ejeren af en virksomhed mente, at han var blevet unødigt mistænkeliggjort ved
et tilsynsbesøg, at Arbejdstilsynet ikke har behandlet ensartede overtrædelser af
arbejdsmiljøloven ens, at et tilsynsbesøg tog for lang tid, og at besøget dermed trak for
mange ressourcer fra virksomheden, at Arbejdstilsynet havde udfyldt en besøgsrapport
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0008.png
forkert, og på denne baggrund ikke kunne give en reaktion/afgørelse, at den
tilsynsførende fra Arbejdstilsynet vurderede en konkret ulykkesrisiko mere alvorlig end
nødvendig, samt at den tilsynsførende overreagerede i forbindelse med, at han afværgede
en farlig situation.
Arbejdstilsynet har endvidere orienteret om en sag, hvor en bygherre – som var utilfreds
med et kontrolbesøg – forsøgte at hindre, at den tilsynsførende gennemførte besøget.
Arbejdstilsynet har efterfølgende politianmeldt bygherren for bl.a. trusler om vold
fremsat mod Arbejdstilsynets tilsynsførende
Herudover har Arbejdstilsynet orienteret om en sag, hvor en borger bl.a. klagede til
Beskæftigelsesministeriet over Arbejdstilsynets myndighedsudøvelse i forbindelse med et
tilsyn på dennes private ejendom, hvor Arbejdstilsynet førte tilsyn med en virksomhed,
som udførte tømrerarbejde på stedet. Klagen omhandler bl.a. følgende punkter: 1) at
Arbejdstilsynet havde ført tilsyn på klagers ejendom uden forudgående tilladelse fra ham,
2) at Arbejdstilsynet ikke forud for tilsynet havde underrettet klager om tilsynet, og 3) at
Arbejdstilsynet heller ikke efter tilsynet havde underrettet klager om dette.
Arbejdstilsynet har oplyst, at Beskæftigelsesministeriet ikke fandt grundlag for at
kritisere, at Arbejdstilsynet aflagde et tilsynsbesøg på ejendommen, og at det skete uden
forudgående information. Med hensyn til klagerens indsigelse om, at Arbejdstilsynet
heller ikke efter tilsynet havde underrettet om dette, har Arbejdstilsynet efter den
konkrete sag fundet anledning til at genoverveje, om Arbejdstilsynet fremover mere
systematisk skal underrette om besøg i sager, hvor der kan være tvivl om, hvorvidt der er
tale om en husundersøgelse, jf. retssikkerhedslovens § 1, stk. 1, nr. 1. De under pkt. 3
nævnte genovervejelser har resulteret i justeringer i Arbejdstilsynets kvalitetsprocedure
G-001 om tilsyn med arbejde i arbejdsgivers, ansattes eller andres private bolig.
3
Arbejdstilsynet har herudover oplyst, at der ved ingen af de politianmeldelser, der er
foretaget i 2014, er opstået spørgsmål om gennemførelse af tvangsindgreb omfattet af
3
Justeringerne i kvalitetsproceduren bestod bl.a. i tilføjelsen af følgende tekstafsnit:
”De borgere/ejere, som skal
modtage et tilsynsbesøg i deres eget hjem, skal altid informeres inden tilsynet og have haft lejlighed til at komme med
indsigelser (informationen til borgeren kan godt ske umiddelbart inden tilsynet).”, ”Hvis borgeren/ejeren er til stede,
skal du identificere dig og fortælle, at du vil gennemføre et tilsyn med arbejdsmiljøet. Hvis ejeren godkender dette,
gennemfører du tilsynet.”, ”Hvis ejeren ikke er til stede, gennemfører du tilsynet. Husk dog altid at efterlade en grøn
underretningsblanket, jf. nedenfor.”
samt
”Husk ’Arbejdstilsynets besøg på din adresse i dag’ (den grønne
underretningsblanket). Ved tilsyn i private hjem, skal du altid aflevere blanketten ’Arbejdstilsynets besøg på din
adresse i dag’. Skrivelsen skal afleveres ved tilsyn i private lokaliteter, der benyttes som beboelse. Skrivelsen skal også
afleveres hvis du har ført tilsyn på steder, hvor der normalt ikke er offentlig adgang – fx lagerlokaler, baglokaler til
butikker, stalde, lader og garager. Du skal ikke aflevere skrivelsen ved udendørslokaliteter så som marker,
gårdspladser og haver, samt byggerier, der ikke har karakter af at fungere som beboelse/ejendom. Hvis du er i tvivl, så
aflever skrivelsen. Er ejeren/borgeren ikke hjemme, afleverer du skrivelsen i postkassen eller andet sted, hvor
borgeren/ejeren må forventes at finde skrivelsen. Husk også at aflevere en besøgsrapport med afkrydsning i feltet
”Besøget er gennemført for at føre tilsyn med ansatte fra andre virksomheder, der udfører arbejde hos jer”.”
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0009.png
loven eller spørgsmål om anvendelse af pligt til at meddele oplysninger til den offentlige
forvaltning.
Arbejdstilsynet har endelig oplyst, at det er Arbejdstilsynets erfaring, at anvendelsen af
retssikkerhedslovens regler i øvrigt ikke har givet anledning til problemer i praksis ved
gennemførelse af kontrolbesøg i virksomhederne eller i forbindelse med
politianmeldelser.
3.3.
Erhvervs- og Vækstministeriet
3.3.1.
Inden for Erhvervs- og Vækstministeriets område har Justitsministeriet anmodet
om oplysninger vedrørende den kontrolvirksomhed, som foretages af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen inden for konkurrenceområdet. De oplysninger, som Justitsministeriet
har modtaget fra Erhvervs- og Vækstministeriet, kan sammenfattes således:
Antal
politianmeldelser
i hele 2014
6
Antal kontrolbesøg
Måned
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Uvarslede
Varslede
0
I alt
2
November 2014
4
2
3.3.2.
Erhvervs- og Vækstministeriet har oplyst, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
foretog to kontrolbesøg omfattet af reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 2, jf. § 1, stk.
1, i november 2014.
Erhvervs- og Vækstministeriet har desuden oplyst, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens kontrolbesøg blev foretaget uvarslet efter retssikkerhedslovens § 5,
stk. 4, nr. 1, hvorefter øjemedet med tvangsindgrebets gennemførelse ville forspildes,
hvis forudgående underretning skulle gives, da formålet med undersøgelsen ville
forspildes, hvis forudgående underretning skulle gives. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens vurderede således, at der ved det pågældende kontrolbesøg var risiko
for, at eventuel dokumentation for den formodede overtrædelse af konkurrenceloven ville
blive bortskaffet, såfremt forudgående varsling blev givet.
