Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 600
Offentligt
Vedr. Vandflyver Kbh/Aarhus
Der er sket en markant stigning i støjniveauet i vores område (Brønshøj Torv) siden ruteflyvningerne
startede. Det er især uheldigt, da Københavns Kommune netop har anlagt støjdæmpende belægning på
Brønshøjvej.
I et svar fra Trafik- og Byggestyrelsen, som en venlig medarbejder i Miljøstyrelsen har formidlet, fremgår
det, at:
1. Flyvehøjder over tæt bebyggede områder er 300 meter.
2. Ingen begrænsninger for støj for rutefly – bortset fra gyldigt støjcertifikat.
Ad 1. Mange vil have forståelse for de jævnlige, meget støjende overflyvninger af redningshelikoptere til
Rigshospitalet. De små helikoptere flyver væsentlig højere og hurtigere end de store militære, som bl.a.
derfor støjer meget mere. Det bør bekymre udvalget, at adskillige ulykker med mange dræbte og sårede
netop er sket i tæt bebyggede områder, og at disse ulykker kunne være begrænset meget ved krav om
højere flyhøjde over tæt bebyggede områder
Ad 2. Det er ikke lykkedes undertegnede at finde betingelserne for at opnå et ”gyldigt støjcertifikat”.
Uanset dette, er det ikke tilfredsstillende, at der ikke eksisterer grænser for den støj, som rutefly påtrykker
berørte områder.
Rutefly til og fra Kastrup flyver tilsyneladende 3-4 gange højere end vandflyveren og generer ikke i samme
grad.
Venlig hilsen
Jørgen Halland