Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 68
Offentligt
1562190_0001.png
VEJLE ÅDAL OG VEJLE FJORD
UDKAST 03.07.15: Erhvervs- og udviklingsstrategi
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0002.png
Indholdsfortegnelse
Vision og formål.............................................................................3
Præmisser for strategien ..............................................................3
Forslag til organisering .................................................................4
Udviklingsmuligheder og perspektiver..........................................5
Muligheder ved en evt. nationalpark? ..........................................6
Dambrugs-erhvervet .....................................................................7
Landbrugs-erhvervet ....................................................................8
Skovbrugs-erhvervet ...................................................................10
Friluftsliv, sundhed, oplevelser og formidling .............................11
Natur, landskaber, geologi, vandmiljø og formidling ..................13
Kulturhistorie og formidling ........................................................16
Turismerelaterede erhverv ..........................................................18
Landdistrikter og bosætning ......................................................19
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0003.png
Vision og formål
Den overordnede vision med strategien er at udvikle og brande
Vejle Ådal – Vejle Fjord-området for at skabe yderligere vækst
indenfor primærerhverv, bosætning og oplevelsesøkonomi, og
dermed skabe merværdi for hele Vejle Kommune.
Visionen er samtidig at skabe et unikt natur- og
oplevelsesområde omkring Vejle Ådal og Vejle Fjord, som har
både nationalt og internationalt format.
Endelig er det overordnede formål at opnå synergigevinster
for både erhverv og natur ved en samlet planlægning og
koordinering af kommunens og andre interessenters forskellige
indsatser i området.
Dette gøres ved at strategien beskriver én samlet erhvervs- og
udviklingsstrategi for hele området omfattende de største
erhverv og de vigtigste naturmæssige og kulturhistoriske
potentialer. Strategien skal være helhedsorienteret
i ordets bedste forstand, således at erhvervene og
erhvervsmulighederne ses i tæt sammenhæng med områdets
natur- og miljømæssige potentialer og bæreevne.
Visionen og strategien udvikles løbende i samarbejde med
erhverv, lodsejere og alle øvrige interessenter i området.
Præmisser for strategien
Byrådet i Vejle Kommune har formuleret en række præmisser for erhvervs- og udviklingsstrategien:
• Udviklingen af Vejle Ådal / Vejle Fjord skal ske uden at begrænse erhvervslivets udvikling,
men gerne skabe nye udviklingsmuligheder.
• Udviklingen af Vejle Ådal / Vejle Fjord skal ske i nært samarbejde med landbrug, skovbrug, dambrug
og andre naturbaserede erhverv (’primær-erhvervene’).
• Udviklingen af Vejle Ådal / Vejle Fjord skal ske i tæt dialog og samarbejde med alle lokale interessenter.
• Området Vejle Ådal / Vejle Fjord rummer potentialer under overskrifterne ’livskvalitet’ og
’oplevelsesøkonomi’, som Vejle Kommune ønsker at udvikle.
• Vejle Ådal / Vejle Fjords potentialer ligger især indenfor vand, natur, geologi, kulturhistorie, oldtidshistorie,
friluftsliv, sundhed, formidling, naturbaserede erhverv, turisme, lokale producenter og lokale samfund og
i at skabe gode rammer for bosætning og virksomheder med grøn profil.
• Vejle Kommunes arbejde med udvikling af Vejle Ådal / Vejle Fjord-området, skal ske ud fra følgende præmisser:
- Frivillighed og respekt for ejendomsrettens ukrænkelighed
- Sikre fortsatte udvidelsesmuligheder for landbrugs-, skovbrugs- og dambrugsproduktionen
- Hvis der sker forringelser af erhvervenes nuværende produktionsmuligheder som følge af Erhvervs- og
udviklingsstrategien, så sker det mod kompensation/erstatning efter aftale med den enkelte ejer.
- Erhvervs- og lodsejerinteresser skal sikres min. 50% repræsentation i et koordinerende organ
(’udviklings-bestyrelse’) for arbejdet, og medlemmerne skal bestå af folk fra lokalområdet.
• Det er en forudsætning for det videre arbejde og fremdriften i de prioriterede indsatser, at der tilvejebringes
eksterne midler via fundraising.
Sådan er strategien blevet til!
Startskuddet til arbejdet med en Erhvervs- og udviklingsstrategi blev givet af Byrådet i maj 2013. I september 2013- marts
2014 afholdtes en række møder med tre grupper af lodsejerrepræsentanter for henholdsvis; landbrug, skovbrug og dambrug
udpeget af erhvervene selv. I marts 2014 blev de første tre gruppers arbejde præsenteret og debatteret ved et offentligt
lodsejermøde. I oktober 2014-februar 2015 blev strategi-processen udviddet med repræsentanter fra natur & friluftsliv,
landdistrikter, kulturhistorie og turisme. Interessenterne fra de 4 nye spor mødtes ved en række møder og workshops.
Som afslutning på de ialt syv gruppers arbejde, blev samtlige deltagere inviteret til stormøde i marts 2015, hvor den
samlede strategi blev præsenteret og debatteret. Det er ønsker og idéer fra den samlede proces med de 7 spor, der udgør
grundstenen i den præsenterede strategi. Strategien indeholder en række forudsætninger samt et idékatalog, som grundlag
for det videre arbejde i området (www.vejleådalvejlefjord.dk)
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0004.png
Forslag til organisering
For at sikre dialog og koordinering mellem kommunen og
alle lokale interessenter foreslås det, at der etableres et
udviklingsråd og en udviklingsbestyrelse, som repræsenterer
alle relevante interessenter i området.
Udviklingsrådet er et bredt forum, hvor alle interessenter
deltager, for at sikre at processen sker ’nedefra og op’,
mens udviklingsbestyrelsen er et mere snævert forum.
Råd og bestyrelse har ikke økonomisk ansvar, aftaler selv
mødefrekvens, og fungerer som rådgivende overfor kommunen.
Drøftelser i rådet er retningsgivende for bestyrelsens arbejde.
