Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del Bilag 131
Offentligt
2.12
International assistance
I forbindelse med større ulykker og katastrofer, hvor der kan være risiko for, at en given ressource
f.eks. kan udtømmes eller alene findes som specialressource eller -kompetence i udlandet, er det
muligt at anmode om assistance fra udlandet. Det påhviler alle sektorer som led i
beredskabsplanlægningen at identificere de ressourcer, som det kan blive aktuelt at rekvirere,
hvorfra disse ressourcer kan rekvireres, og hvordan de i givet fald kan indsættes.
Sektorernes arbejde med at planlægge, beslutte, forberede og gennemføre støtte fra tilkaldte
udenlandske hjælpeenheder benævnes Host Nation Support.
2.12.1 Internationale aftaler
Danmark har indgået bilaterale aftaler om at kunne modtage og yde assistance med lande i de
grænsenære områder og indgår i multilaterale aftaler herom gennem samarbejdet i EU, NATO, FN
m.fl.
Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige har i 1989 indgået en nordisk aftale (Nordisk
Redningsoverenskomst – NORDRED). Iværksættelse af assistance for Danmarks vedkommende
sker
gennem
Rigspolitiet.
Overenskomsten
er
nærmere
beskrevet
i
Nordisk
Redningstjenestehåndbog. De samme lande indgik i 2002 Nordisk Sundhedsberedskabsaftale, som
bl.a. omfatter assistance ved kriser og katastrofer samt samarbejde om udvikling af
sundhedsberedskabet.
Københavns Brandvæsen har indgået en samarbejdsaftale med Räddningstjänsten Syd i Sydskåne,
hvorefter der principielt kan rekvireres alle former for ressourcer i form af nabohjælp. Der er
endvidere en særlig aftale mellem Region Hovedstaden og Region Skåne om assistance med
præhospital indsats, personel, materiel og sengepladser ved større hændelser.
Mellem de danske og tyske myndigheder er der i 1985 indgået en aftale om gensidig assistance
ved katastrofer eller alvorlige ulykker. Politidirektøren for Syd- og Sønderjyllands Politi og
indenrigsministeren for Slesvig-Holsten samt overborgmesteren i Flensborg kan iværksætte
assistancer i grænseområdet.
I 2011 blev et dansk-tysk samarbejde ”Beredskab uden grænser” indledt som et led i EU´s
INTERREG program. I samarbejdet deltager de danske grænsekommuner (Tønder, Aabenraa og
Sønderborg Kommuner) og de tilsvarende tyske ”kreise”. Projektet har til formål at udvikle det
borgernære beredskab i det grænsenære område for derved at sikre borgerne i området den
bedst mulige hjælp i tilfælde af ulykker mv.
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 131: Rapport Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænserne , fra forsvarsministeren
1583104_0002.png
Region Syddanmark har indgået en aftale med Tyskland om helikopterassistance til
patienttransporter. Aftalen omfatter også daglige hændelser. Region Syddanmark har endvidere
indgået en aftale med Leitstelle Nord i Flensborg om fordeling af patienter til sygehuse syd for
grænsen i tilfælde af større hændelser.
Inden for rammerne af EU-samarbejdet om civilbeskyttelse er det muligt at trække på assistance
fra de deltagende lande i den såkaldte fællesskabsordning, der udover de 27 EU-medlemslande
består af Norge, Island, Liechtenstein, Kroatien og den tidligere jugoslaviske republik Makedonien.
I Danmark er Beredskabsstyrelsen nationalt kontaktpunkt for samarbejdet med Europa
Kommissionens Emergency Response Coordination Center (ERCC), der modtager og formidler
anmodninger om assistance mellem de deltagende lande.
Danmark indgår også i NATO´s samarbejde om civilbeskyttelse. Aftalen om gensidig katastrofe-
assistance sikrer, at Danmark vil kunne anmode om hjælp gennem NATO´s ”Emergency and
Disaster Response Coordination Centre” (EADRCC).
2.12.2 Rekvisition og koordination
Generelt
Rekvisition og koordination sker i regi af de respektive myndigheder, der inden for eget
ressortområde forestår kontakten til de udenlandske myndigheder, herunder rekvirerer, modtager
og indsætter de udenlandske enheder.
Selvom den enkelte myndighed inden for egen organisation kan beslutte og effektuere rekvisition
af udenlandske ressourcer, bør rekvisitionen koordineres i den lokale beredskabsstab eller i den
nationale operative stab, før den iværksættes, bl.a. for at orientere øvrige sektorer og bidrage til
det fælles situationsbillede.
Politiet
Politimæssige ressourcer fra udlandet, såvel materiel som personel, rekvireres via Rigspolitiets
Koordinerende Stab (RKS). RKS opretholder nationalt overblik over ressourcer og ressourcebehov
og har en koordinerende og støttende funktion i forhold til politikredsene.
Redningsberedskabet
Indsatsleder Redningsberedskab (ISK-RB) er ansvarlig for indsættelse og rekvisition af egne
styrker. Rekvisition af yderligere styrker sker som vanligt gennem kommandostadet (KST), der
kontakter
politiets
vagtcentral/KSN.
Herfra
videreformidles
rekvisitionen
til
bl.a.
Beredskabsstyrelsens nærmeste beredskabscenter.
Vagthavende på Beredskabsstyrelsens beredskabscentre har bemyndigelse til at rekvirere
assistance fra alle øvrige beredskabscentre. Beredskabsstyrelsen opretholder på centralt niveau et
nationalt overblik over beredskabscentrenes igangværende assistancer og materielbehov. I tilfælde
af, at der ikke er flere tilgængelige ressourcer i Danmark, søger Beredskabsstyrelsen ressourcer
REU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 131: Rapport Redegørelse om gensidigt operativt samarbejde på beredskabsområdet hen over landegrænserne , fra forsvarsministeren
1583104_0003.png
tilkaldt fra øvrige EU-lande gennem EU civilbeskyttelsesordningen eller fra nabolande via bilaterale
aftaler.
Det er således Beredskabsstyrelsen, der for redningsberedskabets vedkommende, forestår
rekvisition af udenlandsk assistance.
Sundhedsberedskabet
Sundhedsstyrelsen har en overordnet koordinerende rolle og bistår regionerne ved rekvisition af
udenlandsk personale, som ligger over eksisterende bilaterale aftaler mellem regioner og udlandet.
Udenlandske læger og sygeplejersker skal som udgangspunkt have dansk autorisation for at
arbejde i Danmark. For EU/nordiske uddannelser gælder en særlig let procedure for erhvervelse af
dansk autorisation. Ved midlertidige sundhedsydelser, som der er tale om ved akut bistand, skal
sundhedspersonen i princippet på forhånd anmelde tjenesteydelsen til Sundhedsstyrelsen. Er dette
ikke muligt, kan det ske efterfølgende. Under alle omstændigheder skal Sundhedsstyrelsen
orienteres snarest muligt.