Erhvervs- og Vækstministeriet har endvidere oplyst, at det ene af de to foretagne
kontrolbesøg gav anledning til indvendinger. Indvendingen kom fra en forening, hvis
direktør tillige var ansat i den kontrolundersøgte virksomhed. Foreningen var ikke en del
af kontrolundersøgelsen, men da Konkurrence- og forbrugerstyrelsen ikke kunne
udelukke, at direktøren varetog sit arbejde i den kontrolundersøgte virksomhed fra
4
November
er valgt som værende den meste repræsentative af månederne september, oktober og november i 2014, da
der i hele 2014 alene blev foretaget i alt fem kontrolundersøgelser.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0010.png
foreningens forretningsadresse, foretog styrelsen også et kontrolbesøg på foreningens
adresse på baggrund af en særkilt kendelse rettet mod virksomheden og dens eventuelle
aktiviteter på foreningens adresse. Efter kontrolbesøget fremkom foreningen med
indvendinger over styrelsens besøg på foreningens adresse. Styrelsen har besvaret
foreningens henvendelse og redegjort for baggrunden for besøget.
Erhvervs- og Vækstministeriet har herudover oplyst, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen i hele 2014 foretog politianmeldelse i seks sager, hvor der er
gennemført eller opstået spørgsmål om gennemførelse af tvangsindgreb, som er omfattet
af loven, og/eller hvor der er anvendt eller opstået spørgsmål om anvendelse af en pligt til
at meddele oplysninger til den offentlige forvaltning.
Erhvervs- og Vækstministeriet har yderligere bemærket, at Konkurrence- og
Forbrugestyrelsen er opmærksom på, at retssikkerhedsloven indebærer en arbejdsdeling
mellem forvaltningen og politiet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er derfor i tæt og
løbende dialog med Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
med henblik på at afklare, hvilken myndighed der i den enkelte sag er kompetent til at
foretage den relevante sagsoplysning.
3.4. Miljø- og Fødevareministeriet
3.4.1.
Inden for Miljø- og Fødevareministeriets område
5
udføres kontrolbesøg mv., der er
omfattet af retssikkerhedsloven, af kommuner, regioner, Fødevarestyrelsen,
Miljøstyrelsen, NaturErhvervstyrelsen og Naturstyrelsen. De oplysninger, som
Justitsministeriet har modtaget fra Miljø- og Fødevareministeriet, kan sammenfattes
således:
Antal
Politianmeldelser
i hele 2014
153
0
Antal kontrolbesøg
Måned
Kommuner
6
Regioner
7
September – november
2014
September 2014
Uvarslede Varslede
607
0
1520
47
I alt
2127
47
En række statslige myndigheder (SKAT, Forsvarsministeriet, Søfartsstyrelsen) fører tilsyn med visse af Miljø- og
Fødevareministeriets regler. Tilsyn udført af disse myndigheder er ikke medtaget, medmindre Miljø- og
Fødevareministeriet har foretaget politianmeldelser på baggrund af disse tilsyn. Politianmeldelser foretaget på baggrund
af oplysninger fra andre myndigheder, som de pågældende myndigheder har fået i forbindelse med tilsyn efter anden
lovgivning, er ikke medtaget. Natur- og Miljøklagenævnet har desuden oplyst, at nævnet ikke har benyttet sig af
hjemlen i § 16 i lovbekendtgørelse nr. 1620 om Natur- og Miljøklagenævnet af 8. december 2015, hvorefter nævnet,
hvis det skønnes nødvendigt for at træffe afgørelse i en klagesag, mod behørig legitimation og uden retskendelse har
samme adgang til offentlige og private ejendomme, lokaliteter og transportmidler og til herunder at foretage
undersøgelser, fotografere, kopiere eller medtage dokumenter og andre genstande, som myndighederne har efter den
lovgivning, som den påklagede afgørelse er truffet efter.
6
87 kommuner har bidraget til redegørelsen.
7
3 regioner har bidraget til redegørelsen.
5
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0011.png
Fødevarestyrelsen
Miljøstyrelsen
NaturErhvervstyrelsen
Naturstyrelsen
I alt
Oktober 2014
Oktober/November
2014
September 2014
November 2014
September – november
2014
8236
7
1509
0
10359
20
34
185
23
1829
8256
41
1694
23
12188
365
14
609
6
1147
3.4.2.
Kommunerne
har indberettet at have anvendt undtagelsesbestemmelserne i
retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 1, 2, og 5, hvorefter forudgående underretning kan
undlades af hensyn til at øjemedet med tvangsindgrebets gennemførelse ville forspildes
(nr.
1),
hvor hensynet til parten selv taler for det, eller hvor partens rettigheder findes at
burde vige for afgørende hensyn til andre private eller offentlige interesser
(nr. 2),
og
hvor forudgående underretning kan undlades, hvis underretningen viser sig umulig eller
uforholdsmæssig vanskelig
(nr. 5).
Kommunerne har oplyst, at der har været 53 indsigelser
8
vedrørende de varslede
kontrolbesøg mv., hvoraf 20 har vedrørt tilfælde, hvor der er blevet anmodet om ændring
af tidspunktet for kontrolbesøget. Kommunerne har endvidere oplyst, at de uvarslede
kontrolbesøg har givet anledning til en enkelt indvending, hvor en virksomhed ikke
ønskede besøg af en medarbejder, som virksomheden tidligere havde fået et forbud af.
Hos en enkelt kommune gav kontrolbesøgene anledning til 13 indsigelser. Det er
imidlertid ikke oplyst, i hvilket omfang besøgene var varslede.
Om erfaringerne med den praktiske anvendelse af retssikkerhedsloven har kommunerne
anført, at de generelt set ikke oplever problemer i forhold til anvendelsen af
retssikkerhedsloven.
En række af kommunerne oplyser endvidere, at kombinationen af varslet og uvarslet
tilsyn fungerer fint. Kommunerne oplyser bl.a., at de uvarslede tilsyn giver mulighed for
at opleve virksomhederne ved ”normal drift” og ikke, når der er ryddet op. Der er
herigennem mulighed for at blive opmærksom på væsentlige lovovertrædelser, som ellers
kunne skjules eller ændres ved forudgående varsel.
