Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 490
Offentligt
1642944_0001.png
Danmarks
naturfreDnings-
forenings
kYstPoLitik
FRIE
KYSTER
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0002.png
1.
FRIE
KYSTER
FRIE
KYSTER
Danmarks
naturfreDnings-
forenings
kYstPoLitik
September 2012
INDHOLD
1.
2.
3.
4.
5.
frie kyster ..................................................................
kystens naturtyper skal beskyttes ...................
fri kystdynamik vs. kystsikring .............................
Begrænset byggeri langs kysten .........................
kysterne skal være frit tilgængelige ...................
3
6
12
22
30
Kysterne er Danmarks vildeste natur, og de er ene-
stående i international sammenhæng. Samtidig er
de en evig konfliktzone mellem benyttelse og be-
skyttelse. Danmarks Naturfredningsforenings kyst-
politik beskriver kystens aktuelle udfordringer og
peger på nye initiativer, der kan beskytte kystens
naturværdier.
Kystzonen er om noget Danmarks naturgeografiske særkende.
Ved kysten er naturen og naturkræfterne helt synlige. Som an-
dre grænsezoner i landskabet – skovbryn eller byernes overgang
til det åbne land – rummer kysten særlige kvaliteter og særlige
konflikter.
Siden stenalderen har de danske kyster været et yndet sted at
bosætte sig, og siden stenalderen har mennesker påvirket kyst-
naturen. Kystlinjen er alene de sidste 200 år blevet flere hundrede
kilometer kortere på grund af landvindingsprojekter, og en stor
del af de tilbageværende 7300 kilometer er berørt af bebyggelse
eller kystsikring.
I denne kystpolitik defineres kysten som de kyster, der vender
mod hav og fjord. Kystzonen kan have en varierende bredde fra
få meter til flere kilometer ind i landet. Også den kystnære del af
havet er integreret i denne politiks forståelse af kysten.
Danmarks
Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Tlf.: 39 17 40 00
www.dn.dk
Forsidebilledet viser Rubjerg
Knude, år 1998. Fyret er i dag
væsentligt mere tilsandet.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0003.png
Kystlovgivningens udvikling
Kysten har været særligt beskyttet, siden den blev omfattet af
naturbeskyttelsesloven i 1937. Her fastlagde man en 100-meter
strandbeskyttelseslinje fra vegetationens begyndelse og ind i lan-
det. Den skulle beskytte kysten mod byggeri og andre ændringer.
Mellem 1937 og 1995 har skiftende regeringer taget nye lovmæs-
sige initiativer for at beskytte kysten, men beskyttelsen har fra
starten også mødt modstand hos borgmestre og entreprenante
lodsejere.
Ønsket om at beskytte kysten er de sidste knap 10 år blevet af-
løst af flere lempelser af lovgivningen. Samtidig er naturen fortsat
på tilbagetog og klimaudfordringen reel: Vandstanden i de danske
farvande forventes at stige med 0,2-1,4 meter i dette århundrede.
Danmarks Naturfredningsforening mener derfor, at tiden er inde
til nye initiativer for beskyttelse af kysten.
Kystlovgivningens udvikling
forbedret beskyttelse:
1937:
1977:
1979:
Danmarks Naturfred-
ningsforenings første
egentlige kystpolitik blev
vedtaget i 1993 og har
”den frie kystdynamik”
som sit væsentligste sigte.
I 1994 købte Danmarks
Naturfond Rubjerg Knude
for at vise, at foreningen
ville gå forrest og sikre,
at naturen alene råder
her på dette forblæste
sted. En del af ejendom-
men ligger allerede ude i
havet – og fyret, der ligger
ved den nordlige grænse
af Naturfondens areal, er
for længst forladt og ved
at fyge til i sand. Fotos er
taget i hhv. 1926 og 2005.
Strandbeskyttelseslinjen på 100 meter indføres i natur-
fredningsloven.
Stop for nye sommerhusområder.
Klitfredningslinje for Vestkysten.
Stop for nye feriehoteller.
Ferie- og fritidscirkulære med fastlæggelse af en kyst-
nærhedszone på 3 kilometer.
Kystcirkulæret, hvor kystnærhedszonen videreføres, og
det fastlægges, at kysterne skal friholdes for bebyggel-
se og anlæg, der ikke er afhængige af kystnærhed.
Kystcirkulæret indarbejdes i planloven og strandbeskyt-
telseslinjen/ klitfredningslinjen øges fra 100 til 300 meter
og indarbejdes i naturbeskyttelsesloven.
Vejledning om planlægning i kystområderne.
Wilhjelmudvalget anbefaler, at der ved kysterne sker en
forbedret indsats og koordination myndighederne imellem.
DaNMarKS
NaTurFreDNINgS-
FOreNINg
aNbeFaLer regerINg,
FOLKeTINg Og KOMMuNer
››
››
1979:
1981:
1991:
at miljøministeren nedsætter en kystkommission,
som udpeger egnede arealer langs kysten til klima-
bufferzone, der sikrer naturen plads til at bevæge sig
ind i landet, når havet stiger.
at sikre så fri kystdynamik som muligt. Kystsikring
bør kun accepteres, hvor der er væsentlige sam-
fundsmæssige tab ved ikke at kystsikre. Det vil sige
for at beskytte bysamfund, kulturarv og større in-
frastrukturanlæg. Sommerhusbebyggelser bør ikke
kystsikres, medmindre der er tale om nuværende
større udbyggede sommerhusområder, hvor de na-
turlige kystprocesser påvirkes minimalt af kystsik-
ring.
Kystsikring skal ske med de mindst indgribende
metoder. Tilladelser til kystsikring bør gives på bag-
grund af en statslig kortlægning, der viser, ved hvilke
lokaliteter der kan forventes tilladelser til kystsikring
samt hvilke kyststrækninger, der ønskes friholdt for
kystsikring.
at staten gør indsigelse mod planlægning af byggeri
på arealer, truet af havstigninger, og sikre, at ny be-
byggelse så vidt muligt sker ved omdannelse og for-
nyelse af eksisterende byggeri frem for inddragelse
af nye arealer ved kysten.
