Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 93
Offentligt
1581799_0001.png
150m høje
Havvindmøller i
St. Røttinge,
Næstved
kommune
1
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0002.png
Indhold
1.
2.
3.
4.
Byggetilladelse
CO2-regnskab
Sundhedseffekt
Støjberegninger
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0003.png
Byggetilladelse/Anmeldelse
I dag skal en vindmølle kun anmeldes til kommunen,
og kan opføres hvis den overholder lokalplan og den
VVM redegørelse, som vindmølleopstiller selv har
lavet.
Kæmpevindmøller er industrianlæg og der skal stilles
samme krav til planlægning og godkendelser, som for
anden industri.
VVM redegørelsen for vindmøllerne ved St, Røttinge,
bærer præg af at mange ting bliver vurderet til ”ikke
at være et problem”, uden at det er undersøgt
tilstrækkeligt (ordet Vurdering brugt ca. 137 gange og
Skøn ca. 17 gange) Man kunne lige så godt skønne
eller vurdere noget andet.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0004.png
Byggetilladelse/Anmeldelse
Efter at have været med i hele processen, som
tager flere år, har vi mistet al tiltro til kommune
og myndigheder. Opstilling af vindmøller er
udelukkende en politisk afgørelse, som er
afhandlet på forhånd. Der bliver kun holdt
borgermøder og høringer fordi man skal. Alt det
kan ligeså godt spares væk.
I Næstved byråd fik byrådsmedlemmerne på et
lukket møde at vide, at de var personligt
erstatningsansvarlige for 2 mio. kr. hvis de ikke
stemte ja til lokalplanen.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0005.png
CO2 regnskab
Både Næstved kommune og Frederiksberg
kommune medregner CO2 reduktion i deres CO2
regnskab, det giver ikke mening.
At opstille vindmøller eller andre VE kilder, bør
ikke reducere et CO2 regnskab. I stedet skal den
samlede CO2 udledning opgøres, uden fradrag.
Det skal ikke kunne lade sig gøre at købe aflad
eller lægge byrden på andre.
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0006.png
Sundhedseffekt
Lad os få mere grøn energi, siger stort set alle.
Men er grøn energi altid godt, det er der de
færreste som sætter spørgsmålstegn ved.
Vi kan godt forstå at politikerne tænker, ”Better
safe than sorry”, klimaforandringerne truer.
Vi oplever, at man ved det mindste
spørgsmålstegn til brugen af vindmøller bliver
hængt ud, som om man tror at jorden er flad.
Vi tænker også ”Better safe than sorry”, så vi er
bekymrede for vores helbred!
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0007.png
Sundhedseffekt
Der er mange eksempler på at naboer får gener
ved kæmpevindmøller.
Ifølge WHO kan Støj give søvnbesvær, stress,
hjerte-kar sygdomme og hormonelle
påvirkninger.
Der er ingen undersøgelser, der dokumenterer at
kæmpevindmøller ikke er skadelige for helbredet.
Medicin skal f.eks. testes og dokumenteres før
det tages i brug. Det er ”frivilligt” at tage
medicin, men det er ikke frivilligt at være
vindmølle nabo, så her skal det demokratiske
flertal beskytte mindretallet.
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0008.png
Støjberegninger
Man måler kun det man kan høre! Er tiden ikke løbet
fra det?
At konstatere, at der ikke er infralyd når man måler
med et A-filter, svarer til at måle bilers hastighed med
en hastighedsmåler som maks. kan måle 50 km/t, og
derefter konstatere at ingen kører for stærkt!
Infralyd skal måles med G-filter. dB(G).
Software ændringer kan også ændre støjniveauet fra
vindmøller, vi har et konkret eksempel på St. Røttinge
vindmøllerne. Opdatering af software = 26,9%
forøgelse på LF støj v 8m/s, ifølge nye beregninger.
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0009.png
Støjberegninger
Støjtallene er beregnede og støjbekendtgørelsens
beregninger indeholder flere faktorer
o
Der er forskellige korrektioner for terræntype, som
skifter med årstiden f.eks. Sne, bar jord,
landbrugsarealer med vegetation osv. Så hvilken årstid
har man valgt?
o
Hvilken temperatur har man valgt, hvilken luftfugtighed
har man valgt?
o
Der er mange parametre man kan vælge og det vil give
forskellige resultater, så den beregnede størrelse er ikke
et udtryk for virkeligheden, men et udtryk for en helt
bestemt situation. Man burde af hensyn til naboerne
vælge værst tænkelige situation
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0010.png
Støjberegninger
Støjbekendtgørelsen Kap1§2stk7: ”Støjfølsom
arealanvendelse: Områder, der anvendes til
eller i
lokalplan eller byplanvedtægt er udlagt til
bolig-,
institutions-, sommerhus- camping- eller
kolonihaveformål, eller områder som er udlagt i
lokalplan eller byplanvedtægt til støjfølsom
rekreativ aktivitet.”
I praksis betragtes støjfølsom arealanvendelse
som byer, mens enligt beliggende huse betragtes
som åbent land. Hvorfor skal familier i bolig uden
for byzone plages mere af støj?
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0011.png
Støjberegninger
Det er kun reglerne i støjbekendtgørelsen, som
skal bruges ved beregning af vindmølle støj. Der
tages ikke hensyn til den samlede støjbelastning
over længere tid. Man lægger ikke støj fra
forskellige typer støjkilder sammen.
Men støjen opleves af naboerne 24/7, som
resultatet af alle støjkilder. Støj skal måles hos
naboerne over en længere periode.
Om natten dæmpes andre støjkilder, som f.eks.
Trafik, så lyden fra vindmøller bliver mere udtalt.
For andre støjkilder er der restriktioner om
natten, det er der ikke for vindmøller. Det skal
der være.
11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Henvendelse af 10/11-15 fra Jytte Pein Møller, Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om foretræde for udvalget om vindmøllebekendtgørelsen
1581799_0012.png
Støjbekendtgørelsen for vindmøller skal
revideres.
Planlægningen af opførelsen af kæmpevindmøller
skal tage hensyn til naboerne og deres helbred.
Beregning af CO2 forbrug skal systematiseres.
12