Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 538
Offentligt
1649644_0001.png
Vindmøllesag Ulvemosen/Bækhede omhandler et større vindmølleprojekt i Varde Kommune.
Hele forløbet startede i 2008 hvor lokale landmænd får afslag på at rejse store møller i området,
da kommunen ønsker en overordnet vindmølleplan.
I 2011 modtager viceborgmester Bøje Meiner Jensen (V), medlem af Chefgruppen i Jysk
Landbrugsrådgivning, fra sin nevø Ulrik Meiner Jensen, som dengang var ansat af projektmager,
European Energy, personligt en projektansøgning indbefattende 10 stk. 150 meter høje Vestas
møller.
Viceborgmesteren videresender ansøgningen til udvalgsformanden for Plan og Teknik og herefter
tager sagen fart. Varde byråd er på 25 medlemmer hvoraf 15 er fra Venstre.
Borgerne har gennem flere år kæmpet for at overbevise det politiske system om at projektet ikke
bør realiseres. Dette af flere årsager, herunder nabohensyn, hensyn til naturen og de nærmeste
landsbyers udvikling, Næsbjerg og Årre, der begge er i en positiv udvikling. Projektet var i kollision
med ældre møller, skovbyggelinje, dagpleje, samt en bestand af flagermus. Endeligt var området
karakteriseret som bevaringsværdigt.
Borgerne er rystede da projektet præsenteres, idet der er tale om et projekt meget tæt på
beboelse. Så tæt på, at støjgrænserne for vindmøllestøj udfordredes. Ved anmodning om
aktindsigt viser det sig, at kommunen ikke kan "finde" projektansøgning indsendt af
viceborgmesterens nevø. Under sagsbehandlingen bliver borgernes indsigelser mod projektet
sagsbehandlet af European Energy´s konsulenter.
Borgerne klager over afgørelsen til Natur og Miljøklagenævnet, der giver borgerne medhold i, at
der ikke er leveret tilfredsstillende dokumentation for projektets indvirkning på miljøet, herunder
for lille afstand til ældre møller, hvorfor NMKN forlanger at projektet, der da bestod i støbningen
af 10 fundamenter, standsedes straks.
Varde kommune, som dengang grundet ombygning af rådhuset havde til huse på Titan, Vestas
tårnfabrik i Varde, vælger af ”sikkerhedsgrunde” at lade bygherren lukke de gravede huller med op
til 100 tons armeret beton, som i døgndrift blev fragtet til byggepladsen, selv om den opgravede
jord stadigt lå ved siden af hullerne. Således fik bygherren lov at fortsætte 14 dage efter at MNKN
havde sagt stop. Undervejs fjernes flagermusenes opholdsplads.
Formand for plan og miljø, Preben Friis Hauge (V), erklærede under et internt møde, at man havde
bevist at man kunne håndtere kriser på et spinkelt grundlag.
Bygherren fik påbud om at få fjernet de mindste af de stående møller. VVM redegørelsen blev
lavet om, ligesom landskabet fra bevaringsværdigt ændredes til agerjord.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 538: Henvendelse af 23/6-16 fra Karsten Drøjdal vedr. vindmølleprojekt
Viceborgmester Bøje Meiner Jensen afløstes af Peter Foldager (V), ligeledes medlem af
Chefgruppen i Jysk Landbrugsrådgivning.
Borgerne fremsendte de samme klagepunkter til NMKN, der nu havde skiftet sagsbehandlerne ud.
Man forbeholdte sig retten til at supplere klagen, når byggeriet efter Kommunens godkendelse af
projektet, var blevet anmeldt. En anmeldelse kræver en dokumentation af at
vindmøllebekendtgørelsens krav ville lære overholdt.
Kommunen fik medhold. Anmeldelsen er indgivet. Men ud over at det drejer sig om møller over de
150 meter, som Kommunen maksimalt må planlægge for, har Kommunen ikke været i stand til
udlevere den krævede dokumentation.
Yderligt er tilkommet, at medlem af Dansk Ornitologisk Forening har observeret ynglende traner,
en fugl, der er fredet. NMKN har opfordret naboerne til at indbetale et klagegebyr.
Et udkast til ikke på grundlag af Traneobservationen at ville lave en ny VVM redegørelse er sendt i
”høring” hos klager, der har fået 7 dage til at respondere på den ledsagende snørklede udredning
foretaget af den jurist Kommunen angiveligt har ansat blot med hensigt at behandle
vindmølleproblemer. Kommunen har sendt kopi til naturstyrelsen NMKN og projektmager. Ikke til
DOF, eller andre dyre eller naturbeskyttelsesforeninger.
Byggeanmeldelsen er først at regne når den nødvendige dokumentation foreligger. Når
Kommunen ikke kan finde den, er byggeriet til videre ulovligt. Desuagtet er EE under dække af
vagtværn i området gået i gang med at nedtage gamle møller, lægge køreplader ud, nedgrave el
kabler, samt køre materialer til.
Rejsning af mølletårnene kan nu påbegyndes fra dag til anden, idet startskuddet kun kræver en
opringning fra byrådet. Konkretisering af den forventede tillægsklage kan først udarbejdes, når
byggeriet går i gang uden den nødvendige dokumentation for at vindmøllebekendtgørelsens krav
er opfyldt, eller når denne dokumentation, som forventeligt vil være mangelfuld i henhold til
støjberegningerne, fremfindes. Det bemærkes at støjberegninger ikke kan udføres uden denne
dokumentation, som man nu altså på 3. uge ikke har kunnet finde.
Samtidigt erfares at en klage ikke er gældende før et gebyr er indbetalt hvilket kræver at NMKN i
løbet af 5 arbejdsdage fremsender et girokort.
Det virker i lyset af det hidtidige forløb urimeligt, at der inden byggetilladelse gives ikke kan
afsættes tid til at fremskaffe og bedømme den i vindmøllebekendtgørelsen krævede
dokumentation, samt til at tage kvalificeret stilling de indgivne klager.