Bestyrelsen tager beslutning om de initiativer, de ønsker
fremmet. I bestyrelsen skal sikres ligevægt mellem erhvervs-
og lodsejerinteresser i forhold til natur-, miljø-, frilufts- og
kulturinteresser. Der lægges vægt på, at alle interessenter
repræsenteres af lokalt forankrede medlemmer.
Ind til den samlede strategi er vedtaget nedsættes en foreløbig
bestyrelse (’formandsgruppe’) med repræsentanter fra land-,
skov- og dambrugserhvervene samt Vejle Kommune. Den
foreløbige bestyrelse er fra januar 2015 udvidet med to personer,
nemlig en repræsentant fra LAG Vejle og en repræsentant fra
Danmarks Naturfredningsforening i Vejle. Senere etableres en
egentlig bestyrelse med repræsentanter for alle interessenter
ligesom udviklingsrådet etableres.
For at sikre fremdrift i erhvervs- og udviklingsarbejdet etableres
et sekretariat ved Vejle Kommune, som også finansierer det.
Sekretariatet faciliterer processen i samråd med bestyrelsen og
refererer til kommunen.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0005.png
Udviklingsmuligheder og perspektiver
Erhvervs- og udviklingsstrategien er udviklet og formuleret i
perioden 2013-15 i tæt dialog mellem interessenterne og Vejle
Kommune. I første fase var der fokus på erhvervene i området,
da det er dem, der har mest på spil. I anden fase var der fokus på
dialogen med øvrige brugere og andre interessenter.
Nedenfor oplistes en række ideer og forslag til konkrete
handlinger og projekter, som kan iværksættes som led i
erhvervs- og udviklingsstrategien. Forslagene er tematiseret for
at give overblik, men den grundlæggende vision er, at forslagene
så vidt muligt giver værdi for flere temaer eller interessenter på
en gang. Det er disse synergigevinster, der er motivationen for at
iværksætte erhvervs- og udviklingsstrategien. Jo flere synergier
strategien kan bane vejen for, des større succes.
Der er foreløbig identificeret otte indsatsområder, som er
beskrevet nedenfor. For hver indsatsområde er beskrevet nogle
overordnede MÅL, som strategien skal sigte mod at nå. Ligeledes
er beskrevet nogle eksempler på INDSATSER, som kan være
mere eller mindre konkrete. Indsatserne har desuden forskellig
’modenhed’ – således at nogle kan iværksættes ret hurtigt,
mens andre kræver finansiering eller anden forberedelse.
Dette illustreres ved en farvelægning efter følgende skabelon:
Indsatser, der umiddelbart kan sættes igang
Indsatser, som mangler finansiering før
de kan realiseres
Indsatser, som kræver en del forarbejde
før de evt. kan realiseres
På kortet er vist forslag til område, som omfattes af strategien.
Der er ikke fastlagt en præcis afgrænsning – i stedet arbejdes
med et princip om at inkludere de lavtliggende og skrånende
arealer nedenfor de store sammenhængende landbrugsflader.
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0006.png
Muligheder ved en evt. nationalpark?
Arbejdet med Vejle Ådal og Vejle Fjord skal være båret af
lodsejere og lokale kræfter i området, hvor alle interessenter
ønskes inddraget. Dialogen med erhverv, lodsejere og øvrige
interessenter er en løbende proces uden slutdato. For at skabe
tillid og tryghed er der brug for at bekymringer bliver besvaret og
håndteret. Ligeledes er der brug for, at alle gode ideer og forslag
bliver overvejet og formuleret løbende i det videre arbejde.
Det er hensigten med arbejdet med erhvervs- og
udviklingsstrategien, at der etableres et tillidsfuldt samarbejde
mellem erhvervene, lodsejerne, de øvrige interessenter og
kommunen. Såfremt dette lykkes, og der er lodsejeropbakning, er
det hensigten at arbejde videre med at afdække perspektiverne
ved og muligheden for at etablere en nationalpark i området.
Det bemærkes, at en eventuel nationalpark kræver lokal
opbakning og at en nationalparkbestyrelse kun kan gennemføre
projekter og aktiviteter med lodsejernes frivillige deltagelse.
Nationalparkloven indeholder ingen nye lovmæssige
begrænsninger på erhverv eller aktiviteter indenfor området -
de lovmæssige begrænsninger stammer fra den eksisterende
miljølovgivning. En udnævnelse som nationalpark har en stærk
branding-effekt både indenfor og udenfor landets grænser.
Desuden vil det forbedre mulighederne for at tiltrække nye
midler via fundraising.
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0007.png
Dambrugs-erhvervet
MÅL:
A. Skabe langsigtede rammer for dambrug i Vejle Kommune.
B. Udvikle og understøtte dambrugenes produktionsmuligheder
og medvirke til større fleksibilitet inden for reguleringen af
dambrugserhvervet.
C. Brande dambrugserhvervet som en naturlig og integreret
del af erhvervslivet i Vejle Ådal, herunder koordinere fælles
markedsføring af områdets (niche-)produkter, samt
koordinere fælles fundraising til udviklingstiltagene.
INDSATSER:
A – Rammer for dambrugserhvervet
Udviklingsplan for de eksisterende dambrug og for
eventuel placering af nye dambrug i Vejle Kommune.
Dambrugene har brug for langsigtet stabilitet i
produktionskravene. Udviklingsplanen kan give nye
udviklingsmuligheder og afklaring for den enkelte
dambruger.
Pilotprojekter som f.eks. udvikling af alternative
vandindtag/faunapassageløsninger inden for lovgivningens
rammer, fælles projekt med fokus på reduceret udledning
af fosfor mv.
C – Formidling og branding
Fælles markedsføring – især omkring specialprodukter.
Formidling om dambrugserhvervet – fælles indsats med
henblik på at fortælle ”den gode historie”, herunder
etablering af besøgsdambrug.
Fælles branding-strategi – kan give nye
brandingmuligheder, der ikke findes i dag.
Flere ’gårdbutikker’ – salg af fisk fra ’gårdbutikker’ skaber
oplevelser for besøgende og omsætning for producenten.
