Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1605545_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Udvalgssekretariatet
Christiansborg
DK-1240 København K
1. marts 2016
Foretræde for Retsudvalget
Torsdag d. 3. marts 2016 kl. 13
Vedr. mordbranden på Scandinavian Star
Bedes omdelt til udvalgets medlemmer
Øvrige bilag bliver fremlagt på selve dagen
159 grunde
til, at komme til bunds i mordbranden, som endte i en kæmpe katastrofe.
Det var ikke en ulykke, det var direkte planlagt mord.
Det værste er, at mordbranden, officielt, stadig er uopklaret.
Overlevende og pårørende, som forurettede fra mordbranden, har været nødsaget til
selv, at fortage omfattende undersøgelser mv. igennem de snart 26 år der er gået siden
d. 7. april 1990. I 26 år har vi måtte se til, hvordan politi og Rigsadvokaten igen og igen
er sluppet fra at svare på fakta samt det forhold, at Folketinget igen og igen har fået
bevidste fejlagtige oplysninger både i udvalg men også fra Folketingets talerstol.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Henvendelse af 1/3-16 fra Scandinavian Stars Danske Støtteforening
1605545_0002.png
Scandinavian Stars Danske Støtteforening, har ved hjælp fra bl.a. embedsmænd,
ansatte i politiet, domstole endvidere fra diplomater, ambassadører og konsulater i
flere lande, belyst sagens alvor 100 %, selv om ansatte i statens ”Danmark og Norges”
tjeneste, har måttet løbe den risiko der har været forbundet med, at være
Whistleblover.
Scandinavian Stars Danske Støtteforening bygger på dokumentation og fakta.
Rigsadvokaten mener citat: ”at han er mest tilbøjelig til at antage” citat slut.
Fakta
Scandinavian Star havarerede ikke i internationalt farvand, men i svensk farvand 2,7
mill, inden for svensk territorium. Sverige har jurisdiktionen.
Søforklaringen skulle have været afholdt i Gøteborg. Jf. direktøren i det svenske
Sjøfarteverket.
Altså en fejl, at dette skete i København, og dette er årsagen til, at hele sagen blev
underlagt en social derute og aldrig er blevet opklaret.
I led med Søforklaringen i Sverige, var det svenske myndigheders ansvar, at belyse og
finde frem til skibets ejer og reder.
Skibet var registreret på Bahamas. Det var således Bahamas myndigheder der skulle
efterforske og rejse tiltale iht. overtrædelse jf. lov om skibes sikkerhed.
Skibets ejer og rederforhold skulle belyses af Bahamas myndigheder, og da var man
kommet frem til, at SeaEscape Cruises Ltd. Miami Florida, var rette ansvarssubjekt,
hvorved sigtelse og anklager skulle have været rejst.
Søforklaringen i Danmark, efterforskning og belysning af ejer og rederforhold bygger
på fejl, som er grundet i forkert opfattelse af koordinat for skibets mayday. Grundet
urigtige oplysninger om ejer og ansvarsforholdet, som blev givet allerede d. 7. april
1990, på telefon til Retspræsident i Sø og Handelsretten hjemme i privaten, samt falske
fabrikerede dokumenter der blev lavet d 9-11. april 1990 og som blev lagt ind til
myndighederne.
Selve den politimæssige efterforskning af branden skulle have ligget i den stat, hvorfra
ejeren havde sit hovedforretningssted, altså Miami Florida og ikke i Oslo.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Henvendelse af 1/3-16 fra Scandinavian Stars Danske Støtteforening
1605545_0003.png
Hverken Danmark eller Norge havde nogen form for juridiktions ret, udover
Søfartsstyrelsens kontrol af Scandinavian Star, før skibet gik i rutefart d. 7. april 1990.
Meller ikke dette blev udført.
Sagen har medført, at den aftale der blev lavet d.10. april 1990, om den politimæssige
fordeling mellem Danmark Sverige og Norge, klart er i strid med lovgivningen, og
staters ret til jurisdiktion.
Aftalen af d. 20. april 1990, hvor der på regeringsplan i Danmark, Norge samt Sverige
aftales, at nedsætte et fællesnordisk Granskningsudvalg til belysning af Scandinavian
Star sagen, er ligeledes sket imod lovgivningen, og staters ret til jurisdiktion.
