Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1607942_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. februar 2016
Forebyggelseskontoret
Casper Skibdal Vistrup
2015-5001-0069
1886512
GRUND
OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse
af våben (våbendirektivet)
KOM(2015) 750 endelig
Nyt notat
Resumé
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet. Med forslaget ønskes
definitionen af våbenmæglere og -handlere tydeliggjort, og definitionerne
af væsentlige dele og dele til skydevåben foreslås bragt i overensstemmelse
med definitionerne i FN’s våbenprotokol. Våbensamlere foreslås omfattet
af direktivets anvendelsesområde, ligesom deaktiverede skydevåben
foreslås omfattet af direktivet med krav om bl.a. registrering. Der foreslås
endvidere forbud mod visse halvautomatiske våben. Forslaget indfører
fælles EU-regler om mærkning af skydevåben og dele til skydevåben og et
system til udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne, når der
gives afslag på tilladelse og pålægger våbenhandlere og -mæglere at være
tilsluttet centrale skydevåbenregistre. Der foreslås forbud mod salg af
våben og våbendele ved hjælp af fjernkommunikationsteknik (navnlig
internettet), undtagen for våbenhandlere og -mæglere. Der foreslås også
fælles kriterier for signalvåben. Endelig indføres en tidsbegrænsning for
tilladelser til erhvervelse og besiddelse af skydevåben på højest 5 år.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
1. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 18. november 2015 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 91/477/EØF om
erhvervelse og besiddelse af våben (herefter våbendirektivet). Forslaget
blev oversendt til Rådet den 7. december 2015 i dansk sprogversion.
Forslaget er ligesom det oprindelige våbendirektiv fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 114 og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Våbendirektivet blev indført som følge af ophævelsen af kontrollen ved de
indre grænser i EU fra den 1. januar 1993. Det fremgår således af
direktivets præambelbetragtninger, at afskaffelsen af kontrol ved passage
af Fællesskabets indre grænser med våbenbesiddelse kræver indførelse af
effektive regler, som gør det muligt inden for medlemsstaterne at føre
kontrol med erhvervelse og besiddelse samt med overførsel til en anden
medlemsstat af et skydevåben.
Våbendirektivets regler har til formål at tage fat på potentielle problemer
og svage punkter, som kan opstå i hele et skydevåbens livscyklus (fra
produktion til handel, ejerskab og besiddelse, inaktivering og destruktion).
Med henblik herpå fastlægges der i direktivet mindstekrav, som
medlemsstaterne skal indføre, for så vidt angår erhvervelse og besiddelse
af de forskellige kategorier af skydevåben, og der fastsættes bestemmelser
om betingelserne for overførsel af skydevåben mellem medlemsstaterne,
samtidig med at der fastlægges mere fleksible regler for jagt og
konkurrenceskydning
Våbendirektivet blev ændret den 21. maj 2008 ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2008/51/EF. Ændringen af våbendirektivet havde
primært til formål at tilpasse direktivet, således at bestemmelserne blev
bragt i overensstemmelse med FN’s Våbenprotokol, hvilket muliggjorde,
at EU kunne ratificere protokollen.
Efter terrorangrebene i januar 2015 i Paris vedtog EU’s indenrigs- og
justitsministre "Paris-erklæringen", hvori de gentog deres landes tilsagn
om bl.a. at nedbringe den ulovlige handel med skydevåben i hele Europa.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Den 11. februar 2015 vedtog Europa-Parlamentet en beslutning om
foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme, hvori det "opfordrer
Kommissionen til hurtigst muligt at evaluere de eksisterende EU-regler om
handel med ulovlige skydevåben og eksplosive anordninger i tilknytning
til organiseret kriminalitet."
