MAD2007.1808EU - EUDC2004418
EFD2007.C-418/04
at beskyttelsen af SBO'er ikke kun omfatter en negativ beskyttelse
mod menneskeskabte skadelige påvirkninger, men afhængig af
forholdene tillige kan omfatte en positiv beskyttelse (præmis 154).
Uanset den irske lovgivnings gennemførelse af den i habitatdirek-
tivets artikel 6(1) krævede positive beskyttelse af Natura 2000
områder ikke havde modsvarende regler for SBO'er, fandt EFD,
at reglerne gav anledning til fortolkningstvivl. Da Kommissionen
ikke kunne underbygge sin udlægning med en retsafgørelse, blev
Irland frifundet for dette forhold. Som det tredje hovedpunkt
gjorde Kommissionen gældende, at Irland ved ikke at have be-
skyttet de områder, der skulle have været udlagt som SBO, havde
overtrådt fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 4(4) første punktum,
hvorefter “medlemsstaterne træffer egnede foranstaltninger med
henblik på i de i stk. 1 og stk. 2 nævnte beskyttede områder at
undgå forurening eller forringelse af levestederne samt forstyrrelse
af fuglene, i det omfang en sådan forurening, forringelse eller
forstyrrelse har væsentlig betydning for formålet med denne arti-
kel”. EFD udtalte hertil, at habitatdirektivets artikel 6(2)-(4) kun
træder i stedet for første punktum i fuglebeskyttelsesdirektivets
artikel 4(4) for udlagte SBO'er. Derimod vil områder, der skulle
have været udlagt som SBO, fortsat være omfattet af den endnu
mere vidtgående beskyttelse i fuglebeskyttelsesdirektivets artikel
4(4) første punktum, hvorfor Irland også blev dømt for dette for-
hold. Som det fjerde hovedpunkt gjorde Kommissionen gældende,
at Irland ikke havde sikret den i fuglebeskyttelsesdirektivets artikel
4(4) sidste punktum krævede beskyttelse uden for SBO'erne. Ir-
land gjorde hertil gældende, at den i artikel 4(4) sidste punktum
krævede beskyttelse var gennemført via ved miljøgodkendelser
på grundlag af IPPC-direktivet, ved reglerne om håndtering af
husdyrgødning, ved anvendelse af forordningen om krydsoverens-
stemmelse for landbrugsstøtte og ved artikel 11 i Wildlife Act
om, at ministeren skal sikre bevarelsen af vilde dyr og planter og
fremme bevarelsen af biologisk mangfoldighed. Efter at have
konstateret, at ingen af de anførte regler indeholder en specifik
henvisning til de ornitologiske kriterier, der er styrende for beskyt-
telsen efter artikel 4(4), afviste EFD alle Irland indsigelser, idet
reglen i Wildlife Act artikel 11 ikke var præcis nok, hvorfor Irland
også dømt for dette forhold. Som det femte hovedpunkt gjorde
Kommissionen gældende, at den irske gennemførelse af habitat-
direktivets artikel 6(2) ombeskyttelse af SBO'er var utilstrækkelig,
bl.a. fordi beskyttelsen alene var middelbar. Irland gjorde hertil
bl.a. gældende, at efter de irske regler skal ministeren meddele
ejere rådighedsbegrænsninger, hvis ejerens anvendelse giver an-
ledning til skader på SBO. EFD bemærkede hertil, at en sådan
meddelelse først fremsendes, når de skadelige aktiviteter er sket,
hvilket er for sent (præmis 206-208). For det andet anførte EFD,
at de irske regler alene retter sig mod ejeren og derfor ikke beskyt-
ter mod de skader på lokaliteten, der forvoldes af tredjemands
rekreative anvendelse af lokaliteterne, hvilket ikke tilstrækkeligt
kunne imødegås ved at beskytte den private ejendomsret mod
tredjemands krænkelser (præmis 216-219). For tredje anførte
EFD, at reglerne kun gælder de tilfælde, hvor ministeren faktisk
har kompetence (præmis 205). Irland blev derfor også dømt for
dette forhold. Kommissionen gjorde endvidere gældende, at den
irske gennemførelse af habitatdirektivets artikel 6(3) og (4) var
utilstrækkelig, bl.a. fordi kravet om vurdering ikke omfattede
planer. Irland gjorde hertil gældende, at planer først kunne have
skadelig virkning på SBO'er, når de førte til gennemførelse af
projekter, og at den fornødne vurdering var sikret ved den irske
gennemførelse af VVM-direktivet og SMV-direktivet om miljø-
vurdering af planer og programmer. EFD lagde til grund, at kravet
om vurdering i habitatdirektivets artikel 6(3) ikke kun omfatter
projekter, men også planer, og at denne forpligtelse ikke kan af-
side 1
MAD2007.1808
Beskyttelsen af fuglebeskyttelsesområder efter habitatdirek-
tivets artikel 6(2) er umiddelbar. Vurdering af planer efter
habitatdirektivets artikel 6(3) kan ikke opfyldes ved miljø-
vurdering efter VVM-direktivet eller SMV-direktivet. Be-
skyttelsen af fuglebeskyttelsesområder efter fuglebeskyttel-
sesdirektivets artikel 4(4) sidste punktum kan ikke opfyldes
ved miljøgodkendelser eller regler om husdyrgødning.