1994:
1995:
2001:
››
forringet beskyttelse:
2005:
2011:
Start på Landsplandirektiver om udlæg af 8.000 nye som-
merhusgrunde inden for kystnærhedszonen.
Planlovens regler lempes for byggeri i kystnærhedszo-
nen i 29 kommuner i yderområderne og på 15 ikke-bro-
faste øer.
››
4
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0004.png
2.
KYSTENS
NATURTYPER
SKAL
BESKYTTES
Læs mere på
www.dn.dk/kyst,
hvor der er link til
Miljøministeriets
bog om de enkelte
naturtyper.
Naturtyperne anses i eu’s habitatdirektiv for særligt beskyttel-
seskrævende. Derfor skal de have særlig opmærksomhed i form
af naturpleje og naturgenopretning ved kysten. Danmark huser en
stor del af de europæiske klit-naturtyper, som dermed bør nyde
særlig bevågenhed.
Mange steder ligger de kystnære naturtyper klemt og er ved at
forsvinde. De ligger som mosaikker eller som isolerede ”øer” mel-
lem den kystnære bebyggelse. Det ses f.eks. på den sjællandske
nordkyst og vestkyst, hvor kystnaturen er meget fragmenteret
og naturtyperne over tid får mere haveagtig karakter. Desuden er
klimaforandringerne årsag til yderligere fragmentering af naturty-
perne, fordi havet stiger, og kystnaturen dermed får mindre plads.
Love beskytter kystens natur og landskaber
Kystnaturen og kystlandskabet er som udgangspunkt beskyttet
af henholdsvis naturbeskyttelseslovens §3 om beskyttede natur-
typer og strandbeskyttelseslinjen samt af planlovens kystnær-
hedszone, som regulerer byggeriet op til tre kilometer fra kysten.
Der er tale om bestemmelser, som har til formål at forebygge an-
læg og indgreb i kystområdernes natur og landskaber. Derudover
kan kystnære arealer være omfattet af fredning eller være udpe-
get som Natura 2000-områder eller vildtreservater.
Udfordringer for kystens naturtyper
De væsentligste trusler mod den kystnære natur er menneske-
skabte, og den generelle lovgivning mangler bestemmelser, der
kan rydde op, pleje og genoprette naturen, når skaden er sket.
Dog kan en plejepligt være en del af en Natura 2000-plan, eller
der kan være udarbejdet en plejeplan i forbindelse med fredning
af et område.
Udpegning af arealer langs kysterne til en klimabufferzone er en forudsæt-
ning for, at naturen kan flytte sig ind i landet i takt med, at havene stiger.
Danmark har – i forhold til sin størrelse – rigtig meget kyst. Den jyske vestkyst er et eksempel
på vild sammenhængende natur i fri dynamik, der også i international sammenhæng er ene-
stående.
Den danske kystnatur rummer et af de få eksempler på vild natur og fri dynamik i landskabet –
klinteskred og vandreklitter er gode danske eksempler på naturens store kræfter.
Det europæiske naturnetværk – Natura 2000 – definerer 24 kyst- eller kystnære naturtyper i
Danmark. Heriblandt er fire såkaldte ”prioriterede” naturtyper. Det drejer sig om kystlaguner og
strandsøer, om stabile kystklitter med urteagtig vegetation, kystklitter med dværgbuskvege-
tation og kystklitter med enebær.
Kystlagune
Kystklitter med urteagtig vegetation
Forvaltning og pleje af kystnære naturtyper er mange steder van-
skelig og dyr, fordi det f.eks. kan betyde, at områder skal afgræs-
ses og hegnes. Derfor er forvaltningen flere steder utilstrækkelig,
og naturtyperne gror til. På kort sigt er det luftbårne kvælstof en
trussel, fordi det giver forbedrede vækstbetingelser for de næ-
ringselskende arter, som normalt ikke dominerer på strandover-
drev eller i den grå klit. Samtidig betyder mindre afgræsning af
enge og overdrev, at de gror til.
Kystklitter med dværgbuskvegetation
Kystklitter med enebær
6
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0005.png
Invasive arter kan også indvandre i kystnaturen – ikke mindst i
form af rynket rose, som er meget vanskelig at udrydde. ende-
lig gør den manglende sammenhæng mellem små naturarealer
kystnaturen sårbar over for de negative effekter, som dyrkning,
gødskning og sprøjtning af naboarealerne medfører.
– afhængig af den lokale topografi – fra få hundrede meter og op
til flere kilometer ind i landet.
Mål for beskyttelse af kystens natur
Det er Danmarks Naturfredningsforenings mål, at der fra stran-
den og ind i landet skabes plads til ny kystnær natur, når havet
stiger. Som udgangspunkt skal den fri kystdynamik råde, og paral-
lelt med kystlinjen skal der skabes plads til kystnaturen. Samtidig
skal sammenhæng mellem naturen på regionalt og lokalt niveau
sikres og så vidt muligt genskabes.
Danmarks Naturfredningsforening anbefaler derfor, at en natio-
nal kystpolitik tænkes sammen med en tilbagetrækningsstrategi
for naturen, fordi den kystnære natur rammes først og hårdest,
når havet stiger. Der bør udlægges areal til en klimabufferzone,
som sikrer plads til den nye natur indlands. I bufferzonen bør ny
infrastruktur undgås, og dispensationer til byggeri og anlæg bør
minimeres. I fald de gives, bør det udelukkende ske under forud-
sætning af selvrisiko i forhold til kommende oversvømmelser.
Den invasive rynket rose
spreder sig kraftigt langs
de danske strande.
På lang sigt vil havene oversvømme de helt kystnære naturtyper.
arealerne til natur mellem vandlinje og infrastruktur samt dyr-
kede arealer vil langsomt blive mindre – og kystnaturtyper som
eksempelvis strandenge vil mange steder forsvinde. Det vil der-
for være naturligt at gøre plads til engene længere inde i landet,
hvor det er muligt. Det skal ske via planlægning, f.eks. ved at ud-
pege et areal til ”klimabufferzone”. ellers vil de sårbare, artsrige
og værdifulde naturtyper mellem det stigende hav og de dyrkede
arealer indsnævres eller helt forsvinde. Zonens bredde vil variere
For heder, strandenge og strandsumpe samt ferske enge og
biologiske overdrev, der den 1. juli 1992 lå i byzone eller som-
merhusområde, gælder ikke samme beskyttelse som for de
øvrige naturtyper. Danmarks Naturfredningsforening mener,
det bør ændres, så alle naturtyper er beskyttet lige efter na-
turbeskyttelseslovens §3.
