Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 231
Offentligt
ÅRSBERETNING 2015
VEDRØRENDE
JUSTITSMINISTERIETS FORSKNINGSPOLITISKE UDVALG
JUSTITSMINISTERIETS FORSKNINGSPULJE
OG
JUSTITSMINISTERIETS FORSKNINGSKONTOR
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
1612418_0002.png
1. BAGGRUND
Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg blev nedsat i foråret 1998 med henblik på at styrke
forskningen på Justitsministeriets område, herunder bl.a. rådgive justitsministeren om
forskningspolitiske spørgsmål, vurdere behovet for forskning, fremsætte forslag til
forskningsprojekter og koordinere forskningen dels inden for hele Justitsministeriets område dels
med forskningen på andre ministeriers områder. Endvidere skal udvalget medvirke til, at
oplysninger om forskning er let tilgængelige for myndigheder og forskere, og efter anmodning fra
justitsministeren medvirke ved udarbejdelsen af generelle retningslinjer for tildeling af offentlige
midler til konkrete forskningsprojekter m.v.
I efteråret 1997 ansatte Justitsministeriet en forsknings- og dokumentationskonsulent til varetagelse
af konkrete forsknings-, statistik- og dokumentationsopgaver samt sekretariatsfunktioner i forhold
til Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg. Med ansættelse af yderligere personale blev
Forskningsenheden etableret i 2001. I 2008 blev Forskningsenheden opgraderet til
Forskningskontor.
Der er årligt afsat et beløb til finansiering af ekstern forskning.
Årsberetningen oplyser om den virksomhed, der har fundet sted på disse områder i 2015.
2. JUSTITSMINISTERIETS FORSKNINGSPOLITISKE UDVALG
2.1. Sammensætning
Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg består af repræsentanter for Justitsministeriets
departement, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Foreningen af Fængselsinspektører, vicefængselsinspektører og økonomichefer,
Det Kriminalpræventive Råd, Retspsykiatrisk Klinik og Danmarks Statistik. Endvidere er seks
udvalgsmedlemmer fra universiteterne personligt udpegede.
Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg havde i 2015 følgende sammensætning:
Medlem
Chefkonsulent Anne-Stina Sørensen
Fængselsinspektør Bodil Philip
Landsdommer Lis Frost
Ledende overlæge Dorte Sestoft
Indstillet af
Rigspolitiet
Foreningen af fængselsinspektører, vice-
fængselsinspektører og økonomichefer
Den danske Dommerforening
Retspsykiatrisk Klinik
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
1612418_0003.png
Vicestatsadvokat Pernille Langermann-Nielsen
Kontorchef Henrik Bang
Sekretariatschef Anne Karina Nickelsen
Afdelingschef Thomas Østrup Møller
Enhedsleder Hans Monrad Graunbøl
Personligt udpegede medlemmer:
Professor, lic. jur. Gorm Toftegaard Nielsen
Professor, dr. jur. Ingrid Lund-Andersen
Professor, dr. phil. Jesper Ryberg
Professor, cand. jur. Lars Bo Langsted
Professor, ph.d. Thomas Elholm
Lektor, ph.d. Lars Holmberg
Rigsadvokaten
Danmarks Statistik
Det Kriminalpræventive Råd
Justitsministeriets departement
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Århus Universitet
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Aalborg universitet
Syddansk Universitet
Københavns Universitet
Forskningschef Britta Kyvsgaard er formand for udvalget.
2.2. Mødeaktiviteter
Der er i 2015 afholdt ordinært møde d. 26. november.
2.3. Udvalgets virksomhed
2.3.1. Status over forsknings-, statistik- og udredningsopgaver
Medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg udarbejder årligt en liste over
relevante afsluttede og igangværende forskningsprojekter, udgivne publikationer m.v. for den
myndighed/arbejdsplads, de repræsenterer. Derved skabes et godt overblik over forskningen på
Justitsministeriets område. Listen er tilgængelig på Justitsministeriets hjemmeside.