På det uformelle møde i Det Europæiske Råd den 12. februar 2015
anmodede stats- og regeringscheferne om, at alle kompetente myndigheder
øger samarbejdet om bekæmpelse af ulovlig handel med skydevåben,
herunder gennem en hurtig revision af relevant lovgivning.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. marts 2015
opfordrede ministrene Kommissionen til at foreslå tiltag til bekæmpelse af
ulovlig handel med skydevåben.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 blev
”Rådets konklusioner om den fornyede strategi for Den Europæiske
Unions indre sikkerhed 2015-2020” således vedtaget. Heri opfordres
Kommissionen til snarest muligt at styrke lovrammen vedrørende
skydevåben, blandt andet gennem solide minimumsstandarder for
deaktivering af skydevåben og hurtig revision af direktiv 2008/51/EF om
skydevåben.
I erklæringen fra rådsmødet (indre anliggender) af 29. august 2015
gentages opfordringen til en revision af direktivet om skydevåben og en
fælles tilgang til inaktivering af skydevåben.
Ligeledes blev der på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9.
oktober 2015 vedtaget rådskonklusioner, hvori Rådet bl.a. opfordrer
Kommissionen til senest primo 2016 at fremsætte forslag om revision af
våbendirektivet med fokus på en styrkelse af informationsudveksling,
sporing og mærkning af skydevåben samt vedtagelse af fælles
minimumsstandarder for deaktivering af skydevåben.
2. Indhold
2.1. Generelt
Direktivforslaget har til formål at styrke de eksisterende bestemmelser i
våbendirektivet om adgang til og handel med skydevåben.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Kommissionen har anført, at terrorangrebene i bl.a. København og Paris
har vist, at der er behov for at styrke bekæmpelsen af ulovlig handel med
skydevåben gennem en samordnet og sammenhængende tilgang. I den
forbindelse har Kommissionen henvist til sine politiske retningslinjer for
bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet og terrorisme.
Kommissionen har endvidere anført, at EU-borgernes sikkerhed er et
anliggende for både de nationale regeringer og EU’s institutioner, hvorfor
det er vigtigt at træffe foranstaltninger, som styrker de eksisterende
bestemmelser om adgang til og handel med skydevåben.
Kommissionens forslag om revisionen af våbendirektivet blev
fremskyndet som følge af terrorangrebet i Paris den 13. november 2015,
og der er som følge heraf ikke gennemført en konsekvensanalyse. Ifølge
Kommissionen har en såkaldt Refit-evaluering af direktivet vist, at de
nuværende regler er mangelfulde i forhold til ombygning af gas- og
signalvåben til funktionelle skydevåben, mærkningskrav, deaktivering,
definitioner, ordninger for internetsalg samt systemer til indsamling og
udveksling af oplysninger.
Danmark har for indeværende et parlamentarisk forbehold vedrørende
forslaget.
2.2. Definitioner og anvendelsesområdet
Det foreslås med forslaget, at definitionen af skydevåben i direktivets
forstand ændres for at imødegå risikoen for, at deaktiverede skydevåben
genetableres som funktionsdygtige skydevåben. Forslaget indebærer
således, at der bl.a. fastsættes krav til registrering af deaktiverede
skydevåben i de nationale, elektroniske dataregistreringssystemer
(våbenregistre), således at et ejerskifte mv. af et deaktiveret skydevåben
bliver registreret.
Våbensamlere er undtaget fra det nugældende våbendirektivs
anvendelsesområde, jf. direktivets nugældende art. 2, stk. 2.
Kommissionen har anført, at våbensamlere er blevet udpeget som en mulig
kilde til ulovlig handel med skydevåben. På den baggrund foreslås det, at
våbensamlere fremadrettet ikke skal være undtaget fra direktivets
anvendelsesområde.
2.3. Sporing
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Efter forslaget forpligtes medlemsstaterne til at sikre, at alle samlede
skydevåben og deres dele gives et unikt mærke i overensstemmelse med
våbendirektivets regler om mærkning (angivelse af fabrikantens navn,
fremstillingsland eller -sted, serienummer og evt. fremstillingsår,
medmindre det er en del af serienummeret) senest ved fremstillingen eller
på tidspunktet for indførsel til Unionen fra tredjelande.
