383
165
Miljøvurdering er ikke sort magi
• en kommentar til EU-dom i sag C-43/10 og Højesterets dom af 7/9 2012
Af professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
I dom af 11/9 2012 i sag C-43/10 om omlæg-
ning af den græske flod Ancheloos har EU-
Domstolens Store Afdeling bl.a. præciseret
konsekvenserne af mangelfulde oplysninger
om projekters påvirkning af Natura 2000-om-
råder. Samtidigt tager dommen stilling til an-
dre spørgsmål om fortolkning af habitatdirek-
tivet og flere principielle spørgsmål om for-
tolkning af vandrammedirektivet, VVM-di-
rektivet og SMV-direktivet. Artiklen indehol-
der en gennemgang af dommen og afslutter
med nogle komparative overvejelser om Høje-
sterets dom af 7/9 2012 i en sag om opsætning
af nye vindmøller ved Tåsinge nær et fuglebe-
skyttelsesområde.
1. Sagerne om Ancheloos-flodens
omlægning
Sagen om omlægning af det øvre løb af den græ-
ske flod Ancheloos går mere end 20 år tilbage,
hvor de græske myndigheder ønskede at omlæg-
ge flodens løb med henblik på at skaffe vandfor-
syning og kunstvanding i den græske region
Thessalien og samtidigt etablere et vandkraft-
værk til at forbedre energiforsyningen. Efter
indledende sonderinger besluttede den græske
regering i 1992 at gennemføre projektet. Beslut-
ningen gav anledning til et sagsanlæg fra
NGO’er og lokale borgere, der gjorde gældende,
at beslutningen var ugyldig, da den gennemførte
miljøvurdering ikke modsvarede kravene i
VVM-direktivet. Den øverste græske forvalt-
ningsdomstol gav de sagsøgende medhold og
annullerede i 1994 beslutningen med henvisning
til, at den gennemførte miljøvurdering var util-
strækkelig, da miljøvurderingen alene belyste
summen af de enkelte lokale virkninger, men
ikke belyste den samlede virkning af omlægnin-
gen, hvilket var i modstrid med VVM-reglerne.
1
De berørte ministerier iværksatte herefter en
fornyet miljøvurdering, hvilket førte til, at pro-
jektet blev ændret således at den omledte vand-
mængde blev reduceret fra 1100 mio. til 600 mio
© Tidsskrift for Miljø, November 2012
m
3
. Denne beslutning blev igen indbragt for den
øverste græske forvaltningsdomstol, der i dom
fra 2000 annullerede beslutningen med henvis-
ning til manglende undersøgelse af alternativer.
De berørte græske ministerier iværksatte her-
efter en fornyet miljøvurdering med belysning
af alternativer og de miljømæssige konsekven-
ser af afhjælpningsforanstaltningerne, hvorefter
den græske regering i marts 2003 udstedte en ny
bekendtgørelse med tilladelse til gennemførelse
af projektet. Beslutningen blev igen af lokale
borgere og NGO’er indbragt for den øverste
græske forvaltningsdomstol, der ved dom i 2005
annullerede beslutningen med henvisning til, at
beslutningen ikke indgik i et program for bære-
dygtig vandforvaltning, hvilket fandtes i mod-
strid med vandrammedirektivet. Den græske
domstol lagde herved til grund, at de arbejder,
der skulle iværksættes i forbindelse med omlæg-
ning af flodens løb og etablering af vandforsy-
ning, kunstvanding og vandkraft, ikke var inte-
greret i et program for bæredygtig vandforvalt-
ning, og at dette var påkrævet, da fristen for gen-
nemførelse af vandrammedirektivet udløb i slut-
ningen af 2003. Som det fremgår af præmisserne
i EU-Domstolens senere dom, var den græske
forvaltningsdomstols beslutning baseret på en
misforståelse af vandrammedirektivets ikraft-
trædelsesregel, men det ændrede ikke ved, at
dommen ophævede beslutningen, og i 2006 an-
nullerede den græske forvaltningsdomstol der-
for den af miljøministeriet indgåede kontrakt om
færdiggørelse af Sykia-dæmningen.
Efter den græske forvaltningsdomstol nu i
fire omgange med forskellige begrundelser hav-
de annulleret den græske regerings beslutninger
om at gennemføre projektet, valgte regeringen i
stedet at søge beslutningen af projektet gennem-
ført som lov i det græske parlament. Og ved lov
af 2/8 2006 besluttede det græske parlament at
godkende projektet, idet det i loven var forudsat,
at indtil det nationale program og de regionale
planer for forvaltning af vandressourcer var ved-
TfM 2012, 165