8
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0006.png
Ny kystnær natur inden for klimabufferzonen kan samtidig virke
beskyttende i forhold til havstigningens påvirkning af infrastruk-
tur og bebyggelse. Derfor anbefaler Danmarks Naturfredningsfor-
ening, at man iværksætter massiv genopretning af naturen, f.eks.
ved at lægge kystnære landbrugsarealer inden for strandbeskyt-
telseslinjen om til natur, der ikke atter må oppløjes, gødskes eller
sprøjtes. Det bør også prioriteres at fjerne udtjente anlæg og pleje
naturen inden for klimabufferzonen.
Det er nødvendigt at skabe biologisk egnede forhold for kystna-
turtyperne. Næringsstofbelastningen skal reduceres til et niveau
under tålegrænsen inden år 2020. Det skal ske ved lokalt at redu-
cere forureningen med næringsstoffer fra omgivende husdyrbrug
– og fra fjernere kilder gennem national og international skærpet
regulering. På arealer til klimabufferzone og ny natur skal brugen
af gødning udfases. Det kan på sigt mindske næringsstofpuljen
på arealerne.
Derudover skal invasive arter bekæmpes og strandengene natur-
plejes, gerne med græsning.
Vibe på strandeng
DaNMarKS
NaTurFreDNINgS-
FOreNINg
aNbeFaLer regerINg,
FOLKeTINg Og KOMMuNer
››
at miljøministeren nedsætter en kystkommission,
der planlægger en national tilbagetrækningsstra-
tegi for kystnaturen, og som udpeger konkrete
arealer til en klimabufferzone, der giver naturen
plads til at bevæge sig ind i landet i takt med, at
havet stiger.
at kommunerne sørger for naturpleje og genopret-
ter natur på arealer, omfattet af klimabufferzonen.
at udtjente anlæg inden for bufferzonen fjernes
ved ophør af landbrugsdrift, eller når bygninger og
anlæg ikke længere er i brug.
at mulighederne for at omlægge hidtil oppløjede
landbrugsarealer til natur forbedres. Det skal ske
gennem permanent udtagning af landbrugsjord,
ekspropriation eller fredning.
at etablere naturpleje på alle plejekrævende natur-
typer. beskyttelse og pleje af naturtyper bør også
omfatte naturtyper i byzone og sommerhusområ-
der.
at kommunerne i kommuneplanerne gør rede
for, hvordan kystlandskabet beskyttes, herunder
hvordan hensynet til beskyttet natur varetages i
forbindelse med klimaforandringerne.
››
››
››
››
››
10
11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0007.png
3.
Bølgebrydere ved
Skagens Gren. Et mar-
kant eksempel på
indgreb i den fri kyst-
dynamik.
FRI
KYSTDYNAMIK
VS.
KYSTSIKRING
Danmarks Naturfredningsforening ønsker at redu-
cere kystsikring til det absolut nødvendige. Med kli-
maforandringerne skal der findes balance mellem fri
kystdynamik og sikring af væsentlige samfundsin-
teresser.
Det er i mødet mellem land og hav, vi i Danmark oplever den vil-
deste natur. Her er det naturens kræfter, der er altdominerende.
De gør kysterne og deres naturtyper til et evigt dynamisk område
med varierende grader af nedbrydning nogle steder og opbygning
andre steder. Denne dynamik skal i videst muligt omfang fortsat
råde.
For Danmarks Naturfredningsforening betyder kystbeskyttelse,
at man beskytter kystzonens natur, landskaber og frie dynamik
mod bebyggelse og anlæg. andre – f.eks. Kystdirektoratet – bru-
ger ordet kystbeskyttelse om det, Danmarks Naturfredningsfor-
ening kalder kystsikring.
Kystsikring er problematisk, fordi alle former for sikring mod ero-
sion unddrager havet for materiale. Herved begrænses nedbryd-
ningen udvalgte steder på kysten. Samtidig mangler eller forsin-
kes materialet til opbygning af kysten andre steder. Kystsikring
fratager kysten sin naturlige dynamik, og derfor skal kystsikring
begrænses mest muligt.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0008.png
Metoder til kystsikring
sandfodring
er oppumpning af sand, som lægges enten helt op
på stranden, på havbunden foran stranden eller på revler længere
ude. Her skal det hindre, at bølger og strøm æder af kystlinjen.
bølger og strøm bruges i stedet til at flytte det indpumpede sand,
som derfor må fornys jævnligt. adskillige millioner kubikmeter
sand pumpes årligt i Danmark, især langs Vestkysten. Metoden er
relativt dyr, men er at foretrække blandt mange andre, fordi den
er skånsom både visuelt og anlægsmæssigt.
Høfder
er faste konstruktioner, der går fra foden af kystskrænten
og ud, vinkelret på kysten. De dæmper den langsgående sand-
transport og kystens tilbagerykning. De samler sand på luvsiden,
men eroderer til gengæld på læsiden. Dermed flytter erosionen
længere ned ad kysten.
Dækmoler eller bølgebrydere
er faste konstruktioner på langs
med og ud for kysten. De fastholder sand strandværts, dæmper
erosionen og forhindrer ikke færdsel på stranden. Til gengæld
skaber de risiko for hestehuller og udgør dermed en sikkerheds-
risiko for badende. alternativer til stenkonstruktionerne langs ky-
sten er forsøgt – eksempelvis udlægning af sten i et bælte på lavt
vand. Det er en væsentlig mere naturnær løsning, som samtidig
bidrager med revstrukturer og sten over havoverfladen til gavn
for fugle og sæler. Især foran erosionsskrænter, hvor der forelig-
ger dokumentation for en tidligere stor forekomst af sten, kan det
overvejes at kystsikre med naturlige sten på stranden og i vandet
– både for at sikre kysten og for at øge biodiversiteten.
