Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 621
Offentligt
1664838_0001.png
FORENINGEN FOR SKÅNS OMT KYSTFISKERI
Nordhavnsvej 6A
3000, Helsingør
+45 3051 0503
[email protected]
www.skaansomtkystfiskeri.dk
5. sep 16
Til Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen
cc. Folketingets Miljø- og fødevareudvalg.
Vedr. Bestanden af torsk i den vestlige Østersø og de berørte kystfiskerier.
Kære Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen
Den seneste rådgivning fra det internationale havundersøgelsesråd, ICES, anbefaler
en kvote til det erhvervsmæssige fiskeri i 2017 på 917 tons torsk i den vestlige Øster-
sø. Jeg har med glæde set dine udmeldinger om, at du vil tage fat på at sikre torske-
fiskeriet i den vestlige Østersø.
Vi er som kystfiskere interesseret i at opretholde vores fiskeri. Og derfor er det alfa
omega for os, at bestandene af torsk i den vestlige Østersø genopbygges, og at der
tages de rette forholdsregler, sådan at bestanden igen kan vokse sig stor. På den
måde overholder vi ikke blot vores forpligtigelser i forhold til at opnå MSY målet.
Men vi kan i fremtiden fiske mere. FSK mener dog ikke at der er tale om en nyopstå-
et krisesituation. Bestanden er for lille, idet den er under den grænse der hedder
Blim
1
. Men bestanden er ikke mindre end sidste år. (se mere nedenfor under FAKTA)
En nedgang i kvoten i den størrelsesorden som ICES foreslår, vil dræbe det kystnære
og skånsomme fiskeri i den vestlige Østersø. Det sørgelige resultat vil blive, at en
lang række kystfiskere, der fisker med skånsomme redskaber, og som derfor fanger
fisken på den mest miljørigtige måde, må lægge op.
Dette er også konklusionen i den rapport som dit ministerium har bestilt ved Føde-
vareøkonomisk institut, der omhandler konsekvenserne for fiskerne i den vestlige
Østersø ved en reduktion i den størrelsesorden som ICES foreslår.
1
Betegnelse for en bestandsstørrelsen, under hvilken der kan være en reduceret rekruttering
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 621: Henvendelse af 5/9-16 fra Foreningen For Skånsomt Kystfiskeri
1664838_0002.png
De konkluderer at:
”Effekten
på de små fartøjer er betydelig med en reduktion i landingsværdi på op
til 50%. De større fartøjer, der også fisker i andre områder er mindre påvirket med
reduktioner på 15-20%”
2
I rapporten fremgår det også, at det især er de skånsomme fiskerier, der vil få det
sværest.
Fødevareøkonomisk institut skriver videre at 75% af fartøjerne, der fisker torsk i den
vestlige Østersø, er så små, at der vil være vanskeligt for dem til at skifte til andre
områder. Derfor vil den foreslåede reduktion, ifølge fødevareøkonomisk institut be-
tyde at et stort antal, af især de mindre fartøjer under 15 meter, må forventes at for-
lade fiskeriet i 2017.
FSK mener, at vi skal nå målet om MSY, men vi mener samtidig, at det skal ske lang-
sommere end ICES lægger op til, og at der skal tages særlige hensyn til de små fartø-
jer, der fisker med naturskånsomme redskaber.
Fiskeripolitikkens artikel 2.1 lægger vægt på at fiskeriet ikke kun skal være miljø-
mæssigt bæredygtigt, men også sikre, at fiskeriet forvaltes på en måde, der er i
overensstemmelse med målene om at opnå økonomiske, sociale og beskæftigelses-
mæssige fordele.
Samtidig lægger fiskeripolitikken vægt på at:
-
anlægges en økosystembaseret tilgang til fiskeriforvaltning med henblik på at
sikre, at fiskeriets negative indvirkning på det marine økosystem minimeres
(artikel 3.)
eliminere udsmid (artikel 5.a)
skabe de rette betingelser for et økonomisk leve- og konkurrencedygtigt fi-
skerierhverv i både fangst- og forarbejdningsleddet og landbaserede fiskeri-
relaterede aktiviteter (artikel 5.c)
bidrage til at give dem, der er afhængige af fiskeriet, en rimelig levestandard,
idet der tages hensyn til kystnært fiskeri og socioøkonomiske aspekter (arti-
kel 5f)
fremme det kystnære fiskeri under hensyn til de socioøkonomiske aspekter
(artikel 5i)
være i samklang med Unionens miljølovgivning, navnlig med målet om at op-
nå en god miljøtilstand inden udgangen af 2020.
-
-
-
-
-
Fiskeripolitikkens artikel 17 pålægger derudover medlemsstaterne at de skal be-
stræbe sig på, at tildele fiskerimuligheder til fartøjer der anvender selektive fiskered-
2
Andersen, J. L., Frost, H. S., & Andersen, P., (2016). Financial consequences for Danish fishermen following a
reduction in the cod quota for the western Baltic Sea, 15 p., (IFRO Commissioned Work; No. 2016/16).
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 621: Henvendelse af 5/9-16 fra Foreningen For Skånsomt Kystfiskeri
1664838_0003.png
skaber eller bruger fiskeriteknikker med nedsat indvirkning på miljøet, såsom redu-
ceret energiforbrug eller skade på habitater.
