Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 151
Offentligt
1593796_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
28. januar 2016
1841016
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål W
fra Folketingets Retsudvalg den 28. januar 2016
Samrådsspørgsmål W:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer han vil
tage, for at forhindre at varetægtsfængslede har uhin-
dret adgang til telefoni og internet?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
1
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Talepapir fra samråd den 28/1-16 om varetægtsfængslede og terrormistænkte, fra justitsministeren
1.
Jeg vil gerne takke for denne lejlighed til at adressere
et problem, som ligger mig på sinde.
Det er aftalt, at jeg her i den åbne del af samrådet be-
gynder med spørgsmålet om, hvilke initiativer der vil
blive iværksat for at styrke indsatsen mod mobiltelefo-
ner og internet i fængslerne generelt.
Derefter vil jeg i den lukkede del af samrådet gå over til
spørgsmål i tilknytning til sagen om terrorangrebet i
København.
Men altså nu – først nogle ord om den generelle pro-
blemstilling:
2.
Når folk afsoner en fængselsstraf eller varetægts-
fængsles for en forbrydelse, er det alvor.
Når vi taler om nultolerance over for mobiltelefoner i
fængsler og arresthuse, er det alvor.
Men alligevel må vi desværre konstatere, at samråds-
spørgsmålet afspejler den realitet, at det ikke er lykke-
des at holde mobilerne ude af vores fængsler og arrest-
huse.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Talepapir fra samråd den 28/1-16 om varetægtsfængslede og terrormistænkte, fra justitsministeren
1593796_0003.png
I de senere år er der fundet i størrelsesordenen 1.500-
2.000 telefoner årligt. Der indsmugles formentligt man-
ge flere, som aldrig bliver fundet.
Lad mig sige det helt klart:
Dén situation er ikke holdbar.
Dén realitet vil jeg ikke acceptere.
2.
Udbredelsen af mobiltelefoner i fængsler og arresthu-
se er ikke en ny udfordring.
Det har været et prioriteret indsatsområde i flere fler-
årsaftaler.
Retsudvalget har løbende taget problemstillingen op
over for skiftende justitsministre.
Og kriminalforsorgen har gennem årene arbejdet for at
dæmme op for problemet.
Men når vi sidder her i dag, må vi bare konstatere, at vi
fortsat er langt fra målet.
Men det er ikke en option at lade stå til.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Talepapir fra samråd den 28/1-16 om varetægtsfængslede og terrormistænkte, fra justitsministeren
3.
Før jul bad jeg kriminalforsorgen om at forøge antal-
let af uanmeldte visitationer.
Som illustreret med al ønskelig tydelighed, da DR i
starten af året afdækkede, at en af de varetægtsfængsle-
de i sagen om terrorangrebet i København var aktiv på
Facebook, står det imidlertid klart, at vi bliver nødt til at
tage betydeligt mere effektive midler i brug.
4.
Et af flere tiltag, som vil kunne sikre en langt mere
effektiv bekæmpelse af indsmuglingen af mobiltelefo-
ner, er såkaldte kropsscannere - ligesom vi kender det
fra lufthavne.
Hvis vi med scannere mere effektivt kan opdage forsøg
på at indsmugle mobiltelefoner, er vi kommet et langt
skridt.
Det er derfor min hensigt hurtigt at indlede forsøg med
sådanne scannere i flere af kriminalforsorgens lukkede
institutioner.
Forsøget vil kunne sættes i værk inden for kriminalfor-
sorgens eksisterende økonomiske rammer. Anvendelse
af kropsscannere kræver etablering af en lovhjemmel –
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Talepapir fra samråd den 28/1-16 om varetægtsfængslede og terrormistænkte, fra justitsministeren
det forventer jeg at søge Folketingets tilslutning til i lø-
bet af de kommende måneder.
5.
Som jeg vil komme tilbage til ved besvarelsen af det
næste spørgsmål, er der særlige grupper af indsatte, som
det er uacceptabelt kommunikerer med omverdenen.
Det gælder ikke mindst indsatte i sager med relation til
terror.
Derfor har jeg anmodet kriminalforsorgen om at udar-
bejde nye retningslinjer for risiko- og analysebaserede
visitationer – herunder ved anvendelse af de håndholdte
mobildetektorer, der nu findes i alle fængsler og arrest-
huse.
De nye retningslinjer skal sikre en mere målrettet ind-
sats over for de indsatte, som ikke skal have adgang til
at kommunikere med omverdenen.
Retningslinjerne udarbejdes i tæt samarbejde med Rigs-
advokaten, Rigspolitiet og PET.
6.
Jeg forventer ligeledes, at kriminalforsorgen frem-
over anvender hundekorpset målrettet i indsatsen mod
mobiltelefoner. Kriminalforsorgens hunde, som i dag er
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Talepapir fra samråd den 28/1-16 om varetægtsfængslede og terrormistænkte, fra justitsministeren
særligt trænede i at finde narkotika, skal derfor trænes
til at finde telefoner.
7.
Det mest effektive middel mod mobiltelefoner i
fængsler og arresthuse er at forhindre, at de overhovedet
kan anvendes.
Derfor er jeg også aktuelt ved at undersøge muligheder-
ne for tekniske hindringer for brug af mobiltelefoner i
fængsler og arresthuse.
Jeg er ikke så optaget af teknikken. Dét, der interesserer
mig, er, at vi finder løsninger, der hjælper os med at få
bugt med problemet i praksis.
Til det formål har jeg bl.a. anmodet kriminalforsorgen
om at indhente erfaringer fra andre lande om den prakti-
ske anvendelse af forskellige tekniske løsninger.
8.
Den eksisterende aftale om kriminalforsorgens øko-
nomi udløber i år.
Jeg anser bekæmpelsen af mobiltelefoner i landets
fængsler og arresthuse som et vigtigt tema i de kom-
mende drøftelser om kriminalforsorgens økonomi.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Talepapir fra samråd den 28/1-16 om varetægtsfængslede og terrormistænkte, fra justitsministeren
1593796_0007.png
Jeg kan ikke garantere, at der fremover aldrig vil fore-
findes mobiltelefoner i fængslerne.
Men jeg kan garantere, at den fremadrettede indsats skal
forbedres væsentligt i forhold til i dag.
Indsatte skal ikke kunne fortsætte en kriminel livsstil,
mens de sidder i fængsel. Så når jeg taler om, at der skal
være respekt – så gælder det også indenfor fængslets
mure.
7