Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 193
Offentligt
1603782_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. februar 2016
Politikontoret
Vita Horneman
2016-19203-0831
1859979
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA for så
vidt angår udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere og
det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre
(ECRIS), og om erstatning af Rådets afgørelse 2009/316/RIA
KOM
(2016) 7 endelig
Nyt notat.
1. Resumé
Forslaget til direktivet er omfattet af retsforbeholdet. Kommissionen
har ved KOM(2016) 7 endelig af 19. januar 2016 fremsendt forslag
til Europa Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
rammeafgørelse 2009/315/RIA for så vidt angår udveksling af
oplysninger om tredjelandsstatsborgere og det europæiske
informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS), og om
erstatning af Rådets afgørelse 2009/316/RIA. Forslaget lægger op til
at udvide mulighederne for at udveksle oplysninger om straffedomme
vedrørende tredjelandsstatsborgere mellem medlemsstaterne i det
såkaldte ECRIS-system. Det er allerede muligt at udveksle
oplysninger om tredjelandsstatsborgeres straffedomme i ECRIS-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europaparlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA m.v., fra justitsministeren
systemet, men den nuværende ordning er ikke effektiv på dette
område.
Danmark deltager i dag i det eksisterende ECRIS-system, og
forslaget vurderes ikke at få betydning for Danmarks deltagelse i det
eksisterende ECRIS-system, men Danmark vil på grund af
retsforbeholdet ikke kunne benytte de nye muligheder, som forslaget
lægger op til at give i forhold til at opnå kendskab til andre
medlemsstaters straffedomme mod tredjelandsstatsborgere.
2. Baggrund
Det eksisterende europæiske informationssystem vedrørende
strafferegistre (ECRIS) er et elektronisk system til udveksling af
oplysninger om straffedomme afsagt i medlemsstaterne til brug for
straffesager og – hvis det er tilladt efter national ret – til brug for
andre formål. Systemet er baseret på Rådets rammeafgørelse
2009/315/RIA og Rådets rammeafgørelse 2009/316/RIA.
ECRIS er baseret på, at der kan opnås fuldstændige oplysninger om
en EU-borgers tidligere straffedomme i den medlemsstat, hvori den
pågældende person er statsborger. Hvis en EU-borger dømmes for et
strafbart forhold i en anden medlemsstat, skal denne medlemsstat
(domsstaten) fremsende oplysninger og ajourføringer vedrørende
straffedomme til den medlemsstat, hvori den pågældende er
statsborger. Statsborgerstaten skal lagre disse oplysninger og kan
således efter anmodning fremlægge udtømmende og ajourførte
oplysninger om egne statsborgeres tidligere straffedomme.
Det Europæiske Råd og Rådet har ved flere lejligheder understreget
behovet for at forbedre ECRIS. Senest har Det Europæiske Råd i
forbindelse med rådsmødet den 17. og 18. december 2015 udtalt, at
de seneste terrorangreb viste, at det haster med at forbedre relevant
informationsudveksling om terroraktivitet, navnlig udvidelsen af det
europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS),
til også at omfatte tredjelandsstatsborgere.
Retsgrundlaget for forslaget til direktivet er artikel 82, stk. 1, litra d),
i TEUF, og forslaget skal behandles efter den almindelige
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europaparlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA m.v., fra justitsministeren
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Forslaget er omfattet af
retsforbeholdet.
Danmark deltager i dag i det eksisterende ECRIS-system, og forsla-
get vurderes ikke at få betydning for Danmarks deltagelse i det
eksisterende ECRIS-system, jf. artikel 2 i protokollen om Danmarks
Stilling, men Danmark vil på grund af retsforbeholdet ikke kunne
benytte de nye muligheder, som forslaget lægger op til at give i
forhold til at opnå kendskab til andre medlemsstaters straffedomme
mod tredjelandsstatsborgere.
3. Formål og indhold
Det er muligt at udveksle oplysninger om tredjelandsstatsborgeres
strafbare forhold gennem ECRIS, men det forudsætter, at der
anmodes om oplysninger fra
alle
medlemsstater. I modsætning hertil
skal anmodninger vedrørende EU-statsborgere alene rettes til
statsborgerstaten. Generelle anmodninger om oplysninger om
tredjelandsstatsborgere pålægger alle medlemsstater en administrativ
byrde, herunder også de medlemsstater, der ikke har oplysninger om
den pågældende tredjelandsstatsborger.
I praksis afholder medlemsstaterne sig derfor fra at anmode om
oplysninger om tredjelandsstatsborgere, hvilket fører til, at
medlemsstaterne udelukkende tager hensyn til strafferetlige
oplysninger, der er registreret i deres nationale strafferegister.
Formålet med forslaget er på den baggrund at indføre et system,
hvorved en medlemsstats centrale myndighed hurtigt og effektivt kan
finde ud af, om andre medlemsstater har lagret strafferetlige
oplysninger om en given tredjelandsstatsborger.