Diger
ved kysten skal hindre oversvømmelser af bagvedliggende
land mod stormflod og højvande. Diger består mest af ler og jord
med et tæt, beskyttende plantedække. Fra digekronen går for-
skråningen fladt mod havet. Her skal bølgerne kunne løbe ener-
gien af sig. Digets bagskråning er mere stejl. Danmarks Naturfred-
ningsforening ønsker som udgangspunkt ikke diger. Men etableres
nye diger, bør det ske så tæt som muligt på det, der ønskes sikret
mod oversvømmelse, eller som tilbagetrukne diger, der tillader
havets frie dynamik i områderne foran det nye dige. Når havets
vandspejl stiger, følger grundvandsspejlet med, og lavtliggende
arealer bliver fugtigere. Det kan ikke hindres med diger, medmin-
dre man vedvarende pumper vandet væk fra de inddigede arealer,
som man gør ved f.eks. Lammefjorden.
klitter
– både naturlige og kunstige – kan virke som værn mod
erosion og bølger. Tilplantning med den naturligt hjemmehøren-
de hjelme stabiliserer klitten og virker sandflugtsdæmpende. På
tilsvarende måde virker udsætning af faskiner og fyrregrene. Fri
klitdynamik er imidlertid afgørende for udvikling af de beskyttede
kystklitnaturtyper, og staten bør derfor udpege områder i landet,
hvor sandflugt ikke dæmpes.
kystdræning
af stranden mindsker det opadgående vandtryk i
stranden. I stedet for at skylle tilbage i havet, forbliver en større
del af det aflejrede sand på stranden. Pumpes der aktivt, er det
dyrt samt energi- og udstyrskrævende. For den passive dræning
er virkningen udokumenteret og omdiskuteret. Kystdræning er
derfor næppe et reelt alternativ til sandfodring og dækmoler.
skræntfodssikring
skal hindre den naturlige bølgenedbrydning
af kystskrænter. De består typisk af sten ud fra skræntfoden og
et stykke op ad skrænten. Mange steder har private grundejere
skræntsikret med f.eks. bygningsaffald og grenaffald. Skrænt-
fodssikring kan hæmme den frie færdsel. Langs Vestkysten ud-
føres skræntsikring for at hindre gennembrud af smalle tanger.
Skræntfodssikring bør kun forekomme, hvor sandfodring og dæk-
moler ikke slår til, og da kun med naturnære materialer.
Skræntfodssikring med
sprængsten og nedfaldne
fyrregrene fra sandflugts-
dæmpning af klit. Sønder-
vig, Vesterhavet.
14
15
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0009.png
Kystsikring – hvor og hvordan?
Kystzonens naturtyper er i høj grad resultat af den fri kystdyna-
mik, og Danmarks Naturfredningsforening ønsker derfor fri kyst-
dynamik så mange steder som muligt. Det må dog erkendes, at fri
kystdynamik ikke er mulig overalt, fordi hensynet til væsentlige
interesser flere steder gør, at fri dynamik ikke med rimelighed kan
råde.
udfordringen er at finde balancen mellem kystsikring og fri kyst-
dynamik – især i en klimaforanderlig fremtid. Vi ved, at klimaæn-
dringerne betyder, at havet stiger, og at mere ekstreme vindfor-
hold vil føre til krav om mere kystsikring. Derfor er det vigtigt at
afstemme de samfundsmæssige forventninger til, hvad der skal
til for at opnå tilladelse til at kystsikre. Ligesom der bør ske en
kortlægning og forvaltningsmæssig afklaring af, hvornår ansøg-
ninger om kystsikring kan forventes imødekommet eller afslået.
Tvivlsomme kystsikringer og inddæmmede arealer bør også ana-
lyseres med henblik på at reetablere den fri dynamik.
Oversvømmelsesdirektivet
Med eu’s oversvømmelsesdirektiv (2007/60/eF) forpligter
eu-landene sig til inden udgangen af 2011 at udpege risi-
koområder på grundlag af en foreløbig vurdering af over-
svømmelsesrisikoen fra vandløb, søer, havet og fjorde – og
inden udgangen af 2013 at lave fare- og risikokort. Det er
Naturstyrelsen og Kystdirektoratet, der står for arbejdet
med hhv. det ferske og det salte vand. Senest med udgan-
gen af 2015 skal kommunerne lave risikostyringsplaner,
som hindrer eller imødegår ekstreme oversvømmelses-
hændelser og deres virkninger på menneskers sundhed,
miljø, kulturarv og økonomisk aktivitet. Hvert 6. år skal
kortlægning, vurdering og planer revurderes.
DMI’s bedste bud på
vandstandsstigninger
omkring Danmark de
næste 100 år i meter,
når der ses bort fra
landhævning. Den
sorte kurve viser
middelværdien, mens
det blå areal viser
usikkerheden.
Meter
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
2000
Havstigningen berører alle kysttyper. På de såkaldte nedbryd-
ningskyster øges erosionen – både den daglige og den voldsom-
me under ekstremt højvande og storme. Skal kysten sikres her,
skal det ske i havstokken i form af sandfodring, bølgebrydere og
skræntfodssikring, hvis altså ikke den naturlige erosion får lov at
foregå. På de øvrige kyster, som enten ligger lavt eller mere i læ
for vind og bølger, vil oversvømmelser snarere end erosion være
problemet. Her vil kysten kunne sikres mod de ekstreme hændel-
ser ved at udbygge og forhøje eksisterende diger. Nord for linjen
Hanstholm–grenå–Helsingør modvirkes vandstandsstigningen af
landhævning, i Vadehavet forstærkes den af landsænkning.
Stigende grundvand
Klimaforandringerne medfører også, at grundvandet stiger. Det
giver mere vand til alle våde naturtyper og til vandløbene. Det
fører til stigende krav om at sikre samfundsmæssige og priva-
te interesser også inde i landet. en naturlig løsning vil være at
skaffe plads til de øgede vandmængder så langt oppe i vandløbs-
oplandene og i lavbundsområderne som muligt. Det vil sikre, at
vandmængdernes afstrømning mod havet forsinkes ved store
nedbørsmængder. Desuden kan man lade ådalene oversvømme.
