MAD 2012.1904EU - EUDC201043
EUDC2012.C-43/10
den ikke kan anvendes af lovgiver, forudsat miljøvurderingen
fortsat må anses for tidssvarende, men overlod det til den græske
domstol at afgøre, om disse betingelser var opfyldt. Derimod af-
viste EUD, at SMV-direktivets regler om miljøvurdering var re-
levante, da beslutningen ikke var omfattet af SMV-direktivets
artikel 2, da den ikke kunne anses for en retsakt, der fastlægger
kriterier og fremgangsmåder for arealanvendelse eller fastsætter
regler og kontrolprocedurer, som gennemførelsen af et eller flere
projekter er underlagt. Da omlægningen af Acheloos-floden be-
rørte Natura 2000 områder, var der tillige rejst spørgsmål om
fortolkning af habitatdirektivet. EUD lagde til grund, at habitatdi-
rektivets artikel 6(2)-(4) fandt anvendelse, da det græske parla-
ments beslutning var truffet to uger efter, at Kommissionen ved
beslutning 2006/613 havde udlagt Natura 2000 områder i Middel-
havsområdet. Beslutningen var derfor kun gyldig, hvis der forud
for Parlamentets beslutning var gennemført en konsekvensvurde-
ring i overensstemmelse med habitatdirektivets artikel 6(3).
Denne betingelse var ikke opfyldt, hvis der mangler oplysninger
og troværdige opdaterede data vedrørende fuglelivet i de berørte
fuglebeskyttelsesområder (præmis 115). Men såfremt godkendel-
sen af projektet blev annulleret eller tilbagekaldt kunne de natio-
nale myndigheder efterfølgende foretage en sådan vurdering og
tage stilling til hvilke kompensationsforanstaltninger, der skal
træffes for at undgå skadelig virkning. Såfremt det på grundlag
af en konsekvensvurdering, der opfylder betingelserne i artikel
6(3), må konstateres, at projektet har skadelig virkning, kan
undtagelsen for bydende nødvendige samfundshensyn i artikel
6(4) anvendes. EUD fastslog, at kunstvanding og vandforsyning
falder under sådanne bydende nødvendige hensyn, der kan begrun-
de en fravigelse af beskyttelsen efter habitatdirektivets artikel
6(3). Når Natura 2000 området er hjemsted for en prioriteret na-
turtype kan vandforsyning og kunstvanding dog kun i nogle til-
fælde henføres som en foranstaltning begrundet i hensyn til mil-
jøet eller den offentlige sundhed. I forhold til de kompenserende
foranstaltninger, som kræves ved anvendelsen af undtagelsen i
artikel 6(4), fastslog EUD, at disse må afstemmes med omfanget
og størrelsen af projektet. Afslutningsvis afviste EUD, at kravet
om bæredygtig udvikling i habitatdirektivet udelukkede, at et
naturligt flod-økosystem blev forvandlet til et menneskeskabt
flod-sø-økosystem, hvis kravene i habitatdirektivets artikel 6(3)
og (4) blev overholdt.
EU-domstolen (EUD). Dom, afsagt den 11. september 2012 i sag
C-43/10 (Store afdeling)
MAD 2012.1904
Omlægning af Ancheloos-floden med henblik på
kunstvanding, vandforsyning og vandkraftværk bedømt i
forhold til habitatdirektivet, VVM-direktivet, SMV-direktivet
og vandrammdirektivet.
6.4.1 Vurdering af virkning på miljøet (VVM) - 6.4.8 Miljøvurdering
af planer - 6.5.2 Vandløb, søer og havet - 6.5.6 Beskyttelse af fauna
og flora
I 1991/1992 besluttede den græske regering ved to ministerielle
bekendtgørelser at omlægge Acheloos flodens øvre løb med
henblik på at etablere vandkraftværk samt kunstvanding og
vandforsyning i et større område. Beslutningen blev indbragt for
den øverste græske forvaltningsdomstol, der i 1994 annullerede
beslutningerne med henvisning til, at den gennemførte miljøvur-
dering var utilstrækkelig, da miljøvurderingen alene belyste
summen af de enkelte lokale virkninger, men ikke belyste den
samlede virkning af omlægningen, hvilket var i modstrid med
VVM-reglerne. De berørte ministerier iværksatte herefter en
fornyet miljøvurdering, hvilket førte til, at projektet blev ændret
således at den omledte vandmængde blev reduceret fra 1100 mio.