Medlemsstaternes centrale myndigheder skal efter forslaget bl.a. 1)
lagre oplysninger, herunder fingeraftryk, om domfældte tredjelands
2) sikre, at en udskrift fra strafferegisteret, f.eks. en privat
straffeattest, som en tredjelandsstatsborger anmoder om, suppleres
med eventuelle oplysninger fra andre medlemsstater, og 3) foretage
de nødvendige tekniske ændringer for at kunne anvende den nyeste
teknologi og få systemet til udveksling af oplysninger til at virke.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europaparlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA m.v., fra justitsministeren
Med forslaget etableres desuden et decentraliseret it-system, der vil
give medlemsstaterne mulighed for at finde ud af, i hvilken anden
medlemsstat der er lagret strafferetlige oplysninger om en given
tredjelandsstatsborger.
Den centrale myndighed i en medlemsstat, hvori en
tredjelandsstatsborger bliver dømt i en straffesag, skal overføre et
såkaldt
indeksfilter,
der
indeholder
anonymiserede
identifikationsoplysninger om den dømte tredjelandsstatsborger, til
de øvrige medlemsstater. De modtagende medlemsstater kan derefter
sammenholde disse oplysninger med sine egne oplysninger, og på
grundlag af et ”hit/no hit”-system finde ud af, om der findes
oplysninger om strafferetlige forhold i andre medlemsstater, og i
tilfælde af et ”hit” i hvilke medlemsstater. Herefter kan den
modtagende medlemsstat følge op på ”hittet” ved hjælp af det
eksisterende ECRIS-system.
Kommissionen tildeles efter forslaget beføjelser til bl.a. at fastsætte
gennemførelsesretsakter om den tekniske gennemførelse af ECRIS
og det nævnte indeksfilter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke udtalelser eller andre
tilkendegivelser fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at en forbedring af det
eksisterende system til udveksling af oplysninger fra strafferegistre
om dømte tredjelandsstatsborgere ikke kan sikres af
medlemsstaterne, og at en fælles mekanisme, der tager sigte på en
hurtig, koordineret og effektiv udveksling af oplysninger mellem
medlemsstaterne, kræver fælles handling.
Det vurderes, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europaparlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA m.v., fra justitsministeren
1603782_0005.png
Rigspolitiet, som er ansvarlig for Kriminalregisteret, har med
oprettelsen af ECRIS DK som en selvstændig del af
Kriminalregisteret siden den 27. april 2012 modtaget, opbevaret og
videregivet oplysninger om straffedomme i overensstemmelse med
rammeafgørelsen om ECRIS.
Denne behandling af oplysninger om straffedomme sker inden for
rammerne af persondatalovens generelle regler.
Behandling af oplysninger om straffedomme i Kriminalregisteret er i
øvrigt nærmere reguleret i kriminalregisterbekendtgørelsen, som er
udstedt i medfør af persondatalovens § 72 og supplerer de generelle
bestemmelser i persondataloven, herunder § 8 om behandling af
oplysninger om bl.a. strafbare forhold.
Udenlandske afgørelser optages i Kriminalregisterets afgørelsesdel i
medfør af retningslinjerne i kriminalregisterbekendtgørelsens bilag 1,
hvoraf det bl.a. fremgår, at afgørelser truffet i de nordiske lande og i
lande, der er medlem af Europarådet, vedrørende udenlandske
statsborgere, der på gerningstidspunktet har fast bopæl i Danmark,
optages efter samme retningslinjer som danske afgørelser, såfremt
Kriminalregisteret får underretning derom.
Afgørelser truffet i andre lande optages i de nævnte tilfælde, hvis de
af Rigspolitichefen efter procesmåden og strafudmålingen skønnes at
kunne sidestilles med danske afgørelser.
Videregivelse af oplysninger til offentlige myndigheder, herunder
udenlandske
myndigheder,
er
reguleret
i
kriminalregisterbekendtgørelsens kapitel 6. Efter begæring udsteder
Rigspolitiet fuldstændige udskrifter af Kriminalregisteret om
bestemte personer til udenlandsk politi, anklagemyndighed og
domstole i de nordiske lande eller i lande, der er medlemmer af
Europarådet, til brug for offentlige straffesager i udlandet.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europaparlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA m.v., fra justitsministeren
1603782_0006.png
Forslaget er fremsat under henvisning til TEUF artikel 82, der er
omfattet af det danske retsforbehold. Danmark deltager således ikke i
direktivforslaget, som ikke vil være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark. Forslaget har derfor ikke lovgivningsmæssige
konsekvenser, ligesom forslaget ikke har statsfinansielle, samfunds-
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveau
Forslaget berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Østre Landsret, Vestre Landsret,
samtlige byretter, Advokatrådet, Amnesty International, Danske
Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af offentlige anklagere, Institut for
Menneskerettigheder,
Justitia,
Landsforeningen
af
Forsvarsadvokater, Politiforbundet i Danmark, Retspolitisk
Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
Høringsfristen er fastsat til den 7. marts 2016. Der vil blive
fremsendt et supplerende notat om høringen.
9.
Generelle
forventninger
til
andre
landes
holdninger/forhandlingssituationen
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens
foreløbige
generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet positivt indstillet over for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg.
6