Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 92
Offentligt
Herunder er en beskrivles af forløbet af en klagesag vedr. støj fra nogle gamle
vindmøller ved Saltø By i Næstved Kommune.
I forbindelse med en plan om at opstille nogle kæmpe vindmøller ved Saltø Gods,
blev der udarbejdet en VVM rapport.d
I VVM rapporten er den samlede støjbelastning beregnet.
I denne beregning indgår nogle anslåede støjværdier for nogle gamle vindmøller
ved Saltø By.
De anslåede værdier er leveret af vindmølleproducenten.
Nu er det sådan at naboerne til de gamle vindmøller, i flere omgange har klaget til
vindmølleejer og Næstved Kommune over støjen fra de gamle vindmøller.
1.
2.
3.
4.
gang
gang
gang
gang
sommeren 2014
november 2014
januar 2014
maj 2015
Når vi sammenligner larmen fra de gamle vindmøller med larmen fra nogle at de
mange andre vindmøller der står i området, kan vi konstatere at larmen fra de
gamle vindmøller er i særklasse.
Desværre reagerede Næstved Kommune ikke på klagerne.
Der blev derfor heller ikke foretaget en orienterende støjmåling på de gamle vind-
møller.
Allerede i høringsfasen gjorde vi indsigelse mod at det blev benyttet anslåede og
åbenlyst forkerte værdier i VVM rapporten.
Det gjorde imidlertid ikke indtryk på Næstved Kommune.
Byrådet vedtog en lokalplan for området omkring Saltø Gods på grundlag af den
manglefulde VVM rapport.
Selv om vi via vores indsigelse havde gjort opmærksom på, at der var brugt anslå-
ede værdier for støjbidraget fra de gamle vindmøller.
Selv om der gentagne gange var indgivet klager til Næstved Kommune over støjen
fra de gamle vindmøller.
Selv om Næstved Kommune ikke havde opfyldt sin tilsynspligt, og foretaget en
orientende støjmåling.
1
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 92: Henvendelse af 9/11-15 fra Kim Jacobsen, Næstved, Saltø Gruppen om foretræde i forbindelse med revision af vindmøllebekendtgørelsen
Det er nu op til Miljø- og Naturklagenævnet at afgøre om det er i overensstem-
melse gældende love og regler.
Først efter at naboerne til de gamle vindmøller havde inviteret intereserede byråd-
medlemmer på kaffe, så byrådsmedlemmerne kunne få lejlighed til at opleve støjen
skete der noget.
De 2 politikere der mødte op, sidder i teknisk udvalg.
De fik presset på så en orienterende støjmåling blev gennemførtd.
Helt forventeligt viser støjmålingen, at der er et problem.
Ejeren af den vindmøller der larmer mest blev pålagt, at få foretaget en akkredite-
ret støjmåling, og indsende dokumentation for at vindmøllen overhold støjgræn-
serne.
Støjgrænser for vindmøller, må kun måles når vindhastigheder hhv. 6 og 8 m/sek.
Hvorfor ved kun ministeriet og vindmølleindustrien
Der foreligger nemlig ingen referater fra de møder hvor ministeriet og vindmøllein-
dustrien aftalte at det kun var ved disse vindhastigheder der kunne støjmåles på
vindmøller.
Inden de rette vindforhold indtraf, udløb fristen for indsendelse af dokumentation
af at vindmøllen overhold støjgrænserne.
Næstved Kommune måtte derfor give vindmølleejer en fristforlængelse.
24. juni 2015 blev målingerne fortaget.
Fristen løb til 10. august 2015, men møllerne fik lov til at køre videre på trods af
det var kendt at de støjede for meget.
Den 10 auguds 2015 havde møllejer stadig ikke havde gjort noget, og fik ny frist
til 1. Oktober 2015
Den 1 oktober 2015 udløb fristforlængelsen.
Der forelå stadig ikke dokumentation for at vindmøllen overholdt af støjgræn-
serne.
Næstved Kommune reagerede ikke på at fristforlængelsen var overskredet.
Klager måtte gøre Næstved Kommune opmærksom på at fristforlængelsen var ud-
løbet.
Næstved Kommune sendte derefter et varsel om standsningspåbud.
Hvis ikke forelå dokumentation for at vindmøllen overholdt støjgrænserne, inden
en bestemt dato, ville der blive udstedet et standsningspåbud.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 92: Henvendelse af 9/11-15 fra Kim Jacobsen, Næstved, Saltø Gruppen om foretræde i forbindelse med revision af vindmøllebekendtgørelsen
Da fristen for indsendelse af dokumentation for overholdelse af støjgrænserne var
udløbet, måtte klager igen gøre Næstved Kommune opmærksom på, at fristen var
udløbet.
Vindmølleejer og DELTA, der er vindmølleejers rådgiver, fandt aldrig årsagen til at
vindmøllen støjer for meget.
Næstved Kommune udsender derfor påbud om at vindmøllen skal standses.
Så sker der noget interessant.
Vindmølleejer sender en mail til Næstved Kommune.
DELTA har foretaget et støjmåling ved nærmeste nabo, og har ikke konstateret
noget støjproblem.
På baggrund af denne mail, handler Næstved Kommune hurtigt og resolut.
Påbud om standsning af vindmøllen ophæves straks.
Sådan, denne gang er der ingen nølen.
2 uger efter Næstved Kommunes ophævelse af påbud om standsning, fremsender
vindmølleejer test rapporten fra DELTA
Vindmøllen er ikke repareret, men støjen er iflg. test rapporten forsvundet.
Beklageligvis kan vi der bor i området ikke høre nogen forskel.
Vi oplever at vindmøllen larmer lige så meget, som den hele tiden har gjort.
Hvis vores oplevelser er i overensstemmelse med den lovgivning der gælder for
vindmøller, må den lovgivningen der gælder for alle andre produktionsvirksomhe-
der og produktionsanlæg betegnes som uhyrlig.
Man kan undre sig over at det er så svært at få Næstved Kommune til at over-
holde sin tilsynspligt.
Man kan under sig over, at borgerne skal gøre Næstved Kommune opmærksom på,
at tidsfrister kommunen selv har sat ikke overholdes.
Man kan undre sig over, at en mail fra vindmølleejer med besked om, at møllen
ikke længer støjer er nok til at Næstved Kommune straks ophæver et standsnings-
påbud.
Man kan undre sig over at to akkrediterede støjmålinger på samme vindmøller, kan
resultere i så forskellige resultater.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 92: Henvendelse af 9/11-15 fra Kim Jacobsen, Næstved, Saltø Gruppen om foretræde i forbindelse med revision af vindmøllebekendtgørelsen
Man kan undre sig over at Næstved Kommune ikke vil have udleveret en log over
hvordan vinmøllen har være indstillet da støjmålingerne blev udført.
Vi der bor uden for byskiltene har i det hele taget meget at undre os over.d
Pva. Saltø Gruppen
Kim Jacobsen
Bistrupvej 5
4700 Næstved
4