Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 477
Offentligt
1639796_0001.png
Erhverv
J.nr. MST-1212-00025
Ref. TIVED
Den 20. maj 2016
Høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af
listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl., der fritager en
række virksomheder for godkendelsespligt
Bekendtgørelserne, der har været i høring er følgende:
- Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed
(godkendelsesbekendtgørelsen)
- Bekendtgørelse om brugerbetaling for godkendelse m.v. og tilsyn efter lov
om miljøbeskyttelse og lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug
(brugerbetalingsbekendtgørelsen)
- Bekendtgørelse om miljøtilsyn (miljøtilsynsbekendtgørelsen)
- Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed
(standardvilkårsbekendtgørelsen)
Udkast til de nye bekendtgørelser blev sendt i ekstern høring fra den 18. marts til
25. april 2016. Bekendtgørelserne blev sendt til en bred kreds af organisationer,
interessenter og myndigheder.
Miljøstyrelsen har modtaget i alt 22 høringssvar, hvoraf 6 organisationer oplyser,
at de ikke har bemærkninger til bekendtgørelserne. Følgende høringsparter har
haft bemærkninger til bekendtgørelserne: Dansk Industri (DI), Landbrug og
Fødevarer (L&F), Kommunernes Landsforening (KL), Fredericia Kommune,
Herning Kommune, Københavns Kommune, Køge Kommune, Silkeborg
Kommune, Sønderborg Kommune, Vejle Kommune, Dansk Mode & Textil,
Bryggeriforeningen, Danske Advokater, Danmarks Naturfredningsforening (DN),
CO-industri og Plastindustrien
Høringssvarene giver anledning til følgende ændringer i udkastene:
Godkendelsesbekendtgørelsen
På baggrund af de indkomne høringssvar har Miljøstyrelsen foretaget en
fornyet vurdering af, hvilke listepunkter der kan udgå af bilag 2.
Miljøstyrelsen vurderer herefter, at følgende listepunkter fortsat skal
bibeholdes som godkendelsespligtige: A 206, D 201, D 202, D 211, E 204 og
E 207.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected]
www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0002.png
Følgende listepunkter vil fortsat blive udtaget af listen eller ændret: A 202,
A 208, A 209, B 201, B 204, B 206, D 203, D 205, D 209, E 201, E203, E 206,
E 208, E 209, E 210, E 211, E 212, E 213, E 214, F 201, F 202, F 203, F 204, F
205, F 206, F 207, J 206 og J 208.
Overgangsbestemmelsen i § 59 ændres, så verserende klagesager ved
Natur- og Miljøklagenævnet vedrørende aktiviteter, som pr. 1. juli 2016 ikke
længere er listevirksomhed, ikke bortfalder.
Der foretages sproglige rettelser i stk. 3 og 4, således at det præciseres, at
bestemmelserne både vedrører sager om godkendelse, påbud og forbud.
Til stk. 5 tilføjes det, at bestemmelsen kun gælder sager i første instans.
Som nyt stk. 6 indsættes der for klarheds skyld en bestemmelse om, at
verserende sager i første instans om påbud og forbud vedrørende de
aktiviteter, der pr. 1. juli 2016 ikke længere er listevirksomhed,
færdigbehandles efter reglerne i § 65. Der er ikke tilsigtet en ændring i
retstilstanden.
§ 69, stk. 1 ophæves ikke, da listepunkt E 207 bibeholdes på bilag 2.
Standardvilkårsbekendtgørelsen
Afsnit 8 ophæves ikke som foreslået, da listepunkt E 207 bibeholdes på bilag
2.
I § 2, stk. 4 indsættes der en overgangsbestemmelse for verserende sager i
første instans, der færdigbehandles efter den nye
standardvilkårsbekendtgørelse.
I § 2, stk. 6 indsættes en overgangsbestemmelse om, at verserende sager ved
Natur- og Miljøklagenævnet der er indbragt mellem 1. januar og 1. juli 2016
eller de afgørelser som er truffet før, men stadig kan påklages efter 1. juli
2016, færdigbehandles efter hidtil gældende regler.
Brugerbetalingsbekendtgørelsen
Bilag 1 del a og del b skrives sammen til et bilag, men de overflyttede
grupper af virksomheder bevarer særskilte listepunkter.
Miljøtilsynsbekendtgørelsen
I miljøtilsynsbekendtgørelsens overgangsbestemmelser er det indført, at de
virksomheder, som fremover omfattes af brugerbetalingsbekendtgørelsens
bilag 1, for perioden 1. juli 2016 til 31. december 2016 i tilsynssammenhæng
(både tilsynsfrekvens og indberetning) skal behandles efter de regler, der
gælder for kategori 1b.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
I perioden 1. januar 2017 - 10. januar 2017 skal myndighederne opdatere
virksomhedernes stamdata, således at de herefter i tilsynssammenhæng
behandles efter de regler, der gælder for kategori 2. Myndighederne kan
herefter tildele virksomhederne en tilsynsfrekvens.
Høringssvarene har især berørt følgende emner:
1. Generelle bemærkninger
2. Påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42
3. De enkelte listepunkter som det er foreslået udgår af bilag 2 til
godkendelsesbekendtgørelsen
4. Andre forslag til ændringer af bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen
5. Standardvilkårsbekendtgørelsen
6. Tilsynsbekendtgørelsen
7. Brugerbetaling
8. Sammenhæng med miljøerstatningsloven
I det følgende gennemgås høringssvarene og Miljøstyrelsens bemærkninger til
disse.
Ad 1. Generelle bemærkninger
DI, L&F, Bryggeriforeningen og Dansk Mode & Textil
tilslutter sig de
foreslåede ændringer af bilag 2. L&F bemærker, at det er afgørende, at forslaget
ikke udvandes, eller at ikrafttrædelsesdatoen fremrykkes, da en række
fødevarevirksomheder allerede nu er ved at planlægge ændringer i produktionen.
KL
advarer mod bagudrettet kontrol ved påbud. KL opfatter forslaget som
forhastet og mener, det savner faglig begrundelse, dokumentation og uddybende
argumenter. De opfordrer til, at der tages den nødvendige tid til at foretage en
faglig vurdering af forslaget, og at det bl.a. overvejes, om der kan indsættes
bagatelgrænser. KL anfører, at en række af de brancher, der undtages fra
godkendelsespligt, har en miljømæssig kompleksitet og karakter, som gør, at der
bør være en forhåndsdialog og godkendelse eller en anmeldeordning. KL anfører
endvidere, at skal virksomheden ikke have en miljøgodkendelse, vil det ikke
automatisk betyde, at flere forhold kan reguleres via spildevandstilladelsen.
Københavns Kommune
anfører, at der er behov for at stille forudgående krav
til etablering samt driftsvilkår i stedet for ved efterfølgende påbud.
Miljøgodkendelse sikrer, at reguleringen ikke bliver tilfældig og uventet og
medfører en besværlig håndhævelsesproces og stor økonomisk belastning. Med
forslaget kan myndigheden ikke foretage forebyggende miljøarbejde og afstemme
miljøkrav med virksomhederne. Godkendelsesprocessen sikrer også, at der stilles
ens vilkår til ens virksomheder, og forslaget vil derfor føre til en
forskelsbehandling.
Sønderborg Kommune
er ikke enig i, at samtlige virksomhedstyper, der
foreslås undtaget for godkendelsespligt, ikke frembringer væsentlige
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0004.png
miljøpåvirkninger for mere end én parameter. Kommunen anfører, at der bør
foretages en grundig beskrivelse og analyse af, hvilke konsekvenser der er knyttet
til ændringen.
Herning Kommune
anfører, at kommunen ikke har samme kendskab til
virksomhederne og mulighed for forudgående dialog uden godkendelsespligten.
Virksomhederne kan efterfølgende risikere unødige udgifter til ændringer af
allerede etablerede anlæg, og omgivelserne kan blive belastet unødigt.
Vejle Kommune
anfører, at de foreslåede ændringer må forventes at medføre
flere undersøgelsespåbud og flere naboklager. Derudover anfører kommunen, at
forslaget ikke tager højde for situationer, hvor byggesager godkendes, hvorefter et
miljøpåbud med drifts- og etableringsvilkår påklages. Vejle Kommune foreslår, at
der kan være behov for en anmeldeordning. Endeligt anfører kommunen, at de
indledende overvejelser i forbindelse med en miljøgodkendelse er afgørende for
virksomhedens indretning og drift. Vejle Kommune finder, at de eksisterende
godkendelseskrav er rimelige, og at standardvilkår sikrer ensartede krav til
sammenlignelige virksomheder.
