Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 597
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler
(nedsættelse af miljøbidrag)
§1
I lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 867 af 3. juli 2015 foretages følgende ændring:
1.
I
§ 3
ændres »101 kr.« til: »84 kr.«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1.
1.2.
Lovforslagets hovedindhold
Lovforslagets baggrund og formålet med skrotningsgodtgørelsen
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1.
Nedsættelse af miljøbidraget
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte virksomheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
Fra 2014 til 2016 er der sket et markant fald i udbetalingen af skrotningsgodtgørelser, hvilket har
akkumuleret et overskud inden for bilskrotningsordningen, som skal nedbringes frem til og med
2020. Formålet med lovforslaget er derfor at foreslå en nedsættelse af miljøbidraget fra 101 kr. til
84 kr. Som et yderligere bidrag til at sikre den nødvendige økonomiske balance inden for
bilskrotningsordningen forventer miljø- og fødevareministeren at ændre bekendtgørelse om
opkrævning af miljøbidrag og udbetaling af skrotningsgodtgørelse i forbindelse med ophugning og
1
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 597: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (nedsættelse af miljøbidrag), fra miljø- og fødevareministeren
skrotning af biler, så skrotningsgodtgørelsen forhøjes fra 1.500 kr. til 2.200 kr. Herved forventes
andelen af biler, der skrottes lovligt, at stige op mod 90 %, hvilket øger andelen af miljømæssigt
korrekt behandlede skrotbiler.
1.2. Lovforslagets baggrund og formålet med skrotningsgodtgørelsen
Ved ordningens etablering i 2000 blev et miljøbidrag på 90 kr. og skrotningsgodtgørelse på 1.500
kr. indført. Miljøbidraget, som de danske bilejere betaler årligt sammen med den lovpligtige
ansvarsforsikring, finansierer ordningen og skrotningsgodtgørelsen, som udbetales til bilejeren, når
denne afleverer sit udtjente køretøj til en lovpligtig affaldsbehandling. Formålet med
skrotningsgodtgørelsen er at give den enkelte bilejer et økonomisk incitament og finansiere
omkostningen ved at aflevere sin udtjente bil hos en godkendt og miljø- eller kvalitetscertificeret
autoophugger med henblik på at sikre en miljømæssigt forsvarlig håndtering af den udtjente bil.
I 2007 blev der som følge af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september
2000 om udrangerede køretøjer indført producentansvar for både nye og gamle biler. Det betyder,
at enhver bilproducent/importør skal sikre, at en bilejer kan aflevere sin udtjente bil til en godkendt
ophugger uden omkostninger. De danske bilimportører har til dette formål etableret en kollektiv
ordning (Refero), som omfatter ca. 40 ophuggere ud af de ca. 220 godkendte ophuggere. Hos de
ophuggere, som indgår i Refero-ordningen, kan bilejere aflevere udtjente biler uden omkostninger.
Ophuggere, der ikke er en del af denne ordning, kan tage penge for at modtage udtjente biler.
Producentansvaret omfatter kun selve miljøbehandlingen og dækker derfor ikke omkostninger til
transport til ophuggeren og administration i forhold til afmelding i motorregisteret m.v. I dag koster
det typisk 500 kr. for transport af en udtjent bil til nærmeste ophugger og 250 kr. for administration i
forhold til afmelding i motorregisteret, indsendelse af anmodning om skrotningsgodtgørelse m.v.
Desuden kan ophuggeren opkræve betaling for affaldshåndteringen, hvis væsentlige dele mangler
på den udtjente bil. Dette følger af EU-direktivet om udrangerede køretøjer og er reguleret i § 18 i
bekendtgørelse om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra.
Af bestemmelsen fremgår det, at beløbet højst må svare til materialeværdien af de manglende
komponenter, og at det højst må udgøre 300 kr. for en manglende motor, 100 kr. for en manglende
gearkasse og 100 kr. for en manglende katalysator. Bilejeren kan vælge selv at varetage
administrationen samt selv at transportere sin udtjente bil til ophuggeren.
