NOTAT
Naturbeskyttelse
J.nr. NST-701-00107
Ref. EHP
Den 28. april 2016
Råstofindvinding i Øresund
Baggrund
1
Der har i årtier været gennemført råstofindvinding i Øresund samtidig med, at der foregår et aktivt
erhvervsfiskeri og fritids- og lystfiskeri. I relation til fiskeri er Øresund et unikt område, idet der siden
1932 af hensyn til sejladssikkerhed har været et forbud mod trawlfiskeri i hele Øresund. Området er
særligt attraktivt for kystfiskere.
Der var en intensiv råstofindvinding i to ældre indvindingsområder i Øresund i 2012-2014 i
forbindelse med udbygning af Københavns Nordhavn. Indvindingen i 2012 var på godt 600.000 m
3
og
i 2013 på ca. 220.000 m
3
. Til sammenligning var der i perioden 1990-2014 en gennemsnitlig
indvinding på ca. 150.000 m
3
med større udsving fra år til år. Ud over den store indvinding skete der
også en overskridelse af de tilladte mængder.
Stramning af regler for råstofindvinding og andre initiativer
På baggrund af den intensive indvinding og overskridelserne af de tilladte mængder i Øresund blev der
per 26. marts 2015 gennemført ændringer af fællesområdebekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 287
om ændring af bekendtgørelse om udlægning af områder for fælles indvinding af råstoffer fra
havbunden). Med ændringerne blev der bl.a. indført årlige lofter for indvinding i 36 fællesområder
(fordelt i alle danske havområder) for at sikre, at miljøet ikke belastes af indvinding af meget større
mængde end hidtil forudsat. Endvidere er der i 2015 indført forbedringer af Naturstyrelsens
muligheder for at føre tilsyn med virksomhedernes overholdelse af vilkår om indvindingsmængde i
fællesområder, hvor alle kan få tilladelse til at indvinde. Bl.a. kan Naturstyrelsen kræve, at der
indberettes hyppigere end kvartalsvis, f.eks. hvis der er så lidt tilbage i området, at der er risiko for, at
mængden overskrides inden næste ordinære indberetning. Der er også indført et udtrykkeligt krav om,
at det straks skal indberettes, hvis en indvinder har indvundet hele den offentliggjorte restmængde i et
område. Desuden er der indført pligt til at give meddelelse, hvis en indvinder agter inden for de næste
tre måneder at indvinde mere end halvdelen af den offentliggjorte (årlige eller samlede) restmængde i
et område.
Ved den seneste ændring af bekendtgørelse for råstofindvinding på havet (bekendtgørelse nr. 1306 af
24. november 2015) er kravene i miljøundersøgelserne forud for nye indvindingstilladelser blevet
udbygget og præciseret. Bl.a. er kravene til belysning af fiskeriets interesser uddybet, herunder, at der
til brug for miljøvurderingen skal indhentes alle tilgængelige oplysninger om fiskeriinteresser og gyde-
og opvækstområder for fisk. I praksis betyder det en bedre sikring af balancen mellem
råstofindvinding på den ene side og fiskeri- og miljøhensyn på den anden side, når der gives nye
1
I dette notat forstås Øresund som den del, der ligger nord for Øresundsbroen.
Naturstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København Ø
Tlf. 72 54 30 00 • Fax 39 27 98 99 • CVR 33157274 • EAN 5798000873100 • [email protected] • www.nst.dk