Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 617
Offentligt
1664616_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 15. september 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag om ændring af bilag VI til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(kosmetikforordningen), komitésag.
Der skal stemmes om forslaget den 21. september 2016 i den stående komité for kosmetik i Bruxelles efter
forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, da koncentrationen af BP-3 sænkes til et niveau, som er vurderet
sikkert af EU`s Videnskabelige komite for Forbrugersikkerhed.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Notat om kosmetikforordningen bilag VI, komitésag
1664616_0002.png
Kemikalier
J.nr. MST-653-01198
Den 12. september 2016
MFVM 119
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG SAMT MILJØ OG FØDEVAREUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af bilag VI til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (kosmetikforordningen)
Komitésag
Resumé
Formålet med forslaget er at sænke den tilladte koncentrationsgrænse for UV-filteret benzophenone-
3 (BP-3) fra 10 % til 6 % i kosmetiske produkter.
Der skal stemmes om forslaget den 21. september 2016 i den stående komité for kosmetik i Bruxelles
efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, da koncentrationen af BP-3 sænkes til et niveau, som er
vurderet sikkert af EU`s Videnskabelige komite for Forbrugersikkerhed.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser eller
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet forslaget indebærer en forbedring af
beskyttelsesniveauet for kosmetiske produkter, herunder primært solcremer.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
Baggrund
Kommissionen sendte den 1. september 2016 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Der skal
stemmes om forslaget den 21. september 2016 i den stående komité for kosmetik.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om
kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag VI, som er en liste over godkendte UV-filtre.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Notat om kosmetikforordningen bilag VI, komitésag
1664616_0003.png
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol, i henhold til forordning nr.
182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen
direktivet, efter at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der
ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen
behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke
inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter at Europa-Parlamentet
har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Formål og indhold
I Kosmetikforordningen findes en liste over tilladte UV-filtre. På denne liste er UV-filteret BP-3 på
nuværende tidspunkt godkendt til anvendelse i kosmetiske produkter ved en koncentration op til 10 %.
EU`s Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed (VKF) har på Kommissionens opfordring
vurderet sikkerheden ved BP-3, som mistænkes for at være hormonforstyrrende. Forslaget fra
Kommissionen om at begrænse UV-filteret BP-3 baseres på denne vurdering. Der foreslås, at sænke
den nuværende grænse for anvendelse af stoffet som UV-filter på 10 % til 6 %. Den nye koncentration
på 6 % er fastsat på baggrund af effekter set på fosterudviklingen samt i moderdyrene i dyreforsøg med
rotter. VKF vurderer, at stoffet ved den nye grænseværdi ikke udgør en risiko for menneskers sundhed,
bortset fra dets allergifremkaldende potentiale.
Det foreslås, at begrænsningerne finder anvendelse 6 måneder efter ikrafttrædelse for så vidt angår
alle kosmetiske produkter på markedet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres forud for den endelige
vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet
ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholder
nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende
fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet. Danmark har kun få produktionsvirksomheder på kosmetikområdet, og stoffet anvendes ikke
hyppigt som UV-filter i kosmetiske produkter i Danmark.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, da koncentrationen af BP-3 sænkes til et niveau, som er
vurderet sikkert af EU`s Videnskabelige komite for Forbrugersikkerhed.
Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Notat om kosmetikforordningen bilag VI, komitésag
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 6. – 9. september 2016.
Forbrugerrådet Tænk har i den forbindelse oplyst, at det er positivt at Forslaget fra Kommissionen vil
begrænse UV-filteret BP-3 anvendelse og det foreslås, at sænke den nuværende grænse for anvendelse
af stoffet som UV-filter på 10 % til 6 %, men at det ikke er tilstrækkeligt. Dette begrundes med, at DTU
klassificerede stoffet, som mistænkt hormonforstyrrende (Category 2a - Suspected ED Substances are
placed in category 2a when there is some evidence from humans or experimental animals) i deres
rapport for Miljøstyrelsen, hvor de brugte Miljøstyrelsens kriterier for hormonforstyrrende stoffer.
Derudover oplyses det, at ChemSec også har klassificeret stoffet, som hormonforstyrrende:
Benzophenone-3 (BP-3) is an endocrine disruptor with estrogenic, antiandrogen and thyroid activity,
affecting several body functions including development and immune function. The substance has been
found in biomonitoring studies and in human milk and urine. It is categorized as an endocrine
disruptor in the EU Commission EDC database. Forbrugerrådet Tænk anbefaler at det ikke tillades at
bruge BP-3 i kosmetik.
Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske stoffer, herunder stoffer
som mistænkes for at være hormonforstyrrende.
Formålet med forslaget er at sænke den tilladte koncentrationsgrænse for UV-filteret benzophenone-3
(BP-3) i kosmetiske produkter. Koncentrationen af BP-3 sænkes fra 10 % til 6 %, som er vurderet
sikkert til brug i kosmetiske produkter af EU`s Videnskabelige komite for Forbrugersikkerhed.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet og Regeringen er derfor positivt indstillet over for forslaget.
BP-3 er et stof, som Danmark fortsat vil have fokus på, da stoffet mistænkes for at være
hormonforstyrrende, og vil i øvrigt arbejde for at sænke niveauet yderligere, hvis videnskabelige data
kan understøtte dette.
Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget.
3