Som følge af det producentansvar, der trådte i kraft i 2007, fungerer ordningen med
skrotningsgodtgørelse i dag som supplerende incitament til at aflevere udtjente biler hos
godkendte ophuggere, fordi der oveni muligheden for at aflevere sin udtjente bil uden
omkostninger gives en økonomisk præmie, som kan dække eventuelle omkostninger til transport
m.v.
Behovet for nu at justere miljøbidraget er opstået, fordi et tidligere underskud på ordningen på 200
mio. kr., der nødvendiggjorde den seneste revision i 2013, er vendt til et overskud på 77,6 mio. kr.
primo 2016. Overskuddet forventes at vokse til ca. 176 mio. kr. ultimo 2016. Den hurtige afvikling
af underskuddet skyldes et markant fald i antallet af udbetalte skrotningsgodtgørelser siden 2014,
da der i perioden mellem 2012-2013 blev skrottet færre biler. Dette vender en tendens fra 2009-
2013, hvor antallet af skrotninger steg fra år til år. Det akkumulerede overskud skal nedbringes, og
det foreslås derfor, at miljøbidraget nedsættes fra 101 kr. til 84 kr. Der bør ikke opkræves et højere
miljøbidrag end nødvendigt for at sikre miljøhensynene bag ordningen, og ordningen bør ikke
generere overskud.
Skrotningsgodtgørelsens størrelse reguleres af miljø- og fødevareministeren via bekendtgørelse
om opkrævning af miljøbidrag samt udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og
skrotning af biler. Skrotningsgodtgørelsen forventes sat op fra 1.500 kr. til 2.200 kr. pr. 1. januar
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 597: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (nedsættelse af miljøbidrag), fra miljø- og fødevareministeren
2017 ved en bekendtgørelsesændring. Det er forbundet med relativt stor usikkerhed at vurdere,
hvordan udviklingen i antallet af skrottede biler vil være fremadrettet. De foreslåede satser
forventes at nedbringe det akkumulerede overskud over en fireårig periode (2017-2020).
2. Hovedpunkt i lovforslaget
2.1. Nedsættelse af miljøbidraget
2.1.1. Gældende ret
I 1999 vedtog Folketinget lov nr. 372 af 2. juni 1999 om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse
med ophugning og skrotning af biler, se L 216, FT 1998-1999, FF 6004, 7135, 7395, Till. A 5238,
Till. B 1026 og 1374, Tillæg C 820. Loven er senere ændret ved lov nr. 385 af 6. juni 2002, se L
132, FT 2001-2002, 2. samling, FF 2957, 6148, 6536, Till. A 3652, Till. B 467, Till. C 437, og lov nr.
428 af 6. juni 2005, se L 111, FT 2004-2005, 2. samling, FF 793, FF 3489, FF 3631, Till. A 4357,
Till. B 584 og Till. C 256, og lov nr. 1629 af 26. december 2013, se L 31, FT 2013-2014, og lov nr.
177 af 24. februar 2015, se L 71, FT 2014-15. Loven indførte en ordning, hvorefter alle ejere af en
person- eller varebil skal betale et årligt miljøbidrag til brug for finansiering af en
skrotningsgodtgørelse, som udbetales til bilejeren, når denne afleverer sit udtjente køretøj til en
godkendt ophugger.
Ifølge lovens § 3 udgør miljøbidraget, som ejeren af en person- eller varebil opkræves årligt via
den lovpligtige ansvarsforsikring, 101 kr. Det følger af lovens § 6, stk. 4, at ministeren fastsætter
størrelsen af godtgørelsen. Beløbet er i dag fastsat til 1.500 kr. i § 8 i bekendtgørelse om
opkrævning af miljøbidrag samt udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og
skrotning af biler.