Der er behov for en strategi, hvis konceptet skal udvikles
og evt. samtænkning med Madværket. Gårdbutikkerne kan
samtidig være en indgang til de rekreative tilbud i ådalen.
B – Fleksibilitet
Udvikling af koncept for foderkvoteoverførsel
(´kvælstof- og fosforbørs´) – inden for lovgivningens
rammer at etablere frivillig ordning med henblik på at
kunne flytte foderkvoter mellem dambrug.
Indsatser, der umiddelbart kan sættes igang
Indsatser, som mangler finansiering før
de kan realiseres
Indsatser, som kræver en del forarbejde
før de evt. kan realiseres
• Fælles fundraising/erstatningsordning – samarbejde
med kommunen om midler til pilotprojekter mv. og
”ophugningsstøtte” til dambrug, hvor driften ophører.
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0008.png
Landbrugs-erhvervet
MÅL:
A. Udvikle og understøtte landbrugets produktionsmuligheder,
herunder inddrage og udnytte forskning og ny teknologi-
udvikling, samt forøge den animalske produktion på robuste
arealer omkring ådalen indenfor lovgivningen.
B. Skabe større fleksibilitet indenfor landbrugsreguleringen,
herunder arbejde for at give landbruget mulighed for at
benytte sig af tiltag som beskrevet i redegørelsen fra Natur-
& Landbrugskommissionen. Hensigten er at arbejde mere
målrettet med kombinationen af produktions- og
miljøgevinster.
C. Formidle og brande landbruget som en integreret del af
landskabet og naturen, herunder understøtte landbrugerne
som natur- og landskabsplejere, samt professionalisere
naturpleje som driftsgren. Desuden koordinere fælles
markedsføring af områdets (niche-)produkter, samt
koordinere fælles fundraising til udviklingstiltagene.
INDSATSER:
A – Produktionsmulighederne
Udvikle og forøge den animalske produktion omkring
ådalen. F.eks. kan dyretrykket på landbrugsarealer forøges
ved at hæve det fra de nuværende 0,7-0,8 og op til 1,4
dyreenheder indenfor gældende lovgivning.
Pilotprojekter som f.eks. projektaftaler om bedre grøftning
(afvanding) af engområder for at skabe bedre afgræsning
og høslæt om sommeren, kombineret med opstemning
af grøfterne om vinteren så der skabes vintervåde enge
som kan tilbageholde næringsstoffer. Dermed skabes
gevinster for både kvægbrug/dyreholdere samt for natur
og miljø.
Sparringssamtaler med fremtidens store landbrug. Et
pilotprojekt mellem landbrug og kommune, hvor målet
er at landmanden får udvidet sine handlemuligheder og der
skabes et fælles udgangspunkt for nye tiltag hos landmand
og kommune.
Bedre adgangsforhold – både for at forbedre de enkelte
bedrifters arbejdskørsel, men også for borgere til at komme
ud i og rundt i ådalen og fjordlandskabet. Samtidig sikres at
færdslen sker i de mest robuste områder.
Biogasproduktion – forgasning af gylle og andre
affaldsprodukter fra landbruget skaber nyt produkt i form
af biogas. Det kan samtidig kombineres med at udnytte
græs/træflis fra naturpleje i ådalen sammen med grønt
husholdningsaffald. Dermed skabes mulighed for ny
indtægt for landmanden, samtidig med at der kan frigøres
midler til naturpleje.
Forskning og ny teknologi-udvikling – understøtte/
initiere forskning i fødevareproduktion og udvikling af ny
produktionsteknologi (BAT-udvikling), f.eks. luftrensning i
bygningerne, ”modelstald”-projekter el.lign. Det giver
gevinst for både landmand og miljø.
Indsatser, der umiddelbart kan sættes igang
Indsatser, som mangler finansiering før
de kan realiseres
Indsatser, som kræver en del forarbejde
før de evt. kan realiseres
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0009.png
B – Fleksibilitet
• Vidensdeling om f.eks. hegning langs vandløb, som ikke
altid er nødvendig.
Jordfond/jordfordeling – en afgørende mulighed for at
afgive jord i ådalen og få jord mere hensigtsmæssige
steder. Ved etablering af en jordfond opnås den største
fleksibilitet både for jordbrugeren og for naturprojekterne.
Minivådområdeprojekter kombineret med øget gødskning i
afgrænsede områder.
Fælles græsning på tværs af matrikel-/ejendomsskel
(30-40 ha), så der skabes bedre rentabilitet.
Forsøgsprojekter med øget kvælstoftilførsel i et afgrænset
område kombineret med undersøgelser af udvaskning
og effekter.
’Internt kvælstofbytte’ – mulighed for at bruge ekstra
kvælstof på de høje/robuste jorder, hvis man undlader at
sprede kvælstof på de lave/sårbare jorder - eller hvis man
laver kvælstoffjernelse (om vinteren) på de lave jorder.
Så at sige et bytte af kvælstof ’fra eng til ager’.
’Kvælstofbørs’ – mulighed for at bytte/ handle med
kvælstofkvoter mellem ejendomme.
C – Formidling og branding
Formidling af landbrugserhvervet – fælles indsats om
at fortælle den gode historie. Det skal bl.a. formidles, at
landbrugsdriften er afgørende for at sikre
landskabsværdierne og de lysåbne, beskyttede naturtyper
(der er brug for kreaturer og græsningsdyr for at sikre en
god naturpleje i ådalen – og forudsætningen for dette er, at
der er økonomi i landbrugets husdyrhold).
Vidensdeling om udnyttelse af støttemuligheder for at
forbedre driftsøkonomien i naturpleje – ’at producere
natur’. Fælles vidensopbygning mhp. fremtidig HNV-
registrering og støttetildeling.
Græsningsbank/dyreholderregister – koordinering af dyr og
græsningsarealer, så dyrene får flere græsningsmuligheder
og de gode naturarealer får naturpleje.
Fælles udvikling af f.eks. nye græsnings- og høsletmetoder,
der kan skabe bedre økonomi og samtidig være til gavn for
natur og miljø.