2.3.2. Prisopgave
Med henblik på at styrke de studerendes interesse for forskning inden for Justitsministeriets område
har Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg indstiftet en pris for bedste studenterafhandling
vedrørende et givet emne. Prisen er på 25.000 kr. Emnet for prisopgaven 2015, med prisuddeling
ved det ordinære udvalgsmøde i 2015, var ”Retssystemets behandling af særlige grupper”. Prisen
blev givet for et juridisk speciale med titlen ”Fremmedkrigere i et juridisk perspektiv” skrevet af
Christian Prener, Københavns Universitet. Opgaven er tilgængelig på Justitsministeriets
hjemmeside.
Prisopgaven for 2016 med frist for indlevering den 1. oktober 2016 vil gå til den bedste besvarelse
af en opgave om ”Strafudmåling og recidiv”. Nærmere information om opgavens afgrænsning og
om indlevering af besvarelse er annonceret i relevante tidsskrifter og på Justitsministeriets
hjemmeside:
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
1612418_0004.png
http://justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Arbejdsomraader/Forskning/Prisopgaver/PRISO
PGAVE-2016.pdf
Prisopgaven for 2017 vil vedrøre ”Radikalisering”. Den nærmere formulering og specifikation er
under udarbejdelse. Opgaven vil blive annonceret i relevante tidsskrifter i løbet af foråret 2016,
ligesom information herom lægges på Justitsministeriets hjemmeside.
3. JUSTITSMINISTERIETS FORSKNINGPULJE
3.1. Prioritering af forskningsbevillinger
Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg har besluttet, at følgende retningslinjer bør gælde for
bevillinger fra Justitsministeriets Forskningspulje:
1) Den højeste prioritet gives til
forskning og evaluering i forbindelse med lovforberedende
arbejde, lovændringer og forsøgsvirksomhed inden for Justitsministeriets område.
Ønsket om at
styrke forskningen inden for Justitsministeriets område udspringer i høj grad af behovet for at få
en forskningsbaseret viden på netop disse områder, herunder ikke mindst viden om betydningen
af lovændringer. Det er derfor naturligt, at det er denne form for forskning, der især søges
fremmet gennem bevillinger fra Justitsministeriets Forskningspulje.
2) Anden prioritet gives
forskning i mere almene, aktuelle problemstillinger, som knytter sig til den
politiske debat, eller som er af grundlæggende betydning for det felt, Justitsministeriet dækker.
Udvalget og ministeriet må primært søge at stimulere universitetsforskere og andre til at påtage
sig disse opgaver og sekundært sikre, at forskningen gennemføres som rekvireret forskning.
Med henblik på at stimulere de studerendes interesse for forskning og for Justitsministeriets
fagområde er det endvidere besluttet, at
studenterprojekter kan støttes med mindre beløb.
Det
forudsætter, at projekterne vedrører emner, som er af interesse for Justitsministeriet, at projekterne i
øvrigt er af en karakter, som en mindre forskningstrænet kan forventes at få udbytte af, og at
vedkommende superviseres af en etableret forsker.
Der bevilges
ikke
midler til bogudgivelser, til rejser og studieophold og til afholdelse af konferencer
og lignende. Som hovedregel bevilges der endvidere ikke midler til frikøb og til honorering af
konsulenter.
3.2 Retningslinjer for udbetaling af midler fra Justitsministeriets Forskningspulje
Der er udarbejdet en standardskrivelse med retningslinjer for, hvorledes midler udbetales og
administreres, med vilkår for oppebørsel af løn, for indlevering af regnskab og rapport m.v.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
1612418_0005.png
Retningslinjerne følger i meget høj grad dem, det tidligere Statens Samfundsvidenskabelige
Forskningsråd har udformet.
3.3. Bevillinger fra Justitsministeriets Forskningspulje i 2015
I 2015 er der bevilget midler til følgende projekter:
Der er bevilget 228.404 kr. til ph.d. Linda Kjær Minke og Sofie Birkmose, Syddansk Universitet, til
et studie af en nyopstartet lukket fængselsafdeling.
Der er bevilget 35.000 kr. til Liv Os Stølan, Kompetencecenter for Retspsykiatri, til en undersøgelse
af patienter behandlet i Opsøgende Retspsykiatrisk Team.
Der er bevilget 302.400 kr. til Peter Kruize til en undersøgelse af udenlandske kriminelle.
Der er bevilget 80.00 kr. til cand.theol. Louise Lysholm til en undersøgelse af skyld, straf og
soning.
