Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 92
Offentligt
Saltø Gruppen
9. november 2015
Forslag til forbedringer af vindmøllebekendtgørelsen
Denne henvendelser er fra en gruppe borgere der har bopæl i området omring Saltø Gods, i
Næstved Kommune.
Vi har ikke erfaring med udfærdigelse af love og bekendtgørelser, og her heller ikke erfaring med
den jura der knytter sig til området.
Men vi har erfaring for hvordan vindmøllebekendtgørelsen fortolkes og bruges i Næstved
Kommune.
Vi har derfor nogle forlag til hvad der bør medtages i en revideret vindmøllebekendtgørelse.
Under alle omstændigheder vil vi bede udvalget om at forholde sig til vores forslag, når en ny
revideret vindmøllebekendtgørelse skal formuleres.
Nedenstående forslag er ikke i prioritet rækkefølge.
1. Vindmøllers log skal vedlægges test rapporter ved støjmåling.
Det ikke er nogen hemmelighed at vindmøller kan sættes til at køre i forskellige ”modes” eller
indstillinger.
På den måde kan man regulere hvor effektivt vindmøllen udnytter vinden.
Støjen fra vindmøllen afhænger af den mode vindmøllen kører i.
Resultatet af en støjmåling afhænger derfor bl.a. af hvilken mode vindmøllen har kørt i under
målingen.
Det er altså ganske enkelt at snyde med støjmålinger på vindmøller.
Især når vindmøllens log kun udleveres til tilsynsmyndigheden på forlangende.
For at imødegå mistanken om snyd, bør en ny vindmøllebekendtgørelse derfor indeholde et krav
om, at vindmøllens log altid vedlægges den støjrapport, der udarbejdes ved en støjmåling.
2. Der skal indføres regelmæssige støjmålinger på alle vindmøller.
Vindmøller bliver slidt, og kan sættes til at køre i forskellige modes.
Det er derfor nødvendigt at sikre at en vindmølle til stadighed overholder støjgrænserne.
Regelmæssige støjmålinger vil sikre at vindmøller overholder støjgrænserne uanset om
vindmøllen er opgraderet, slidt eller defekt.
3. Støjmålinger skal også omfatte måling af lavfrekvent støj.
Der findes nu udstyr til at måle lavfrekvent støj.
Vi mener derfor at måling af lavfrekvent støj skal indgå i alle støjmålinger på vindmøller.
4. Der bør udarbejdes støjgrænser for alle vindhastigheder.
I dag kan der kun måles støj fra vindmøller, ved en vindhastighed på hhv. 6 og 8 m/sek.
KMJ
Side 1 af 3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 92: Henvendelse af 9/11-15 fra Kim Jacobsen, Næstved, Saltø Gruppen om foretræde i forbindelse med revision af vindmøllebekendtgørelsen
Saltø Gruppen
9. november 2015
Det er ikke lykkedes os at finde et sted, hvor begrundelsen hvorfor det er sådan kan læses.
Det er ikke kun ved disse vindhastigheder, at støjen er generende.
For omkringboende kan støj fra vindmøller være generende ved alle vindhastigheder.
5. Afstand fra vindmølle til nærmeste beboelse bør sætte op til 10 gang vindmøllehøjden.
Den nuværende afstand på 4 gange vindmøllehøjden er slet ikke nok til at forhindre en kraftig
forringelse af livsbetingelserne for de omkringboende.
600 m til en vindmølle på 150 m. er meget lidt.
Det er en overvældende oplevelse, at få et så højt industrianlæg til nabo.
Vi foreslår derfor at afstanden fra en vindmølle til nærmeste nabo sætte til 10 gange
vindmøllehøjden.
Det vil forhindre at de omkringboende bliver udsat for støjgener, og minimere værditabet på
ejendommene i områderet, hvor vindmøllerne placeres.
Det vil samtidig forhindre at mange vindmøller koncentreres inden for et forholdsvis lille område.
Området omkring Saltø Gods er bare et eksempel på hvor galt det kan gå.
