Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 592
Offentligt
1657975_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 22. august 2016
Til udvalgets orientering fremsendes hermed notat om Danmarks indsats for nedbringelse af
luftforureningen
Som opfølgning på den seneste omtale i pressen af en dansk overskridelse af grænseværdien for
luftforurening med kvælstofdioxid (NO2) vil jeg gerne komme med en kort status for sagen.
Danmark overskrider EU's luftkvalitetsdirektivs grænseværdi for NO2 ved luftmålestationen på H.C.
Andersens Boulevard i København, og EU-Kommissionen har derfor i juli 2016 sendt en
åbningsskrivelse til Danmark. Grænseværdien trådte i kraft i 2010, og skiftende regeringer har både
før og efter ikrafttrædelsen arbejdet aktivt for at nedbringe luftforureningen. Danmark opfylder
allerede grænseværdierne for partikelforurening. Det er kun på H.C. Andersens Boulevard i
København, at der bliver målt en overskridelse af NO2-forureningen.
Med bred politisk opbakning blev der i 2014 under den daværende regering besluttet en ren luft-pakke
på 149 mio. kr., og blandt initiativerne var der afsat 74 mio. kr. specifikt til reduktion af NO2-
forureningen i København ved hjælp af eftermontering af rensesystemer på ca. 300 busser. En indsats,
der nu er udrullet, og som i øvrigt har samme effekt på NO2-forureningen, som en indførelse af ren
luft-zoner for biler ville have haft. Øvrige initiativer i ren luft-pakken var rettet imod at mindske
luftforureningen fra brændeovne og skibsfart, så der blev sat bredt ind i forhold til kilderne til
luftforureningen.
Under den tidligere regering blev der, jf. EU’s luftkvalitetsdirektiv, udarbejdet en luftkvalitetsplan for
nedbringelse af NO2 i København, som var i offentlig høring. Folketingets Miljøudvalg blev orienteret
om overskridelsen af NO2-grænseværdien i marts 2015, i forbindelse med at luftkvalitetsplanen blev
sendt til EU-Kommissionen. Orienteringen indeholdt, ud over den endelige luftkvalitetsplan for NO2,
ligeledes et høringsnotat fra Miljøstyrelsen, der besvarede en række af de kritikpunkter, man også i
disse dage kan læse i pressen.
I november 2015 orienterede den forrige miljø- og fødevareminister Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om den fortsatte overskridelse af grænseværdien i forbindelse med besvarelsen af
MOF alm. del – spm. 150, hvor udvalget bad om ministerens kommentar til en pressemeddelelse fra
Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) om Miljøstyrelsens ønske om
at flytte målestationen på H.C. Andersens Boulevard.
Sagen er, at der fra 2010 kunne konstateres en markant stigning i den målte forurening på H.C.
Andersens Boulevard. Den målte stigning stemte ikke overens med den overordnede udvikling med
faldende luftforurening og kunne heller ikke underbygges af ændrede trafiktal eller andre fakta.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 592: Orientering af MOF vedr. overskridelse af NO2-grænseværdi - luftforurening, fra miljø- og fødevareministeren
Aarhus Universitet, som står for at måle luftforureningen i Danmark, gennemførte derfor en grundig
undersøgelse af årsagen til stigningen. Det tog en del tid at finde frem til, at stigningen i målingerne
skyldtes det forhold, at en busbane var blevet inddraget, så biltrafikken ud for målestationen var flyttet
tættere på måleren. Aarhus Universitet har samtidigt foretaget en samlet vurdering af målestationens
placering og her peget på, at det ud fra en faglig synsvinkel er mere hensigtsmæssigt at flytte
målestationen tættere på husfacaden. Dette vil også give mulighed for at måle forureningen på de
samme forudsætninger som tidligere. Dette er baggrunden for Miljøstyrelsens ønske om at flytte
målestationen. Det er teknik og ikke politik. Miljøstyrelsen ønsker, at måleren placeres, så den giver et
retvisende billede af udviklingen i luftforureningen, som er målt på stedet siden 1983. Både den
nuværende og Miljøstyrelsens planlagte nye placering af målestationen er i overensstemmelse med
EU-direktivet. Den praktiske flytning af målestationen forventes gennemført i slutningen af oktober
måned d.å.
En udfordring for København, såvel som for stort set alle andre store byer i EU, er, at NOx-
forureningen fra dieselbiler er større, end den burde være. Forventningerne til, at nye skrappere EU-
krav til udledningen af NOx fra biler ville bidrage til at overholde NO2-grænseværdien, har således
flere gange måttet justeres. Volkswagen-skandalen har bidraget til, at der bliver sat en stopper for, at
selv helt nye dieselbiler forurener op til 7 gange mere end tilladt. EU har strammet testkravene til
dieselbiler fremadrettet, og både den tidligere og nuværende regering har presset på for at få indført de
nye krav hurtigst muligt.
Den øgede NOx-forurening fra dieselbilerne har nødvendiggjort, at Danmark – såvel som flere andre
EU-lande – har skullet beslutte supplerende tiltag til at reducere NOx-forureningen. I Danmark har vi
således valgt særligt at montere effektive rensesystemer på ca. 300 busser, som kører i hele det
centrale København og på Frederiksberg.
Den 29. juli 2016 orienterede jeg udvalget om, at Danmark havde modtaget en åbningsskrivelse, på
trods af at Danmark som nævnt har sendt en luftkvalitetsplan til Kommissionen, som redegør for, at
overskridelsen vil blive bragt til ophør hurtigst muligt. Åbningsskrivelsen var medsendt som fortroligt
bilag, jf. Udenrigsministeriets retningslinjer.
Jeg har til udvalgets orientering vedlagt et kort kronologisk overblik over sagen, og jeg ser frem til at
drøfte sagen på et eventuelt kommende samråd. Endvidere vil jeg i fortrolighed oversende Danmarks
svar til EU-Kommissionen på åbningsskrivelsen, når det foreligger, forventeligt ved udgangen af
september måned.
I forhold til partikelforureningen i øvrigt kan jeg nævne, at den igangværende skrotningsordning for
brændeovne allerede har ført til skrotning af mere end 16.000 af de ældste og mest forurenende
brændeovne, og at forureningen fra skibsfarten er nedbragt betragteligt, således at svovlindholdet i
luften over Danmark er mere end halveret i 2015 sammenlignet med året før.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
2