Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 191
Offentligt
1603692_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. februar 2016
Strafferetskontoret
Tina Tolstrup Bak Jensen
2016-730-0846
1857283
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
bekæmpelse af terrorisme og erstatning af Rådets rammeafgørelse
2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme
KOM(2015) 625
Resumé
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Med forslaget revideres indholdet
af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme, der
definerer og kriminaliserer visse terrorhandlinger, herunder navnlig
gennemførelse af terrorangreb, deltagelse i terrorgruppers aktiviteter,
inklusiv finansiel støtte til disse aktiviteter, offentlig opfordring til,
rekruttering til og oplæring i terror. Formålet med revisionen er at
gennemføre nye internationale standarder og forpligtelser, som EU har
indgået, og sætte mere effektivt ind over for den tiltagende terrortrussel og
herved øge sikkerheden i EU og for EU-borgerne. Forslaget indeholder
som nye initiativer forpligtelser til at kriminalisere modtagelse af oplæring
i terror, udlandsrejser med det formål at begå terror, tilrettelæggelse mv.
af sådanne udlandsrejser, finansiering af terror samt regler om
beskyttelse, hjælp og terrorofres rettigheder.
Da forslaget er omfattet af retsforbeholdet, har det hverken
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes
at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der ses ikke at
foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger til selve forslaget, men de fleste medlemsstater har udtrykt
støtte til yderligere initiativer til bekæmpelse af terrorisme. Fra dansk side
er man positivt indstillet over for intentionerne om på EU-plan at skærpe
kriminaliseringen af terrorrelaterede handlinger.
1. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 2. december 2016 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af terrorisme og
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af terrorisme og erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af
terrorisme (KOM(2015) 625). Forslaget, som Justitsministeriet modtog i
dansk oversættelse den 21. januar 2016, er fremsat med hjemmel i TEUF
artikel 83, stk. 1, og artikel 82, stk. 2, litra c. Forslaget er dermed omfattet
af Danmarks retsforbehold. Danmark deltog i vedtagelsen af Rådets
rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme og Rådets
rammeafgørelse 2008/919/RIA om ændring heraf, som begge er bindende
for Danmark. Forslaget skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
2. Indhold
2.1. Generelt
Direktivforslaget har til formål at fastlægge minimumsregler vedrørende
definitionen af strafbare handlinger og straffe i forbindelse med
terrorhandlinger, strafbare handlinger med forbindelse til en terrorgruppe
og strafbare handlinger med forbindelse til terroraktiviteter samt specifikke
foranstaltninger til beskyttelse af og til bistand for ofre for terror.
Direktivforslaget indeholder:
1) kriminaliseringsforpligtelser svarende til forpligtelserne i
rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme som
ændret ved rammeafgørelse 2008/919/RIA og
2) bestemmelser, der implementerer relevante internationale
standarder og forpligtelser, herunder tillægsprotokollen til
Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme (CETS no.
217), FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 2178 (2014) og nr. 2249
(2015) og anbefaling nr. 5 fra 2012 om finansiering af terror fra
Financial Action Task Force (FATF).
2.2. Terrorhandlinger
Medlemsstaterne forpligtes ifølge forslaget til at sikre, at en række
nærmere opregnede forsætlige terrorhandlinger kan straffes. Der er tale om
en videreførelse af de tilsvarende bestemmelser i rammeafgørelse
2002/475/RIA, som er gennemført i dansk ret.
2.3. Strafbare handlinger med forbindelse til terroraktiviteter
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af terrorisme og erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Medlemsstaterne forpligtes ifølge forslaget til at sikre, at en række
nærmere opregnede forsætlige handlinger med forbindelse til
terroraktiviteter kan straffes.
Det drejer sig nærmere om følgende:
-
Offentlig opfordring til at begå en terrorhandling
Der er tale om en videreførelse af den tilsvarende bestemmelse i
rammeafgørelse 2002/475/RIA, som er gennemført i dansk ret.
-
Rekruttering af terrorister
Der er tale om en videreførelse af den tilsvarende bestemmelse i
rammeafgørelse 2002/475/RIA, som er gennemført i dansk ret.
-
Varetagelse af oplæring i terror
Der er tale om en videreførelse af den tilsvarende bestemmelse i
rammeafgørelse 2002/475/RIA, som er gennemført i dansk ret.