DN
anfører, at de er imod de foreslåede ændringer, og at det især er de mindre
virksomheder, som godkendelsespligten fjernes for, der har brug for en
miljøgodkendelse. DN ønsker en revision af miljøgodkendelsessystemet og ikke en
fjernelse af miljøbeskyttelsen. DN bemærker, at miljøgodkendelsen giver
virksomheder, naboer og grønne organisationer en klageret, som fjernes, når
virksomheden ikke længere skal have en miljøgodkendelse.
I forhold til udvælgelseskriterierne anvendt af Miljøstyrelsen anfører DN, at
Virksomhedsudvalg II ikke tidligere har kunnet udpege listepunkter, hvor
kriterierne var opfyldt, og at DN har den opfattelse, at der var konsensus om at
bevare den eksisterende liste over virksomheder, der skal miljøgodkendes. DN er
uenig i, at parameteren spildevand ikke skal gælde. Virksomhederne skal fortsat
have en spildevandstilladelse, hvorfor der ikke sker en reel administrativ
besparelse.
DN foreslår derfor at erstatte forslaget om revision af bilag 2 med en
grundlæggende analyse af, hvordan situationen for miljøgodkendelser er.
CO-industri
kan ikke tilslutte sig lempelserne, som, de finder, er til skade for
miljøet. De opfordrer til, at bekendtgørelserne udskydes og overvejes på ny.
Miljøstyrelsens bemærkninger
På foranledning af industriernes brancheorganisationer og på baggrund af
regeringens målsætning om at reducere de administrative byrder for
virksomhederne har Miljøstyrelsen vurderet, at miljøbeskyttelsen kan
opretholdes, selvom nogle virksomheder ikke længere skal have en
miljøgodkendelse. Efter høringen har Miljøstyrelsen foretaget en fornyet
overvejelse af, hvilke brancher der endeligt kan undtages godkendelsespligt, jf.
punkt 3.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
De indkomne høringssvar fra især KL og kommunerne viser generelt, at
myndighederne betragter miljøgodkendelser som et godt og brugbart værktøj til
at regulere miljøforholdene på virksomhederne. Miljøstyrelsen er enig i, at
miljøgodkendelser er et godt instrument, som med stor fordel kan benyttes over
for mange virksomheder. Miljøstyrelsen deler ikke kommunernes bekymring om,
at virksomhederne vil blive stillet dårligere, og at den bagudrettede håndhævelse
med påbud kan medføre problemer for virksomhederne i forhold til krav til
ændringer i indretning og drift med øgede omkostninger for virksomhederne til
følge. Ændringerne er foranlediget af et ønske fra virksomhederne selv (gennem
deres organisationer) om at undgå godkendelsespligt. Det skal også bemærkes,
at Miljøstyrelsen har haft fordelene ved godkendelsessystemet med i
overvejelserne, men dog fortsat har fundet, at regulering med påbud eller andre
tilladelser er tilstrækkelig for visse virksomhedstyper.
Miljøstyrelsen har på bedst muligt oplyste grundlag og på baggrund af de
informationer, som Miljøstyrelsen har haft til rådighed, foretaget en grundig
faglig vurdering af, om de enkelte virksomhedstyper kunne undtages
godkendelsespligt. Miljøstyrelsen har således nøje vurdereret hver enkelt branche
og de konkrete miljøforhold, der kendetegner den.
KL’s forslag om bagatelgrænser er taget til efterretning. Miljøstyrelsen vil
efterfølgende se på, hvordan der kan fastsættes relevante bagatelgrænser for de
listepunkter, der alligevel ikke tages ud af godkendelsessystemet.
Til KL’s og Vejle Kommunes forslag om anmeldelsespligt er det Miljøstyrelsens
vurdering, at der ikke er en tilstrækkelig miljømæssig nødvendighed heraf til at
pålægge virksomhederne nye administrative byrder i form af krav om
anmeldelse.
Det har ikke været hensigten, at spildevandstilladelsen skal regulere yderligere
forhold, end den gør i dag. Miljøstyrelsen har i forbindelse med gennemgangen
af listepunkterne fundet, at det er tilstrækkeligt, at visse virksomheder reguleres
ved en spildevandstilladelse alene, da spildevand er deres væsentligste
miljøforhold. Konstateres der herudover en væsentlig forurening på
virksomheden, kan det reguleres gennem påbud. Den administrative lettelse for
virksomhederne sker ved, at der ikke længere skal indhentes en
miljøgodkendelse, men alene en spildevandstilladelse, som ikke berøres af
ændringerne.
Til Vejle Kommunes bemærkning om, at de forventer at udstede flere
undersøgelsespåbud og få flere naboklager, kan det anføres, at Miljøstyrelsen
ikke forventer denne effekt. Miljøstyrelsen har gennemgået kommunernes
indberetninger af miljødata de senere år. Her fremgår det, at § 42-virksomheder,
der er omfattet af regelmæssige tilsyn, typisk har færre håndhævelser end
godkendelsespligtige virksomheder. Kun de virksomheder med mindst komplekse
miljøforhold undtages godkendelsespligt. Virksomheder, der fremover undtages
godkendelsespligt, er netop overflyttet fra bilag 2 i godkendelsesbekendtgørelsen
til bilag 1 i brugerbetalingsbekendtgørelsen, idet de mere er sammenlignelige
med denne gruppe af virksomheder.
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
Til Vejle Kommunes bemærkninger om godkendelse af byggesager, hvorefter et
påbud med drifts- og etableringsvilkår påklages, kan Miljøstyrelsen anføre, at
der ikke sker ændringer i forhold til virksomhedens risiko for, at en afgørelse
påklages. Virksomheder, der fortsat skal have en miljøgodkendelse, vil således
også risikere, at denne påklages, selvom der er givet en byggetilladelse.
Til DN’s bemærkning om, at det er de mindre virksomheder, der har brug for en
miljøgodkendelse, skal Miljøstyrelsen anføre, at godkendelsespligten alene
fjernes for de virksomhedstyper, som Miljøstyrelsen vurderer ikke er af en sådan
miljømæssig kompleksitet, at der er behov for en miljøgodkendelse. Når der ikke
længere skal gives en miljøgodkendelse, er det en naturlig konsekvens heraf, at
der ikke kan opretholdes en klageret. Konstateres der en væsentlig forurening fra
virksomheden, og udstedes der et påbud efter § 42 som følge heraf, kan dette
fortsat påklages efter de almindelige regler.
Til DN’s bemærkninger om anvendelse af vurderingerne fra Virksomhedsudvalg
II skal det bemærkes, at konklusionen fra virksomhedsudvalget var, at
godkendelsesinstrumentet skulle bibeholdes for store og komplekse aktiviteter,
hvor der er miljøpåvirkninger for mere end én parameter, eller hvor der kan
være betydelig forurening eller væsentlige gener, selvom der kun er én betydende
parameter. Der var enighed om, at virksomheder, der kan reguleres mere
effektivt under andre former for regulering, ikke skal være godkendelsespligtige.
Miljøstyrelsens vurderinger er foretaget på baggrund af disse konklusioner.
Ad 2. Påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42
KL
anfører, at reguleringen efter § 42 kan være til stor gene for miljøet, da der
ikke kan laves en forebyggende indsats. KL anfører endvidere, at § 42-påbud ikke
medfører en hurtig proces med varsel, udtalelse og endeligt påbud efter, at der er
konstateret en forurening. Til anvendelsen af § 42, stk. 5 anfører KL, at det ikke vil
give en besparelse for hverken kommuner eller virksomheder, hvis der skal
etableres en forhåndsdialog efter bestemmelsen. KL ønsker, at der laves et juridisk
responsum om rækkevidden af § 42 påbud, herunder den tidsmæssige
udstrækning, da påbuddet vil bortfalde, når det er efterlevet.
Københavns Kommune
anfører, at regulering gennem § 42 retter sig mod den
enkelte virksomhed, og erfaringer kan derfor ikke overføres til andre tilsvarende
anlæg. Regulering efter § 42 vil derfor blive tilfældig, subjektiv og uens.
Forebyggelse af miljøskader omfattes ikke af § 42. Alternativet er, at kommunen
skal bruge § 42, stk. 2, men så skal ordlyden ”nærliggende risiko for væsentlig
forurening” fortolkes meget bredt. Påbud efter § 42 er betinget af en aktuel skade,
eller en overhængende og alvorlig risiko for skader.
Sønderborg Kommune
anfører, at man ved § 42 regulering af virksomheder
først skal have konstateret en væsentlig forurening, hvorfor reguleringen altid vil
være mere tidskrævende.