Flere kommuner påpeger desuden de positive aspekter ved de varslede kontrolbesøg. Det
fremhæves bl.a., at virksomhederne/landbrugene er tilfredse med, at de i hovedparten af
tilfældene modtager en varsling af kontrolbesøget, således at nødvendig dokumentation er
klar ved tilsynet. En enkel af kommunerne oplyser yderligere, at kommunen har god
erfaring med varslede tilsyn, da det er kommunens opfattelse, at virksomhederne ved
8
12 kommuner har oplevet, at kontrolbesøget kan give anledning til indsigelser. Af disse tolv kommuner har otte be-
skrevet indsigelsernes nærmere karakter.
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
denne type kontrolbesøg er forberedte og har afsat ressourcer i form af personale og tid til
tilsynet.
Én kommune oplyser, at virksomhederne typisk er noget uforstående over for det
formelle i varslingen.
En anden kommune oplyser bl.a., at det kan være tidskrævende at foretage flere
underretninger om tilsynsbesøg, da der i en del tilfælde meldes afbud, således at nye
tilsynstidspunkter skal aftales.
En tredje kommune oplyser, at kommunen har oplevet, at underretninger om varslede
besøg, der er sendt til virksomheder via digital post ikke er blevet læst, og disse
kontrolbesøg dermed i praksis har fungeret som uvarslede kontrolbesøg. Kommunen
understeger, at de pågældende virksomheder efterfølgende er blevet orienteret om
reglerne og har accepteret tilsynene.
En fjerde kommune bemærker, at kommunen anvender en mellemversion af varslet og
uvarslet kontrolbesøg, hvor tilsynet aftales med virksomheden. Dette kan ske med kortere
frist end 14 dage, hvis kommunen ønsker at føre tilsyn med en bestemt aktivitet og derfor
har behov for at sikre sig, at aktiviteten pågår, eller hvis kommunen får kendskab til
aktiviteten med mindre end 14 dages varsel.
I lighed med sidste års redegørelse, anfører flere kommuner, at formidlingen af
retssikkerhedsloven er et problem, når der varsles et tilsyn. Ord som f.eks.
”tvangsindgreb”, ”selvinkriminering” og ”Retten til at lade sig bistå” kan godt skabe en
negativ forventning til, hvad tilsynet kan komme til at handle om, og give problemer i
forhold til kommunikationen med virksomhederne.
3.4.3.
Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst, at i det omfang
regionerne
har foretaget
kontrolbesøg, så har disse besøg været varslet, hvorfor regionerne ikke har anvendt
undtagelsesbestemmelserne i retssikkerhedslovens § 5, stk. 4. De varslede kontrolbesøg
har efter det oplyste ikke givet anledning til indsigelser.
Regionerne har ingen bemærkninger til den praktiske anvendelse af retssikkerhedsloven.
3.4.4
Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst, at de uvarslede kontrolbesøg er foretaget
efter retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 1, hvorefter øjemedet med tvangsindgrebets
gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående underretning skulle gives, og lovens § 5,
stk. 4, nr. 3, der giver adgang til at undlade forudgående underretning, hvis det er
nødvendigt af hensyn til rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser,
herunder forholdet til EU.
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0013.png
Miljø- og Fødevareministeriet har desuden oplyst, at hverken de varslede eller de
uvarslede kontrolbesøg foretaget af Miljøstyrelsen og NaturErhvervstyrelsen har givet
anledning til indvendinger.
9
Ved et enkelt af de varslede kontrolbesøg foretaget af
Naturstyrelsen var der ønske om en udskydelse af datoen for tilsynet, hvilket blev
efterkommet. Miljø- og Fødevareministeriet har herudover oplyst, at et enkelt af de
uvarslede kontrolbesøg foretaget af Fødevarestyrelsen gav anledning til indsigelse
vedrørende tidspunktet og omfanget af kontrollen.
Om erfaringerne med den praktiske anvendelse af restsikkerhedsloven i forbindelse med
Miljø- og Fødevareministeriets egne kontrolbesøg er det oplyst, at
NaturErhvervstyrelsen
løbende sikrer sig, at reglerne i retssikkerhedsloven overholdes i forbindelse med
kontrolbesøg, herunder at der informeres om relevant lovgivning (herunder rettigheder),
at der forevises legitimation, at der udvises skånsomhed under gennemførelsen af
kontrollen, og at retten til ikke at inkriminere sig selv ikke tilsidesættes.
Miljø- og Fødevareministeriet har herudover oplyst, at i lighed med foregående år har
flere virksomheder i forbindelse med
Fødevarestyrelsens
kontrolvirksomhed over for
styrelsen givet udtryk for, at de finder udlevering af retssikkerhedsblanketten og
information om deres rettigheder flere gange om året unødvendigt. Virksomhederne vil
hellere i gang med kontrolbesøget. Miljø- og Fødevareministeriet oplyser samtidig, at der
på Fødevarestyrelsens område er udtrykt generel tilfredshed med den oplysning, der gives
om muligheden for at lade sig bistå ved kontrolbesøget.
Om erfaringerne med den praktiske anvendelse af retssikkerhedsloven i forbindelse med
Miljø- og Fødevareministeriets egne kontrolbesøg, har ministeriet i øvrigt oplyst, at
enheden Kemikalieinspektionen under
Miljøstyrelsen
fremhæver, at det kan give
anledning til bemærkninger fra virksomheder, herunder importører og forhandlere, at
Kemikalieinspektionen uden at betale for det har ret til at udtage produkter, og at det ikke
er en lille omkostning, som virksomhederne får derved. Nogle virksomheder har også
udtrykt utilfredshed med, at inspektionen skal have to identiske produkter, når
forhandleren kun har få produkter på lager. Miljøstyrelsen har endvidere bemærket, at
flere produkter bliver udtaget over netbutikker, hvilket kan indebære en længere proces
med at få fremsendt produkterne, ligesom det kan være svært at komme i kontakt med
virksomheder. Desuden oplever Miljøstyrelsen, at digital post kan være en udfordring.
Endelig har Miljø- og Fødevareministeriet oplyst, at
Naturstyrelsen
ikke oplever
problemer med den praktiske anvendelse af retssikkerhedslovens regler.
9
På jordbrugsområdet i NaturErhvervstyrelsen er der ikke foretaget registreringer af eventuelle indvendinger.
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0014.png
3.5. Skatteministeriet
3.5.1.