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Skrotbiler anses generelt for at være en værdifuld ressource pga. jern- og metalgenanvendelse og
genbrug af reservedele. De seneste mange år har jern- og metalpriserne været høje, hvilket
betyder, at skrotbiler har været en eftertragtet vare. Den tendens har nu ændret sig, da jern- og
metalpriserne er blevet væsentligt lavere. Konkurrencen på prisen på anskaffelse af skrotbiler
kombineret med et stort fald i jernprisen gør miljøbehandling af biler urentabel og har bragt den
lovlige ophuggerbranche i krise. Det ulovlige bilskrotmarked, som udgøres af alle andre måder at
bortskaffe skrotningsmodne biler på end ved korrekt miljøbehandling hos registrerede
autoophuggere, skaber konkurrence til det lovlige bilskrotmarked. Branchen har oplyst overfor
miljø- og fødevareministeriet, at den er trængt, og at mange ophuggerpladser må afvikles.
Formålet med skrotningsordningen er, at bilerne afleveres til skrotning hos de registrerede
autoophuggere, som skal udføre korrekt miljøbehandling af skrotbilerne. Derfor skal skrotbiler
ifølge lovgivningen skrottes hos de registrerede autoophuggere. Det vurderes, at
skrotningsgodtgørelsens størrelse har betydning for at fastholde, at skrotbiler afleveres hos
godkendte autoophuggere og ikke ender i illegale affaldsstrømme. For at imødekomme branchen
og fastholde arbejdspladser samt for at sikre, at biler bliver afleveret til en lovlig og miljømæssigt
forsvarlig affaldsbehandling, forventes skrotningsgodtgørelsen at blive sat op.
Ordningen er statsfinansiel neutral og skal balancere over en fireårig periode, jf. Finansministeriets
budgetvejledning. Miljøordningen er svær at styre økonomisk, da udgifterne typisk er svære at
forudsige, fordi flere faktorer påvirker økonomien, og antallet af skrottede biler varierer meget fra år
til år. Derfor er det tidligere end forudsat nødvendigt at justere miljøbidraget og
skrotningsgodtgørelsen for at opnå økonomisk balance i ordningen. Det er forbundet med relativt
stor usikkerhed at vurdere, hvordan udviklingen i antallet af skrottede biler vil være fremadrettet.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 597: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (nedsættelse af miljøbidrag), fra miljø- og fødevareministeren
Ved nedsættelse af miljøbidraget og forhøjelse af skrotningsgodtgørelsen tilstræbes det, at det
akkumulerede overskud gradvist afvikles frem til udgangen af 2020, hvor det vurderes, at
ordningen vil være i balance.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, kan der dog senere ske en
regulering af skrotningsgodtgørelsens størrelse, hvis udviklingen i bilbestanden og antallet af
udtjente biler bliver anderledes end forudsat. Den foreslåede justering udgør en plan for
nedbringelse af det akkumulerede overskud over fire år fra 2017-2020, og der kan vise sig behov
for igen at justere bidraget i lyset af den relativt store usikkerhed, der er forbundet med at vurdere
udviklingen i antallet af biler, der skrottes.
Miljøbidraget udgjorde oprindeligt 90 kr., men blev ved lov nr. 385 af 6. juni 2002 om ændring af
lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (se L 132, FT
2001-2002, 2. samling) nedjusteret til 60 kr. for at bidrage til at afvikle et akkumuleret overskud.
Overskuddet blev oparbejdet, idet der ikke blev skrottet så mange biler, som forventet ved
etablering af ordningen. På samme tidspunkt blev skrotningsgodtgørelsen opjusteret fra 1.500 kr.
til 1.750 kr., idet omkostningerne til affaldsbehandling blev øget som følge af skærpede EU-krav til
genanvendelse af glas og plast fra udtjente biler. Da der blev indført producentansvar i 2007
ændrede ordningen karakter og fungerede derfra som supplerende incitament til at aflevere
udtjente biler hos godkendte ophuggere. Skrotningsgodtgørelsen blev i forbindelse med indførelse
af producentansvar i 2007 fastholdt på 1.750 kr. I 2013 blev miljøbidraget og
skrotningsgodtgørelsen justeret, hvor miljøbidraget blev forhøjet fra 60 kr. til 101 kr. (se L 31, FT
2013-2014), og skrotningsgodtgørelsen blev sat ned til 1.500 kr. ved ændring af bekendtgørelsen.
