Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 481
Offentligt
1635646_0001.png
Dette er en dansk modificeret
gengivelse af en præsentation,
MIFU har givet ved et møde med
EU-Kommissionen i marts 2016
vedrørende Mejeriforeningens
overdragelse af Lurmærkerne til
ARLA Foods.
1
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0002.png
I 1913 blev LUR-mærket registreret som offentligt ejet mærke tilhørende
Landbrugsministeriet. Formålet var at skabe et dansk kvalitetsmærke, der skulle
garantere danske landbrugsprodukters kvalitet og oprindelse.
Lurmærkerne fik som bekendt navnlig stor betydning for smør-eksporten.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0003.png
I 1988 gjorde Kommissionen det klart for Danmark, at det blev betragtet som en
begrænsning, at importerede råvarer ikke kunne få Lurmærkernes kvalitetsstempel.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0004.png
Den 16. januar 1991 præsenterede landbrugsministeren forslag til en lov, der
overdrog Lurmærkerne til Mejeriforeningen.
Nedenstående fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.
Det forudsættes endvidere med forslaget, at Landbrugsministeren, i tilfælde af at Fælles-
organisationen ophører eller i situationer, hvor Landbrugsministeriet i henhold til den indgåede
aftale på ny overtager mærkernes administration, skal være berettiget til at træffe de
nødvendige bestemmelser angående mærkernes fremtidige administration, herunder eventuelt
træffe aftale med en anden repræsentativ landbrugsorganisation angående mærkerne.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0005.png
Under Folketingets behandling af lovforslaget i januar 1991 anførte ministeren, at
overdragelsen til Mejeriforeningen var gratis, og han konkluderede, at dette skulle
indebære, at Mejeriforeningen ikke ville være i stand til at kapitalisere Lurmærkerne.
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0006.png
Af aftalen fremgik specifikt hvilke Lurmærker, der blev overdraget:
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0007.png
I forbindelse med Kommssionens gennemgang af de offentlige kvalitetsmærker i
medlemsstaterne i 1995, blev det konkluderet, at Lurmærkerne stadig udgjorde
offentlige kvalitetsmærker med den virkning, at disse mærker skulle være tilgængelige
for alle producenter indenfor Fællesskabet.
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0008.png
Som konsekvens heraf – og dermed for at undgå at Lurmærkerne skulle være til
rådighed for alle producenter i Fællesskabet - indgik Fødevareministeren,
Mejeriforeningen og Landbrugsrådet en tillægsaftale 17. januar 1997 om endelig
overdragelse af mærkerne.
Ved denne aftale blev aftalen fra 1991 ændret, men ikke ophævet.
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0009.png
På en ekstraordinær generalforsamling den 18. december 2012 besluttede
Mejeriforeningen at overdrage Lurmærkerne til Arla.
Det fremgik af en pressemeddelelse på Mejeriforeningens hjemmeside, at Arla
overtog rettighederne til LURPAK-mærket for et beløb på kr. 150 mio.
Det fremgik yderligere, at omsætningen af LURPAK var blevet fordoblet gennem
de sidste 10 år, og at det årlige salg tegnede sig for mere end kr. 3 mia.
18. dec. 2012 Kl. 15:35
Mejerigiganten Arla overtager nu rettighederne til smørmærket Lurpak. Det sker efter
langvarige forhandlinger i Mejeriforeningen, oplyser foreningen i en pressemeddelelse.
Ifølge aftalen skal Arla betale 150 millioner kroner for rettighederne til det næsten 125 år
gamle mærke, der nærmest er blevet indbegrebet af dansk smøreksport.
"Lurpak vil også fremover blive produceret af dansk mælk på mejerier i Danmark. Det er i tråd
med Lurpaks ånd," fortæller Mejeriforeningens direktør, Jørgen Hald Christensen i en
pressemeddelelse.
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0010.png
Ifølge et brev fra Fødevareministeren af 30. januar 2013 til Fødevareudvalget, havde
Fødevareministeriet den 10. januar 2014 modtaget en betinget aftale om overdragelse
af Lurmærkerne fra Mejeriforeningen til Arla.
Parterne ønskede herefter ministerens samtykke hertil, jf. overdragelsesaftalen.
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0011.png
Fødevareministeriet vurderede sagen gennem det meste af 2013 uden at inddrage
eller informere MIFU.
Den 22. februar 2013 orienterede MIFU ministeriet om sine bekymringer relateret til
overdragelsen. MIFU modtog aldrig et formelt svar på denne henvendelse.
11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0012.png
Fødevareministeren - fra 2014 administrerende direktør for Landbrug og Fødevarer,
Karen Hækkerup, - orienterede Fødevareudvalget i et brev af 27. november 2013, om
at Mejeriforeningen havde trukket sin anmodning om ministerens samtykke til
overdragelsen tilbage.
Dette begrundes med, at betingelsen for det ministerielle samtykke til overdragelse af
Lurmærkerne, udelukkende omhandlede de “oprindelige fællesmærker, hvilket
betyder mærkerne (rettigheder og forpligtelser), der udtrykkeligt fremgår af aftalerne
fra 1991 og 1997, dvs. "LURBRAND" (dansk smør), "DANMARK 00", "LUR”, "det
stiliserede lurmærke" [det stiliserede LUR-mærke], "LURMARK", "LURBRAND”
,"LURPAK” og "LURCASK".
“Som
fødevareminister skal jeg ikke længere give samtykke til salg og fødevareministeriet skal heller
ikke på anden måde godkende salget. Med andre ord deltager Fødevareministeriet ikke længere i
sagen vedrørende det igangværende salg.”