Regulering af publikumsadfærd - regulering af/planlægning
for offentlighedens adgang, affaldsindsamling, erstatning
for hærværk og evt. et ’Rangerkorps’.
Vildtplejelaug – udvikling af vildtbestandene gennem
dannelse af fælles vildtplejelaug
(samarbejde med jægerne).
• Fælles markedsføring – mulighed for mersalg af
nicheprodukter og udvikling af nye specialprodukter.
Besøgslandbrug og gårdbutikker.
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0010.png
Skovbrugs-erhvervet
MÅL:
A. Organisere skovbruget i en dynamisk ramme med lokal
forankring.
B. Udvikle og understøtte skovbrugets produktionsmuligheder.
C. Udvikle friluftsmulighederne i skovene med mulighed for
fleksibilitet og med en overordnet koordinering.
D. Skabe oplevelsesøkonomi, nye produkter samt en fælles
markedsføring og branding i relation til skovene.
E. Sikre biodiversitet i skovene herunder sikre skovene som
levesteder for vildt.
F. Arbejde for klimatiltag i relation til skovene.
INDSATSER:
• Fornyelser i skovdriften. Plads til mangfoldighed og
eksperimenter. Sikre diversiteten. Rekreative produkter kan
tilbydes f.eks. fugle- og svampeture.
Udvikling af nye friluftstilbud – og salg heraf. Videregive
glæden ved oplevelser i skoven. Rekreative oplevelser,
f.eks. fugle- og svampeture, hundeskove, MTB-ruter. Bedre
formidling af naturtiltag og information til publikum.
Bevare og fremme det historiske og kulturelle i området.
Fælles skovplaner og fælles rådgivningshjælp - herunder
fælles certificering, fælles (lokal) afsætning, udnyttelse af
tilskudsordninger, fælles naturdriftsplaner. Initiativerne
skal styrke samarbejdet mellem de lokale skovejere.
Infrastruktur – mulighed for forbedringer af vejnettet.
Gavner både erhverv og den rekreative brug.
Opsynskorps(Ranger-ordning) indenfor området kan være
en mulighed.
Formidling af skovbrugserhvervet - bl.a. om hvorfor der
skal være plads til både at have produktionsskovbrug og
ekstensiv skovdrift. Der formidles ud fra en positiv vinkel.
’Skogskonto’. En udviklingsplan kan medvirke til
at skabe lovgivningsmæssig baggrund for en såkaldt
’skogskonto’ efter svensk forbillede (Skattemæssig
udligning af indtægter v. hugst over flere år. Initiativet
kunne igangsættes som en forsøgsordning parallelt med
Natur- og Landbrugskommissionens forslag).
Regulering af publikum og friluftsliv - fælles friluftspolitik
indenfor udviklingsplanen. Man kan styre/fordele
belastningen fra publikum mellem de private, kommunale
og statens skove. Adgangen til skoven styres, fx ved at
lave hundeskove. Fælles retningslinjer for at styre hvordan
adfærden foregår, herunder bl.a. arbejde på at styre
publikum væk fra de skovområder, hvor der skal tages
særlige hensyn til arter eller er særlige jagtinteresser.
Afsætning af produkter, oplevelser, forædling samt
branding. Øget lokalafsætning og gerne forædling
af råvaren - skaber arbejdspladser. Fælles mærkning af
produkter fra Vejle Ådal – Vejle Fjord området (forædling af
produkter og udvikling af nye produkter).
Forvaltningsplan for hjortevildtet – koordineres i forb.m.
udviklingsplanen, også med kommune- og statsskovene.
Vildtplejelaug – udvikling af vildtbestandene gennem
dannelse af fælles vildtplejelaug.
Klimatiltag og –regnskab. Klimatilpasset skovbrug og
CO2 regnskab.
Indsatser, der umiddelbart kan sættes igang
Indsatser, som mangler finansiering før
de kan realiseres
Indsatser, som kræver en del forarbejde
før de evt. kan realiseres
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0011.png
Friluftsliv, sundhed, oplevelser og formidling
MÅL:
A. Udvikle oplevelsesmuligheder indenfor natur, kulturhistorie,
geologi og adventure. Brugen af området afstemmes, så
der både er mulighed for at opleve stilhed/uforstyrrethed og
mulighed for en række aktive udfoldelser.
B. Udvikle og udbygge faciliteter, stier mv., som understøtter den
forskelligartede brug af området i samarbejde med lodsejere
på basis af frivillige aftaler. Udvikle bærende
oplevelsespunkter - bl.a. oplevelsescenter eller andre
oplevelsespunkter med stort besøgspotentiale.
C. Skabe en aktiv formidling af de forskellige oplevelser og
muligheder for udfoldelser i området.
INDSATSER:
A – Udvikle forskellige friluftstilbud
Dialog og kommunikation: Fælles værdisæt for de
forskellige interessegrupper og fælles netværksmøder/
udviklingsmøder for interessenter omkring Vejle Ådal og
Vejle Fjord.
Oplevelser i ådalen: Ruter med formidling af ”historier” om
landskab, geologi, kultur mm. Highlights bindes
sammen med cykel-, vandre-, løbe- og rideruter, herunder
sammenkobling af byen og ådalen via den bynære natur.
Adgang til udsigterne i Vejle Ådal, herunder adgang for
kørestole - evt. etablering af nye udsigtsplatforme, tårne
og udkigsteder. Etablere geologiske besøgssteder i ådalene
og ved fjordens mest markante lokaliteter eksempelvis;
Hvidbjerg, Runkebjerg og Randbøl Hede.
Tilbud til forskellige brugergrupper: Friluftstilbud, som
henvender sig til forskellige aldersgrupper og
brugersegmenter i samarbejde med lodsejere. Fokus
på målgrupper, som ikke bruger området så meget.
Brugergrupper er f.eks. børn og unge, familier herunder
bedsteforældre. Oplevelser og adgang for handicappede
Differentierede områder for de forskellige aktiviteter:
Opdeling i interesseområder eksempelvis i ådalen - stier til
gang/løb, stier cykling/mountainbikes, hestestier/
hundestier. På fjorden – områder til dykning/harpunfiskeri,
motorbåde/lystfiskeri, jetski/vandski.