-
Modtagelse af oplæring i terror
Medlemsstaterne forpligtes ifølge forslaget til at sikre, at det at modtage
oplæring i fremstilling eller brug af sprængstoffer, skydevåben eller andre
våben eller skadelige eller farlige stoffer eller i andre konkrete metoder
eller teknikker med henblik på at udføre eller medvirke til gennemførelse
af en terrorhandling med viden om, at det er hensigten, at de tillærte
færdigheder skal bruges til dette formål udgør en strafbar handling, når den
begås forsætligt.
Forslaget svarer til artikel 3 i tillægsprotokollen til Europarådets
konvention om forebyggelse af terrorisme (CETS no. 217), som endnu
ikke er underskrevet af Danmark.
-
Udlandsrejse med terror for øje
Medlemsstaterne forpligtes ifølge forslaget til at sikre, at det at rejse til et
andet land med det formål at gennemføre eller bidrage til gennemførelse af
en terrorhandling, at deltage i en terrorgruppes aktiviteter eller at varetage
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af terrorisme og erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
eller modtage oplæring i terror, udgør en strafbar handling, når den begås
forsætligt.
Forslaget svarer til artikel 4 i tillægsprotokollen til Europarådets
konvention om forebyggelse af terrorisme (CETS no. 217), dog således at
forslaget omfatter alle rejser og altså ikke – som Europarådsprotokollen –
undtager rejser til den rejsendes hjemstat eller opholdsland.
-
Tilrettelæggelse eller anden formidling af udlandsrejse med terror for
øje
Medlemsstaterne forpligtes ifølge forslaget til at sikre, at enhver form for
tilrettelæggelse eller formidling, hvorved en person modtager bistand til en
udlandsrejse med det formål at begå terror med viden om, at denne
medvirken har dette formål, udgør en strafbar handling, når den begås
forsætligt.
Forslaget svarer til artikel 6 i tillægsprotokollen til Europarådets
konvention om forebyggelse af terrorisme (CETS no. 217).
-
Finansiering af terror
Medlemsstaterne forpligtes ifølge forslaget til at sikre, at enhver form for
direkte eller indirekte indsamling af midler med den hensigt at bruge dem
eller med viden om, at de skal bruges helt eller delvist til at begå en
terrorhandling eller en handling med forbindelse til terroraktiviteter udgør
en strafbar handling, når den begås forsætligt.
Forslaget, der implementerer FATF-anbefaling nr. 5, svarer til artikel 5 i
tillægsprotokollen til Europarådets konvention om forebyggelse af
terrorisme (CETS no. 217).
-
Tyveri af særlig grov beskaffenhed med det formål at begå en
terrorhandling
Der er tale om en videreførelse af den tilsvarende bestemmelse i
rammeafgørelse 2002/475/RIA, som er gennemført i dansk ret.
-
Afpresning med det formål at begå en terrorhandling
Der er tale om en videreførelse af den tilsvarende bestemmelse i
rammeafgørelse 2002/475/RIA, som er gennemført i dansk ret.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af terrorisme og erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
-
Fremstilling af falske administrative dokumenter med det formål at
begå en terrorhandling
Der er tale om en videreførelse af den tilsvarende bestemmelse i
rammeafgørelse 2002/475/RIA, som er gennemført i dansk ret.
2.4. Medvirken og forsøg, sanktioner og juridiske personers ansvar
Det må ifølge forslaget – som noget ny – ikke være en betingelse for at
statuere straffeansvar efter de foreslåede bestemmelser, at handlingen
faktisk begås, eller at der kan etableres en forbindelse til, en specifik
terrorhandling/terroraktivitet. Forslaget bygger på det samme princip, som
efter FATF-anbefaling nr. 5 gælder for finansiering af terrorisme.
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget kriminalisere medvirken, anstiftelse
og forsøg i forhold til de angivne foreslåede strafbare handlinger.
Der er for så vidt angår forslagets bestemmelser om straffe for fysiske
personer (sanktioner), formildende omstændigheder og juridiske personers
ansvar tale om en videreførelse af de tilsvarende bestemmelser i
rammeafgørelse 2002/475/RIA, dog således at de nye strafbare handlinger
også omfattes af bestemmelserne.
2.5. Straffemyndighed og retsforfølgning
Forslagets bestemmelse om straffemyndighed viderefører den tilsvarende
bestemmelse i rammeafgørelse 2002/475/RIA med den ændring, at en
medlemsstats straffemyndighed også skal omfatte handlinger, hvor en
gerningsmand varetager oplæring i terror af statsborgere eller personer
med bopæl i medlemsstaten.