Køge Kommune
anfører, at et påbud efter § 42 ikke offentliggøres, og at
klageberettigede dermed ikke har mulighed for at klage over afgørelserne. Køge
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0007.png
Kommune angiver endvidere, at en § 42 regulering ikke giver mulighed for at stille
krav om BAT, hvis virksomhederne overholder gældende grænseværdier, idet
kriteriet om væsentlig forurening ikke er opfyldt.
DI
bemærker, at der fortsat er en forpligtelse for myndighederne til at påbyde og
håndhæve relevante miljøvilkår efter miljøbeskyttelseslovens § 42.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Til KL’s og København Kommunes bemærkninger om, at der ikke kan laves en
forebyggende indsats, skal det anføres, at Miljøstyrelsen har foretaget en
vurdering af, hvilke brancher der har de mindst komplekse miljøforhold og
dermed vurderes at udgøre en lille miljørisiko. Det vurderes, at det for disse
brancher ikke er en nødvendighed for miljøbeskyttelsen, at der stilles
forebyggende vilkår i en miljøgodkendelse. Er der endnu ikke konstateret en
forurening, men skønner myndigheden, at der er en nærliggende risiko for
forurening, er der mulighed for at give et forebyggende påbud i medfør af § 42,
stk. 2.
Er virksomheden eller aktiviteten endnu ikke påbegyndt, har myndigheden i
medfør af § 42, stk. 5 mulighed for at tage en indledende dialog med
virksomheden om, hvilke krav til indretning og drift, som virksomheden kan
forventes at blive mødt med, hvilket også har en forebyggende effekt.
Virksomhederne bærer risikoen for, at der efter driftsstart gives påbud med krav
til indretning og drift af virksomheden, som de ikke var opmærksomme på i
forbindelse med etableringen. Vil virksomheden forebygge dette, kan den
henvende sig til myndigheden og få en forhåndstilkendegivelse om, hvilke krav
myndigheden forventer at stille til virksomheden. Til KL’s bemærkning om, at der
ikke er en tidsmæssig besparelse, hvis § 42, stk. 5 skal anvendes, skal
Miljøstyrelsen bemærke, at der ikke forventes at være behov for en indledende
dialog med virksomhederne af samme omfang som ved udstedelse af en
miljøgodkendelse, hvor virksomhedens miljøforhold gennemgås på et mere
detaljeret niveau.
Myndighederne forventes i medfør af tilsynsreglerne at være opmærksomme på
etablering af nye virksomheder eller ændringer eller udvidelser på de
virksomheder, som der allerede føres tilsyn med, hvorefter myndigheden har
mulighed for at opdage og forebygge potentielle forureninger fra
virksomhederne.
Til KL’s og Sønderborg Kommunes bemærkninger om, at udstedelse af et påbud
er tidskrævende og ikke sker ved en hurtig proces, skal Miljøstyrelsen bemærke,
at det er Miljøstyrelsens opfattelse, at påbud normalt ikke medfører en så
tidskrævende sagsbehandling – både for myndigheder, men især også for
virksomhederne – som miljøgodkendelser gør. Det er intentionen, at der skal
stilles færre vilkår i et påbud, end der vil blive gjort i en miljøgodkendelse.
Miljøstyrelsen er opmærksom på, at klager over påbud har opsættende virkning,
og i de tilfælde hvor et påbud påklages, kan påbuddets ”ikrafttrædelse” udskydes.
Til rækkevidden af § 42 bemærker Miljøstyrelsen, at der kan meddeles påbud i
situationer, hvor der kan konstateres en væsentlig forurening, eller hvis det
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
skønnes, at der er en nærliggende risiko for væsentlig forurening. Risikoen for
forurening behøves ikke være overhængende, men blot nærliggende for at
bestemmelsen kan anvendes. Der kan dog ikke være tale om blot en
fjernereliggende eller hypotetisk risiko for forurening. Om forureningen er
nærliggende og væsentlig, hviler på et skøn, som må foretages af den
påbudsudstedende myndighed. Da påbud kan udstedes allerede, når det skønnes,
at der er en nærliggende risiko, er det ikke en betingelse for udstedelse af påbud,
at der er en aktuel skade. I forhold til den tidsmæssige udstrækning af et påbud,
så vil påbuddet efter Miljøstyrelsens opfattelse være gældende, så længe det er
relevant for driften af virksomheden. Fastsættes der i påbud eksempelvis
støjgrænser, vil disse være gældende for virksomheden, uanset om virksomheden
i en periode holder sig under grænsen. Der vil således ikke skulle udstedes et nyt
påbud, hver gang det kan konstateres, at støjgrænsen på den pågældende
virksomhed ikke overholdes. Om påbuddet i visse tilfælde kan bortfalde, når det
er opfyldt, vil efter Miljøstyrelsens opfattelse være afhængig af påbuddets
udformning.
Til København Kommunes bemærkning om en uens regulering af virksomheder
skal Miljøstyrelsen bemærke, at reguleringen af de virksomheder, der ikke
længere er godkendelsespligtige, ikke adskiller sig fra den nuværende regulering
af de virksomheder, som alene reguleres ved § 42-påbud. Der må tages
udgangspunkt i de konkrete forureningsrisici, der er på virksomheden, og
udstedes påbud i henhold hertil. Er forureningsforholdene på to virksomheder
ens, må det således føre til samme regulering af virksomhederne.
Til Køge Kommunes bemærkning om, at der ikke er klagemulighed som følge af
manglende offentliggørelse af påbud, skal Miljøstyrelsen anføre, at
miljøbeskyttelseslovens § 74 finder anvendelse, hvorefter klageberettigede har
mulighed for at få kendskab til afgørelser om påbud og efterfølgende påklage
disse. I henhold til miljøtilsynsbekendtgørelsen er myndighederne efter hvert
tilsyn desuden forpligtet til at indberette til og offentliggøre det på Digital
Miljøadministration, om der er udstedt et påbud til den pågældende virksomhed.
Til Køge Kommunes bemærkning om anvendelse af BAT henvises der til
miljøbeskyttelseslovens § 3 om, at der ved lovens administration skal lægges
vægt på, hvad der kan opnås ved anvendelse af bedst tilgængelige teknik. Kravet
om væsentlig forurening i § 42 skal dog være opfyldt, for at der kan lægges vægt
på BAT i forbindelse med udstedelse af et påbud.
Ad 3. De enkelte listepunkter, som det er foreslået udgår af bilag
2 til godkendelsesbekendtgørelsen
I høringsudgaven foreslog Miljøstyrelsen, at 28 listepunkter (brancher) kan udgå
af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2, og at der indsættes eller hæves
kapacitetsgrænser for fem listepunkter; endvidere er et listepunkt omformuleret.
Der er i høringen kommet bemærkninger til de foreslåede ændringer for 16 af de
34 listepunkter.
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0009.png
I det følgende gennemgås punkt for punkt de modtagne kommentarer og
Miljøstyrelsens bemærkninger hertil.
Listepunkt A 206 -
Akkumulatorfabrikker og kabelfabrikker
KL
spørger, hvorfor akkumulatorfabrikker og kabelfabrikker er blevet overført til
brugerbetalingsbekendtgørelsen, når de kan omfattes af hhv. listepunkt A 209 og
listepunkt A 207.
DI
er enig i, at akkumulatorfabrikker kan omfattes af listepunkt
A 209, men mener ikke, at kabelfabrikker kan omfattes af A 207, som omhandler
jern og stål, mens kabelproduktion oftest involverer kobber og aluminium.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen fjernede listepunkt A 206 i forslaget, fordi styrelsen var af den
opfattelse, at de to aktiviteter kunne opsamles af to andre listepunkter på bilag 2.
Det har vist sig ikke at være tilfældet. Styrelsen bibeholder derfor listepunktet.
Listepunkt B 204 -
Virksomheder, der fremstiller bygningselementer af
overvejende mineralske råmaterialer med en produktion på mere end 10 tons pr.
dag i gennemsnit på årsbasis.
Herning Kommune
anfører, at der på virksomheder omfattet af listepunktet
kan anvendes f.eks. methylenklorid og alfa-kvarts, og derfor bør godkendelses-
pligten opretholdes.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen fastholder, at punktet kan udgå af bilag 2. Det er styrelsens
vurdering, at miljøbeskyttelseslovens § 42 vil sikre den nødvendige regulering af
de væsentligste miljøforhold.
