Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del Bilag 452
Offentligt
1631136_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 10. maj 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om ændring af Kommissionsforordning nr. 692/2008 om
metoderne for fastsættelse af fordampningsemissioner (type 4 test) og standardiseret adgang til reparations-
og vedligeholdelsesinformationer (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning 12. maj 2016 i Komitéen for motorkøretøjer.
Forslaget vurderes generelt at have en mindre, positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 452: Notat om fordampningsemissioner, komitésag
1631136_0002.png
Miljøteknologi
Ref. KAASM/MASCH
Den 9. maj 2016
MFVM 075
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af Kommissionsforordning nr. 692/2008 om metoderne for
fastsættelse af fordampningsemissioner (type 4 test) og standardiseret adgang
til reparations- og vedligeholdelsesinformationer (komitésag)
KOM-dokument foreligger i foreløbig udgave.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om nye testkrav til benzinbiler vedr. fordampningsemissioner.
Behovet for en opdateret test skyldes særligt, at øget tilsætning af ætanol i brændstofferne har
medført, at visse faktorer for fordampningsemissioner har ændret sig.
Formålet med ændringen af kommissionsforordningen er derfor at forbedre test af
fordampningsemissioner fra nye biler bl.a. som følge af øget tilsætning af ætanol i
markedsbrændstofferne.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser og vil ikke have konsekvenser
for dansk ret. Forslaget vurderes generelt at have en mindre, positiv indvirkning på
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Forslaget forventes sat til afstemning 12. maj 2016 i Komitéen for motorkøretøjer. Regeringen agter
at støtte forslaget.
2. Baggrund
I Rådet og Europa-Parlamentets forordning nr. 715/2007/EU om typegodkendelse af motorkøretøjer
og motorer med hensyn til emissioner fra person- og varebiler (Euro 5 og 6) og om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer er Kommissionen blevet pålagt at revidere
testprocedurerne vedrørende fordampningsemissioner særligt artikel 4(2) og artikel 8.
Behovet for en opdateret test skyldes særligt, at øget tilsætning af ætanol i brændstofferne har medført,
at visse faktorer for fordampningsemissioner har ændret sig.
Forslaget forventes fremsat til afstemning 12. maj 2016 i den tekniske komité for motorkøretøjer.
Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen udsteder Kommissionen direktivet, efter at Rådet og
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 452: Notat om fordampningsemissioner, komitésag
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår ændringer til test af fordampningsemissioner (type 4 test) for lette køretøjer.
Formålet er at forbedre test af fordampningsemissioner bl.a. som følge af øget tilsætning af ætanol i
markedsbrændstofferne.
Det foreslås at ændre testmetoderne for type 4-testen vedr. fordampningsemissioner fastsat i
Kommissionsforordning 692/2008/EU, med henblik på bedre at reflektere hydrocarbonemissioner fra
motorer med gnisttænding (benzinbiler).
Forslaget til den nye testprocedure omfatter to yderligere test. Den ene har til hensigt at sikre passende
ældning af kulfilteret, da analyser peger på, at filtrene mister renseeffektivitet ved ældning. Den anden
test vedrører emissioner fra brændstoftanksystemet.
Testen foreslås designet således, at den tager højde for daglige temperaturfluktuationer, hvorfor testen
foreslås udvidet til 48 timer fra de nuværende 24 timer. Endvidere foreslås obligatorisk brug af
E10referencebrændstoffet, hvor der er tilsat 10 % ætanol. Testcyklen af fordampningsemissioner
omfatter i alt fire bykørselstest, som alle foretages i laboratorie.
Endeligt foreslås gennemført en ny ISO 18541-standard til afløsning af OASIS-formatet for udveksling
af reparations- og vedligeholdelsesinformationer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som led i forskriftsproceduren vedr. kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
7. Konsekvenser
Der er tale om en kommissionsforordning med direkte retsvirkning.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Bilfabrikanter vil eventuelt få en marginal ekstraudgift bl.a. som følge af krav til
udvidelse af testen til 48 timer fra de nuværende 24 timer, men omvendt vurderes emissionerne som
følge af bedre test at blive reduceret. Danmark har blot en enkelt mindre bilfabrikant, som eventuelt
kan blive påvirket af forslaget.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Bilag 452: Notat om fordampningsemissioner, komitésag
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have en mindre, positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet
en bedre test af fordampningsemissioner fra benzinbiler ventes at sikre lave emissioner.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget fra den 4. maj til den 6. maj 2016. Der indkom
ingen høringssvar fra udvalget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget vurderes at forbedre de nuværende testkrav til fordampningsemissioner. Testen skærpes
både i forhold til tidsmæssig udstrækning, ældningskrav og temperaturfluktuationer.
Forslaget vurderes at medføre en mindre, positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet og indebære en
marginal ekstraudgift for bilfabrikanterne.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3