11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0012.png
B – Udvikle og udbygge faciliteter, stier mv.
Cykling som tema – ’cykeldestination Vejle’. Cykelruter
med formidling af ”historier” om landskab, geologi,
kultur mm. Ruter/stier langs fjorden, brug bakkerne,
børnevenlige ruter i ådalen. Særlige ruter i skovene for
mountainbike.
Muligheder for ophold og overnatning. Primitive lejrpladser
og shelters både i ådalen og langs fjorden med toiletter,
grill, vand og strøm (til opladning).
Brugerfaciliteter udvikles. Infrastruktur og
service-rastepladser for vandre- og cykelturisten, samt
for ridegæster. Cykler til handicappede på
Bindeballe-stien. Hundeskove. Udendørs forsamlingshus/
bålhytter. Fugle- og observationstårne. Grejbanker.
Naturlaboratorie og udsigtstårn ved Vejle Å nær DGI og
Rosborg, bro over/under motortrafikvejen til Kongens Kær.
Heste i ådalen. Overnatningsmuligheder for ridende med
hø-hoteller og lejrpladser med hestefolde. Særlig
ridestier eller ridespor. Hestevognsture/udlejning,
udlejning af rideheste, guidede rideture. Ridestisystemer
– 8-tal eller cirkelformede. P-pladser til hestetrailere.
Udvikle flerdagsrideture i ådalen.
Oplevelser og aktiviteter Vejle Fjord. Snorkling i fjorden
herunder snorkelstier, undervands-safari, hav-haver som
”kolonihaver” for enden af broer, kitesurfing ved Holtser
Hage, glaskasse i fjorden, for folk som vil se
under overfladen, nye aktiviteter på fjorden f.eks.
kabelpark, lystfiskeri herunder guidede lystfiskerture.
Vinterbadefaciliteter. Udvikling af området ved
Brejning Strand.
Oplevelser og aktiviteter Vejle Å. Sejlads i kano og kajak -
flere sejltilladelser på åen, forlænge stryget ved
Haraldskær Fabrik, så kanoer kan sejle igennem uden
at kæntre eller riverraftning ved Haraldskær Fabrik.
Lystfiskeroplevelser og faciliteter for lystfiskere. Guidede
lystfiskeroplevelser.
Udsigterne i Vejle Ådal og langs Vejle Fjord - etablering af
nye udsigtsplatforme, tårne og udkigsteder for at fremme
landskabsoplevelsen.
Oplevelsescenter - centralt besøgscenter. Der arbejdes på
et naturnært center ved Haraldskær eller Vingsted.
Stier – forskellige brugergrupper og forskellige temaer.
Udbygge stisystemer til sammenhængende stisystem
langs fjorden og i Vejle Ådal. Certificering af stier. Cykelruter
med specifikke temaer – geologi, historie og kultur
f.eks. stenalderstien, slots-stien, fabriksstien. Vandrestier,
cykelstier, MTB-stier, ridestier. Bynær kærlighedssti,
Regentsti-tidssti.
Ro og stilhed. Mental sundhed ”stilheden”, Helseskoven,
Stillesteder for stressramte.
Arkitekturpolitik. Arkitektur i ådalen skal tilpasses
landskabet, når der udvides eller bygges nyt.
Muligheder for nye erhverv i ådalen/ved Vejle Fjord.
Økoturisme, udbygning af overnatningstilbud (hytter, bed
and breakfast mv) kursusvirksomhed, guidevirksomhed,
vintersportsaktiviteter, madlavningsferie, gårdbutikker,
hesteudlejning. MTB-ruter mod betaling, branding med
lokale madvarer fra Vejle Ådal, spisesteder/caféer med
lokale råvarer, service-rastepladser for vandrere/cyklister,
udlejning af både på fjorden til turister, riverraftning.
Bondegårdsferie, hestevognsture. Pilgrimsherberge i
ådalen.
Særlige steder til særlige begivenheder. Naturkirke,
skovgravplads, brudeskov – når man bliver gift kan man
plante et træ i en klimaskov/skovhave.
Indsatser, der umiddelbart kan sættes igang
Indsatser, som mangler finansiering før
de kan realiseres
Indsatser, som kræver en del forarbejde
før de evt. kan realiseres
12
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0013.png
C – Aktiv formidling
Naturvejledning – Naturvejleder direkte knyttet til
ådalen. Guidede turer. Ryste-sammen arrangementer for
skoler, firmaer, klubber (aktiviteter/oplevelser/madlavning/
overnatning)
Formidling. Information om stier og faciliteter på
hjemmeside, mobil-apps, QR-koder, pjecer og infotavler skal
binde projektet sammen og formidlet på engelsk, tysk,
dansk. Informationshytter/udkigsposter, geocatching/
skattejagt, interaktiv formidling.
Aktiviteter. Tarzanland, Vingsted Jernalderlandsby –
noget lignende andre steder. Pakketure - konceptture med
– overnatning – cykling/vandring/kano/kajak, stjerneture.
Etablering af ’ranger’-gruppe, som formidler området,
samt medvirker til at styre publikums adgang og adfærd
(affald, hunde mv.).
Events. Events målrettet forskellige målgrupper: Unge,
indvandrere, kvinder, mænd, familien, handicappede.
Fælles events, hvor lodsejere og forskellige foreninger
samarbejder. Foreningsdrevet adventure race: Løb, MTB,
kano, klatring osv. med deltagere fra hele verden.
13
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0014.png
Natur, landskaber, geologi, vandmiljø og formidling
MÅL:
A. Bevare og tydeliggøre det smukke landskab - der fortæller
historien fra tunneldalens dannelse under istiden til vore
dages klimaudfordringer - og udvikle større
sammenhængende naturområder fra fjord til hede, samt
sikre større biologisk mangfoldighed.
B. Sikre renere vandmiljø, fri faunapassage i åsystemer og
mulighed for lokale oversvømmelser i ådalen fra kilde til fjord.
