Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 455
Offentligt
1632966_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 13. maj 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om udkast til fælles henstilling om fiskeriregulering
i svensk Natura 2000 område i Skagerrak i medfør af habitatdirektivet og den fælles fiskeripolitik (delegeret
retsakt).
Fremsendelse til Kommissionen forventes at ske i juni 2016, når de berørte medlemsstater har godkendt den
fælles henstilling. Da den fælles henstilling endnu ikke er afsendt til Kommissionen, kendes den præcise dato
for offentliggørelsen af den delegerede retsakt endnu ikke, og dermed heller ikke deadline for eventuel
indsigelse mod den delegerede retsakt.
Det svenske forslag skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet.
Regeringen forholder sig positivt til det svenske forslag om en gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen,
som følger af EU’s miljølovgivning og den nye grundforordning i den fælles fiskeripolitik, idet man samtidigt
lægger stor vægt på, at forslaget ikke må danne præcedens for andre sager.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 455: Grundnotat om fiskeriregulering i svensk Natura 2000 område - delegeret retsakt
1632966_0002.png
NaturErhvervstyrelsen/ Departementet
Den 12. maj 2016
MFVM 77
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til fælles henstilling om fiskeriregulering i svensk Natura 2000
område i Skagerrak i medfør af habitatdirektivet og den fælles fiskeripolitik
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Sverige har under sin forpligtelse i henhold til habitatdirektivet(92/43/EØF) udpeget en række
Natura 2000 områder til havs for beskyttelse af rev. Formålet med det svenske forslag er at
implementere en række fiskeriforanstaltninger i medfør af habitatdirektivets bestemmelser om
opretholdelse og/ eller genopretning af en gunstig status for udpegede habitater i det svenske Natura
2000 område ’Bratten’. Sverige ønsker også at efterleve havstrategidirektivets bestemmelser om god
miljøtilstand gennem beskyttelse af blødbundsarter og forskellige fiskearter. I medfør af den nye
grundforordning 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik, skal forslag til fiskeriforanstaltninger, som
medlemsstaterne tager initiativ til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i EU’s
miljølovgivning, koordineres regionalt og fremsendes i form af en fælles henstilling til
Kommissionen. Danmark og Tyskland har fiskerirettigheder i området og har deltaget i den
regionale proces med færdiggørelse af forslag til fiskeriregulering, som vil blive sendt til
Kommissionen via Scheveningen samarbejdet
1
i form af en fælles henstilling med henblik på
gennemførelse som delegeret retsakt. Fremsendelse til Kommissionen forventes at ske i juni 2016 når
de berørte medlemsstater har godkendt den fælles henstilling. Da den fælles henstilling endnu ikke er
afsendt til Kommissionen kendes den præcise dato for offentliggørelsen af den delegerede retsakt
endnu ikke og dermed heller ikke deadline for eventuel indsigelse mod den delegerede retsakt. Det
svenske forslag skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet. Regeringen forholder sig
positivt til det svenske forslag om en gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, som følger af EU’s
miljølovgivning og den nye grundforordning i den fælles fiskeripolitik, idet man samtidigt lægger
stor vægt på, at forslaget ikke må danne præcedens for andre sager.
Baggrund
Den nye grundforordning om den fælles fiskeripolitik, særligt artikel 18, lægger op til et udvidet
regionalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse inden for
rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater kan med hjemmel i artikel 11 og
18 fremsende en fælles henstilling om en fiskeriregulering til Kommissionen. Kommissionen kan på
baggrund af den fælles henstilling vedtage en endelig fiskeriregulering.
Forslaget om regulering af fiskeri i det svenske Natura 2000 område skal vedtages af Kommissionen
med hjemmel i den nye grundforordning, særligt artikel 11, stk. 2 og 18 som en delegeret retsakt. Den
delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
1
Scheveningen samarbejdet: Regionalt samarbejde for medlemsstater omkring Nordsøen.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 455: Grundnotat om fiskeriregulering i svensk Natura 2000 område - delegeret retsakt
1632966_0003.png
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
simpelt flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen træffer de nødvendige foranstaltninger under hensyn til den foreliggende
videnskabelige rådgivning senest tre måneder efter modtagelsen af en fuldstændig anmodning fra den
initierende medlemsstat og eventuelt fælles henstilling fra de berørte medlemsstater.
