Henvendelse vedrørende placering af biogasanlæg
Vi er en gruppe bekymrede borgere fra Ørbæk på Fyn, der igen har valgt at rette henvendelse til
Miljøudvalget vedrørende placeringen af biogasanlæg.
Vores henvendelse tager i afsæt i en konkret sag, der har verseret i adskillige år. Vi har tidligere
forelagt nedenstående problematik for Udvalget, men ønsker at få denne mulighed endnu en gang.
Først og fremmest vil vi gerne pointere, at vi bestemt ikke imod biogas. Vi mener, at det er en
faktisk miljømæssig mulighed, der bestemt bør udnyttes til fulde.
Det er klart for enhver, at der i den nærmeste fremtid vil blive bygget en masse biogasanlæg landet
over. Derfor mener vi også, at man bør se nærmere på placeringshensynene. Vi appellerer til Miljø-
og Fødevareudvalget om, at der oprettes nogle klare
og bindende
lokaliseringskrav i forbindelse
med placeringen af de mange nye anlæg.
På nuværende tidspunkt er biogasanlæg som bekendt klassificeret som miljøklasse 7, jf. Håndbog
om miljø og planlægning. Det er den højeste miljøklasse vi har, og den udløser et vejledende
afstandskrav på 500 meter til boligområder .
Ligeledes har Biogassekretariatet fremsat vejledninger på området, jf. Introduktion til biogasanlæg,
side 15. Det følger af disse vejledninger, at der bør være min. 300 meter til nærmeste nabo for at
mindske de miljømæssige gener, der er forbundet med disse anlæg.
Problematikken med de nuværende vejledninger er, at de ikke er bindende og at landets kommuner
derfor frit kan give dispensation således at der tillades en kortere afstand til boliger.
Vores henvendelse udspringer af en konkret sag fra Ørbæk på Fyn. Kommunen og bygherre ønsker,
at etablere et biogasanlæg i byzone således, at der er under 100 meter til nærmeste nabo og under
300 meter til nærmeste boligområde. Vi har set nærmere på praksis i andre kommuner, og kan heraf
heldigvis konstatere, at ældre anlæg er blevet placeret i overensstemmelse med vejledningerne.
Såfremt der i Nyborg Kommune placeres et biogasanlæg på det ønskede areal, vil det betyde at der
er bliver skabt præcedens, således at andre kommuner i fremtiden også vil kunne se bort fra de
vejledende afstandskrav. Vi er derfor af den opfattelse, at man fra lovgivers side bør se på sagen,
som det f.eks. også i sin tid blev gjort med vindmøller.
Vi kan konstatere, at man i forbindelse med planlægningen af vindmøller har fastsat bindende
afstandskrav til boliger.
Som bekendt, så følger det af bekendtgørelse om planlægning for
vindmøller § 2, stk. 3, må der ikke gives tilladelse efter planloven til at placere vindmøller nærmere
beboelse end fire gange vindmøllens totalhøjde.
Vi mener ikke, at der skal være overladt kommunerne et så frit skøn med hensyn til placering af
biogasanlæg. Lovgiver har fastsat klare rammer for placeringen af vindmøller, og vi er af den
opfattelse at man burde tage samme initiativ vedr. biogasanlæg. Vindmøller og biogasanlæg kan
sidestilles, da de begge er miljømæssigt korrekte tiltager, der desværre kan medføre en del
nabogener.
Ligeledes er vi opmærksomme på, at Miljøministeren er tidligere gået ind i sagen om afstandskrav
til minkfarme. Vi vil i den forbindelse gerne gøre Udvalget opmærksom på, at der i mange