Der er bevilget 194.710 kr. til ph.d.-studerende Katrine Bindesbøl Holm Johansen, Statens Institut
for Folkesundhed, til en undersøgelse af uønskede seksuelle erfaringer.
3.4. Resumé af afsluttede forskningsprojekter
Når ikke andet er anført, er rapporterne i deres fulde længde tilgængelige på Justitsministeriets
hjemmeside, se under
Forskning
og videre under
Rapporter vedr. Forskningspuljen.
3.4.1. Af Justitsministeriets Forskningspulje blev der i 2013 bevilliget midler til en undersøgelse af
befolkningens retsbevidsthed i Grønland. Undersøgelsen
Kriminalitet og retsbevidsthed – i
Grønland
er gennemført af professor, dr. jur. Flemming Balvig, Det Juridiske Fakultet, Københavns
Universitet.
Resumé:
A study toward public reactions to crime and victimization of crime has been carried out in
Greenland. The methodological concept and the design of the study were based on earlier studies
made in Denmark in 2006 and 2009, and because of this several comparisons can be made with
Denmark. The attitudes were analyzed by using three different methods on representative samples
of the population in Greenland. In the first study, the general or spontaneous sense of justice was
measured by short questions in telephone interviews. The informed sense of justice was examined
by presenting vignettes of six cases in a postal survey. The concrete sense of justice was studied
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
1612418_0006.png
through focus groups proposing reactions after having seen a mock trial of a crime case and having
discussed the case in the group. The results from the different studies of attitudes towards crime and
reactions to crime were finally compared to the actual reactions according to assessments from the
courts and the police in Greenland. Considering that Greenland has a rather special criminal law,
which put more emphasis on rehabilitation than is usual seen – and even more so if you go back in
time – a major question and special for the study in Greenland, has been how the people view, what
should be the guiding principle for public reactions to crime: Special prevention or repression?
3.4.2. Af Justitsministeriets Forskningspulje blev der i 2013 bevilget midler til en undersøgelse af,
hvad domstolsjurister og advokater forstår ved forligsmægling. Forskningsprojektet
Perspektiver på
forligsmægling
er udarbejdet af lektor, ph.d. Lin Adrian, Det Juridiske Fakultet, Københavns
Universitet, dommer Sanne Bager, Københavns Byret, og lektor, ph.d. Clement Salung Petersen,
Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet.
Resumé:
Undersøgelsen afdækker, hvordan forligsmægling forstås blandt dommere og advokater ved danske
domstole. Der er gennemført fire fokusgruppeinterviews i maj og juni 2014 med deltagelse af i alt
28 personer. I to fokusgruppeinterviews deltog sammenlagt 15 erfarne domstolsjurister, og i to
fokusgruppeinterviews deltog sammenlagt 13 advokater med betydelig erfaring med praktisk
behandling af retssager. Fokusgruppeinterviewene varede 1�½-2 timer og blev gennemført som
semistrukturerede interview med tre hovedspørgsmål: Hvad er forligsmægling, hvordan foregår det,
og hvornår er det aktuelt? Efterfølgende blev interviewene transskriberet og analyseret.
Undersøgelsen viser på tværs af alle fokusgruppeinterviews, at de deltagende dommere og
advokater generelt havde vanskeligt ved at beskrive, hvad de forstår ved forligsmægling, og
analyserne giver ikke grundlag for at identificere nogen klar og entydig forståelse af forligsmægling
som begreb og praksis. Analysen har imidlertid afdækket en række væsentlige perspektiver på
forligsmægling. Det kan konstateres, at de professionelle aktører primært forstår forligsmægling
som en ensidig dommerinitieret aktivitet, der kan omfatte en række meget forskelligartede
handlinger, hvis nærmere afgrænsning i flere tilfælde er uklar. Forligsmægling udøves først og
fremmest af hensyn til sagens parter, men kan dog også varetage andre hensyn, og forligsmægling
har primært fokus på resultatet (forliget) og kun i mindre grad på processen (mæglingen).
3.4.3. Af Justitsministeriets Forskningspulje blev der i 2012 og 2013 bevilget midler til et ph.d.-
projekt, der undersøger Forbrugerklagenævnets opfyldelse af retssikkerhedsmæssige krav om
uafhængighed og upartiskhed. Ph.d.-afhandlingen
Forbrugerklagenævnets ordning i et
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
retssikkerhedsmæssigt perspektiv
er udarbejdet af advokat, ph.d. Sonny Kristoffersen ved Det
Juridiske Fakultet, Københavns Universitet.