2.6. Beskyttelse, hjælp og terrorofres rettigheder
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at undersøgelser og
retsforfølgning i forbindelse med strafbare handlinger, der er omfattet af
direktivet, ikke afhænger af en anmeldelse. Der er tale om en videreførelse
af den tilsvarende bestemmelse i rammeafgørelse 2002/475/RIA.
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget endvidere sikre, at der etableres
særlige tjenester til at bistå og hjælpe ofre for terror. Sådanne tjenester skal
have den nødvendige kapacitet og organisatoriske struktur til at yde
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af terrorisme og erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
bistand og hjælp til disse ofre umiddelbart efter et angreb, og så længe som
det er nødvendigt efterfølgende alt efter det enkelte offers specifikke
behov. Disse tjenester skal være fortrolige, gratis og nemt tilgængelige for
alle terrorofre. Tjenesterne skal navnlig omfatte krisehjælp og psykologisk
bistand samt vejledning og oplysning om ethvert retligt, praktisk eller
finansielt anliggende.
Den foreslåede bestemmelse skal anvendes som et supplement til direktiv
2012/29/EU om minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn
til rettigheder, støtte og beskyttelse (offerdirektivet).
Herudover skal medlemsstaterne ifølge forslaget sikre de nødvendige tiltag
til beskyttelse af ofre for terrorisme og deres familier i overensstemmelse
med offerdirektivet.
Endelig skal medlemsstaterne ifølge forslaget sikre, at terrorofre, som har
bopæl i en anden medlemsstat, modtager information om deres rettigheder,
hjælpetjenester og adgang til erstatning.
2.7. Øvrige bestemmelser
Direktivforslaget skal erstatte rammeafgørelse 2002/475/RIA som ændret
ved rammeafgørelse 2008/474/RIA i henseende til de medlemsstater, der
er bundet af direktivet, hvilket på grund af retsforbeholdet ikke omfatter
Danmark.
Endvidere indeholder forslaget bestemmelser om gennemførelse og
ikrafttræden.
3. Gældende dansk ret
Rammeafgørelse 2002/474/RIA om bekæmpelse af terrorisme er
gennemført i dansk ret ved lov nr. 378 af 6. juni 2002 (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001) samt
øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme m.v.) (”anti-terrorpakke I”).
Danmark har efterfølgende bl.a. gennemført en række yderligere
lovændringer ved lov nr. 542 af 8. juni 2006 (Styrkelse af indsatsen for at
bekæmpe terrorisme m.v.) (”anti-terrorpakke II”), bl.a. til gennemførelse
af Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme (CETS no.
196).
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af terrorisme og erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Danmark har endnu ikke underskrevet tillægsprotokollen til Europarådets
konvention om forebyggelse af terrorisme (CETS no. 217).
Vedtagelsen af rammeafgørelse 2008/919/RIA om ændring af
rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme
foranledigede ikke yderligere ændringer i dansk ret.
3.1. Modtagelse af oplæring i terror
Det følger af straffelovens § 114 d, stk. 3, at den, som lader sig træne,
instruere eller på anden måde oplære til at begå handlinger omfattet af
lovens § 114 eller § 114 a, straffes med fængsel indtil 6 år.
3.2. Udlandsrejse med terror for øje
Straffeloven indeholder ikke en selvstændig bestemmelse, der
kriminaliserer udlandsrejser, som foretages med det formål at gennemføre
eller bidrage til gennemførelse af en terrorhandling, at deltage i en
terrorgruppes aktiviteter eller at varetage eller modtage oplæring i terror.
Straffelovens § 21 om forsøg omfatter alle handlinger, som sigter til at
fremme eller bevirke udførelsen af en forbrydelse. Foretages en rejse med
det formål at begå en terrorhandling mv. – dvs. som en
forberedelseshandling – vil rejsen kunne straffes som forsøg, eller – hvis
rejsen foretages for at bidrage til gennemførelsen af en terrorhandling mv.
– som forsøg på medvirken til at begå en terrorhandling mv.
3.3. Tilrettelæggelse eller anden formidling af en udlandsrejse
Medvirken i form af tilrettelæggelse eller anden formidling til en persons
udlandsrejse med det formål at begå en terrorhandling mv. er omfattet af
den almindelige medvirkensregel i straffelovens § 23.
