Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 94
Offentligt
1567233_0001.png
Den økologiske markedsudvikling
Henrik Hindborg
Markedschef
Økologisk Landsforening
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0002.png
Kvinder
Familier med børn under 7 år
Aldersgruppen 18 – 29 år
Singler
Befolkningen i hovedstadsområdet og større byer
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0003.png
Motiver til at købe økologisk
• Sundhed
• Dyrevelfærd
• Miljø/natur
• Smag
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0004.png
Hvem køber økologi?
Kvinder
Familier med børn under 7 år
Veluddannede
Befolkningen i hovedstadsområdet og større byer
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0005.png
De
økologiske
arketyper
Skeptikeren
Idealisten
15%
18%
12%
Den traditionelle
19%
Andel af de
danske
forbrugere
17%
Individualisten
19%
Den nemhedsorienterede
Den uengagerede
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0006.png
Heavy-usere af økologi
Idealisten
Miljø
Dyrevelfærd
Sundhed
Smag/kvalitet
Individualisten
Smag
Gastronomi
Produkthistorie
Selvopfattelse
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0007.png
Den økologiske afsætning 2015
fordelt på afsætningskanaler
Eksport
20%
Foodservice
15%
Dagligvarehandel
55%
Alternative
salgskanaler
10%
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0008.png
Den økologiske omsætning i detail
8
7
Mia.kr.
6,19
6,8
6
4,9
4,6
5,1
5,83
5,46
5,49
5
4
3,6
2,7
2,02
2,04
3
2,29
2
1
0
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
estimat
Kilde: Danmarks Statistik
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0009.png
Udviklingen i varegrupper
Mejeri
Kolonialvarer
-0,9%
4,0%
6,8%
9,6%
11,0%
11,0%
21,0%
25,0%
26,4%
51,7%
0,0%
10,0%
20,0%
30,0%
40,0%
50,0%
60,0%
Æg
Dybfrost
Brød
Drikkevarer
Konfekture
kød
Grønt
Frugt
-10,0%
YTD WEEK 32 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0010.png
Samarbejde med kæderne
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0011.png
Udviklingen i varegrupper
40
35
30
25
20
15
10
5
0
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0012.png
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0013.png
Økologisk værdiposition
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0014.png
Økologisk værdiposition
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0015.png
Økologi i foodservice
1500
1400
1300
1200
1100
1000
900
800
700
600
519
747
867
981
Mio.kr.
1304
500
2010
2011
2012
2013
2014
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0016.png
Kommuner under omlægning
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0017.png
Økologi i Foodservice
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0018.png
1000
1200
1400
1600
200
400
600
800
0
0
4
5
12
36
56
94
230
304
462
603
757
840
900
1109
1085
1207
jan-09
apr-09
jul-09
okt-09
jan-10
apr-10
jul-10
okt-10
jan-11
apr-11
jul-11
okt-11
jan-12
apr-12
jul-12
okt-12
jan-13
apr-13
jul-13
okt-13
jan-14
apr-14
jul-14
okt-14
jan-15
apr-15
jul-15
okt-15
Det Økologiske Spisemærke
Det Økologiske Spisemærke
1350
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0019.png
Det Økologiske Spisemærke
Alternative salgskanaler & direkte salg
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0020.png
Eksport af danske økologiske fødevarer
1800
1600
Mio.kr.
1533
1400
1200
1038
1166
1000
800
600
400
237
743
857
653
468
256
252
275
200
0
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0021.png
De økologiske virksomheder
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0022.png
Økologi
- 2020 mål?
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 94: Materiale og præsentationer fra udvalgets møde med Økologisk Landsforening den 11/11-15
1567233_0023.png
Fordobling på flere fronter inden 2020
• Fordobling af salg i Danmark – 16 mia i 2020
• Fordobling af eksporten – 3 mia i 2020
• 6-dobling af økologiske køkkener – 6000 i 2020
• Fordobling af øko areal – 15%, 320.000ha i 2020