Derved minimeres risikoen for oversvømmelse af bebyggede area-
ler. er der væsentlige behov for at sikre mod oversvømmelser fra
Se desuden DN’s klimatil-
pasningspolitik på www.
dn.dk/klimatilpasning,
som mere indgående
beskriver klimatilpas-
ningsproblematikken.
År
2100
Kilde: DMI 2012
2025
2050
2075
16
17
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0010.png
baglandet i eksempelvis lavtliggende byer, skal digesikring ske så
tæt som muligt på det truede, så mindst muligt areal får en una-
turlig hydrologi.
Hvilke interesser skal kystsikres?
Danmarks Naturfredningsforening mener som udgangspunkt, at
både natur og samfund er bedst tjent med at lade den fri kyst-
dynamik råde og indrette vores brug af kystarealerne herefter.
Staten bør derfor meget klart tilkendegive, hvor den fri dynamik
fraviges.
Danmarks Naturfredningsforening mener, at ny kystsikring kun
bør tillades til sikring af bysamfund, kulturarv og større infra-
strukturanlæg – f.eks. veje, jernbaner og lufthavne. Sommerhus-
bebyggelser bør ikke kystsikres, medmindre der er tale om større
Nedbrydningskyst
ved Fredericia.
udbyggede sommerhusområder, hvor de naturlige kystprocesser
påvirkes minimalt af kystsikringen, og hvor der er væsentlige sam-
fundsmæssige tab ved ikke at kystsikre, f.eks. ved lavvandede
kystområder, hvor diger med højvandssluse kan sikre bebyggelser
mod oversvømmelse.
Danmarks Naturfredningsforening mener således ikke, at der bør
gives tilladelse til kystsikring af for eksempel naturområder, nye
sommerhusområder, spredt bebyggelse og landbrugsjord, der
ikke tidligere har været kystsikret. Heller ikke sommerhusområ-
der på kyster, som er stærkt præget af kystnedbrydning – som
f.eks. mange steder langs den jyske vestkyst – bør kunne kystsik-
res med faste anlæg. I den sammenhæng spiller den foreslåede
statslige kortlægning af, hvornår ansøgninger om kystsikring kan
forventes imødekommet eller afslået, en væsentlig rolle.
Lavvandet kyst ved
Nakskov Fjord med
dyrkede marker
omgivet af diger.
18
19
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0011.png
Forløb af en kystsikringssag
Kystbeskyttelseslovens (Lbk. nr. 243 af 5. april 1994) § 1 beskriver lovens formål med
kystbeskyttelse: at beskytte mennesker mod oversvømmelser samt ejendom mod
oversvømmelser og nedbrydning fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet. Det-
te formål varetages ved en afvejning af følgende hensyn:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
behovet for kystbeskyttelse
økonomiske hensyn
kystbeskyttelsesforanstaltningens tekniske og
miljømæssige kvalitet
kystlandskabets bevarelse
naturens frie udfoldelse
rekreativ udnyttelse af kysten
sikring af den eksisterende adgang til kysten og
andre forhold af væsentlig betydning for kystbe-
skyttelse
DaNMarKS
NaTurFreDNINgS-
FOreNINg
aNbeFaLer regerINg,
FOLKeTINg Og KOMMuNer
››
at sikre så fri kystdynamik som muligt. Kystsikring
bør kun accepteres, hvor der er væsentlige sam-
fundsmæssige tab ved ikke at kystsikre. Det vil sige
for at beskytte bysamfund, kulturarv og større in-
frastrukturanlæg.
Sommerhusbebyggelser bør ikke kystsikres, med-
mindre der er tale om større udbyggede som-
merhusområder, hvor de naturlige kystprocesser
påvirkes minimalt af kystsikring, og hvor der er væ-
sentlige samfundsmæssige tab ved ikke at kyst-
sikre.
at igangsætte en statslig kortlægning af, hvilke
kyststrækninger der helt skal friholdes for kystsik-
ring, og hvor ved kysterne der kan forventes tilla-
delser til kystsikring.
at der i konkrete tilladelser til kystsikring stilles
krav om en behovsanalyse, en konsekvensanalyse
for kystlandskabet og en samfundsøkonomisk ana-
lyse, der sandsynliggør behovet for kystsikring i
forhold til fri kystdynamik. Tvivlsomme kystsikrin-
ger og inddæmmede arealer bør analyseres med
henblik på beslutning om retablering af fri dynamik.
at foretage kystsikring med de mindst indgribende
metoder – eksempelvis sandfodring frem for faste
kystanlæg.
at kommunerne iværksætter en restriktiv planlæg-
ning, der sikrer kysten mod anvendelse til formål,
som kan fordre kystsikring, og at kommunerne som
led i planlægningen ophæver uaktuelle arealreser-
vationer i kystnærhedszonen.
at Kystdirektoratet flyttes til Miljøministeriet.
››
››
Hensynene er ikke prioriterede, hvorfor de enkelte punkter kan tillægges forskellig
vægt i konkrete sager.
et kystsikringsprojekt kan starte enten på kommunens initiativ eller på initiativ af pri-
vate grundejere direkte via Kystdirektoratet, som er kompetent myndighed på områ-
det.
Der skal foreligge et objektivt behov. Det forstås sådan, at væsentlige værdier som
bebyggelser og infrastrukturer er erosionstruede inden for en kortere årrække eller, at
markante eller gentagne oversvømmelser fra havet medfører væsentlige skader eller
risiko for mennesker.
Sagerne skal vurderes for VVM-pligt. Det gør Kystdirektoratet for sager til vands
(bølgebrydere f.eks), og kommunerne for sager til lands (diger f.eks). berøres Natura
2000-områder, skal ansøgeren lave konsekvensvurdering. Der skal afholdes offentlige
møder og høring af interessenter, og hvis kystsikring besluttes, skal evt. anlæg ting-
lyses på de relevante ejendomme, og kommunen eller Kystdirektoratet skal fordele
udgifterne mellem myndigheder og private grundejere.