Resumé:
Afhandlingen rejser spørgsmålet, hvorvidt Forbrugerklagenævnets ordning opfylder grundlæggende
retssikkerhedsmæssige krav om uafhængighed og upartiskhed sammenlignet med tvistløsningsfora,
der ud fra forskellige kriterier kan anses for sammenlignelige.
Forbrugerklagenævnet er uafhængigt af erhvervs- og vækstministeren. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, som er Nævnets sekretariat, kan derimod ikke betragtes som værende politisk
uafhængig af Erhvervs- og Vækstministeriet. Styrelsen indtager en mangfoldighed af
myndighedsopgaver på det konkurrence- og forbrugerpolitiske område. Styrelsen varetager centrale
klagesags-behandlingsfunktioner under Forbrugerklagenævnets ordning. Rammen og udfoldelsen af
disse funktioner er politisk dikteret af en resultatkontrakt med ministeriet, hvor omdrejningspunktet
er effektivitet i klagesagsbehandlingen. Derfor kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke anses
for at være politisk uafhængig og upartisk, hvilket kan påvirke Forbrugerklagenævnets ordning, når
det gælder netop uafhængighed og upartiskhed.
Der er flere tilfælde i den kommende forbrugerklagelov, der afslører, at Forbrugerklagenævnets
ordning ikke opfylder grundlæggende retssikkerhedsmæssige krav om ligebehandling af parterne,
bl.a. med hensyn til forskelle i vejledningspligten i forhold til hhv. forbrugeren og den erhvervs-
drivende. Især forskelsbehandlingen i vejledning til parterne under forligsprocessen bryder med et
væsentligt element i begrebet ”retfærdig rettergang”, hvorefter parterne skal stilles og behandles
lige under processen, hvilket denne afhandling afdækker, at parterne ikke bliver af sagsbehandleren
under forligsprocessen. Forskelsbehandlingen mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende under
forligsprocessen strider mod det forvaltningsretlige lighedsprincip, idet forskelsbehandlingen ikke
er betinget af saglige og relevante grunde til, at der netop i forligsprocessen under
Forbrugerklagenævnets ordning skal gøres en forskel i vejledningspligten i forhold til hhv.
forbrugeren og den erhvervsdrivende ved forligsindgåelsen.
Den nye forbrugerklagelov lægger desuden op til et grundlæggende uensartet forbrugerklagesystem,
da det skal være frivilligt for de private klage- og ankenævn, om de vil anvende mediation, eller om
de alene ønsker at fortsætte med nævnsbehandling, som tilfældet er i dag. I de private klage- og
ankenævn gives der endvidere klageadgang til de erhvervsdrivendes erhvervsklager på visse
retsområder. Den erhvervsdrivendes mulighed for at fremføre sin sag i det udenretlige klagesystem
er alene styret af sagsgenstanden, hvilket er betænkeligt i et retssikkerhedsmæssigt perspektiv.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
1612418_0008.png
Hvis man anskuer mediationsprocessen i et forvaltningsretligt perspektiv, er det vurderingen, at en
sagsbehandler ikke først kan fungere som mediator i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og
efterfølgende i en anden egenskab som sagsbehandler kan realitetsbehandle den samme identiske
klagesag i Forbrugerklagenævnets sekretariat, herunder udarbejde en sagsfremstilling og indstilling
til afgørelse samt deltage på nævnsmødet.
Af ADR-direktivets artikel 6 fremgår, at tvistprocessen skal være uafhængig og uvildig, og at
sagkundskab skal være til stede. Det må derfor vurderes, at retssikkerhedskravene i ADR-
direktivets artikel 6 er så grundlæggende, at de automatisk burde påvirke hele
Forbrugerklagenævnets ordning – direkte som indirekte. Dermed stilles der krav til alle instanserne
under Forbrugerklagenævnets ordning om at være uafhængige og uvildige. I et
retssikkerhedsmæssigt perspektiv kan det f.eks. udgøre et problem i forhold til
Forbrugerklagenævnets ordning, hvis de udpegede nævnsmedlemmer har fået instrukser fra
erhvervs- og forbrugerorganisationerne om, hvordan de skal stemme i principielle klagesager. I
netop denne afgørelsessituation under nævnsmødet mister de pågældende nævnsmedlemmer deres
uafhængighed og uvildighed. Det anses endvidere for problematisk i forhold til ADR-direktivets
artikel 6, at Konkurrence- og Forbruger-styrelsen i sin kommende varetagelse af
mediationsprocessen under Forbrugerklagenævnets ordning ikke kan betragtes som en uafhængig
og uvildig tredjepart under processen på grund af de konkurrence- og forbrugerpolitiske bindinger
til Erhvervs- og Vækstministeriet.