Virksomheder, der kan henføres til dette listepunkt, er også omfattet af VVM-
bekendtgørelsen bilag 2, hvilket betyder, at tilsynsmyndigheden vil få kendskab
til de pågældende virksomheder, når virksomheden indsender en VVM-
anmeldelse – og kan ved den lejlighed vurdere, om det er nødvendigt at påbyde
eksempelvis renseforanstaltninger.
Listepunkt D 201
-
Virksomheder, der ved fysiske processer fremstiller
organiske eller uorganiske kemiske stoffer, produkter eller mellemprodukter,
herunder enzymer, hvor fremstillingen kan give anledning til væsentlig
forurening.
Oplag af organiske eller uorganiske kemiske stoffer, produkter eller
mellemprodukter, herunder enzymer, hvor oplaget kan give anledning til
væsentlig forurening.
Københavns Kommune
oplyser i deres høringssvar, at de fører tilsyn med en
række større tankanlæg på Prøvestenen, der er omfattet af listepunkt D 201, og at
der årligt sker 5-10 mindre uheld med miljøudslip eller brand eller med risiko
herfor. Regulering efter miljøbeskyttelseslovens § 42 vil efter kommunens
vurdering medføre en tilfældig, subjektiv og uens vurdering og sagsbehandling for
de enkelte tankanlæg. Københavns Kommune anbefaler derfor, at listepunkt D 201
ikke udelades af godkendelsesbekendtgørelsen.
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0010.png
Fredericia Kommune
gør opmærksom på, at listepunkt D 201 omfatter en
række større oplag, der på grund af oplagets størrelse eller produkternes art ikke er
omfattet af risikobekendtgørelsen, herunder virksomheden Dan Gødning A/S,
hvorfra der skete et stort udslip af kvælstof til Lillebælt som følge af et tankkollaps
og brand den 3.-4. februar 2016. Kommunen anfører, at der vil være risiko for flere
uheld, hvis denne type virksomhed tages ud af godkendelsesbekendtgørelsen, og
finder det meget bekymrende, at disse virksomheder fremadrettet ikke vil blive
mødt af en miljøgodkendelse med på forhånd definerede miljøkrav. Fredericia
Kommune anbefaler desuden, at der i stedet udarbejdes standardvilkår eller en
branchebekendtgørelse for denne type af virksomheder.
KL
har i sit høringssvar anført, at store tankoplag omfattet af listepunkt D 201
ikke egner sig ikke til at blive reguleret bagudrettet med § 42 påbud. KL foreslår at
bibeholde D 201 på bilag 2, men at sætte en tærskelværdi for samlet
oplagsstørrelse, gerne suppleret med standardvilkår for branchen. En alternativ
god løsning kan ifølge KL være at udarbejde en branchebekendtgørelse.
DN
udtrykker generel skepsis overfor de foreslåede ændringer til
godkendelsesbekendtgørelsen og mener med henvisning til ulykken i Fredericia
heller ikke, at godkendelsespligten for listepunkt D 201 skal fjernes.
CO-industri
oplyser i deres høringssvar, at de tilslutter sig DN’s høringssvar.
Herning Kommune
skriver i deres høringssvar, at der på virksomheder
omfattet af listepunkt D 201 kan håndteres/opbevares farlige stoffer i større
mængder, uden at virksomheden nødvendigvis omfattes af Risikobekendtgørelsen,
og at denne type virksomheder efter kommunens vurdering bør reguleres med en
miljøgodkendelse.
Køge Kommune
vurderer på baggrund af kommunens erfaringer med D 201, at
disse virksomheder bør betragtes som særligt miljøtunge, og at de fortsat bør være
godkendelsespligtige.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Listepunkt D 201 omfatter fremstilling ved fysiske processer (blanding, filtrering,
tørring, destillation m.m.) og oplag af faste og flydende stoffer, der kan give
anledning til væsentlig forurening. Det betyder, at listepunktet omfatter mange
forskelligartede virksomheder, og det skønnes at omfatte 50 – 60 virksomheder.
Væsentlige miljøpåvirkninger vil typisk være støvforurening fra fremstilling og
recipientforurening fra oplag af kemikalier.
Miljøstyrelsen havde særligt ønsket at fjerne godkendelsespligten for
virksomheder med mindre oplag ud fra en vurdering af, at disse kun gav
anledning til væsentlige miljøpåvirkninger for én parameter. Som flere af
høringsparterne har gjort opmærksom på, omfatter listepunkt D 201 dog også
flere større virksomheder med mere end 1 væsentlig miljøparameter, herunder
virksomheden Dan Gødning A/S i Fredericia. Ministeren har også allerede inden
høringsperiodens udløb givet udtryk for, at virksomheder som Dan Gødning
fortsat bør være godkendelsespligtige.
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0011.png
Foruden tankoplag har dette listepunkt også vist sig at omfatte nogle større
fremstillingsvirksomheder, som ved fysiske fremstillingsprocesser som filtrering,
tørring, granulering m.m. kan give anledning til både støj og luftforurening.
Disse virksomheder kan grundet deres kompleksitet være vanskelige at regulere
tilstrækkeligt med § 42 påbud.
På baggrund af de indkomne høringssvar er det Miljøstyrelsens vurdering, at det
ikke er hensigtsmæssigt at fjerne godkendelsespligten for listepunkt D 201,
hvorfor listepunktet opretholdes med den eksisterende formulering.
Miljøstyrelsen har ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at kunne foreslå en
generel tærskelværdi for godkendelsespligt for oplagenes vedkommende, da
listepunktet netop omfatter oplag af mange forskellige stoffer på både fast og
flydende form.
Miljøstyrelsen henleder opmærksomheden på, at godkendelsespligten for
virksomheder, der kan henføres til dette listepunkt, fortsat kun er relevant for
virksomheder, der kan give anledning til væsentlig forurening, da dette fremgår
af listepunktets formulering.
Listepunkt D 202 -
Virksomheder, der ved fysiske processer, og hvor
fremstillingen kan give anledning til væsentlig forurening, fremstiller
lægemidler.
KL
oplyser, at de har kendskab til to virksomheder omfattet af dette listepunkt,
hvor der opbevares, håndteres og bortskaffes affald af antibiotikalignende stoffer
samt cytostatika, hvor det er vigtigt, at disse stoffer ikke kommer ud i
omgivelserne, hverken gennem luftafkast eller ved håndtering af affaldet. KTC har
til KL oplyst, at der ikke er anden lovgivning, som sikrer dette.
Københavns Kommune
er utryg ved, at virksomheder omfattet af listepunktet
undtages for godkendelsespligt og fremover skal reguleres ved
miljøbeskyttelseslovens § 42, hvorved der ikke forebyggende kan fastsættes
miljøkrav før etableringen af en virksomhed. Kommunen anfører, at deres erfaring
er, at det er nødvendigt, at der fastsættes driftsvilkår for disse virksomheder.
Københavns Kommune anfører endvidere, at virksomhederne vil blive stillet
dårligere, fordi de ikke på forhånd kender de krav, myndigheden vil stille.
Forslaget vil derfor føre til forskelsbehandling af virksomheder, da der ikke
længere vil ske en standardisering af krav igennem en miljøgodkendelse.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Produktion af lægemidler ved fysiske processer er ikke omfattet af IE-direktivet.
Listepunktet omfatter omkring 35 større lægemiddelproducenter, der ofte har
filtre eller lignende til sikring mod væsentlig luftforurening. Da det er oplyst, at
der ikke er anden lovgivning, der sikrer en tiltrækkelig beskyttelse af
omgivelserne mod eventuel forurening fra håndtering og opbevaring af
cytostatika og antibiotikalignende stoffer, vil miljøstyrelsen opretholde
godkendelsespligten.
11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0012.png
Miljøstyrelsen er ikke enig i Københavns Kommunes vurdering af, at hvis
godkendelsespligten blev ophævet, ville der være tale om risiko for
forskelsbehandling af denne type virksomheder. Med miljøgodkendelsen er der
netop ikke tale om standardiserede krav, men tale om, at myndigheden skal
gennemføre en individuel vurdering af virksomheden i forhold til omgivelserne
og på denne baggrund fastsætte de relevante krav. Der ville til en vis grad være
tale om standardisering, hvis der var standardvilkår for dette listepunkt, hvilket
ikke er tilfældet.
Listepunkt D 203 -
Virksomheder, der ved andre processer end kemiske eller
biologiske fremstiller farvestoffer, tilsætningsstoffer eller hjælpestoffer, herunder
til levnedsmiddelindustrien, med en samlet produktionskapacitet på mindst
3.000 tons pr. år.