2.4. Betingelser
tidsbegrænsning
for
udstedelse
af
våbentilladelser
samt
Som en undtagelse til det generelle alderskrav på 18 år for tilladelse til
erhvervelse og besiddelse af skydevåben foreslås det, at medlemsstaterne
kan give tilladelse til, at personer under 18 år kan anvende skydevåben til
jagt og konkurrenceskydning forudsat, at vedkommende ikke formodes at
være til fare for sig selv, den offentlige orden eller den offentlige
sikkerhed, og at vedkommende vejledes af en forælder eller anden voksen
person med gyldig tilladelse til skydevåben eller gyldigt jagttegn eller
foretager konkurrenceskydning på et sted med fornøden tilladelse.
Forslaget betyder bl.a., at det ikke vil være muligt for personer under 18 år
at erhverve skydevåben. Dette adskiller sig fra det nugældende
våbendirektiv, hvorefter personer under 18 år kan få tilladelse til at
erhverve skydevåben til jagt eller konkurrenceskydning, bortset fra
erhvervelse ved køb.
Efter våbendirektivet kan visse skydevåben – herunder halvautomatiske
skydevåben – kun erhverves eller besiddes af personer, der har tilladelse
hertil, jf. det nugældende direktivs art. 4a. Ifølge Kommissionen kræver et
flertal af medlemsstaterne i dag foretagelse af en lægeundersøgelse forud
for udstedelse af tilladelse til erhvervelse og besiddelse af skydevåben. Det
foreslås,
at
medlemsstaterne
fastsætter
bestemmelser
om
standardlægeundersøgelser for udstedelse eller fornyelse af tilladelser og
tilbagekalder tilladelser, hvis en eller flere af de betingelser, der førte til
udstedelsen, ikke længere opfyldes.
Det foreslås endvidere at der indføres en tidsbegrænsning for udstedte
tilladelser til erhvervelse og besiddelse af skydevåben, således at tilladelser
til erhvervelse og besiddelse af skydevåben fremover ikke kan have en
gyldighed, der overstiger 5 år. Efter forslaget kan en tilladelse fornyes,
hvis betingelserne for tilladelsens udstedelse fortsat er opfyldt på
tidspunktet for tilladelsens udløb.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
2.5. Særligt farlige skydevåben
Det understreges med forslaget, at medlemsstaterne skal tage alle
nødvendige skridt for at forbyde skydevåben omfattet af kategori A i
direktivet. Det drejer sig om bl.a. fuldautomatiske skydevåben,
skydevåben, der er camoufleret som en anden genstand og f.eks.
panserbrydende ammunition.
Medlemsstaterne kan tillade organer, som beskæftiger sig med kulturelle
eller historiske aspekter af våben og er anerkendt som sådanne af den
medlemsstat, på hvis område de er etableret, at besidde skydevåben
klassificeret i kategori A.
2.6. Handel med skydevåben mv. via fjernkommunikationsteknik
Det foreslås at begrænse mulighederne for køb og salg af skydevåben,
våbendele og ammunition via fjernkommunikationsteknik (herunder via
internettet). Efter forslaget kan medlemsstaterne således alene give
tilladelse til, at våbenhandlere og -mæglere kan købe og sælge skydevåben
mv. via fjernkommunikationsteknik. Endvidere forpligtes medlemsstaterne
til at føre en streng kontrol med handel af skydevåben mv. via
fjernkommunikationsteknik.
2.7. Signal- og salutvåben samt ”kopier af skydevåben”
Signal- og salutvåben er ikke omfattet af det nugældende våbendirektiv.