Ved sidste justering af miljøbidraget i 2013 indgik det i overvejelserne, om ordningens ekstra
incitament var nødvendigt. Det blev overvejet, om producentansvar og lovpligtig aflevering til
korrekt miljøbehandling i tilstrækkelig grad varetog miljøhensynet. Vurderingen var dengang, at en
velfungerende skrotningsordning forebygger risikoen for, at flere ville vælge ulovlig ophugning,
eller at antallet af efterladte biler ville stige. Det blev derfor besluttet at justere satserne for at
opretholde en velfungerende skrotningsordning samt at evaluere ordningen efter et år, dvs. i 2015.
Endvidere gennemføres en grundig analyse af behovet for ekstra incitament på længere sigt.
Deloitte har på Miljøstyrelsens foranledning evalueret ordningen, herunder effekten af
skrotningsgodtgørelsen. Evalueringen konkluderer, at ordningen har opfyldt sit formål og bevirker,
at mange biler afleveres til lovlig skrotning. Men evalueringen forholder sig kritisk til
skrotningsgodtgørelses størrelse, idet der i perioden 2012-2013 er foretaget færre lovlige
skrotninger på grund af den lavere skrotningsgodtgørelse. Evalueringen peger på, at det sorte
marked har opnået et ganske betydeligt omfang, og risikoen ved en lav skrotningsgodtgørelse er,
at den mister sin kraft som incitament til, at bilejeren afleverer sin bil hos godkendte og
registrerede autoophugger.
Ifølge beregninger vil en skrotningsgodtgørelse på 2.200 kr. forventeligt bevirke, at op mod 90 % af
bilskrotningerne i Danmark vil blive udført af godkendte og miljø- eller kvalitetscertificerede
autoophuggere, hvilket vil øge kvaliteten af behandlingen af skrotbilen og må forventes at medføre
en fordel for miljøet. Det ulovlige marked forventes således at blive reduceret fra 20-25 procent til
10 procent. Beregningerne viser dog, at estimering af effekterne af en skrotningsgodtgørelse over
2.000 kr. er behæftet med stor usikkerhed. En forhøjelse af skrotningspræmien vil øge incitamentet
til at aflevere den udtjente bil til en godkendt ophugger og vurderes at gøre det attraktivt for
bilejeren at aflevere sin udtjente bil frem for at henstille den enten på privat grund, offentlig vej eller
i naturen eller aflevere den til en autoophugger uden godkendelse. Begrundelsen for forøgelsen af
skrotningsgodtgørelsen er således miljømæssig.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 597: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (nedsættelse af miljøbidrag), fra miljø- og fødevareministeren
Ordningen vil blive evalueret et år efter lovens ikrafttræden med hensyn til økonomi og miljøeffekt.
Evalueringen vil blive finansieret over miljøbidraget. For desuden at styrke ordningens miljøeffekter
vil der fortsat blive afholdt informationskampagner om ordningen, så det sikres, at borgerne er
informeret om korrekt adfærd i forhold til håndtering af udtjente biler, herunder muligheden for at få
udbetalt skrotningsgodtgørelse. Det årligt forventede budget til informationskampagner skal
således også anvendes på at forebygge skrotning hos uautoriserede ophuggere. Dette kan dels
ske ved at oplyse forbrugerne om muligheden for skrotningsgodtgørelse og om, at det ikke er
lovligt at gøre brug af en ophugger, der ikke er miljøgodkendt efter reglerne i
miljøbeskyttelsesloven og ikke er certificeret efter reglerne i bilskrotningsbekendtgørelsen, og dels
ved at vejlede kommunerne nærmere om kommunernes håndhævelse af disse regler.
Miljøbidraget opkræves af forsikringsselskaberne via den lovpligtige ansvarsforsikring, jf. lovens §
4. Øvrige bestemmelser vedr. opkrævning af miljøbidraget fremgår af § 1 i bekendtgørelse om
opkrævning af miljøbidrag og udbetaling af skrotningsgodtgørelse i forbindelse med ophugning og
skrotning af biler. En ændring af miljøbidraget kræver ændringer i forsikringsselskabernes
databaser og faktureringssystemer.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Nedsættelsen af miljøbidraget og forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen vil hverken have positive
eller negative økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner eller kommuner.