De oplysninger, som Justitsministeriet har modtaget fra Skatteministeriet, kan
sammenfattes således:
Antal
Politianmeldelser
i hele 2014
Ikke oplyst
Antal kontrolbesøg
Måned
SKAT
10
November 2014
Uvarslede
916
Varslede
651
I alt
1.567
3.5.2.
Skatteministeriet har oplyst, at SKAT i ovennævnte sager har opgjort antallet af
sager, der er afsluttet i november måned 2014, og hvor der under sagens behandling har
været foretaget tvangsindgreb efter retssikkerhedslovens kapitel 2, jf. § 1, stk. 1.
Skatteministeriet har oplyst, at visse uvarslede kontrolbesøg er foretaget efter
retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 1, hvorefter øjemedet med tvangsindgrebets
gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående underretning skulle gives, og lovens § 5,
stk. 4, nr. 3, der giver adgang til at undlade forudgående underretning, hvis det er
nødvendigt af hensyn til rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser,
herunder forholdet til EU.
Skatteministeriet har herudover oplyst, at tvangsindgreb ved udbetalingskontrol af såkaldt
negativ moms sker uden varsel efter retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 2, hvorefter
forudgående underretning bl.a. kan undlades, hvis partens rettigheder findes at burde vige
for afgørende hensyn til offentlige interesser. Det skyldes, at den pågældende virksomhed
har krav på udbetaling af negativ moms inden 3 uger fra tidspunktet for rettidig angivelse,
og at Skatteministeriet efter udbetalingsfristens udløb skal forrente det angivne beløb.
Der er ikke foretaget registrering af indsigelser i forbindelse med varslede eller uvarslede
tvangsindgreb.
Der er heller ikke foretaget registrering af, om et tvangsindgreb har givet anledning til
politianmeldelse, ligesom der heller ikke sker særskilt registrering af pålæg om
oplysningspligt. Skatteministeriet har i den anledning imidlertid oplyst, at et dækkende
billede af straffesager kan illustreres af antallet af tiltalebegæringer til politiet i sager
vedrørende overtrædelser af skatte-, afgifts- og toldlovgivningen, hvor frihedsstraf kan
komme på tale, antallet af administrativt udstedte bødeforlæg og sager, der er afsluttet af
anklagemyndigheden
11
. Skatteministeriet har sammenfattende opgjort antallet for 2014
således:
10
11
Kontrolopgaver foretaget af SKAT indsats.
SKAT har af hensyn til retssikkerheden sikret funktionsadskillelse mellem SKATs kontrolsager og de straffesager,
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0015.png
Tiltalerejsninger
Administrative bødeforlæg
Afsluttet ved anklagemyndighed
I alt
707
2.281
654
3.642
Skatteministeriet har endelig oplyst, at den praktiske anvendelse af retssikkerhedsloven
ikke giver ministeriet anledning til bemærkninger.
3.6. Justitsministeriets generelle vurdering af retssikkerhedslovens anvendelse i
praksis
3.6.1.
De ministerier, hvorfra Justitsministeriet har modtaget oplysninger om praktiske
erfaringer med retssikkerhedsloven, foretager tilsammen et meget betydeligt antal
tvangsindgreb, der er omfattet af loven.
Generelt set er der ikke i de høringssvar, som Justitsministeriet har modtaget, rejst
væsentlige spørgsmål i forhold til den praktiske anvendelse af retssikkerhedsloven. Ud af
det samlede talmateriale er det kun sket i ganske få tilfælde, at virksomheder har fremsat
indsigelse eller er kommet med indvendinger i forhold til varslede eller uvarslede
kontrolbesøg.
Som det fremgår af pkt. 3.2-3.5 ovenfor, synes den praktiske anvendelse af
retssikkerhedsloven ikke generelt at give anledning til vanskeligheder. Kommunerne har
fremhævet, at der ses at være en god erfaring med anvendelsen af både varslede og
uvarslede kontrolbesøg. Kommunerne har i den forbindelse bl.a. anført, at
virksomhederne, herunder landbrugerne, er tilfredse med, at de i hovedparten af
tilfældene modtager et varslingsbrev, således at nødvendig dokumentation er klar ved
tilsynet, mens der for så vidt angår de uvarslede besøg anføres, at disse giver mulighed
for at opleve virksomheder ved ”normal drift”, og ikke når der er ryddet op.
Imidlertid har flere kommuner i lighed med hvad der blev anført i forbindelse med
redegørelsen fra 2015, anført, at man oplever, at lovens terminologi bidrager til at skabe
en negativ forventning til, hvad et tilsyn vil komme til at omhandle og indebære.
Som det også er anført i de tidligere redegørelser, fandtes der før retssikkerhedsloven
ikke generelle regler i lovgivningen om forudgående skriftlig varsling af kontrolbesøg
mv. Formålet med varslingsreglerne er på den baggrund at tilgodese de berørte borgeres
hvor SKAT har mulighed for at udstede administrative bødeforelæg.
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0016.png
og virksomheders retssikkerhed på samme måde som forvaltningslovens regler om
partshøring.
Som det også er anført i de tidligere redegørelser, bygger retssikkerhedsloven således
bl.a. på det synspunkt, at borgerne og virksomhederne kan have et retssikkerhedsmæssigt
behov for på forhånd at blive orienteret om, at en forvaltningsmyndighed påtænker at
foretage et tvangsindgreb, sådan at de pågældende har mulighed for at komme med
indsigelser herimod og få vurderet sådanne indsigelser. Det er derfor fortsat
Justitsministeriets vurdering, at almindelige hensyn til borgernes og virksomhedernes
retssikkerhed taler for en ordning af den nævnte karakter.
3.6.2.
For så vidt angår det forholdsvis store antal uvarslede kontrolbesøg, som navnlig
gennemføres inden for fødevareområdet, kan Justitsministeriet henholde sig til det, som
er anført herom i de tidligere retssikkerhedsredegørelser (jf. bl.a. redegørelse nr. R9 af 25.
februar 2015, side 7). Her anføres bl.a. følgende:
”Som nærmere redegjort for […] ovenfor kan forudgående underretning bl.a. undlades, hvis øjemedet
med tvangsindgrebets gennemførelse ellers ville forspildes, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 1.