Det vurderes afslutningsvis i afhandlingen, at de erhvervsdrivende i henhold til EU-Domstolens og
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols fortolkning af internationale menneskerettigheder
under visse betingelser har mulighed for at få retshjælp og kan opnå fri proces til prøvelse af en
nævnsafgørelse ved domstolene.
3.4.4. Af Justitsministeriets Forskningspulje blev der i 2011 bevilget midler til et ph.d.-projekt om
løsrivelse fra den ekstremistiske højrefløj. Ph.d.-afhandlingen
A question of participation –
disengagement from the extremist right. A case study from Sweden
er udarbejdet af Tina Wilchen
Christensen, Ph.d.-skolen for Livslang Læring og Hverdagslivets Socialpsykologi, Institut for
Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet.
Resumé:
Denne afhandling undersøger individers løsrivelse fra den ekstremistiske højrefløj med støtte fra
EXIT. EXIT er en svensk organisation og en integreret del af ungdomscentret Fryshuset i
Stockholm. Organisationen blev startet af tidligere nynazister og har siden 1998 støttet
højreekstremister i at forlade den ekstreme højrefløj ved brug af mentorordninger, dialog og
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
aktiviteter. Centralt i EXIT metoder er coaching, hvor en tidligere højreekstremist, der har lagt sin
fortid bag sig, støtter klienten – et individ der søger at løsrive sig fra den ekstreme højrefløj. At
blive en del af en ekstremistisk gruppe forandrer deltageren, da individets identitet og generelle
forståelses- og fortolkningsramme over tid bliver betinget af gruppens virkelighedsopfattelse og
ideologi. Udvikling bevirker, at flere individer har behov for støtte efter deres løsrivelse til at
udvikle andre sociale kompetencer og identiteter end dem, de har etableret som en del af en ekstrem
gruppe.
Afhandlingen stiller skarpt på den løsrivelsesproces, der følger efter selve beslutningen om at
forlade den ekstreme gruppe og betydningen af coachenes brug af terapeutiske samtaler og
aktiviteter for klienternes udvikling af alternative adfærdsmønstre, (samfunds)-opfattelser og
identiteter. Via interviews med tidligere og nuværende klienter samt ansatte ved EXIT giver
afhandlingen et detaljeret indblik i de metoder og praktikker, EXITs ansatte anvender i arbejdet
med deres klienter samt betydningen af disse – set fra både de ansattes og klientens side.
Herigennem beskriver studiet den komplekse proces, som følger efter løsrivelsen fra en ekstrem
gruppe, hvor individet befinder sig mellem to verdener samt de former for dialog og aktiviteter, der
medvirker til at en person udvikler en alternativ livsførelse og identitet.
Flere studier inden for terrorismeforskning stiller skarpt på de betingelser, der får individer til at
løsrive sig fra ekstreme grupper og skaber dermed indsigt i diverse exit-programmer og behovet for
dem. Dette studie går et skridt videre, idet afhandlingen skaber en antropologisk forankret indsigt i
individernes specifikke løsrivelse og afradikaliseringsproces. Dette gøres ved at undersøge de
specifikke måder, hvorpå deltagelse og social interaktion indlejret i det svenske exit-program
medvirker til, at individerne i dette studie forandrer deres identitet, samt hvorledes deres processer
også afspejles i EXITs anvendte praksis. Dermed giver studiet en detaljeret analyse af den
krævende psykologiske proces, som forhenværende (højre)ekstremister gennemgår med hjælp fra
exit–programmet samt hvilke metoder, der synes at virke og hvorfor, for derigennem at give svar på
de forhold, som støtter en persons løsrivelse fra ekstreme grupper, såvel som hvordan individer
udvikler en alternativ identitet end den ekstremistiske. Bedømmelsen af afhandlingen påpegede, at
dette studie for nuværende er den eneste af sin art, idet afhandlingen giver en detaljerede indsigt i,
hvorfor et exit-program kan støtte en tidligere ekstremist, og hvilke metoder der synes at virke samt
betydningen af disse for de involverede aktører. Afhandlingens tilnærmelse til radikalisering,
ekstremisme og terrorisme er, at disse opstår i en kontekst og i samspil med nationale og
internationale samfundsmæssige strømninger.