Ordningen er statsfinansiel neutral og skal hvile i sig selv. Det skal, jf. Finansministeriets
budgetvejledning 2016, tilstræbes, at ordningen balancerer over en løbende 4-årig periode fra og
med regnskabsåret. I lovforslaget arbejdes med en nedbringelse af overskuddet fra 2017-2020.
Der er ingen offentlige udgifter, og alle udgifter til øget udbetaling afholdes af indsamlingsordning
for udtjente biler.
Den foreslåede nedsættelse af miljøbidraget og forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen vil have
negativ effekt på Miljø- og Fødevareministeriets udgiftsloft i årene 2017-2020. Primo 2016 er der
oparbejdet et overskud på bilskrotningsordningen på 77,6 mio. kr., som forventes at vokse
yderligere til ca. 176 mio. kr. ultimo 2016. De foreslåede justeringer sikrer en plan for at afvikle
overskuddet frem til og med 2020, hvorved Miljø- og Fødevareministeriets udgiftsloft reduceres
med gennemsnitligt 44 mio. kr. årligt de næste 4 år. Afviklingen af overskuddet forventes at kunne
holdes inden for Miljø- og Fødevareministeriets delloft for driftsudgifter ved et mindreforbrug på
øvrige områder i ministeriet.
Forsikringsselskaberne opkræver miljøbidraget hos bilejerne sammen med den årlige
forsikringspræmie. Det indbetalte miljøbidrag bliver overført til SKAT. Den proces er uændret,
hvorfor lovændringen ikke indebærer nogen administrative konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner,
idet de ikke har opgaver efter loven.
Administrationen af udbetalingen af skrotningsgodtgørelser varetages fortrinsvis af den af miljø- og
fødevareministeren udpegede eksterne administrator, jf. lovens §§ 7 og 8. Det er i dag Dansk
Producentansvarssystem (DPA-System), som af miljø- og fødevareministeren er udpeget til
administrationen
af
producentansvarsområdet,
herunder
administrationen
af
godtgørelsesordningen under betegnelsen ”Miljøordning for Biler”. DPA-System er en privat
organisation oprettet med det formål at etablere, gennemføre og udvikle et effektivt system til
håndtering af producentansvaret for elektrisk og elektronisk udstyr, batterier og biler.
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 597: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (nedsættelse af miljøbidrag), fra miljø- og fødevareministeren
Miljøstyrelsen varetager også administrative opgaver i forbindelse med ordningen, herunder
sagsbehandling af dispensationssager, samt træffer afgørelser i de sager, hvor DPA-system ikke
finder betingelserne for udbetaling af skrotningsgodtgørelse opfyldt, eller hvor der opstår tvivl om,
hvorvidt betingelserne er opfyldt, jf. § 13, stk. 3, i bekendtgørelse om opkrævning af miljøbidrag
samt udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler. Det fremgår af
lovens § 8, stk. 2, at Miljøstyrelsen skal være ankeinstans for DPA-Systems afgørelser, når Miljø-
og fødevareministeren sætter den pågældende bestemmelse i kraft.
Miljøbidraget forudsættes at skulle dække offentlige myndigheders omkostninger til opkrævning af
bidraget. Det er således forudsat, at miljøbidraget skal finansiere både omkostninger hos den
udpegede administrator, som i dag er DPA-system, samt omkostninger til Miljøstyrelsens
administration. De administrative omkostninger for ordningen udgør i dag 6,7 mio. kr. pr. år til
administrationen af ordning ”Miljøordning for Biler”. Endvidere er Miljøstyrelsen kompenseret med
0,7 mio. kr. årligt, der svarer til styrelsens anvendte tid til dækning af omkostningerne ved at
administrere ordningen. Hertil kommer et forventet årligt budget til informationskampagner på ca.