C. Udvikle en unik oplevelse med en mosaik af natur, geologi,
kultur og erhverv, der er afstemt med hinanden, og hvor man
profilerer de enkelte områder klart og tydeligt.
D. Videreudvikle og udvide formidlingstiltagene, så der sættes
yderligere fokus på de naturmæssige kvaliteter, der findes i
Vejle Ådal og langs Vejle Fjord bl.a. i samarbejde med i
Økolariet, VejleMuseerne og Naturstyrelsen.
INDSATSER:
A – Bevare og tydeliggøre det smukke landskab, udvikle
større sammenhængende naturområder og sikre biologisk
mangfoldighed
Pleje af den lysåbne natur – enge og overdrev. Sikre
afgræsning af enge og overdrev i samarbejde med
lodsejere, evt. ved at danne flere kogræsserlaug.
Afhøstning af enge inden afgræsning - bruges til biogas.
Begrænse pil og træer ved afgræsning. Skabe nye overdrev
ved at fjerne nåleskov.
Sikre og udvikle den kystnære natur. De unikke
skræntskove bevares, herunder den utæmmede
landskabsdannelse. Anden kystnær natur sikres og
udvikles, f.eks. strandengene.
Naturskov og stilhed. Sikre mere urørt skov/naturskov
i Vejle Ådal herunder sikre områder med stilhed og “urørt”
natur. Antallet af gamle træer og rådne træer i skovene
skal øges. Når fredsskov nedlægges skal skovrejsning
sikre sammenhængende skov i området. Etablering af
forsøg med skovhaver.
Sikre sammenhængende natur og mere natur. Skabe
sammenhængende arealer til afgræsning. Det
kan gøres ved kompensation til lodsejere,
etablering afgræsningsnetværk i større enheder o.lign.
Naturgenopretning skal ikke altid foregå i eksisterende
natur – marginaljorde kan inddrages til natur mod
kompensation. Sikre afgræsning af naturen bl.a ved
at genindføre økologiske systemer på naturens egne
præmisser(rewilding) i udvalgte områder.
B – Renere vandmiljø, fri passage i åsystemet,
oversvømmelser i ådalen fra kilde til fjord
• Vandmiljøets kvalitet beskyttes og forbedres. Arbejde for
at bedre vandkvalitet - jfr. Vandrammedirektivet –
herunder i Fårup og Engelsholm søer.
Genslyngning af vandløb på flere strækninger af Vejle Å.
Sikre en god tilstand i tilløb og bække. Fritlægge flere
rørlagte vandløb.
Sikre faunapassage i vandløbene. Fri faunapassage i hele
åsystemet (under hensyntagen til kulturhistorien).
Oversvømmelser i ådalen. Arbejde for flere naturlige
oversvømmelser i samarbejde med lodsejere, f.eks. ved at
afbryde dræn.
Genetablering af fjordens økosystem. Arbejde for større
ålegræsområder og mere tang i fjorden. Sikre og genskabe
muslingebanker i fjorden. Skabe et varieret vandmiljø
bl.a. gennem flere stenrev i fjorden. Etablere hav-
kolonihaver - med produktion af blåmuslinger og tang. Sikre
sunde og selvreproducerende fiskebestande, evt. ophjulpet
af udsætning af saltvandsfisk.
• Øget mangfoldighed og biodiversitet i hele området.
Insektpleje – f.eks insekthoteller. Naturpleje, der sikrer
vilde blomster. Skabe rum til sjældne fugle.
Indsatser, der umiddelbart kan sættes igang
Indsatser, som mangler finansiering før
de kan realiseres
Indsatser, som kræver en del forarbejde
før de evt. kan realiseres
14
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0015.png
C – Udvikle en unik oplevelse med en mosaik
af natur, geologi, kultur og erhverv
Formidling om naturen. Formidling ift. natur og arter, da de
ikke er synlige i sig selv. Særlig formidling i forhold til kilder,
bække, åer mht. renhed og kvalitet. Interaktiv formidling,
elektronisk formidling, formidling via naturvejleder.
Formidling om geologi i området, herunder formidling om
geologiske fænomener og lokaliteter
Frivillighed og naturpleje. Flere events hvor deltagere
involveres aktivt i naturpleje – godt at mange oplever, at
når vi løfter i fællesskab kan vi meget. Etablere
kogræsserlaug. Involvere skoler i naturgenopretning.
Landbrugs erhvervets rolle og muligheder. Særlig
indsats for, hvordan man kan udvikle indtjeningen i
landbrugserhvervet samtidig med, at naturværdierne
forbedres. Sikre udviklingsmuligheder for dyreholdere, der
specialiserer sig i høj naturværdi og naturplejedyr. Al
naturudvikling skal ske i dialog med lodsejere.
Besøgscenter. Centralt beliggende formidlingscenter med
kulturhistorie, miljø, natur og erhvervshistorie ved
Haraldskær.
Økolariet udnyttes som et centralt bynært center for
formidling af samfundsrelevant naturvidenskab, fx omkring
forvaltning af naturen, biodiversitet, samspillet mellem
primærerhvervene og naturen.
15
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0016.png
Kulturhistorie og formidling
MÅL:
A. Udvikle og understøtte forsknings- forvaltnings-
og formidlingsstrategier ved VejleMuseerne og
formidlingsstrategien ved Kongernes Jelling ved at sætte
fokus på temaer og lokaliteter, der fortjener bedre
tilgængelighed og tydeligere sammenhænge i Vejle Ådal –
Vejle Fjord området Samarbejder med relevante institutioner,
eksempelvis Naturstyrelsen udvikles.
B. Udvikle fælles temaer mellem natur-, kultur – og
kunsthistorie, der belyser landskabets betydning for den
kulturelle udvikling gennem 12.000 år i området. Temaer
som inkluderer vand, land, naturudnyttelse, møller, erhverv
og industri og stedsspecifikke kunstværker.
C. Formidle og brande kulturhistorien som en integreret del af
områdets naturhistorie, herunder udvikle begrebet ”museet
uden vægge”.