Ifølge Kommissionen kan visse signal- og salutvåben omdannes til fuldt
funktionelle skydevåben. På den baggrund foreslås det, at signal- og
salutvåben skal omfattes af krav om registrering, samt at der fastsættes
fælles kriterier for signal- og salutvåben for at forhindre, at de ombygges
til funktionelle skydevåben. De tekniske specifikationer for dette foreslås
vedtaget ved en gennemførelsesretsakt.
Det foreslås også, at "kopi af skydevåben" fremadrettet i direktivets
forstand skal forstås som genstande, der har et skydevåbens fysiske
udseende, men som er fremstillet på en sådan måde, at de ikke kan
ombygges til affyring af et skud eller udsendelse af en kugle eller et
projektil ved hjælp af et brændbart drivmiddel. Kopier af skydevåben
foreslås omfattet af kategori C (skydevåben, der skal anmeldes).
2.8. Elektronisk udveksling af oplysninger
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Efter forslaget skal medlemsstaternes kompetente myndigheder udveksle
oplysninger om de tilladelser, der gives til overførsel af skydevåben til en
anden medlemsstat, samt oplysninger om afslag på tilladelser til
skydevåben omfattet af kategori B.
For at forbedre udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne
fremgår det også af forslaget, at Kommissionen bør vurdere, hvilke
elementer der er nødvendige for et system til støtte for udveksling af de
oplysninger, der er indeholdt i de dataregistreringssystemer, der findes i
medlemsstaterne. Kommissionens vurdering kan om nødvendigt ledsages
af et lovgivningsmæssigt forslag, der tager hensyn til eksisterende
redskaber til udveksling af oplysninger.
For at sikre en passende informationsudveksling mellem medlemsstaterne
om meddelte tilladelser og afslag finder Kommissionen, at beføjelsen til at
vedtage retsakter bør delegeres til Kommissionen i overensstemmelse med
artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, for så
vidt angår vedtagelse af en retsakt, der giver medlemsstaterne mulighed
for at etablere et sådant system til udveksling af oplysninger om meddelte
tilladelser og afslag.
I medfør af forslaget vurderer Kommissionen de elementer, som er
nødvendige for et system til udveksling af de oplysninger mellem
medlemsstaterne. Kommissionens vurdering ledsages om nødvendigt af et
lovgivningsmæssigt forslag, der tager hensyn til eksisterende redskaber til
udveksling af oplysninger.
2.9. Forbud mod visse halvautomatiske skydevåben
Efter forslaget forbydes erhvervelse og besiddelse af visse halvautomatiske
skydevåben. Det drejer sig dels om fuldautomatiske skydevåben, som er
blevet konverteret til halvautomatiske skydevåben og dels om
halvautomatiske skydevåben til civil brug, som ligner fuldautomatiske
skydevåben. Disse halvautomatiske skydevåben er efter de gældende
regler omfattet af et krav om tilladelse for erhvervelse og besiddelse.
Kommissionen har bl.a. begrundet skærpelsen med, at halvautomatiske
våben udgør en stor andel af nutidens jagt- og sportsskydevåben, at visse
halvautomatiske våben nemt kan ombygges til fuldautomatiske
skydevåben, og at der i våbendirektivet ikke er fastsat tekniske kriterier,
som kan forhindre en sådan ombygning. Desuden har Kommissionen
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
anført, at visse halvautomatiske skydevåben kan være meget farlige, da
deres patronkapacitet er høj.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
3. Europa-Parlamentet
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke udtalelser eller andre
tilkendegivelser fra Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet bl.a. anført, at alvorlig
og organiseret kriminalitet samt terrorisme er karakteriseret ved deres
grænseoverskridende karakter. Det er Kommissionens vurdering, at et EU-
dækkende system kan føre til det fornødne samarbejde mellem
medlemsstaterne om at kontrollere og spore den civile brug af skydevåben,
som finder sted inden for EU.