1,3 mio. kr. i 2017 og 0,8 mio. kr. per år i årene 2018-2020. Merudgifterne i 2017 skyldes en øget
informationsindsats ift. de ændrede satser samt øget information om korrekt skrotning og
miljøbehandling af biler. Administrationsomkostningerne har og vil fortsat have marginal betydning
for miljøbidragets størrelse.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Miljøbidraget opkræves af forsikringsselskaberne via den lovpligtige ansvarsforsikring, jf. lovens §
4. Brancheforeningen Forsikring & Pension oplyser, at forsikringsselskaberne har behov for et
varsel på minimum 3 måneder til at kunne implementere det ændrede miljøbidrag i deres
administrative systemer. Forsikringsselskaberne vil derfor have administrative omkostninger
knyttet til at ændre satsen på miljøbidraget, idet der skal ændres i selskabernes administrative
systemer. Der vil være tale om engangsomkostninger af mindre omfang. Lovforslaget skønnes
ikke i øvrigt at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har positive økonomiske konsekvenser for ophuggererhvervet.
Skrotningsgodtgørelsen vil være af en sådan størrelse, at incitamentet til at aflevere sin udtjente bil
hos en godkendt ophugger forøges. De godkendte ophuggere kan således fastholde, at bilejerne
afleverer deres udtjente bil hos dem, og der sker dermed ingen ændring i disse virksomheders
forretningsgrundlag. Udover de miljømæssige fordele ved at fastholde, at udtjente biler afleveres
hos godkendte ophuggere, forventes der fastholdelse af arbejdspladser i en
branche, der i høj grad beskæftiger ufaglærte. Branchen vurderer, at godkendt autoophug i dag
beskæftiger omkring 700 ansatte. Forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen forventes også at bidrage
til bekæmpelse af det ulovlige marked for skrotbiler.
Varebiler og firmabiler er også omfattet af reglerne for skrotningsgodtgørelse. En nedsættelse af
miljøbidraget vil derfor betyde en mindre økonomisk besparelse på 17 kr. for den del af
erhvervslivet, som anvender firma- og varebiler.
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 597: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (nedsættelse af miljøbidrag), fra miljø- og fødevareministeren
1659481_0007.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne. Miljøbidraget bliver 17 kr. billigere
for bilejere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Den foreslåede nedsættelse af miljøbidraget kombineret med en opjustering af
skrotningsgodtgørelsen
vurderes
at
bringe
ordningen
i
økonomisk
balance.
Skrotningsgodtgørelsen vil have en størrelse, som vil gøre det mere attraktivt for bilejeren at
aflevere sin udtjente bil hos en godkendt autoophugger fremfor at henstille den enten på privat
grund, offentlig vej eller i naturen. Forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen vil således bidrage til at
bekæmpe det ulovlige marked for skrotbiler, og dermed forventeligt bidrage til at et øget antal
skrotbiler behandles miljømæssigt korrekt.
Bilskrotningsordningen har et miljømæssigt sigte, da ophugning og miljøbehandling hos
miljøcertificerede autoophuggere betyder, at der føres tilsyn med virksomheden via
miljøgodkendelsen samt årlige audits af miljø- eller kvalitetsledelsessystemet foretaget af en
uafhængig tredjepart. Desuden sikrer ordningen forsvarlig håndtering af farlige stoffer i forbindelse
med den såkaldte miljøbehandling, og at genanvendelses- og nyttiggørelsesmål i EU-direktivet
1
overholdes. Bilejerens incitament til at aflevere sin skrotbil hos en godkendt ophugger vurderes at
forstærkes, da godtgørelsen for at gøre det miljømæssigt rigtige forøges med 700 kr. ved
bekendtgørelsesændring. Forhøjelsen af skrotningsgodtgørelsen følger ikke af lovforslaget, men
der er sammenhæng mellem den forventede justering af skrotningsgodtgørelsen og den
foreslåede justering af miljøbidraget, som tilsammen skal medvirke til, at det oparbejdede overskud
på ordningen nedbringes til nul ultimo 2020.
Lovændringen har i sig selv ingen miljømæssige konsekvenser, men indgår som beskrevet i en
sammenhæng, der forventes at have en positiv indvirkning på miljøet.
7. Forholdet til EU-retten
Der er tale om ændring af eksisterende lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler.