Om anvendelsesområdet for denne undtagelsesbestemmelse fremgår det af lovforslagets bemærkninger
og justitsministerens besvarelse af spørgsmål 10 og 11 af 9. januar 2004 fra Folketingets Retsudvalg (L
96 – bilag 24), at den ikke kun finder anvendelse, hvis det ud fra de konkrete omstændigheder skønnes,
at formålet med et kontrolbesøg ellers ville være forspildt. Bestemmelsen finder således også
anvendelse i tilfælde, hvor det generelt må antages, at øjemedet med kontrollen ville blive forspildt,
hvis den pågældende borger eller virksomhed var ”advaret” forinden. Hermed sigtes der bl.a. til
tilfælde, hvor et kontrolbesøg mv. efter sin generelle karakter vil gå ud på at kontrollere et
”øjebliksbillede”, f.eks. hygiejnetilstanden i en restaurant eller i en fødevarevirksomhed.
Særligt med hensyn til fødevareområdet bemærkes, at det under behandlingen af lovforslag nr. L 96
blev forudsat, at der også efter gennemførelsen af loven vil kunne foretages et stort antal uvarslede
kontrolbesøg mv. Fødevareministeriet oplyste i den forbindelse, at ca. 18 pct. af de kontrolbesøg, som
Fødevareministeriet årligt udfører, var anmeldt forinden, og at ca. 82 pct. ikke var anmeldt. Det blev
tilkendegivet, at Fødevareministeriet efter gennemførelsen af retssikkerhedsloven grundlæggende ville
have samme muligheder for at udøve kontrol som hidtil, og det blev under behandlingen af lovforslaget
oplyst, at der ikke kunne forventes at blive tale om nogen nævneværdig stigning i antallet af
forhåndsanmeldte tilsyn. Der kan i den forbindelse også henvises til, at kontrolbesøgene på
fødevareområdet som følge af de gældende EU-regler som altovervejende hovedregel skal foretages
uanmeldt. Som nævnt giver retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 3, hjemmel til at undlade forudgående
underretning, hvis det er nødvendigt af hensyn til rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske
interesser, herunder forholdet til EU.”
På den baggrund giver det forholdsvis store antal uvarslede kontrolbesøg ikke
Justitsministeriet anledning til bemærkninger.
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0017.png
3.6.3.
Det oplyste om antallet af politianmeldelser, der er foretaget af de adspurgte
myndigheder, giver ikke Justitsministeriet anledning til bemærkninger.
3.6.4.
Samlet set er det på baggrund af de foreliggende oplysninger Justitsministeriets
opfattelse, at der ikke er grundlag for at antage, at retssikkerhedsloven generelt har givet
anledning til problemer i den periode, som ministeriernes høringssvar angår.
4. Oversigt over bestemmelser vedtaget i 2015 med hjemmel til at gennemføre
tvangsindgreb, der er omfattet af retssikkerhedsloven
4.1. Generelt
Med udgangspunkt i princippet i grundlovens § 72 om boligens ukrænkelighed tilstræber
Justitsministeriet i forbindelse med den lovtekniske gennemgang af andre ministeriers
lovforslag at sikre, at der ikke unødigt medtages bestemmelser, der gør det muligt for
offentlige myndigheder at skaffe sig adgang til privat ejendom.
I den forbindelse kan der henvises til Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet fra
2005, side 39, hvor det bl.a. er anført, at det i hvert enkelt tilfælde nøje må overvejes, om
det overhovedet er nødvendigt – med eller uden retskendelse – at tillægge offentlige
myndigheder adgang til privat ejendom, herunder om andre og mindre indgribende
kontrolforanstaltninger kan anses for tilstrækkelige. Endvidere er det anført, at hvis der er
behov for en sådan adgang, bør omfanget heraf begrænses mest muligt, f.eks. ved at der
alene gives adgang til forretningslokaler, mens private boliger holdes uden for. Endelig
fremgår det af vejledningen og § 11 i Statsministeriets cirkulære nr. 159 af 16. september
1998, at der i bemærkningerne til en sådan bestemmelse bør gives en begrundelse for,
hvorfor bestemmelsen er nødvendig, ligesom der bør gives en udførlig angivelse af
bestemmelsens anvendelsesområde.
Justitsministeriet har anmodet samtlige ministerier om at oplyse, hvorvidt der i perioden
fra den 1. januar til den 31. december 2015 er gennemført lovgivning vedrørende
forvaltningens adgang til at foretage tvangsindgreb omfattet af loven. Gennemgangen i
pkt. 4.2-4.4 nedenfor bygger på de oplysninger, som Justitsministeriet i forlængelse heraf
har modtaget fra ministerierne. Pkt. 5 indeholder en sammenfatning.
4.2. Bestemmelser, der viderefører hidtidige tilsvarende bestemmelser
Der er i 2015 vedtaget en enkelt bestemmelse, som viderefører hidtidige tilsvarende
bestemmelser.
17
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
1617538_0018.png
Det drejer sig om følgende bestemmelse:
§ 88 i jernbanelov nr. 686 af 28. maj 2015,
indebærer at Havarikommissionen uden retskendelse har
adgang til at foretage undersøgelse af køretøjer og jernbaneinfrastruktur, uanset om disse befinder sig på
privat område. Der er tale om en ny hovedlov, og bestemmelsen er en videreførelse af den
foregående jernbanelovs § 21 r, stk. 1. Det fremgår af lovforslagets specielle bemærkninger, at det er
hensigten at fortsætte gældende praksis, hvor Havarikommissionen både kan undersøge den
jernbaneinfrastruktur samt de anlæg, som er i interaktion med jernbanen, f.eks. vejvendte signaler i en
niveauoverkørsel. Denne ret vil kun blive udnyttet i det omfang, det skønnes nødvendigt i
opklaringsøjemed at få adgang til privat område eller ejendele. Havarikommissionen foretager skønnet i
den givne situation. I dette skøn skal indgå overvejelser om, hvorvidt undersøgelsen er strengt nødvendig,
herunder skal det sikres, at undersøgelsen ikke er mere vidtgående, end hvad formålet tilsiger.
4.3. Bestemmelser, der udvider anvendelsesområdet for gældende bestemmelser
Der er i 2015 vedtaget otte bestemmelser
12
, som har til formål at udvide
anvendelsesområdet for allerede gældende bestemmelser om forvaltningens adgang til at
foretage tvangsindgreb omfattet af retssikkerhedsloven.
Det drejer sig om følgende bestemmelser:
§ 15 i lov nr. 525 af 29. april 2015 om lov om sikkerhed ved elektriske anlæg, elektriske installationer og
elektrisk materiel (elsikkerhedsloven).