I denne henseende er det Kommissionens vurdering, at problemerne ikke
kan løses på fuldt tilfredsstillende vis af de enkelte medlemsstater
Det er ud fra tilsvarende betragtninger regeringens umiddelbare vurdering,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Reglerne for bl.a. erhvervelse, besiddelse og anvendelse af skydevåben er
reguleret i våbenloven (lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. oktober 2012
med senere ændringer), våbenbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1248 af
30. oktober 2013 med senere ændringer) og våbencirkulæret (cirkulære nr.
9597 af 30. oktober 2013 med senere ændringer).
5.1. Deaktivering af skydevåben
Justitsministeren kan i medfør af våbenlovens § 1, stk. 4, fastsætte
bestemmelser om undtagelse af deaktiverede skydevåben fra
tilladelseskravet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, herunder om godkendelse
af deaktiveringen.
Denne bemyndigelsesbestemmelse er udnyttet i våbenbekendtgørelsens §
55, stk. 1, hvoraf følger, at skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1,
nr. 1, deaktiveres ved gennemskæring af hele våbnet på langs med
undtagelse af skæftet og kolben (destruktion). Deaktivering af skydevåben
på anden vis kan undtagelsesvist godkendes, hvis våbnet varigt gøres
funktionsudygtigt, jf. våbenbekendtgørelsens § 55, stk. 2. Det er politiet,
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
som godkender deaktivering af skydevåben. Skydevåben, der er
deaktiveret i overensstemmelse med våbenbekendtgørelsens § 55, stk. 1 og
2, er ikke omfattet af våbenlovens tilladelsesordning.
5.2. Våbensamlere
I medfør af våbencirkulærets § 13, stk. 1, kan der til personer, der godtgør
at være våbensamlere, gives tilladelse til at erhverve og besidde en række
nærmere angivne skydevåben, bl.a. skydevåben med model- eller
fremstillingsår senest 1890 samt dansk pistol model 1910 og model
1910/21, marinerevolver model 1891, Schouboe-pistol model 1903 og
dansk militærgevær model 1867/93, 1867/96 og 1867/97, glatløbede
haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, signalvåben og
kombinerede gas- og signalvåben af særlig historisk eller teknisk interesse
og andre skydevåben af særlig historisk eller teknisk interesse.
Våbentilladelse kan dog kun under ganske særlige omstændigheder gives
til våbensamlere, hvis der er tale om f.eks. pistoler, revolvere og
halvautomatiske rifler, jf. våbencirkulærets § 13, stk. 2, jf. § 19, stk. 1.
5.3. Mærkning af skydevåben og dele til skydevåben
Det følger af våbenlovens § 3 a, at skydevåben samt genstande, der
fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det
anvendte materiale kan ombygges hertil, i forbindelse med fremstillingen
af våbnet mv. skal forsynes med et unikt mærke, der angiver fabrikantens
navn, fremstillingsland eller -sted, fremstillingsår og serienummer, eller et
andet unikt brugervenligt mærke med en numerisk eller alfanumerisk kode
til identifikation af fremstillingslandet. Mærket skal placeres på våbnets
låsemekanisme og på våbnets løb eller pibe. Mærket på bl.a. skydevåben,
der indføres fra et land uden for EU, skal tillige angive importland og
importår. Er et våben mv. ved indførslen fra et land uden for EU ikke
mærket i overensstemmelse med ovenstående, skal våbnet mv. af
importøren forsynes med et sådant mærke. Mærkningskravene gælder ikke
ved midlertidig indførsel, herunder transit. Justitsministeren kan fastsætte
yderligere krav til mærkning af bl.a. skydevåben.
Våbenbekendtgørelsens §§ 52-54
mærkningen af bl.a. skydevåben.
fastsætter
nærmere
regler
for
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
5.4. Våbenbøger
I forhold til forslaget om, at våbenbøger skal kunne samkøres med et
centraliseret elektronisk dataregistreringssystem (våbenregister) kan der,
når forudsætningerne herfor er opfyldt, med hjemmel i våbenlovens § 4 b
ved bekendtgørelse stilles krav om, at våbenhandlere mv. med generelle
tilladelser som omhandlet i våbenbekendtgørelsens §§ 40 og 41 skal føre
våbenbøger elektronisk på en sådan måde, at våbenbøgerne kan samkøres
med et eventuelt kommende nyt Politiets Våbenregister.