Kommissionen fastslår sin støtte til det naturskånsomme fiskeri i deres nyeste for-
slag om tekniske bevaringsforanstaltninger (COM(2016) 134 final), idet der her fore-
slås at tekniske foranstaltninger skal ”skabe
incitamenter for fiskerfartøjer, der an-
vender selektive redskaber eller fangstmetoder, der er mere skånsomme for miljøet, i
form af tildeling af fiskerimuligheder”
(artikel 19.4).
I DTU Aquas rapport ”Miljøskånsomhed og økologisk bæredygtighed i dansk fiskeri”
3
,
scorer det naturskånsomme fiskeri med garn, krog og snurrevod højt på alle de pa-
rametrer som EUs fiskeripolitik prioriterer: minimal discard, ringe bundpåvirkning og
lille energiforbrug. Samtidig ligger der relativt mange jobs i det skånsomme fiskeri.
Der er simpelthen flere jobs pr. landet ton i det mindre fiskeri. Det er arbejdspladser
der er brug for, rundt omkring i landkommunerne.
Grundet det faktum at de mindre både der fisker naturskånsomt bliver hårdest ramt
af nedskæringerne, samtidig med at disse fartøjer på sigt kan fiske kvoten mest bæ-
redygtigt og i tråd med prioriteterne i den fælles fiskeripolitik bør:
Det skånsomme fiskeri tilgodeses med en større andel af kvoten i den vestlige
Østersø – så De ikke forsvinder ud af fiskeriet. Helt i tråd med artikel 17. i den fæl-
les fiskeripolitik.
Derudover foreslår FSK, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri følgende plan.
1.
Beskyt den gydende torsk ved at indfører et trawlforbud i hele februar og marts i
område 22 og 23.
2.
Vedtag planer der flytter de flådeelementer, der kan skifte fiskeri, væk fra torskefi-
skeriet, og fordele den tilbageværende kvote imellem de fiskere, der fisker skånsomt
og som overvejende ikke fisker i torsken gydeområder.
3.
Sikre at bifangster af torsk minimeres. Dette gælder især for trawlfiskeri efter flad-
fisk.
3
Gislason, H., Dalskov, J., Dinesen, G. E., Egekvist, J., Eigaard, O., Jepsen, N., Larsen, F., Poulsen, L. K.,
Sørensen, T. K. & Hoffmann, E. Miljøskånsomhed og økologisk bæredygtighed i dansk fiskeri. DTU
Aqua-rapport nr. 279-2014. Institut for Akvatiske Ressourcer, Danmarks Tekniske Universitet. 83 pp +
bilag.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 621: Henvendelse af 5/9-16 fra Foreningen For Skånsomt Kystfiskeri
1664838_0004.png
4.
Der er brug for en øget bevidsthed for fritidsfiskere og sportsfiskere om at bestan-
den har det skidt. Der bør indgås regionale aftaler om at mindske presset på torsken.
I 2015 udgjorde de rekreative fangster 26% af de samlede fangster i bestandsvurde-
ringen
4
. Alle fiskerier bør holde for, når bestanden har det skidt. Ikke kun erhvervsfi-
skerne.
5.
Der er behov for, at tackle problemerne med sæler og skarver. Både i forhold til flere
sælsikre redskaber, men også via en reduktion i sæl- og skarvbestandene. På længe-
re sigt er miljøorganisationer nødt til at gentænke deres position på regulering af sæl
og skarv.
6.
Brug midler fra EUs hav- og fiskerifond som kompensation under de kommende år
med nedskæringer.
Planen er også blevet præsenteret af den europæiske paraplyorganisation for kystfi-
skere, LIFE, på det netop overståede møde i BALTFISH. Planen er desuden forelagt
kommissionen. Og der er et møde imellem EU-kommissionen og LIFE om vores for-
slag den 6. september.
Den fulde skrivelse og planen i sin fulde længde som præsenteret kan findes her.
FAKTA:
FSK, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri mener, at bestanden af torsk i den vestlige
Østersø i en årrække er blevet overestimeret, og man derfor har fisket for hårdt.
Men der er ingen forskel på bestandens størrelse fra sidste år til i år, og for 2016 lød
anbefalingen fra ICES på en kvote til erhvervsfiskeriet på 5239 tons. Som de beskrev i
anbefalingen som værende ”Maximum protection for western stock”.
5
Bestandens størrelse er fremhævet med sort i den nedenstående tabel. Faktisk kan
man se, at bestanden er vokset siden 2010, og fiskeridødeligheden er faldet (marke-
ret med orange i tabellen).
4
ICES Advice on fishing opportunities, catch, and effort Baltic Sea Ecoregion. ICES 2016.
ICES Advice on fishing opportunities, catch and effort Baltic Sea Ecoregion. ICES 2015.
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 621: Henvendelse af 5/9-16 fra Foreningen For Skånsomt Kystfiskeri
1664838_0005.png
Tabel fra: ICES Advice on fishing opportunities, catch, and effort Baltic Sea Ecoregion.
2016.
Der er altså ikke tale om en nyopstået krisesituation. Bestanden er for lille, idet den
er under Blim. Men bestanden er altså ikke mindre end sidste år.
Der hvor ICES i år ser et problem, er i forhold rekrutteringen til bestanden. Markeret
med grønt i tabellen ovenfor. Her ser biologerne i ICES at rekrutteringen er faldet
betydeligt. Det må og skal der tages hånd om, men man må ikke miste de skånsom-
me kystfiskere i denne proces.
FSK ser frem til yderligere dialog om dette emne. Jeg ser frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Max Christensen, formand i FSK, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri.
E-mail: [email protected], telefon: 3051 0503