Fredericia Kommune
anfører, at virksomheder under listepunktet håndterer
og opbevarer større mængder af kemikalier, der kan klassificeres som miljøfarlige,
giftige, brandfarlige og/eller ætsende.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen er enig i Fredericia Kommunes vurdering af, at der kan
forekomme større oplag af kemikalier og stoffer på disse virksomheder, men
fastholder, at listepunktet kan udgå af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2.
Med styrelsens forslag om at fastholde listepunkt D 201 på bilag 2 og dermed
opretholde godkendelsespligt for oplag af organiske eller uorganiske kemiske
stoffer, produkter eller mellemprodukter, herunder enzymer, hvor oplaget kan
give anledning til væsentlig forurening, skal større oplag af kemikalier stadig
miljøgodkendes, hvis oplagene kan udgøre en væsentlig risiko for forurening.
Listepunkt D 205 -
Sæbefabrikker, vaskemiddelfabrikker og
rengøringsmiddelfabrikker med en produktionskapacitet på mindst 5.000 tons
pr. år.
KL
gør gældende, at denne type aktivitet typisk vil omfatte ret store oplag,
håndtering og anvendelse af kemikalier, syrer og baser og evt. klor, og derfor synes
det risikabelt, at disse produktioner ikke skal individuelt miljøgodkendes, men blot
reguleres med påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.
Københavns Kommune
anfører tilsvarende, at sæbefremstilling er
karakteriseret ved store oplag af råvarer, og mange af disse råvarer er på flydende
form og opbevares i lagertanke, hvor udslip til vandmiljøet vil have en negativ
miljøeffekt på recipienten. KL og Københavns Kommune mener derfor, at
listepunktet bør bibeholdes uændret.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Som ved Listepunkt D 203 ovenover kan listepunktet udgå som
godkendelsespligtigt, mens større oplag på virksomhederne stadig vil være
godkendelsespligtige, men under listepunkt D 201.
12
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0013.png
Listepunkt D 209 -
Virksomheder, der foretager overfladebehandling af plast,
når kapaciteten til forbrug af organiske opløsningsmidler overstiger 6 kg pr.
time, bortset fra virksomheder der er omfattet af listepunkt 6.7 i bilag 1.
KL
er ikke enig i Miljøstyrelsens vurdering af, at VOC-bekendtgørelsen og
miljøbeskyttelseslovens § 42 kan sikre, at overfladebehandlingsvirksomheder
omfattet af listepunktet kan reguleres tilstrækkeligt for så vidt angår emissionen af
VOC eller eventuel fastsættelse af nødvendig skorstenshøjde.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen er ikke enig i denne vurdering, idet virksomheder, som er omfattet
af VOC-bekendtgørelsen, har pligt til at indgive en skriftlig anmeldelse til
tilsynsmyndigheden ved etablering og udvidelser, jf. bekendtgørelsens § 7.
Myndigheden vil dermed blive bekendt med virksomheder omfattet af VOC-
bekendtgørelsen og har mulighed for at tilkendegive krav på forhånd.
Endvidere skal ikke-godkendelsespligtige virksomheder opfylde samme krav som
de godkendelsespligtige virksomheder, for så vidt angår VOC-bekendtgørelsens
krav. Det fremgår af bekendtgørelsen, at for ikke-listevirksomheder skal
myndigheden fastsætte bekendtgørelsens krav i et påbud efter
miljøbeskyttelseslovens § 42. Vurderer myndigheden, at der skal stilles yderligere
relevante krav, eksempelvis en skorstenshøjde, kan dette gøres i samme påbud.
Miljøstyrelsen fastholder derfor, at punktet kan udgå af bilag 2.
Listepunkt D 211 -
Virksomheder, der fremstiller skumplastprodukter ved brug
af polyurethan eller andre polymere materialer og som ikke er omfattet af
listepunkt 4.1 i bilag 1.
KL
anfører, at der på virksomheder omfattet af dette listepunkt anvendes og
oplagres en række farlige kemikalier, og at der ved større produktioner typisk er
krav om aktivt kulfilter eller tilsvarende renseforanstaltninger.
KL
anbefaler, at
listepunktet bibeholdes, men at der sættes en nedre grænse for godkendelsespligt.
Plastindustrien
ser positivt på, at skumplastproducerende virksomheder
fritages for godkendelsespligt, og støtter styrelsens vurdering af, at de væsentligste
miljøforhold kan reguleres på tilstrækkelig vis efter miljøbeskyttelseslovens § 42.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen har i lyset af KL’s høringssvar genovervejet sagen og vil
opretholde godkendelsespligten for produktion af skumplastprodukter. Oplag af
kemikalier mv. kan eventuelt omfattes af listepunkt D 201, men afkast af
procesluft, der kræver aktiv kulfilter eller tilsvarende luftrensning, bør reguleres
i en miljøgodkendelse frem for efterfølgende påbudsregulering.
Miljøstyrelsen finder det ikke umiddelbart muligt at fastsætte en nedre tærskel
for godkendelsespligt, fordi der anvendes forskellige kemikalier og stoffer i
produktionen af skumplastprodukter.
13
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0014.png
Listepunkt E 203-
Rotations-, offset-, serigrafiske trykkerier, bogtrykkerier
samt trykkerier på papirvarefabrikker, kartonnagefabrikker og plastfabrikker,
når kapaciteten til forbrug af organiske opløsningsmidler er på mindst 6 kg pr.
time, bortset fra virksomheder, der er omfattet af listepunkt 6.7 i bilag 1.
KL og Herning Kommune
er ikke enige i Miljøstyrelsens vurdering af, at VOC-
bekendtgørelsen og miljøbeskyttelseslovens § 42 kan sikre, at trykkerier omfattet
af listepunktet kan reguleres tilstrækkeligt for så vidt angår emissionen af VOC
eller eventuel fastsættelse af nødvendig skorstenshøjde. Herning Kommune
anfører endvidere, at kommunen ikke på forhånd har mulighed for at stille de
nødvendige vilkår, fordi der ikke er krav om, at virksomhederne skal anmelde sig
til kommunen.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen er ikke enig i denne vurdering og fastholder derfor, at punktet kan
udgå af bilag 2. Se samme argumentation som ovenfor under listepunkt D 209.
Listepunkt E 204 -
Savværker med kapacitet for produktion af råtræ på
mindst 50.000 m3 fast masse pr. år af nåletræ eller på mindst 10.000 m3 fast
masse af løvtræ pr. år. Virksomheder der fremstiller finerplader eller
fiberplader, bortset fra anlæg omfattet af listepunkt
6.1 c i bilag 1. (* jf. bilag 4, punkt 26)
KL
undrer sig over, at savværker foreslås fritaget for godkendelsespligt, når
listepunktet er *-markeret, hvilket indikerer mulighed for væsentlige støjgener.
Samtidig anfører KL, at der ofte også er tale om lugt- og støvemissioner.
Køge Kommune
mener ud fra deres erfaring med savværker, at der er tale om
særligt miljøtunge virksomheder, som fortsat bør være omfattet af godkendelses-
pligt. Virksomhederne vurderes at have væsentlige miljøpåvirkninger fra flere
parametre f. eks. støj, støv, lugt og VOC.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen er enig med Køge Kommune i, at der kan være større
virksomheder under dette listepunkt, der vil kræve en forudgående
miljøgodkendelse. Miljøstyrelsen har ikke for nuværende grundlag for at kunne
foreslå tærskelværdier i listepunktet, så fx savværker, der ikke er bynært
placeret, kan undtages for miljøgodkendelse. Styrelsen vil derfor opretholde
godkendelsespligten.
Listepunkt E 206 -
Virksomheder, der foretager forbehandling (vask, blegning
eller mercerisering) eller farvning af fibre eller tekstilstoffer med en produktion
på mellem 1 og 10 tons pr. dag i gennemsnit på årsbasis.
Dansk Mode & Textil
anfører, at der vil være tale om en administrativ lettelse,
at tekstilbehandlingsvirksomheder fremover fritages fra godkendelsespligt. De er
enige i, at den væsentligste miljøpåvirkning er spildevand, som fremover fortsat vil
være reguleret ved en udlednings- eller tilslutningstilladelse. Endvidere gør de
opmærksom på, at virksomhederne fortsat vil være omfattet af tilsyn og kontrol.