Formål og indhold
Det svenske forslag omfatter beskyttelse af revstrukturer (stenrev og boblerev) udpeget under
habitatdirektivet samt en række arter og habitattyper (koral – og svampesamfund,
blødbundshabitater, som for eksempel forekomster af søfjer, en række rokke-og hajarter samt større
trofæfisk) udpeget under OSPAR-konventionen
2
. Sverige ønsker med deres forslag også at efterleve
bestemmelserne i havstrategidirektivet om opnåelse af god miljøtilstand. Ud over beskyttelse af
revstrukturer omfatter det svenske forslag derfor også en beskyttelse af en række blødbundsarter,
herunder forskellige fiskearter. ’Bratten området’ er beliggende udenfor 12 sømil i den svenske
eksklusive økonomiske zone, hvorfor Sverige er forpligtet til at høre og koordinere udformningen af
det endelige forslag til fiskeriregulering med de medlemsstater, som har fiskerirettigheder i området.
Danmark og Tyskland har fiskerirettigheder i området.
Sverige ønsker at indføre fiskeriregulering i 18 delområder inden for selve habitatområdet ’Bratten’,
hvor der er registreret forekomster af rev og unikke arter og bundsamfund. I de 18 delområder må der
ikke udøves fiskeri. Områderne udlægges derfor som såkaldte ’no-take zones’, som beskyttes med en
bufferzone, hvormed det sikres, at trawlredskaber ikke kan komme i direkte kontakt med
revstrukturerne. I Danmark beskytter man ligeledes kun de områder kortlagt som rev i forhold til
fiskeri. Det svenske forslag tager udgangspunkt i videnskabelig rådgivning fra det svenske
landbrugsuniversitet (SLU), som har rådgivet om udlægning af såkaldte ’no-take zoner’, hvormed både
blødbundsbundhabitater og arter i vandsøjlen beskyttes.
Der er ikke en harmoniseret tilgang for medlemsstaternes implementering af henholdsvis EU’s
habitatdirektiv og havstrategidirektiv. De forslag til fiskeriregulering, som medlemsstaterne
fremsætter i medfør af EU’s miljødirektiver, afspejler dette forhold. Den regionaliserede tilgang i
medfør af den fælles fiskeripolitik giver således mulighed for forskelligartede tilgange til
naturbeskyttelse, som både kan være målrettet et enkelt element/ habitat som for eksempel rev og/
eller flere som for eksempel rev og fiskearter. Dog er det afgørende, at forslagene er videnskabeligt
begrundede og målrettet beskyttelseshensynet.
Idet der er et aktivt dansk fiskeri i området, har de svenske miljø- og fiskerimyndigheder inddraget
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) samt svenske fiskeriorganisationer i
forarbejdet med placeringen af de 18 delområder, hvor fokus især var på, at fiskeriet ikke unødigt
skulle generes af de foreslåede beskyttelsestiltag. Fiskeriorganisationernes bidrag medførte en
tilpasning af områdernes størrelse såvel som placering, og indgår i det forslag som Sverige har indledt
regionale drøftelser med Danmark og Tyskland om. Delområde 14 er ikke kortlagt men ønskes lukket
for fiskeri som led i Sveriges opfyldelse af havstrategidirektivet. En række arter på OSPAR’s rødliste
har sammenfald med de arter, som skal beskyttes under havstrategidirektivet, og danner dermed
grundlaget for det foreslåede fiskeriforbud i dette område. Sverige arbejder med en tilgang, hvor
foreslået fiskeriregulering i medfør af habitatdirektivet sammentænkes med beskyttelsesbehovene i
2
OSPAR-konventionen er en international aftale om beskyttelse af havmiljøet i Nordøstatlanten (inkl. Nordsøen og Kattegat).