4. JUSTITSMINISTERIETS FORSKNINGSKONTOR
4.1. Personale
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
1612418_0010.png
Mag. art. et dr. jur. Britta Kyvsgaard er chef for Forskningskontoret og formand for
Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg. Kontorets medarbejdere bestod i 2015 desuden af
konsulent, cand.scient.soc. Anne-Julie Boesen Pedersen, fuldmægtig, cand.scient.soc. Christian
Klement, fuldmægtig, cand.scient.soc. Tanja Tambour Houlind Jørgensen, fuldmægtig,
cand.scient.soc. Maria Libak Pedersen, fuldmægtig, cand.soc. Tine Fuglsang og fuldmægtig,
cand.scient.soc. Cecilie Vivienne Attermann.
Christian Klement er desuden ph.d.-studerende på deltid ved Københavns Universitet som et
samfinansieringsprojekt mellem Justitsministeriet og Københavns Universitet. Maria Libak
Pedersen er endvidere indskrevet som ph.d.-privatist på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde
ved Aalborg Universitet.
Studentermedhjælpere i 2015: stud.scient.soc. Malthe Øland Ribe, stud.scient.soc. Stine Liengaard
Jensen, stud.scient.soc. Jens Holten Poulsen og stud.scient.soc. Mikkel Møller Okholm.
4.2. Forsknings-, statistik- og udredningsopgaver
Der er i årets løb gennemført en række opgaver enten efter anmodning eller på eget initiativ.
Rapporter fra Forskningskontoret er tilgængelige på Justitsministeriets hjemmeside under
Forskning: Rapporter fra Forskningskontoret.
Rapporterne omtales endvidere i Justitsministeriets
ugentlige nyhedsbrev, der kan abonneres på via Justitsministeriets hjemmeside.
4.2.1. Til brug for Rigsadvokaten er der svarende til tidligere år udarbejdet en statistik over antallet
af varetægtsfængslinger i isolation. I 2015 er der udgivet både en statistik for 2013 og en for 2014.
Se de to notater
Statistik om isolationsfængsling.
4.2.2. Der er udarbejdet en rapport om udviklingen i kriminalitet blandt børn under 18 år fra 2001 til
2014. Undersøgelsen viser udviklingen på såvel landsplan som på kommune- og politikredsniveau.
Se
Udviklingen i børne- og ungdomskriminalitet 2001-2014.
4.2.3. Der er udarbejdet en opdatering af en forskningsoversigt fra 2012 med forskningsbaseret
viden om blandt andet kriminalpræventive effekter af forskellige former for behandlende og
straffende tiltag over for lovovertrædere. Se
Præventive effekter af straf og andre tiltag over for
lovovertrædere - en forskningsoversigt.
4.2.4. Der er udarbejdet en undersøgelse af udviklingen i antallet af gerningspersoner i voldssager.
Se
Vold begået alene og sammen med andre - udviklingen i antallet af gerningspersoner i
voldssager 1980-2013.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
1612418_0011.png
4.2.5. På baggrund af spørgeskemadata er gennemført første del af en undersøgelse af rockere og
bandemedlemmer i exit-forløb under rammemodellen. Se
Exit-forløb med rockere og
bandemedlemmer. Aftaler om exit under rammemodellen. 1. delrapport.
4.2.6. Til brug for Retsudvalget er der svarende til tidligere år gennemført en undersøgelse
vedrørende ungdomssanktioner og ubetingede domme til unge lovovertrædere, denne gang
vedrørende 2014. Se
Redegørelse om ungdomssanktioner og ubetingede fængselsstraffe til unge
lovovertrædere.