3.4. Finansiering af terror
Direkte eller indirekte indsamling af midler med den hensigt at bruge dem
eller med viden om, at de skal bruges helt eller delvist til at begå en
terrorhandling mv., kan efter omstændighederne være medvirken til selve
terrorhandlingen mv., jf. straffelovens § 23.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af terrorisme og erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Det følger herudover af straffelovens § 114 b, at den, som 1) direkte eller
indirekte yder økonomisk støtte til, 2) direkte eller indirekte tilvejebringer
eller indsamler midler til eller 3) direkte eller indirekte stiller penge, andre
formuegoder eller finansielle eller andre lignende ydelser til rådighed for
en person, en gruppe eller en sammenslutning, der begår eller har til
hensigt at begå handlinger omfattet af lovens § 114 eller § 114 a, straffes
med fængsel indtil 10 år. Bestemmelsen finder anvendelse, når der ikke
kan bevises et tilstrækkeligt konkretiseret forsæt til at statuere medvirken
til selve terrorhandlingen mv.
3.5. Medvirken mv.
Det er en betingelse for at statuere strafansvar efter dansk ret, at det kan
bevises, at gerningsmanden har haft terrorforsæt i forhold til
gerningsindholdet i den relevante bestemmelse i straffeloven. Det er
derimod ikke en betingelse, at forbindelse til en konkret, specifik handling
kan bevises.
3.6. Straffemyndighed og retsforfølgning
Reglerne om dansk straffemyndighed findes i straffelovens §§ 6-12.
Det følger af straffelovens § 8, nr. 1, at der er dansk straffemyndighed for
strafbare handlinger begået i udlandet uden hensyn til, hvor
gerningsmanden hører hjemme, når den strafbare handling krænker den
danske stats selvstændighed, sikkerhed, forfatning eller offentlige
myndigheder eller en embedspligt mod staten.
Det samme er tilfældet, hvor handlingen er omfattet af en mellemfolkelig
overenskomst, ifølge hvilken Danmark er forpligtet til at have
straffemyndighed, jf. straffelovens § 8, nr. 5.
3.7. Beskyttelse, hjælp og terrorofres rettigheder
Dansk ret indeholder generelle regler om bl.a. vejledning, rådgivning og
underretning af ofre, lokale offerrådgivninger, beskikkelse af
bistandsadvokat, beskyttelse af ofre og regler om erstatning til ofre.
Dansk ret indeholder ikke særlige regler, der udelukkende gælder for ofre
for terrorisme.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af terrorisme og erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Forslaget er som nævnt fremsat efter TEUF artikel 83, stk. 1, og artikel 82,
stk. 2, litra c, der er omfattet af det danske retsforbehold. Danmark
deltager således ikke i vedtagelsen af direktivforslaget, ligesom direktivet
ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget har derfor hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Procesbevillingsnævnet, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten,
Den
Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet, Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede Advokater,
Danske
Advokater,
Amnesty
International,
Institut
for
Menneskerettigheder,
Retspolitisk
Forening,
Dansk
Rødekors,
Landsforeningen Hjælp Voldsofre og Offerrådgivningen.
Høringsfristen er fastsat til den 9. marts 2016.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at formålet med forslaget
ikke i tilstrækkelig grad kan nås af medlemsstaterne hver for sig, fordi
lovgivning begrænset til det nationale plan ikke vil medvirke til
fastsættelse af minimumsregler vedrørende definitioner af og straffe for
terrorhandlinger, som anvendes i hele EU. Kommissionen anfører i den
forbindelse, at hvis EU-lovgivningen ikke er i overensstemmelse med
tillægsprotokollen til Europarådets konvention om forebyggelse af
terrorisme (CETS no. 217), samtidig med at visse medlemsstater er parter i
den, vil resultatet kunne være en mulig divergens mellem
medlemsstaternes forpligtelser i henhold til EU-lovgivningen og deres
forpligtelser i henhold til folkeretten. Ifølge Kommissionen kan der derfor
bedre sikres omfattende og tilstrækkeligt ensartet lovgivning på EU-plan,
hvorfor EU kan træffe foranstaltninger i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 191: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af terrorisme og erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme samt grundnotat vedrørende forslaget, fra justitsministeren
Forslaget vurderes – af de af Kommissionen anførte grunde – at være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige
medlemsstater til selve forslaget. De fleste medlemsstater har dog udtrykt
støtte til yderligere initiativer til bekæmpelse af terrorisme
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man positivt indstillet over for intentionerne om på EU-
plan at skærpe kriminaliseringen terrorrelaterede handlinger.
9. Orientering af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til
Folketingets Retsudvalg.
10