Scandinavian Star sagen må tilbage til start. Den eneste løsning er, en dansk
kommission eller en hurtig advokatundersøgelse.
Mangel af kontrol før skibet gik i drift og frem til branden d. 7. april 1990
Søfartsstyrelsen i Danmark og Norge.
Søforklaring ud fra de oplysninger der i dag er kendt, skal føres i Gøteborg Sverige.
Lob om skibes sikkerhed skal prøves af myndighederne på Bahamas.
Ejerforholdet skal tilbage til Miami Florida.
Brandstiftelsen skal belyses af politiet i Miami Florida.
Ejerskabet til Scandinavian Star før, under og efter branden og frem til februar 1994.
Skibet blev, efter branden, solgt på tvangsauktion i England til samme personer og
Selskaber i SeaEscape Cruises Ltd. bl.a. Niels Erik Lund.
SeaEscape Cruises Ltd. et postkasse selskab på Bahamas mens driftsselskabet er
SeaEscape Cruises Ltd. i Miami Florida.
En af medejerne, bag SeaEscape Cruises Ltd., var Scandinavian Seaways – DFDS Ltd.
DFDS Bahamas. ( Star Cruises Ltd. DFDS) alle med tilknytning til det danske rederi
DFDS.
DFDS forsøgte, at skjule deres andel i Scandinavian Star sagen/branden ved, DFDS i
juni 1990, altså tre måneder efter branden, fik Bahamas Registrar til, at slette DFDS’
ejerandel i selskabet SeaEscape Cruises Ltd. med tilbagevirkende kraft til november
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Henvendelse af 1/3-16 fra Scandinavian Stars Danske Støtteforening
1605545_0004.png
1989. Dette skete således under belysningen i Sø og Handelsretten og den dengang
igangværende politimæssige efterforskning.
DFDS og Niels Erik Lund fra DFDS er nøglen til opklaringen
Scandinavian Stars Danske Støtteforening er i besiddelse af den nødvendige
dokumentation samt kilder, der på kort tid, kan belyse de nævnte forhold,
dokumentation der er rets påtegne.
Både dansk politi, Stats samt Rigsadvokater, har aldrig villet efterkomme krav fra
Folketingsmedlemmer Retsudvalg mv. på, at fremlægge rets påtegnet dokumentation
der kunne påvise, at Henrik Johansen var ejer og reder af Scandinavian Star d. 7. april
1990. Hverken bankkvittering, skibsskøder eller andet er fremlagt. Danske
Skattemyndigheder har endvidere givet Henrik Johansen et skattefradrag på køb af
Scandinavian Star selv om Henrik Johansen aldrig har været ejer eller reder af skibet,
hverken før, under eller efter branden d. 7. april 1990. Vi taler om skattemæssigt
fradrag på mellem 60 og 100 millioner kroner.
Modsat, kan Scandinavian Stars Danske Støtteforening dokumentere med bilag der er
rets påtegnet af myndigheder, at Henrik Johansen aldrig har været ejer eller reder af
skibet Scandinavian Star, også bilag indhentet af embedsmænd ansat i den danske stats
system, der samtidig dokumenterer, at ejeren af Scandinavian Star fra start til slut var i
regi af DFDS og Niels Erik Lund ansat i DFDS.
Ejerskabet og brandstiftelsen hænger sammen med kaskoforsikringen
Vores forslag er derfor, en kommission der skal belyse alle de nye fakta. Det tager
måske 2-3 år, eller en advokatundersøgelse der kan afklares på få måneder.
Når undersøgelsen er til ende bragt, skal sagen, dersom den angår andre end danske
svensk samt norske myndigheder, tilgå de lande som har det juridiske ansvar herfor,
med anmodning om efterprøvelse og efterforskning samt, om muligt, stille ansvarlige til
ansvar.
Uanset valg af undersøgelsesart beder vi om, at der er en repræsentant udpeget af
folketinget samt en repræsentant fra Scandinavian Stars Danske Støtteforening som
medlem af udvalget.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Henvendelse af 1/3-16 fra Scandinavian Stars Danske Støtteforening
1605545_0005.png
Venlig Hilsen
Scandinavian Stars Danske Støtteforening
Mike Axdal
Kjærsvej 106
4220 Korsør