Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 78
Offentligt
1564646_0001.png
Pressemeddelelse
den 6. november 2015
Miljøorganisationer: Bevar NOx-afgiften
Miljøorganisationerne Det Økologiske Råd, WWF og Danmarks Naturfredningsforening ønsker
at bevare NOx-afgiften for at fastholde tilskyndelsen til at sænke NOx-forureningen. En
fjernelse af NOx-afgiften betyder i realiteten, at afgifterne på benzin og diesel sænkes.
I et fælles høringssvar til regeringens planer om at fjerne NOx-afgiften, skriver Det Økologiske Råd,
WWF og Danmarks Naturfredningsforening, at det hverken ud fra et
miljømæssigt eller
samfundsøkonomisk perspektiv er den rigtige løsning af fjerne afgiften.
Hvis regeringen er bekymret for konkurrenceevnen blandt danske virksomheder, kunne man lade
sig inspirere af Norge og Sverige, hvor man har lavet forskellige modeller, der både gavner
virksomhederne, samfundsøkonomien og miljøet.
Danmark er førende i miljøteknologi, også til reduktion af NOx. Det gælder for eksempel Haldor
Topsø. Derfor er det paradoksalt at regeringen nu vil reducere virksomhedernes tilskyndelse til at
sænke deres NOx-udledning.
”En fjernelse af NOx-afgiften vil være en mavepuster til dansk miljøteknologi og en belønning til de
virksomheder, som endnu ikke har gjort en indsats for at sænke NOx-udledningen” siger Christian Ege,
sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.
NOx er en luftforurening, som skader både sundhed og miljø. Regeringen hævder, at den
nuværende NOx-afgift overbeskatter NOx i forhold til værdien af de skader, som NOx forårsager.
Men det skyldes, at man laver en snæver beregning, hvor man kun medregner de skader, som
dansk NOx-forurening forårsager i Danmark. Hvis man medregner de skader som den danske
udledning forårsager i andre lande, er skadevirkningerne i kr/t NOx betydeligt større end den
nuværende afgift.
”Det er skidt nyt for både natur, miljø og hele den grønne branche. Vi ved, at når man fjerner afgiften på
noget forurening, så forsvinder incitamentet til at finde på nye løsninger, som Danmark kan vinde på i
fremtiden. Det eksporteventyr, som vi har oplevet på grønne energiteknologier viser jo i høj grad, at det
kan betale sig at tænke på miljøet,” siger Susanne Herfelt, direktør, Miljø&Klima, Danmarks
Naturfredningsforening.
Da NOx-afgiften i sin tid blev indført – også i transportsektoren - og senere forhøjet, blev benzin-
og dieselafgifterne nedsat med et tilsvarende beløb. Derved blev den samlede beskatning af
motorbrændstoffer uændret på trods af transportsektorens bidrag til NOx-udledningerne. Derfor
overrasker det i høj grad, at der ikke er planer om at hæve benzin- og dieselafgifterne tilsvarende,
når regeringen fjerner NOx-afgiften. Og det kommer vel at mærke oveni den sænkning af
registreringsafgiften som er sket over de senere år.
"Hvis man fjerner NOx-afgiften uden at hæve afgifterne på benzin og diesel tilsvarende, så gør man det
billigere og mere attraktivt at køre i benzin- og dieselbiler. Det er et skridt i den forkerte retning set i
lyset af den kæmpe udfordring, det er at nedbringe transportsektorens klima- og miljøbelastning", siger
John Nordbo, klima- og miljøchef i WWF.
For spørgsmål, ring venligst til Christian Ege, Det Økologiske Råd (33181933), Sine Beuse Fauerby,
Danmarks Naturfredningsforening (31193251) eller Rune Langhoff, WWF (31471134)