14
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0015.png
Fredericia Kommune
anfører, at virksomheder under listepunktet håndterer
og opbevarer kemikalier, der kan klassificeres som miljøfarlige, giftige,
brandfarlige og/eller ætsende.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen fastholder, at listepunktet kan udgå af godkendelses-
bekendtgørelsens bilag 2. Med styrelsens forslag om at fastholde listepunkt D 201
på bilag 2 og dermed opretholde godkendelsespligt for oplag af organiske eller
uorganiske kemiske stoffer mv., hvor oplaget kan give anledning til væsentlig
forurening, kan eventuelle oplag og håndtering af kemikalier på de nævnte
fremstillingsvirksomheder miljøgodkendes under listepunkt D 201, hvis oplagene
kan give anledning til en væsentlig forurening. Miljøstyrelsen er enig med Dansk
Mode & Textil i, at de virksomheder, der flyttes fra bilag 2 i
godkendelsesbekendtgørelsen til bilag 1 i brugerbetalingsbekendtgørelsen, fortsat
vil være omfattet af kravet om regelmæssige tilsyn med en frekvens, som er
fastsat ud fra en risikobaseret tilgang.
Listepunkt E 207 -
Foderstofvirksomheder med en kapacitet til produktion af
færdige produkter på mindst 6 tons pr. time, men mindre end eller lig med 300
tons pr. dag i gennemsnit eller mindre end eller lig med 600 tons pr. dag, hvis
anlægget er i drift højst 90 på hinanden følgende dage. Grønttørring,
grøntpilleproduktion, trætørring eller brændselspilleproduktion. (* jf. bilag 4,
punkt 26)
KL
undrer sig over, at foderstofvirksomheder foreslås fritaget for
godkendelsespligt, når listepunktet på nuværende tidspunkt er *-markeret, hvilket
indikerer mulighed for væsentlige støjgener. Samtidig anfører KL, at der ofte også
er tale om lugt- og støvemissioner.
Køge Kommune
finder ud fra deres erfaringer, at der med
foderstofvirksomheder er tale om særligt miljøtunge virksomheder, som fortsat
bør være omfattet af godkendelsespligt. Virksomhederne vurderes at have
væsentlige miljøpåvirkninger fra flere parametre f. eks. støj, støv og lugt.
Sønderborg Kommune
anfører, at disse virksomheder i
Håndbog om Miljø og
Planlægning
er indplaceret i miljøklasse 6, som er defineret som
virksomheder og
anlæg, som er meget belastende for omgivelserne.
Miljøbelastningen fra disse
virksomheder består hovedsageligt af udledninger af støv og lugt fra
foderstofproduktion (f.eks. fra slaglemølle, aspirationsanlæg og pillekøler) samt
udbredelsen af støj (hvorfor listepunktet også er *-mærket). Miljømæssigt bør
virksomhedstypen derfor klassificeres som havende mere end én væsentlig
miljømæssig forureningsparameter.
Københavns Kommune
anfører, at foderstofvirksomheder er karakteriseret
ved store oplag af råvarer, og mange af disse råvarer er på flydende form og
opbevares i lagertanke, hvor udslip til vandmiljøet vil have en negativ miljøeffekt
på recipienten.
15
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0016.png
Fredericia Kommune
anfører, at virksomheder under listepunktet håndterer
og opbevarer større mængder af kemikalier, der kan klassificeres som miljøfarlige,
giftige, brandfarlige og/eller ætsende.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen har på baggrund af de indkomne høringssvar fra KL og
kommunerne om deres vurdering af, at der er flere miljøforhold, der skal
reguleres på foderstofvirksomheder, genovervejet, om godkendelsespligten bør
opretholdes.
Miljøstyrelsen er enig i, at de væsentligste miljøforhold er støv, lugt og støj, og at
det vil være hensigtsmæssigt at bibeholde godkendelsespligten. Specielt
proteinstøv og lugt vil være formålstjenligt at regulere på forhånd i en
miljøgodkendelse. Styrelsen vil derfor opretholde godkendelsespligten.
Listepunkt E 211 -
Bryggerier, mineralvandsfabrikker og maltfabrikker med
en kapacitet til produktion af færdige produkter på mere end 50 tons, men
mindre end eller lig med 300 tons pr. dag i gennemsnit eller mindre end eller lig
med 600 tons pr. dag, hvis anlægget er i drift højst 90 på hinanden følgende
dage.
Københavns Kommune
anfører, at bryggerier er karakteriseret ved store oplag
af råvarer, og mange af disse råvarer er på flydende form og opbevares i
lagertanke, hvor udslip til vandmiljøet vil have en negativ miljøeffekt på
recipienten. Endvidere anføres det, at der ved ølbrygning som mellemtrin i
produktionen optræder væsker under forhøjet tryk, og selv ved lave tryk kan
tankene eksplodere med personskader og miljøudslip til følge.
Bryggeriforeningen
er yderst positiv over, at disse mellemstore bryggerier
fremover undtages for godkendelsespligt, og bemærker, at der vil være tale om
administrative lettelser for både virksomheder og myndigheder.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Styrelsen fastholder, at listepunktet kan udgå af godkendelsesbekendtgørelsens
bilag 2, idet det væsentligste miljøforhold er spildevand, som reguleres ved en
tilslutnings- eller udledningstilladelse.
Med styrelsens forslag om at fastholde listepunkt D 201 på bilag 2 og dermed
opretholde godkendelsespligt for oplag af organiske eller uorganiske kemiske
stoffer mv., hvor oplaget kan give anledning til væsentlig forurening, kan
eventuelle oplag og håndtering af kemikalier på de nævnte bryggerier
miljøgodkendes under listepunkt D 201, hvis oplagene kan give anledning til en
væsentlig forurening. Mht. risiko for personskader har Arbejdstilsynet regler for
trykbærende udstyr og enheder og fører kontrol og tilsyn med tanke under tryk.
Miljøstyrelsen skal til Bryggeriforeningens høringssvar bemærke, at der i 2015
blev gennemført en sanering af de oplysnings- og dokumentationskrav, der
følger af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 3 og bilag 4.
16
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0017.png
Listepunkt E 214 -
Møllerier med en kapacitet til produktion af færdige
produkter på mere end 20 tons, men mindre end eller lig med 300 tons pr. dag i
gennemsnit eller mindre end eller lig med 600 tons pr. dag, hvis anlægget er i
drift højst 90 på hinanden følgende dage.
Køge Kommune
mener ud fra deres erfaring med møllerier, at der er tale om
særligt miljøtunge virksomheder, som fortsat bør være omfattet af godkendelses-
pligt. Virksomhederne vurderes at have væsentlige miljøpåvirkninger fra flere
parametre f. eks. støj, støv, lugt og VOC.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen er ikke af den opfattelse, at der er tale om særligt miljøtunge
virksomheder, men derimod virksomheder med begrænsede miljøpåvirkninger.
Styrelsen fastholder, at møllerier i denne størrelse kan undtages fra
godkendelsespligt, og at emission af støv og herunder melstøv kan reguleres
hensigtsmæssigt med miljøbeskyttelseslovens § 42, f.eks. i tilfælde af klager eller
som forebyggende indsats.
Listepunkt F 205 -
Virksomheder i øvrigt for fremstilling af skaldyrs- eller
fiskeprodukter, herunder konserverede og dybfrosne produkter, med en kapacitet
til produktion af færdige produkter på mellem 10 og 75 tons pr. dag.
Fredericia Kommune
anfører, at der på virksomheder under dette listepunkt
kan forekomme håndtering og opbevaring af større mængder af kemikalier, der
kan klassificeres som miljøfarlige, giftige, brandfarlige og/eller ætsende.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen fastholder, at denne type virksomheder kan undtages fra
godkendelsespligt. En væsentlig miljøparameter er lugt, som kan reguleres
hensigtsmæssigt ved miljøbeskyttelseslovens § 42, f.eks. i tilfælde af klager over
lugtgener.
Med styrelsens forslag om at fastholde listepunkt D 201 på bilag 2 og dermed
opretholde godkendelsespligt for oplag af organiske eller uorganiske kemiske
stoffer mv., hvor oplaget kan give anledning til væsentlig forurening, kan
eventuelle oplag og håndtering af kemikalier på de nævnte fiske- og
skaldyrsvirksomheder miljøgodkendes under listepunkt D 201, hvis oplagene kan
give anledning til en væsentlig forurening
Listepunkt F 207 -
Anlæg til fremstilling af foder eller mellemprodukter af
foder til fisk, hunde, katte eller pelsdyr, bortset fra anlæg under listepunkt 6.4 b i)
og listepunkt 6.4 b iii) i bilag 1.
Sønderborg Kommune
oplyser, at de er godkendende myndighed for én
virksomhed omfattet af listepunkt F 207. Deres erfaring er, at den giver anledning
til betydelige lugtproblematikker og væsentlige støjpåvirkning. Endvidere har
virksomheden ammoniakkøleanlæg, hvor tærsklen for, hvorvidt virksomheden er
risikovirksomhed, netop ikke overskrides. Kommunen mener, at miljøgodkendelse
har en force, idet myndigheden her kan stille relevante vilkår, der kan forebygge
17
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0018.png
uheld. I godkendelsesprocessen er det endvidere muligt at foretage en grundig
analyse af risiko for driftsforstyrrelser og uheld.