12
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0013.png
Overdragelsen kunne derfor tilsyneladende gå videre, så længe det ikke indebar
nogle af de oprindelige mærker, men kun mærker registreret af Mejeriforeningen
efter 1997.
MIFU fik aktindsigt og konstaterede, at der var blevet udarbejdet to lister; den ene
var en fastsættelse af de mærker, der følgelig ikke skulle overdrages til Arla, og den
anden var en fastsættelse af de mærker, der skulle overdrages til Arla.
Desværre var listerne indbyrdes uforenelige.
13
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0014.png
Originale mærker ikke overdraget til Arla
Mærke
Type
Ikrafttrædel-
sesdato
Klasse
Mærker overdraget til Arla
Mærke
Type
Ikrafttrædel-
sesdato
Klasser
LUR-PAK
Ord-
mærke
18. april
1961
29
LURPAK
Ord-mærke
3. maj 2012
01, 05, 29, 30,
31, 32
01, 05, 29,
30, 31, 32
01, 05, 29,
30, 31, 32
01, 05, 29,
30, 31
29
LOVE FOOD
WITH LURPAK
Ord-mærke
3. maj 2012
GOOD FOOD
DESERVES
LURPAK
Ord-mærke
3. maj 2012
Varemærke
(+ ord-
element)
3. maj 2012
LURPAK
LIGHTER
Ord-mærke
5. oktober
2012
14
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0015.png
Originale mærker ikke overdraget til Arla
Mærker overdraget til Arla
Mærke
Type
Ikraft-
trædel-
sesdato
5.
december
1960
(udløbet)
Klasse
Mærke
Type
Ikraft-
trædel-
sesdato
Klasser
Vare-
mærke
(stiliseret
lurmærke)
29
Vare-
mærke
9. oktober 01, 05, 29,
30, 31, 32
2012
15
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0016.png
MIFU er ikke vidende om nogen uafhængig værdiansættelse af Lurmærkene foretaget
i forbindelse med overdragelsen.
I en undersøgelse foretaget af det britiske analysekontor Brand Finance, sammenfattet
i en artikel i Børsen den 14. august 2013, er værdien af LURPAK-mærket anslået til 1,8
milliarder DKK (ca. 240 millioner Euro). I pressemeddelelsen, klassificerede
Mejeriforeningen selv LURPAK-mærket som ”et af de største eksportmærker, der
bidrager til vækst og eksportindtægter til Danmark.”
16
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0017.png
Juridisk vurdering:
Der er flere problemer i forbindelse med forløbet:
1.
2.
3.
4.
Et samtykke til den oprindelige overdragelsesaftale ville have være umuligt eller vanskeligt i
lyset af både aftalen og statsstøttereglerne, hvilket også forklarer, hvorfor overdragelsen
blev ændret.
Den ”nye” fortolkning af de statslige aftaler er dog i strid med ordlyden og hensigten med
de statslige aftaler og rejser i sig selv væsentlige rettighedsspørgsmål.
Fortolkningen er i det mindste en omgåelse af de oprindelige aftaler.
Sonderingen mellem de ”oprindelige” og de ”nyere” rettigheder, er usikker og uklar, for de
”nyere” rettigheder er alle identiske med eller afledt af de ældre rettigheder (eksempel:
LURPAK-ordmærket).
Brugen af de ”nyere” mærker ville krænke de ”oprindelige” mærker i udeblivelse af en
licens fra Mejeriforeningen til Arla, som ikke har været udtrykkeligt givet - men muligvis
givet implicit som led i praksis.
En sådan licens skulle derfor indebære et delvist salg af rettigheder af det ”oprindelige”
mærke fra Mejeriforeningen til Arla, som ville have krævet et ministerielt samtykke.
I praksis må ministeriet derfor anses som have givet mindst et implicit (og nødvendigt)
samtykke til (parterne i) overdragelsen.
Ministeriet har hermed fraskrevet sig eller svækket sin ret til at træffe beslutninger for
fremtiden for de mærker i tilfælde af ophævelse/opløsning af Mejeriforeningen etc.
5.
6.
7.
8.
17
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0018.png
MIFUs ønske:
MIFU ønsker at få overdragelsen annulleret og vil være tilfreds hermed kombineret med
gendannelsen af enhver uberettiget fordel, der i mellemtiden er blevet opnået.
Alternativt skal det sikres, at enhver fordel, opnået via statsstøtte, generhverves i
overensstemmelse med gældende lov.
MIFU har tre afgørende argumenter:
1. De oprindelige aftaler bliver krænket ved at lade overdragelsen finde sted uden et
ministerielt samtykke.
2. Hvis et ministerielt samtykke er blevet anset som værende en stiltiende accept, vil et
sådant samtykke krænke statsstøttereglerne, da hverken samtykke eller overdragelsen i sig
selv er blevet foretaget efter armslængdeprincippet og på markedsvilkår.
3. Selvom der skulle være tilstrækkelig grundlag for den anvendte fortolkning, quod non, ville
overdragelsen stadig krænke statsstøttereglerne, da ministeriet i praksis undlader at
håndhæve sine implicitte rettigheder under de oprindelige aftaler, blandt andet at kræve en
licens, et fremtidigt samtykke eller at forhindre krænkelser.
18
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 481: Margarine Foreningens præsentation fra foretrædet den 18/5-16 om Lur-mærket
1635646_0019.png
Dette til udvalgets orientering.
Mange tak.
Kontaktinfo: [email protected]
Frederik Madsen - 40430250
19