Brancheforeningen Dansk Miljøteknologi
4. maj 2016
Åbent brev til miljø-og fødevareministeren,
Kære Esben Lunde Larsen
Kopi til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Kopi til EU-parlamentets Miljøudvalg
Ballastvandskonventionen bør ratificeres nu
Ballastvandkonventionen er en vigtig international konvention både af hensyn til beskyttelsen af
havmiljøet og for nye grønne arbejdspladser i Danmark.
Når ballastvand udledes til havet, kommer der fremmede dyrearter - eller invasive arter, der ikke er
naturligt hjemmehørende i naturen - ind i de danske farvande fra havområder over hele verden.
FNs Internationale Søfartsorganisation (IMO) skønner, at der udledes mellem 5 til 10 mia. tons
ballastvand i havet hvert år, hvor de ca. 10 mil. tons udledes i de danske farvande. De invasive arter
medfører omfattende skader på det naturlige dyre- og planteliv og medfører store tab for fiskeri,
turisme mv. EU-Kommissionen har skønnet, at invasive arter, både til lands og til vands, medfører
skader i alle EU-lande på ca. 12 mia. euro pr år eller ca. 90 mia. kr. pr år. I Danmark vurderer
Naturstyrelsen, at der er ca. 30 invasive arter i havet. Det drejer sig f.eks. om dræbergoplen,
Stillehavsøsters og tøffelsneglen. Disse invasive arter medfører også store skader i Danmark, idet
de invasive arter udkonkurrerer de naturligt forekommende arter og medfører store skader for dansk
fiskeri og turismen i Danmark.
Ballastvandkonventionen betyder, at ca. 60.000 skibe på verdensplan skal tage hensyn til
havmiljøet, når de udleder deres ballastvand, så de undgår, at nye skadelige dyr og planter komme
ind i vores havområder
Det er således af stor betydning, at konventionen træder i kraft hurtigst muligt. Derfor følger
Danmark også forhandlingerne om ballastvandkonventionen tæt og deltager aktivt i møderne i FN’s
søfartsorganisation, IMO.
Konventionen blev vedtaget i IMO allerede i 2004, men den er imidlertid endnu ikke trådt i kraft.
Den træder først i kraft 12 måneder efter, at 30 lande med tilsammen 35 % af verdens handelsflåder
(bruttotonnage) har ratificeret den.
Status for ratifikationen er, at pr 7. marts 2016 har i alt 49 lande med 34,82 % af verdenstonnagen
ratificeret konventionen. Det krævede antal lande, der skal ratificere, er opfyldt, men der mangler
endnu lande med 0,18 % af bruttotonnagen for at konventionen kan træde i kraft.