5.5. Personer under 18 år
Personer under 18 år kan alene gives tilladelse til skydevåben, hvis
ansøgeren er medlem af en skytte- eller jagtforening og er fyldt 16 år eller
har erhvervet jagttegn. Erhvervelse af skydevåben ved eget køb kan alene
tillades personer under 18 år for så vidt angår luft- og fjedervåben med en
kaliber på 4,5 mm og derunder og hardball- og paintballvåben.
5.6. Lægeundersøgelse
Der stilles ikke efter dansk lovgivning krav om, at personer, der meddeles
våbentilladelse har undergået en lægeundersøgelse. Det følger dog af
våbenbekendtgørelsens § 46, stk. 1, at våbentilladelse, samtykke til
våbenpåtegning og jagttegn samt andre tilladelser eller godkendelser efter
våbenloven og våbenbekendtgørelsen kun kan gives til personer, om hvis
personlige forhold og hidtidige vandel, der ikke foreligger oplysninger,
som gør det betænkeligt at imødekomme ansøgningen.
5.7. Tidsbegrænsning på våbentilladelser
Tilladelse til skydevåben udstedes med en gyldighedstid på 5 år.
Vedrørende tilladelse til pistol er gyldighedstiden dog kun 2 år, jf.
våbenlovens § 6 d, stk. 1. Tilladelser til våbensamlere og til riflede
jagtvåben til jægere udstedes dog med en gyldighedstid på 10 år.
Tilsvarende gælder tilladelser til signalvåben og kombinerede gas- og
signalvåben, jf. våbenlovens § 6 d, stk. 2.
5.8. Særligt farlige skydevåben
Der er i dansk våbenlovgivning en restriktiv adgang til at erhverve og
besidde særligt farlige skydevåben.
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Det fremgår således af våbencirkulærets § 19, bestemmelser om særligt
farlige skydevåben, herunder pistoler, at der kun under ganske særlige
omstændigheder gives tilladelse til særligt farlige våben såsom glatløbede
haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm, pistoler, herunder
enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, halvautomatiske rifler
og andre lignende særligt farlige skydevåben.
En tilladelse til særligt farlige våben kan derudover alene gives, hvis
ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.
5.9. Handel med skydevåben mv. via fjernkommunikationsteknik
Der gælder ikke efter dansk ret særlige regler for handel med våben via
bl.a. internettet. Man skal dog ved internethandel overholde de almindelige
regler for overdragelse af våben. Derudover gælder der også et forbud mod
annoncering med visse våben efter våbenbekendtgørelsens § 45.
5.10. Signal- og salutvåben
Det kræver tilladelse efter våbenlovgivningen bl.a. at erhverve og besidde
signal- og salutvåben. Tilladelse til signalvåben kan kun gives i særlige
tilfælde, f.eks. til personer, der godtgør at have brug for våbnet til
nødsignalafgivelse, hundetræning, sportsarrangementer, salutering mv., jf.
våbencirkulærets § 6.
5.11. Halvautomatiske skydevåben
Der kan kun under ganske særlige omstændigheder gives tilladelse til
halvautomatiske rifler, jf. våbencirkulærets § 19, stk. 1, nr. 3. Tilladelse til
halvautomatiske rifler kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en
tilladelse til en halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde
mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis
den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan
indeholde to patroner.
6. Lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser
6.1.
Det foreliggende direktivforslag må, såfremt det vedtages i sin
foreliggende form, må forventes at kunne medføre behov for tilpasning af
dansk lovgivning.
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
6.2.
