1
1
Nye EF-domme om fuglebeskyttelse kræver ændret
dansk lovgivning
Af professor dr. jur. Peter Pagh
Miljøministeriet har i det seneste år arbejdet
med nye bekendtgørelser for at undgå, at
Kommissionens åbningsskrivelser ender med
en traktatbrudssag mod Danmark for mang-
lende
gennemførelse
af
EU’s
fuglebeskyttelsesdirektiv (79/409)
og
habitatdirektiv (92/43). Samtidigt lovede mil-
jøministeriet at gennemføre en række lovæn-
dringer, hvilket dog for en betydelig del er ble-
vet ved løftet. Nu viser EF-Domstolens dom i
sag C-418/04 og flere andre nye domme, at
Danmark har endnu flere problemer med at
opfylde EU-rettens krav til naturbeskyttelse,
end miljøministeriet forudsatte i sit svar. Først
og fremmest viser dommen i sag C-418/04, at
den generelle beskyttelse af Natura 2000 om-
råder og fuglebeskyttelsesområder efter habi-
tatdirektivets art. 6(2) er umiddelbar. Dvs. di-
rektivets krav til beskyttelse ikke kan opfyl-
des, når forbuddet som i de danske regler er
afhængig af en meddelelse til ejeren. Artiklen
belyser de nyere EF-domme om fuglebeskyt-
telsesområder og sammenholder dette med
Kommissionens åbningsskrivelse, miljømini-
steriets svar og de danske regler.
Næppe noget andet EU-direktiv har som
direktiv 79/409 om beskyttelse af vilde fugle
voldt så mange hovedbrud i Miljøministeriet.
Da direktivforslaget blev fremsat i 1976, havde
Danmark alvorlige statsretlige betænkeligheder,
fordi EU dermed gennemførte lovgivning på
områder, som næppe var overladt til EU efter
den oprindelige danske tiltrædelseslov.
1
Deri-
mod undervurderede miljøministeriet direkti-
vets vidtgående rækkevidde for den danske na-
turbeskyttelse, idet man i 1979 fejlagtig antog,
at direktivet kun krævede en mindre ændring af
jagtloven. Der skulle gå 15 år, før ministeriet i
1994 fik udstedt en bekendtgørelse om de særli-
ge fuglebeskyttelsesområder. Selvom bekendt-
gørelsen betød en tilnærmelse til EU’s krav til
© Tidsskrift for Miljø, Februar 2008
fuglebeskyttelse, var de danske regler fortsat
helt utilstrækkelige.
2
Først efter indhentning af et notat fra Kam-
meradvokaten i august 2002
3
tog ministeriet ini-
tiativ til en mere omfattende ændring af den dan-
ske lovgivning om naturbeskyttelse. Ændringer-
ne blev vedtaget i juni 2004, hvor Folketinget
accepterede, at EU’s krav til artsbeskyttelse
fortsat ikke var gennemført i dansk lovgivning.
Allerede få måneder efter lovændringen blev det
med EF- Domstolens dom i sag C-127/02
Wad-
denzee
klart, at heller ikke den danske beskyttel-
se af særligt beskyttede fugleområder (SBO) og
Natura 2000 områder opfyldte EU-rettens krav.
Miljøministeriet prøvede at bagatellisere proble-
merne, men i juli 2006 fremsendte Kommissio-
nen to åbningsskrivelser til Danmark for mang-
lende gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirek-
tivet og habitatdirektivet.
4
I svaret erkendte mil-
jøministeriet (langt om længe), at de danske reg-
ler fortsat ikke levede op til EU-kravene, men
lovede at få dette bragt i orden med lovændrin-
ger, hvoraf en stor del fortsat ikke er fremsat pri-
mo 2008. Supplerende har Miljøministeren i
foråret 2007 udstedt en ny habitatbekendtgørel-
se, der imødekommer nogle, men langt fra alle
indsigelser.
5
Som det vil fremgå af det følgende, viser flere
nye EF-domme, at manglerne i de danske regler
er endnu mere omfattende, end miljøministeriet
har oplyst over for Folketinget. I denne artikel
belyses alene de danske problemer med beskyt-
telse af SBO. Dette skal ikke tages som udtryk
for, at fuglebeskyttelsen er det eneste tilbagevæ-
rende danske udestående med EU’s krav til na-
turbeskyttelse. En del af det nedenfor anførte om
SBO kan tilsvarende anføres for de såkaldte Na-
tura 2000 områder udlagt efter habitatdirektivet.
Og når det gælder artsbeskyttelsen uden for de
særligt udlagte lokaliteter, er den basale del af
EU-reglerne fortsat ikke gennemført.
6
TfM 2008, 1