INDSATSER:
A – Udvikle og understøtte strategierne
Videreudvikle forskning og formidling i relation til Egtved,
Jelling og Kongernes Jelling og Ravning broen, samt
integrere Jelling i områdets fokuspunkter mht. til forskning
og formidling.
Videreudvikle forskningsprojekter i trekantsområdet,
herunder Lillebæltsprojektet,
bronzealderlandskabsprojektet samt det internationale
vandreudstillingsprojekt, Vikings in the Baltic.
Videreudvikle formidlingen i Robert Jacobsens og Jean
Clareboudts skulpturpark, Tørskind Grusgrav.
Udvikle VejleMuseernes formidlingssatsninger: f.eks kan
man videreudvikle fokussteder som Egtvedpigens grav,
Vingsted jernaldercenter samt undersøge forholdet mellem
Jelling monumenterne og Ravning broen.
En kulturhistorisk landskabsanalyse af Vejle Ådal og
Vejle Fjord med målsætning om at bevare og synliggøre
de kulturhistoriske værdier og mangfoldigheden i
kulturlandskabet, med fokus på gravhøjlandskabet og
Egtvedpigens Grav.
Videreudvikle forvaltnings- og formidlingsstrategier:
genopdage og nyregistrere unikke lokaliteter fra
jægerstenalder og bondestenalder i Vejleområdet,
herunder Sønderkær.
Udvikle en sammenhæng mellem Kunstmuseets satsning
i det offentlige rum omkring Maria Park/Byparken og Vejle
Ådal –Vejle Fjord området.
Udvikle en strategi for et moderne formidlingscenter
i Egtved, Vingsted og Ravning Enge, samt videreudvikle
strategien ved Jellingmonumenterne.
Registrere, forbedre og nytænke adgangsforhold til flere
lokaliteter fra stenalder, bronzealder og jernalder, der kobler
sig op på de mere kendte lokaliteter.
Udvikle en ny forsknings- og formidlingstrategi omkring
moseliget fra Haraldskær (Dronning Gunhild) og
fundstedet.
Udvikle en ny formidlingsstrategi der fokuserer på godser i
landskabet, tema: godslandskabets historie.
B – Udvikle fælles temaer mellem
naturhistorie og kulturhistorie
Tema: Vand, bosættelse, erhverv og industri:
Erhvervshistorie i Vejle Ådal i almindelighed og
Spinderihallerne og møllers industrihistorie i særdeleshed.
Vand kommer ligeledes til at være temaet for
VejleMuseernes første store hybride udstillingssatsning i
2016/2017.
Tema: Resilience and Climate in a Deep Time Perspective:
Fundlokaliteters datering og placering i forhold til fortidens
land- og vandstigninger - en fortælling om landskabets
forandring og menneskets evne til at tilpasse sig og
modstå (resilience) klimaforandringer gennem tid i forhold
til land og vandhævninger i de sidste 12.000 år. Temaet
kan give en dyb tidsdimension til en aktuel satsning i Vejle
Kommune: Resilient cities.
Tema: Knudepunkter: Hærvejens og Vejle ådalenes
betydning som trafikknudepunkt og færdselsåre gennem
tiderne.
Tema: Tidsrejsen gennem Danmarkshistorien: Udvikle
arrangementer og events i området, der guider folk gennem
12.000 års kulturhistorie fra oldtiden til kongerigets
opståen i Jelling videre til middelalderens Vejle op til det
moderne Vejle Ådals land og bysamfund i det
21. århundrede.
16
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0017.png
C – Formidle og brande - Skabe merværdi i området med henblik
på at få flere besøgende generelt
(punkter fra A og B indgår i dette punkt)
Udvikling og koordinering af arrangementer og
større events, såsom solhvervsfest i Vingsted, Jelling
Vikingemarked, Egtvedpigens dag, Pilefletterfestival, Røde
Mølle og eventuelt andre begivenheder med events fra
andre erhverv og afdelinger i kommunen.
• Udvikling af formidlingssteder som foreslået ovenfor kan
skabe bedre branding.
Undersøge om begrebet museer uden vægge kan bruges
i denne sammenhæng (bør vente til en evt. nationalpark
ansøgning).
Koordinering af skoletilbud, der omhandler tværfaglige
skolefag
Koble kulturhistorien op på friluftsliv, motion, ridning mm.
Bedre besøgsforhold, toiletter, cafeer i nye
formidlingscentre.
Fælles markedsføring sammen med natur og erhverv
kan synliggøre kulturhistorien i bredere kredse til flere
målgrupper.
Indsatser, der umiddelbart kan sættes igang
Indsatser, som mangler finansiering før
de kan realiseres
Indsatser, som kræver en del forarbejde
før de evt. kan realiseres
17
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0018.png
Turismerelaterede erhverv
MÅL:
A. Skabe konkrete hovedattraktioner indenfor natur- og
friluftsoplevelser på internationalt niveau. Turisme-
indsatserne i en Erhvervs- & Udviklingsstrategi må ikke blive
fortyndet over et for stort område, men hellere kanaliseret
ind i færre unikke helstøbte ”fyrtårns-løsninger”.
B. Udvikle Danmarks bedste Outdoor/Friluftsregion! Udvikling og
understøttelse af flere ”outdoorfaciliteter” i Vejle Ådal og
Fjord og formidlingen af dem. Skabe et oplevelsesrum
omkring Vejle Ådal/Fjord, der fokuserer på oplevelser der
fremmer sundhed.
C. Fokus på integrering af alle led i samme service-kæde såsom
eksempelvis mountainbike-rute i verdensklasse udbygget
med egen cykelsmed, gear-shop og klubhus!
D. Målrettet identifikation af særlige segmenter og målgrupper
med henblik på at udvikle mere målrettede tilbud til
turisterne, end det er tilfældet i dag.