Lovforslaget indeholder ingen direkte EU-retlige aspekter. Loven understøtter dog en efterlevelse
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede
køretøjer, EF-Tidende 2000, nr. L 269, side 34, idet skrotningsgodtgørelsen giver bilejerne
yderligere incitament til at anvende de miljøgodkendte og certificerede autoophuggere. Det
betyder, at lovforslaget således giver incitamenter til, at direktivets miljømålsætninger efterleves og
til, at der i overensstemmelse med direktivet udstedes en skrotningsattest, når et udtjent køretøj
afleveres til miljøbehandling. Skrotningsattesten fungerer i dag som ansøgning om udbetaling af
skrotningsgodtgørelse.
8. Hørte virksomheder og organisationer m.v..
9. Sammenfattende skema
Positive
Negative
1
Direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 597: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (nedsættelse af miljøbidrag), fra miljø- og fødevareministeren
1659481_0008.png
konsekvenser/mindre udgifter
konsekvenser/merudgifter
Økonomiske og administrative Ingen.
konsekvenser for det offentlige:
Det vil have negative effekt
for udgiftsloftet i MFVM,
men det er en teknikalitet,
der
løses
ved
et
mindreforbrug andre steder i
ministeriet. Herudover vil
ændringen hverken have
positive
eller
negative
konsekvenser, da de øgede
udgifter til udbetalingen af
skrotningsgodtgørelse
finansieres
inden
for
bilskrotningsordningen.
Økonomiske og administrative Miljøbidragets størrelse bliver
konsekvenser for erhvervslivet lavere
og
antallet
af
miljøbehandlinger
hos
registrerede
ophuggere
forventes at stige. Derudover
vil
bekendtgørelsesændringen
medføre
øget
skrotningsgodtgørelse
ved
skrotning af biler.
Administrative
konsekvenser Miljøbidragets størrelse bliver Ingen
for borgerne
lavere.
Derudover
vil
bekendtgørelsesændringen
medføre
øget
skrotningsgodtgørelse
ved
skrotning af biler. Selve
ændringen
har
ingen
administrative konsekvenser
for borgerne.
Miljømæssige konsekvenser
Lovændringen vil ikke i sig Ingen
selv medføre miljømæssige
konsekvenser. Lovforslaget
hænger dog sammen med en
påtænkt
bekendtgørelsesændring,
som
vil
hæve
skrotningsgodtgørelsen med
700 kr. fra det nuværende
niveau. Dette forventes at
medføre et lettere forbedret
miljøbeskyttelsesniveau.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 597: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (nedsættelse af miljøbidrag), fra miljø- og fødevareministeren
1659481_0009.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at beløbet i lovens § 3 nedsættes fra 101 kr. til 84 kr.
Ved denne nedsættelse af miljøbidraget og den påtænkte ændring af § 8, stk. 1, i bekendtgørelse
om opkrævning af miljøbidrag samt udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og
skrotning af biler, således at skrotningsgodtgørelsen forhøjes fra 1.500 kr. til 2.200 kr., tilstræbes
det, at det akkumulerede overskud gradvist kan afvikles frem til udgangen af 2020. Her vurderes
det akkumulerede overskud på ordningen at være nedbragt. Det er dog forbundet med relativt stor
usikkerhed at vurdere, hvordan udviklingen i antallet af skrottede biler vil være fremadrettet, og
dermed usikkert, i hvilket tempo overskuddet vil blive nedbragt.
Baggrunden for de foreslåede satser
er et forventet fortsat fald
i antallet af udtjente biler, jf. afsnit
2.1.2 i de almindelige bemærkninger. Såfremt udviklingen i bilbestanden og antallet af udtjente
biler bliver anderledes end forudsat, kan der skabes balance i ordningen ved at regulere
skrotningsgodtgørelsens størrelse med hjemmel i bemyndigelsen i lovens § 6, stk. 4, eller justere
miljøbidraget ved en ny lovændring.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende ret
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse
med ophugning og skrotning af biler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 867 af 3. juli 2015
foretages følgende ændring:
§ 3.
Ejeren af en bil, der er omfattet af § 2 og
indregistreret i Danmark, skal årligt betale et
miljøbidrag på 101 kr.
1.
I
§ 3
ændres »101 kr.« til: »84 kr.«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
9