Fredericia Kommune
anfører, at der på virksomheder under dette listepunkt
kan forekomme håndtering og opbevaring af større mængder af kemikalier, der
kan klassificeres som miljøfarlige, giftige, brandfarlige og/eller ætsende.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen fastholder, at produktion af dyrefoder som nævnt i listepunktet
kan undtages fra godkendelsespligt. En væsentlig miljøparameter er lugt, og lugt
kan reguleres hensigtsmæssigt ved miljøbeskyttelseslovens § 42, f.eks. i tilfælde
af, at der klages over lugtgener eller forebyggende.
Med styrelsens forslag om at fastholde listepunkt D 201 på bilag 2 og dermed
opretholde godkendelsespligt for oplag af organiske eller uorganiske kemiske
stoffer mv, hvor oplaget kan give anledning til væsentlig forurening, kan
eventuelle oplag og håndtering af kemikalier, herunder også
ammoniakkøleanlæg, på de nævnte dyrefodervirksomheder miljøgodkendes
under listepunkt D 201, hvis oplagene kan give anledning til en væsentlig
forurening. Ammoniakkøleanlæg, hvor tærskelværdien, jf.
risikobekendtgørelsen, ikke er overskredet, vil stadig være omfattet af
tilsynsmyndighedens regelmæssige tilsyn.
Ad 4. Andre forslag til ændringer af bilag 2 til
godkendelsesbekendtgørelsen
To kommuner har i deres høringssvar fremført andre listepunkter end dem,
Miljøstyrelsen har foreslået, der kan fritages for godkendelsespligt, og forslag om
indførelse af tærskelværdier, sådan at små virksomheder kan fritages.
Silkeborg Kommune
har foreslået, at Miljøstyrelsen generelt ser på, om der kan
indføres tærskelværdier i listepunkterne, f.eks. for listepunkterne K 206 Anlæg der
nyttiggør ikke-farligt affald og K209 Autoophugning.
Køge Kommune
foreslår, at listepunkterne B 202 Cementstøberier og K 211
Genbrugspladser udtages af bilag 2.
Endvidere spørger
Silkeborg Kommune,
hvorfor definitionen af, hvornår der er
godkendelsespligt for autoophug, som fremgår af brancheorientering nr. 5 /1993,
ikke indgår i formuleringen af listepunkt K 209.
Miljøstyrelsens bemærkninger
De forholdsvis mange K-listepunkter på bilag 2 (om oplag, nyttiggørelse og
bortskaffelse af affald) har ikke indgået i Miljøstyrelsens analyse af, om
godkendelsespligten skal opretholdes, eller om der kunne fastsættes en nedre
grænse for godkendelsespligt. I henhold til affaldsrammedirektivet skal flere af
disse affaldsaktiviteter enten reguleres i en miljøgodkendelse eller ved direkte
bindende regler, som kunne være en branchebekendtgørelse. Det vil kræve et
18
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
større analysearbejde at fastsætte nedre grænser eller eventuelt sammenlægge
nogle af k-listepunkterne, alternativt overveje anden regulering.
Miljøstyrelsen finder ikke, at cementstøberier kan fritages for godkendelsespligt,
men det kan overvejes, om det på sigt vil være fordelagtigt at lave en
branchebekendtgørelse for denne type virksomheder.
Brancheorientering nr. 5/ 1993 for autoophugningsbranchen indeholder en
definition af, hvornår autoophugningsvirksomhed kan betragtes som værende
godkendelsespligtig. Det er her defineret, at der er tale om godkendelsespligt,
hvis en virksomhed eller en privat person årligt modtager mere end 10 biler til
ophugning, og/eller hvis en virksomhed eller privatperson på/ved
virksomhedens eller ejerens grund ved gentagne inspektioner i forbindelse med
miljømyndighedens tilsyn har mere end 5 biler stående påbegyndt til ophugning.
Miljøstyrelsen mener ikke, at denne definition egner sig til at indgå i
formuleringen af listepunktet, men brancheorienteringens definition kan
anvendes som vejledning for, hvornår der kan være tale om godkendelsespligt.
Ad 5. Standardvilkårsbekendtgørelsen
Der er ikke kommet høringssvar vedrørende ændringerne i
standardvilkårsbekendtgørelsen.
Ad 6. Tilsynsbekendtgørelsen
Køge og Herning kommuner
mener ikke, at kommunerne kender til
virksomhedernes eksistens, hvis de ikke har en pligt til at søge om
miljøgodkendelse eller anmelde sig til kommunen.
L&F samt Dansk Mode & Textil
konstaterer, at de virksomheder, hvor pligten
til at søge om en miljøgodkendelse ophæves, fortsat vil være omfattet af kravet om
regelmæssige tilsyn.
DI
noterer, at minimumsfrekvensen for tilsyn ændrer sig,
men konstaterer, at myndigheden kan foretage flere tilsyn ud fra en konkret
risikovurdering.
Køge, Københavns, Sønderborg og Fredericia kommuner
samt
KL
angiver, at de ikke finder det hensigtsmæssigt, at minimumsfrekvensen for tilsyn
ændres fra 3 til 6 år.
Vejle Kommune
mener, at de ændrede tilsynsfrekvenser vil føre til flere tilsyn
og påbud vedrørende undersøgelse af virksomhedernes miljøpåvirkning
vedrørende lugt, støv, støj og mulig jordforurening, flere naboklager og flere uheld
med store tanke, idet myndigheden ikke længere kan kræve tankinspektioner.
Tilsynet vil skifte fra at være dialogbaseret til mere kontrol.
DN
mener, at miljøgodkendelsen er en forudsætning for et godt tilsyn.
Københavns Kommune
mener, at tilsyn, der ikke udføres efter en
miljøgodkendelse, kun viser overfladen af et anlæg og giver et øjebliksbillede,
19
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0020.png
herunder at en række forhold, som der stilles vilkår om i en miljøgodkendelse,
stort set ikke kan iagttages ved et tilsyn.
Køge Kommune
bemærker endvidere, at det er uklart, hvordan en virksomhed
skal håndteres i tilsynssammenhæng, hvis der er godkendelsespligtige biaktiviteter
og ikke godkendelsespligtige aktiviteter.
Københavns Kommune
nævner, at det kan være et problem, at
risikomyndigheder kun skal tage stilling til skader fra en risikovirksomhed til en
anden risikovirksomhed, men ikke om andre virksomheder udgør en risiko for en
risikovirksomhed.
KL
peger på en uhensigtsmæssighed mellem tilsynsbekendtgørelsens § 4, stk. 3,
og bekendtgørelsens bilag 1 om, efter hvilke tilsyn risikoscoren skal opdateres.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Formålet med miljøbeskyttelsesloven er at værne om natur og miljø, så
samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt for
menneskers livsvilkår og for bevarelse af dyre- og planteliv. Til varetagelse af
dette formål er der i Danmark et veludviklet system, som regulerer
virksomheders og husdyrbrugenes påvirkning af omgivelserne og kontrol heraf.
Systemet bygger på, at de virksomheder, som udgør den potentielt største
forureningsbelastning, skal have en miljøgodkendelse, der fastsætter, hvor meget
den konkrete virksomhed må forurene. Miljøgodkendelsen indeholder en række
vilkår, som myndighederne gennem regelmæssige tilsyn kontrollerer, at
virksomheden og husdyrbruget overholder. Konstaterer myndighederne forhold,
som ikke lever op til miljøkravene, kan den enten indskærpe, at eksisterende
vilkår skal overholdes, eller udstede et § 42 påbud.
Herudover er der en række øvrige virksomheder og husdyrbrug, som
myndighederne også regelmæssigt fører tilsyn med. Nogle af disse er omfattet af
generelle regler (branchebekendtgørelser som fx autoværksteder og renserier),
andre er ikke. Fælles for denne gruppe af virksomheder og husdyrbrug er, at
myndighederne kommer på besøg med jævne mellemrum, og konstaterer
myndighederne miljøforhold, der ikke er acceptable, vil de udstede et påbud, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 42, om at bringe forholdet i orden.
