Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 5
Offentligt
1552620_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015-8200
6. oktober 2015
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed notat om den verserende
Volkswagen- sag.
Eva Kjer Hansen
/
Marie Louise Flach de Neergaard
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • web
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 5: Notat om den verserende volkswagen-sag, fra miljø- og fødevareministeren
1552620_0002.png
Fødevarer og forbruger
J.nr. 2015-8200
Ref. sisbl
Den 6. oktober 2015
Orientering om den verserende Volkswagen-sag
Baggrund
Den tyske bilproducent Volkswagen har indrømmet, at der er installeret et
softwareprogram i deres dieselbiler. Programmet får bilerne til at reducere
udledningen af NOx i forbindelse med myndighedernes test af udledningen,
mens udledningerne i virkelig kørsel overskrider det tilladte niveau med op til
40 gange. Ifølge tal fra Volkswagen er ca. 11 millioner biler berørt på
verdensplan. I Danmark er der ifølge Volkswagen-koncernen indregistreret ca.
91.000 dieselbiler, der er forsynet med ”snydesoftware”. Disse fordeler sig på
mærkerne Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.
Håndtering af Volkswagens snyd
Luftforurening er et stort problem i EU. Helbredsgener, sygdom og sygefravær
har både omkostninger for den enkelte og for samfundet. Volkswagen-sagen
viser snyd med forureningen i helt urimelig skala.
Håndtering af det snyd, der har fundet sted, afhænger meget af, hvordan de
tyske godkendelsesmyndigheder – som har typegodkendt bilerne – vil reagere.
Frankrig og Italien – som også har typegodkendt en betydelig mængde
dieselbiler - har også iværksat undersøgelse af problemet. Vi følger dette tæt
fra dansk side og der er etableret en task force med deltagelse af Transport- og
Bygningsministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet. Task forcen skal sikre
en effektiv håndtering af sagen, herunder koordineret information til
offentligheden.
Transport- og Bygningsministeriet er ressortansvarlig for typegodkendelser af
køretøjer, og Miljø- og Fødevareministreret er ressortansvarlig for forurening
fra biler og udslip af sundhedsskadelige stoffer.
Forurening fra biler
Det har længe været kendt, at godkendte dieselbiler forurener mere ved
virkelig kørsel, end når de testes. Dette er stærkt medvirkende til, at mange
EU-lande kæmper med at overholde luftkvalitetsgrænseværdier og NOx-
reduktionsforpligtelser.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 5: Notat om den verserende volkswagen-sag, fra miljø- og fødevareministeren
Det er dog ikke sådan, at Volkswagen-sagen betyder, at den konkrete
forurening, som borgerne udsættes for, er større end hidtil kendt.
Luftkvaliteten måles løbende, og bortset fra en overskridelse af NO2-
grænseværdien på H.C. Andersens Boulevard, overholdes alle EU’s
luftkvalitetsgrænseværdier i Danmark. Overskridelsen på H.C. Andersens
Boulevard skyldes dog i høj grad, at dieselbilerne udleder mere NOx end
forventet.
Der er altså ikke tale om et akut miljø- eller sundhedsproblem, da Volkswagen-
sagen ikke ændrer på det forureningsbillede, vi allerede har i Danmark.
Stramning af testkrav
I EU-Kommissionens tekniske komité for motorkøretøjer, hvor eksperter fra
medlemsstaterne deltager, herunder fra Miljøstyrelsen og Trafik- og
Byggestyrelsen, har der i de seneste år været arbejdet med nye supplerende
krav til testprocedurer.
I foråret 2015 blev det besluttet, at biler ved typegodkendelse skal testes for
virkelig kørsel (også kaldet RDE = ’Real Driving Emissions’). Der udestår dog
fortsat nogle afgørende beslutninger, hvor den vigtigste er, hvor meget
testresultaterne må afvige fra euronormen, samt hvornår denne margin for
afvigelse skal træde i kraft.
Fra dansk side har der i en årrække været pres på Kommissionen og de andre
medlemsstater for stramning af testkravene. Jeg vil lægge yderligere pres på
over for Kommissionen og i Rådet for, at der bliver strammet op på området
for bilers udledninger så hurtigt som muligt.
3