6. Der bør ved planlægning af vindmøller, sættes en grænse for hvor længe vindmøllen kan
være i drift.
Gamle vindmøller støjer og er ikke så effektive som nye vindmøller.
Der bør derfor ved etableringen sættes en grænse for hvor længe vindmøllen kan være i drift.
Ved løbende at forny eksisterende vindmøller med nyere og mere effektive vindmøller, optimeres
udnyttelse af vindenergien, uden at øge det samlede antal vindmøller.
7. Bekendtgørelsen bør sidestille vindmøller med alle andre produktionsanlæg og
virksomheder.
Vindmøller nyder er særstatus i forhold til andre produktionvirksomheder.
Det er kun i planlægningsfasen, at indflydelsen op natur og miljø undersøges.
Der sker ikke en løbende opfølgning på om kravene fortsat opfyldes.
F.eks. vil vindmøller med tiden blive slidte, og støje mere.
Der bør derfor ske en løbende kontrol af, om virksomheden støjer mere end tilladt.
Lige som det sker for alle ander produktionsvirksomheder.
8. Bekendtgørelsen bør fastslå at vindmøller ikke må ombygges/opgraderes.
Det er blevet muligt at opgradere en vindmølle med et såkaldt opgraderingskit.
Vestas kan levere sådanne opgraderingskit.
En opgradering af vindmøllen medfører, at møllen udnytter vinden bedre.
KMJ
Side 2 af 3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 92: Henvendelse af 9/11-15 fra Kim Jacobsen, Næstved, Saltø Gruppen om foretræde i forbindelse med revision af vindmøllebekendtgørelsen
Saltø Gruppen
9. november 2015
Opgraderingen medfører samtidig, at vindmøllen vil støje mere.
En vindmølle der er opgraderet, er ikke længere den samme vindmølle der blev lavet VVM rapport
på og lokalplan for.
Bekendtgørelsen bør derfor indeholde en bestemmelse om at hvis en vindmølle ønskes
opgraderet, er det at sidestille med en ansøgning om at opstille en ny vindmølle.
10. Bekendtgørelsen bør indeholde en procedure for, hvordan klager over støj for
vindmøller behandles.
I dag er det kommunale embedsmænd der vurdere om det er nødvendigt at foretage en
orienterende støjmåling.
I Næstved Kommune har vi oplevet at kommunen slet ikke reagerede på klager.
Vi foreslår derfor at en ny vindmøllebekendtgørelse kommer til at indholde en procedure for
hvordan en klage over støj fra vindmøller skal behandles.
Det vil være optimalt at der blev foretaget en uvildig vurdering af, hvilke skridt der skal tages i hvert
tilfælde.
Vores oplevelser med klagehenvendelser til Næstved Kommune viser, at kommunale
embedsmænd ikke er uvildige i deres vurdering.
Et forslag kunne derfor være et ”udvalg” med en repræsentant fra bl.a. kommune, lokalråd,
vindmølleejer m.fl.
11. Der bør tages referat fra alle møder vedr. en ny vindmøllebekendtgørelse.
Så vidt vi er orienteret foreligger der ikke referater fra de møder mellem ministeriet og
vindmølleindustrien, der resulterede i den nuværende vindmøllebekendtgørelse.
Af samme grund er det kun ministeriet og vindmølleindustrien der ved, hvorfor minimums
afstanden fra en vindmølle til nærmeste beboelse er sat til 4 gange møllehøjden.
Det er også kun ministeriet og vindmølleindustrien der kender begrundelsen for hvorfor man kun vil
måle støj fra vindmøller ved vindhastigheder på hhv. 6 og 8 m/sek.
Det skal være muligt for befolkningen, at finde frem til de begrundelser, der ligger til grund for
retningslinierne og bestemmelserne i vindmøllebekendtgørelsen.
Pva. Saltø Gruppen
Kim Jacobsen
Bistrupvej 5
4700 Næstved
KMJ
Side 3 af 3