Alle ovennævnte virksomheder og husdyrbrug er omfattet af krav om
regelmæssigt tilsyn, som myndighederne skal udføre på grundlag af en
risikobaseret tilgang. Det er Miljøstyrelsens vurdering, at denne gruppe af
virksomheder og husdyrbrug er kendt af myndighederne, og at anvendelse af §
42 til at regulere de ikke godkendelsespligtige virksomheders og husdyrbrugs
miljøforhold ikke tidligere har givet anledning til problemer for de lokale
myndigheder. Det er Miljøstyrelsens opfattelse, at påbud efter § 42 i
miljøbeskyttelsesloven er et velkendt og gennemprøvet instrument i kommunerne
til at håndhæve miljølovgivningen.
Endelig er der også en række øvrige virksomheder, som myndighederne som
udgangspunkt kun fører tilsyn med, hvis der f.eks. er uheld eller bliver klaget
over virksomheden. Det er eksempelvis pizzarier og frisører. Hvis
20
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
virksomhederne ikke giver anledning til problemer, kan der være virksomheder,
hvis eksistens myndighederne som udgangspunkt ikke kender til.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at myndigheder både har pligt til og mulighed
for at føre et aktivt tilsyn med virksomheder, som ikke er omfattet af en
miljøgodkendelse, men som er omfattet af kravet om regelmæssige tilsyn. Det er
endvidere Miljøstyrelsens vurdering, at dette kan ske på en dialogbaseret tilgang
og ikke udelukkende behøver at være kontrol. Miljøbeskyttelsesloven pålægger
miljøtilsynsmyndigheden at føre et aktivt tilsyn med virksomheders miljøforhold
med henblik på at sikre, at miljøforholdene er forsvarlige, og at gældende
miljøregler og -bestemmelser overholdes. Loven fastlægger ikke, hvordan tilsynet
skal udføres. Myndighedernes almindelige tilsynsforpligtigelse skal blandt andet
sikre, at forurening fra virksomheder, anlæg og lignende, der ikke er reguleret af
tilladelser, godkendelser eller fx påbud, ikke giver anledning til uønskede effekter
på miljø og sundhed eller risiko herfor. Myndighederne skal endvidere vurdere,
om gældende vilkår, tilladelser eller påbud er tilstrækkelige i henhold til
gældende lovgivning, samt om der er behov for nye vilkår eller revision af
eksisterende vilkår/påbud, og at virksomheden har de fornødne tilladelser og
godkendelser.
Flere kommuner har anfægtet, at det kan være problematisk at ændre
minimumsfrekvensen for tilsyn for de overflyttede virksomheder. Se venligst svar
nedenfor under Ad.7 om brugerbetaling.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvordan en virksomhed skal håndteres i
tilsynssammenhæng, hvis der er godkendelsespligtige biaktiviteter og ikke
godkendelsespligtige aktiviteter, bemærkes det, at virksomhederne i
tilsynssammenhæng skal håndteres efter den kategori i tilsynsbekendtgørelsen,
som de er omfattet af.
Københavns Kommune nævner, at det er problematisk, at risikomyndigheder
kun skal tage stilling til skader fra en risikovirksomhed til en anden
risikovirksomhed, men ikke om andre virksomheder udgør en risiko for en
risikovirksomhed.
Miljøstyrelsen er enig i, at et uheld på en ikke risikovirksomhed kan være en
hændelse, som udløser et større uheld på en risikovirksomhed, og som
risikovirksomheden derfor må tage stilling til ved behandlingen af sine
sikkerhedsforhold. Det er styrelsens vurdering, at det er miljømyndigheden i
egenskab af koordinerende myndighed for risikomyndighederne, som drager
omsorg for, at risikovirksomheder modtager oplysninger om evt. risici i
omgivelserne til sikkerhedsdokumentationen og til interne beredskabs- og
nødplaner.
KL peger på, at der tilsyneladende er en uoverensstemmelse mellem § 4, stk. 3 og
miljøtilsynsbekendtgørelsens bilag 1. Miljøstyrelsen kan ikke umiddelbart
konstatere den påståede uhensigtsmæssighed, men det er styrelsens indstilling,
at eventuelle uhensigtsmæssigheder vil blive overvejet i forbindelse med en
eventuel kommende evaluering af tilsynsmodellen.
21
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0022.png
I tilsynsbekendtgørelsen er bekendtgørelsens anvendelsesområde for
jordforureningsloven præciseret.
Ad 7. Brugerbetaling
Silkeborg Kommune
angiver, at udgiften til sagsbehandling for afkast og støj
lægges over på kommunerne, idet der ikke kan opkræves brugerbetaling for denne
del.
Herning Kommune
anbefaler, at bilag 1’s del A og B skrives sammen.
KL
nævner, at tidsfristen på 10 dage til at opdatere stamdata er for kort.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Det er Miljøstyrelsen vurdering, at myndighederne kan opkræve brugerbetaling
for den tid, der medgår til udstedelse af påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42
for virksomheder, hvor virksomheden er i drift, idet der til tilsyn også medregnes
andre opgaver efter lovens kapitel 5 end behandling af
godkendelsesansøgninger. Dette omfatter bl.a. vurdering af behovet samt
udstedelse af påbud efter lovens § 42, herunder orienterende besøg på
virksomheden, prøvetagning, målinger og beregninger samt udarbejdelse og
godkendelse af afgørelse.
I brugerbetalingsbekendtgørelsen er det præciseret, at der skal betales
brugerbetaling for godkendelsesarbejde, som er udført indtil bekendtgørelsens
ikrafttræden i forbindelse med disse virksomheder, herunder for uafsluttede
sager.
Flere kommuner har anfægtet, at det kan være problematisk at ændre
minimumsfrekvensen for tilsyn for de overflyttede virksomheder. Miljøstyrelsen
skal inden for en årrække evaluere tilsynsmodellen, og i den forbindelse vil det
blive vurderet, om tilsynsmodellens risikobaserede tilgang sikrer en fornuftig
tilsynsfrekvens for denne kategori af virksomheder. Miljøstyrelsen har valgt at
skrive brugerbetalingsbekendtgørelsen bilag 1 del A og del B sammen i stedet for,
som i høringsudgaven at have 2 særskilte dele i bilaget, men har bibeholdt de
særskilte listepunkter.
Styrelsen mener, at det er relevant med en kort opdateringsperiode, da
tilsynsmyndighederne har brug for opdaterede stamdata til brug for
tilsynsplanlægningen i 2017. Herudover er der brug for en hurtig opdatering,
idet udtræk af rapporter fra Digital Miljøadministration sker ud fra senest
opdaterede data. Miljøstyrelsen mener desuden, at der vil være tale om mindre
opdatering af stamdata for få virksomheder pr. kommune. Styrelsen har derfor
valgt at fastholde fristen på de 10 dage.
Ad 8. Sammenhæng med miljøerstatningsloven (LBK nr. 994 af
09/09/2014)
22
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl.
1639796_0023.png
Fredericia Kommune
og
KL
anfører, at det vil blive sværere at drage
virksomhederne til ansvar i tilfælde af miljøuheld, idet miljøerstatningsloven ikke
længere vil kunne bringes i anvendelse. Miljøerstatningsloven gælder således
fortrinsvis i forhold til listevirksomheder. Virksomheder, der ikke længere er
omfattet af godkendelsesbekendtgørelsen og miljøerstatningsloven, vil ikke
længere være omfattet af reglerne om objektivt ansvar, og man bevæger sig væk fra
”forureneren betaler-princippet”.
Danske advokater
anfører, at det bør overvejes at foretage en opdatering og
konsekvensrettelse af bilag 1 i miljøerstatningsloven, da listen spejler sig i den
angivelse af ”listevirksomheder”, der var oplistet i den
godkendelsesbekendtgørelse, der var gældende ved miljøerstatningslovens
ikrafttræden den 1. juli 1994.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen skal bemærke, at miljøerstatningsloven finder anvendelse for de
aktiviteter, der er omfattet af et listepunkt i bilaget til loven, hvilket ikke ændres
som følge af ændringerne i bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen. Ansvaret for
miljøskader efter miljøerstatningsloven vil derfor være det samme, som før visse
listepunkter udgik af bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen. Der er dermed
heller ikke tale om et opgør med ”forureneren-betaler-princippet”.
Miljøstyrelsen er opmærksom på, at listen i miljøerstatningsloven ikke afspejler
listepunkterne i bilag 1 og bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen. Der påtænkes
ikke pt. en revision af bilaget til miljøerstatningsloven, men Miljøstyrelsen har
noteret bemærkningen fra Danske Advokater, og vil ved en eventuel kommende
revision af bilaget til miljøerstatningsloven lave de fornødne konsekvensrettelser.
Bekendtgørelserne træder i kraft den 1. juli 2016.
23