Karnov Group
NMK2013.NMK 34-00131, NMK2013.NMK-501-00065,
NMK2013.NMK-31-00275 og NMK2013.NMK-600-00026
MAD 2013.1115NMK - NMK2013.NMK.34.00131
MAD 2013.1115
Ophævet VVM-tilladelse fra 2011 til omfartsvej gennem Natura 2000 område
meddelt på grundlag af en VVM-redegørelse, som Naturklagenævnet i 2006
fandt tilstrækkelig, da det ikke kunne udelukkes, at omfartsvejen vil skade
rigkærsarter, som er en del af udpegningsgrundlaget.
1.1.8 Trafikanlæg og anden infrastruktur - 1.2.1 Natura 2000
områder - 1.2.5 Beskyttede naturtyper - 1.2.11 Fortidsminder, diger
o.a. kulturhistoriske interesser - 1.4.2 VVM - 2.1.6 Officialmaksimen
- 2.1.8 Hjemvisning - 2.3.5 Klageret
I 1998/99 vedtog det daværende Roskilde Amt forslag til regionplantillæg for en omfartsvej mellem Køgevej og Stevnsvej, der bl.a. vil
gå gennem et Natura 2000 område. Beslutningen blev af lokal miljøgruppe (TSAB) påklaget til Naturklagenævnet, der i november 2000
afviste, at beslutningen var i modstrid med den daværende habitatbekendtgørelse (fra 1998). TSAB anlagde herefter sag mod Naturkla-
genævnet, men denne sag blev hævet, efter at Naturklagenævnet i 2004 ophævede det af Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) i 2002
vedtagne regionplantillæg, fordi der ikke i VVM-redegørelsen var taget højde for det udvidede udpegningsgrundlag. Der blev herefter
udarbejdet en ny VVM-redegørelse og vedtaget nyt regionplantillæg for omfartsvejen, hvilket igen blev påklaget til Naturklagenævnet,
som i afgørelse af 16. maj 2006 afviste, at VVM-redegørelsen var mangelfuld. Som følge af kommunalreformen overgik kompetencen
til Stevns Kommune, der efter at COWI i 2010 havde gennemført en opdatering af Natura 2000 kortlægningen i september 2011 med-
delte VVM-tilladelse til omfartsvejen på grundlag af den tidligere VVM-procedure og den opdaterede Natura 2000 kortlægning. Afgø-
relsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening og en lokal miljøgruppe, som bl.a. gjorde gældende, at VVM-redegørelsen
fra 2005 var forældet, og at tilladelsen var i modstrid med habitatbekendtgørelsen § 7, da omfartsvejen vil ødelægge et vigtigt område
med rigkær, som er en del af udpegningsgrundlaget for Natura 2000 området. Stevns Kommune bemærkede hertil, at der ved COWI’s
undersøgelse ikke var konstateret rigkærsarter det sted, hvor omfartsvejen planlægges placeret, og at de to lokaliteter ville blive afregi-
streret som rigkærområder af Naturstyrelsen. I forbindelse med klagesagen indhentede Natur- og Miljøklagenævnet udtalelser fra Na-
turstyrelsen, der bl.a. oplyste, at de kommende registreringer først vil blive oplyst i efteråret 2012, og at såfremt det var nødvendigt
med kompenserende foranstaltninger, er det ikke kommunen, men Naturstyrelsen der har kompetencen, mens kommunen har kompetence
til at acceptere afværgende foranstaltninger. Natur- og Miljøklagenævnet lagde til grund, at selv om kommunen havde lagt til grund,
at der ikke var forekomst af rigkærsarter, hvor omfartsvejen skulle placeres, var rigkærsarterne fortsat anført på de to lokaliteter på
Miljøministeriets Natura 2000-Miljøgis, hvorfor klagenævnet ikke kunne udelukke, at de to lokaliteter aktuelt har karakter af rigkær.
Klagenævnet fandt derfor ikke, at det kunne lægges til grund, at den faktiske naturtilstand nu er den samme som ved Naturklagenævnets
afgørelse i maj 2006, hvor VVM-redegørelsen blev fundet tilstrækkelig. Uanset der ikke i planloven eller VVM-bekendtgørelsen er en
gyldighedsperiode for en VVM-redegørelse, fandt klagenævnet, at dens gyldighed må forudsætte, at VVM-redegørelsen fortsat er dæk-
kende, og da det ikke var tilfældet, blev VVM-tilladelsen og de meddelte dispensationer fra naturbeskyttelseslovens §§ 3 og 16 samt fra
museumslovens § 28a ophævet.
relsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. planlovens § 62, natur-
beskyttelseslovens § 88, stk. 1, og museumslovens § 29 x.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. § 9 i
lov om Natur- og Miljøklagenævnet.
Natur- og Miljøklagenævnet. Afgørelse af 10. april 2013, j.nr. NMK
34-00131, NMK-501-00065, NMK-501-00275 og NMK-600-00026
Afgørelse i sag om anlæg af omfartsvej over Trygge-
vælde Ådal i Stevns Kommune
Natur- og Miljøklagenævnet har truffet afgørelse efter planlovens
§ 11 g, stk. 4 (VVM-tilladelse), naturbeskyttelseslovens § 65, stk.
2, jf. § 16, stk. 1, (åbeskyttelseslinje), § 65, stk. 3, jf. § 3 (beskyttede
naturtyper), og museumslovens § 29 j, stk. 2, jf. § 29 a (jord- og
stendiger).
Sagen handler om anlæg af en omfartsvej mellem Køgevej og
Stevnsvej syd for Strøby Egede.
Natur- og Miljøklagenævnet ophæver Stevns Kommunes VVM-
tilladelse af 30. september 2011 til omfartsvejen og ophæver Stevns
Kommunes afgørelse af 9. november 2011 om dispensation fra
naturbeskyttelseslovens §§ 3 og 16 samt fra museumslovens § 29
a til omfartsvejen. Sagerne hjemvises til fornyet behandling i
kommunen.
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed, jf. § 17 i lov om
Natur- og Miljøklagenævnet. Eventuel retssag til prøvelse af afgø-
Copyright © 2013 Karnov Group Denmark A/S
1. Klagerne til Natur- og Miljøklagenævnet
1.1 Klagerne over Stevns Kommunes afgørelse af 30.
september 2011 (VVM-tilladelse)
Foreningen “Tryggevælde- og Stevns Ådals Bevarelse” (TSÅB)
og Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdeling i Stevns (DN)
har henholdsvis den 27. oktober 2011 og den 28. oktober 2011
påklaget Stevns Kommunes afgørelse af 30. september 2011 om
VVM-tilladelse til anlæg af omfartsvej over Tryggevælde Å.
I klagerne - der i vidt omfang angår samme forhold - gøres det
navnlig gældende, at der siden VVM-redegørelsen fra 2005 er er-
hvervet ny viden om hydrologi og natur. Desuden gøres det gæl-
dende, at omfartsvejen er i strid med habitatbekendtgørelsens § 7,
stk. 2, og at betingelserne for at kunne fravige beskyttelsen i medfør
af bekendtgørelsens § 10 ikke er opfyldt. Der mangler bl.a. en re-
degørelse for bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfund-
sinteresser.
side 1