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 455: Grundnotat om fiskeriregulering i svensk Natura 2000 område - delegeret retsakt
1632966_0004.png
medfør at havstrategidirektivet. En fuld beskyttelse af område 14 vil endvidere sikre bundhabitater og
arter for påvirkning i forhold til fremtidigt fiskeri.
Det svenske forslag omfatter et forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber, garn og tejner såvel
som flydetrawl. Det svenske forslag kan sammenfattes til følgende:
Placering af 18 ’no-take zones’, hvor alt erhvervsmæssigt fiskeri forbydes. De 18 ’no-take zones
udgør 27 % af hele Bratten-området (svarende til 32.550 hektar.)
Obligatorisk brug af AIS-transmittere (automatisk identifikationssystem) (pt. obligatorisk for
alle EU-fartøjer over 15 m)
Forbud mod rekreativt fiskeri i nogle områder (ikke relevant for dansk fiskeri)
Af forslaget fremgår det, at der er lagt op til korridorer af varierende størrelse (op til 1000 m) mellem
flere af ’no-take zonerne’ med det formål at reducere konflikten mellem eksisterende fiskeriaktiviteter
og beskyttelseshensynene.
Sverige inviterede i september 2015 til opstartsmøde for den regionale proces. På mødet præsenterede
Sverige det svenske reguleringsforslag. Udfaldet af mødet var bl.a. nedsættelse af en ’ad hoc
arbejdsgruppe’ med repræsentanter fra Danmark (NaturErhvervstyrelsen), Tyskland og
Kommissionen. Siden september måned har der været afholdt 4 møder i arbejdsgruppen, hvor det
fremsatte forslag er blevet drøftet og tilpasset. Blandt andet er angivelsen af dansk fiskeri i området og
konsekvenserne af de foreslåede beskyttelsestiltag blevet præciseret – ligesom Danmarks
Fiskeriforenings Producent Organisations bekymring vedrørende del-område 4 er blevet drøftet. Det
bemærkes, at de årlige landinger fra del-område 4 i forhold til det samlede fiskeri i ’Bratten området’
er generelt set relativt begrænset.
Kort over Natura 2000 området ’Bratten’ med udlagte ’no-take zoner’ (område 1-14)
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 455: Grundnotat om fiskeriregulering i svensk Natura 2000 område - delegeret retsakt
1632966_0005.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af Unionens miljølovgivning og den fælles fiskeripolitik,
hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Konsekvenser
Det svenske forslag forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Det
svenske krav om anvendelse af AIS pålægger ikke de danske fiskere en ekstra udgift, da det er
lovpligtigt for alle fartøjer over 15 meters længde at have AIS installeret. Alle danske fartøjer, som
driver fiskeri i området, har i dag AIS installeret.
Udlægning af forbudsområder kan medføre begrænsede erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet
fiskeriet allokeres til nært liggende områder.
Det svenske reguleringsforslag medfører, at en række delområder lukkes for fiskeri. Analyse af danske
fiskeriaktiviteter fra de foreslåede ’no-take zoner’ viser årlige landinger i størrelsesordenen 30.000 €
(ca. 223.500 kr.) (gennemsnitsværdi for perioden 2011-2014, jf. tabel 1). Hvis der ses på
forbudsområderne separat, findes den største trawlaktivitet i delområde 4, hvor danske fiskere har
opgjorte årlige landinger for ca. 12.560 € (ca. 93.572 kr.) (gennemsnitsværdi for perioden 2011-2014).
I de andre delområder er fiskeriaktiviteter relativt begrænsede, dog er der variation mellem år for alle
områder.