Det følger af bestemmelsen, at Sikkerhedsstyrelsen eller den,
styrelsen bemyndiger dertil, til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse har adgang til
offentlige og private ejendomme og lokaliteter for at tilvejebringe oplysninger til brug for gennemførelse af
kontrol efter den pågældende lov. Politiet yder om fornødent Sikkerhedsstyrelsen bistand. Der er tale om
en ny hovedlov på el-området. Med lovændringen er der sket en udvidelse af bestemmelsen i forhold til den
tidligere gældende bestemmelse om adgang efter stærkstrømslovens § 13, stk. 2. Udvidelsen består i, at
bestemmelsen ikke er begrænset til at omfatte stærkstrømsanlæg eller lokaliteter, hvor der fremstilles,
forhandles, oplagres eller benyttes elektrisk materiel, men bestemmelsen omfatter derimod alle offentlige
og private ejendomme og lokaliteter. Baggrunden for at få udvidet anvendelsesområdet for adgangen til
kontrolbesøg uden retskendelse er, at det ikke er muligt at afgrænse præcist i hvilke lokaliteter,
12 I forbindelse med modtagelsen af ministeriernes høringssvar har Justitsministeriet kunne konstatere, at to
bestemmelser vedtaget i 2014, der indeholder adgang til at foretage tvangsindgreb omfattet af retssikkerhedsloven, ikke
blev medtaget i den tilsvarende oversigt i redegørelse fra februar 2015. Det drejer sig om
§ 9 i lov nr. 1360 af 16.
december 2014 om landdistriktsfonden,
der bl.a. indebærer, at miljø- og fødevareministeren, eller den som ministeren
bemyndiger hertil, har adgang uden retskendelse til offentlig og privat ejendom, der ejes eller drives af en fysisk eller
juridisk person, der er støttemodtager efter loven, for at tilvejebringe oplysninger, som er nødvendige for arbejdet. Det
fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at der er tale om en videreførelse af § 11, stk. 1, i den gældende
landdistriktslov, idet det dog er forudsat, at bestemmelsen også kan omfatte anden fysisk kontrol end stikprøvekontrol, i
det omfang forordningsgrundlaget for loven stiller krav herom. Det drejer sig endvidere om
§ 9 i lov nr. 1361 af 16.
december 2014 om Hav- og Fiskerifonden.
Loven indebærer bl.a., at miljø- og fødevareministeren, eller den som
ministeren bemyndiger hertil, har adgang uden retskendelse til offentlig og privat ejendom, lokaliteter, køretøjer og
fartøjer, der ejes eller drives af en fysisk eller juridisk person, der er støttemodtager efter loven med henblik på at
tilvejebringe oplysninger som er nødvendige for arbejdet. Den pågældende bestemmelse skal blandt andet sikre, at der
kan gennemføres kontrol i overensstemmelse med EU-retsgrundlaget. Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen, at der er tale om en videreførelse af § 11, stk. 1, i den gældende fiskeriudviklingslov, idet det dog er
forudsat, at bestemmelsen også kan omfatte anden fysisk kontrol end stikprøvekontrol, i det omfang
forordningsgrundlaget for foranstaltningerne stiller krav herom.
18
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
Sikkerhedsstyrelsen har behov for at kunne udøve myndighed og dermed føre en effektiv kontrol på
området. Det bemærkes dog, at anvendelsesområdet for loven samtidig er blevet indskrænket med hensyn
til den genstand, Sikkerhedsstyrelsen kan bruge bestemmelsen til, eftersom det alene er muligt at anvende
bestemmelsen til at tilvejebringe oplysninger til brug for en kontrol.
§ 12, stk. 2 og 3, i lov om finansielle rådgivere –
hvorefter Finanstilsynet kan foretage inspektioner på
stedet hos en finansiel rådgiver, samt til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse kan få
adgang til en finansiel rådgiver med henblik på indhentelse af oplysninger, herunder ved inspektioner – er
ved
lov nr. 532 af 29. april 2015
udvidet, således at loven også omfatter boligkreditformidlere. Lovens titel
er tilsvarende blevet ændret til lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere. Udvidelsen er sket
som led i gennemførelsen af et EU-direktiv.
Lov om pantebrevsselskaber
er ved
lov nr. 532 af 29. april 2015
ændret, således at loven herefter omfatter
ejendomskreditselskaber. Lovens titel er tilsvarende blevet ændret til lov om ejendomskreditselskaber.
Hvor et pantebrevsselskab var et selskab, der erhvervsmæssigt køber eller sælger pantebreve i fast ejendom,
herunder erhvervsmæssigt salg af pantebreve i egen fast ejendom, kan et ejendomskreditselskab endvidere
yde boligkreditaftaler uden samtidig at handle med pantebreve i fast ejendom. Lovens § 12, stk. 5 (tidligere
§ 12, stk. 2) indeholder hjemmel til, at Finanstilsynet til enhver tid mod behørig legitimation uden
retskendelse kan få adgang til lokaler tilhørende selskaber omfattet af denne lov med henblik på at indhente
oplysninger. Ved lovændringen fik Finanstilsynet de samme indgrebsbeføjelser over for
ejendomskreditselskaber, som tilsynet havde over for pantebrevsselskaber. Udvidelsen er sket som led i
gennemførelsen af et EU-direktiv.
§ 32, stk. 4, i lovbekendtgørelse nr. 1022 af 13. august 2015 om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme,
medfører, at Erhvervsstyrelsen kan foretage uanmeldte
kontrolbesøg i henhold til hvidvaskloven hos flere virksomhedstyper end tidligere. Tidligere kunne
styrelsen alene foretage uanmeldte kontrolbesøg hos virksomheder og personer, der udøver virksomhed
med valutaveksling. Ændringen indebærer, at Erhvervsstyrelsen, i det omfang formålet tilsiger det, til
enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse kan få adgang til virksomheder og personer, der
er omfattet af styrelsens tilsyn med hvidvaskloven, herunder statsautoriserede og registrerede revisorer,
ejendomsmæglere, virksomheder og personer, der erhvervsmæssigt leverer samme ydelser som
statsautoriserede og registrerede revisorer, advokater og ejendomsmæglere, samt de såkaldte udbydere af
tjenesteydelser til virksomheder. Baggrunden for at udvide adgangen til at foretage kontrolbesøg uden
retskendelse er behovet for at kunne vanskeliggøre misbrug af de nævnte virksomhedstyper til overførsel af
overskud hidrørende fra bl.a. skatteunddragelse og anden økonomisk kriminalitet til udlandet.
