Udenrigsudvalget 2015-16
R 13
Offentligt
Redegørelse nr. R 13 (1/4 2016)
Folketinget 2015-16
Tyskland overtager OSCE-formandskabet i en tid, hvor
OSCE-regionen fortsat præges af Ukraine-krisen, udbredt
mistillid og voksende pres på menneskerettigheder. Ukraine-
krisen må forventes at ville fortsætte med at være den største
enkeltstående udfordring, som det tyske OSCE-formandskab
skal håndtere. Tysklands deltagelse i Normandiet-formatet
og derigennem afgørende rolle i bestræbelserne på at tilveje-
bringe en politisk løsning på krisen skaber store forventnin-
ger om et stærkt formandskab. I tillæg til sin politiske vægt
og styrke, vil Tyskland dog også få brug for sine diplomatiske
kompetencer for at kunne sikre enighed og konsensus.
Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modta-
get).
Redegørelse af 1/4 16 om Organisationen for Sikkerhed og
Samarbejde i Europa (OSCE).
(Redegørelse nr. R 13).
Udenrigsministeren
(Kristian Jensen):
RESUMÉ
Ukraine-krisen fortsatte i 2015 med at dominere OSCE’s
dagsorden. Organisationen vedblev med at udfylde en vigtig
rolle ift. krisehåndteringen i Ukraine, både på jorden – bl.a.
gennem den Særlige Monitoreringsmission (SMM) – og i de
diplomatiske bestræbelser – bl.a. gennem den såkaldte Trila-
terale Kontaktgruppe – på at tilvejebringe en politisk løsning
på krisen. Med Ukraine-krisen var OSCE’s rolle som regional
sikkerheds- og samarbejdsorganisation blevet genaktualise-
ret. I løbet af det forgangne år blev denne genaktualisering
kun genbekræftet.
Serbien overtog OSCE-formandskabet i en fortsat vanske-
lig kontekst. Med indgåelsen af Minsk-implementeringsafta-
len i februar 2015 blev den rolle, som OSCE skulle udfylde i
Ukraine, endnu større. Det serbiske formandskab formåede
at videreføre de vigtige resultater fra det foregående schwei-
ziske formandskab, men søsatte ikke egne store initiativer.
Det reducerede ambitionsniveau var bl.a. et udslag af, at skil-
lelinjerne mellem primært Rusland på den ene side og de
vestlige lande på den modsatte prægede drøftelserne inden-
for flere af OSCE’s områder. Udsigterne til at nå til enighed
og opnå konsensus forblev ringe. Skillelinjerne prægede også
ministermødet i Beograd i december 2015, hvor resultaterne –
i form af konkrete beslutninger og erklæringer – var begræn-
sede.
Med terrorangrebene i Paris, København og Ankara og de
voksende migrationsstrømme mod Europa kom terrorbe-
kæmpelse og migration også til at stå højt på OSCE’s dagsor-
den. OSCE’s feltmissioner i Østeuropa, Kaukasus, Centralasi-
en og på Balkan fortsatte deres vigtige arbejde med kapaci-
tetsopbygning og rådgivning. Derudover fortsatte OSCE
med sin understøttende og medierende indsats i de frosne
konflikter i Nagorno-Karabakh (Aserbajdsjan-Armenien),
Transnistrien (Moldova) og Sydossetien og Abkhasien (Geor-
gien).
De uafhængige institutioner – OSCE’s Kontor for Demo-
kratiske Institutioner og Menneskerettigheder (ODIHR), Høj-
kommissæren for Nationale Mindretal (HCNM) og Mediefri-
hedsrepræsentanten (RFOM) – oplevede et øget pres fra en-
kelte OSCE-medlemslande, særligt Rusland og Aserbajdsjan.
I løbet af 2015 gennemførte ODIHR i samarbejde med
OSCE’s parlamentariske forsamling et stort antal valgobser-
vationsmissioner.
1. OSCE I 2015: UKRAINE-KRISEN FORTSAT DET
DOMINERENDE TEMA
Ukraine-krisen fortsatte med at være det dominerende emne
indenfor OSCE-samarbejdet i 2015. Krisen var et fast punkt
på dagsordenen for drøftelserne i OSCE’s Permanente Råd.
Mens grundlæggende aspekter af krisen fortsatte – såsom
Ruslands destabiliserende adfærd i Østukraine og ulovlige
annektering af Krimhalvøen – var året præget af et skiftende
voldsniveau, diplomatiske fremskridt såvel som sværdslag
og en væsentlig udvidelse af OSCE’s rolle i krisehåndterin-
gen både på jorden og ved forhandlingsbordet. Derfor er
Ukraine-krisen atter hovedemnet for denne redegørelse. Af-
snit 3 gennemgår udviklingen i Ukraine og OSCE’s rolle i
nærmere detaljer.
Det serbiske OSCE-formandskab overtog fra et vellykket
schweizisk OSCE-formandskab, som med den hurtige opret-
telse og udsendelse af den Særlige Monitoreringsmission
(SMM) til Ukraine i foråret 2014 for alvor havde vist OSCE’s
krisehåndteringspotentiale. I en svær kontekst præget af
Ukraine-krisen og demokratiske tilbageskridt i flere OSCE-
lande, formåede det serbiske formandskab at videreføre de
vigtigste resultater fra det schweiziske formandskab. Serbien
søsatte dog selv få nye initiativer.
Den 10. juli 2015 markeredes 40-året for Helsinki-slutakten
på et uformelt højniveaumøde i Finlands hovedstad. Mødet
var primært en symbolsk markering, og der blev fra begyn-
delsen ikke sigtet efter konkrete resultater i lyset af den aktu-
elle kontekst, hvor Ukraine-krisen og skillelinjerne mellem
primært Rusland og de vestlige lande ikke gav grund til opti-
misme om udsigten til at kunne nå til enighed. Derudover
valgte Rusland at deltage på et meget lavt niveau i protest
mod, at Finland i forbindelse med OSCE’s Parlamentariske
Forsamlings sommermøde i juli (ugen inden selve højniveau-
mødet) havde nægtet at give indrejsetilladelse til russiske
OSCE-parlamentarikere, der stod på EU-sanktionsliste.
Inden højniveaumødet i juli havde det såkaldte Panel af
Eminente Personer, nedsat af OSCE-trojkaen i 2014, offentlig-
gjort en rapport om erfaringer fra Ukraine-krisen. Rapporten
fik en blandet modtagelse. Det samme fik panelets anden og
sidste rapport, denne gang om fremtiden for europæisk sik-
kerhed, som blev præsenteret i marginen af OSCE-minister-
mødet i Beograd. Arbejdet i panelet blev ledet af den erfarne