Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 467
Offentligt
Fra bioressourcer til transportbrændsler
Konference om hvordan og hvor meget vi skal bruge bioressourcer i transporten
Arrangører:
IDA Grøn Teknologi og IDA Teknologivurdering, Danmarks Naturfredningsforening og Det
Økologiske Råd
Hvor:
IDAs Mødecenter lokale 101, Kalvebod Brygge 31-33. København V
Hvornår:
Mandag d. 13. juni 2016 kl. 12.30 -16.00 (sandwich fra kl. 12)
Konferencen undersøger og diskuterer 3 bioenergispor:
2G bioetanol (Maabjerg-konceptet mv.) og iblanding i benzin
Biogas, herunder til tunge køretøjer og til afbalancering af vindkraften i elproduktionen
Metanol/DME, som kan anvendes som transportbrændstof.
De 3 spor vil blive fremlagt af hhv.
dir. Anne Grete Holmsgaard, Biorefinery Alliance, prof. Henrik Wenzel,
SDU
og prof.
Brian Vad Mathiesen, AAU.
Herudover inviteres
3
specialister/opponenter, som udfordrer de 3 spor i forhold til bl.a.
anvendelsesmuligheder, de nødvendige teknologiers modenhed, krav til samfundets infrastrukturer, miljø-
og klimaeffekter, forsknings- og udviklingsbehov, relation til bioressourcer, betydning for jordens
frugtbarhed, økonomi og beskæftigelse.
Opponenterne er:
Michael Søgaard Jørgensen AAU/IDA Grøn Teknologi, Uffe Jørgensen, AU og Hans
Henrik Lindbo, EA-Energianalyse
Ordstyrer: Per Homand Jespersen, RUC
Baggrund:
Biomasseressourcerne er begrænsede – både det indenlandsk producerede halm, og træpiller, som
overvejende er importerede. Samtidig er der hårdt brug for ikke-fossile brændsler til transportsektoren.
Personbilerne kan på sigt blive eldrevne, men i de næste måske 20 år vil der også være brug for andre
brændsler. Det kan f.eks. være 2. generations biobrændstoffer.
Derimod er der ikke foreløbig udsigt til at lastbilerne kan blive eldrevne. Her ser biogas ud til på kort sigt at
være det mest oplagte alternativ, men biobaseret metanol og DME er også på vej.
EU-direktivet om VE i transportsektoren stiler krav om mindst 5,75% VE i transportbrændstoffer, stigende
til 10% i 2020. Derimod er der ikke vedtaget krav efter 2020. Det nuværende krav opfyldes overvejende via
1. generations biobrændstoffer med meget tvivlsom bæredygtighed. Derfor er der stort behov for at
erstatte disse – f.eks. med en kombination af el, 2. generations flydende biobrændstoffer og biogas.