til 600 mio. m
3
. Denne beslutning blev igen indbragt for den
øverste græske forvaltningsdomstol, der i dom i 2000 annullerede
beslutningen med henvisning til manglende undersøgelse af alter-
nativer. De berørte græske ministerier iværksatte herefter en for-
nyet miljøvurdering med belysning af alternativer, hvorefter den
græske regering i marts 2003 udstedte en ny bekendtgørelse om
gennemførelse af projektet. Beslutningen blev på ny indbragt for
den øverste græske forvaltningsdomstol, der ved dom i 2005 an-
nullerede beslutningen med henvisning til, at beslutningen ikke
indgik i et program for bæredygtig vandforvaltning, hvilket
fandtes i modstrid med vandrammedirektivet. Herefter vedtog
det græske parlament ved lov i 2006 at gennemføre projektet,
men gyldigheden af beslutningen blev for femte gang indbragt
for den øverste græske forvaltningsdomstol, hvilket gav anledning
til 14 præjudicielle for EU-domstolen EUD), hvor sagen blev af-
gjort af Store afdeling. I forhold til vandrammedirektivet fastslog
EUD, at fristen i artikel 13(6) for offentliggørelse af vandplaner
senest i 2009 også er sidste frist for fastsættelse af vandkvalitets-
mål, men da det omhandlede projekt blev vedtaget af det græske
parlament i 2006, var beslutningen ikke begrænset af kriterierne
for miljømål i vandrammedirektivets artikel 4. I 2006 var van-
drammedirektivet derfor ikke til hinder for den græske beslutning,
medmindre gennemførelse af projektet efterfølgende kunne
bringe virkeliggørelsen af vandrammedirektivets artikel 4 i fare,
hvor der tillige måtte tages hensyn til, at visse skadelige virkninger
på vandmiljøet kan tillades efter artikel 4(7). I forlængelse heraf
fastslog dommen, at reglerne i vandrammedirektivets artikel 14
om offentlig høring forud for vedtagelse af vandplaner ikke finder
anvendelse på forvaltningsplaner for vandløbsoplande vedtaget
ved lov. I forhold til undtagelsen for anlægslove i VVM-direkti-
vets artikel 1(5) fastslog EUD med henvisning til bl.a.
Boxus-sa-
gen
(se MAD 2011.2060), at undtagelsen kun kan anvendes, når
loven har samme kendetegn som en tilladelse og indeholde en
stillingtagen til alle de elementer i projektet, som kan have væ-
sentlige miljømæssige virkninger, at der med loven er taget ende-
lig stilling til projektet, og at lovgiver skal have de i VVM-direk-
tivet krævede oplysninger om projektets miljøvirkninger, før
loven vedtages. Den omstændighed, at miljøvurderingen var til-
vejebragt forud for en senere ophævet retsakt, betyder ikke, at
Copyright © 2015 Karnov Group Denmark A/S
Acheloos-floden
DOMSTOLEN (Store Afdeling)
sammensat af præsidenten, V. Skouris, afdelingsformændene A.
Tizzano, J.N. Cunha Rodrigues, K. Lenaerts, J.-C. Bonichot og U.
Lohmus samt dommerne A. Rosas, E. Levits, A. O Caoimh, L. Bay
Larsen (refererende dommer), T. von Danwitz, A. Arabadjiev og
E. Jaraiunas,
generaladvokat: J. Kokott
justitssekretær: ekspeditionssekretær L. Hewlett,
har på grundlag af den skriftlige forhandling og efter retsmødet
den 24. maj 2011, efter at der er afgivet indlæg af:
- Nomarchiaki Aftodioikisi Aitoloakarnanias, Dimos Agriniou,
Dimos Oiniådon, Emporiko kai Viomichaniko Epimelitirio Aitolo-
akarnanias, Enosi Agrotikon Synetairismon Agriniou, Aitoliki
Etaireia Prostasias Topiou kai Perivallontos, Elliniki Ornithologiki
Etaireia, Elliniki Etaireia gia tin prostasia tou Perivallontos kai tis
Politistikis Klironomias, Dimos Mesologiou, Dimos Aitolikou,
side 1