4.2.7. Til brug for Retsudvalget og Sundheds- og forebyggelsesudvalget er der svarende til tidligere
år udarbejdet en statistik vedrørende de foranstaltninger efter §§ 68-69, der er idømt i 2014, samt en
analyse af forløbet af foranstaltningsdomme afsagt i 2009. Se
Nye foranstaltningsdomme i 2014
samt forløbet af domme afsagt i 2009.
4.2.8. I lighed med tidligere er der udarbejdet en rapport om lægdommeres repræsentativitet. Se
Lægdommeres repræsentativitet. Undersøgelse vedrørende perioden 1.1.2016 til 31.12.2019.
4.2.9. Der er udarbejdet to bidrag til Sundheds- og ældreministeriets rapport ’Kortlægning af
retspsykiatrien: Mulige årsager til udviklingen i antallet af retspsykiatriske patienter samt viden om
indsatsen for denne gruppe'. Se
Udviklingen i antal foranstaltninger til psykisk syge og til dømte
efter § 69
samt
Vold og trusler mod offentligt ansatte.
4.2.10. Sammen med Flemming Balvig, Københavns Universitet, er der udarbejdet en rapport om
resultaterne fra offerundersøgelserne. Se
Udsathed for vold og andre former for kriminalitet.
Offerundersøgelserne 2005-2014 med særligt afsnit om vold og reviktimisering.
4.2.11. I årets løb er der desuden udarbejdet nogle mindre undersøgelse og notater om udviklingen i
antallet af samfundstjenestedomme, om udviklingen i anmeldelser og sanktioner for vold, om
danskernes bekymring for vold og kriminalitet samt om kriminalitetsudviklingen i forskellige
aldersgrupper.
4.3 Udvalgsarbejde m.v.
Britta Kyvsgaard har i 2015 været:
Formand for Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg
Formand for Dansk Kriminalistforening
Medlem af juryen for The Stockholm Prize in Criminology
Medlem af Advisory Board for Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime
Prevention
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Årsberetning 2015 vedr. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg, Justitsministeriets Forskningspulje og Justitsministeriets Forskningskontor og Meddelelser fra medlemmerne af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg om forskningsaktiviteter, fra justitsministeren
1612418_0012.png
Medlem af ekspertgruppe i Sundheds- og Ældreministeriet vedrørende ’Kortlægning af
retspsykiatrien: Mulige årsager til udviklingen i antallet af retspsykiatriske patienter samt viden om
indsatsen for denne gruppe'
Medlem af Danmarks Statistiks brugerudvalg for befolkningsstatistik
Medlem af Det Kriminalpræventive Råds tænketank
Medlem af aftagerpanel under Sociologisk Institut, Københavns Universitet
Medlem af aftagerpanel for Kandidatuddannelsen i Kriminologi, Aalborg Universitet
Medlem af aftagerpanel under Juridisk Institut, Syddansk Universitet
National korrespondent vedrørende bidrag til den europæiske kriminalstatistik, European
Sourcebook.
Anne-Julie Boesen Pedersen har i 2015 været:
Rådsmedlem i Nordisk Samarbejdsråd for Kriminologi
Medlem af EU-expert group on the policy needs for data on crime and criminal justice
Medlem af Campbells styregruppe: C2 Knowledge Translation and Implementation Coordinating
Group
Deltager i TrygFondens ”Forum for anvendt forskning i børn og unges trivsel”
Medlem af følgegruppe for ph.d.-projekt vedrørende lokalråd under Roskilde Universitet
Medlem af SFI’s følgegruppe vedrørende projekt om børn af fængslede
Tanja Tambour Houlind Jørgensen har i 2015 været:
Medlem af Dansk Stalking Centers forskningsnetværk.
Medlem af Als Research’s følgegruppe vedrørende undersøgelse af chikane og problemskabende
adfærd i udsatte og andre almene boligområder.
Medlem af følgegruppe for forskningsprojekt vedrørende samarbejde, innovation og effektivitet i
kriminalpræventive indsatser under Roskilde Universitet og Sikker By, Københavns Kommune.
Medlem af Center for Boligsocial Udviklings følgegruppe vedrørende projekt om utryghed i udsatte
boligområder.
Maria Libak Pedersen har i 2015 været:
Medlem af følgegruppen for Socialstyrelsens kortlægningsprojekt vedrørende unge i risiko for
rekruttering til rocker- og bandemiljøer.
12