Tabel 1: Oversigt over dansk fiskeri i de udlagte del-områder (’no-take zones’) i Natura 2000
området ’Bratten’
Del-område
1
2
3
4
5
6
7A
7B
7C
7D
8
9A
9B
10
11
12
13
14
2011 (€)
2,090
0
3,712
1,182
2,417
280
0
162
371
0
61
463
1,168
0
200
0
0
229
2012 (€)
141
174
2,848
12,960
2,806
0
0
2,068
862
0
0
0
1,262
636
274
69
0
962
2013 (€)
0
141
1,287
20,448
3,976
212
189
0
3,563
0
2,346
497
153
0
0
5,217
2,104
713
2014 (€)
0
304
659
15,652
5,340
3,113
0
1,149
4,138
53
0
528
0
592
0
1,470
1,554
2,123
Gns. 2011-2014 (€)
558
155
2,126
12,560
3,635
901
47
845
2,234
13
602
372
646
307
119
1,689
915
1,007
28,731
Total
Kilde: NaturErhvervstyrelsens afregningsregister, logbog og VMS oplysninger (fartøjer >12 meter)
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 455: Grundnotat om fiskeriregulering i svensk Natura 2000 område - delegeret retsakt
1632966_0006.png
Placering af forbudsområder i et område, hvor der er et aktivt fiskeri, kan endvidere have betydning
for den praktiske udøvelse af fiskeriet, da trawlruter brydes, og fiskerne pålægges længere sejlruter end
ellers. Den konsekvens er ikke mulig at kvantificere og vurderes i dette tilfælde at være begrænset.
Ovenstående opgørelser omfatter alene fiskeri med bundslæbende redskaber, da der ikke foregår
fiskeri med pelagiske redskaber i området.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det svenske forslag skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet af bundhabitater og
større fiskearter i svensk farvand.
Høring
De danske interesseorganisationer ved Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks
Pelagiske Producent Organisation samt WWF Verdensnaturfonden, OCEANA og Danmarks
Naturfredningsorganisation er blevet inddraget gennem Miljø- og Fødevareministeriets
Natura 2000
Dialogforum.
Det svenske forslag har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri). Der er indkommet følgende
bemærkninger:
Danmarks Fiskeriforenings Producentorganisation (DFPO) bemærker generelt, at naturbeskyttelse
bør gennemføres på en sådan måde, at der tages hensyn til de erhvervsinteresser, der drives i det
pågældende område. DFPO fremhæver, at pelagisk fiskeri bør kunne tillades, hvis det ikke påvirker
udpegningsgrundlaget. Det svenske forslag omfatter et totalt fiskeriforbud i de udlagte del-områder.
DFPO bemærker endvidere, at analyserne af fiskeri i områderne bør ske ud fra længere tidsserier end 4
år, idet fiskerimønstret kan ændre sig over tid. DFPO finder, at kontrollen af de foreslåede
fiskeriforanstaltninger bør ske med udgangspunkt i VMS data og ikke også i AIS data, som Sverige
foreslår. Endeligt fremhæver DFPO en manglende korridor gennem del-område 4 som problematisk,
da danske fiskere i og omkring del-område 4 har en del fiskeriaktivitet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De tre berørte medlemsstater er ud over Sverige som initierende medlemsstat, Danmark og Tyskland.
Det forventes, at Tyskland tilslutter sig det svenske forslag uden yderligere bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til det svenske forslag om en gennemførelse af tiltag i
fiskeriforvaltningen, som følger af EU’s miljølovgivning og den nye grundforordning i den fælles
fiskeripolitik.
Regeringen lægger vægt på, at Sverige som initierende medlemsstat har udarbejdet forslag til
fiskeriregulering i det pågældende Natura 2000 område på baggrund af videnskabelig rådgivning i
fællesskab med Danmark og Tyskland, og med blandt andet dansk interessent inddragelse.
Regeringen mener generelt, at medlemsstaterne kan have forskellig tilgang til naturbeskyttelse, men at
denne skal være videnskabeligt begrundet. Regeringen finder ud fra en samlet vurdering i den
sammenhæng, at der er balance mellem forslagets indhold om fiskeriforbud som led i Sveriges
efterlevelse af EU’s miljødirektiver og områdernes størrelse.
Regeringen lægger samtidig stor vægt på, at forslaget ikke må danne præcedens for andre sager.
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 455: Grundnotat om fiskeriregulering i svensk Natura 2000 område - delegeret retsakt
Regeringen arbejder endelig for, at reglerne bliver så enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive
som muligt i relation til beskyttelseshensynene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6