Det kan overvejes, om Kystdirektoratet bør være en del af Miljøministeriet frem for
Transportministeriet, da en række af direktoratets opgaver i kystzonen i de kommende
år – herunder kystsikring – vil kræve en stærk integration med natur- og miljøhensyn.
››
››
››
››
20
21
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0012.png
4.
Bebygget kystland-
skab, sommerhusom-
råde ved Vesterhavet.
BEGRÆNSET
BYGGERI
LANGS
KYSTEN
Byggeri og anlæg langs kysterne skal begrænses til
det samfundsmæssigt nødvendige og udformes med
størst muligt hensyn til kystlandskabet og kystna-
turen.
Kysten og adgangen til vandvejene har fra gammel tid været en
base for menneskets udnyttelse af havets ressourcer og udskib-
ning af landjordens ressourcer og afgrøder. Derfor rummer kysten
store kulturhistoriske værdier. Kysten er også blandt de tidligst
beboede dele af landet og rummer hovedparten af Danmarks
større byer.
By
byers vækst bør som udgangspunkt ske ved at forny og omdanne
allerede bebyggede arealer. er det nødvendigt at inddrage nye
arealer, er det vigtigt, at det sker i retning væk fra kysten under
hensyn til kystlandskabet og den lokale infrastruktur.
I de senere år har udviklingen i de kystnære byer båret præg af,
at erhvervshavne er blevet omdannet til lystbådehavne, og at der
er bygget flere attraktive boliger tæt ved vandet. erhvervshavne
er flere steder fortsat vigtige. Medmindre erhvervshavne omdan-
nes af hensyn til miljømæssige forhold som støj og forurening af
eksisterende by, mener Danmarks Naturfredningsforening ikke, at
nedlæggelse af erhvervshavne må føre til behov for nye erhvervs-
havne, der blot vil øge byggeri og trafik andre steder på kysten.
byudvikling og byggeri på arealer, truet af oversvømmelse,
bør undgås. Staten bør gøre indsigelse i sager, hvor der
planlægges bebyggelse på disse arealer. generelt bør ud-
formning af ny kystnær bebyggelse tage hensyn til klima-
forandringerne.
Land
Hver gang, man inddrager ubebygget land til nyt byggeri, fjernes
endnu en bid af det åbne landskab. Derudover fragmenteres na-
tur og landskab, når der bygges nye veje og tekniske anlæg. Kon-
sekvensen er, at dyr og planter får vanskeligere ved at trives og
spredes.
Langs kysterne findes små havne, landingssteder og landsbysam-
fund, der kan være kulturhistoriske og landskabeligt værdifulde.
Danmarks Naturfredningsforening ser gerne mere liv på landet,
22
23
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0013.png
så længe byggeri og aktiviteter finder sted i havne og landsbyer.
byggeriet bør ske på baggrund af en planlægning, hvor behovet
for byggeri samt den nærmere placering og udformning vurderes
i forhold til kystlandskabets og naturens interesser – og i forhold
til mulige alternative placeringer af byggeriet uden for planlovens
kystnærhedszone.
Langs kysten, uden for byer og landsbyer ligger feriecentre, bade-
hoteller, sommerhusområder og campingpladser. Turisternes krav
til udbuddet af aktiviteter, vandlande, legepladser m.m. i ferie- og
fritidsområderne stiger hele tiden. Danmarks Naturfredningsfor-
ening anbefaler, at nye arealer til bebyggelse langs kysten uden
for byerne forbeholdes formål med et reelt behov for en kystnær
placering.
Stort pres på at lempe regler for byggeri ved kysten
alle vil gerne bygge, bo og holde ferie ved kysten. Hvis vi også
fremover skal have åbne kystlandskaber og adgang for alle til
stranden, er det vigtigt at opretholde en restriktiv forvaltning af
mulighederne for planlægning og byggeri ved kysten.
Skagens Gren som
den måske havde set
ud, hvis ikke reglerne
for kystnærhedszo-
nen, klitfrednings-
og strandbeskyt-
telseslinjen havde
forhindret det.
Inden for planlovens tre kilometer brede kystnærhedszone må
der som udgangspunkt ikke planlægges for nye anlæg eller be-
byggelse, som ikke er betingede af en kystnær beliggenhed, el-
ler som ikke kan planmæssigt begrundes. Det er vigtigt, at zonen
respekteres, selv om mange parter presser på for at få lempet
kravene til planlægning og byggeri ved kysterne. Presset førte i
2011 til uheldige lovændringer, som gør det lettere at planlægge
eller opnå tilladelse til byggeri i kystnærhedszonen.
Strandbeskyttelseslinjen dækker området fra strandbredden og
op til 300 meter ind i landet. Linjen administreres heldigvis restrik-
tivt og spiller derfor en væsentlig rolle for beskyttelsen af kyst-
landskabet. Inden for områder, der er omfattet af beskyttelsen,
må der ikke opføres bebyggelse, opsættes hegn, matrikuleres
eller på nogen anden måde ændres på tilstanden uden dispen-
sation. På trods af reglerne opstilles der løbende skure, etableres
hegn, beplantes og opføres mindre broer og moler uden dispensa-
tion. Hvis der undtagelsesvist dispenseres fra beskyttelsen, me-
ner Danmarks Naturfredningsforening, at der med dispensationen
skal følge vilkår om for eksempel at etablere ny natur eller krav
om at forbedre adgangsforhold.
Skagens Gren
Manipuleret foto
24
25
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0014.png
Læs mere om foreningens
holdning til nye feriebebyg-
gelser og sommerhuse ved
kysterne på www.dn.dk/kyst
Feriebebyggelser og sommerhuse
Danmarks Naturfredningsforening mener, at nye arealer til
ferie- og fritidsformål som udgangspunkt ikke bør planlæg-
ges langs kysterne, før muligheder for at omdanne utids-
svarende feriebebyggelser, gamle sommerhusområder og
ubebyggede grunde er vurderet nøje. reservationer i kom-
muneplanerne til byggeri af feriebebyggelser og sommer-
huse, der ikke længere er aktuelle, bør aflyses. Planlægning
af nye og større ferie- og fritidsbebyggelser bør desuden
reguleres regionalt eller statsligt, så ikke alle kommuner
udlægger nye kystnære attraktive arealer til disse formål.