Lovændringen er desuden et af initiativerne i den såkaldte ”skattelyaftale”, om en styrket indsats mod
skattely på erhvervsområdet, som blev indgået i december 2014 mellem den daværende regering og en
række partier.
§ 38, stk. 1, i jernbanelov nr. 686 af 28. maj 2015,
indebærer, at transport- og bygningsministeren, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse har adgang til en privat
ejendom med henblik på at foretage jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger og andre
undersøgelser af udendørsarealer for at foretage undersøgelser og projektering af nye baneanlæg eller
ændringer af eksisterende baneanlæg samt klimarelaterede afværgeforanstaltninger. Der er tale om en ny
hovedlov, og bestemmelsen er med en sproglig justering en videreførelse af den foregående jernbanelovs §
21 e med den ændring, at bestemmelsen udvides til også at omfatte klimarelaterede
afværgeforanstaltninger. Baggrunden for denne udvidelse af adgangen til kontrolbesøg er, at der har vist sig
at være et behov for at kunne udføre sådanne undersøgelser, bl.a. i lyset af de senere års tilfælde af
voldsomme regnskyl.
19
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
§ 71, stk. 1, i jernbanelov nr. 686 af 28. maj 2015
indebærer, at Trafik- og Byggestyrelsen eller personer,
der er bemyndiget hertil af Trafik- og Byggestyrelsen, med henblik på at føre tilsyn i henhold til loven eller
regler fastsat i medfør heraf, til enhver tid mod behørig legitimation har adgang til køretøjer,
jernbaneinfrastruktur, forretningsbøger, papirer m.v., herunder også materiale, der opbevares i elektronisk
form, uanset om disse befinder sig på områder, der hører til infrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder eller private. Det følger af lovforslagets specielle bemærkninger, at styrelsen i
praksis vil tage kontakt til virksomheden, der giver samtykke til, at styrelsen får adgang til køretøjer mv.
Hvis virksomheden ikke giver samtykke, vil styrelsen skulle indhente retskendelse for at få adgang. Der er
tale om en ny hovedlov, og med bestemmelsen er der sket en præcisering af, hvilke objekter der er adgang
til. I forbindelse med lovændringen er der samtidig sket en udvidelse af jernbanelovens § 70, hvorefter
Trafik- og Byggestyrelsens tilsynsområde er udvidet til også at omfatte tilsyn med sikkerhedsmæssige
ydelser, som udføres af andre virksomheder for indehavere af et sikkerhedscertifikat eller en
sikkerhedsgodkendelse. Som konsekvens heraf er adgangen til at foretage tvangsindgreb i medfør af
jernbanelovens § 71, stk. 1, udvidet tilsvarende. Udvidelsen af tilsynsområdet er begrundet i, at det
forventes, at der kommer flere aktører på jernbaneområdet, og der har været en tendens til, at stadig flere af
de sikkerhedsmæssige ydelser lægges ud til andre aktører end sikkerhedscertificerede- og godkendte
virksomheder. Indtil den nye bestemmelse blev indført har Trafik- og Byggestyrelsen ført tilsyn med disse
aktører via de sikkerhedscertificerede- og godkendte virksomheder, der har hyret dem.
§ 28, stk. 1 og 2, i lov nr. 575 af 04. maj 2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt
med tilhørende landanlæg i Danmark,
indebærer, at transport- og bygningsministeren til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse har adgang til at foretage jordbundsundersøgelser, opmålinger,
afmærkninger og andre undersøgelser af udendørs arealer med henblik på anlæggelse og drift af
anlægsprojektet eller ændringer heraf og på etablering af klimarelaterende afværgeforanstaltninger. Det er
en betingelse herfor, at det skønnes nødvendigt. Transport- og bygningsministeren kan under samme
betingelser få foretaget arkæologiske forundersøgelser. Bestemmelsen er en videreførelse og udvidelse af
bestemmelsen i § 15 i lov nr. 285 af 15. april 2009 om projektering af en fast forbindelse over Femern Bælt
med tilhørende landanlæg i Danmark. Udvidelsen omfatter klimarelaterede afværgeforanstaltninger.
Baggrunden for udvidelsen er, at der har vist sig at være et behov for at kunne udføre disse undersøgelser
for klimarelaterede afværgeforanstaltninger på linje med ændringer af eksisterende anlæg.
§ 19 a i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien, jf. lovbekendtgørelse nr. 1729 af 2. december 2010,
er
ved
lov nr. 579 af 4. maj 2015 om anvendelse af tvang i psykiatrien
blevet ændret. Bestemmelsen
indebærer, at overlægen ved mistanke om, at der er medikamenter, rusmidler eller farlige genstande på en
psykiatrisk afdeling uden retskendelse, kan beslutte, at en patients post skal åbnes og kontrolleres, at en
patients stue og ejendele skal undersøges, eller at der skal foretages kropsvisitation af en patient. Ved
lovændringen er det tidligere gældende krav om ”begrundet mistanke” bortfaldet. Med ændringen fremgår
det udtrykkeligt af lovteksten, at de indgreb, der kan foretages efter bestemmelsen, kan ske uden
retskendelse.
4.4. Hjemler, der ophæver gældende bestemmelser
Der er i 2015 vedtaget to bestemmelser, hvorved forvaltningsmyndigheders adgang til at
foretage tvangsindgreb ophæves.
Det drejer sig om følgende bestemmelser:
20
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
§ 10 i lov om reklameafgift, jf. lov nr. 1228 af 18. december 2012, er ved lov nr. 1891 af 29. december 2015
om ophævelse af reklameafgiften
ophævet pr. 1. januar 2016. Skatteministerens bemyndigelse til at
opkræve reklameafgift er ikke blevet udnyttet inden lovens ophævelse, og bestemmelserne i § 10 om
udgående kontrol vedrørende reklameafgiften, som nu er ophævet, har således ikke været anvendt.
§ 86, stk. 3 i kildeskatteloven, § 74, stk. 2 i momsloven og § 6, stk. 5 i skattekontrolloven jf. lov nr. 590 af
18. juni 2012, er ved lov nr. 1885 af 29. december 2015
ophævet pr. 31. december 2015. Ophævelsen
indebærer, at SKAT ikke længere har hjemmel til kontrol af udendørs professionel byggeaktivitet på privat
grund.
4.5. Nye hjemler, der giver offentlige myndigheder adgang til at foretage
tvangsindgreb, der er omfattet af retssikkerhedsloven
Der er i 2015 vedtaget i alt fem bestemmelser, som giver den offentlige forvaltning en
egentlig ny adgang til at foretage tvangsindgreb, der er omfattet af retssikkerhedsloven.