E. Generelt løft af målgruppe-orienteret formidling og branding.
INDSATSER:
Unikke ”fyrtårne” af international kaliber
Besøgscenter fx ved Haraldskær: ”Gletscher-Tårnet i
Vejle Ådal”. Tårnet kunne udformes som et is-bjerg med
rutchebane fra toppen og hele vejen ned. Fundamentet
kunne udformes som en smeltevands-tunnel. Hele tårnet
indrettes som informationscenter, med moderne formidling
omkring is-tid, kulturhistorie og natur. Gennemgående
tema: hvordan gletscher og smeltevand har skabt ådalen?
Udvikling af ”outdoor-faciliteter”
• Brug af naturen til fysisk bevægelse - cykling, vandring,
løb, sejlads mv. - og til at fremme det mentale velvære ved
blot at være ved vand og i skov.
Bedre kano-forhold på Vejle Å, herunder flere daglige
kano-pas, bedre faciliteter og mere formidling på ruten.
Bedre sammenhæng imellem eksisterende stier herunder
bedre faciliteter og formidling.
Etablering af hærvejen som helstøbt vandreturs-koncept.
Generel udbygning af mountainbike-faciliteter på
ådals-skrænterne, faciliteter til skiløb på egnede lokaliteter,
samt forbedring af rammer for fjordsejlads.
• Temaerne; vikinger, is-tid og friluftsliv har potentiale som
ådalens gennemgående formidling, gerne i samarbejde
med nabo-kommunerne.
• Certificering af vandre-stier.
Målgrupper, segmenter og formidling
Info-dag, der opdaterer ”front-desk”-personale på alle
relevante eksisterende turisttilbud i ådalen, herunder
indhold, åbningstider og praktisk information. Tiltaget
målrettes receptionister, naturvejledere og andet
personale, der i det daglige er i tæt kontakt med turister
og andre besøgende.
Fælles analyse og identifikation af målgrupper og
specifikke segmenter.
Opgradering af formidlingen/fortælle historien om de
mange frilufts-/sundhedsmuligheder.
Målrettet spørgeskemaundersøgelse blandt turister – hvad
savner man som turist i Vejle Ådal / Fjord?
Ny samlet brochure dækkende Vejle midtby og tilbud
langs fjorde
18
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0019.png
Landdistrikter og bosætning
MÅL:
A. Udvikle landdistrikterne ved at sikre og udbygge aktiviteter
og erhvervsudvikling, som bygger på de kvaliteter, der findes,
og som kan indpasses i det åbne land.
B. Sikre flere beboere i landdistrikterne ved at skabe
forudsætningerne for en attraktiv bosætning - både i form af
konkrete tiltag i ådals- og fjordområdet, men også ved den
generelle branding-effekt.
C. Skabe nye oplevelser, hvor gæsterne er de aktive.
D. Formidle naturen og kulturhistorien i ådalen og langs fjorden
og øge tilgængeligheden via et udbredt sti- og rutenet.
INDSATSER
I Kommuneplanen skal der skabes plads til småerhverv i
de mindre lokalsamfund. Det er nødvendigt for at sikre
fortsat liv i småbyerne. Samtidig bevares det autentiske
ved kulturlandskabet, når der skabes plads til småerhverv.
Udbygge stiforbindelser i landdistrikterne – både i ådalene
og fra Vejle og ud langs fjorden.
Udvikle formidlingstemaer på stier og eksisterende
besøgssteder. Formidlingen skal ske både virtuelt og
analogt, med informativt materiale til både motionisten og
naturelskeren. Et tema kan f.eks. være ’motion og mad’.
’Naturens Hus’ i Egtved – formidlingscenter for ådalens
oplevelser. Indrettes med formidlingsområde med
café, turistinformation, et par ferielejligheder, udendørs
opholdsområde samt ’Pitstop’ med faciliteter til
outdoor-oplevelser.
Udvikling af oplevelsestemaer i naturen. Den
aktivitetsskabende natur, den rekreative natur, den
meditative natur: Kontrasten til ”tivoli” og kunstigt skabte
omgivelser.
Udvikling af oplevelsestemaer omkring kulturhistorien.
Udnyttelse af de eksisterende kulturhistoriske lokationer.
Landskabet i ådalen er ligeså meget kulturhistorie
som natur.
Formidling af kulturen i Egtved - både den professionelle
kultur og amatørkulturen. I Roberthus udvikles en mindre
stationær samling og en moderne digital formidling af
Robert Jacobsen og hans værker. Desuden skal Roberthus
rumme skiftende udstillinger som præsenterer den store
gruppe af kunstnere, som bor i og omkring Egtved.
’Musik ved søen’. Stor årlig event i Egtved, som suppleres
med mindre koncerter i løbet af sommeren.
Historiske caféer langs Bindeballestien. Pitstop for gæster
til fods og på cykel.
Etablere deciderede cykel og ridestier – for eksempel i
forbindelse med Hærvejen eller Kirstinelyst på heden –
evt. etablering af heste og cykeludlejning.
Understøtte udvikling af lokale råvarer. Udvikle lokale
råvarer og skabe nye retter ved hjælp af stjernekokke,
f.eks. ørred og boghvede, der før blev dyrket i hedeområder.
Branding af både produktionen, forarbejdningen og salget
af lokale råvarer.
Fjordbåds-sejlads med landgangssteder. Rundtur
på fjorden med oplevelser undervejs både på båden og
landgangsstederne.
Opgradering af ’Egtvedpigens Grav’ som besøgscenter.
Ønske at kunne se Egtvedpigen gå rundt i landskabet,
se hendes gøremål i en natur som er anderledes end i dag,
se hvordan livet blev levet i bronzealderen. Besøgscenteret
er både for den almindeligt historieinteresserede, for
de mere nørdede og for de, som i virkeligheden er mest
interesseret i ”en god historie”.
Udvikling af oplevelsesmuligheder i Randbøldal. Der laves
plan for Randbøldal med vand som tema, og hvor elementer
af områdets historie kunne indtænkes.
Klingebækgård som besøgssted. Stedets unikke
kulturhistoriske værdier restaureres og formidles for
besøgende.
19
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 29/10-15 fra Vejle Kommune om status for arbejde med strategien for miljøtiltag m.v. for Vejle fjord og Vejle Ådal
1562190_0020.png