Broer og moler
Private bade- og bådebroer er populære – og især i by og
bynære områder langs kysten opføres flere og flere broer,
der forhindrer den frie adgang langs kysten. Danmarks
Naturfredningsforening mener, at man i tilladelser til nye
broer og moler skal sikre, at den offentlige adgang langs
kysten ikke forringes, at der er offentlig adgang til broer og
moler, når adgangen sker fra et offentligt areal, og at der
ikke skal gives tilladelser til overdækning af private broer
og moler.
Danmarks Naturfredningsfor-
enings vindmølleplacerings-
politik behandler nærmere
spørgsmålet om placering af
vindmøller. Læs mere på
www.dn.dk/vindmoeller
Læs mere om regler og anbe-
falinger for broer og moler på
www.dn.dk/kyst
Vindmøller på land og hav
Danmarks Naturfredningsforening mener, at vindmøller på
land ved kysten skal stå på landbrugsjord eller nær større
infrastrukturanlæg eller tekniske anlæg – og ikke inden for
strandbeskyttelseslinjen, landskaber beskyttet i kommu-
neplanen, Natura 2000-områder, skove, fredede områder
og beskyttede naturtyper. På havet er store samlede hav-
vindmølleparker som udgangspunkt at foretrække frem
for spredte møller i kystlandskabet, ligesom kystnære hav-
vindmøller kan ses som en erstatning for en endnu større
udbygning af møller på land. Danmarks Naturfredningsfor-
ening mener, at nye projekter for kystnære havvindmøller
bør ligge inden for de områder, staten har udpeget som
egnede til formålet. Herefter bør det konkrete projekt vur-
deres nærmere i forhold til møllernes påvirkning af natur,
miljø og landskab.
Campingpladser
Danmarks Naturfredningsforening mener, at campingplad-
ser skal kunne udvide i rimeligt omfang, hvor natur og land-
skab tillader det, men campinghytter, vand- og legelande,
campingvogne og autocampere skal ikke kunne placeres
inden for strandbeskyttelseslinjen.
Husbåde
Husbåde er en ikke så udbredt, men stadig mere populær
boform. Danmarks Naturfredningsforening mener, at hus-
både skal ligge i erhvervshavne og trafikhavne. Kun hus-
både af kulturhistorisk interesse bør ligge i lystbådehavne.
Husbåde og lignende fartøjer med flydende bebyggelse
skal ikke kunne placeres i særlige havne til dette formål
eller permanent uden for eksisterende havne.
Øvrige anlæg
Langs kysterne ligger infrastrukturelle anlæg og energian-
læg såsom kraft-varmeværker, master, jernbaner og luft-
ledninger. Danmarks Naturfredningsforening mener, at disse
kun bør placeres kystnært, hvis andre alternativer ikke er
mulige. I givet fald skal de placeres så langt fra kysten som
muligt og under hensyn til kystlandskabet og kystnaturen.
Vindmøller på land og hav
26
27
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0015.png
Strand: Vrag og giftdepoter
Myndighederne kan fjerne skibsvrag og efterladte skibe fra ky-
sten, hvis de er til fare for sejladssikkerheden, miljøet eller fiske-
riet. Kan en evt. ejer påvises, har vedkommende ansvaret for at
fjerne det efterladte vrag eller skib. Men derudover mangler der
hjemmel til at få fjernet vrag og skibe fra kysten. en nylig rede-
gørelse fra Miljøministeriet viser, at der inden for 100 meter fra
danske kyster ligger mere end 30 vrag og efterladte fartøjer – pri-
mært fiskefartøjer og lystbåde. Der er ingen regelsæt for, hvordan
disse skal håndteres ud fra landskabelige og æstetiske hensyn.
Manglende hjemler gør sig også gældende i de øvrige nordiske
lande.
en række tidligere råstofgrave og naturområder langs kysten er
desværre blevet brugt som lossepladser. De udgør en mindre
trussel for grundvandet og for friluftslivet end de registrerede
depoter i indlandet, derfor har de lavere prioritet i regionernes og
kommunernes planer for afværgeforanstaltninger. Til gengæld
udgør de en reel trussel mod havmiljøet. regionerne bør pålæg-
ges en kritisk gennemgang af depoter og andre forureningskilder i
kystzonen med henblik på at tage hånd om skaderne i havmiljøet.
DaNMarKS
NaTurFreDNINgS-
FOreNINg
aNbeFaLer regerINg,
FOLKeTINg Og KOMMuNer
››
››
››
››
››
››
at staten gør indsigelse mod planlægning af byggeri
på arealer, truet af havstigning.
at fjerne de lempelser i planloven om byggeri, som
blev indført i 2011.
at kommunerne i deres planlægning sikrer åbne,
ubebyggede kystområder, og at nyanlæg og udvi-
delser så vidt muligt sker ved at omdanne og forny
eksisterende byggeri og anlæg.
at indføre statslig/regional planlægning for lokalise-
ring af større ferie- og fritidscentre ved kysten.
at der stilles vilkår om f.eks. ny natur eller forbedret
offentlig adgang, hvis der rent undtagelsesvist med-
deles dispensation fra strandbeskyttelseslinjen.
at der i tilladelser til nye broer og moler stilles krav
om offentlig adgang, når adgangen til bro eller mole
sker på et offentligt tilgængeligt areal. Der bør ikke
gives tilladelse til overdækning af private broer og
moler.
at pålægge regionerne en kritisk gennemgang af
depoter og andre forureningskilder i kystzonen med
henblik på at tage hånd om skaderne i havmiljøet.
at justere campingreglementet, så campinghytter
ikke må opføres inden for strandbeskyttelseslinjen.
at fastsætte klare regler for placering af husbåde
og lignende flydende bebyggelser – fortrinsvist i er-
hvervshavne. Der skal ikke kunne planlægges for re-
gulære husbådehavne og husbåde bør ikke opankre
i længere tid uden for havne.
at vedtage en entydig hjemmel og forpligtelse til at
fjerne skibsvrag og efterladte skibe fra danske kyster.