Det drejer sig om følgende bestemmelser:
§
9, stk. 6 og 7, i lov nr. 1567 af 15. december 2015 om net- og informationssikkerhed
indebærer, at Center
for Cybersikkerhed, såfremt det er nødvendigt af hensyn til informationssikkerheden, efter et skriftligt
varsel på mindst 7 arbejdsdage uden retskendelse mod behørig legitimation har adgang til udbyderes, jf.
lovens § 2, nr. 4, forretningslokaler med henblik på at påse overholdelsen af lov om net- og
informationssikkerhed og regler, der er udstedt i medfør af loven. Center for Cybersikkerhed kan ikke i
forbindelse med adgang til forretningslokaler tilgå kommunikation til, fra eller mellem udbyderens kunder.
Det fremgår af lovforslagets specielle bemærkninger, at formålet med bestemmelsen er, at give Center for
Cybersikkerhed mulighed for at konstatere, om udbyderne i praksis har gennemført de nødvendige
foranstaltninger med henblik på at sikre et passende informationssikkerheds- og beredskabsniveau. Såfremt
en udbyders net og tjenester drives af eller stilles til rådighed af en samarbejdspartner, leverandør eller
underleverandør følger det af bestemmelsens stk. 7, at Center for Cybersikkerhed uden retskendelse kan få
adgang til samarbejdspartnerens, leverandørens eller underleverandørens forretningslokaler, der er placeret
i Danmark, efter de samme betingelser som nævnt i stk. 6.
§ 26 n, stk. 1 og 3, i lov nr. 156 af 18. februar 2015 om ændring af lov om en Cityring og lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
indebærer, at transport- og bygningsministeren til
enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse har adgang til en privat ejendom med henblik på
at foretage jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger og andre undersøgelser af udendørsarealer
med henblik på at foretage undersøgelser og projektering af Nordhavnstunnelen. Transport- og
bygningsministeren kan under samme betingelser få foretaget arkæologiske forundersøgelser.
§ 15, stk. 1 og 2, i lov nr. 737 af 1. juni 2015 om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den
eksisterende Storstrømsbro
indebærer, at transport- og bygningsministeren til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse har adgang til at foretage jordbundsundersøgelser, opmålinger,
afmærkninger og andre undersøgelser af udendørs arealer med henblik på anlæggelse og drift af
anlægsprojektet eller ændringer heraf og på etablering af klimarelaterende afværgeforanstaltninger. Det er
en betingelse herfor, at det skønnes nødvendigt. Transport- og bygningsministeren kan under samme
betingelser få foretaget arkæologiske forundersøgelser.
21
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetspljen (den årlige sikkerhedsredegørelse), fra justitsministeren
§ 7, stk. 2, nr. 1 og 2 og stk. 4, i lov nr. 574 af 4. maj om statstilskud til elintensive virksomheder,
indebærer
at Energistyrelsen uden retskendelse og mod forevisning af behørig legitimation til brug for udførelse af
tilsyn kan få adgang til en virksomheds eller sammenslutnings lokaler, herunder adgang til at besigtige
energimålere, procesanlæg og øvrigt energiforbrugende udstyr, samt i virksomhedens eller
sammenslutningens lokaler gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver oplysning, herunder
korrespondance, regnskaber, regnskabsmaterialer, bøger, andre forretningspapirer og elektronisk lagrede
data. Energistyrelsen har desuden, hvis det skønnes nødvendigt til brug for tilsynet, uden retskendelse og
mod behørig legitimation adgang til på stedet hos leverandører af elektricitet at gøre sig bekendt med og
tage kopi af lagrede data for måling og afregning af elektricitet. Baggrunden for bestemmelsen er at sikre
en klar og utvetydig hjemmel til, at Energistyrelsen kan varetage tilsynsopgaver vedrørende
tilskudsudbetalinger og overholdelse af aftaleforpligtelser på et effektivt og betryggende grundlag.
Bestemmelsen skal også ses på baggrund af, at Europa-Kommissionen typisk i sager om
statsstøttegodkendelse lægger vægt på, at myndighederne fører tæt kontrol med tilskudsudbetalinger og
med virksomhedernes overholdelse af aftalen om energieffektivisering.
§ 8 c, stk. 1, i lov nr. 177 af 24. februar 2015 om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i
forbindelse med ophugning og skrotning af biler og lov om miljøbeskyttelse,
indebærer, at
tilsynsmyndigheden eller personer, der af denne er bemyndiget hertil, har adgang til ejendomme, lokaliteter
og transportmidler uden retskendelse. Tilsynet har til formål at konstatere, om bilen fortsat befinder sig hos
affaldsbehandleren på det tidspunkt, hvor der anmodes om udbetaling af skrotningsgodtgørelse. Der er
derfor et behov for, at tilsynsmyndigheden kan få adgang til ejendomme, lokaliteter og transportmidler for
at udføre tilsynet.
5. Sammenfatning
Samlet set er det på baggrund af de foreliggende oplysninger Justitsministeriets
opfattelse, at der ikke er grundlag for at antage, at retssikkerhedsloven generelt har givet
anledning til væsentlige problemer i praksis i 2014, hverken i forhold til de virksomheder
mv., hvor der udføres kontrolbesøg, eller i forhold til myndighedernes tilrettelæggelse og
udførelse af kontrolbesøg mv.
I 2015 er der vedtaget i alt 16 bestemmelser vedrørende forvaltningens adgang til at
gennemføre tvangsindgreb omfattet af retssikkerhedsloven. Fem bestemmelser giver
forvaltningen en egentlig ny adgang til at gennemføre tvangsindgreb, otte af
bestemmelserne har haft til formål at udvide anvendelsesområdet for allerede gældende
bestemmelser om adgang til tvangsindgreb, en enkelt bestemmelse har i det væsentlige
karakter af en videreførelse af en tidligere bestemmelse, mens der er indført to
bestemmelser, hvorved forvaltningsmyndigheders adgang til at foretage tvangsindgreb
ophæves.
Justitsministeriet vil fortsat med udgangspunkt i princippet i grundlovens § 72 om
boligens ukrænkelighed i forbindelse med den lovtekniske gennemgang af andre
ministeriers lovforslag tilstræbe, at der ikke unødigt medtages bestemmelser, der gør det
muligt for offentlige myndigheder at skaffe sig adgang til privat ejendom.
22