Fuglebeskyttelsesområder kræver også positive beskyttel-
sesforanstaltninger.
6.1.1 Principper for miljøpolitikken - 6.5.6 Beskyttelse af flora og
fauna
Efter fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 4(1) og (2) er medlems-
staterne forpligtet til som særlige fuglebeskyttelsesområder (SBO)
at udpege de bedst egnede områder for de i bilag I anførte truede
arter og trækfugle. Forpligtelsen har været gældende siden 1981.
De udpegede SBO'er er beskyttet efter habitatdirektivets artikel
6(2)-(4), jf. habitatdirektivets artikel 7, men er herudover beskyttet
af fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 4(4) sidste punktum, hvor-
efter “medlemsstaterne bestræber sig på at undgå forurening eller
forringelse af levesteder også uden for disse beskyttede områder.”
I traktatbrudssag mod Irland gjorde Kommissionen gældende, at
Irland ikke som SBO havde udlagt alle de områder, der følger af
kriterierne i fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 4(1) og (2), og at
Irland ikke havde gennemført den nødvendige beskyttelse af
disse områder, samt at Irland ikke havde gennemført den i fugle-
beskyttelsesdirektivets artikel 10 krævede forskning i fuglebeskyt-
telse. EFD fastslog indledningsvis, at Inventory of Bird Areas in
the European Community fra 2000 (IBA 2000) udgør et referen-
cegrundlag for fastlæggelse af, hvilke områder skal udpeges som
SBO, og at Irland ikke havde imødegået dette med videnskabeligt
bevismateriale. Den omstændighed, at Irland var i gang med en
større undersøgelse, kunne herefter ikke berettige Irland til ikke
at udlægge de områder, der fremgår af IBA 2000. Vedrørende
lokaliteten Cross Lough gjorde Irland særskilt gældende, at selv
om det tidligere havde været et betydningsfuldt yngleområde for
splitterner, kunne området ikke længere anses som bedst egnet.
EFD lagde til grund, at Cross Lough tidligere havde været bedst
egnet, og at ændringen skyldtes manglende beskyttelse mod bl.a.
mink. Med henvisning til, at Irland ikke skulle drage fordel af
den manglende beskyttelse, og det var muligt, at splitternerne vil
genindtage området, blev Irland også dømt for dette forhold
(præmis 84). Vedrørende manglende udlægning af Moy Valley
for engsnaren lagde EFD til grund, at lokaliteten frem til midten
af 1990'erne var bedst egnet og derfor skulle have været udlagt
som SBO, men nu var fortrængt af landbruget. Da det herefter
måtte lægges til grund, at fortrængning af engsnaren fra denne
lokalitet skyldtes, at Irland ikke havde beskyttet lokaliteten efter
artikel 4(4), var Irland fortsat forpligtet til at udlægge dette område
(præmis 120). Tilsvarende afviste EFD den irske regerings indsi-
gelser om, at manglende kendskab til isfuglens udbredelse førte
til, at der ikke skulle udlægges SBO for denne art. EFD henviste
til, at når der på en medlemsstats område er arter til stede opført
i bilag I, skal medlemsstaten fastlægge SBO for disse (præmis
110). Kommissionen fik endvidere medhold i, at Irland ved fast-
læggelse af de nærmere grænser for SBO'er Sandymouth Strand
and Tolka Estuary uretmæssigt havde inddraget økonomiske kri-
terier i form af hensyn til Dublins havnemyndighed. Som det andet
hovedpunkt gjorde Kommissionen gældende, at Irland ikke havde
gennemført den positive beskyttelse af SBO'er. EFD udtalte hertil,
Copyright © 2015 Karnov Group Denmark A/S