Juridisk notat
8. oktober 2015
OM GENSIDIGT OPERATIVT SAMARBEJDE PÅ BEREDSKABSOMRÅDET HENOVER LAN-
DEGRÆNSERNE
Baggrund
Beredskabsstyrelsen har i en årrække deltaget i internationalt samarbejde på beredskabsområdet.
Dette er sket i kraft af bilaterale aftaler samt via samarbejdet i EU, NATO, FN mv. Det personel,
der udsendes til internationale indsatser har base i det statslige redningsberedskab. Hjemlen til at
indsætte redningsberedskabet i udlandet findes i beredskabslovens § 3.
I de senere år er der endvidere etableret aftaler om samarbejde på beredskabsområdet på kom-
munalt niveau. Mellem tre sønderjyske kommuner og tre nordtyske ”kreise” er der således truffet
aftale om gensidig assistance m.v. benævnt Beredskab uden grænser. Tilsvarende har Køben-
havns Brandvæsen indgået en samarbejdsaftale med Räddningstjänsten Syd i Sverige.
Beredskabsstyrelsen fandt i efteråret 2014 anledning til at indlede en nærmere undersøgelse af
grundlaget for samarbejde på beredskabsområdet på mellemkommunalt niveau henover lande-
grænser samt det nærmere indhold af de samarbejdsaftaler, der er indgået mellem danske kom-
muner og lokale myndigheder i henholdsvis Sverige og Tyskland.
Undersøgelsen afdækkede, at samarbejdsaftalerne i et vist omfang vedrører myndighedsopgaver,
hvilket kræver lovhjemmel. En sådan hjemmel findes ikke i beredskabsloven.
Grundloven og beredskabsloven
Grundloven
Om forholdet til grundloven har Justitsministeriet efter anmodning fra Beredskabsstyrelsen oplyst
følgende:
Efter statsretten anses danske myndigheder som udgangspunkt for at være enekompetente til at
udøve myndighedsbeføjelser inden for det danske territorium.
Det antages imidlertid, at grundloven ikke er til hinder for, at et andet lands myndigheder efter
folkeretlig aftale mellem Danmark og det pågældende land om afgrænsning af de indbyrdes juris-
diktionsforhold opnår adgang til på dansk territorium at udøve visse beføjelser i forhold til personer
mv., som også har en særlig tilknytning til det andet land. Vurderingen af sådanne såkaldte juris-
diktionsaftalers forhold til grundloven beror på den enkelte aftales formål og nærmere indhold,
herunder karakteren og omfanget af de udenlandske myndigheders beføjelser.
Et samarbejde med udenlandske myndigheder, der bliver udført under dansk ledelse, og hvor
udenlandske embedsmænd ikke får adgang til på egen hånd at udøve beføjelser på dansk territo-
rium, vil som udgangspunkt ikke rejse spørgsmål i forhold til grundloven. Der henvises til punkt 2.6
1