Efter et foreløbigt skøn baseret på den foreliggende kompromistekst
kan forslaget medføre øgede statsfinansielle omkostninger, da forslaget
bl.a. kan føre til behov for systemtilpasning af Politiets Våbenregister.
Kommissionens forslag vurderes at kunne medføre øgede administrative
byrder og økonomiske konsekvenser for det danske erhvervsliv og borgere
som følge af bl.a. bestemmelsen om obligatorisk lægeundersøgelse forud
for udstedelse af våbentilladelser og forslaget om, at der skal ske en
tidsbegrænsning, så våbentilladelser maksimalt kan udstedes med en
gyldighed på op til fem år.
Der er dog fortsat en række usikkerheder forbundet med vurderingen af de
økonomiske konsekvenser ved en gennemførelse af det reviderede
våbendirektiv i Danmark. Denne usikkerhed beror bl.a. på, at man fortsat
ikke kender den endelige udformning af direktivet.
Justitsministeriet vil foretage en nærmere vurdering af de økonomiske
konsekvenser, når der foreligger en mere konsolideret version af forslaget.
7. Høring
Der er endnu ikke foretaget høring over forslaget.
Forslaget vil blive sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Århus,
Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Aalborg,
Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Politidirektøren i København, Foreningen af Politimestre i
Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Fagligt Fælles
Forbund, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Danmarks
Våbenhandlerforening, Vaabenhistorisk Selskab, Dansk Skytte Union, De
Danske Skytteforeninger, Danmarks Jægerforbund, Dansk Land- og
Strandjagt,
Dansk
Retspolitisk
Forening
og
Institut
for
Menneskerettigheder.
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Høringsfristen vil blive fastsat til den 23. marts 2016.
8. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige
medlemsstater til forslaget.
9. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet positiv over for EU’s indsats for at
nedbringe den ulovlige handel med skydevåben i Europa, og regeringen
støtter en effektiv kontrol med skydevåben.
Det er således Danmarks opfattelse, at det er væsentligt for indsatsen mod
terror og organiseret kriminalitet, at der på EU-niveau gennemføres
effektive og gennemtænkte tiltag for at bekæmpe bl.a. ulovlige
skydevåben. Samtidig er det vigtigt, at reglerne om skydevåben er indrettet
på en sådan måde, at de ikke unødigt griber ind i jægeres og sportsskytters
mulighed for at udøve deres fritidsaktiviteter.
Visse af de foreslåede bestemmelser giver anledning til fortolkningstvivl,
herunder definitionen af kopier af skydevåben, som i sin nuværende
udformning umiddelbart kan medføre, at eksempelvis legetøjsvåben
risikerer at blive omfattet af direktivet. Desuden giver definitionen af visse
halvautomatiske skydevåben, som foreslås forbudt, anledning til betydelig
afgrænsningstvivl.
Visse af de foreslåede bestemmelser giver endvidere anledning til nærmere
overvejelser, herunder kravet om lægeundersøgelse forud for udstedelse af
våbentilladelse, forslaget om unge under 18 års mulighed for besiddelse af
skydevåben og restriktionerne vedr. køb og salg af våben via
fjernkommunikationsteknik.
For Danmark er det afgørende, at en EU-retlig regulering af bl.a.
erhvervelse og besiddelse af skydevåben skaber den rette balance mellem
hensynet til sikkerhed omkring skydevåben og fortsat mulighed for legitim
brug af skydevåben også henset til, at Kommissionen har anført, at et af de
bærende formål med direktivforslaget er bekæmpelse af ulovlig handel
med skydevåben.
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektivet) samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
For Danmark er det endelig helt centralt, at tvivlsspørgsmålene og andre
afgrænsningsspørgsmål i forhold til det samlede forslag bliver afklaret,
idet en nærmere stillingtagen til forslaget må afvente denne afklaring.
10. Orientering af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til
Folketingets Retsudvalg.
15