››
››
››
››
28
29
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0016.png
5.
KYSTERNE
SKAL VÆRE
FRIT
TILGÆNGELIGE
Danmarks Naturfredningsforening mener, at der som
udgangspunkt skal være fri adgang langs alle landets
kyststrækninger.
Danmarks rundt regnet 7300 kilometer kyststrækning er et fæl-
les gode, og de bør derfor være tilgængelige for alle. Det skal
være muligt for alle borgere at opleve det barske klitlandskab i
vest, de skyggefulde fjorde mod øst og de flade strandenge med
det rige fugleliv ved Vadehavet og andre lave kyster.
Når adgang forhindres
Som udgangspunkt er der offentlig adgang til den danske kyst og
til den kystnære natur i baglandet. Men flere steder langs landets
kyststrækninger er der stadig spærret for den frie adgang. Det
kan være adgangsveje ned til selve kysten og stranden, der er
spærret eller nedlagt, eller det kan være spærringer, som er opsat
for at forhindre færdsel langs kysten. Spærringerne ses både som
skræmmeskilte og som fysiske barrierer. Desuden sikres kysten i
dag ofte på bekostning af fri og ubesværet adgang. Det bør derfor
være et krav i tilladelser til kystsikring eller digebyggeri, at man
samtidig forbedrer adgangsmuligheder ved at sikre eksisterende
adgang eller ved at skabe ny adgang.
Broer, hegn og lignende byg-
geri kan hindre den fri adgang
langs kysterne.
Friluftsliv ved kysten
Det er vigtigt, at strandene og de kystnære områder kan anven-
des til flere forskellige fritidsaktiviteter, men det skaber også kon-
flikter. Støjende eller forstyrrende aktiviteter på vandet og langs
30
31
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0017.png
Læs mere om
adgangsmuligheder og
adgangsreglerne på
www.dn.dk/adgang
kysten er for eksempel sejlads med vandscootere eller speedbå-
de, kørsel, kitesurfing og paragliding. Danmarks Naturfrednings-
forening mener, at der bør være plads til disse aktiviteter langs
kyststrækningerne, men ikke alle steder, og aktiviteterne må ikke
finde sted i beskyttede områder. Derfor anbefaler Danmarks Na-
turfredningsforening, at myndighederne gennem planlægningen
udpeger robuste områder til støjende friluftsliv og samtidig sikrer,
at andre områder holdes fri. generelt bør naturen tænkes først og
aktiviteten sidst i planlægningen.
Beskyttelse eller benyttelse
Der er hyppigt konflikter mellem beskyttelse og benyttelse, især
når det handler om adgangsmuligheder til sårbare naturområder,
eller når f.eks. hensynet til ynglende fugle på strandengene skal
varetages. Danmarks Naturfredningsforening opfordrer derfor
kommunerne til at sikre, at reglerne for beskyttelse overholdes og
håndhæves. Desuden bør kommunerne i højere grad informere om
de bestemmelser, som sikrer beskyttelsen. adgangen reguleres
af reservatbestemmelser, fredninger og naturbeskyttelsesloven .
Blå Flag-strande
blå Flag-ordningen certificerer de badestrande, hvor der gøres lidt
ekstra for miljø og vandkvalitet, dvs. strande med rent badevand,
gode faciliteter og egnethed for friluftsliv. blå Flag er en del af et in-
ternationalt program, som er med til at fremhæve de danske kyster
i international sammenhæng. Danmarks Naturfredningsforening
bakker op om blå Flag og anbefaler, at alle kommuner stræber mod
at opnå blå Flag-certificering til egne strande.
God planlægning kan
sikre plads til både det
støjende friluftsliv og
den stille vandrer.
32
33
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0018.png
Danmarks Naturfredningsforening mener:
at der skal være fri passage og mulighed for at benytte
kysten – også der, hvor private bygger terrasser, private
havne og bådebroer, som griber ind i kyststrækningen.
Myndighederne bør prioritere at bevare og vedligeholde
eksisterende adgangsveje samt skabe nye adgangsveje.
Danmarks Naturfredningsforening støtter:
Nye strandprojekter og anlæg, som giver mere natur og
forbedret adgang. I forbindelse med disse anlæg kan der
etableres marine naturoplevelsesområder med afmærket
snorkel- og dykkerbaner, undervandsjagt, gode stangfiske-
steder og shelters m.v.
DaNMarKS
NaTurFreDNINgS-
FOreNINg
aNbeFaLer regerINg,
FOLKeTINg Og KOMMuNer
››
››
››
››
at eksisterende spærringer for fri adgang langs ky-
sten fjernes.
at betinge tilladelse til kystsikring med vilkår om
forbedret adgang.
at landets kommuner aktivt bakker op om blå Flag-
strandene og prioriterer rent badevand.
at kommunerne i deres planlægning gør rede for,
hvordan mål om friluftsliv og tilgængelighed til ky-
sterne tænkes fremmet – også på tværs af kom-
munegrænser.
at der udpeges positivområder for støjende og for-
styrrende friluftsliv i kommuneplanlægningen.
››
34
35
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 490: Program og materiale modtaget under udvalget kystbeskyttelsestur til Nordjylland den 30/5
1642944_0019.png
Læs mere på
www.dn.dk/kyst
FRIE
KYSTER
Danmarks
naturfreDnings-
forenings
kYstPoLitik
© Danmarks Naturfredningsforening 2012. redaktør: Nina Larsen Saarnak.
Fotos og illustrationer: bert Wiklund, Poul Henrik Harritz, bjarne Jensen, Kristian Ørsted Pedersen, Ole Klottrup, Ole Malling,
Jan Pedersen, DN fotoarkiv, DMI, Scanpix, Tao Lytzen, Nina Larsen Saarnak, Tine gjerløv. Layout: Jakob andresen.
Danmarks
Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Tlf.: 39 17 40 00
www.dn.dk